xxxx

12. května 2011 / 8 / XXIII

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Josefa Špryňara,

vedoucího projektu z divize 8 str. 2

M E T R O S TAV

A .S.

Č L E N

D D M

G R O U P

Proměna barokního františkánského

kláštera v Hostinném str. 2

Malá vodní elektrárna v Berouně

obstála ve zkušebním provozu str. 3

Výsledkem rekonstrukce bude nový

most přes Labe str. 3

Původní Křižíkův velín bude řídit

moderní turbíny str. 3

ražba pod finským zálivem

Divize 9 staví krytý bazén pro Karlovy

Vary str. 3

krátce / aktuálnĚ

Webové stránky o stavbě metra V.A

Dopravní podnik hlavního města Prahy spustil koncem

letošního dubna nový webový portál, který informuje

o výstavbě metra V.A. Naleznete jej na internetové adrese

http://strategickeprojekty.dpp.cz/metro/trasa-a.

Dům roku v Ostravě

Ostravská brána, projekt

Metrostavu Development,

získala čestné uznání

v soutěži Dům roku Ostravy.

Odborná porota tak ocenila

její přínos pro město

i originální architekturu, dílo

brněnského ateliéru Kuba & Pilař architekti. Titul Dům roku

získal apartmánový dům Landek v Ostravě­Petřkovicích.

Kolektivní smlouva vyššího stupně

Odborový svaz Stavba ČR a Odborový svaz pracovníků

dopravy, silničního hospodářství a autoopravárenství

Čech a Moravy na straně jedné a Svaz podnikatelů

ve stavebnictví v ČR na straně druhé uzavřely 11. dubna

novou Kolektivní smlouvu vyššího stupně na období

od 1. dubna 2011 do 31. března 2013. Jejich představitelé

podepsali také návrh na rozšíření její závaznosti na celé

odvětví stavební výroby a výroby stavebních hmot.

Subterra uspěla

V pondělí 11. dubna 2011

podepsali představitelé firmy

Subterra smlouvu o dílo na

rekonstrukci železniční trati

Budapest Kelenföld – Tárnok

v délce 22 km. Zakázku za

téměř 31 miliard forintů (cca

2,75 mld. Kč) Subterra získala ve sdružení s Doprastavem

a maďarskou společností Euroaszfalt. Gratulujeme!

Současnost s historií

Ředitel oblastního zastoupení divize 8 pro Liberecký

kraj Ing. Jaroslav Stuchlík předal 29. dubna obyvate­

lům Hrádku nad Nisou do užívání Horní náměstí a při­

lehlé ulice, které vloni procházely rekonstrukcí.

Rozsáhlý projekt, z velké části financovaný z fondů EU,

zahrnoval především rekonstrukce vodovodů a kanalizací,

povrchů vozovek a chodníků, veřejného osvětlení a zeleně.

Při záchranném průzkumu, který jej provázel, archeologové našli řadu nečekaných památek; zprávu o nich přinesla

loňská letní příloha novin Metrostavu. Návštěvníci, jež při

velkém slavnostním otevření bavil herec Michal Nesvadba

a zpívala jim Věra Špinarová, část z nich už znají – jsou

totiž zakomponované do nové podoby náměstí (foto).

Obnova celého prostranství měla původně skončit vloni v srpnu, do listopadu ji však zdržela blesková

povodeň. Tým divize 8 pod vedením Ing. Josefa Šetka

a Ing. Jáchyma Kubečka se po ní věnoval víc odstraňování

ničivých následků než projektu. Na pomoc městu přispěchaly i další divize Metrostavu. Za to jim všem znovu

poděkoval i hrádecký starosta Martin Půta.

–red–, foto archiv divize 8

Od zahájení stavby Karhussaari – 1,3 km dlouhého

úseku dvojice jednokolejných traťových tunelů metra

v Helsinkách – dělí tým Ing. Václava Pavlovského z di­

vize 5 jen pár týdnů. Tamější podzemí naši pracovníci

dobře znají, od loňského září totiž ve finské metropoli

razí trojici přístupových štol k budoucí podzemní dráze

– tunely Koivusaari, Myllykallio a Lauttasaari.

„Dvě stě osmdesát metrů dlouhý Myllykallio už máme

předaný. U tunelu Koivusaari (titulní foto) nám z 560 m

délky chybí dodělat asi stovka a Lauttasaari (405 m)

jsme začali razit v dubnu. Ražby s příčným profilem

od 31 do 58 m² provádíme vlastními silami, stejně jako

geodetické měření výrubu (foto č. 2), zajištění tunelů

a injektáže. Ostatní práce mají na starost zaměstnanci

místní společnosti Destia Oy, se kterými budeme stejně

spolupracovat i při stavbě traťových tunelů Karhussaari.

Příprava na ni vrcholí, protože jejich ražba začne už letos

v červnu,“ popisuje vedoucí projektu Ing. Pavlovský.

Přístupové tunely s výškou nadloží od 5 do 40 m vznikají pod Helsinkami metodou Drill&Blast úpadní ražbou

v tvrdých skalních horninách pod hladinou podzemní

vody. Vlastnímu odtěžování proto předchází pregrouting

– předstihová injektáž – při níž předpolí čelby zajišťují

ochranné a těsnicí deštníky ze 14–18 vrtů po celém obvodu výrubu, které mají přesah nejméně pět metrů. Jednotlivé vrty mají průměr 54 mm, jsou dlouhé kolem 25 m

a odkloněné asi 15 stupňů od osy díla. Naši pracovníci

do nich pod tlakem 1–2 MPa vhánějí rychle tvrdnoucí mikrojemné cementy. Čelbu potom pobírají v plném profilu

a s délkou záběru až 5,2 m pomocí třílafetového vrtacího

vozu a trhacích prací. Ve vzdálenosti nejméně 30 m od porubu chrání vyražené tunely definitivním ostěním ze stříkaného betonu a svorníkové výstroje. Vzhledem k tomu,

že práce na stavbě nové trasy finského metra probíhají

v těsné blízkosti obytné zástavby, omezují je velmi přísné

hlukové a seizmické limity.

„Přístupové tunely dokončíme zřejmě letos v říjnu,“

pokračuje Ing. Pavlovský. „Stavba Karhussaari nám potom zabere jen asi 15 až 16 měsíců, a to kromě traťových

tunelů s propojkami po 250 m obsáhne i ražbu dvou

technologických komor s profilem 300 m² a délkou 35 m

a vybudování trojice větracích šachet s průměrem 9 m

a hloubkou až 40 m. I proto už dnes vedení naší divize

jedná s finskou stranou o možnostech další spolupráce.“

Část trasy, kterou mají naši raziči na starost, povede

v hloubce asi 20 m pod dnem Finského zálivu. I když mají

naši raziči respekt k přírodním silám, práce pod vodou se

nebojí. Na Islandu, kde pracovali před rokem, si té sladké

užili v tunelech nad míru. Slaná finská voda je už proto

nemůže rozházet.

–ls–, foto Václav Pavlovský

V hlavním městě Finska žije téměř 575 000 obyvatel.

Více než třetina z nich denně využívá nejseverněji

položenou podzemní dráhu na světě, jejíž první

část byla otevřena 2. srpna 1982. Na dvou linkách

o celkové délce 21,1 km dnes zahrnuje 17 stanic –

v centru šest podpovrchových, ve východní části

města 11 povrchových. Nová trasa zvaná Länsimetro

(Západní metro) prodlouží podzemní dopravu o téměř

14 km a sedm stanic směrem na západ do města Espoo.

Do provozu bude uvedena na jaře roku 2015.

Symbolický výkop

Ředitel Národního divadla PhDr. Ondřej Černý a ředitel

naší divize 3 Ing. Martin Plch (foto zleva) symbolicky

zahájili 3. května rekonstrukci technologických tunelů

mezi Vltavou a první českou scénou. Stavbu, která pře­

ruší dopravu na části Masarykova nábřeží, dokončí tým

Ing. Radovana Aulíka do 20. dubna příštího roku.

„Jsme rádi, že už 18. dubna Metrostav práce zahájil,“

řekl při tiskové konferenci před slavnostním výkopem

ředitel ND. Vysvětlil, že zvlášť havarijní stav tunelu č. 2

vzbuzoval obavy, že by mohlo dojít k jeho zborcení, a tím

k propadu vozovky na velmi rušném Masarykově nábřeží.

Kromě těchto bezpečnostních důvodů vedla k rekonstrukci i snaha stabilizovat vnitřní prostředí divadla a zlepšit

jeho protipovodňová opatření.

„První tunel, který leží nejblíže mostu Legií, opravíme

zevnitř bez viditelného zásahu do venkovních komunikací,

druhé dva po jejich vybourání spojíme v jeden prostorný

koridor v otevřeném výkopu,“ popsal projekt Ing. Aulík

a doplnil: „Kromě našich pracovníků se na díle bude podílet i divize 4, která zajistí dodávku a montáž provizorního mostu přes stavební jámu, a divize 1, která pro nás

provádí staveništní rozvody elektro.“

Stavbu, kterou představily noviny č. 6/2011 a jež je

zajímavá i tím, že v jejím důsledku vznikne na ploše jen

asi 400 m² dílo za víc než 122 milionů korun, financuje

Ministerstvo kultury ČR. Protože při ní dojde i k opravě

tramvajové trati, bude se na její úhradě částečně podílet

také Dopravní podnik hlavního města Prahy.