xxxx
12. května 2011 / 8 / XXIII
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Josefa Špryňara,
vedoucího projektu z divize 8 str. 2
M E T R O S TAV
A .S.
Č L E N
D D M
G R O U P
Proměna barokního františkánského
kláštera v Hostinném str. 2
Malá vodní elektrárna v Berouně
obstála ve zkušebním provozu str. 3
Výsledkem rekonstrukce bude nový
most přes Labe str. 3
Původní Křižíkův velín bude řídit
moderní turbíny str. 3
ražba pod finským zálivem
Divize 9 staví krytý bazén pro Karlovy
Vary str. 3
krátce / aktuálnĚ
Webové stránky o stavbě metra V.A
Dopravní podnik hlavního města Prahy spustil koncem
letošního dubna nový webový portál, který informuje
o výstavbě metra V.A. Naleznete jej na internetové adrese
http://strategickeprojekty.dpp.cz/metro/trasa-a.
Dům roku v Ostravě
Ostravská brána, projekt
Metrostavu Development,
získala čestné uznání
v soutěži Dům roku Ostravy.
Odborná porota tak ocenila
její přínos pro město
i originální architekturu, dílo
brněnského ateliéru Kuba & Pilař architekti. Titul Dům roku
získal apartmánový dům Landek v OstravěPetřkovicích.
Kolektivní smlouva vyššího stupně
Odborový svaz Stavba ČR a Odborový svaz pracovníků
dopravy, silničního hospodářství a autoopravárenství
Čech a Moravy na straně jedné a Svaz podnikatelů
ve stavebnictví v ČR na straně druhé uzavřely 11. dubna
novou Kolektivní smlouvu vyššího stupně na období
od 1. dubna 2011 do 31. března 2013. Jejich představitelé
podepsali také návrh na rozšíření její závaznosti na celé
odvětví stavební výroby a výroby stavebních hmot.
Subterra uspěla
V pondělí 11. dubna 2011
podepsali představitelé firmy
Subterra smlouvu o dílo na
rekonstrukci železniční trati
Budapest Kelenföld – Tárnok
v délce 22 km. Zakázku za
téměř 31 miliard forintů (cca
2,75 mld. Kč) Subterra získala ve sdružení s Doprastavem
a maďarskou společností Euroaszfalt. Gratulujeme!
Současnost s historií
Ředitel oblastního zastoupení divize 8 pro Liberecký
kraj Ing. Jaroslav Stuchlík předal 29. dubna obyvate
lům Hrádku nad Nisou do užívání Horní náměstí a při
lehlé ulice, které vloni procházely rekonstrukcí.
Rozsáhlý projekt, z velké části financovaný z fondů EU,
zahrnoval především rekonstrukce vodovodů a kanalizací,
povrchů vozovek a chodníků, veřejného osvětlení a zeleně.
Při záchranném průzkumu, který jej provázel, archeologové našli řadu nečekaných památek; zprávu o nich přinesla
loňská letní příloha novin Metrostavu. Návštěvníci, jež při
velkém slavnostním otevření bavil herec Michal Nesvadba
a zpívala jim Věra Špinarová, část z nich už znají – jsou
totiž zakomponované do nové podoby náměstí (foto).
Obnova celého prostranství měla původně skončit vloni v srpnu, do listopadu ji však zdržela blesková
povodeň. Tým divize 8 pod vedením Ing. Josefa Šetka
a Ing. Jáchyma Kubečka se po ní věnoval víc odstraňování
ničivých následků než projektu. Na pomoc městu přispěchaly i další divize Metrostavu. Za to jim všem znovu
poděkoval i hrádecký starosta Martin Půta.
–red–, foto archiv divize 8
Od zahájení stavby Karhussaari – 1,3 km dlouhého
úseku dvojice jednokolejných traťových tunelů metra
v Helsinkách – dělí tým Ing. Václava Pavlovského z di
vize 5 jen pár týdnů. Tamější podzemí naši pracovníci
dobře znají, od loňského září totiž ve finské metropoli
razí trojici přístupových štol k budoucí podzemní dráze
– tunely Koivusaari, Myllykallio a Lauttasaari.
„Dvě stě osmdesát metrů dlouhý Myllykallio už máme
předaný. U tunelu Koivusaari (titulní foto) nám z 560 m
délky chybí dodělat asi stovka a Lauttasaari (405 m)
jsme začali razit v dubnu. Ražby s příčným profilem
od 31 do 58 m² provádíme vlastními silami, stejně jako
geodetické měření výrubu (foto č. 2), zajištění tunelů
a injektáže. Ostatní práce mají na starost zaměstnanci
místní společnosti Destia Oy, se kterými budeme stejně
spolupracovat i při stavbě traťových tunelů Karhussaari.
Příprava na ni vrcholí, protože jejich ražba začne už letos
v červnu,“ popisuje vedoucí projektu Ing. Pavlovský.
Přístupové tunely s výškou nadloží od 5 do 40 m vznikají pod Helsinkami metodou Drill&Blast úpadní ražbou
v tvrdých skalních horninách pod hladinou podzemní
vody. Vlastnímu odtěžování proto předchází pregrouting
– předstihová injektáž – při níž předpolí čelby zajišťují
ochranné a těsnicí deštníky ze 14–18 vrtů po celém obvodu výrubu, které mají přesah nejméně pět metrů. Jednotlivé vrty mají průměr 54 mm, jsou dlouhé kolem 25 m
a odkloněné asi 15 stupňů od osy díla. Naši pracovníci
do nich pod tlakem 1–2 MPa vhánějí rychle tvrdnoucí mikrojemné cementy. Čelbu potom pobírají v plném profilu
a s délkou záběru až 5,2 m pomocí třílafetového vrtacího
vozu a trhacích prací. Ve vzdálenosti nejméně 30 m od porubu chrání vyražené tunely definitivním ostěním ze stříkaného betonu a svorníkové výstroje. Vzhledem k tomu,
že práce na stavbě nové trasy finského metra probíhají
v těsné blízkosti obytné zástavby, omezují je velmi přísné
hlukové a seizmické limity.
„Přístupové tunely dokončíme zřejmě letos v říjnu,“
pokračuje Ing. Pavlovský. „Stavba Karhussaari nám potom zabere jen asi 15 až 16 měsíců, a to kromě traťových
tunelů s propojkami po 250 m obsáhne i ražbu dvou
technologických komor s profilem 300 m² a délkou 35 m
a vybudování trojice větracích šachet s průměrem 9 m
a hloubkou až 40 m. I proto už dnes vedení naší divize
jedná s finskou stranou o možnostech další spolupráce.“
Část trasy, kterou mají naši raziči na starost, povede
v hloubce asi 20 m pod dnem Finského zálivu. I když mají
naši raziči respekt k přírodním silám, práce pod vodou se
nebojí. Na Islandu, kde pracovali před rokem, si té sladké
užili v tunelech nad míru. Slaná finská voda je už proto
nemůže rozházet.
–ls–, foto Václav Pavlovský
V hlavním městě Finska žije téměř 575 000 obyvatel.
Více než třetina z nich denně využívá nejseverněji
položenou podzemní dráhu na světě, jejíž první
část byla otevřena 2. srpna 1982. Na dvou linkách
o celkové délce 21,1 km dnes zahrnuje 17 stanic –
v centru šest podpovrchových, ve východní části
města 11 povrchových. Nová trasa zvaná Länsimetro
(Západní metro) prodlouží podzemní dopravu o téměř
14 km a sedm stanic směrem na západ do města Espoo.
Do provozu bude uvedena na jaře roku 2015.
Symbolický výkop
Ředitel Národního divadla PhDr. Ondřej Černý a ředitel
naší divize 3 Ing. Martin Plch (foto zleva) symbolicky
zahájili 3. května rekonstrukci technologických tunelů
mezi Vltavou a první českou scénou. Stavbu, která pře
ruší dopravu na části Masarykova nábřeží, dokončí tým
Ing. Radovana Aulíka do 20. dubna příštího roku.
„Jsme rádi, že už 18. dubna Metrostav práce zahájil,“
řekl při tiskové konferenci před slavnostním výkopem
ředitel ND. Vysvětlil, že zvlášť havarijní stav tunelu č. 2
vzbuzoval obavy, že by mohlo dojít k jeho zborcení, a tím
k propadu vozovky na velmi rušném Masarykově nábřeží.
Kromě těchto bezpečnostních důvodů vedla k rekonstrukci i snaha stabilizovat vnitřní prostředí divadla a zlepšit
jeho protipovodňová opatření.
„První tunel, který leží nejblíže mostu Legií, opravíme
zevnitř bez viditelného zásahu do venkovních komunikací,
druhé dva po jejich vybourání spojíme v jeden prostorný
koridor v otevřeném výkopu,“ popsal projekt Ing. Aulík
a doplnil: „Kromě našich pracovníků se na díle bude podílet i divize 4, která zajistí dodávku a montáž provizorního mostu přes stavební jámu, a divize 1, která pro nás
provádí staveništní rozvody elektro.“
Stavbu, kterou představily noviny č. 6/2011 a jež je
zajímavá i tím, že v jejím důsledku vznikne na ploše jen
asi 400 m² dílo za víc než 122 milionů korun, financuje
Ministerstvo kultury ČR. Protože při ní dojde i k opravě
tramvajové trati, bude se na její úhradě částečně podílet
také Dopravní podnik hlavního města Prahy.