strana 4
Tři otázky pro...
informace / aktuality / zajímavosti
Současnost divize 4
n a š e FOTORE P ORTÁ Ž
Ing. Stanislava Červeného, ředitele Střední průmyslo
vé školy stavební Josefa Gočára se sídlem v Praze 4.
Mohl byste ve stručnosti vaši školu představit?
Historie naší školy sahá až do počátku průmyslového
školství v Čechách – příští rok oslavíme 175 let od jejího
založení. V posledním období až do roku 1993, kdy se přestěhovala a získala jméno po Josefu Gočárovi, jenž na ní
v roce 1902 maturoval, sídlila na Smíchově ve Zborovské
ulici. Dnes je jako jediná v Praze zaměřená už od 1. ročníku na pozemní stavitelství. Jejím hlavním úkolem a snahou pedagogického sboru je vychovávat absolventy se
solidním, odborným i všeobecným rozhledem. Snažíme
se o komplexní přípravu studentů, aby dokázali řešit úkoly samostatně a zodpovědně. Vedeme je tak, aby uměli
využívat nejmodernější techniku a komunikovat alespoň
v jednom světovém jazyce a dokázali se v životě prosadit
a dobře uplatnit. Tímto způsobem připravujeme mladé lidi
pro praxi i pro studium na vysoké škole, kam se dnes hlásí téměř 90 % našich maturantů. Více informací najdete
na webových stránkách www.spsgocar.cz.
Jak vaše škola spolupracuje s Metrostavem?
Oboustranně výhodně. Kvalitní výuka odborných předmětů se totiž neobejde bez součinnosti s praxí. S Metrostavem spolupracujeme na základě každoročně upřesňované
rámcové smlouvy a pomáhal nám už v r. 1993 při stěhování ze Smíchova na Pankrác. V naší nové budově bylo
po určitou dobu umístěno i jeho školicí středisko. Metrostav umožňuje našim žákům vykonávat odbornou praxi
na stavbách a připravuje pro ně exkurze na technicky
zajímavá díla. Finančně podporuje vybavení školy výpočetní technikou a učebními pomůckami, včetně dodávky
stavebního materiálu do laboratoří betonu a hmot. Jako
zdroj informací o stavebním dění studentům pravidelně
nabízí i firemní noviny. Škola za to Metrostavu poskytuje
prostor pro propagaci a umožňuje pohovory s budoucími
absolventy kvůli případnému pracovnímu uplatnění.
Kam podle vás směřuje stavebnictví?
Stavitelství je krásný obor s velkou tradicí. Činnost architektů, inženýrů a stavitelů dává ráz krajině a ovlivňuje
prostředí, v němž žijeme. S úctou oceňujeme umění
našich předků a jejich znalosti klasického stavění, ze kterých můžeme čerpat i dnes – v době technického rozvoje,
počítačů, internetu, nových technologií i materiálů. Úkolem pozemního stavitelství je v současnosti zajistit nízkou
energetickou náročnost nově budovaných objektů. I proto
je nutné výuku neustále inovovat. Škola musí studenty
připravit tak, aby se ve vývoji stavebnictví orientovali,
v zaměstnání rychle zapracovali a dobře doplňovali řady
zkušených kolegů. Stavělo se, staví a stavět bude. O budoucnost stavebnictví a našich studentů proto nemám
obavy. Ani o Metrostav, ve kterém pracuje i můj syn.
1
2
3
4
5
Pevnost, užitek, krása
Zatím jenom turisté
Na rozestavěný úsek dálnice D8 mezi Lovosicemi a Ře
hlovicemi ještě osobní auta vjet nemohou. Lidé se však
už po něm prošli. Tedy alespoň po jeho části – přes
Oparenský most, který pro sdružení, jehož lídrem je
EUROVIA CS, buduje divize 5 Metrostavu.
Při 32. ročníku Pochodu okolím Lovoše přešlo v sobotu 30. dubna přes most víc než 600 turistů (foto), kteří
potvrdili velký zájem veřejnosti na zprovoznění posledního dosud nedokončeného úseku dálnice D8.
Pochod organizoval Klub českých turistů, a jak uvádí
na svých webových stránkách www.kct.lovosice.net,
spolupráce s Metrostavem se jeho účastníkům velmi
líbila. Ocenili nejen možnost přejít Oparenské údolí po unikátním mostě, ale i příležitost zeptat se na stavbu. Mezi
techniky, kteří jim odpovídali, byl i ředitel výstavby za Metrostav Ing. Roman Fuksa z divize 5.
–red–, foto archiv Metrostavu
Přehled technologií a činností, které nabízí Metrostav,
pokračuje představením divize 4. Od letošního 1. dub
na se i ona rozrostla o část pracovníků zrušené divi
ze 7, a proto nově i o její technologie.
Divize 4 se specializuje na stavby ze segmentu dopravního stavitelství, a to zejména dálnice, silnice, železnice
a tramvajové trati, mosty a ostatní plochy pro dopravu.
V této oblasti zabezpečuje marketing, zpracování nabídek,
přípravu i vlastní realizaci staveb. Nově nabízí zemní práce, které se týkají jak dopravních děl, tak i přípravy území
při výstavbě občanských, průmyslových a inženýrských
staveb včetně demolic a technologické dopravy. Provádí
revitalizace a sanace územních celků včetně skládek
a brownfieldů. Navíc má organizační složku v Polsku.
Vnitropodnikové nosné technologie:
Provoz mostních technologií provádí kompletní svislé
i vodorovné konstrukce všech typů mostů, a to monolitické i spřažené, včetně říms. Pracuje s pomocí mostních
skruží – pevných, přesuvných, kombinovaných. Staví
i lehké, provizorní mosty – silniční a železniční, pomocné konstrukce a konstrukce pro podpírání či zesilování
mostů. Ovládá manipulaci s těžkými a nadrozměrnými
břemeny, výsuny a zásuny mostních konstrukcí, jejich
zdvihání při rekonstrukcích nebo demolice.
Kontaktní osoba: Ing. Martin Ředina
Provoz dopravy a mechanizace zajišťuje komplexní
dopravní a mechanizační služby především v segmentech
stavební technologické dopravy a mechanizace, tuzemské
a mezinárodní silniční dopravy, přepravy nadrozměrných
nákladů a kontejnerové přepravy včetně uložení odpadů.
Provoz má středisko autojeřábů, vlastní stacionární i mobilní čerpací stanice, mycí linku a servisní středisko.
Kontaktní osoba: Mgr. Zdeněk Kulha
Provoz zemních prací zajišťuje komplexní realizaci
zemních prací a demolic stavebních objektů. Jeho činnost
se zaměřuje zejména na provádění velkých silničních
těles, přípravu území, na zajištění výkopových prací velkého rozsahu, kompletní realizaci stavebních jam, odvoz
výkopku a suti na skládky a provozování skládek, rozbory
zeminy, odvodnění jam, zemní práce pro inženýrské sítě
a drenážní systémy, provádění staveništních komunikací,
stabilizace zemin, odhumusování, kácení dřevin, odstranění křovin, svahování, demolice, kompletní bourací práce
všech typů konstrukcí, včetně likvidace nebezpečných
odpadů a kontaminovaných zemin a recyklace.
Kontaktní osoba: Ing. Zdeněk Hošek
6
7
8
9
Tonda už úspěšně razí levý traťový tunel metra V.A směrem do Dejvic
V montážní jámě na Vypichu mizel koncem dubna v levém traťovém tunelu had vozíků tunelovacího stroje
pojmenovaného Tonda. Vpravo vedle něj čekala druhá zarážka pro jeho dvojče – Adélu (foto č. 1). I když se Tonda
zavrtává do horniny rychlostí asi 6 m za den, chvíli trvalo, než jeho závěs, který v květnu doplní poslední dva vozíky,
zmizel v tubusu. Fotograf zachytil jeho konec stále ještě v montážní komoře (foto č. 2). Jeřáb Liebher 280 EC-H12
Litronic, který má při vyložení 40 m nosnost až 9 tun, zásobuje stroj tybinky (foto č. 3). Ukládají se na speciální
kolová vozidla MSV, která je spodem pod TBM převážejí k jeřábu před mostem (foto č. 4), jenž návěs spojuje
s vlastním štítem. Pohled z prvního vozíku směrem dozadu (foto č. 5) ukazuje MSV jako malý obdélníček v levé
horní čtvrtině snímku. Stejně jako každá nově zaváděná technologie, i ražby pomocí TBM vyžadují ze začátku více
pozornosti. Proto je sledoval nejen Ing. Ermín Stehlík, specialista z divize 5 (foto č. 6 druhý zleva), ale výplňovou
injektáž na panelu kontroloval i Patrick Rennkamp (foto č. 7 vpravo), vedoucí manažer projektu z firmy Herrenknecht,
která Tondu a Adélu vyrobila. Až budou osádky, složené z pracovníků našich divizí 5 i 8 a zaměstnanců firmy
Subterra, celý stroj dobře znát a rutinně ovládat podrobnosti své práce, návštěvy odborníků poleví. Záběh Tondy totiž
probíhá úspěšně. Metry hotového ostění rostou (foto č. 8) a mezideponie vytěžené horniny na povrchu se zvětšuje
(foto č. 9). Tonda postupně zlepšuje svůj výkon a do předem vyražené stanice Petřiny zřejmě dorazí už v září.
Hned první dvě stavby, uvedené v právě vydané ro
čence Česká architektura 2009–2010, mají úzký vztah
k Metrostavu. Tu první – Národní technickou knihovnu
v Praze (foto) – stavěla jeho divize 9, druhá – Městská
brána v Ostravě – je projekt jeho developerů.
Letos byl sestavením ročenky, která obsahuje soubor 33 nejlepších staveb uplynulých dvou let, pověřen
Ing. arch. Pavel Hnilička. O své volbě poznamenal: „Abych
co nejvíc objektivizoval svůj výběr, navštívil jsem víc než
sto staveb, které mě zaujaly podle dokumentace a fotografií. Jako pomocníka pro náhled jsem si přitom zvolil
formulaci římského architekta Marca Vitruvia Pollia – Firmitas, utilitas, venustas – což znamená, že každá dobrá
stavba musí být pevná neboli trvanlivá, užitečná a krásná.
S ohledem na tato kritéria jsem potom každé dílo hodnotil
a přihlédl jsem i k jeho posazení do krajiny a náladě místa,
kde stojí. Zvlášť jsem si dal záležet, abych posoudil co
nejvíc děl financovaných z veřejných rozpočtů, protože
právě podle nich se pozná, jaký význam má architektura
pro společnost.“
O vznik tradičně velmi kvalitní publikace, kterou vydala společnost PROSTOR – architektura, interiér, design,
se zasloužili i její partneři, mezi něž patří také Metrostav.
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce
Koželužská 5, 180 00 Praha 8 – Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 8/2011 vyšlo 12. 5. 2011 (9/2011 vyjde 26. 5. 2011) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing. Jiří
Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Ladislav Profota, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Ing. Martina Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang
Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7 – Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo
povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736