strana 4

Tři otázky pro...

informace / aktuality / zajímavosti

Současnost divize 4

n a š e FOTORE P ORTÁ Ž

Ing. Stanislava Červeného, ředitele Střední průmyslo­

vé školy stavební Josefa Gočára se sídlem v Praze 4.

Mohl byste ve stručnosti vaši školu představit?

Historie naší školy sahá až do počátku průmyslového

školství v Čechách – příští rok oslavíme 175 let od jejího

založení. V posledním období až do roku 1993, kdy se přestěhovala a získala jméno po Josefu Gočárovi, jenž na ní

v roce 1902 maturoval, sídlila na Smíchově ve Zborovské

ulici. Dnes je jako jediná v Praze zaměřená už od 1. ročníku na pozemní stavitelství. Jejím hlavním úkolem a snahou pedagogického sboru je vychovávat absolventy se

solidním, odborným i všeobecným rozhledem. Snažíme

se o komplexní přípravu studentů, aby dokázali řešit úkoly samostatně a zodpovědně. Vedeme je tak, aby uměli

využívat nejmodernější techniku a komunikovat alespoň

v jednom světovém jazyce a dokázali se v životě prosadit

a dobře uplatnit. Tímto způsobem připravujeme mladé lidi

pro praxi i pro studium na vysoké škole, kam se dnes hlásí téměř 90 % našich maturantů. Více informací najdete

na webových stránkách www.spsgocar.cz.

Jak vaše škola spolupracuje s Metrostavem?

Oboustranně výhodně. Kvalitní výuka odborných předmětů se totiž neobejde bez součinnosti s praxí. S Metrostavem spolupracujeme na základě každoročně upřesňované

rámcové smlouvy a pomáhal nám už v r. 1993 při stěhování ze Smíchova na Pankrác. V naší nové budově bylo

po určitou dobu umístěno i jeho školicí středisko. Metrostav umožňuje našim žákům vykonávat odbornou praxi

na stavbách a připravuje pro ně exkurze na technicky

zajímavá díla. Finančně podporuje vybavení školy výpočetní technikou a učebními pomůckami, včetně dodávky

stavebního materiálu do laboratoří betonu a hmot. Jako

zdroj informací o stavebním dění studentům pravidelně

nabízí i firemní noviny. Škola za to Metrostavu poskytuje

prostor pro propagaci a umožňuje pohovory s budoucími

absolventy kvůli případnému pracovnímu uplatnění.

Kam podle vás směřuje stavebnictví?

Stavitelství je krásný obor s velkou tradicí. Činnost architektů, inženýrů a stavitelů dává ráz krajině a ovlivňuje

prostředí, v němž žijeme. S úctou oceňujeme umění

našich předků a jejich znalosti klasického stavění, ze kterých můžeme čerpat i dnes – v době technického rozvoje,

počítačů, internetu, nových technologií i materiálů. Úkolem pozemního stavitelství je v současnosti zajistit nízkou

energetickou náročnost nově budovaných objektů. I proto

je nutné výuku neustále inovovat. Škola musí studenty

připravit tak, aby se ve vývoji stavebnictví orientovali,

v zaměstnání rychle zapracovali a dobře doplňovali řady

zkušených kolegů. Stavělo se, staví a stavět bude. O budoucnost stavebnictví a našich studentů proto nemám

obavy. Ani o Metrostav, ve kterém pracuje i můj syn.

1

2

3

4

5

Pevnost, užitek, krása

Zatím jenom turisté

Na rozestavěný úsek dálnice D8 mezi Lovosicemi a Ře­

hlovicemi ještě osobní auta vjet nemohou. Lidé se však

už po něm prošli. Tedy alespoň po jeho části – přes

Oparenský most, který pro sdružení, jehož lídrem je

EUROVIA CS, buduje divize 5 Metrostavu.

Při 32. ročníku Pochodu okolím Lovoše přešlo v sobotu 30. dubna přes most víc než 600 turistů (foto), kteří

potvrdili velký zájem veřejnosti na zprovoznění posledního dosud nedokončeného úseku dálnice D8.

Pochod organizoval Klub českých turistů, a jak uvádí

na svých webových stránkách www.kct.lovosice.net,

spolupráce s Metrostavem se jeho účastníkům velmi

líbila. Ocenili nejen možnost přejít Oparenské údolí po unikátním mostě, ale i příležitost zeptat se na stavbu. Mezi

techniky, kteří jim odpovídali, byl i ředitel výstavby za Metrostav Ing. Roman Fuksa z divize 5.

–red–, foto archiv Metrostavu

Přehled technologií a činností, které nabízí Metrostav,

pokračuje představením divize 4. Od letošního 1. dub­

na se i ona rozrostla o část pracovníků zrušené divi­

ze 7, a proto nově i o její technologie.

Divize 4 se specializuje na stavby ze segmentu dopravního stavitelství, a to zejména dálnice, silnice, železnice

a tramvajové trati, mosty a ostatní plochy pro dopravu.

V této oblasti zabezpečuje marketing, zpracování nabídek,

přípravu i vlastní realizaci staveb. Nově nabízí zemní práce, které se týkají jak dopravních děl, tak i přípravy území

při výstavbě občanských, průmyslových a inženýrských

staveb včetně demolic a technologické dopravy. Provádí

revitalizace a sanace územních celků včetně skládek

a brownfieldů. Navíc má organizační složku v Polsku.

Vnitropodnikové nosné technologie:

Provoz mostních technologií provádí kompletní svislé

i vodorovné konstrukce všech typů mostů, a to monolitické i spřažené, včetně říms. Pracuje s pomocí mostních

skruží – pevných, přesuvných, kombinovaných. Staví

i lehké, provizorní mosty – silniční a železniční, pomocné konstrukce a konstrukce pro podpírání či zesilování

mostů. Ovládá manipulaci s těžkými a nadrozměrnými

břemeny, výsuny a zásuny mostních konstrukcí, jejich

zdvihání při rekonstrukcích nebo demolice.

Kontaktní osoba: Ing. Martin Ředina

Provoz dopravy a mechanizace zajišťuje komplexní

dopravní a mechanizační služby především v segmentech

stavební technologické dopravy a mechanizace, tuzemské

a mezinárodní silniční dopravy, přepravy nadrozměrných

nákladů a kontejnerové přepravy včetně uložení odpadů.

Provoz má středisko autojeřábů, vlastní stacionární i mobilní čerpací stanice, mycí linku a servisní středisko.

Kontaktní osoba: Mgr. Zdeněk Kulha

Provoz zemních prací zajišťuje komplexní realizaci

zemních prací a demolic stavebních objektů. Jeho činnost

se zaměřuje zejména na provádění velkých silničních

těles, přípravu území, na zajištění výkopových prací velkého rozsahu, kompletní realizaci stavebních jam, odvoz

výkopku a suti na skládky a provozování skládek, rozbory

zeminy, odvodnění jam, zemní práce pro inženýrské sítě

a drenážní systémy, provádění staveništních komunikací,

stabilizace zemin, odhumusování, kácení dřevin, odstranění křovin, svahování, demolice, kompletní bourací práce

všech typů konstrukcí, včetně likvidace nebezpečných

odpadů a kontaminovaných zemin a recyklace.

Kontaktní osoba: Ing. Zdeněk Hošek

6

7

8

9

Tonda už úspěšně razí levý traťový tunel metra V.A směrem do Dejvic

V montážní jámě na Vypichu mizel koncem dubna v levém traťovém tunelu had vozíků tunelovacího stroje

pojmenovaného Tonda. Vpravo vedle něj čekala druhá zarážka pro jeho dvojče – Adélu (foto č. 1). I když se Tonda

zavrtává do horniny rychlostí asi 6 m za den, chvíli trvalo, než jeho závěs, který v květnu doplní poslední dva vozíky,

zmizel v tubusu. Fotograf zachytil jeho konec stále ještě v montážní komoře (foto č. 2). Jeřáb Liebher 280 EC-H12

Litronic, který má při vyložení 40 m nosnost až 9 tun, zásobuje stroj tybinky (foto č. 3). Ukládají se na speciální

kolová vozidla MSV, která je spodem pod TBM převážejí k jeřábu před mostem (foto č. 4), jenž návěs spojuje

s vlastním štítem. Pohled z prvního vozíku směrem dozadu (foto č. 5) ukazuje MSV jako malý obdélníček v levé

horní čtvrtině snímku. Stejně jako každá nově zaváděná technologie, i ražby pomocí TBM vyžadují ze začátku více

pozornosti. Proto je sledoval nejen Ing. Ermín Stehlík, specialista z divize 5 (foto č. 6 druhý zleva), ale výplňovou

injektáž na panelu kontroloval i Patrick Rennkamp (foto č. 7 vpravo), vedoucí manažer projektu z firmy Herrenknecht,

která Tondu a Adélu vyrobila. Až budou osádky, složené z pracovníků našich divizí 5 i 8 a zaměstnanců firmy

Subterra, celý stroj dobře znát a rutinně ovládat podrobnosti své práce, návštěvy odborníků poleví. Záběh Tondy totiž

probíhá úspěšně. Metry hotového ostění rostou (foto č. 8) a mezideponie vytěžené horniny na povrchu se zvětšuje

(foto č. 9). Tonda postupně zlepšuje svůj výkon a do předem vyražené stanice Petřiny zřejmě dorazí už v září.

Hned první dvě stavby, uvedené v právě vydané ro­

čence Česká architektura 2009–2010, mají úzký vztah

k Metrostavu. Tu první – Národní technickou knihovnu

v Praze (foto) – stavěla jeho divize 9, druhá – Městská

brána v Ostravě – je projekt jeho developerů.

Letos byl sestavením ročenky, která obsahuje soubor 33 nejlepších staveb uplynulých dvou let, pověřen

Ing. arch. Pavel Hnilička. O své volbě poznamenal: „Abych

co nejvíc objektivizoval svůj výběr, navštívil jsem víc než

sto staveb, které mě zaujaly podle dokumentace a fotografií. Jako pomocníka pro náhled jsem si přitom zvolil

formulaci římského architekta Marca Vitruvia Pollia – Firmitas, utilitas, venustas – což znamená, že každá dobrá

stavba musí být pevná neboli trvanlivá, užitečná a krásná.

S ohledem na tato kritéria jsem potom každé dílo hodnotil

a přihlédl jsem i k jeho posazení do krajiny a náladě místa,

kde stojí. Zvlášť jsem si dal záležet, abych posoudil co

nejvíc děl financovaných z veřejných rozpočtů, protože

právě podle nich se pozná, jaký význam má architektura

pro společnost.“

O vznik tradičně velmi kvalitní publikace, kterou vydala společnost PROSTOR – architektura, interiér, design,

se zasloužili i její partneři, mezi něž patří také Metrostav.

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce

Koželužská 5, 180 00 Praha 8 – Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 8/2011 vyšlo 12. 5. 2011 (9/2011 vyjde 26. 5. 2011) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing. Jiří

Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Ladislav Profota, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Ing. Martina Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang

Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7 – Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo

povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736