Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 08/2017, Strana 1
Metrostav Metrostav 08/2017, Strana 2
Strojní oddělení firmy BeMo sídlí vInnsbrucku
Vespolečnosti BeMo Tunnelling aktivně pracuje stroj
odlení (MTA), které se kromě výrobního astrojho
zízení zabývá vevelké míře iúkoly zoblasti podni-
kových tendrů apřípravmi pracemi nastaveništi.
Hlavm úkolem MTA je výběr, dodávka aúdržba stro-
jů, což je obdobné činnostem, jaké vMetrostavu pro
divize 11. VBeMo však MTA vyjí ispecifická zízení,
mezi něž pail třeba záložní odkalovač pro razicí štít Giulia
vmeckém Karlsruhe (foto č. 1). Pro konktní stavby
odborníci zMTA volí atechnicky ismluvně zajišťují nej-
vhodnější zízení či vybave. Pro vídský tunel Lainzer
například doporučili speciální lehký portálový jeřáb.
Technici strojního odlení poskytují specifické pro-
jektové služby aknow-how podporu nejen vEvropě, ale
ipro dciné společnosti BeMo Tunnelling veVelké Bri-
tánii, USA či v Kanadě – při plánování logistiky, návrzích
vzduchotechniky nebo optimalizaci vodních čerpadel. Pro
modernizaci tunelu Arlberg vRakousku vybrali specific
zízení pro demontáž kolejí (foto č. 2).
Poslední oblast, které se MTA intenzivně věnuje, je
spojená sbezpností práce asochranou zdraví nastav-
ch apracovišch firmy. Kromě běžného dozoru, revi
či vypracování únikových, protipožárních nebo protipo-
voových plánů dotéto kategorie činností spadá inávrh
avýroba komorových úkrytů podle specifických požadav-
. Poslední kryt, který v BeMo vyrobili, má podobu válce
a musí podobu 12 hodin soběstačně ochránit až 20 osob.
Rainer Antretter, foto archiv BeMo
Severní most je dole
Dva více než sto let staré železnní mosty přes Miku-
šskou ulici vPlzni nevyhovovaly provozu vlaků ama-
m rozpětím omezovaly poulní dopravu pod sebou.
Dnes už ten větší, severní neexistuje. Najeho demolici
dohlížel tým Ing.Jana Zenka zdivize 5, který právě
probíhající etapu přestavby plzeňského hlavního ná-
draží řídí vesdružení sfirmou OHL ŽS.
Ocelový most orozpětí kolem 25 m nejprve pracovníci
specializované firmy načali autogeny (foto č. 1) apoté jej
demoliční bagr obřími hydraulickými nůžkami rozstříhal
na šest částí (foto č. 2). První a nejtěžší asi 90tunový
trojúhelníkový kus snesl mobilní jáb nazem 14. dubna
(foto č. 3). Akce trvala zhruba tři hodiny. Poslední šestý
l skončil naterénu 18. dubna (foto č. 4) – otři pracov
dny dříve, než předpokládal harmonogram.
Hromadu ocelových konstrukcí teď dělníci řou do
šrotu naasi 1,5 m dlouhé kusy (foto č. 5). „Pojejich od-
stranění začneme odtěžovat přechodové oblasti, bourat
opěry azahájíme hlubinné založení nového železobetono-
ho mostu, který bude o15m delší,“ říká stavbyvedoucí
Ing.Petr Hanzal, který řídí práce namístě. To už ale budou
jezdit přes staventě tramvaje – poprovizorní jednokolej-
ce apod ochranným rámem. „Vybouraný kamenný obklad
z části vráme zpátky jako připonku původho mostu.
Použijeme ičti historické litinové sloupy – budou znovu
umísné pod sedem mostu, ale už nebudou nosné,“ do-
plnil stavbyvedoucí Ing.Libor Hájek. Nový severní most
bude hotový jtě letos. Jižní přijde nařadu příští rok.
red, foto Miroslav Chaloupka
Pavla Meyera,
Osobnosti Metrostavu 2016
Pomaturitě nahornicko-hutnické průmyslovce vKlad-
ně nemohl Pavel Meyer dál studovat, protože byl
vroce 1968 členem Klubu angažovaných nestraníků.
Nastoupil jako konstrukr doModřanských strojíren,
ale počtyřech letech vkanceláři si chtěl vylat víc.
Zal proto pracovat coby lamač vUranových dolech
Příbram. Roku 1978 ho otec sbratrem přesvědčili, aby
šel zanimi razit tunely doMetrostavu. Svýjimkou čtyř
síců, kdy se navenkově živil jako dřevorubec, už fir-
mu neopustil. Postupem času se stal předsedou ZO OS
Stavba Metrostav ačlenem dozorčí rady společnosti.
Kde jste vMetrostavu začínal?
Naměstí Republiky při ražbě traťových tunelů natra-
seB směrem naFlorenc apak kMůstku. Prvně v partě ra-
zičů, postupně jsem se stal snovým překem, nako-
nec ihlavm. Klasická tunelina: bagr, střílení, tybinky.
Jak se ztuneláře stane odborář?
Vdole inačelbě tunelů jsem dlouho pracoval svrtačkou či
sbíječkou anešetřil se, což vroce 1991 vstilo vnemoc
zpovolání. Měl jsem už natolik poškozené loketní klouby,
že jim nic nepomohlo, amusel jsem zpodzemí. Vzhledem
ktomu, že jsem vždycky chtěl nastolit spravedlnost, byl
jsem během sametové revoluce ve stávkovém výboru,
zjž později vznikl závodní výbor odborové organizace.
Roku 1992 jsem byl zvolen jeho předsedou apozici obha-
joval až doloňska, kdy jsem už kvůli věku nekandidoval.
Lidí vodborech je málo. Proč by donich měli vstoupit?
To je otázka, která se line celou érou mého předsednictví,
proč… Aby si vzali dorukou svá práva. Lidé se ale obec-
ně nechtějí moc sdrovat a za tuzemskými odbory se
stále táhne špatná pověst ztotality. Inklinace kodborům
vá také daleko větší tam, kde se podnikání nedaří ali
mají problémy. Pracovci vMetrostavu odbory zdánlivě
nepotřebu. Připadá jim, že všechno běží samo. Odbory
tu totiž vznikaly zároveň sfirmou, formovaly se vní, když
se měnila ze státního podniku naakciovou společnost či
proczela privatizací. Proto jsme svedením Metrostavu
li podobné myšle, nacházeli společnou řeč adokázali
se domluvit. Když jsme uplatňovali nějaké nároky, ctili
jsme, že musí být přiřené anely by jít proti firmě.
Důležité bylo ito, že jsme se nepletli docí, dokterých
m nic nebylo.
SMetrostavem jste žil 38 let. Co pro vás znamená?
Dal mi práci, kus života ajá mu naoptku věnoval kus
svého. Dostal se mi pod kůži. Vždycky když se oněj někdo
otřel, bral jsem to osobně. Metrostav je pro mě prostě
značka, kterou jsem nikdy nechtěl poškodit. Ametrosta-
kem zůstanu navždy, ikdyž už jsem vpenzi.
Když jste sm začal, jak se vám naodpočinku daří?
Parád. Můžu se konečně věnovat věcem, nakteré jsem
dlouho nel čas. Vyštukoval jsem kuchyň, v ováku
vyměnil podlahu, vymaloval celý byt. I na chalupu jez-
díme, kdy chceme, podle poča. Nazahradě pracujeme
jen během týdne, o víkendech si plánujeme výlety. Čtu
knížky, chci si znovu koupit rybářský lístek, provětrat
motorku. Žena mi říká, že tu budu muset být dostovky,
abych stihnul naplnit všechny své plány. Hlavně jsem se
ak oprostil odprobmů jiných, které jsem vpráci řešil.
Asi jsem si vypěstoval příliš mnoho empatie, trápily mě.
Teprve teď jsem poznal, jak moc mě psychicky zatěžovaly.
Jak vmáte ocenění, které jste dostal?
Když se mě generální ředitel zeptal, zda je přijmu, návrh
mě velmi překvapil a přemítal jsem, jestli si takovou
poctu zasloužím. Za ta léta v Metrostavu jsem totiž
potkal spoustu výjimných li, co zvdli úžasné věci,
aokterých jsem byl přesdčen, že by si titul zasloužili
c. Třeba zavysouvané tunely metra pod Vltavou. Když
jsem si pak uvědomil, kdo se stal Osobností Metrostavu
ede mnou – vloni Ing.Neuwirth, předtím Jirka Bělohlav,
Franta Pok, dr.Škorpil či Ing.Veverka adalší, je mi dnes
velikou ctí stát pojejich boku. Metrostav stojí zato, aby
zaj lidi kopali. Budu naněj vzponat jen vdobm –
iproto, že nato špatné se stejně vždycky zapomíná.
strana 2
PME SE
1
Obchod apráce vzahraničí itechnický rozvoj
Součástí TEK 2017 byly ibloky věnované zahraničm
zkušenostem Metrostavu ajeho technickému rozvoji.
Oprostředí vcizině promluvil obchodní ředitel Ing.Mi-
lan Veselský. Připomněl nárůst výkonů firmy mimo Česko
aSlovensko ze 3 % vroce 2008 na26 % vletošním prv-
ním kvartále. Věnoval se isoutěžním podmínkám vjed-
notlivých zemích, znichž vybíráme několik zajímavostí:
Island
Investor nezveřejňuje předpokládanou cenu
ruční doba natunel je pouze jeden rok
Norsko
mitky proti výru víze se nepovají
Fungují zde transparentní rozhodovací procesy avyvá-
žené smluvní podmínky
Finsko
Neprobíhá prekvalifikace, rovnou se povají nadky
Neuplatňuje se záruka zanabídku
Polsko
Odpodnost investora zaúhradu subdodavatem
Možnost kopírování nabídek konkurence
Slovensko
Dvouobálkový systém (část kvalifikační acenová)
Smlouvu podmuje zápis v Registru partnerů veřej-
ného sektoru
Rakousko – Brenner Basistunnel
Kčové činnosti (90 % objemu) nelze subdodávat
Požadavek naněmčinu uklíčového personálu.
Ing.Veselský (foto č. 1) svůj příspěvek uzavřel: „Po-
dlenašich zkušeností jsou české kvalifikační podmínky
nejbenevolentnější pro přístup zahraničních zhotovitelů.
Smluvní podmínky jsou stále výrazně nevyvážené vepro-
spěch objednatele. Soasně sm bojujeme iskriticky
zkými cenami, kdy obvykle ani 20 % rozlu odprůměr-
né ceny není považováno jako mimádně nízká cena.“
Ředitel divize 4 Ing. Radim Čáp, Ph.D., informoval
ozkenostech se vstupem donových teritorií. Konkrét
doPolska, kde divize působí už šestý rok, adoNěmecka,
kde nevno ve spolupráci s firmou BeMo Tunnelling
skala první zakázku – modernizaci mostu Volmarstein
nadálnici A1. Dále poukázal nadva fakty, asice že v-
mecku existuje jen mizivá šance uspět bez spolupráce
smístním partnerem aže se vMetrostavu zvýšila potřeba
německy mluvících pracovníků.
Ing. Aleš Gothard z divize 5, která pracuje zejména
vseverských zech, připomněl, že Metrostav zde získal
deset projektů. „NaIslandu, veFinsku avNorsku jsme
už vyrazili 28 km tunelů. Obrat vchto zemích sice ne
rozhodující, ale při stavu českého stavebního trhu přispí-
vá kudržení kvalifikovaného personálu arozšuje dobré
firemní reference,“ řekl.
Výrobně-technický ředitel Ing.Ivan Hrdina (foto č.2)
vesvém vstupu informoval odě ivýzkumu vMetro-
stavu aopostupu digitalizace azavádění systému BIM
dofiremních projektů. Účastníky konference zaujal jeho
íspěvek ovlivu usměrnění drátků při betoži nataho-
vou pevnost dutinoho panelu z UHPC aozkouškách
vláknobetonu. Důležitým přínosem vyplývajícím zvyití
BIM je snadjší detekce kolizí prvků stavby. Vespoje
svědou avýzkumem ocenil Ing. Hrdina spolupráci sdce-
řinými firmami, konkrétně sTBG Metrostav aSQZ.
red, foto Petr Adámek
2
2
1
3
4
5
21
Metrostav_08_2017.indd 2 10.05.17 12:58
Metrostav Metrostav 08/2017, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 08/2017, Strana 1
Metrostav Metrostav 08/2017, Strana 2
Metrostav Metrostav 08/2017, Strana 3
Metrostav Metrostav 08/2017, Strana 4
Metrostav Metrostav 08/2017, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 08/2017, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 08/2017, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 08/2017, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (372 ms)

Rendering Strana 3 (102504): (0/1) (365 ms)

Rendering Strana 2 (102501): (0/1) (411 ms)

Rendering Strana 1 (102496): (0/1) (410 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2933/vth118686-1.jpg (3x)

 i2933/vth118694-1.jpg (2x)

 i2933/bg102501.svg

 i2933/vth118699-1.jpg (2x)

 i2933/vth118705-1.jpg