Montáž mostu na dálničním
přivaděči D1 u Žiliny
20. května 2019 / 8 / XXXI
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Vladimíra Pánka,
zástupce ředitele divize 6 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Prorážka tunelu Slørdal
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Mosty v Polsku
Tým divize 4 koncem
dubna zprovoznil dva
významné mostní
objekty o 9 a 14 polích
v rámci rekonstrukce
ulice Żołnierska
ve Varšavě. Modernizace
spočívá ve zkapacitnění krajské silnice 631 v 4,8km
dlouhém úseku, který začíná na křižovatce ulic Marsa
a Naddnieprzańska a po překonání dvou železničních
koridorů končí na hranicích polského hlavního města.
Stavba je rozdělena do mnoha dílčích etap, při nichž se
v okolí mění průběh dopravních tras.
K 50. výročí vzniku naší firmy
připravujeme speciální publikaci
Kronika Metrostavu
Pokud vlastníte historické fotografie
z našich staveb, akcí nebo oslav
a chcete se podělit o vzpomínky
nebo se zapojit do příprav,
pište na email: kronika@metrostav.cz
Jedno dílo končí, další začíná. V pátek 26. dubna
ve 13 hodin provedla Oddveig Kipperbergová, ředitelka správy silnic v norském kraji Trøndelag, poslední
odpal při ražbách tunelu Slørdal. Tuneláři divize 5 pod
vedením Ing. Jiřího Šacha (titulní foto) jím slavnostně
ukončili práci na stavbě Fv. 714 Lakseveien. A už se
chystají na další tunely – většina odcestuje do 400 km
vzdáleného Bergenu, část na Island a další do Prešova.
Prorážka celkem 2566 m dlouhého tunelu Slørdal
proběhla v hoře, 1557 m od severního portálu a 1009 m
od jižního. Vzhledem k problémům v letecké dopravě se
na ni bohužel nemohli dostavit ani zástupci vedení Metrostavu, ani velvyslanec České republiky v Norsku. Dorazili
ale sousedé a samozřejmě zástupci partnerů, tisku a hlavně investora, kteří chválili dobrou a kvalitní práci razičů
a vyzdvihli provedení veškerých ražeb bez jediného úrazu.
A to už při tomto projektu měli kolegové za sebou ražby
770m tunelu Mjønes, v němž dnes probíhají dokončovací
práce. Má je na starost partner ve sdružení, místní firma
Bertelsen & Garpestad, jejíž techniky tým Ing. Šacha
dobře zná z předchozích společných zakázek. „Velká
část z nich působila i na stavbě tunelu Joberg a o to byla
naše spolupráce příjemnější a efektivnější. Obecně jsme
v tunelu neměli žádné větší problémy, a pokud vyvstaly
nějaké menší, vždy jsme jejich nejlepší řešení hledali
společně,“ hodnotí Ing. Šach. Stejně chválí i součinnost
s týmem Ing. Roberta Brože, Ph.D., který buduje 735 m
dlouhý most přes mořský záliv Åstfjorden.
Celý tunel Slørdal razili tuneláři v rulách. Obecně zastihli velmi dobrou geologii, pouze sedm procent ražeb
probíhalo v horších podmínkách, než předpokládal pro-
jekt. Ražba nejhoršího 60metrového úseku ale trvala pod
velmi těžkým zajištěním tři týdny. „Druhým příjemným
překvapením na této stavbě byl tým investora. Tak pozitivní a vstřícnou spolupráci jsme v Norsku ještě nezažili,“
konstatuje Ing. Jiří Šach.
Recyklace technologické vody
„Na stavbě jsme zažili i několik premiér. Hned na začátku
jsme pořídili nový stroj na stříkání betonu (foto č. 1), jenž
úspěšně nahradil dva starší. V souvislosti s tím jsme také
poprvé mohli pracovat v tunelech s jednotnou elektrickou
soustavou 1000 V. V tunelu Slørdal (foto č. 2 zachycuje
záliv a především jižní portál na začátku ražby) se nám
navíc povedlo maximálně využít systém na čištění technologické vody, takže jsme ji po velkou část ražeb nemuseli na jedné čelbě vůbec doplňovat zvenčí. Využíval totiž
pouze recyklaci a přítoky do tunelu z masivu. Vzhledem
k nedostatku vhodných zdrojů sladké vody to bylo velmi
praktické,“ doplnil inženýr Šach.
A tak to nejhorší, co kolegům komplikovalo práci, bylo
severské počasí. Několikrát je potrápily vydatné deště
a vítr, při nichž stavbu ohrožovaly sesuvy a padající kamení. V zimě pak dopravu ztěžovalo silné sněžení a ledovka.
Letos padal sníh ještě i na začátku května!
Se vším si ale tuneláři divize 5 dokázali poradit a stavbu mohou v klidu opustit. Jejich partner dokončí práce
v tunelech na jaře roku 2020. Činnosti na mostě by se
měly uzavřít v průběhu příštího léta a na podzim 2020 by
měl být celý 5,6 km dlouhý úsek silnice Fv. 714 u norského
fjordu uveden do provozu.
Lenka Svobodová, foto archiv stavby
Metrostav na letecké základně
Divize 9 podepsala smlouvu na výstavbu objektu
záchranné a požární techniky na Letišti Čáslav, zakázku
provede tým pod vedením Ing. Milana Voráčka. Půjde
o nepodsklepenou, třípodlažní budovu určenou pro
stání automobilů a technické zázemí včetně ubytovací
a administrativní části. Součástí objektu budou prostory
pro fyzickou přípravu personálu, výcvikové prostory,
lezecká stěna, cvičná věž o čtyřech nadzemních podlažích
se sušárnou hadic a související venkovní objekty. Projekt
by měl být dokončen v březnu 2021.
Metrostav_08_2019.indd 1
1
2
Dceřiná společnost SQZ slaví výročí
a rozvíjí své laboratoře str. 2
Náročná přestavba Husitského muzea
v Táboře finišuje str. 3
Divize 6 a nové depo autocisteren na
Letišti Václava Havla str. 3
Růžový poklad z Norska
Kromě běžné horniny narazili tuneláři divize 5 během
ražby v trase tunelu Mjønes na krásný růžový minerál (foto), pojmenovaný podle mystického ostrova
Thule. To, co pro ně byl pouze vedlejší produkt ražeb,
představovalo pro obyvatele Norska pravý poklad.
„Největší zajímavostí, se kterou jsme se při ražbách
tunelů na stavbě Fv. 714 Lakseveien setkali, bylo objevení světle růžového minerálu známého jako rosaline čili
správně thulit (zoisit s manganem), který je norským národním kamenem a vyskytuje se pouze na několika málo
místech na světě. Pro Nory byl nález thulitu velká událost
a na stavbu si ho jezdili sbírat. Investoři dokonce uspořádali den otevřených dveří, na který dorazilo asi 300 lidí
s taškami, vleky, a dokonce i traktory a odváželi si kameny
různých velikostí. Část vytěženého thulitu také investor
přímo prodal specializované rakouské firmě na výrobu
šperků a upomínkových předmětů,“ prozradil zajímavost
vedoucí projektu Ing. Jiří Šach.
Věříme, že si tento cenný drahokam přivezli domů
alespoň kolegové narození ve znamení Vodnáře, Býka či
Blíženců, pro které je podle zvěrokruhu i podle internetu
významným léčivým kamenem. Používá se totiž jako doplněk při léčbě žaludeční nevolnosti a pomáhá při celkové
regeneraci těla. Z emočního hlediska by thulit měl mimo
jiné přinášet radostnou a šťastnou energii a tím napomáhat odstraňovat negativní emoce a myšlenky. Pracovníci
v zahraničí to jistě potřebují.
–ls–, foto Profimedia.cz
16.05.19 12:15