Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 08/2019, Strana 1
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Prorážka tunelu Srdal
Růžový poklad zNorska
Kromě běžné horniny narazili tuneláři divize 5 během
rby v trase tunelu Mjønes na ksný růžový mi-
nerál  (foto), pojmenovaný podle mystického ostrova
Thule. To, co pro ně byl pouze vedlejší produkt reb,
edstavovalo pro obyvatele Norska pravý poklad.
„Největší zajímavostí, se kterou jsme se při ražbách
tunelů nastavbě Fv. 714 Lakseveien setkali, bylo obje-
vení světle růžového minerálu známého jako rosaline čili
správně thulit (zoisit smanganem), který je norským ná-
rodním kamenem avyskytuje se pouze naněkolika málo
místech nasvětě. Pro Nory byl nález thulitu velká událost
anastavbu si ho jezdili sbírat. Investi dokonce uspo-
řádali den otevřených dveří, nakterý dorazilo asi 300 lidí
stkami, vleky, adokonce itraktory aodváželi si kameny
zných velikostí. Část vytěženého thulitu také investor
přímo prodal specializované rakouské firmě na výrobu
šperků aupomínkových předmětů,“ prozradil zajímavost
vedoucí projektu Ing.Jiří Šach.
říme, že si tento cenný drahokam přivezli domů
alespoň kolegové narození veznamení Vodnáře, Býka či
Blíženců, pro které je podle zvěrokruhu ipodle internetu
významným léčivým kamenem. Používá se totiž jako do-
plněk při léčbě žaludeční nevolnosti apomáhá při celko
regeneraci těla. Zemočního hlediska by thulit měl mimo
jiné přinášet radostnou ašťastnou energii atím napomá-
hat odstrovat negativní emoce amyšlenky. Pracovci
vzahraničí to jistě potřebují.
–ls–, foto Profimedia.cz
Mosty vPolsku
Tým divize 4 koncem
dubna zprovoznil dva
významné most
objekty o9 a14polích
vrámci rekonstrukce
ulice Żołnierska
veVaršavě. Modernizace
spočívá vezkapacitnění krajské silnice 631 v4,8km
dloum úseku, který začíná nakřižovatce ulic Marsa
aNaddnieprzańska apopřekonání dvou železnních
koridorů končí nahranich polského hlavního města.
Stavba je rozdělena domnoha dílčích etap, při nichž se
vokolí mění průběh dopravch tras.
Metrostav na letecké základně
Divize 9 podepsala smlouvu navýstavbu objektu
záchranné apožární techniky naLetišti Čáslav, zakázku
provede tým pod vedením Ing.Milana Voráčka. Půjde
onepodsklepenou, třípodlažní budovu určenou pro
stání automobilů atechnické zázemí včetně ubytova
aadministrativní části. Součástí objektu budou prostory
pro fyzickou přípravu personálu, výcvikové prostory,
lezecká stěna, cvičná věž očtyřech nadzemních podlažích
se sušárnou hadic asouvisející venkovní objekty. Projekt
by měl být dokončen vbřeznu 2021.
ČTRNÁCTIDENÍK METROSTAV A.S.
Ptáme se: Ing. Vladimíra Pánka,
zástupce ředitele divize 6 str. 2
Dceřiná společnost SQZ slaví výročí
a rozjí své laboratoře str. 2
Náročná přestavba Husitského muzea
v Táboře finišuje str. 3
Divize 6 a nové depo autocisteren na
Letišti Václava Havla str. 3
Montáž mostu na dálnním
ivaděči D1 u Žiliny
více ve fotoreportáži na str. 4
20. ktna 2019 / 8 / XXXI
Jedno dílo končí, daí začíná. V tek 26. dubna
ve13hodin provedla Oddveig Kipperbergová, ředitel-
ka správy silnic v norském kraji Trøndelag, posled
odpal při ražbách tunelu Srdal. Tuneři divize 5 pod
vedem Ing.Jiřího Šacha (titulní foto) jím slavnostně
ukončili práci na stavbě Fv. 714 Lakseveien. A už se
chystají nadalší tunely – většina odcestuje do400 km
vzdáleného Bergenu, část naIsland adalší doPrešova.
Prorážka celkem 2566 m dlouhého tunelu Srdal
proběhla vhoře, 1557 m odseverního portálu a1009 m
odjižního. Vzhledem kproblémům vletecké dopravě se
nani bohužel nemohli dostavit ani zástupci vedení Metro-
stavu, ani velvyslanec České republiky vNorsku. Dorazili
ale sousedé asamoejmě zástupci partnerů, tisku ahlav-
ně investora, kteří chválili dobrou akvalitní práci razů
avyzdvihli provedení veškerých ražeb bez jediho úrazu.
Ato už při tomto projektu měli kolegové zasebou ražby
770m tunelu Mnes, vněmž dnes probíhají dokončova
práce. Má je nastarost partner vesdružení, místní firma
Bertelsen & Garpestad, jež techniky tým Ing. Šacha
dobře zná z edchoch společných zakázek. „Velká
část znich působila inastavbě tunelu Joberg aoto byla
naše spolupráce příjemnější aefektivnější. Obecně jsme
vtunelu neli žádné větší probmy, apokud vyvstaly
jaké meí, vždy jsme jejich nejleí řešení hledali
společně,“ hodnotí Ing.Šach. Stejně chválí isoučinnost
stýmem Ing.Roberta Brože, Ph.D., který buduje 735 m
dlouhý most přes mořský záliv Åstfjorden.
Celý tunel Slørdal razili tuneři vruch. Obecně za-
stihli velmi dobrou geologii, pouze sedm procent ražeb
probíhalo vhorších podnkách, než předpokdal pro-
jekt. Ražba nejhoršího 60metroho úseku ale trvala pod
velmi těžkým zajtěm tři týdny. „Drum příjemným
ekvapem natéto stavbě byl tým investora. Tak pozi-
tivní avstřícnou spolupráci jsme vNorsku jtě nezažili,“
konstatuje Ing.Jí Šach.
Recyklace technologické vody
„Nastavbě jsme zažili iněkolik premiér. Hned nazačátku
jsme pídili nový stroj nasíkání betonu (foto č. 1), jenž
úsšně nahradil dva starší. Vsouvislosti stím jsme také
poprvé mohli pracovat vtunelech sjednotnou elektrickou
soustavou 1000 V. Vtunelu Srdal (foto č. 2 zachycuje
záliv aedevším jižní portál nazačátku ražby) se nám
nac povedlo maxilně využít systém načišní tech-
nologické vody, takže jsme ji povelkou část ražeb nemu-
seli najedné čelbě vůbec dopovat zvenčí. Využíval totiž
pouze recyklaci aítoky dotunelu zmasivu. Vzhledem
knedostatku vhodch zdrojů sladké vody to bylo velmi
praktické,“ doplnil inženýr Šach.
Atak to nejhorší, co kolegům komplikovalo práci, bylo
severské počasí. Několikrát je potrápily vydatné deště
avítr, při nichž stavbu ohrovaly sesuvy apadající kame-
ní. Vzimě pak dopravu ztěžovalo silné sněžení aledovka.
Letos padal sníh ještě inazačátku května!
Se vším si ale tuneři divize 5 dokázali poradit astav-
bumohou vklidu opustit. Jejich partner dokončí práce
vtunelech na jaře roku 2020. Činnosti na mostě by se
ly uzavřít vprůhu příštího léta anapodzim 2020 by
l být celý 5,6 km dlouhý úsek silnice Fv. 714 unorsho
fjordu uveden doprovozu.
Lenka Svobodová, foto archiv stavby
1 2
K50. výročí vzniku naší firmy
připravujeme speciální publikaci
Kronika Metrostavu
Pokud vlastníte historické fotografie
znašich staveb, akcí nebo oslav
a chcete se podělit o vzpomínky
nebo se zapojit do příprav,
pište na email: kronika@metrostav.cz
Metrostav_08_2019.indd 1 16.05.19 12:15
Metrostav Metrostav 08/2019, Strana 2

 

Metrostav Metrostav 08/2019, Strana 1
Metrostav Metrostav 08/2019, Strana 2
Metrostav Metrostav 08/2019, Strana 3
Metrostav Metrostav 08/2019, Strana 4
Metrostav Metrostav 08/2019, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 08/2019, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 08/2019, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 08/2019, Strana 4

Strana 4

1

Sending statistics … done (676 ms)

Rendering Strana 2 (102355): (0/1) (670 ms)

Rendering Strana 1 (102354): (0/1) (707 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2901/vth118523-1.jpg

 i2901/bg102354.svg

 i2901/vth118525-1.jpg

 i2901/vth118526-1.jpg

 i2901/vth118527-1.jpg