Montáž mostu na dálničním

přivaděči D1 u Žiliny

20. května 2019 / 8 / XXXI

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Vladimíra Pánka,

zástupce ředitele divize 6 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Prorážka tunelu Slørdal

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Mosty v Polsku

Tým divize 4 koncem

dubna zprovoznil dva

významné mostní

objekty o 9 a 14 polích

v rámci rekonstrukce

ulice Żołnierska

ve Varšavě. Modernizace

spočívá ve zkapacitnění krajské silnice 631 v 4,8km

dlouhém úseku, který začíná na křižovatce ulic Marsa

a Naddnieprzańska a po překonání dvou železničních

koridorů končí na hranicích polského hlavního města.

Stavba je rozdělena do mnoha dílčích etap, při nichž se

v okolí mění průběh dopravních tras.

K 50. výročí vzniku naší firmy

připravujeme speciální publikaci

Kronika Metrostavu

Pokud vlastníte historické fotografie

z našich staveb, akcí nebo oslav

a chcete se podělit o vzpomínky

nebo se zapojit do příprav,

pište na email: kronika@metrostav.cz

Jedno dílo končí, další začíná. V pátek 26. dubna

ve 13 hodin provedla Oddveig Kipperbergová, ředitelka správy silnic v norském kraji Trøndelag, poslední

odpal při ražbách tunelu Slørdal. Tuneláři divize 5 pod

vedením Ing. Jiřího Šacha (titulní foto) jím slavnostně

ukončili práci na stavbě Fv. 714 Lakseveien. A už se

chystají na další tunely – většina odcestuje do 400 km

vzdáleného Bergenu, část na Island a další do Prešova.

Prorážka celkem 2566 m dlouhého tunelu Slørdal

proběhla v hoře, 1557 m od severního portálu a 1009 m

od jižního. Vzhledem k problémům v letecké dopravě se

na ni bohužel nemohli dostavit ani zástupci vedení Metrostavu, ani velvyslanec České republiky v Norsku. Dorazili

ale sousedé a samozřejmě zástupci partnerů, tisku a hlavně investora, kteří chválili dobrou a kvalitní práci razičů

a vyzdvihli provedení veškerých ražeb bez jediného úrazu.

A to už při tomto projektu měli kolegové za sebou ražby

770m tunelu Mjønes, v němž dnes probíhají dokončovací

práce. Má je na starost partner ve sdružení, místní firma

Bertelsen & Garpestad, jejíž techniky tým Ing. Šacha

dobře zná z předchozích společných zakázek. „Velká

část z nich působila i na stavbě tunelu Joberg a o to byla

naše spolupráce příjemnější a efektivnější. Obecně jsme

v tunelu neměli žádné větší problémy, a pokud vyvstaly

nějaké menší, vždy jsme jejich nejlepší řešení hledali

společně,“ hodnotí Ing. Šach. Stejně chválí i součinnost

s týmem Ing. Roberta Brože, Ph.D., který buduje 735 m

dlouhý most přes mořský záliv Åstfjorden.

Celý tunel Slørdal razili tuneláři v rulách. Obecně zastihli velmi dobrou geologii, pouze sedm procent ražeb

probíhalo v horších podmínkách, než předpokládal pro-

jekt. Ražba nejhoršího 60metrového úseku ale trvala pod

velmi těžkým zajištěním tři týdny. „Druhým příjemným

překvapením na této stavbě byl tým investora. Tak pozitivní a vstřícnou spolupráci jsme v Norsku ještě nezažili,“

konstatuje Ing. Jiří Šach.

Recyklace technologické vody

„Na stavbě jsme zažili i několik premiér. Hned na začátku

jsme pořídili nový stroj na stříkání betonu (foto č. 1), jenž

úspěšně nahradil dva starší. V souvislosti s tím jsme také

poprvé mohli pracovat v tunelech s jednotnou elektrickou

soustavou 1000 V. V tunelu Slørdal (foto č. 2 zachycuje

záliv a především jižní portál na začátku ražby) se nám

navíc povedlo maximálně využít systém na čištění technologické vody, takže jsme ji po velkou část ražeb nemuseli na jedné čelbě vůbec doplňovat zvenčí. Využíval totiž

pouze recyklaci a přítoky do tunelu z masivu. Vzhledem

k nedostatku vhodných zdrojů sladké vody to bylo velmi

praktické,“ doplnil inženýr Šach.

A tak to nejhorší, co kolegům komplikovalo práci, bylo

severské počasí. Několikrát je potrápily vydatné deště

a vítr, při nichž stavbu ohrožovaly sesuvy a padající kamení. V zimě pak dopravu ztěžovalo silné sněžení a ledovka.

Letos padal sníh ještě i na začátku května!

Se vším si ale tuneláři divize 5 dokázali poradit a stavbu mohou v klidu opustit. Jejich partner dokončí práce

v tunelech na jaře roku 2020. Činnosti na mostě by se

měly uzavřít v průběhu příštího léta a na podzim 2020 by

měl být celý 5,6 km dlouhý úsek silnice Fv. 714 u norského

fjordu uveden do provozu.

Lenka Svobodová, foto archiv stavby

Metrostav na letecké základně

Divize 9 podepsala smlouvu na výstavbu objektu

záchranné a požární techniky na Letišti Čáslav, zakázku

provede tým pod vedením Ing. Milana Voráčka. Půjde

o nepodsklepenou, třípodlažní budovu určenou pro

stání automobilů a technické zázemí včetně ubytovací

a administrativní části. Součástí objektu budou prostory

pro fyzickou přípravu personálu, výcvikové prostory,

lezecká stěna, cvičná věž o čtyřech nadzemních podlažích

se sušárnou hadic a související venkovní objekty. Projekt

by měl být dokončen v březnu 2021.

Metrostav_08_2019.indd 1

1

2

Dceřiná společnost SQZ slaví výročí

a rozvíjí své laboratoře str. 2

Náročná přestavba Husitského muzea

v Táboře finišuje str. 3

Divize 6 a nové depo autocisteren na

Letišti Václava Havla str. 3

Růžový poklad z Norska

Kromě běžné horniny narazili tuneláři divize 5 během

ražby v trase tunelu Mjønes na krásný růžový minerál (foto), pojmenovaný podle mystického ostrova

Thule. To, co pro ně byl pouze vedlejší produkt ražeb,

představovalo pro obyvatele Norska pravý poklad.

„Největší zajímavostí, se kterou jsme se při ražbách

tunelů na stavbě Fv. 714 Lakseveien setkali, bylo objevení světle růžového minerálu známého jako rosaline čili

správně thulit (zoisit s manganem), který je norským národním kamenem a vyskytuje se pouze na několika málo

místech na světě. Pro Nory byl nález thulitu velká událost

a na stavbu si ho jezdili sbírat. Investoři dokonce uspořádali den otevřených dveří, na který dorazilo asi 300 lidí

s taškami, vleky, a dokonce i traktory a odváželi si kameny

různých velikostí. Část vytěženého thulitu také investor

přímo prodal specializované rakouské firmě na výrobu

šperků a upomínkových předmětů,“ prozradil zajímavost

vedoucí projektu Ing. Jiří Šach.

Věříme, že si tento cenný drahokam přivezli domů

alespoň kolegové narození ve znamení Vodnáře, Býka či

Blíženců, pro které je podle zvěrokruhu i podle internetu

významným léčivým kamenem. Používá se totiž jako doplněk při léčbě žaludeční nevolnosti a pomáhá při celkové

regeneraci těla. Z emočního hlediska by thulit měl mimo

jiné přinášet radostnou a šťastnou energii a tím napomáhat odstraňovat negativní emoce a myšlenky. Pracovníci

v zahraničí to jistě potřebují.

–ls–, foto Profimedia.cz

16.05.19 12:15