strana 2

Záchranáři v novém

PTÁME SE

Již koncem minulého a začátkem letošního roku tým

z divize 1 dokončoval moderní integrované výjezdové

centrum pro bezpečnostní a záchranné složky v Českém Těšíně (foto č. 1). Zbývalo již jen dovybavit interiéry, aby sídlo záchranářů dostalo konečnou podobu.

Na zelené louce podél Sokolovské ulice vyrostly za rok

a půl tři vzájemně propojené budovy ve tvaru obráceného

U, do nichž se s městskými strážníky a celorepublikovými

policisty stěhují hasiči (foto č. 2). Ve svém novém působišti budou mít odpovídající technické i hygienické zázemí.

V komplexu jsou kromě kancelářských prostor, provozních místností a velínů operačních středisek (foto č. 3

a 4) i cely předběžného zajištění (foto č. 5), které využívá

Policie České republiky. Součástí integrovaného centra

jsou také sportoviště – tělocvična (foto č. 6) nebo běžecký

ovál a cvičná věž. Jednotlivé složky se ze svých původních

stanovišť do nových prostor stěhují v průběhu května.

Ing. Vladimíra Pánka,

zástupce ředitele divize 6

–red–, foto Drahoslav Ramík

1

SQZ slaví výročí a rozvíjí své laboratoře

1

2

3

Jaro 2019 je pro naši dceřinou společnost SQZ ve znamení jubilea! Je tomu 20 let, co firma vznikla a začala

nabízet své služby v oblasti zkušebnictví ve stavebnictví. První provozovna SQZ byla zřízena v roce 1999

v Olomouci, kde má společnost dodnes i svoje sídlo.

Netrvalo dlouho a následovaly pobočky, respektive

laboratoře v Praze: Rohanský ostrov, Zbraslav a Chotýšany. SQZ se postupně dostala také na Slovensko a působí v Bratislavě, Žilině, Badíně a Chmiňanech, v loňském

a letošním roce byly zřízeny nově akreditované laboratoře

v Kařezu u Plzně a v Lounech.

Těžiště své činnosti SQZ nachází zejména v oblasti výstavby dopravní infrastruktury, jako jsou silnice, dálnice,

železnice a vodní cesty, čemuž přizpůsobuje sortiment.

Společnost disponuje na trhu nejširší nabídkou zkoušení

v rámci akreditace ve svém segmentu. Vedle klasického sortimentu – zkoušení betonu (foto č. 1), kameniva,

zemin, asfaltů a asfaltových směsí včetně návrhu průkazních zkoušek – SQZ zajištuje návrhy a zkoušení UPC,

drátko- a vláknobetonu, měření pracovního a nepracovního prostředí (hluk, prach, vibrace…), zpracování hlukových studií, měření pilot, měření a monitorování kanalizací

nebo měření dopravního značení.

SQZ se dále významně podílí na projektech v rámci

modernizace dálnice D1, kde je mimo jiné autorem receptur CBK a podkladních vrstev a realizuje nedestruktivní

měření konstrukcí moderní a perspektivní georadarovou

metodou. V minulých letech společnost zajišťovala služby

v oblasti vrtných průzkumných prací a diagnostických

a průzkumných prací netuhých vozovek pro správce silnic

a dálnic (foto č. 2) a pro projektanty.

Napříč celým trhem

Zákazníky SQZ jsou primárně členové Skupiny Metrostav,

kteří naplňují obrat SQZ z asi 40 procent, zbytek tvoří

externí velké a střední stavební firmy a skupiny včetně

drobných odběratelů napříč celým trhem. Patří sem také

projektanti, investoři, správci komunikací.

Laboratoře SQZ jsou akreditovány ČIA a SNAS a společnost má zaveden integrovaný systém managementu

kvality, enviromentu a bezpečnosti práce. Zaměstnanci

publikují v odborných časopisech, přednášejí na konferencích či školách a jsou aktivními členy různých odborných pracovních skupin.

Společnost je také členem organizací, jako je Svaz

podnikatelů ve stavebnictví, Sdružení pro výstavbu silnic,

Asociace akustiky Českého stavebnictví a Česká silniční

společnost. SQZ se chce nadále rozvíjet odborně, územně, tržně a ekonomicky. Nelze než si přát mnoho zajímavých projektů a spokojených zákazníků v dalších letech.

Tex t a f o t o s pole č n o s t S Q Z

2

Na železnici jedině s oprávněním SŽDC!

4

5

6

Metrostav_08_2019.indd 2

V návaznosti na zvyšující se počet zakázek, které jsou

spojeny s rekonstrukcí či výstavbou železničních cest

i objektů v majetku Správy železniční dopravní cesty

(SŽDC), je velmi frekventovanou částí činnosti Centra

vzdělávání Skupiny Metrostav zajištění způsobilosti

zaměstnanců pro vstup do kolejiště.

Nesmíme zapomenout na skutečnost, že stále přísnější předpisy SŽDC si vyžádaly i nové přístupy k zajištění odborné připravenosti včetně získání průkazů

opravňujících k práci na kolejovém svršku a v jeho okolí.

V současné době evidujeme téměř 400 držitelů průkazů

z řad našich zaměstnanců i kolegů z firem podílejících se

na realizaci našich staveb. Průkazy je možné zajistit pouze osobám, které mají zdravotní i odbornou způsobilost.

Zdravotní způsobilost může potvrdit po provedené lékařské prohlídce pouze zdravotnické zařízení registrované

SŽDC. Odborná způsobilost se získává účastí na příslušných školeních a úspěšným složením náležitých testů.

Vyžadovaná proškolení zajišťují naši interní lektoři, kteří

mají k výkonu činnosti pověření SŽDC.

Přizpůsobeno našim zakázkám

Působení vlastních odborníků ze Skupiny Metrostav

přináší nejen efektivní využívání prostředků, ale zejména

možnost cíleného přístupu s použitím praktických zkušeností z našich zakázek. Je výhodné také z hlediska aktuálnosti sdílených firemních informací a pro zdůraznění

našich pravidel a opatření v oblasti bezpečnosti práce či

kvality práce pro zakázky železničních dopravních cest.

V centru vzdělávání zajišťujeme i další odborné zkoušky pro naše specialisty v přípravě a pro vlastní realizaci

staveb, kde je investorem SŽDC a Železnice Slovenské

republiky. Tato specializovaná oprávnění v současné době

vlastní více než 100 našich kolegů z různých pracovišť.

Tématu dodržování pravidel pro realizaci prací na kolejovém svršku se věnuje také další komiks (foto), který

pro naši společnost vytvořila známá česká výtvarnice Lucie Lomová. Kresby úsměvnou formou názorně nabádají

k obezřetnosti. V případě, že potřebujete bližší informace

k zabezpečení činností v rámci zakázek pro SŽDC, neváhejte se na centrum vzdělávání obrátit.

Zdeněk Kostříž, foto archiv Metrostavu

Počátkem příštího roku oslaví 35. výročí svého působení v Metrostavu. Ing. Pánek je roky úzce spjat s realizací železobetonových konstrukcí a dalo by se říct, že

beton má skutečně zarytý pod kůží. Za zásluhy o rozvoj

firmy obdržel prestižní ocenění Osobnost Metrostavu.

Čím vás zaměření na betony oslovilo?

Vždy mě bavily zajímavé a náročné projekty. Těmi nepochybně byly realizace veškerých typů železobetonových

konstrukcí metra, tunelů Blanka a Mrázovka. Provoz železobetonových konstrukcí (ŽBK), jehož jsem se od roku

2001 stal vedoucím, je součástí divize 6. Ta historicky

vždy pracovala na vodohospodářských stavbách, kam

náleží realizace železobetonových konstrukcí čistíren odpadních vod, malých vodních elektráren, jezů nebo rekonstrukcí, nyní například námi modernizovaná Úpravna

vody Želivka. Realizujeme také projekty v pozemním

stavitelství a bytové výstavbě. Byli jsme jedni z prvních,

kteří začali stavět velká obchodní centra, třeba v Praze

na Novodvorské, Floře, Chodově či na Harfě.

Z pohledu laika se zdá, že do těchto staveb „padne“

mnoho betonu...

To samozřejmě, ale z pohledu stavitele jde hlavně o správné stanovení ceny a při vlastní realizaci o návrhy bednění

včetně podpěrných konstrukcí, rozumné optimalizace

výztuží, nasazení jeřábů, stanovení správného harmonogramu... Naší doménou jsou také realizace předpínaných

konstrukcí a vodotěsných konstrukcí. Jde o takzvané bílé

vany, kdy použitím vhodné betonové směsi a stanovením

množství výztuže dovedeme nahradit klasické izolace.

Používáme beton Permacrete, který vyvinula společnost

TBG Metrostav a se kterou spolupracujeme na většině

staveb. A nejdůležitější je technologická kázeň.

Co pro vás znamená ocenění Osobnost Metrostavu?

Velice si toho vážím. Ale rád bych zdůraznil, že i když

jsem titul získal já, je to ocenění celého našeho provozu

včetně středisek armozávodu, tesárny, půjčovny bednění

a lešení. Bez vzájemné podpory a spolupráce by se nedařilo. Každý je důležitý – od pracovníků oddělení kalkulací,

technické skupiny, vedoucích projektů přes stavbyvedoucí, mistry až po vlastní dělnický personál. Všem děkuji

za jejich spolupráci a pracovní nasazení.

Co považujete za svůj největší úspěch?

Nechci jmenovat pouze jednotlivé stavby za to dlouhé

období, jako například zatahované tunely pod Vltavou

pražského metra trasy C, za které jsme dokonce získali

ocenění Mezinárodní federace pro konstrukční beton (fib)

na kongresu v japonské Ósace. Určitě za velký úspěch

a uspokojení považuji, že se mohu podílet na zhotovování

železobetonových konstrukcí na většině „významných

staveb“, které Metrostav buduje. Kromě naší centrály

jsme realizovali i objekty Palmovka III a IV, stavíme například na Václavském náměstí Nárožní dům, pro naše

developery další etapu OS Vackov. Pro společnost KKCG

budujeme Centrum Bořislavka. Po předešlé krizi, kdy nám

klesl obrat, se nám zase daří plnit požadované parametry.

Na jaké velké zakázce pracujete aktuálně?

V současné době realizujeme monolit za miliardu korun

na projektu Autobusová stanica Mlynské Nivy v Bratislavě. Je to největší stavba, kterou jsme objemově i velikostí

v kontinuálním čase a na jednom místě dělali. Spodní

stavbu jsme prováděli technologií bílých van. Vzhledem

k velkým osovým vzdálenostem sloupů provádíme stropní trámové konstrukce jako předpínané. Celé dílo je svým

rozsahem velmi náročné na logistiku a v dnešní době

i na obsazení dělnickým personálem.

Na co se zaměříte do budoucna?

Je právě nutné rozvíjet personál. I když máme tým odborně zdatných techniků a dělníků, musíme personál

doplňovat. Zvláště dělnický personál, který nám odchází

do důchodu, musíme nahradit novými pracovníky a učni.

Firma, která má vlastní lidi, je nejsilnější. Může reagovat

na výkyvy, které na stavebním trhu ve společnosti jsou.

Za rozhovor děkuje David Kalců

16.05.19 12:15