strana 2
Záchranáři v novém
PTÁME SE
Již koncem minulého a začátkem letošního roku tým
z divize 1 dokončoval moderní integrované výjezdové
centrum pro bezpečnostní a záchranné složky v Českém Těšíně (foto č. 1). Zbývalo již jen dovybavit interiéry, aby sídlo záchranářů dostalo konečnou podobu.
Na zelené louce podél Sokolovské ulice vyrostly za rok
a půl tři vzájemně propojené budovy ve tvaru obráceného
U, do nichž se s městskými strážníky a celorepublikovými
policisty stěhují hasiči (foto č. 2). Ve svém novém působišti budou mít odpovídající technické i hygienické zázemí.
V komplexu jsou kromě kancelářských prostor, provozních místností a velínů operačních středisek (foto č. 3
a 4) i cely předběžného zajištění (foto č. 5), které využívá
Policie České republiky. Součástí integrovaného centra
jsou také sportoviště – tělocvična (foto č. 6) nebo běžecký
ovál a cvičná věž. Jednotlivé složky se ze svých původních
stanovišť do nových prostor stěhují v průběhu května.
Ing. Vladimíra Pánka,
zástupce ředitele divize 6
–red–, foto Drahoslav Ramík
1
SQZ slaví výročí a rozvíjí své laboratoře
1
2
3
Jaro 2019 je pro naši dceřinou společnost SQZ ve znamení jubilea! Je tomu 20 let, co firma vznikla a začala
nabízet své služby v oblasti zkušebnictví ve stavebnictví. První provozovna SQZ byla zřízena v roce 1999
v Olomouci, kde má společnost dodnes i svoje sídlo.
Netrvalo dlouho a následovaly pobočky, respektive
laboratoře v Praze: Rohanský ostrov, Zbraslav a Chotýšany. SQZ se postupně dostala také na Slovensko a působí v Bratislavě, Žilině, Badíně a Chmiňanech, v loňském
a letošním roce byly zřízeny nově akreditované laboratoře
v Kařezu u Plzně a v Lounech.
Těžiště své činnosti SQZ nachází zejména v oblasti výstavby dopravní infrastruktury, jako jsou silnice, dálnice,
železnice a vodní cesty, čemuž přizpůsobuje sortiment.
Společnost disponuje na trhu nejširší nabídkou zkoušení
v rámci akreditace ve svém segmentu. Vedle klasického sortimentu – zkoušení betonu (foto č. 1), kameniva,
zemin, asfaltů a asfaltových směsí včetně návrhu průkazních zkoušek – SQZ zajištuje návrhy a zkoušení UPC,
drátko- a vláknobetonu, měření pracovního a nepracovního prostředí (hluk, prach, vibrace…), zpracování hlukových studií, měření pilot, měření a monitorování kanalizací
nebo měření dopravního značení.
SQZ se dále významně podílí na projektech v rámci
modernizace dálnice D1, kde je mimo jiné autorem receptur CBK a podkladních vrstev a realizuje nedestruktivní
měření konstrukcí moderní a perspektivní georadarovou
metodou. V minulých letech společnost zajišťovala služby
v oblasti vrtných průzkumných prací a diagnostických
a průzkumných prací netuhých vozovek pro správce silnic
a dálnic (foto č. 2) a pro projektanty.
Napříč celým trhem
Zákazníky SQZ jsou primárně členové Skupiny Metrostav,
kteří naplňují obrat SQZ z asi 40 procent, zbytek tvoří
externí velké a střední stavební firmy a skupiny včetně
drobných odběratelů napříč celým trhem. Patří sem také
projektanti, investoři, správci komunikací.
Laboratoře SQZ jsou akreditovány ČIA a SNAS a společnost má zaveden integrovaný systém managementu
kvality, enviromentu a bezpečnosti práce. Zaměstnanci
publikují v odborných časopisech, přednášejí na konferencích či školách a jsou aktivními členy různých odborných pracovních skupin.
Společnost je také členem organizací, jako je Svaz
podnikatelů ve stavebnictví, Sdružení pro výstavbu silnic,
Asociace akustiky Českého stavebnictví a Česká silniční
společnost. SQZ se chce nadále rozvíjet odborně, územně, tržně a ekonomicky. Nelze než si přát mnoho zajímavých projektů a spokojených zákazníků v dalších letech.
Tex t a f o t o s pole č n o s t S Q Z
2
Na železnici jedině s oprávněním SŽDC!
4
5
6
Metrostav_08_2019.indd 2
V návaznosti na zvyšující se počet zakázek, které jsou
spojeny s rekonstrukcí či výstavbou železničních cest
i objektů v majetku Správy železniční dopravní cesty
(SŽDC), je velmi frekventovanou částí činnosti Centra
vzdělávání Skupiny Metrostav zajištění způsobilosti
zaměstnanců pro vstup do kolejiště.
Nesmíme zapomenout na skutečnost, že stále přísnější předpisy SŽDC si vyžádaly i nové přístupy k zajištění odborné připravenosti včetně získání průkazů
opravňujících k práci na kolejovém svršku a v jeho okolí.
V současné době evidujeme téměř 400 držitelů průkazů
z řad našich zaměstnanců i kolegů z firem podílejících se
na realizaci našich staveb. Průkazy je možné zajistit pouze osobám, které mají zdravotní i odbornou způsobilost.
Zdravotní způsobilost může potvrdit po provedené lékařské prohlídce pouze zdravotnické zařízení registrované
SŽDC. Odborná způsobilost se získává účastí na příslušných školeních a úspěšným složením náležitých testů.
Vyžadovaná proškolení zajišťují naši interní lektoři, kteří
mají k výkonu činnosti pověření SŽDC.
Přizpůsobeno našim zakázkám
Působení vlastních odborníků ze Skupiny Metrostav
přináší nejen efektivní využívání prostředků, ale zejména
možnost cíleného přístupu s použitím praktických zkušeností z našich zakázek. Je výhodné také z hlediska aktuálnosti sdílených firemních informací a pro zdůraznění
našich pravidel a opatření v oblasti bezpečnosti práce či
kvality práce pro zakázky železničních dopravních cest.
V centru vzdělávání zajišťujeme i další odborné zkoušky pro naše specialisty v přípravě a pro vlastní realizaci
staveb, kde je investorem SŽDC a Železnice Slovenské
republiky. Tato specializovaná oprávnění v současné době
vlastní více než 100 našich kolegů z různých pracovišť.
Tématu dodržování pravidel pro realizaci prací na kolejovém svršku se věnuje také další komiks (foto), který
pro naši společnost vytvořila známá česká výtvarnice Lucie Lomová. Kresby úsměvnou formou názorně nabádají
k obezřetnosti. V případě, že potřebujete bližší informace
k zabezpečení činností v rámci zakázek pro SŽDC, neváhejte se na centrum vzdělávání obrátit.
Zdeněk Kostříž, foto archiv Metrostavu
Počátkem příštího roku oslaví 35. výročí svého působení v Metrostavu. Ing. Pánek je roky úzce spjat s realizací železobetonových konstrukcí a dalo by se říct, že
beton má skutečně zarytý pod kůží. Za zásluhy o rozvoj
firmy obdržel prestižní ocenění Osobnost Metrostavu.
Čím vás zaměření na betony oslovilo?
Vždy mě bavily zajímavé a náročné projekty. Těmi nepochybně byly realizace veškerých typů železobetonových
konstrukcí metra, tunelů Blanka a Mrázovka. Provoz železobetonových konstrukcí (ŽBK), jehož jsem se od roku
2001 stal vedoucím, je součástí divize 6. Ta historicky
vždy pracovala na vodohospodářských stavbách, kam
náleží realizace železobetonových konstrukcí čistíren odpadních vod, malých vodních elektráren, jezů nebo rekonstrukcí, nyní například námi modernizovaná Úpravna
vody Želivka. Realizujeme také projekty v pozemním
stavitelství a bytové výstavbě. Byli jsme jedni z prvních,
kteří začali stavět velká obchodní centra, třeba v Praze
na Novodvorské, Floře, Chodově či na Harfě.
Z pohledu laika se zdá, že do těchto staveb „padne“
mnoho betonu...
To samozřejmě, ale z pohledu stavitele jde hlavně o správné stanovení ceny a při vlastní realizaci o návrhy bednění
včetně podpěrných konstrukcí, rozumné optimalizace
výztuží, nasazení jeřábů, stanovení správného harmonogramu... Naší doménou jsou také realizace předpínaných
konstrukcí a vodotěsných konstrukcí. Jde o takzvané bílé
vany, kdy použitím vhodné betonové směsi a stanovením
množství výztuže dovedeme nahradit klasické izolace.
Používáme beton Permacrete, který vyvinula společnost
TBG Metrostav a se kterou spolupracujeme na většině
staveb. A nejdůležitější je technologická kázeň.
Co pro vás znamená ocenění Osobnost Metrostavu?
Velice si toho vážím. Ale rád bych zdůraznil, že i když
jsem titul získal já, je to ocenění celého našeho provozu
včetně středisek armozávodu, tesárny, půjčovny bednění
a lešení. Bez vzájemné podpory a spolupráce by se nedařilo. Každý je důležitý – od pracovníků oddělení kalkulací,
technické skupiny, vedoucích projektů přes stavbyvedoucí, mistry až po vlastní dělnický personál. Všem děkuji
za jejich spolupráci a pracovní nasazení.
Co považujete za svůj největší úspěch?
Nechci jmenovat pouze jednotlivé stavby za to dlouhé
období, jako například zatahované tunely pod Vltavou
pražského metra trasy C, za které jsme dokonce získali
ocenění Mezinárodní federace pro konstrukční beton (fib)
na kongresu v japonské Ósace. Určitě za velký úspěch
a uspokojení považuji, že se mohu podílet na zhotovování
železobetonových konstrukcí na většině „významných
staveb“, které Metrostav buduje. Kromě naší centrály
jsme realizovali i objekty Palmovka III a IV, stavíme například na Václavském náměstí Nárožní dům, pro naše
developery další etapu OS Vackov. Pro společnost KKCG
budujeme Centrum Bořislavka. Po předešlé krizi, kdy nám
klesl obrat, se nám zase daří plnit požadované parametry.
Na jaké velké zakázce pracujete aktuálně?
V současné době realizujeme monolit za miliardu korun
na projektu Autobusová stanica Mlynské Nivy v Bratislavě. Je to největší stavba, kterou jsme objemově i velikostí
v kontinuálním čase a na jednom místě dělali. Spodní
stavbu jsme prováděli technologií bílých van. Vzhledem
k velkým osovým vzdálenostem sloupů provádíme stropní trámové konstrukce jako předpínané. Celé dílo je svým
rozsahem velmi náročné na logistiku a v dnešní době
i na obsazení dělnickým personálem.
Na co se zaměříte do budoucna?
Je právě nutné rozvíjet personál. I když máme tým odborně zdatných techniků a dělníků, musíme personál
doplňovat. Zvláště dělnický personál, který nám odchází
do důchodu, musíme nahradit novými pracovníky a učni.
Firma, která má vlastní lidi, je nejsilnější. Může reagovat
na výkyvy, které na stavebním trhu ve společnosti jsou.
Za rozhovor děkuje David Kalců
16.05.19 12:15