Obrazem z výstavby

IV. železničního koridoru

20. května 2020 / 8 / XXXII

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Dušana Pokorného,

vedoucího Útvaru IT str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

V Ústí se těší na léto

Společnost Subterra modernizovala

stroje pro železniční stavby str. 2

Divize 5 buduje nový podchod na

hlavním nádraží v Praze str. 2

Složité založení rezidence nad

Strahovským tunelem str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Naše stavby

v prestižní soutěži

Celostátní soutěž

Česká dopravní stavba,

technologie a inovace

(ČDS&T) pokračuje letos

již 17. ročníkem. Metrostav

přihlásil do soutěže tyto tři

projekty: výstavba dálnice D3, Bošilec – Ševětín, divize 4,

rekonstrukce mostu na silnici II/272, Lysá nad Labem,

divize 4 (foto) a rekonstrukce jezu Podělusy, Týnec nad

Sázavou, divize 6. Vzhledem k aktuálním událostem se

galavečer se slavnostním vyhlášením vítězů uskuteční

v náhradním termínu 8. září v Betlémské kapli.

BeMo zprovoznilo most Volmarstein

Na jedné z nejfrekventovanějších dopravních tepen

v Německu, na dálnici A1 u města Hagen v Severním

Porýní-Vestfálsku, byl na začátku května dokončen

a předán první most dálničního mostu Volmarstein.

V úseku tak nyní může opět projet více vozidel. Původní

most z roku 1958 má být vždy v jednom směru v rámci

rekonstrukce zbourán a nahrazen novým. Zakázku provádí

BeMo Tunnelling (BeMo) ve sdružení s divizí 4 Metrostavu.

MHCM 2020 ani pandemie nezastaví

Letošní Metrostav Handy Cyklo Maraton (MHCM), nejdelší

cyklistický podnik ve střední Evropě, jehož je Metrostav

generálním partnerem, proběhne v původním termínu

28. července až 1. srpna 2020. Závod bude upraven tak,

aby splňoval požadavky opatření, která budou platit v době

konání. Letos se pojede 2222 km Českou republikou, přes

všech 14 krajů a nonstop bez zastavení.

Divize 8 opravuje

žateckou synagogu

Kolegové z ústeckého

zastoupení divize 8

odstartovali rekonstrukci

významné české památky

žatecké synagogy (foto), ze

které vznikne multifunkční

kulturní prostor. V sousedním rabinátu se počítá, že zde

bude muzeum zaměřené na židovství. Vedoucím projektu

je Daniel Lipert, hotovo by mělo v prvních měsících roku

2022, pak by měla začít instalace expozice. Jde o druhou

největší synagogu v Čechách (hned po Velké plzeňské

synagoze), která byla postavena v letech 1871 až 1872

v maurském stylu podle plánů architekta Johanna.

Modernizace VD Gabčíkovo pokračuje

Zhruba před měsícem dorazily na VD Gabčíkovo na

Slovensku první díly mohutných vrat vyrobené u našich ocelářů divize 3 v pražských Horních Počernicích

a postupně probíhá instalace komponentů do plavební

komory. Rekonstrukci gabčíkovské přehrady započala

divize 8 v polovině loňského roku. Nová vrata o rozměrech 36 × 22 m patří k největším v celé Evropě,

mají tloušťku dva metry a svou hmotností 1100 tun

překonají i ta z Panamského průplavu.

Foto Katarína Kincelová

Metrostav_08_2020.indd 1

Bez ohledu na omezení vyvolaná koronavirovou pandemií dokončí tým divize 8 posledního května rekonstrukci venkovního koupaliště na Klíši v Ústí nad Labem.

„Původně jej městští zastupitelé chtěli slavnostně

otevřít 1. června na Den dětí, vzhledem k současné

situaci si však místní vodomilové musejí ještě chvíli

počkat. Věříme ale, že se brzy celý areál rozeběhne do

plného provozu,“ říká vedoucí projektu Daniel Lipert.

Metrostav se do Plaveckého areálu Klíše vrátil podruhé. Prvně, v roce 2015, dokončila divize 8 pod vedením

Ing. Radka Zemana přestavbu kryté haly se třemi bazény, párou, saunami a posilovnou a osadila i technologie

pro venkovní koupaliště. Stavbaři to na Klíši neměli už

tehdy jednoduché kvůli skeletu haly, který byl proveden

prefa-monolitickou technologií. Zakázku divize 8 přesto

dokončila jen s měsíční prodlevou, kterou zavinila skutečnost, že projekt zcela opomněl úpravu železobetonových

konstrukcí starého skokanského bazénu.

Nynější rekonstrukci venkovního koupaliště (hlavní

foto) zahájil tým Ing. Petra Plachého v únoru 2019. Už

za dva měsíce, v době, kdy teprve probíhaly zemní práce

a demolice starých bazénových těles, převzal vedení zakázky Daniel Lipert. Hned ze začátku se musel vypořádat

s chybami a změnami v zadávací dokumentaci. „Nejnáročnější bylo seznámit se rychle a detailně s celou problematikou, abychom mohli před investorem obhájit projektové

změny a změnové listy,“ vzpomíná vedoucí projektu.

přivzdušňovací armatury, které tlaky vyrovnávají tak, že

k poškození nedochází. Dále jsme zjistili, že voda z místního termálního vrtu, která se používá pro napouštění bazénů, obsahuje větší než předpokládané množství železa.

Jeho působení by časem způsobilo závady nerezových

těles bazénů, a proto jsme systém napouštění doplnili

o úpravnu vody,“ komentuje vedoucí projektu.

Dnes už je koupaliště na Klíši moderní nejen technologiemi, ale i vzhledem. Nerezové bazénové vany v plavecké

části doplnily vodní atrakce (foto), lezecká stěna a relaxační prvky. V dětském bazénu vedle skluzavek zakotvil

pirátský koráb s vodním dělem. Nové jsou i vstupy, zázemí

pro návštěvníky či plavčíky, občerstvení. Zatravněné plochy pro opalování rozšířila slunná terasa.

Výškový rozdíl technologií a bazénů

Nevhodně zpracovaný projekt představoval pro stavbaře

největší komplikaci díla. Kryté bazény jsou třeba umístěny

výš než venkovní a 15m převýšení halové technologie poškozovalo potrubí k venkovním bazénům při napouštění

vody hydraulickými rázy. V kritických partiích původně

navržený materiál nevydržel, a proto jej muselo nahradit

potrubí z nerezu. Tvary a velikost starých bazénů byly zaměřeny nepřesně. Pro nové nerezové vany proto dělníci

museli rozšířit bourací práce. „Kvůli výškovému rozdílu

technologie a bazénů vznikal v potrubních rozvodech

podtlak a mohlo by dojít až k implozi potrubí. Museli

jsme proto nezvykle do vodovodní soustavy nainstalovat

Lenka Svobodová, foto Libor Zavoral

Uznání za vysoké nasazení

Po napuštění bazénů a zkouškách technologií uzavírají

stavbaři Metrostavu celou zakázku sadovými úpravami a zatravněním areálu. „Za skvělou práci bych chtěl

poděkovat svému týmu, střediskům železobetonových

konstrukcí a elektro divizi 8 a zejména přípravářce Ivě

Jindrové a kolegovi Zdeňku Müllerovi. Bez jejich nasazení

by stavba nemusela dopadnout tak dobře, jak skončila,“

doplňuje Daniel Lipert. Začátkem května pochválil práci

divize 8 při rozhovoru pro regionální televizi Ústecko

i náměstek primátora Ústí nad Labem Pavel Tošovský:

„Dodavatelská firma vždy vycházela vstříc našim požadavkům a výsledné dílo je opravdu velmi pěkné.“

Další unikát v Hoříně

V posledních týdnech se uskutečnila celá řada zajímavých prací v rámci modernizace historického zdymadla

v Hoříně. V průběhu dubna proběhlo náročné osazení

dolních vrat a na přelomu dubna a května tam největší

mobilní jeřáb v České republice položil ocelovou konstrukci mostu přes tzv. ohlaví plavební komory (foto).

Nad plavebním kanálem v Hoříně u Mělníka je tak nový zdvižný most, který umožní proplout i lodím až sedm

metrů vysokým. Ocelová konstrukce mostu samotná váží

90 tun, výsledná váha mostu včetně vozovky bude 400 tun.

Most by měl být v provizorním provozu v létě, stavbaři

ho dokončí příští rok na jaře stejně jako kompletní rekonstrukci plavební komory. Nyní je potřeba konstrukci unikátního mostu upravit tak, aby zůstal zachován historický

vzhled. Podle mluvčího investora Ředitelství vodních

cest ČR (ŘVC ČR) Jana Bukovského je zdvižný most přes

ohlaví plavební komory v Evropě unikátní. Jeho osazením

plavební komora získala největší technologický prvek.

ŘVC ČR také nechává na vodní cestě mezi Mělníkem

a Prahou zvyšovat podjezdní výšku na sedm metrů, aby

mohly projet větší osobní lodě a lodě s kontejnery. Proto

je třeba postupně obnovit a upravit 11 mostů. Splavnost

zlepší i prohloubení dna o 40 cm na 2,2 m. Rekonstrukce

je financována z evropských dotací, část ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

–red–, foto Petr Adámek

18.05.20 14:44