Obrazem z výstavby
IV. železničního koridoru
20. května 2020 / 8 / XXXII
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Dušana Pokorného,
vedoucího Útvaru IT str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
V Ústí se těší na léto
Společnost Subterra modernizovala
stroje pro železniční stavby str. 2
Divize 5 buduje nový podchod na
hlavním nádraží v Praze str. 2
Složité založení rezidence nad
Strahovským tunelem str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Naše stavby
v prestižní soutěži
Celostátní soutěž
Česká dopravní stavba,
technologie a inovace
(ČDS&T) pokračuje letos
již 17. ročníkem. Metrostav
přihlásil do soutěže tyto tři
projekty: výstavba dálnice D3, Bošilec – Ševětín, divize 4,
rekonstrukce mostu na silnici II/272, Lysá nad Labem,
divize 4 (foto) a rekonstrukce jezu Podělusy, Týnec nad
Sázavou, divize 6. Vzhledem k aktuálním událostem se
galavečer se slavnostním vyhlášením vítězů uskuteční
v náhradním termínu 8. září v Betlémské kapli.
BeMo zprovoznilo most Volmarstein
Na jedné z nejfrekventovanějších dopravních tepen
v Německu, na dálnici A1 u města Hagen v Severním
Porýní-Vestfálsku, byl na začátku května dokončen
a předán první most dálničního mostu Volmarstein.
V úseku tak nyní může opět projet více vozidel. Původní
most z roku 1958 má být vždy v jednom směru v rámci
rekonstrukce zbourán a nahrazen novým. Zakázku provádí
BeMo Tunnelling (BeMo) ve sdružení s divizí 4 Metrostavu.
MHCM 2020 ani pandemie nezastaví
Letošní Metrostav Handy Cyklo Maraton (MHCM), nejdelší
cyklistický podnik ve střední Evropě, jehož je Metrostav
generálním partnerem, proběhne v původním termínu
28. července až 1. srpna 2020. Závod bude upraven tak,
aby splňoval požadavky opatření, která budou platit v době
konání. Letos se pojede 2222 km Českou republikou, přes
všech 14 krajů a nonstop bez zastavení.
Divize 8 opravuje
žateckou synagogu
Kolegové z ústeckého
zastoupení divize 8
odstartovali rekonstrukci
významné české památky
žatecké synagogy (foto), ze
které vznikne multifunkční
kulturní prostor. V sousedním rabinátu se počítá, že zde
bude muzeum zaměřené na židovství. Vedoucím projektu
je Daniel Lipert, hotovo by mělo v prvních měsících roku
2022, pak by měla začít instalace expozice. Jde o druhou
největší synagogu v Čechách (hned po Velké plzeňské
synagoze), která byla postavena v letech 1871 až 1872
v maurském stylu podle plánů architekta Johanna.
Modernizace VD Gabčíkovo pokračuje
Zhruba před měsícem dorazily na VD Gabčíkovo na
Slovensku první díly mohutných vrat vyrobené u našich ocelářů divize 3 v pražských Horních Počernicích
a postupně probíhá instalace komponentů do plavební
komory. Rekonstrukci gabčíkovské přehrady započala
divize 8 v polovině loňského roku. Nová vrata o rozměrech 36 × 22 m patří k největším v celé Evropě,
mají tloušťku dva metry a svou hmotností 1100 tun
překonají i ta z Panamského průplavu.
Foto Katarína Kincelová
Metrostav_08_2020.indd 1
Bez ohledu na omezení vyvolaná koronavirovou pandemií dokončí tým divize 8 posledního května rekonstrukci venkovního koupaliště na Klíši v Ústí nad Labem.
„Původně jej městští zastupitelé chtěli slavnostně
otevřít 1. června na Den dětí, vzhledem k současné
situaci si však místní vodomilové musejí ještě chvíli
počkat. Věříme ale, že se brzy celý areál rozeběhne do
plného provozu,“ říká vedoucí projektu Daniel Lipert.
Metrostav se do Plaveckého areálu Klíše vrátil podruhé. Prvně, v roce 2015, dokončila divize 8 pod vedením
Ing. Radka Zemana přestavbu kryté haly se třemi bazény, párou, saunami a posilovnou a osadila i technologie
pro venkovní koupaliště. Stavbaři to na Klíši neměli už
tehdy jednoduché kvůli skeletu haly, který byl proveden
prefa-monolitickou technologií. Zakázku divize 8 přesto
dokončila jen s měsíční prodlevou, kterou zavinila skutečnost, že projekt zcela opomněl úpravu železobetonových
konstrukcí starého skokanského bazénu.
Nynější rekonstrukci venkovního koupaliště (hlavní
foto) zahájil tým Ing. Petra Plachého v únoru 2019. Už
za dva měsíce, v době, kdy teprve probíhaly zemní práce
a demolice starých bazénových těles, převzal vedení zakázky Daniel Lipert. Hned ze začátku se musel vypořádat
s chybami a změnami v zadávací dokumentaci. „Nejnáročnější bylo seznámit se rychle a detailně s celou problematikou, abychom mohli před investorem obhájit projektové
změny a změnové listy,“ vzpomíná vedoucí projektu.
přivzdušňovací armatury, které tlaky vyrovnávají tak, že
k poškození nedochází. Dále jsme zjistili, že voda z místního termálního vrtu, která se používá pro napouštění bazénů, obsahuje větší než předpokládané množství železa.
Jeho působení by časem způsobilo závady nerezových
těles bazénů, a proto jsme systém napouštění doplnili
o úpravnu vody,“ komentuje vedoucí projektu.
Dnes už je koupaliště na Klíši moderní nejen technologiemi, ale i vzhledem. Nerezové bazénové vany v plavecké
části doplnily vodní atrakce (foto), lezecká stěna a relaxační prvky. V dětském bazénu vedle skluzavek zakotvil
pirátský koráb s vodním dělem. Nové jsou i vstupy, zázemí
pro návštěvníky či plavčíky, občerstvení. Zatravněné plochy pro opalování rozšířila slunná terasa.
Výškový rozdíl technologií a bazénů
Nevhodně zpracovaný projekt představoval pro stavbaře
největší komplikaci díla. Kryté bazény jsou třeba umístěny
výš než venkovní a 15m převýšení halové technologie poškozovalo potrubí k venkovním bazénům při napouštění
vody hydraulickými rázy. V kritických partiích původně
navržený materiál nevydržel, a proto jej muselo nahradit
potrubí z nerezu. Tvary a velikost starých bazénů byly zaměřeny nepřesně. Pro nové nerezové vany proto dělníci
museli rozšířit bourací práce. „Kvůli výškovému rozdílu
technologie a bazénů vznikal v potrubních rozvodech
podtlak a mohlo by dojít až k implozi potrubí. Museli
jsme proto nezvykle do vodovodní soustavy nainstalovat
Lenka Svobodová, foto Libor Zavoral
Uznání za vysoké nasazení
Po napuštění bazénů a zkouškách technologií uzavírají
stavbaři Metrostavu celou zakázku sadovými úpravami a zatravněním areálu. „Za skvělou práci bych chtěl
poděkovat svému týmu, střediskům železobetonových
konstrukcí a elektro divizi 8 a zejména přípravářce Ivě
Jindrové a kolegovi Zdeňku Müllerovi. Bez jejich nasazení
by stavba nemusela dopadnout tak dobře, jak skončila,“
doplňuje Daniel Lipert. Začátkem května pochválil práci
divize 8 při rozhovoru pro regionální televizi Ústecko
i náměstek primátora Ústí nad Labem Pavel Tošovský:
„Dodavatelská firma vždy vycházela vstříc našim požadavkům a výsledné dílo je opravdu velmi pěkné.“
Další unikát v Hoříně
V posledních týdnech se uskutečnila celá řada zajímavých prací v rámci modernizace historického zdymadla
v Hoříně. V průběhu dubna proběhlo náročné osazení
dolních vrat a na přelomu dubna a května tam největší
mobilní jeřáb v České republice položil ocelovou konstrukci mostu přes tzv. ohlaví plavební komory (foto).
Nad plavebním kanálem v Hoříně u Mělníka je tak nový zdvižný most, který umožní proplout i lodím až sedm
metrů vysokým. Ocelová konstrukce mostu samotná váží
90 tun, výsledná váha mostu včetně vozovky bude 400 tun.
Most by měl být v provizorním provozu v létě, stavbaři
ho dokončí příští rok na jaře stejně jako kompletní rekonstrukci plavební komory. Nyní je potřeba konstrukci unikátního mostu upravit tak, aby zůstal zachován historický
vzhled. Podle mluvčího investora Ředitelství vodních
cest ČR (ŘVC ČR) Jana Bukovského je zdvižný most přes
ohlaví plavební komory v Evropě unikátní. Jeho osazením
plavební komora získala největší technologický prvek.
ŘVC ČR také nechává na vodní cestě mezi Mělníkem
a Prahou zvyšovat podjezdní výšku na sedm metrů, aby
mohly projet větší osobní lodě a lodě s kontejnery. Proto
je třeba postupně obnovit a upravit 11 mostů. Splavnost
zlepší i prohloubení dna o 40 cm na 2,2 m. Rekonstrukce
je financována z evropských dotací, část ze Státního fondu dopravní infrastruktury.
–red–, foto Petr Adámek
18.05.20 14:44