strana 4
Ing. Jindřich Hess
osmdesátníkem
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Pandemii koronaviru se v ČR daří zvládat, stále ale
trvají některá opatření. Všichni se těšíme, až omezení
pominou a bude možné vyrazit na akce Senior klubu
Metrostavu (SKM). Výbor jedná o změně termínů plánovaných akcí, ve většině případů je úspěšný a nové
termíny se všichni přihlášení včas dozvědí.
Členská schůze letos proběhne pravděpodobně až na
podzim. Předpokládáme, že vyřizování členských záležitostí, vracení plateb za neuskutečněné akce, úhrada apod.
by mohlo proběhnout v kanceláři SKM na Palmovce už
první pondělí v červnu, tak jako vždy od 11 do 13 hodin.
Pokud potřebujete něco vyřídit, raději se ale předem
informujte telefonicky na čísle 266 019 782. Vzhledem
k omezením letos výbor netrval na striktním dodržování
úhrady členských příspěvků do konce března, nicméně
pokud jste tak ještě neučinili a jste narozeni později než
v roce 1940, napravte to.
Životní dráha našeho jubilanta je spjata se stavbou
pražského metra – té zasvětil téměř celou svou profesní kariéru. Stavba, na níž se podílely desítky firem
v čele s Metrostavem a tisíce lidí. Každý z nich na ní zanechal svou větší nebo menší stopu. Jindřich Hess se
do její historie zapsal nesmazatelně. Byl vždy tam, kde
se ve významných okamžicích výstavby rozhodovalo.
1
Stavařskou dráhu začal u Vodních staveb, které se po
rozhodnutí o stavbě podzemní dráhy v Praze staly jejím
generálním dodavatelem. Ing. Jindřich Hess, Ph.D., se tak
již před vznikem Metrostavu dostal na stavbu, které zůstal
natrvalo věrný. Jako stavbyvedoucí stál už v 60. letech
u montáže prvního nemechanizovaného razicího štítu na
traťovém tunelu pod Štětkovou ulicí mezi dnešními stanicemi Vyšehrad a Pražského povstání. V 70. letech zahájil
ražbu tunelů pod Vltavou a Starým Městem prvním mechanizovaným štítem. Jako technický náměstek ředitele
řídil od roku 1977 technický rozvoj podniku a zavádění
moderních tunelářských technologií, jakými byla ražba
pomocí štítu s frézovací hlavou nebo Nová rakouská tunelovací metoda. V době dokončovacích prací na trase B
byl v roce 1984 jmenován výrobním náměstkem ředitele.
V roce 1988 se stal ředitelem státního podniku Metrostav a po jeho transformaci na akciovou společnost byl od
roku 1991 jejím prvním generálním ředitelem a předsedou
představenstva. A nastaly okamžiky zásadního rozhodování: jak zachovat v procesu privatizace akciovou společnost v její velikosti a výkonnosti, zaručit úroveň kvality
prací a udržet dobrou pozici na trhu stavebních prací,
či jak v období po roce 1993 zajistit přechod specializované stavební firmy na univerzální stavební společnost.
Zásluhy v podzemním stavitelství
Od samého začátku založení Českého (dříve Československého) tunelářského komitétu v roce 1982 byl náš
jubilant členem odborné pracovní skupiny ITA-AITES.
Jeho aktivita v této mezinárodní tunelářské asociaci byla
oceněna zvolením do jejího předsednictva a zejména pak
v roce 1998 do funkce viceprezidenta. Právě jeho pozice
a aktivita ve vrcholné světové tunelářské organizaci přispěly k tomu, že nám bylo svěřeno pořádání Světového
tunelářského kongresu ITA-AITES v roce 2007.
Pan Ing. Hess zastával také řadu dalších významných
funkcí. Stal se místopředsedou Hospodářské komory hl.
m. Prahy a členem Vědecké rady Stavební fakulty ČVUT,
členem Správní rady ČVUT a Vědecké rady Podnikohospodářské fakulty VŠE v Praze.
Jeho osobní život je spjat s hudbou, pro kterou má
v rodině díky své ženě a dceři plodné zázemí. Je mi potěšením, že mohu jménem vás, čtenářů našich novin, popřát
svému mnohaletému spolupracovníkovi a příteli, jubilantu
Jindrovi Hessovi hodně energie a sil do dalších let.
In g. K ar el M a t z ner, b ý v al ý v edo ucí r eali zace metra a technický ředitel GŘ
V plánu vycházka na Petřín
Připravujeme nové akce, které budou uskutečňovány podle omezení, která budou platit v době jejich konání. Předběžně bychom rádi uspořádali pěší vycházku z Petřína
přes Strahovský klášter, Nebozízek na Újezd, s drobným
občerstvením podle otevřených stánků po cestě. Sraz na
stanici autobusů Stadion Strahov (u větracího objektu ze
Strahovského tunelu) linek číslo 143, 149, 176, 191 ve
13 hodin. Termín bude všem členům včas avizován.
Přejeme všem členům a jejich blízkým hlavně hodně
zdraví, optimismu a pohody a těšíme se na naše setkání
hned, jakmile to situace dovolí.
Za výbor SKM Jan Brodský
Metro jako galerie
2
3
Práce na IV. železničním koridoru běží naplno, pilíře estakády rostou
V bývalém klášterním kostele augustiniánů, který rekonstruuje tým divize 9, archeologové odkrývají nečekané nálezy. Jde o vstup do krypty, rakve a drobné
předměty jako paruky, korálky a další.
Tým pod vedením Ing. Vojtěcha Česáka se ve Vrchlabí
ve druhé polovině letošního února pustil do přestavby
objektu, který posledních 40 let sloužil jako Muzeum
Krkonoš a nově by se měl stát Návštěvnickým centrem
KRNAP. Stavbaři a archeologové tu odhalili schodiště do
podzemní krypty, ve které byly objeveny rakve s ostatky
a různé předměty: řemínky, součásti bot, pásky či korálky
z růžence. O hrobce se vědělo, nebylo ale známo, že je do
ní přístup z ambitu z obytné části kláštera.
Loni v polovině října oficiálně odstartoval projekt, který má za cíl modernizaci IV. železničního koridoru v úseku
Soběslav–Doubí. Metrostav, konkrétně tým Ing. Petra Hanzala, zde má jako člen dodavatelského sdružení za úkol
postavit polovinu černovické estakády (3. úsek), která bude měřit téměř 855 m, a most přezdívaný „Krmelec“
(7. úsek). Práce zde nejsou jednoduché, polovina černovické estakády se nachází v meandru Černovického
potoka. Kvůli komplikovaným geologick ým poměrům je železobetonová spodní stavba založena hlubinně na
velkoprůměrových pilotách délky 30 m. Pilotové založení včetně mikropilot na brzdných pilířích bylo již provedeno,
zhotoveny jsou také štětovnicové jímky včetně rozpěrných rámů a stavbaři pracují na posledních dvou základech
pilířů P2 a P3 (foto č. 1). Dále jsou realizovány dříky pilířů P8 a P5, pilíře P1, P7 a P9 až P13 jsou již kompletně
hotové včetně podložiskových bločků (foto č. 2). Druhý 30 m dlouhý most bude sloužit jako podchod pod tratí pro
zvěř. „Provedli jsme kompletní přeprojektování objektu z důvodu požadavku Agentury ochrany přírody. Provedeny
byly výkopové práce včetně sanace a zpevnění podloží pro pohyb mechanizace z důvodu únosnosti (foto č. 3). Nyní
provádíme pilotové založení a zahájeny byly práce na základech,“ popisuje Petr Hanzal. Jeho tým samozřejmě
čeká ještě mnoho práce. Dodejme, že úsek by měl být dokončen na jaře 2023 a je jedním z mnoha úseků dálkového
železničního tahu mezi Děčínem a Horním Dvořištěm v České republice. Celý IV. tranzitní koridor představuje kromě
významného vnitrostátního spojení také tranzitní spojení Německa (Berlín a Drážďany) a Rakouska (Linec). Celková
délka koridorové tratě je 365 km, prvních 145 km vede v souběhu s I. koridorem.
–red–
–red–, foto Martin Zoubek
Objev ve Vrchlabí
Senior klub informuje
Již před časem jsme informovali, že naše dceřiná
společnost Subterra prodlouží modrou linku metra ve
Stockholmu (foto). A protože jde o jednu z nejkrásnějších podzemních drah na světě, stojí za to představit
tuto pozoruhodnou dopravní stavbu.
Průvodci uvádějí, že cestující se tu nacházejí v největším a nejpůsobivějším výtvarném muzeu, které i mnozí
označují jako nejdelší výtvarnou galerii světa. Toto metro
má tři trasy (zelená, modrá a červená), komplex celkem
měří 143 km a z celkového počtu 100 stanic vládne umění
konkrétně v 90 z nich. Několik stanic (obzvláště na modré
lince) je zdobeno surovým a nedokončeným podložím, ve
stanici Rissne je třeba po obou stranách vestibulu informativní nástěnná freska o historii civilizací Země.
Nejprve byla otevřena první část zelené trasy, a to v roce 1950, s uměleckým pojetím stanic se započalo o něco
později u dalších úseků, což vzbudilo veliký ohlas, a tak se
pokračovalo ve stejném stylu také v dalších stanicích.
Kde se otiskne česká stopa?
Subterra vybuduje prodloužení modré linky do obce Järfälla. Půjde o ražbu čtyřkilometrové trasy včetně dvou
stanic, které předcházely čtyři menší zakázky na výstavbu
přístupových tunelů. K výstavbě poslouží tři přístupové
tunely – dva jsou budovány v rámci jiných projektů, třetí
nyní dokončuje Subterra, která tak zakázkou Järfälla může
navázat na úspěšnou spolupráci s investorem. Ražby proběhnou tradiční skandinávskou metodou Drill and Blast
(navrtej a odstřel), ostění v tvrdé hornině bude zajištěno
převážně pomocí horninových kotev a stříkaného betonu.
„Že si nás švédský investor vybral na tak velkou část
rozšíření metra, považuji za zcela mimořádný úspěch
nejen pro naši společnost, ale i celou Skupinu Metrostav
a české podzemní stavebnictví vůbec. Vzhledem k rozsahu a náročnosti projektu počítáme se zapojením kapacit
mateřské společnosti Metrostav a věříme, že s přispěním
našich švédských partnerů se společné dílo podaří,“ řekl
generální ředitel společnosti Subterra Ondřej Fuchs.
–red–, s využitím tiskové zprávy Subterra
foto Profimedia.cz
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřený šéfredaktor David Kalců, DiS / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 245; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 8/2020 vyšlo 20. 5. 2020 (9/2020 vyjde 4. 6. 2020) / Složení redakční rady Ing. Vojtěch Kostiha, MBA (předseda), David Kalců, DiS (místopředseda), Ing. Roman Čech, Ing. Kateřina Hainzová, MBA, Mgr. Jana Kořínková, MBA,
Ing. Jitka Neklanová, Ing. Petr Půta, Ing. Renáta Zavřelová a Ing. Michal Zelenka / Neoznačené materiály připravil David Kalců, DiS, foto archiv Metrostavu / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja,
tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_08_2020.indd 4
18.05.20 14:45