strana 4

Ing. Jindřich Hess

osmdesátníkem

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

Pandemii koronaviru se v ČR daří zvládat, stále ale

trvají některá opatření. Všichni se těšíme, až omezení

pominou a bude možné vyrazit na akce Senior klubu

Metrostavu (SKM). Výbor jedná o změně termínů plánovaných akcí, ve většině případů je úspěšný a nové

termíny se všichni přihlášení včas dozvědí.

Členská schůze letos proběhne pravděpodobně až na

podzim. Předpokládáme, že vyřizování členských záležitostí, vracení plateb za neuskutečněné akce, úhrada apod.

by mohlo proběhnout v kanceláři SKM na Palmovce už

první pondělí v červnu, tak jako vždy od 11 do 13 hodin.

Pokud potřebujete něco vyřídit, raději se ale předem

informujte telefonicky na čísle 266 019 782. Vzhledem

k omezením letos výbor netrval na striktním dodržování

úhrady členských příspěvků do konce března, nicméně

pokud jste tak ještě neučinili a jste narozeni později než

v roce 1940, napravte to.

Životní dráha našeho jubilanta je spjata se stavbou

pražského metra – té zasvětil téměř celou svou profesní kariéru. Stavba, na níž se podílely desítky firem

v čele s Metrostavem a tisíce lidí. Každý z nich na ní zanechal svou větší nebo menší stopu. Jindřich Hess se

do její historie zapsal nesmazatelně. Byl vždy tam, kde

se ve významných okamžicích výstavby rozhodovalo.

1

Stavařskou dráhu začal u Vodních staveb, které se po

rozhodnutí o stavbě podzemní dráhy v Praze staly jejím

generálním dodavatelem. Ing. Jindřich Hess, Ph.D., se tak

již před vznikem Metrostavu dostal na stavbu, které zůstal

natrvalo věrný. Jako stavbyvedoucí stál už v 60. letech

u montáže prvního nemechanizovaného razicího štítu na

traťovém tunelu pod Štětkovou ulicí mezi dnešními stanicemi Vyšehrad a Pražského povstání. V 70. letech zahájil

ražbu tunelů pod Vltavou a Starým Městem prvním mechanizovaným štítem. Jako technický náměstek ředitele

řídil od roku 1977 technický rozvoj podniku a zavádění

moderních tunelářských technologií, jakými byla ražba

pomocí štítu s frézovací hlavou nebo Nová rakouská tunelovací metoda. V době dokončovacích prací na trase B

byl v roce 1984 jmenován výrobním náměstkem ředitele.

V roce 1988 se stal ředitelem státního podniku Metrostav a po jeho transformaci na akciovou společnost byl od

roku 1991 jejím prvním generálním ředitelem a předsedou

představenstva. A nastaly okamžiky zásadního rozhodování: jak zachovat v procesu privatizace akciovou společnost v její velikosti a výkonnosti, zaručit úroveň kvality

prací a udržet dobrou pozici na trhu stavebních prací,

či jak v období po roce 1993 zajistit přechod specializované stavební firmy na univerzální stavební společnost.

Zásluhy v podzemním stavitelství

Od samého začátku založení Českého (dříve Československého) tunelářského komitétu v roce 1982 byl náš

jubilant členem odborné pracovní skupiny ITA-AITES.

Jeho aktivita v této mezinárodní tunelářské asociaci byla

oceněna zvolením do jejího předsednictva a zejména pak

v roce 1998 do funkce viceprezidenta. Právě jeho pozice

a aktivita ve vrcholné světové tunelářské organizaci přispěly k tomu, že nám bylo svěřeno pořádání Světového

tunelářského kongresu ITA-AITES v roce 2007.

Pan Ing. Hess zastával také řadu dalších významných

funkcí. Stal se místopředsedou Hospodářské komory hl.

m. Prahy a členem Vědecké rady Stavební fakulty ČVUT,

členem Správní rady ČVUT a Vědecké rady Podnikohospodářské fakulty VŠE v Praze.

Jeho osobní život je spjat s hudbou, pro kterou má

v rodině díky své ženě a dceři plodné zázemí. Je mi potěšením, že mohu jménem vás, čtenářů našich novin, popřát

svému mnohaletému spolupracovníkovi a příteli, jubilantu

Jindrovi Hessovi hodně energie a sil do dalších let.

In g. K ar el M a t z ner, b ý v al ý v edo ucí r eali zace metra a technický ředitel GŘ

V plánu vycházka na Petřín

Připravujeme nové akce, které budou uskutečňovány podle omezení, která budou platit v době jejich konání. Předběžně bychom rádi uspořádali pěší vycházku z Petřína

přes Strahovský klášter, Nebozízek na Újezd, s drobným

občerstvením podle otevřených stánků po cestě. Sraz na

stanici autobusů Stadion Strahov (u větracího objektu ze

Strahovského tunelu) linek číslo 143, 149, 176, 191 ve

13 hodin. Termín bude všem členům včas avizován.

Přejeme všem členům a jejich blízkým hlavně hodně

zdraví, optimismu a pohody a těšíme se na naše setkání

hned, jakmile to situace dovolí.

Za výbor SKM Jan Brodský

Metro jako galerie

2

3

Práce na IV. železničním koridoru běží naplno, pilíře estakády rostou

V bývalém klášterním kostele augustiniánů, který rekonstruuje tým divize 9, archeologové odkrývají nečekané nálezy. Jde o vstup do krypty, rakve a drobné

předměty jako paruky, korálky a další.

Tým pod vedením Ing. Vojtěcha Česáka se ve Vrchlabí

ve druhé polovině letošního února pustil do přestavby

objektu, který posledních 40 let sloužil jako Muzeum

Krkonoš a nově by se měl stát Návštěvnickým centrem

KRNAP. Stavbaři a archeologové tu odhalili schodiště do

podzemní krypty, ve které byly objeveny rakve s ostatky

a různé předměty: řemínky, součásti bot, pásky či korálky

z růžence. O hrobce se vědělo, nebylo ale známo, že je do

ní přístup z ambitu z obytné části kláštera.

Loni v polovině října oficiálně odstartoval projekt, který má za cíl modernizaci IV. železničního koridoru v úseku

Soběslav–Doubí. Metrostav, konkrétně tým Ing. Petra Hanzala, zde má jako člen dodavatelského sdružení za úkol

postavit polovinu černovické estakády (3. úsek), která bude měřit téměř 855 m, a most přezdívaný „Krmelec“

(7. úsek). Práce zde nejsou jednoduché, polovina černovické estakády se nachází v meandru Černovického

potoka. Kvůli komplikovaným geologick ým poměrům je železobetonová spodní stavba založena hlubinně na

velkoprůměrových pilotách délky 30 m. Pilotové založení včetně mikropilot na brzdných pilířích bylo již provedeno,

zhotoveny jsou také štětovnicové jímky včetně rozpěrných rámů a stavbaři pracují na posledních dvou základech

pilířů P2 a P3 (foto č. 1). Dále jsou realizovány dříky pilířů P8 a P5, pilíře P1, P7 a P9 až P13 jsou již kompletně

hotové včetně podložiskových bločků (foto č. 2). Druhý 30 m dlouhý most bude sloužit jako podchod pod tratí pro

zvěř. „Provedli jsme kompletní přeprojektování objektu z důvodu požadavku Agentury ochrany přírody. Provedeny

byly výkopové práce včetně sanace a zpevnění podloží pro pohyb mechanizace z důvodu únosnosti (foto č. 3). Nyní

provádíme pilotové založení a zahájeny byly práce na základech,“ popisuje Petr Hanzal. Jeho tým samozřejmě

čeká ještě mnoho práce. Dodejme, že úsek by měl být dokončen na jaře 2023 a je jedním z mnoha úseků dálkového

železničního tahu mezi Děčínem a Horním Dvořištěm v České republice. Celý IV. tranzitní koridor představuje kromě

významného vnitrostátního spojení také tranzitní spojení Německa (Berlín a Drážďany) a Rakouska (Linec). Celková

délka koridorové tratě je 365 km, prvních 145 km vede v souběhu s I. koridorem.

–red–

–red–, foto Martin Zoubek

Objev ve Vrchlabí

Senior klub informuje

Již před časem jsme informovali, že naše dceřiná

společnost Subterra prodlouží modrou linku metra ve

Stockholmu (foto). A protože jde o jednu z nejkrásnějších podzemních drah na světě, stojí za to představit

tuto pozoruhodnou dopravní stavbu.

Průvodci uvádějí, že cestující se tu nacházejí v největším a nejpůsobivějším výtvarném muzeu, které i mnozí

označují jako nejdelší výtvarnou galerii světa. Toto metro

má tři trasy (zelená, modrá a červená), komplex celkem

měří 143 km a z celkového počtu 100 stanic vládne umění

konkrétně v 90 z nich. Několik stanic (obzvláště na modré

lince) je zdobeno surovým a nedokončeným podložím, ve

stanici Rissne je třeba po obou stranách vestibulu informativní nástěnná freska o historii civilizací Země.

Nejprve byla otevřena první část zelené trasy, a to v roce 1950, s uměleckým pojetím stanic se započalo o něco

později u dalších úseků, což vzbudilo veliký ohlas, a tak se

pokračovalo ve stejném stylu také v dalších stanicích.

Kde se otiskne česká stopa?

Subterra vybuduje prodloužení modré linky do obce Järfälla. Půjde o ražbu čtyřkilometrové trasy včetně dvou

stanic, které předcházely čtyři menší zakázky na výstavbu

přístupových tunelů. K výstavbě poslouží tři přístupové

tunely – dva jsou budovány v rámci jiných projektů, třetí

nyní dokončuje Subterra, která tak zakázkou Järfälla může

navázat na úspěšnou spolupráci s investorem. Ražby proběhnou tradiční skandinávskou metodou Drill and Blast

(navrtej a odstřel), ostění v tvrdé hornině bude zajištěno

převážně pomocí horninových kotev a stříkaného betonu.

„Že si nás švédský investor vybral na tak velkou část

rozšíření metra, považuji za zcela mimořádný úspěch

nejen pro naši společnost, ale i celou Skupinu Metrostav

a české podzemní stavebnictví vůbec. Vzhledem k rozsahu a náročnosti projektu počítáme se zapojením kapacit

mateřské společnosti Metrostav a věříme, že s přispěním

našich švédských partnerů se společné dílo podaří,“ řekl

generální ředitel společnosti Subterra Ondřej Fuchs.

–red–, s využitím tiskové zprávy Subterra

foto Profimedia.cz

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřený šéfredaktor David Kalců, DiS / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 245; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 8/2020 vyšlo 20. 5. 2020 (9/2020 vyjde 4. 6. 2020) / Složení redakční rady Ing. Vojtěch Kostiha, MBA (předseda), David Kalců, DiS (místopředseda), Ing. Roman Čech, Ing. Kateřina Hainzová, MBA, Mgr. Jana Kořínková, MBA,

Ing. Jitka Neklanová, Ing. Petr Půta, Ing. Renáta Zavřelová a Ing. Michal Zelenka / Neoznačené materiály připravil David Kalců, DiS, foto archiv Metrostavu / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja,

tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_08_2020.indd 4

18.05.20 14:45