strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

Metrostav a modernizace dálnice D1 v kostce

Modernizace naší nejvytíženější dálnice pokračuje již

několikátým rokem a Metrostav se podílí celkem na

pěti úsecích, z nichž dva jsou již zprovozněny, a na

dalších třech se intenzivně pracuje. Na jaře letošního

roku se obnovily práce na úsecích 16 a 19 a přibyl k nim

nový a zároveň i poslední modernizovaný úsek 23.

Zmiňovaný úsek 23 prošel v minulých dnech náročnými úpravami, které kromě přípravy staveniště, deponie

a nezbytných úprav před stavbou zahrnovaly zejména

precizní přípravu a koordinaci všech na sebe navazujících

prací. Během dvou týdnů se totiž uskutečnily mezi exity

168-178 demolice pěti nadjezdů (foto č. 1) a zároveň

montáž a vysouvání jednoho mostního provizoria (foto

č. 2). V letošním roce je zde v plánu zejména modernizace středního dělicího pásu v etapě 2B, při které proběhne

realizace nové kanalizace a kabelového vedení.

1

Třetí etapa rezidence Sacre Coeur finišuje

Když se v roce 1979 začala razit průzkumná štola

a o několik let později i oba tubusy Strahovského tunelu

(SAT), jen málokoho napadlo, že o pětatřicet let později by nad jeho vyústěním na smíchovské straně mohly

stát rezidenční bytové domy. Dnes je to nejen skutečnost, ale v průběhu června by mohly být nadstandardní

bytové jednotky ze třetí etapy projektu Rezidence Sacre Coeur předány klientům.

V této pražské části Prahy 5 – Sacre Coeur, ležící poblíž stejnojmenného parku, se jedná již o třetí etapu označovanou dovětkem Vitality Rezidence (foto č. 1), kterou

postavil tým ing. Lukáše Březiny z divize 9. Rezidenční

projekt čítá celkem čtyři nadzemní podlaží, kde většina

bytových jednotek ve 4. NP je koncipována díky možnosti

výstupu na přilehlé střešní terasy jako mezonetové byty,

tzv. penthousy. Z těchto střešních teras jsou nádherné

výhledy do okolí pražského historického panoramatu.

Celkem vzniklo 50 nových bytových jednotek, které mají

vá štola objektu civilní ochrany propojená s metrem trasy

B, se taktéž nacházela i servisní rampa SAT. Zajištění tohoto tělesa se jevilo společně objevením průzkumné štoly

jako nejsložitější fáze celého projektu RSCIII,“ říká vedoucí projektu Ing. Březina. „Nejprve bylo v rámci zemních

prací na půdorysném rozměru objektu RSCIII nalezeno

obratiště geologické štoly z doby realizace Strahovského

tunelu. Vzhledem k neurčité a těžko dohledatelné pozice

štoly museli statici každý den určovat umístění nových

pilot,“ doplňuje Ing. Březina.

Nebylo to jednoduché, protože piloty dosahovaly

délky až 23 m, které dále vynášely železobetonové prahy

pro kompletní distribuci sil do základové spáry. Takto

dlouhé piloty stavbaři museli kolikrát opakovat, jelikož

při vrtání narazili na štolu, kterou potřebovali přemostit.

Proto mnohdy vrtali tak dlouho, dokud štolu neminuli.

„Na základě výsledných rozponů se následně dimenzovaly

roznášecí prahy,“ dodává vedoucí projektu.

V plánu také oprava odpočívky

Úsek 16 Mirošovice–Kývalka, na kterém pracujeme ve

sdružení se společnostmi Strabag a Eurovia, čeká v tomto

roce modernizace pravého jízdního pásu včetně dálničních mostů a nájezdových a sjezdových větví mimoúrovňových křižovatek (exitů) a také oprava odpočívky

Jamenský potok v km 121,800. Na konci léta by měly být

stavební práce ukončeny a pokračovat by se podle plánu

mělo opět v dubnu příštího roku.

1

Druhá fáze oprav mostu Vysočina

Nejznámějším modernizovaným úsekem na dálnici D1 je

však úsek 19 u Velkého Meziříčí především díky nejvyššímu dálničnímu mostu na D1 – mostu Vysočina, který

prošel v loňském roce velkou proměnou. Tým Metrostavu

rozšířil nosné konstrukce a vozovky pravého mostu Vysočina za úplné uzavírky, která trvala pouhých 70 dnů! Dále

byla provedena modernizace středního dělicího pásu,

modernizace části pravého a části levého jízdního pásu

dálnice včetně nájezdových a sjezdových větví mimoúrovňových křižovatek (exitů) a demolice starého nadjezdu

(mostu převádějící přes dálnici D1 místní komunikaci)

v km 145,500. Následně proběhla stavba a zprovoznění

nového nadjezdu ve stejném místě.

Letos je v plánu modernizace zbývajících částí pravého a levého jízdního pásu dálnice včetně nájezdových

a sjezdových větví mimoúrovňových křižovatek (exitů)

a rozšíření nosné konstrukce a vozovky levého mostu

Vysočina včetně provedení protikorozní ochrany vnější

části nosné konstrukce. V roce 2021 proběhne protikorozní ochrana nosné konstrukce pravého mostu Vysočina.

I přes nepříznivé podmínky v podobě pandemie koronaviru se naši pracovníci snaží ze všech sil minimalizovat

veškeré dopady. Opatření související s nákazou mohou

mít dopad na termíny prováděných prací.

M gr. P a v lín a M er t l, f o t o M e t r o s t a v

2

let je starý novorenesanční objekt nádražní budovy v Českých

Budějovicích a nachází se již v kritickém stavu. Metrostav je

lídrem sdružení, které v květnu zahájí jeho kompletní obnovu.

Škola architektury AVU získala původní krásu

2

shodné společenské vybavení a s předchozí etapou, kterou rovněž realizovala divize 9, jsou propojené parkovými

sadovými úpravami se vzrostlou zelení dodávající klidový

ráz složitě realizovaných projektů.

Všechny byty byly realizovány v nadstandardním provedení a jsou vhodné zejména pro náročnou klientelu.

V rámci projektu však vznikly i bytové jednotky menších

velikostí (1+kk až 3+kk) určené především k investičnímu

bydlení. Majitelé bytů mají k dispozici parkovací stání

v 1. PP a v 1. NP jsou všechny sekce propojeny. Toto podlaží je určeno ke komerčnímu využití a vznikl zde prostor

pro restauraci, společenskou místnost, přednáškový sál,

tělocvičnu, lékařské ordinace a další komerční prostory.

Složité založení nad Strahovským tunelem

„Jak projekt Rezidence Sacre Coeur II (RSCII, foto č. 2),

tak i poslední dokončený projekt Rezidence Sacre Coeur

III (RSCIII, foto č. 3 a 4) byl náročný především z hlediska zakládání a spodní stavby. Jako jsme na RSCII objekt

SAT přemosťovali, tak u RSCIII jsme objekt tunelu a jeho

servisní vstup podepírali. Tam, kde se v severovýchodním

rohu objektu pod úrovní základové spáry nacházela úniko-

3

Paralelně s výše uvedeným se tým začal potýkat se

zajištěním tunelového tělesa. To bylo založeno na krátkých pilotách, a jelikož v rámci zemních prací docházelo

k obnažení paty pilot, museli stavbaři přistoupit k sekundárnímu zajištění tunelové sekce tak, aby nedošlo k narušení základových parametrů servisního objektu, čímž by

mohly v lepším případě vzniknout nežádoucí trhliny na

tunelovém tělese. „Aby došlo ke kompletnímu zajištění,

zvolili jsme postup Up/Down – vznikla první fáze základové desky, na které dále pokračovala výstavba objektu,

jež nebyla objektem tunelu nijak dotčena. Přitom podél

tunelu dále zůstával aktivní zemní přitěžovací val. Do

konstrukce SAT jsme zakomponovali převázku stávajících

pilot. Do převázky a základové desky jsme v průběhu výstavby zapustili ocelové plotny, do kterých byly přivařeny

ocelové vzpěry. Po aktivaci vzpěr byl přitěžovací val odtěžen a mohli jsme začít s výstavbou druhé fáze objektu.

V úrovni stropní desky 1. PP jsme aktivovali stávající nosné železobetonové konstrukce a po 21 dnech jsme mohli

demontovat provizorní vzpěry. Dál pak už pokračovala

výstavba ve standardním režimu,“ dodává Ing. Březina.

Martina Vampulová, foto Metrostav

Finalista MIPIM 2017

4

Metrostav_08_2020.indd 3

Rezidenční projekt Sacre Coeur II, jehož výstavbu řídila

divize 9, vybrala odborná porota v čele s předsedou

Johnem Forresterem mezi nejlepší čtyři projekty

kategorie Best Residential Development v mezinárodní

realitní soutěži MIPIM 2017. Rezidence s půdorysem

podkovy a šesti vchody má celkem 6 nadzemních

podlaží. Vedle 8 loftů, umístěných v prvních dvou

patrech, zde je celkem 72 apartmánů o velikosti 1+kk

až 6+kk a 5 penthousů přímo na střeše objektu.

Na rozhraní pražské Letné a Stromovky stojí od 20. let

minulého století Škola architektury Akademie výtvarných umění (AVU). Zajímavý objekt (foto č. 1), do jehož podoby se vtisklo hned několik architektonických

stylů, nedávno získal nový kabát a podařilo se jej

zachovat a renovovat ve výjimečně autentickém stavu.

Zásluhu na tom mají nejen studenti restaurátorského

ateliéru AVU a jejich vyučující, kteří se podíleli na obnově fasády, ale především divize 9.

1

Tým Ing. Davida Čecha provedl kompletní obnovu

interiéru (foto č. 2) a vnitřních rozvodů, restaurátorský

ateliér divize 9 pak zajistil truhlářské prvky, zejména okna

a dveře. O kompletní výměnu střešního pláště se v rámci

EPC projektu postarala společnost Enesa.

Úspěšná obnova díla předních mistrů

Práce na náročné a velmi zajímavé zakázce koordinoval

Ing. David Čech, který má díky tomu za sebou premiéru

v pozici vedoucího projektu. A to úspěšnou premiéru

– výsledkem je totiž doslova dechberoucí obnova architektonického díla předních mistrů ve svém oboru Jana

Kotěry a Josefa Gočára. Jan Kotěra v letech 1919 až 1920

navrhl dvě paralelní samostatné budovy po boku Akademie výtvarných umění. Druhá budova ovšem zatím nebyla

postavena, nicméně projekt se již připravuje. Po Kotěrově

smrti se jeho nástupcem stal architekt Josef Gočár, který

projekt svého učitele využil a rozšířil. Budova, která byla

dokončena v roce 1924, vznikla jako provizorium.

Stavbaři nejprve museli odstranit dodatečné dispoziční úpravy a vestavby a také odklidit nepůvodní zařizovací

předměty. „Kromě obnovy interiéru jsme dále provedli

kompletní výměnu vnitřních rozvodů, častokrát mezi

původními obklady, rozvedli jsme nejmodernější vysokorychlostní rozvody internetu a přebudovali suterén,“ říká

vedoucí projektu David Čech.

V suterénu museli stavbaři provést nejen nové omítky,

ale též doplnit svislé hydroizolace a pomocí provětrávané dutiny odvlhčit i podlahy. V nadzemních patrech na

podlahy položili nová linolea podle původních historic-

2

kých receptur. Některé předešlé prvky byly restaurovány,

například žulové vstupní schodiště, historická svítidla,

litinové radiátory i původní omítky a některé zařizovací

předměty. „Jejich renovaci nám usnadnily zkušenosti

s osvědčenými restaurátory, s nimiž jsem spolupracoval

při obnově Národního muzea,“ dodává Ing. Čech. Zajímavá byla podle vedoucího projektu i kooperace při výrobě

části atypických obkladů: ty musely být barevně sjednoceny s původními, v průběhu času omšelými kusy. „Bylo

vyrobeno zhruba 50 barevných vzorků a museli jsme

vyzkoušet i několik technologií výpalu, než jsme mohli

být spokojeni,“ vzpomíná.

Práce na kompletní obnově školy trvaly pouze půl roku

a během rekonstrukce se navíc předmět díla postupně

rozšiřoval tak, jak se objevovaly nové skutečnosti a upřesňovaly požadavky investora. Díky skvělé spolupráci s ním

se podařilo zachránit nejen unikátní budovu, ale také starý

vychýlený platan, místní symbol, který bylo nezbytné kvůli výkopům v jeho kořenovém systému trvale podepřít.

M ar t in a Vam pulo v á, f o t o Tom á š S o u č e k s e

svolením Akademie výtvarných umění

18.05.20 14:45