strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Metrostav a modernizace dálnice D1 v kostce
Modernizace naší nejvytíženější dálnice pokračuje již
několikátým rokem a Metrostav se podílí celkem na
pěti úsecích, z nichž dva jsou již zprovozněny, a na
dalších třech se intenzivně pracuje. Na jaře letošního
roku se obnovily práce na úsecích 16 a 19 a přibyl k nim
nový a zároveň i poslední modernizovaný úsek 23.
Zmiňovaný úsek 23 prošel v minulých dnech náročnými úpravami, které kromě přípravy staveniště, deponie
a nezbytných úprav před stavbou zahrnovaly zejména
precizní přípravu a koordinaci všech na sebe navazujících
prací. Během dvou týdnů se totiž uskutečnily mezi exity
168-178 demolice pěti nadjezdů (foto č. 1) a zároveň
montáž a vysouvání jednoho mostního provizoria (foto
č. 2). V letošním roce je zde v plánu zejména modernizace středního dělicího pásu v etapě 2B, při které proběhne
realizace nové kanalizace a kabelového vedení.
1
Třetí etapa rezidence Sacre Coeur finišuje
Když se v roce 1979 začala razit průzkumná štola
a o několik let později i oba tubusy Strahovského tunelu
(SAT), jen málokoho napadlo, že o pětatřicet let později by nad jeho vyústěním na smíchovské straně mohly
stát rezidenční bytové domy. Dnes je to nejen skutečnost, ale v průběhu června by mohly být nadstandardní
bytové jednotky ze třetí etapy projektu Rezidence Sacre Coeur předány klientům.
V této pražské části Prahy 5 – Sacre Coeur, ležící poblíž stejnojmenného parku, se jedná již o třetí etapu označovanou dovětkem Vitality Rezidence (foto č. 1), kterou
postavil tým ing. Lukáše Březiny z divize 9. Rezidenční
projekt čítá celkem čtyři nadzemní podlaží, kde většina
bytových jednotek ve 4. NP je koncipována díky možnosti
výstupu na přilehlé střešní terasy jako mezonetové byty,
tzv. penthousy. Z těchto střešních teras jsou nádherné
výhledy do okolí pražského historického panoramatu.
Celkem vzniklo 50 nových bytových jednotek, které mají
vá štola objektu civilní ochrany propojená s metrem trasy
B, se taktéž nacházela i servisní rampa SAT. Zajištění tohoto tělesa se jevilo společně objevením průzkumné štoly
jako nejsložitější fáze celého projektu RSCIII,“ říká vedoucí projektu Ing. Březina. „Nejprve bylo v rámci zemních
prací na půdorysném rozměru objektu RSCIII nalezeno
obratiště geologické štoly z doby realizace Strahovského
tunelu. Vzhledem k neurčité a těžko dohledatelné pozice
štoly museli statici každý den určovat umístění nových
pilot,“ doplňuje Ing. Březina.
Nebylo to jednoduché, protože piloty dosahovaly
délky až 23 m, které dále vynášely železobetonové prahy
pro kompletní distribuci sil do základové spáry. Takto
dlouhé piloty stavbaři museli kolikrát opakovat, jelikož
při vrtání narazili na štolu, kterou potřebovali přemostit.
Proto mnohdy vrtali tak dlouho, dokud štolu neminuli.
„Na základě výsledných rozponů se následně dimenzovaly
roznášecí prahy,“ dodává vedoucí projektu.
V plánu také oprava odpočívky
Úsek 16 Mirošovice–Kývalka, na kterém pracujeme ve
sdružení se společnostmi Strabag a Eurovia, čeká v tomto
roce modernizace pravého jízdního pásu včetně dálničních mostů a nájezdových a sjezdových větví mimoúrovňových křižovatek (exitů) a také oprava odpočívky
Jamenský potok v km 121,800. Na konci léta by měly být
stavební práce ukončeny a pokračovat by se podle plánu
mělo opět v dubnu příštího roku.
1
Druhá fáze oprav mostu Vysočina
Nejznámějším modernizovaným úsekem na dálnici D1 je
však úsek 19 u Velkého Meziříčí především díky nejvyššímu dálničnímu mostu na D1 – mostu Vysočina, který
prošel v loňském roce velkou proměnou. Tým Metrostavu
rozšířil nosné konstrukce a vozovky pravého mostu Vysočina za úplné uzavírky, která trvala pouhých 70 dnů! Dále
byla provedena modernizace středního dělicího pásu,
modernizace části pravého a části levého jízdního pásu
dálnice včetně nájezdových a sjezdových větví mimoúrovňových křižovatek (exitů) a demolice starého nadjezdu
(mostu převádějící přes dálnici D1 místní komunikaci)
v km 145,500. Následně proběhla stavba a zprovoznění
nového nadjezdu ve stejném místě.
Letos je v plánu modernizace zbývajících částí pravého a levého jízdního pásu dálnice včetně nájezdových
a sjezdových větví mimoúrovňových křižovatek (exitů)
a rozšíření nosné konstrukce a vozovky levého mostu
Vysočina včetně provedení protikorozní ochrany vnější
části nosné konstrukce. V roce 2021 proběhne protikorozní ochrana nosné konstrukce pravého mostu Vysočina.
I přes nepříznivé podmínky v podobě pandemie koronaviru se naši pracovníci snaží ze všech sil minimalizovat
veškeré dopady. Opatření související s nákazou mohou
mít dopad na termíny prováděných prací.
M gr. P a v lín a M er t l, f o t o M e t r o s t a v
2
let je starý novorenesanční objekt nádražní budovy v Českých
Budějovicích a nachází se již v kritickém stavu. Metrostav je
lídrem sdružení, které v květnu zahájí jeho kompletní obnovu.
Škola architektury AVU získala původní krásu
2
shodné společenské vybavení a s předchozí etapou, kterou rovněž realizovala divize 9, jsou propojené parkovými
sadovými úpravami se vzrostlou zelení dodávající klidový
ráz složitě realizovaných projektů.
Všechny byty byly realizovány v nadstandardním provedení a jsou vhodné zejména pro náročnou klientelu.
V rámci projektu však vznikly i bytové jednotky menších
velikostí (1+kk až 3+kk) určené především k investičnímu
bydlení. Majitelé bytů mají k dispozici parkovací stání
v 1. PP a v 1. NP jsou všechny sekce propojeny. Toto podlaží je určeno ke komerčnímu využití a vznikl zde prostor
pro restauraci, společenskou místnost, přednáškový sál,
tělocvičnu, lékařské ordinace a další komerční prostory.
Složité založení nad Strahovským tunelem
„Jak projekt Rezidence Sacre Coeur II (RSCII, foto č. 2),
tak i poslední dokončený projekt Rezidence Sacre Coeur
III (RSCIII, foto č. 3 a 4) byl náročný především z hlediska zakládání a spodní stavby. Jako jsme na RSCII objekt
SAT přemosťovali, tak u RSCIII jsme objekt tunelu a jeho
servisní vstup podepírali. Tam, kde se v severovýchodním
rohu objektu pod úrovní základové spáry nacházela úniko-
3
Paralelně s výše uvedeným se tým začal potýkat se
zajištěním tunelového tělesa. To bylo založeno na krátkých pilotách, a jelikož v rámci zemních prací docházelo
k obnažení paty pilot, museli stavbaři přistoupit k sekundárnímu zajištění tunelové sekce tak, aby nedošlo k narušení základových parametrů servisního objektu, čímž by
mohly v lepším případě vzniknout nežádoucí trhliny na
tunelovém tělese. „Aby došlo ke kompletnímu zajištění,
zvolili jsme postup Up/Down – vznikla první fáze základové desky, na které dále pokračovala výstavba objektu,
jež nebyla objektem tunelu nijak dotčena. Přitom podél
tunelu dále zůstával aktivní zemní přitěžovací val. Do
konstrukce SAT jsme zakomponovali převázku stávajících
pilot. Do převázky a základové desky jsme v průběhu výstavby zapustili ocelové plotny, do kterých byly přivařeny
ocelové vzpěry. Po aktivaci vzpěr byl přitěžovací val odtěžen a mohli jsme začít s výstavbou druhé fáze objektu.
V úrovni stropní desky 1. PP jsme aktivovali stávající nosné železobetonové konstrukce a po 21 dnech jsme mohli
demontovat provizorní vzpěry. Dál pak už pokračovala
výstavba ve standardním režimu,“ dodává Ing. Březina.
Martina Vampulová, foto Metrostav
Finalista MIPIM 2017
4
Metrostav_08_2020.indd 3
Rezidenční projekt Sacre Coeur II, jehož výstavbu řídila
divize 9, vybrala odborná porota v čele s předsedou
Johnem Forresterem mezi nejlepší čtyři projekty
kategorie Best Residential Development v mezinárodní
realitní soutěži MIPIM 2017. Rezidence s půdorysem
podkovy a šesti vchody má celkem 6 nadzemních
podlaží. Vedle 8 loftů, umístěných v prvních dvou
patrech, zde je celkem 72 apartmánů o velikosti 1+kk
až 6+kk a 5 penthousů přímo na střeše objektu.
Na rozhraní pražské Letné a Stromovky stojí od 20. let
minulého století Škola architektury Akademie výtvarných umění (AVU). Zajímavý objekt (foto č. 1), do jehož podoby se vtisklo hned několik architektonických
stylů, nedávno získal nový kabát a podařilo se jej
zachovat a renovovat ve výjimečně autentickém stavu.
Zásluhu na tom mají nejen studenti restaurátorského
ateliéru AVU a jejich vyučující, kteří se podíleli na obnově fasády, ale především divize 9.
1
Tým Ing. Davida Čecha provedl kompletní obnovu
interiéru (foto č. 2) a vnitřních rozvodů, restaurátorský
ateliér divize 9 pak zajistil truhlářské prvky, zejména okna
a dveře. O kompletní výměnu střešního pláště se v rámci
EPC projektu postarala společnost Enesa.
Úspěšná obnova díla předních mistrů
Práce na náročné a velmi zajímavé zakázce koordinoval
Ing. David Čech, který má díky tomu za sebou premiéru
v pozici vedoucího projektu. A to úspěšnou premiéru
– výsledkem je totiž doslova dechberoucí obnova architektonického díla předních mistrů ve svém oboru Jana
Kotěry a Josefa Gočára. Jan Kotěra v letech 1919 až 1920
navrhl dvě paralelní samostatné budovy po boku Akademie výtvarných umění. Druhá budova ovšem zatím nebyla
postavena, nicméně projekt se již připravuje. Po Kotěrově
smrti se jeho nástupcem stal architekt Josef Gočár, který
projekt svého učitele využil a rozšířil. Budova, která byla
dokončena v roce 1924, vznikla jako provizorium.
Stavbaři nejprve museli odstranit dodatečné dispoziční úpravy a vestavby a také odklidit nepůvodní zařizovací
předměty. „Kromě obnovy interiéru jsme dále provedli
kompletní výměnu vnitřních rozvodů, častokrát mezi
původními obklady, rozvedli jsme nejmodernější vysokorychlostní rozvody internetu a přebudovali suterén,“ říká
vedoucí projektu David Čech.
V suterénu museli stavbaři provést nejen nové omítky,
ale též doplnit svislé hydroizolace a pomocí provětrávané dutiny odvlhčit i podlahy. V nadzemních patrech na
podlahy položili nová linolea podle původních historic-
2
kých receptur. Některé předešlé prvky byly restaurovány,
například žulové vstupní schodiště, historická svítidla,
litinové radiátory i původní omítky a některé zařizovací
předměty. „Jejich renovaci nám usnadnily zkušenosti
s osvědčenými restaurátory, s nimiž jsem spolupracoval
při obnově Národního muzea,“ dodává Ing. Čech. Zajímavá byla podle vedoucího projektu i kooperace při výrobě
části atypických obkladů: ty musely být barevně sjednoceny s původními, v průběhu času omšelými kusy. „Bylo
vyrobeno zhruba 50 barevných vzorků a museli jsme
vyzkoušet i několik technologií výpalu, než jsme mohli
být spokojeni,“ vzpomíná.
Práce na kompletní obnově školy trvaly pouze půl roku
a během rekonstrukce se navíc předmět díla postupně
rozšiřoval tak, jak se objevovaly nové skutečnosti a upřesňovaly požadavky investora. Díky skvělé spolupráci s ním
se podařilo zachránit nejen unikátní budovu, ale také starý
vychýlený platan, místní symbol, který bylo nezbytné kvůli výkopům v jeho kořenovém systému trvale podepřít.
M ar t in a Vam pulo v á, f o t o Tom á š S o u č e k s e
svolením Akademie výtvarných umění
18.05.20 14:45