Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 08/2020, Strana 1
Metrostav Metrostav 08/2020, Strana 2
Stavba roku 2020
Také letos proběhne tradiční veřejná neanonymní sou-
ž ze světa architektury astavitelství Stavba roku. Na-
dace pro rozvoj architektury astavitelství za podpory
dalších subjektů vyhlašují již 28. ročk!
Odborná porota ve spolupráci se Sborem exper
v mci hodnocení navštíví všechny přihšené stavby
vČeské republice. Nominace budou slavnostně vyhlášeny
vpondělí 7. září 2020 vDopravní hale Národního tech-
nického muzea vPraze aslavnostní vyhlášení následně
proběhne na galavečeru ve čtvrtek 15. října 2020 tradič
vBetmské kapli vPraze.
Za Metrostav se otitul ucházejí následucí projekty:
Pavilon intenzivní mediny (PIM) vNemocnici Jablonec
nad Nisou (foto č. 1 a2), přestavba „malé“ haly 02 univer-
sum vLibni vPraze 9 (foto č. 3, 4 a5) arezidenční projekt
Chateau Troja Residence vPraze 7 (foto č. 6).
red, foto archiv Metrostavu a archiv
FARAON reality.
Ing.Dušana Pokorného,
vedoucího Útvaru IT
Po studiu na Stavební fakultě ČVUT zahájil svou kar-
ru rní praxí ustavební firmy vMladé Boleslavi, kde
pracoval jako podpora stavbyvedouho. Od roku 1996
Dušan Pokorný působil vespolečnosti Subterra na po-
zici vIT apo téměř 20 letech přešel kMetrostavu, kde
řídí Útvar informačch technologií.
žete přiblížit hlavní činnosti vašeho útvaru?
me pět oddělení, kterými zajišťujeme většinu IT čin-
ností vMetrostavu. Celkem nás je 25. Část informatiků,
ktí zajišťují primární kontakt suživateli, je unás vútva-
ru, část vdivizích. Kromě Metrostavu zajišťujeme IT ipro
daí společnosti ve Skupině Metrostav akompletně se
staráme oveškerý hardware asoftware provozovaný ve
Skupině. Aktuálně řešíme IT projekty roku 2020, kterých
je více než 20.
Došlo vposlední době voblasti IT knějakým zásadm
novinkám, které bylo nutné zavést?
V posledch letech se velmi zmuje cloud a podobné
termíny. Naše společnost šla tomuto trendu naproti aza-
me cloudovou platformu Office 365, která by měla
ivatelům nabídnout širší možnosti práce akomunikace
včetně dnes populárních mobilních aplikací.
Kvůli koronaviru musela znná část zaměstnanců pra-
covat zdomova prosednictvím počítače ze vzdáleného
ipojení. Co vše jste museli řešit?
Na začátku opatření vznikl velký nápor kzajištění note-
booků pro zastnance, kteří jej běžně nevyužíva. Měli
jsme našstí slušné skladové zásoby avětšinu padav-
ků jsme uspokojili. Další probmy přišly při masivním
navýšení VPN spoje, na které jsme nebyli zvyk, ale
povedlo se nám to rychle vyřešit. Díky aktuálně pro-
né implementaci Office 365 jsme mohli uživatelům na-
bídnout telekonference prostřednictvím programu Teams.
Tato aplikace se nyní velmi rozšířila aje pravděpodob,
že se do budoucna stane standardem. Pro zaměstnance,
ktí zůstali vpráci, jsme zajistili videokonferení zí-
zení, díky němuž mohli sjedvat schůzky napříč společ-
ností imimo ni.
skali jste vtéto souvislosti nějakou zpětnou vazbu?
Nakolik zaměstnanci zvdají vyít IT techniku doma?
me zavedeny standardy, jejichž prostřednictm se to
dalo zvládnout. Itak byli kolegové zatíženi mnstvím tele-
fonů, protože pro spoustu lidí bylo nové pracovat zdomo-
va. Technicky jsme problémy moc neměli, bylo to hlav
ovysvětlování aení se novým postupům avykům.
Postupně vMetrostavu dochází kzavání elektronic-
kých forem vzdělávání prostřednictvím PC. Na čem se
vtéto souvislosti podílíte?
Účastnil jsem se přípravy, výběroho řízení aimplemen-
tace projektu, kdy jsme si definovali cíle a prosedky.
le jsem byl utoho, když se řešily technické oblasti, jako
je napojení na naše interní systémy ajednoduché přihla-
šoní zaměstnanců do systému. Jde oto, aby výsledná
aplikace byla co nejně slitá na obsluhu amaxilně
jednoduchá pro uživatele. Myslím, že výsledek je velmi
zdařilý anaplní požadavky mnoha našich zaměstnanců
na vzdálené vzdělávání.
Jaké další novinky v oblasti IT můžeme čekat v naší
společnosti?
Aktuálně implementujeme nový Intranet vonline prose-
dí, který by měl být pro uživatele přívětivější adostup
odkudkoliv azároveň funkční izmobilního telefonu. Zčis-
tě aplikační roviny se právě zavádí do provozu sysm na
podporu nákupu – eVŘ, který nahradí původní zastara
sysm. Vsouvislosti sčástečm přechodem do online
prostředí budeme měnit další aplikace – jako například
portál stavby, evidence smluv apod. Stále více aplika
m přivá v souvislosti s digitalizací stavebnictví
apožadavků od investorů, aproto se obráceně snažíme
spoustu procesů centralizovat azjednodušovat, abychom
byli schopni vše zajistit. A nesmíme zapomenout na bez-
pečnost, kterou musíme stále řešit avyleovat.
Za rozhovor děkuje David Kalců
strana 2
PME SE
1
Nové železniční stroje společnosti Subterra
Dceřiná společnost Subterra modernizovala v závěru
roku 2019 svou mechanizaci pro železniční stavby.
Po téměř dvouletém odborném projednávání srakous-
kým výrobcem Plasser & Theurer včetně několika
všv vLinci zakoupila automatickou strojní podbí-
ječku 09-4x4/4S Dynamic (foto č. 1) apluh pro úpravu
kolejového lože USP 2000-C2 (foto č. 2). Vbřeznu byly
nové stroje poprvé nasazeny společně, své možnosti
prokázaly při závěrném propracování kolejí vrekon-
struované železniční stanici Beroun.
Nejtší polistopadovou investicí do strojů se Sub-
terra zařadila knejlépe vybaveným tuzemským dodava-
telům železničních staveb. Vedle uplatnění na vlastních
zakázkách může nazet kapacity nové podječky apluhu
také ostatním společnostem.
Nejmodernější technika
Automatická strojní podbíječka 09-4x4/4S Dynamic je
nejpokročilejší jednopražcovou výhybkovou podbíječkou
značky Plasser & Theurer. Stroj sdělenou podjecí skří
pracuje vkontinuálním režimu. Spolu snastavením koleje
do požadované geometrické polohy pomocí nivelace,
zdvihu a směrování probíhá samotné podjení, tedy
stabilizace kolejového roštu přemístěním kameniva pod
jednotlivé pražce. Vybavení zahrnuje také rameno pro
přízved odbočné větve výhybek. Součástí podbíječky je
rovněž agregát dynamické stabilizace pro kontrolovanou
počáteční konsolidaci koleje. Proces předepsaný pro tra-
tě stané na rychlost přesahující 120 km/h musel dříve
zabezpečovat samostatný stroj.
Pluh pro úpravu a dopování kolejového lože USP
2000-C2 umňuje kromě profilování kameniva také jeho
sběr, dočasné uložení do zásobníků aopětovné dopl
do kolejiště. Stroj je vybaven náhradními kartáči pro růz-
né typy pražců a pomocí zametací jednotky dokáže čistit
i jejich úložnou plochu. Kartáče i zásobk při práci zkrápí
voda, čímž se snižuje prašnost.
Rychlá práce v Berou
Podbíječka apluh pracují zpravidla dohromady, proto se
mohou přesouvat v tandemu řízeném z jednoho stano-
viště strojvedouho. Při cestách mezi stavbami dosa-
hují vozidla sdieselhydraulickým pohonem rychlosti až
100km/h. Nová mechanizace bude nasazována zejména
na velké koridorové projekty, unichž je vyití nejmoder-
nější techniky nezbytností.
Poprvé spolně se nové stroje uplatnily ve stanici
Beroun na III. tranzitním železničním koridoru. Za 24 dní
se posádkám podilo podt a zast více než 14 km
staničch kolejí a63 výhybek, což je mimořádný výkon
potvrzující přínos investice.
Text afoto Subterra
2
Zbudovy nádraží podchodem přímo na Žižkov
Na hlavm nádraží vPraze, kde se zam dlouhé roky
vstupuje na jednotlivá nástupiště jen zjedné strany, se
buduje další přístupová trasa. Stavbaři divize 5 za-
jili začátkem května první práce na projektu, po jehož
dokončení se jeden ze dvou stávacích podchodů pro-
dlouží na opnou stranu tak, že umožní výstup přímo
do Seifertovy ulice na Žižkově.
Výstavba prodloužeho podchodu, kterou pro Sprá-
vu železnic realizuje Metrostav ve sdružení sfirmou Hoch-
tief, zatím prohá vprostoru nádraží. „Práce začaly tento
c úpravami trakčního vedení. Na ně navazují přeložky
vodovodu akanalizace, dále přeložka koleje pro autovlak
ataké mostní provizorium na dopravní koleji 32. Až po,
ibližně vpolovině června, zíme se zajištěním jámy
pro výstavbu podchodu,“ říká vedoucí projektu Ing.To-
š Kohout. V to fázi pítají stavbaři s kapacitami
spolností Zakní staveb aSubterra. Železobetono
konstrukce zajistí divize 5 vlastními silami.
Prodloení podchodu se vzhledem kpřelkám stá-
vach sítí akolejí bude prodět ve dvou etapách tak,
aby se provizorně přelené kabely a kolejnice mohly
vrátit do definitivních poloh na již realizovanou novou část
podchodu. Během druhé etapy se vybuduje vmístě žiž-
kovského výstupu také výtah adva eskalátory. Vposled
3. etapě se provede napojení rampou na nově budova
komplex, komerční centrum Churchill Square.
ročná přeložka kolektoru
Harmonogram předpokládá, že sdružení Metrostav
aHoch tief dokončí práce na podchodu vsrpnu příštího
roku. Stavbe přitom čeká velmi obtížná přeložka kolek-
toru, který křižuje prodlovaný podchod. „Ve stávajícím
kabelovodu vedou mimo jiné zabezpečovací asdělovací
kabely, optické sítě. Tyto kabely slouží křízení provozu ce-
ho nádraží, apřepojoní tak musí být prováděno vkrát-
kodobých nočních výlukách,“ vysvětluje inženýr Kohout.
Vbudoucnu další modernizace
Zpohledu Správy železnic (SŽDC) jde odlouho plánova-
nou infrastrukturní stavbu. „Prodloužení se týká sever-
ho podchodu pod nástupišti, který bude nově ústit do
Seifertovy ulice přes komerční centrum Churchill Square.
Skrze nádraží tak bude mné projít zVrchlicho sa
na Žižkov avyhnout se přitom nevábné křižovatce UBul-
hara,“ uvádí SŽDC na Facebooku.
Prodloení podchodu je řešené tak, aby bylo mné
vbudoucnu rozšířit nádraží odalší ostrovní nástuptě.
Vnásleduch letech na tuto stavbu naváže další část,
v jejímž rámci dojde k výměně informačho a orien-
tho systému vcelé železniční stanici arekonstrukci
stupišť číslo 5 až 7 včetně doplnění eskatorů.
Blanka Růžičko
1
2
3
4
5
6
Výstup zpodchodu má mít podle požadavků
architektů nadstandardní vzhled, anejen zadavatel
tak bude pozorně sledovat průběh akvalitu
dokončovacích prací. Architektonickému záměru
odpovídají navrhované materiály pro obklady,
dlažby, podhledy nebo betonové sekce.
Kromě časové úspory má vybudování podchodu
také bezpečnostní důvody. Dosud zde totiž ipřes
zákaz řada lidí pravidelně přebíhá přes koleje, aby si
zkrátili cestu od stanice metra Hlavní nádraží.
Metrostav_08_2020.indd 2Metrostav_08_2020.indd 2 18.05.20 14:4418.05.20 14:44
Metrostav Metrostav 08/2020, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 08/2020, Strana 1
Metrostav Metrostav 08/2020, Strana 2
Metrostav Metrostav 08/2020, Strana 3
Metrostav Metrostav 08/2020, Strana 4
Metrostav Metrostav 08/2020, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 08/2020, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 08/2020, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 08/2020, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (869 ms)

Rendering Strana 3 (102215): (0/1) (872 ms)

Rendering Strana 2 (102214): (0/1) (919 ms)

Rendering Strana 1 (102213): (0/1) (917 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2867/vth118375-1.jpg (3x)

 i2867/vth118376-1.jpg (3x)

 i2867/bg102214.svg

 i2867/vth118377-1.jpg (3x)

 i2867/vth118378-1.jpg