strana 2

Stavba roku 2020

PTÁME SE

Také letos proběhne tradiční veřejná neanonymní soutěž ze světa architektury a stavitelství Stavba roku. Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství za podpory

dalších subjektů vyhlašují již 28. ročník!

Odborná porota ve spolupráci se Sborem expertů

v rámci hodnocení navštíví všechny přihlášené stavby

v České republice. Nominace budou slavnostně vyhlášeny

v pondělí 7. září 2020 v Dopravní hale Národního technického muzea v Praze a slavnostní vyhlášení následně

proběhne na galavečeru ve čtvrtek 15. října 2020 tradičně

v Betlémské kapli v Praze.

Za Metrostav se o titul ucházejí následující projekty:

Pavilon intenzivní medicíny (PIM) v Nemocnici Jablonec

nad Nisou (foto č. 1 a 2), přestavba „malé“ haly 02 universum v Libni v Praze 9 (foto č. 3, 4 a 5) a rezidenční projekt

Chateau Troja Residence v Praze 7 (foto č. 6).

–red–,

foto

archiv

FA R AON r ealit y.

Metrostavu

a

Ing. Dušana Pokorného,

vedoucího Útvaru IT

archiv

1

Nové železniční stroje společnosti Subterra

1

2

3

Dceřiná společnost Subterra modernizovala v závěru

roku 2019 svou mechanizaci pro železniční stavby.

Po téměř dvouletém odborném projednávání s rakouským výrobcem Plasser & Theurer včetně několika

návštěv v Linci zakoupila automatickou strojní podbíječku 09-4x4/4S Dynamic (foto č. 1) a pluh pro úpravu

kolejového lože USP 2000-C2 (foto č. 2). V březnu byly

nové stroje poprvé nasazeny společně, své možnosti

prokázaly při závěrečném propracování kolejí v rekonstruované železniční stanici Beroun.

Největší polistopadovou investicí do strojů se Subterra zařadila k nejlépe vybaveným tuzemským dodavatelům železničních staveb. Vedle uplatnění na vlastních

zakázkách může nabízet kapacity nové podbíječky a pluhu

také ostatním společnostem.

Nejmodernější technika

Automatická strojní podbíječka 09-4x4/4S Dynamic je

nejpokročilejší jednopražcovou výhybkovou podbíječkou

značky Plasser & Theurer. Stroj s dělenou podbíjecí skříní

pracuje v kontinuálním režimu. Spolu s nastavením koleje

do požadované geometrické polohy pomocí nivelace,

zdvihu a směrování probíhá samotné podbíjení, tedy

stabilizace kolejového roštu přemístěním kameniva pod

jednotlivé pražce. Vybavení zahrnuje také rameno pro

přízved odbočné větve výhybek. Součástí podbíječky je

rovněž agregát dynamické stabilizace pro kontrolovanou

počáteční konsolidaci koleje. Proces předepsaný pro tratě stavěné na rychlost přesahující 120 km/h musel dříve

zabezpečovat samostatný stroj.

Pluh pro úpravu a doplňování kolejového lože USP

2000-C2 umožňuje kromě profilování kameniva také jeho

sběr, dočasné uložení do zásobníků a opětovné doplnění

do kolejiště. Stroj je vybaven náhradními kartáči pro různé typy pražců a pomocí zametací jednotky dokáže čistit

i jejich úložnou plochu. Kartáče i zásobník při práci zkrápí

voda, čímž se snižuje prašnost.

Rychlá práce v Berouně

Podbíječka a pluh pracují zpravidla dohromady, proto se

mohou přesouvat v tandemu řízeném z jednoho stanoviště strojvedoucího. Při cestách mezi stavbami dosahují vozidla s dieselhydraulickým pohonem rychlosti až

100 km/h. Nová mechanizace bude nasazována zejména

na velké koridorové projekty, u nichž je využití nejmodernější techniky nezbytností.

Poprvé společně se nové stroje uplatnily ve stanici

Beroun na III. tranzitním železničním koridoru. Za 24 dní

se posádkám podařilo podbít a zamést více než 14 km

staničních kolejí a 63 výhybek, což je mimořádný výkon

potvrzující přínos investice.

Tex t a f o t o S ub t e r r a

2

Z budovy nádraží podchodem přímo na Žižkov

4

5

6

Metrostav_08_2020.indd 2

Na hlavním nádraží v Praze, kde se zatím dlouhé roky

vstupuje na jednotlivá nástupiště jen z jedné strany, se

buduje další přístupová trasa. Stavbaři divize 5 zahájili začátkem května první práce na projektu, po jehož

dokončení se jeden ze dvou stávajících podchodů prodlouží na opačnou stranu tak, že umožní výstup přímo

do Seifertovy ulice na Žižkově.

Výstavba prodlouženého podchodu, kterou pro Správu železnic realizuje Metrostav ve sdružení s firmou Hochtief, zatím probíhá v prostoru nádraží. „Práce začaly tento

měsíc úpravami trakčního vedení. Na ně navazují přeložky

vodovodu a kanalizace, dále přeložka koleje pro autovlak

a také mostní provizorium na dopravní koleji 32. Až poté,

přibližně v polovině června, začínáme se zajištěním jámy

pro výstavbu podchodu,“ říká vedoucí projektu Ing. Tomáš Kohout. V této fázi počítají stavbaři s kapacitami

společností Zakládání staveb a Subterra. Železobetonové

konstrukce zajistí divize 5 vlastními silami.

Prodloužení podchodu se vzhledem k přeložkám stávajících sítí a kolejí bude provádět ve dvou etapách tak,

aby se provizorně přeložené kabely a kolejnice mohly

vrátit do definitivních poloh na již realizovanou novou část

podchodu. Během druhé etapy se vybuduje v místě žižkovského výstupu také výtah a dva eskalátory. V poslední

3. etapě se provede napojení rampou na nově budovaný

komplex, komerční centrum Churchill Square.

Náročná přeložka kolektoru

Harmonogram předpokládá, že sdružení Metrostav

a Hoch­tief dokončí práce na podchodu v srpnu příštího

roku. Stavbaře přitom čeká velmi obtížná přeložka kolektoru, který křižuje prodlužovaný podchod. „Ve stávajícím

kabelovodu vedou mimo jiné zabezpečovací a sdělovací

kabely, optické sítě. Tyto kabely slouží k řízení provozu celého nádraží, a přepojování tak musí být prováděno v krátkodobých nočních výlukách,“ vysvětluje inženýr Kohout.

V budoucnu další modernizace

Z pohledu Správy železnic (SŽDC) jde o dlouho plánovanou infrastrukturní stavbu. „Prodloužení se týká severního podchodu pod nástupišti, který bude nově ústit do

Seifertovy ulice přes komerční centrum Churchill Square.

Skrze nádraží tak bude možné projít z Vrchlického sadů

na Žižkov a vyhnout se přitom nevábné křižovatce U Bulhara,“ uvádí SŽDC na Facebooku.

Prodloužení podchodu je řešené tak, aby bylo možné

v budoucnu rozšířit nádraží o další ostrovní nástupiště.

V následujících letech na tuto stavbu naváže další část,

v jejímž rámci dojde k výměně informačního a orientačního systému v celé železniční stanici a rekonstrukci

nástupišť číslo 5 až 7 včetně doplnění eskalátorů.

Blanka Růžičková

 Výstup z podchodu má mít podle požadavků

architektů nadstandardní vzhled, a nejen zadavatel

tak bude pozorně sledovat průběh a kvalitu

dokončovacích prací. Architektonickému záměru

odpovídají navrhované materiály pro obklady,

dlažby, podhledy nebo betonové sekce.

 Kromě časové úspory má vybudování podchodu

také bezpečnostní důvody. Dosud zde totiž i přes

zákaz řada lidí pravidelně přebíhá přes koleje, aby si

zkrátili cestu od stanice metra Hlavní nádraží.

Po studiu na Stavební fakultě ČVUT zahájil svou kariéru roční praxí u stavební firmy v Mladé Boleslavi, kde

pracoval jako podpora stavbyvedoucího. Od roku 1996

Dušan Pokorný působil ve společnosti Subterra na pozici v IT a po téměř 20 letech přešel k Metrostavu, kde

řídí Útvar informačních technologií.

Můžete přiblížit hlavní činnosti vašeho útvaru?

Máme pět oddělení, kterými zajišťujeme většinu IT činností v Metrostavu. Celkem nás je 25. Část informatiků,

kteří zajišťují primární kontakt s uživateli, je u nás v útvaru, část v divizích. Kromě Metrostavu zajišťujeme IT i pro

další společnosti ve Skupině Metrostav a kompletně se

staráme o veškerý hardware a software provozovaný ve

Skupině. Aktuálně řešíme IT projekty roku 2020, kterých

je více než 20.

Došlo v poslední době v oblasti IT k nějakým zásadním

novinkám, které bylo nutné zavést?

V posledních letech se velmi zmiňuje cloud a podobné

termíny. Naše společnost šla tomuto trendu naproti a zavádíme cloudovou platformu Office 365, která by měla

uživatelům nabídnout širší možnosti práce a komunikace

včetně dnes populárních mobilních aplikací.

Kvůli koronaviru musela značná část zaměstnanců pracovat z domova prostřednictvím počítače ze vzdáleného

připojení. Co vše jste museli řešit?

Na začátku opatření vznikl velký nápor k zajištění notebooků pro zaměstnance, kteří jej běžně nevyužívají. Měli

jsme naštěstí slušné skladové zásoby a většinu požadavků jsme uspokojili. Další problémy přišly při masivním

navýšení VPN spojení, na které jsme nebyli zvyklí, ale

povedlo se nám to rychle vyřešit. Díky aktuálně prováděné implementaci Office 365 jsme mohli uživatelům nabídnout telekonference prostřednictvím programu Teams.

Tato aplikace se nyní velmi rozšířila a je pravděpodobné,

že se do budoucna stane standardem. Pro zaměstnance,

kteří zůstali v práci, jsme zajistili videokonferenční zařízení, díky němuž mohli sjednávat schůzky napříč společností i mimo ni.

Získali jste v této souvislosti nějakou zpětnou vazbu?

Nakolik zaměstnanci zvládají využít IT techniku doma?

Máme zavedeny standardy, jejichž prostřednictvím se to

dalo zvládnout. I tak byli kolegové zatíženi množstvím telefonů, protože pro spoustu lidí bylo nové pracovat z domova. Technicky jsme problémy moc neměli, bylo to hlavně

o vysvětlování a učení se novým postupům a návykům.

Postupně v Metrostavu dochází k zavádění elektronických forem vzdělávání prostřednictvím PC. Na čem se

v této souvislosti podílíte?

Účastnil jsem se přípravy, výběrového řízení a implementace projektu, kdy jsme si definovali cíle a prostředky.

Dále jsem byl u toho, když se řešily technické oblasti, jako

je napojení na naše interní systémy a jednoduché přihlašování zaměstnanců do systému. Jde o to, aby výsledná

aplikace byla co nejméně složitá na obsluhu a maximálně

jednoduchá pro uživatele. Myslím, že výsledek je velmi

zdařilý a naplní požadavky mnoha našich zaměstnanců

na vzdálené vzdělávání.

Jaké další novinky v oblasti IT můžeme čekat v naší

společnosti?

Aktuálně implementujeme nový Intranet v online prostředí, který by měl být pro uživatele přívětivější a dostupný

odkudkoliv a zároveň funkční i z mobilního telefonu. Z čistě aplikační roviny se právě zavádí do provozu systém na

podporu nákupu – eVŘ, který nahradí původní zastaralý

systém. V souvislosti s částečným přechodem do online

prostředí budeme měnit další aplikace – jako například

portál stavby, evidence smluv apod. Stále více aplikací

nám přibývá v souvislosti s digitalizací stavebnictví

a požadavků od investorů, a proto se obráceně snažíme

spoustu procesů centralizovat a zjednodušovat, abychom

byli schopni vše zajistit. A nesmíme zapomenout na bezpečnost, kterou musíme stále řešit a vylepšovat.

Za rozhovor děkuje David Kalců

18.05.20 14:44