strana 2
Stavba roku 2020
PTÁME SE
Také letos proběhne tradiční veřejná neanonymní soutěž ze světa architektury a stavitelství Stavba roku. Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství za podpory
dalších subjektů vyhlašují již 28. ročník!
Odborná porota ve spolupráci se Sborem expertů
v rámci hodnocení navštíví všechny přihlášené stavby
v České republice. Nominace budou slavnostně vyhlášeny
v pondělí 7. září 2020 v Dopravní hale Národního technického muzea v Praze a slavnostní vyhlášení následně
proběhne na galavečeru ve čtvrtek 15. října 2020 tradičně
v Betlémské kapli v Praze.
Za Metrostav se o titul ucházejí následující projekty:
Pavilon intenzivní medicíny (PIM) v Nemocnici Jablonec
nad Nisou (foto č. 1 a 2), přestavba „malé“ haly 02 universum v Libni v Praze 9 (foto č. 3, 4 a 5) a rezidenční projekt
Chateau Troja Residence v Praze 7 (foto č. 6).
–red–,
foto
archiv
FA R AON r ealit y.
Metrostavu
a
Ing. Dušana Pokorného,
vedoucího Útvaru IT
archiv
1
Nové železniční stroje společnosti Subterra
1
2
3
Dceřiná společnost Subterra modernizovala v závěru
roku 2019 svou mechanizaci pro železniční stavby.
Po téměř dvouletém odborném projednávání s rakouským výrobcem Plasser & Theurer včetně několika
návštěv v Linci zakoupila automatickou strojní podbíječku 09-4x4/4S Dynamic (foto č. 1) a pluh pro úpravu
kolejového lože USP 2000-C2 (foto č. 2). V březnu byly
nové stroje poprvé nasazeny společně, své možnosti
prokázaly při závěrečném propracování kolejí v rekonstruované železniční stanici Beroun.
Největší polistopadovou investicí do strojů se Subterra zařadila k nejlépe vybaveným tuzemským dodavatelům železničních staveb. Vedle uplatnění na vlastních
zakázkách může nabízet kapacity nové podbíječky a pluhu
také ostatním společnostem.
Nejmodernější technika
Automatická strojní podbíječka 09-4x4/4S Dynamic je
nejpokročilejší jednopražcovou výhybkovou podbíječkou
značky Plasser & Theurer. Stroj s dělenou podbíjecí skříní
pracuje v kontinuálním režimu. Spolu s nastavením koleje
do požadované geometrické polohy pomocí nivelace,
zdvihu a směrování probíhá samotné podbíjení, tedy
stabilizace kolejového roštu přemístěním kameniva pod
jednotlivé pražce. Vybavení zahrnuje také rameno pro
přízved odbočné větve výhybek. Součástí podbíječky je
rovněž agregát dynamické stabilizace pro kontrolovanou
počáteční konsolidaci koleje. Proces předepsaný pro tratě stavěné na rychlost přesahující 120 km/h musel dříve
zabezpečovat samostatný stroj.
Pluh pro úpravu a doplňování kolejového lože USP
2000-C2 umožňuje kromě profilování kameniva také jeho
sběr, dočasné uložení do zásobníků a opětovné doplnění
do kolejiště. Stroj je vybaven náhradními kartáči pro různé typy pražců a pomocí zametací jednotky dokáže čistit
i jejich úložnou plochu. Kartáče i zásobník při práci zkrápí
voda, čímž se snižuje prašnost.
Rychlá práce v Berouně
Podbíječka a pluh pracují zpravidla dohromady, proto se
mohou přesouvat v tandemu řízeném z jednoho stanoviště strojvedoucího. Při cestách mezi stavbami dosahují vozidla s dieselhydraulickým pohonem rychlosti až
100 km/h. Nová mechanizace bude nasazována zejména
na velké koridorové projekty, u nichž je využití nejmodernější techniky nezbytností.
Poprvé společně se nové stroje uplatnily ve stanici
Beroun na III. tranzitním železničním koridoru. Za 24 dní
se posádkám podařilo podbít a zamést více než 14 km
staničních kolejí a 63 výhybek, což je mimořádný výkon
potvrzující přínos investice.
Tex t a f o t o S ub t e r r a
2
Z budovy nádraží podchodem přímo na Žižkov
4
5
6
Metrostav_08_2020.indd 2
Na hlavním nádraží v Praze, kde se zatím dlouhé roky
vstupuje na jednotlivá nástupiště jen z jedné strany, se
buduje další přístupová trasa. Stavbaři divize 5 zahájili začátkem května první práce na projektu, po jehož
dokončení se jeden ze dvou stávajících podchodů prodlouží na opačnou stranu tak, že umožní výstup přímo
do Seifertovy ulice na Žižkově.
Výstavba prodlouženého podchodu, kterou pro Správu železnic realizuje Metrostav ve sdružení s firmou Hochtief, zatím probíhá v prostoru nádraží. „Práce začaly tento
měsíc úpravami trakčního vedení. Na ně navazují přeložky
vodovodu a kanalizace, dále přeložka koleje pro autovlak
a také mostní provizorium na dopravní koleji 32. Až poté,
přibližně v polovině června, začínáme se zajištěním jámy
pro výstavbu podchodu,“ říká vedoucí projektu Ing. Tomáš Kohout. V této fázi počítají stavbaři s kapacitami
společností Zakládání staveb a Subterra. Železobetonové
konstrukce zajistí divize 5 vlastními silami.
Prodloužení podchodu se vzhledem k přeložkám stávajících sítí a kolejí bude provádět ve dvou etapách tak,
aby se provizorně přeložené kabely a kolejnice mohly
vrátit do definitivních poloh na již realizovanou novou část
podchodu. Během druhé etapy se vybuduje v místě žižkovského výstupu také výtah a dva eskalátory. V poslední
3. etapě se provede napojení rampou na nově budovaný
komplex, komerční centrum Churchill Square.
Náročná přeložka kolektoru
Harmonogram předpokládá, že sdružení Metrostav
a Hochtief dokončí práce na podchodu v srpnu příštího
roku. Stavbaře přitom čeká velmi obtížná přeložka kolektoru, který křižuje prodlužovaný podchod. „Ve stávajícím
kabelovodu vedou mimo jiné zabezpečovací a sdělovací
kabely, optické sítě. Tyto kabely slouží k řízení provozu celého nádraží, a přepojování tak musí být prováděno v krátkodobých nočních výlukách,“ vysvětluje inženýr Kohout.
V budoucnu další modernizace
Z pohledu Správy železnic (SŽDC) jde o dlouho plánovanou infrastrukturní stavbu. „Prodloužení se týká severního podchodu pod nástupišti, který bude nově ústit do
Seifertovy ulice přes komerční centrum Churchill Square.
Skrze nádraží tak bude možné projít z Vrchlického sadů
na Žižkov a vyhnout se přitom nevábné křižovatce U Bulhara,“ uvádí SŽDC na Facebooku.
Prodloužení podchodu je řešené tak, aby bylo možné
v budoucnu rozšířit nádraží o další ostrovní nástupiště.
V následujících letech na tuto stavbu naváže další část,
v jejímž rámci dojde k výměně informačního a orientačního systému v celé železniční stanici a rekonstrukci
nástupišť číslo 5 až 7 včetně doplnění eskalátorů.
Blanka Růžičková
Výstup z podchodu má mít podle požadavků
architektů nadstandardní vzhled, a nejen zadavatel
tak bude pozorně sledovat průběh a kvalitu
dokončovacích prací. Architektonickému záměru
odpovídají navrhované materiály pro obklady,
dlažby, podhledy nebo betonové sekce.
Kromě časové úspory má vybudování podchodu
také bezpečnostní důvody. Dosud zde totiž i přes
zákaz řada lidí pravidelně přebíhá přes koleje, aby si
zkrátili cestu od stanice metra Hlavní nádraží.
Po studiu na Stavební fakultě ČVUT zahájil svou kariéru roční praxí u stavební firmy v Mladé Boleslavi, kde
pracoval jako podpora stavbyvedoucího. Od roku 1996
Dušan Pokorný působil ve společnosti Subterra na pozici v IT a po téměř 20 letech přešel k Metrostavu, kde
řídí Útvar informačních technologií.
Můžete přiblížit hlavní činnosti vašeho útvaru?
Máme pět oddělení, kterými zajišťujeme většinu IT činností v Metrostavu. Celkem nás je 25. Část informatiků,
kteří zajišťují primární kontakt s uživateli, je u nás v útvaru, část v divizích. Kromě Metrostavu zajišťujeme IT i pro
další společnosti ve Skupině Metrostav a kompletně se
staráme o veškerý hardware a software provozovaný ve
Skupině. Aktuálně řešíme IT projekty roku 2020, kterých
je více než 20.
Došlo v poslední době v oblasti IT k nějakým zásadním
novinkám, které bylo nutné zavést?
V posledních letech se velmi zmiňuje cloud a podobné
termíny. Naše společnost šla tomuto trendu naproti a zavádíme cloudovou platformu Office 365, která by měla
uživatelům nabídnout širší možnosti práce a komunikace
včetně dnes populárních mobilních aplikací.
Kvůli koronaviru musela značná část zaměstnanců pracovat z domova prostřednictvím počítače ze vzdáleného
připojení. Co vše jste museli řešit?
Na začátku opatření vznikl velký nápor k zajištění notebooků pro zaměstnance, kteří jej běžně nevyužívají. Měli
jsme naštěstí slušné skladové zásoby a většinu požadavků jsme uspokojili. Další problémy přišly při masivním
navýšení VPN spojení, na které jsme nebyli zvyklí, ale
povedlo se nám to rychle vyřešit. Díky aktuálně prováděné implementaci Office 365 jsme mohli uživatelům nabídnout telekonference prostřednictvím programu Teams.
Tato aplikace se nyní velmi rozšířila a je pravděpodobné,
že se do budoucna stane standardem. Pro zaměstnance,
kteří zůstali v práci, jsme zajistili videokonferenční zařízení, díky němuž mohli sjednávat schůzky napříč společností i mimo ni.
Získali jste v této souvislosti nějakou zpětnou vazbu?
Nakolik zaměstnanci zvládají využít IT techniku doma?
Máme zavedeny standardy, jejichž prostřednictvím se to
dalo zvládnout. I tak byli kolegové zatíženi množstvím telefonů, protože pro spoustu lidí bylo nové pracovat z domova. Technicky jsme problémy moc neměli, bylo to hlavně
o vysvětlování a učení se novým postupům a návykům.
Postupně v Metrostavu dochází k zavádění elektronických forem vzdělávání prostřednictvím PC. Na čem se
v této souvislosti podílíte?
Účastnil jsem se přípravy, výběrového řízení a implementace projektu, kdy jsme si definovali cíle a prostředky.
Dále jsem byl u toho, když se řešily technické oblasti, jako
je napojení na naše interní systémy a jednoduché přihlašování zaměstnanců do systému. Jde o to, aby výsledná
aplikace byla co nejméně složitá na obsluhu a maximálně
jednoduchá pro uživatele. Myslím, že výsledek je velmi
zdařilý a naplní požadavky mnoha našich zaměstnanců
na vzdálené vzdělávání.
Jaké další novinky v oblasti IT můžeme čekat v naší
společnosti?
Aktuálně implementujeme nový Intranet v online prostředí, který by měl být pro uživatele přívětivější a dostupný
odkudkoliv a zároveň funkční i z mobilního telefonu. Z čistě aplikační roviny se právě zavádí do provozu systém na
podporu nákupu – eVŘ, který nahradí původní zastaralý
systém. V souvislosti s částečným přechodem do online
prostředí budeme měnit další aplikace – jako například
portál stavby, evidence smluv apod. Stále více aplikací
nám přibývá v souvislosti s digitalizací stavebnictví
a požadavků od investorů, a proto se obráceně snažíme
spoustu procesů centralizovat a zjednodušovat, abychom
byli schopni vše zajistit. A nesmíme zapomenout na bezpečnost, kterou musíme stále řešit a vylepšovat.
Za rozhovor děkuje David Kalců
18.05.20 14:44