strana 3

zpravodajství z divizí

Klobouky u Brna oživí zářivě bílé cylindry

V Kloboukách u Brna pracují v současnosti hned dva

týmy divize 7 na zakázkách pro společnosti MERO ČR

a ČEPRO. První, pod vedením Ing. Josefa Oleniče, tu

od června 2006 provádí rekonstrukci a intenzifikaci

čerpací stanice pohonných hmot a druhý, který řídí

vedoucí projektu Ing. Jindřich Hátle, tady pár měsíců

poté začal stavět tři ocelové cylindrické nádrže.

„Naše dodávka byla rozdělena do dvou etap podle

technologických úseků a v každé z nich jsme pro kom­

pletní výměnu potrubí, čerpadel, motorů, elektronického

požárního systému, měření a regulace, armatur, elektro­

rozvodů, frekvenčního měniče a napojení řídících systé­

mů SCADA mohli využít dvě odstávky,“ shrnul činnost

svého týmu Ing. Olenič. „Všechny, včetně té poslední,

která právě probíhá, musely skončit v rozmezí pouhých

24 až 72 hodin, aby nedošlo k přerušení dodávek ropy.

Po napojení nových čerpadel na hlavní řád ropovodu teď

budou až do konce května probíhat zkušební testy funkč­

nosti, po kterých zde naše práce skončí.“

a k dalším objektům stávajícího skladu. Jedna z nádrží

byla postavená v předstihu, další tři začal tým Ing. Hát­

leho realizovat podle předem připraveného detailního

výrobního a montážního technologického postupu na

podzim roku 2006 postupným převzetím jejich základo­

vých betonových desek.

Úložiště je navržené jako sestava kruhových jedno­

plášťových ocelových nádrží s pevnými střechami a dvo­

jitým dnem v ocelových záchytných jímkách. Každá nádrž

(foto č. 1) má průměr 30 a čtvrt metru, je vysoká téměř

14 metrů a její objem dosahuje 10 000 m³.

„Při výstavbě co nejvíc využíváme možnosti prefabri­

kace. Plechy stěn nádrží jsou už z výroby zakrouženy na

potřebný rádius, připraveny pro svary a mají předpřípravu

protikorozní ochrany,“ vysvětluje Ing. Hátle a dodává:

„V současnosti na stavbě probíhá u jedné nádrže hydro­

statická zkouška, tedy kompletní napuštění nádrže i jímky

vodou pro kontrolu těsnosti svarů a měření sedání beto­

nového základu nádrže. Druhá je těsně před dokončením

1

Hotel v Celetné ulici už rozpíná andělská křídla

Projektový tým Ing. Petra Kostomlatského z divize 9

právě končí pouhý rok trvající rekonstrukci a přestavbu

domu U Zlatého anděla v pražské Celetné ulici. Podle

návrhu architektonického ateliéru Tichý & Kolářová

se v něm už brzy otevře moderní, luxusní rezidenční

hotel, který dovolí vyniknout historickým zvláštnostem

místa i architektury. Pracovníci Metrostavu v centru

Prahy vstoupili na starobylou půdu, jejíž dějiny je

zavazovaly i inspirovaly.

Stavební historie domu U Zlatého anděla totiž sahá

už před rok 1333, odkdy je na jeho místě doložena první

gotická zástavba. Zakrátko tu vyrostlo pět měšťanských

domů a v jednom z nich byl už tehdy pivovar. V průběhu

let majitelé domy slučovali, rozdělovali a přestavovali,

až z nich v 18. století vznikl barokní zájezdní hostinec,

jehož pozdější raně klasicistní podobu včetně domovního

znamení v podobě zlatého anděla zachytil na proslulém

papírovém modelu Prahy Antonín Langweil. Svůj sou­

časný vzhled dům získal při pozdně klasicistní přestavbě

v roce 1860, kdy v něm vznikl uznávaný hotel pro nejbo­

hatší klientelu z celé Evropy. Na začátku 21. století se po

socialistické odmlce k pohostinské tradici vrací.

2

Rozlehlý, složený čtyřkřídlový třípatrový podsklepený

dům s podkrovím (foto č. 3) svírá nepravidelný lichoběžný

dvůr, kolem kterého obíhají chodby na zasklených pavla­

čích (foto č. 1). I když budova má převážně klasicistní

charakter, část sklepů si zachovala původní gotickou

podobu a klenba v západním křídle je barokní, stejně jako

ústřední schodiště v hlavní budově.

Po rekonstrukci a dostavbě moderní čtyřhvězdičkový

hotel U Zlatého anděla na celkové podlahové ploše kolem

5400 m² nabízí 62 luxusních pokojů s příslušenstvím,

3

Metrostav_09_07.indd 3

včetně bezbariérového pokoje, a gastronomické i obchod­

ní prostory ve sklepech a v přízemí. Technické zázemí

hotelu je situováno do podzemního podlaží, strojovna

chlazení se nachází ve čtvrtém nadzemním podlaží zadní

části rekonstruovaného objektu.

Dříve volný dvůr zájezdního hostince je v úrovni prv­

ního podlaží z větší části zastropený, nad pomocnými

provozy se zelenou střechou a nad lobby a hotelovým

barem prosklenou konstrukcí na subtilních nosných oce­

lových prvcích. Vznikl přes něj také nový průchod mezi

Templovou a Královodvorskou ulicí, oddělený od dvorní

přístavby moderní dekorační mříží (foto č. 2).

„Stavba probíhala ve spolupráci s památkáři a pod

jejich přísným dohledem. Administrativní objekt jsme

měnili zpět na pohostinské zařízení a přitom jsme museli

co možná nejméně zasahovat do stávajících konstrukcí.

Kde to šlo, používali jsme proto původní prvky a materiá­

ly, třeba ze zbytků renovované historické dlažby a parket

vznikly obrazce uprostřed neutrálně doplněných podlah.

Většina výplní otvorů jsou však repliky, repasovaná jsou

jen okna na schodišti a některé výkladce,“ zmínil způ­

sob práce při stavbě Ing. Kostomlatský a doplnil: „Na

rekonstrukce s důrazem na pečlivou a historicky věrnou

řemeslnou práci jsem už zvyklý, tady mě však překvapilo

nezvyklé moderní zastřešení dvora, jaké v České republi­

ce nikde jinde nenajdete. Na lehkou ocelovou konstrukci

předepínanou táhly architekt navrhl obrovské skleněné

tabule nepravidelného kónického tvaru. Oproti původní­

mu návrhu jsme je museli zmenšit a uložit na prostorovou

konstrukci, protože jejich plánované provrtání a zavěšení

nebylo technicky řešitelné. I tak největší tabule váží víc

než 650 kg a celá střecha je unikát.“

Při přestavbě bylo nutné zvýšit nosnost trámových

stropů. Tým divize 9 proto uvítal, že pro jejich zesílení

mohl využít metodu prof. Ing. Václava Rojíka, DrSc., ze

stavební fakulty ČVUT, kterou jejich kolegové poprvé

vyzkoušeli při opravách Jezuitské koleje v Kutné Hoře.

Umožnila jim místo obvyklých dlouhých velkých a tedy

i těžkých ocelových nosníků, s nimiž se zvlášť v historic­

kém centru obtížně manipuluje, použít krátké a relativně

lehké stovkové a šedesátkové U profily, které stažené jako

boční příložky vnesly do dřevěných trámů předpětí, a tak

zvýšily jejich únosnost. 

Už brzy budou moci návštěvníci nového hotelu v cent­

ru Prahy ocenit jeho moderní a luxusní vybavení. Historic­

kou minulost domu U Zlatého anděla si však budou moci

připomenout ve sklepní místnosti archeologických nálezů

(foto č. 4), která pro oči současnosti v předváděcím pro­

storu zachovala odhalenou studnu původního pivovaru

ze 14. století. Divize 9 prostě rekonstrukcím rozumí a ve

spolupráci s investorem i památkáři je umí dotáhnout do

dokonalých a podrobných detailů.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

4

1

Rekonstrukce a intenzifikace čerpací stanice MERO

(foto č. 2) probíhala za provozu, a pracovníci divize 7 se

tak museli vypořádat s náročnou koordinací subdodavate­

lů, zajištěním požární asistence a dodávky nových potrub­

ních dílů s ohledem na plánované termíny odstávek.

Pro rozšíření skladovacích kapacit pohonných hmot

vyrůstá v Kloboukách u Brna také systém čtyř nadzem­

ních nádrží připojený produktovody k čerpací stanici

2

a na vodní zkoušku ji připravujeme. U třetí nádrže naplno

probíhají montážní práce tak, abychom veškeré naše čin­

nosti ukončili včas podle celkového plánu výstavby.“

Od letošního srpna tak v Kloboukách k jedné starší

nádrži přibudou tři další nové bílé cylindry, které spolu

s rekonstruovanou čerpací stanicí zvýší možnosti skla­

dování a přepravy pohonných hmot v České republice.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

Stavby přihlášené do soutěže Stavba roku 2007

Název: Rekonstrukce Hudebního divadla v Karlíně

Objednatel: Hlavní město Praha

Projekt: Anima s.r.o., Pragoprojekt, a.s.

Doba výstavby: únor 2005 – září 2006

„Pro mě i celý tým byla rekonstrukce Hudebního

divadla v Karlíně životní stavbou a znamenala spoustu

nových zkušeností a zážitků z prolínání klasické stavařiny

a uměleckořemeslných prací. Odměnou pro nás byla už

úspěšná první generálka. Titul Stavba roku by však zna­

menal ocenění pro celé divadlo, které si je určitě zaslouží

pro svou historii, kulturní význam, pro rozsah stavby

a úsilí celého realizačního týmu i naší divize 9,“ hodnotí

dílo Ing. Jaroslav Tomeš.

Novobarokní Hudební divadlo v Karlíně téměř úplně

zničila povodeň v srpnu 2002 a jeho rekonstrukce před­

stavovala jednu z největších kulturních investic v zemi za

mnoho let. Skládala se z celkové obnovy historické budo­

vy doplněné o moderní technologie a z výstavby nových

skladových objektů se zavážecím tunelem průjezdným

pro kamiony, pro které uvolnily prostor demolice divadel­

ních přístaveb. Stavbu provádělo sdružení HDK ve složení

45 % společnost Skanska CZ a 55 % Metrostav, konkrét­

ně tým divize 9 pod vedením Ing. Jaroslava Tomeše.

Mezi nejnáročnější části rekonstrukce patřilo zajištění

objektu před průsaky spodní vody, protože budova byla

postavena v původním vltavském řečišti.

Před náročnými restaurátorskými pracemi, které pro­

bíhaly za stálého dozoru pracovníků památkové péče,

bylo divadelní hlediště sníženo o jeden metr a byly pro­

vedeny úpravy, které zajistily dodržení všech evropských

bezpečnostních a požárních norem. Kapacita luxusního

hlediště klesla o necelou čtvrtinu na 921 míst k sezení.

Divadlo nyní zahrnuje kromě zázemí také restauraci

a kavárnu v přízemí a novou hudební kavárnu v suterénu.

Je vybavené nejmodernějšími technologiemi, jejich osa­

zení však nenarušuje původní vzhled divadelního sálu.

Karlínské jevištní technologie nyní patří mezi nejmo­

dernější v Evropě. Nová, téměř dvanáctimetrová točna

je doplněna propadly a orchestřiště je vybaveno pohyb­

livými stoly. Součástí rekonstrukce bylo i restaurování

malované opony a osazení nové opony protipožární.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

5/16/07 2:36:18 PM