strana 3
zpravodajství z divizí
Klobouky u Brna oživí zářivě bílé cylindry
V Kloboukách u Brna pracují v současnosti hned dva
týmy divize 7 na zakázkách pro společnosti MERO ČR
a ČEPRO. První, pod vedením Ing. Josefa Oleniče, tu
od června 2006 provádí rekonstrukci a intenzifikaci
čerpací stanice pohonných hmot a druhý, který řídí
vedoucí projektu Ing. Jindřich Hátle, tady pár měsíců
poté začal stavět tři ocelové cylindrické nádrže.
„Naše dodávka byla rozdělena do dvou etap podle
technologických úseků a v každé z nich jsme pro kom
pletní výměnu potrubí, čerpadel, motorů, elektronického
požárního systému, měření a regulace, armatur, elektro
rozvodů, frekvenčního měniče a napojení řídících systé
mů SCADA mohli využít dvě odstávky,“ shrnul činnost
svého týmu Ing. Olenič. „Všechny, včetně té poslední,
která právě probíhá, musely skončit v rozmezí pouhých
24 až 72 hodin, aby nedošlo k přerušení dodávek ropy.
Po napojení nových čerpadel na hlavní řád ropovodu teď
budou až do konce května probíhat zkušební testy funkč
nosti, po kterých zde naše práce skončí.“
a k dalším objektům stávajícího skladu. Jedna z nádrží
byla postavená v předstihu, další tři začal tým Ing. Hát
leho realizovat podle předem připraveného detailního
výrobního a montážního technologického postupu na
podzim roku 2006 postupným převzetím jejich základo
vých betonových desek.
Úložiště je navržené jako sestava kruhových jedno
plášťových ocelových nádrží s pevnými střechami a dvo
jitým dnem v ocelových záchytných jímkách. Každá nádrž
(foto č. 1) má průměr 30 a čtvrt metru, je vysoká téměř
14 metrů a její objem dosahuje 10 000 m³.
„Při výstavbě co nejvíc využíváme možnosti prefabri
kace. Plechy stěn nádrží jsou už z výroby zakrouženy na
potřebný rádius, připraveny pro svary a mají předpřípravu
protikorozní ochrany,“ vysvětluje Ing. Hátle a dodává:
„V současnosti na stavbě probíhá u jedné nádrže hydro
statická zkouška, tedy kompletní napuštění nádrže i jímky
vodou pro kontrolu těsnosti svarů a měření sedání beto
nového základu nádrže. Druhá je těsně před dokončením
1
Hotel v Celetné ulici už rozpíná andělská křídla
Projektový tým Ing. Petra Kostomlatského z divize 9
právě končí pouhý rok trvající rekonstrukci a přestavbu
domu U Zlatého anděla v pražské Celetné ulici. Podle
návrhu architektonického ateliéru Tichý & Kolářová
se v něm už brzy otevře moderní, luxusní rezidenční
hotel, který dovolí vyniknout historickým zvláštnostem
místa i architektury. Pracovníci Metrostavu v centru
Prahy vstoupili na starobylou půdu, jejíž dějiny je
zavazovaly i inspirovaly.
Stavební historie domu U Zlatého anděla totiž sahá
už před rok 1333, odkdy je na jeho místě doložena první
gotická zástavba. Zakrátko tu vyrostlo pět měšťanských
domů a v jednom z nich byl už tehdy pivovar. V průběhu
let majitelé domy slučovali, rozdělovali a přestavovali,
až z nich v 18. století vznikl barokní zájezdní hostinec,
jehož pozdější raně klasicistní podobu včetně domovního
znamení v podobě zlatého anděla zachytil na proslulém
papírovém modelu Prahy Antonín Langweil. Svůj sou
časný vzhled dům získal při pozdně klasicistní přestavbě
v roce 1860, kdy v něm vznikl uznávaný hotel pro nejbo
hatší klientelu z celé Evropy. Na začátku 21. století se po
socialistické odmlce k pohostinské tradici vrací.
2
Rozlehlý, složený čtyřkřídlový třípatrový podsklepený
dům s podkrovím (foto č. 3) svírá nepravidelný lichoběžný
dvůr, kolem kterého obíhají chodby na zasklených pavla
čích (foto č. 1). I když budova má převážně klasicistní
charakter, část sklepů si zachovala původní gotickou
podobu a klenba v západním křídle je barokní, stejně jako
ústřední schodiště v hlavní budově.
Po rekonstrukci a dostavbě moderní čtyřhvězdičkový
hotel U Zlatého anděla na celkové podlahové ploše kolem
5400 m² nabízí 62 luxusních pokojů s příslušenstvím,
3
Metrostav_09_07.indd 3
včetně bezbariérového pokoje, a gastronomické i obchod
ní prostory ve sklepech a v přízemí. Technické zázemí
hotelu je situováno do podzemního podlaží, strojovna
chlazení se nachází ve čtvrtém nadzemním podlaží zadní
části rekonstruovaného objektu.
Dříve volný dvůr zájezdního hostince je v úrovni prv
ního podlaží z větší části zastropený, nad pomocnými
provozy se zelenou střechou a nad lobby a hotelovým
barem prosklenou konstrukcí na subtilních nosných oce
lových prvcích. Vznikl přes něj také nový průchod mezi
Templovou a Královodvorskou ulicí, oddělený od dvorní
přístavby moderní dekorační mříží (foto č. 2).
„Stavba probíhala ve spolupráci s památkáři a pod
jejich přísným dohledem. Administrativní objekt jsme
měnili zpět na pohostinské zařízení a přitom jsme museli
co možná nejméně zasahovat do stávajících konstrukcí.
Kde to šlo, používali jsme proto původní prvky a materiá
ly, třeba ze zbytků renovované historické dlažby a parket
vznikly obrazce uprostřed neutrálně doplněných podlah.
Většina výplní otvorů jsou však repliky, repasovaná jsou
jen okna na schodišti a některé výkladce,“ zmínil způ
sob práce při stavbě Ing. Kostomlatský a doplnil: „Na
rekonstrukce s důrazem na pečlivou a historicky věrnou
řemeslnou práci jsem už zvyklý, tady mě však překvapilo
nezvyklé moderní zastřešení dvora, jaké v České republi
ce nikde jinde nenajdete. Na lehkou ocelovou konstrukci
předepínanou táhly architekt navrhl obrovské skleněné
tabule nepravidelného kónického tvaru. Oproti původní
mu návrhu jsme je museli zmenšit a uložit na prostorovou
konstrukci, protože jejich plánované provrtání a zavěšení
nebylo technicky řešitelné. I tak největší tabule váží víc
než 650 kg a celá střecha je unikát.“
Při přestavbě bylo nutné zvýšit nosnost trámových
stropů. Tým divize 9 proto uvítal, že pro jejich zesílení
mohl využít metodu prof. Ing. Václava Rojíka, DrSc., ze
stavební fakulty ČVUT, kterou jejich kolegové poprvé
vyzkoušeli při opravách Jezuitské koleje v Kutné Hoře.
Umožnila jim místo obvyklých dlouhých velkých a tedy
i těžkých ocelových nosníků, s nimiž se zvlášť v historic
kém centru obtížně manipuluje, použít krátké a relativně
lehké stovkové a šedesátkové U profily, které stažené jako
boční příložky vnesly do dřevěných trámů předpětí, a tak
zvýšily jejich únosnost.
Už brzy budou moci návštěvníci nového hotelu v cent
ru Prahy ocenit jeho moderní a luxusní vybavení. Historic
kou minulost domu U Zlatého anděla si však budou moci
připomenout ve sklepní místnosti archeologických nálezů
(foto č. 4), která pro oči současnosti v předváděcím pro
storu zachovala odhalenou studnu původního pivovaru
ze 14. století. Divize 9 prostě rekonstrukcím rozumí a ve
spolupráci s investorem i památkáři je umí dotáhnout do
dokonalých a podrobných detailů.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
4
1
Rekonstrukce a intenzifikace čerpací stanice MERO
(foto č. 2) probíhala za provozu, a pracovníci divize 7 se
tak museli vypořádat s náročnou koordinací subdodavate
lů, zajištěním požární asistence a dodávky nových potrub
ních dílů s ohledem na plánované termíny odstávek.
Pro rozšíření skladovacích kapacit pohonných hmot
vyrůstá v Kloboukách u Brna také systém čtyř nadzem
ních nádrží připojený produktovody k čerpací stanici
2
a na vodní zkoušku ji připravujeme. U třetí nádrže naplno
probíhají montážní práce tak, abychom veškeré naše čin
nosti ukončili včas podle celkového plánu výstavby.“
Od letošního srpna tak v Kloboukách k jedné starší
nádrži přibudou tři další nové bílé cylindry, které spolu
s rekonstruovanou čerpací stanicí zvýší možnosti skla
dování a přepravy pohonných hmot v České republice.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
Stavby přihlášené do soutěže Stavba roku 2007
Název: Rekonstrukce Hudebního divadla v Karlíně
Objednatel: Hlavní město Praha
Projekt: Anima s.r.o., Pragoprojekt, a.s.
Doba výstavby: únor 2005 – září 2006
„Pro mě i celý tým byla rekonstrukce Hudebního
divadla v Karlíně životní stavbou a znamenala spoustu
nových zkušeností a zážitků z prolínání klasické stavařiny
a uměleckořemeslných prací. Odměnou pro nás byla už
úspěšná první generálka. Titul Stavba roku by však zna
menal ocenění pro celé divadlo, které si je určitě zaslouží
pro svou historii, kulturní význam, pro rozsah stavby
a úsilí celého realizačního týmu i naší divize 9,“ hodnotí
dílo Ing. Jaroslav Tomeš.
Novobarokní Hudební divadlo v Karlíně téměř úplně
zničila povodeň v srpnu 2002 a jeho rekonstrukce před
stavovala jednu z největších kulturních investic v zemi za
mnoho let. Skládala se z celkové obnovy historické budo
vy doplněné o moderní technologie a z výstavby nových
skladových objektů se zavážecím tunelem průjezdným
pro kamiony, pro které uvolnily prostor demolice divadel
ních přístaveb. Stavbu provádělo sdružení HDK ve složení
45 % společnost Skanska CZ a 55 % Metrostav, konkrét
ně tým divize 9 pod vedením Ing. Jaroslava Tomeše.
Mezi nejnáročnější části rekonstrukce patřilo zajištění
objektu před průsaky spodní vody, protože budova byla
postavena v původním vltavském řečišti.
Před náročnými restaurátorskými pracemi, které pro
bíhaly za stálého dozoru pracovníků památkové péče,
bylo divadelní hlediště sníženo o jeden metr a byly pro
vedeny úpravy, které zajistily dodržení všech evropských
bezpečnostních a požárních norem. Kapacita luxusního
hlediště klesla o necelou čtvrtinu na 921 míst k sezení.
Divadlo nyní zahrnuje kromě zázemí také restauraci
a kavárnu v přízemí a novou hudební kavárnu v suterénu.
Je vybavené nejmodernějšími technologiemi, jejich osa
zení však nenarušuje původní vzhled divadelního sálu.
Karlínské jevištní technologie nyní patří mezi nejmo
dernější v Evropě. Nová, téměř dvanáctimetrová točna
je doplněna propadly a orchestřiště je vybaveno pohyb
livými stoly. Součástí rekonstrukce bylo i restaurování
malované opony a osazení nové opony protipožární.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
5/16/07 2:36:18 PM