Šťastná nabídka
17. května 2007 / 9 / XIX
více ve fotosloupku na str. 2
Ptáme se: Ing. Ivana Hrdiny,
výrobně-technického ředitele str. 2
M et r o stav a . s . č l e n ddm g r o u p
Hotel v Celetné ulici už rozpíná
andělská křídla str. 3
Klobouky u Brna oživí zářivě bílé
cylindry str. 3
Světový tunelářský kongres
Krátce / Aktuálně
Pochvala od známé
architektky
Nositelka Řádu britského
impéria, známá architektka
Eva Jiřičná přijela
z Anglie obhlédnout právě
dokončenou hrubou stavbu
Univerzitního centra ve
Zlíně, které navrhovala. V rozhovoru pro Zlínský deník
se při pohledu na skelet budovy tvářila velmi potěšeně:
„Nyní se nachází ve stadiu těsně před zastřešením a je
provedena vskutku nadprůměrně. Nenašla jsem vůbec nic,
k čemu bych měla výhrady, a to se nestává moc často.“
Z pochvaly má jistě největší radost tým divize 3 vedený
Martinem Churaněm, který stavbu realizuje.
Palác v Pardubicích
Zástupci izraelské společnosti AFI EUROPE Czech Republic
a divize 9 Metrostavu se 3. května sešli v Pardubicích
s novináři, aby jim představili vývoj stavebních prací
na projektu Palác Pardubice. Od slavnostního zahájení
v listopadu 2006 se na staveništi kromě přeložky
horkovodu podařilo vyhloubit a štětovými stěnami zajistit
stavební jámu, ve které jsou dnes z poloviny hotové
podkladní betony a z pětiny hydroizolace. Generální ředitel
AFI EUROPE David Halfi veřejně vyjádřil svou spokojenost
s přístupem Metrostavu a jeho spoluprací.
Úspěch na Islandu
Na severním pobřeží Islandu
se týmy divize 5 činí při
výstavbě dvou silničních
tunelů. I když zde ražby
probíhají ve zcela odlišných
klimatických a geologických
podmínkách, než na jaké
jsou naši raziči i technici zvyklí, podařilo se jim dosáhnout
skvělého výkonu, když za duben vyrazili 302,70 metru,
a tím poprvé překonali magickou hranici 300 m. Ražba
prvního tunelu Siglufjördur byla zahájena v září 2006 a do
konce letošního dubna bylo vyraženo 1534,10 metru, ražba
druhého tunelu Olafsfjördur začala o dva měsíce později
a do konce dubna bylo vyraženo 1224,40 metru, a to i přes
to, že se zde raziči potýkají s extrémními přítoky podzemní
vody pod velkým tlakem, pro jejichž zvládnutí injektážemi
museli zmobilizovat svoje síly naši i zahraniční specialisté.
Prezidentská návštěva
Ve čtvrtek 3. května ředitel divize 8 Ing. Pavel Šrámek a
hlavní stavbyvedoucí Jiří Kuba přivítali na trase metra
IV. C2 v rozestavěné stanici Střížkov prezidenta České
republiky Václava Klause s manželkou. Prezidentský
pár se zajímal průběh a dokončení nové trasy podzemní dráhy a odvážná prosklená konstrukce, která do
této hloubené stanice přivede světlo, sklidila pochvalu
nejen za provedení (realizoval ji tým divize 7), ale i pro
zvláštní architektonický kontrast s okolím.
foto Josef Husák
Metrostav_09_07.indd 1
V pražském Kongresovém centru se od 5. do 9. května
2007 uskutečnilo 33. valné shromáždění ITA-AITES
a Světový tunelářský kongres, nad nímž převzali záštitu primátor hlavního města a ministr pro místní rozvoj.
Úspěchem tak bylo korunováno více než tříleté úsilí
Českého tunelářského komitétu a jeho předsedy Ing.
Ivana Hrdiny, kteří udělali maximum pro to, aby se
Praha své pořadatelské role zhostila na výbornou.
K hlavním partnerům akce patřil také Metrostav a další
společnosti skupiny DDM Group.
Přední odborníky v oboru podzemního stavitelství
zaujal hned první řečník, prof. Zdenek Eisenstein z kanad
ské univerzity v Albertě (titulní foto), který přednesl úvod
ní klíčovou odbornou přednášku vztaženou k ústřednímu
tématu kongresu: Podzemí – 4. dimenze velkoměst.
Na jednání do Prahy přijelo na 1300 účastníků a dele
gátů ze 43 zemí světa, což je dosud nejvyšší účast
v historii tunelářských kongresů. Oslovila je nejen aktu
ální vědecké témata, ale i krása Prahy a bohatý odborný
i společenský program. S projevy nejvyššího obdivu
a uznání se setkaly hlavně doprovodné akce, a to i pro
atraktivní místa, kde se uskutečnily. Při úvodním koktejlu
si pozvaní hosté mohli prohlédnout rezidenci pražského
primátora, recepce na uvítanou účastníků kongresu se
konala ve všech prostorách Obecního domu a slavnostní
koncert, který Česká filharmonie zakončila Dvořákovou
Novosvětskou, zazněl v Rudolfinu. Závěrečná recepce ve
Španělském sále korunovala týdenní jednání historickou
krásou Pražského hradu.
Součástí vědecké nabídky kongresu byla doprovodná
odborná výstava a technické exkurze, kdy známí světoví
odborníci navštívili hned několik staveb, na nichž se vý
znamně podílel a podílí také Metrostav – tunely Mrázovka
a železniční tunely pod Vítkovem, které se budují v rámci
projektu Nové spojení, rozestavěný úsek pražského metra
trasy IV. C2, kde je doprovázel Ing. Jan Prosr z divize 8
(foto na str. 2) i podzemní výukové středisko Josef.
Další informace o jednání kongresu i o jeho doprovod
ných akcích přinášíme na stranách 2 a 4.
Fotoreportáž: Praha přivítala nejlepší
světové odborníky str. 4
Řádná valná hromada
Metrostav a.s. 2007
V pátek 11. května 2007 se v sídle společnosti
v Koželužské ulici v Praze 8 uskutečnila řádná valná hromada akcionářů Metrostavu. Kromě schválení
účetní závěrky a dalších předložených dokumentů zvolila i nové členy orgánů společnosti.
Při jejím zahájení předseda představenstva Metrosta
vu Ing. Jindřich Hess zkonstatoval, že valná hromada byla
svolána v souladu se zákonnými požadavky a jsou na ní
přítomni akcionáři, kteří vlastní nebo zastupují držitele
akcií se jmenovitou hodnotou představující v součtu více
než 68 % základního kapitálu společnosti.
Po všech úvodních náležitostech účastníci vyslechli
zprávu představenstva o současném stavu společnosti
a jejích dalších strategických záměrech, kterou přednesl
generální ředitel Metrostavu Jiří Bělohlav (foto č. 1). Za
přehledem hospodářských údajů i výčtem nejdůležitějších
staveb, které jednotlivé divize dokončily za uplynulý rok,
s poděkováním za odvedenou práci zdůraznil, že: „Výsle
dek loňského roku je o to hodnotnější, že byl dosažen
v dosud nejtvrdším konkurenčním prostředí.“
Zpráva dozorčí rady, kterou předložil plénu její před
seda Ing. Daniel Knotek, doporučila akcionářům schválit
předkládané dokumenty a valná hromada společnosti
následně řádnou i konsolidovanou účetní závěrku za rok
2006 schválila a rozhodla také o užití vyprodukovaného
zisku. Odsouhlasila, že rozhodný den pro uplatnění práva
na dividendu ve výši 80 Kč na jednu akcii za rok 2006 je
11. květen 2007 a dividenda je splatná do tří měsíců.
K ar el M a t z ner, f o t o Jo s e f H u s á k
Prague Marina roste doslova jako z vody
Na hraně bazénu holešovického přístavu rostou všechny tři domy první etapy stavby Prague Marina, jednoho z největších současných rezidenčních projektů na
území Prahy. Pro developerskou skupinu Lighthouse
Group ji realizuje tým vedoucího projektu Ing. Jana
Drösslera z divize 9 za pomoci kolegů z divize 6. Projekt Prague Marina všichni zúčastnění považují za na
tolik unikátní, že se 24. dubna sešli na staveništi, aby
jej zahájili slavnostním poklepem na základní kámen.
Spolu s ostatními se chopil kladívka (viz foto zleva)
také náměstek generálního ředitele Českých přístavů
Ing. Jindřich Vodička, který vyslovil potěšení nad míst
ním propojením života na souši a na vodě. Ing. Tamiru
Wintersteinovi, generálnímu řediteli Lighthouse Group,
Prague Marina splnila sen o výjimečném projektu a ředi
tel divize 9 Ing. Kajer mu potvrdil, že Metrostav stavbu
„Malých Benátek“ dokončí včas a v požadované kvalitě.
Marek Ječmének, starosta městské části Praha 7, v závě
ru vystoupení vyslovil potěšení nad přeměnou dnes již
opuštěné industriální zóny v příjemnou obytnou čtvrť.
Tým divize 9 na břeh přístavu nastoupil letos v lednu,
a i když z dálky je tu zatím vidět jen les jeřábů označených
logem Metrostavu, pohled do hloubky staveniště odhalí
pěkný kus hotové práce. „Dokončili jsme stavební jámu,
osazenou 28 čerpacími studněmi s hladinovými spínači,
a v ní základovou desku na pilotách a víceméně i celé dru
hé podzemní podlaží společného suterénu domů Adelaide
a Baltimore – tedy objektů A a B – a divize 6 pokračuje
s jeho zastropením,“ popsal postup stavby Ing. Drössler.
„Objekt C, tedy bytový dům Cardiff, zatím vymezuje jen
základová jáma, kterou jsme hloubili v obtížnějších pod
mínkách, než projekt popisoval. Čekali jsme skalní pod
loží, ale odhalené křemencové plástve, kterými proniká
voda, byly hůř těžitelné, než jsme předpokládali.“
Stavební jáma objektu C je proti průsaku spodní vody
zajištěná po celém obvodu milánskými stěnami. Právě
v den slavnostního poklepu na základní kámen v její třeti
ně stavbaři začali provádět podkladní betony. Až do půlky
února 2008 bude staveniště patřit převážně betonářům
z divize 6, kteří zajistí vzrůst nosných železobetonových
konstrukcí všech tří domů až do jejich konečné výšky.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
V souvislosti s posilováním strategického řízení sku
piny DDM Group po návrhu představenstva valná hro
mada tajnou volbou (foto č. 2) rozhodla o personálních
změnách ve složení orgánů společnosti tak, že počínaje
11. květnem, tedy dnem konání řádné valné hromady, se
členy představenstva Metrostav a.s. stali: Ing. Ivan Šes
ták, Ing. Jiří Bělohlav, Ing. Ján Dudáš, Ing. Daniel Knotek,
Ing. Dušan Mráz, Ing. Pavel Pilát a Ing. Zdeněk Šinovský.
Dozorčí radu od stejného dne tvoří: Ing. Jindřich Hess,
Ing. Viliam Turanský, Ing. Viktor Karel, Ing. František
Kočí, Pavel Meyer a Ing. František Potisk ze slovenského
Doprastavu, který byl jako nový člen orgánů společnosti
osobně na jednání představen.
V závěru ještě valná hromada rozhodla o odměnách
členů orgánů společnosti a předsedající Ing. Vladimír
Veverka pak jednání s poděkováním ukončil.
Předsedou představenstva Metrostavu se následně
stal Ing. Ivan Šesták a místopředsedou Ing. Jiří Bělohlav.
Předsedou dozorčí rady Metrostavu je nově Ing. Jindřich
Hess a jejím místopředsedou Ing. Viliam Turanský.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
5/16/07 2:35:33 PM