strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

Obdivuhodný výkon razičů divize 5 na Islandu

do kon č ení z e s t r. 1

1

„Zelená etapa“ vstoupila do druhé poloviny

Čtyři nové pavilony – Ústav preventivního lékařství,

Fyziologický ústav, Farmakologický ústav s Ústavem

lékařské etiky a společné výukové centrum – tvoří

těžiště probíhající zelené etapy fáze E výstavby Akademického výzkumného a výukového areálu (AVVA)

univerzitního kampusu Masarykovy univerzity v Brně.

Stavba v Bohunicích (foto č. 1) začala vloni v červenci a organicky navazuje na původní univerzitní areál. Po

skončení projektu v listopadu 2010 získá moravská metropole odpovídající moderní vysokoškolské centrum.

V této chvíli je to ovšem ještě hudba budoucnosti, třebaže nepříliš vzdálené. Aby se stala skutečností, je alfou

i omegou úsilí pracovníků divize 1 Metrostavu – mimochodem ti mají lví podíl i na výstavbě původního kampusu

– a jejich nejbližších partnerů z OHL ŽS. V současné době

se hlavní pozornost upíná k výstavbě jednotlivých pavilonů a k nezbytným doprovodným pracím. Již v prvních

měsících letošního roku se podařilo splnit druhý termínový milník celé zelené etapy fáze E – založení stavby kampusu včetně všech betonových sekcí suterénu. Začátkem

května si mohli stavbaři odškrtnout další klíčový milník:

vztyčení ocelové konstrukce a její zmonolitnění.

Pavilony A19, A20 a A21 dostaly hliníkové opláštění,

byly dokončeny vyzdívky pod zavěšenou provětrávanou

fasádou s teracovým obkladem a zároveň provedena hydroizolace ploché střechy. A samozřejmě souběžně s tím

2

se rozrůstá síť sádrokartonových příček koncipovaná tak,

aby mohly plynule pokračovat profese PSV.

Významně postoupily kupředu i práce na pavilonu A11,

kde byla provedena provizorní hydroizolace střechy, protipožární nástřiky a osazení obvodového pláště. V těchto

dnech se vyzdívají příčky a zavádí elektroinstalace. A protože se blíží léto, chystá se vše pro výstavbu přilehlého

venkovního parkoviště a nezbytných komunikací.

Výčet činností a aktuálního dění na staveništi zpravidla vypadá jednoduše dokončilo se, splnilo, dělá se... Skoro jako by šlo všechno samo sebou. Jenže každá stavba

je živý organismus a nejde při ní všechno přesně stanovit

dopředu. O tom ostatně ví své i vedoucí projektu divize 1

Ing. Robert Schneider: „Ačkoliv vlastní stavba byla zahájena před deseti měsíci a práce na projektové dokumentaci začaly v předstihu, dodnes se jednotlivé projekty mění

a upřesňují podle dodatečných specifických požadavků

zástupců jednotlivých fakult. To má pochopitelně vliv

i na koordinaci a návaznost prací. Musím říct, že zatím se

v součinnosti s partnerem ve sdružení OHL ŽS a s generálním projektantem s touto situací vyrovnáváme vcelku

obstojně a problémy při koordinaci jednotlivých profesí

a jejich tras úspěšně řešíme průběžně při stavbě.“

Stavba AVVA (foto č. 2, 3) tak díky úsilí a schopnostem divize 1 pokračuje přesně podle harmonogramu.

- rip -, foto Josef Husák

„Ještě nám zbývá ukotvit a nastříkat betonem asi

2 km tunelu Ólafsfjörður,“ říká ředitel stavby Ing. Stehlík.

„Na Islandu teď máme nejvíc strojníků, kteří opravují stroje před jejich odevzdáním. V tunelu Siglu pracuje islandská firma Háfell, se kterou celý projekt Héðinsfjarðargöng

stavíme ve sdružení. Ukládá v něm drenáže a kabely

do štěrkového lože, nad kterým bude provádět asfaltovou

silnici. Betonuje také hloubené tunely na portálech.“

Na všechna mokrá i vlhká místa v tunelech (foto č. 1,

2) bude ještě instalována poměrně složitá izolace. Vytvoří ji zhruba 100 tisíc m² polyetylenové pěnové matrace

upevněné na rastru kotev. Tato 45 mm silná „karimatka“

svede lehce prosakující vodu bez nebezpečí zamrznutí

do drenáží, aby tunel zůstal suchý. Místa s tlakovými průsaky vod budou před překrytím ošetřena zvlášť. Protože

polyetylenová pěna je hořlavá, bude překryta 4cm vrstvou stříkaného drátkového betonu a dvěma centimetry

speciálního betonu s polypropylenovými vlákny. Ta se

v případě požáru v ohni roztaví a skulinami umožní odvod

páry, která by jinak betonové ostění roztrhala.

Při ražbách na Islandu se naši pracovníci poprvé

setkali i s působením horninových tlaků. V místech s vysokým nadložím, které dosahovalo až 850 m, se projevily

rozpukáním horniny u paty boků tunelu. Poruchová místa

museli raziči vždy očistit, doplnit ocelovou sítí a přestříkat

1

betonem. Deformace velikosti průřezu však naštěstí v tunelech, stavěných severskou metodou, nehrají velkou roli.

I proto, že do nich nevjíždí forma pro sekundární ostění.

„Zkušenosti, získané při stavbě na Islandu, chceme využít k tomu, abychom dokázali eliminovat rizika

při následných podobných zakázkách,“ říká Ing. Soukup

a vysvětluje: „Kromě pracovní náročnosti je projekt

Héðinsfjarðargöng pro divizi obtížný i ekonomicky. Víc

než 80 % veškerých našich nákladů na tuto stavbu má

zahraniční původ. Vážná hospodářská krize Islandu, která

vedla téměř ke státnímu bankrotu, zapříčinila silnou devalvaci islandské koruny o více než polovinu její hodnoty

a to má velmi negativní vliv na ekonomiku stavby. Po projednání aktuální situace se však vedení naší společnosti

rozhodlo zakázku dokončit. Od investora přitom budeme

požadovat úhradu oprávněných nákladů i kompenzace

za devalvaci. Přislíbil, že o tom s námi bude jednat.“

Obyvatelé osad Ólafsfjörður a Siglufjörður se dokončení tunelu nemohou dočkat. „V neděli 26. dubna

pro ně radnice v Ólafs uspořádala Den otevřených dveří,

kdy je tunelem vozily autobusy i jejich džípy,“ vzpomíná

Ing. Stehlík. „Bylo zde prý přes 100 aut a přijeli snad

všichni lidé, co tu na severu žijí. Bylo to fantastické, vždyť

Island má celkem jen něco přes 300 tisíc obyvatel.“ Naši

kolegové se mezi nimi neztratili.

Lenka Svobodová, foto archiv divize 5

2

Nonstop havarijní služba TZB 24

Divize 4 společnosti Subterra letos v květnu zahájila

po dvouměsíčním testování provoz havarijní služby

s názvem TZB 24. Nonstop služba je určena všem divizím společností Metrostav a Subterra, které na svých

stavbách realizují řemesla technických zařízení budov

a kde tedy může dojít k nepředvídatelné události nebo

poruše na elektroinstalacích, vzduchotechnice, topení,

chlazení a zdravotně technických instalacích.

V případě vzniku havarijní situace nyní může stavbyvedoucí či jiný odpovědný pracovník kontaktovat havarijní

linku 725 058 222. Na tomto telefonu je nepřetržitě k zastižení technik, který situaci vyhodnotí, poskytne odbornou radu, popřípadě neprodleně vyjede na určené místo

a odborně zasáhne. Bezpečný stav zajistí buď vlastními

silami, nebo v součinnosti se smluvně zajištěnými firmami. Divize 4 pro službu vyčlenila 6 techniků všech profesí,

kteří střídavě drží pohotovost mimo pracovní dobu.

Nonstop havarijní služba TZB 24 je paušálně zpoplatněna až v okamžiku havarijního zásahu, tedy výjezdu

technika divize 4 Subterra. Stojí paušální částku 500 Kč

za každý výjezd a dále se počítá podle skutečných materiálových nákladů souvisejících se zásahem, s přičtením

ceny práce technika podle běžných hodinových sazeb. Pro

zásahy na území hlavního města Prahy nejsou započítávány dopravní náklady, což je výhodný bonus pro všechny

společnosti Skupiny Metrostav.

„Službu TZB 24 prozatím nabízíme jenom v Praze

a v jejím blízkém, dopravně dostupném okolí. Po vyhodnocení frekvence a účinnosti zásahů našich techniků

zvážíme její rozšíření i na další oblasti a budeme uvažovat

také o nabídce jejího využití pro externí subjekty mimo

společnosti naší Skupiny Metrostav,“ řekl ředitel divize 4

Subterra Ing. Martin Skořepa.

A le š Tr ne č k a

3

Bytové pramice se sportovním výhledem

V sousedství fotbalových hřišť v Záběhlicích vyrůstá

architektonicky zajímavý objekt. Nad obdélníkovým

blokem s podzemními garážemi a přízemním fitness

centrem má na sloupech „zakotvené“ tři dvoupodlažní

lichoběžníkové pramice bytových domů (foto). Hrubá

stavba Sport Relax Centra, které staví tým Tomáše Pýchy z divize 1, je i díky betonářům z divize 6 hotová.

„Práce běží podle harmonogramu,“ říká Tomáš Pýcha.

„Máme hotové vyzdívky, provádíme povrchové úpravy,

řemesla a řešíme fasádu.“ Zatímco přízemní blok bude

mít kromě prosklené jižní stěny ostatní části z prefa pa-

Metrostav_09_09.indd 3

nelů, bytové pramice budou mít na provětrávané fasádě

konečnou povrchovou úpravu z finských měděných šablon. „Budou ve třech barvách a třech délkách,“ pokračuje

Tomáš Pýcha. „Podle ateliéru KAMMA, který je autorem

návrhu, musíme přesně dodržet spárořez fasády. Bude to

spíš strojařská práce, náročná na geometrickou přesnost

i provedení. Bytové objekty totiž mají nepravidelný lichoběžníkový půdorys a zešikmená čela, takže se bude lišit

i výška pásků, aby spáry byly průběžné. Navíc měděné

šablony jsou citlivé na poškození a ušpinění, takže s nimi

budeme muset pracovat doslova v rukavičkách.“

Až skončí jarní sezona kopané, čeká na tým divize 1

práce i na přilehlém fotbalovém hřišti ČAFC Praha, jehož

majitel Český Athletic & Football Club slaví letos už 110

let od svého založení. Aby umožnil přístup do Sport Relax

Centra, nechá stávající hrací plochu svého hřiště zkrátit

o 4 m. I s délkou rovných 100 metrů však bude stále vyhovovat pro mezinárodní utkání podle pravidel FIFA.

Nadstandardně vybavené Sport Relax Centrum bude klimatizované, a to včetně bytů. Nabídne po všech

stránkách zajímavé vyžití a příjemné bydlení, zejména

pro sportovně založené obyvatele. Až stavba 3. listopadu

skončí, vrátí se život i na sousední fotbalová hřiště.

Historie ve fotografii

Už v roce 1973, o rok dřív než na první trasu metra C vyjel vlak s cestujícími, začala i ražba trasy A z Dejvic na Vinohrady.

Stavba v centru města výrazně zasáhla do života metropole, jak je vidět na levém snímku z roku 1976. Stavební jáma

s ústím eskalátorového tunelu z ražené stanice Staroměstská na něm zabírá celou šíři Kaprovy ulice. Snímek vpravo

je z roku 1982 a ukazuje tři profily raženého přestupního uzlu A-B ve stanici Můstek na trase B. Stanice metra Můstek

na červené trase A byla zprovozněna už v roce 1978 a pro její budoucí napojení se žlutou trasou B byly v předstihu

připraveny přestupní chodby. Jejich příčné zaústění je nejvyšším podzemním prostorem pražského metra.

foto Miloslav Kolář

20.5.2009 14:50:15