Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 09/2009, Strana 2
Metrostav Metrostav 09/2009, Strana 3
Čtyři nové pavilony – Ústav preventivho lékařství,
Fyziologický ústav, Farmakologický ústav s Ústavem
kařské etiky a společné výukové centrum – tví
žiště prohající zelené etapy fáze E výstavby Aka-
demicho výzkumného a výukového arlu (AVVA)
univerzitho kampusu Masarykovy univerzity v Brně.
Stavba v Bohunicích (foto č. 1) zala vloni v červen-
ci a organicky navazuje na původní univerzitní arl. Po
skoení projektu v listopadu 2010 získá moravská met-
ropole odpovídající moderní vysokoškolské centrum.
V této chvíli je to ovšem ještě hudba budoucnosti, tře-
baže neíliš vzlené. Aby se stala skutností, je alfou
i omegou úsilí pracovků divize 1 Metrostavu – mimo-
chodem ti mají lví pol i na výstavbě původního kampusu
– a jejich nejblších partnerů z OHL ŽS. V současné době
se hlavní pozornost upíná k výstavbě jednotlivých pavi-
lonů a k nezbytným doprovodným pracím. Již v prvních
měsících letošního roku se podařilo splnit druhý termíno-
vý milník celé zelené etapy fáze E – založení stavby kam-
pusu včetně všech betonových sekcí suterénu. Začátkem
května si mohli stavbi okrtnout další kčový milník:
vztyčení ocelové konstrukce a její zmonolitnění.
Pavilony A19, A20 a A21 dostaly hliníkové oplášní,
byly dokoeny vyzdívky pod zavěšenou provětrávanou
fasádou s teracovým obkladem a zároveň provedena hyd-
roizolace ploché střechy. A samoejmě souběžně s tím
se rozrůstá síť sádrokartonových příček koncipovaná tak,
aby mohly plynule pokračovat profese PSV.
Významně postoupily kuedu i pce na pavilonu A11,
kde byla provedena provizorní hydroizolace střechy, pro-
tipožární nástřiky a osazení obvodového pláště. V těchto
dnech se vyzvají příčky a zavádí elektroinstalace. A pro-
tože se blíží léto, chystá se vše pro výstavbu přilehho
venkovního parkoviště a nezbytných komunikací.
Výčet činnos a aktuálního dění na staveništi zpravi-
dla vypadá jednoduše dokončilo se, splnilo, dělá se... Sko-
ro jako by šlo všechno samo sebou. Jee každá stavba
je živý organismus a nejde při ní všechno přesně stanovit
dopředu. O tom ostatně ví své i vedoucí projektu divize 1
Ing. Robert Schneider: „Ačkoliv vlastní stavba byla zahá-
jena před deseti měsíci a práce na projektové dokumenta-
ci začaly v předstihu, dodnes se jednotlivé projekty mění
a upřesňují podle dodatch specifických požadav
zástupců jednotlivých fakult. To má pochopitelně vliv
i na koordinaci a návaznost prací. Musím říct, že zatím se
v soinnosti s partnerem ve sdružení OHL ŽS a s gene-
rálním projektantem s touto situací vyrovnáváme vcelku
obstojně a problémy při koordinaci jednotlivých profesí
a jejich tras úspěšně řešíme průběžně při stavbě.“
Stavba AVVA (foto č. 2, 3) tak díky úsilí a schopnos-
tem divize 1 pokračuje přesně podle harmonogramu.
- rip -, foto Josef Husák
strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
„Zelená etapa“ vstoupila do druhé poloviny
1
Historie ve fotografii
Už v roce 1973, o rok dřív než na první trasu metra C vyjel vlak s cestujícími, začala i ražba trasy A z Dejvic na Vinohrady.
Stavba v centru města výrazně zahla do života metropole, jak je vit na lem snímku z roku 1976. Stavební jáma
s ústím eskalátoroho tunelu z ražené stanice Staroměstská na něm zabírá celou šíři Kaprovy ulice. Snímek vpravo
je z roku 1982 a ukazuje tři profily raženého přestupního uzlu A-B ve stanici Můstek na trase B. Stanice metra Můstek
na červené trase A byla zprovozna už v roce 1978 a pro její budoucí napojení se žlutou trasou B byly v předstihu
ipraveny přestupní chodby. Jejich příčné zstění je nejvyšším podzemním prostorem pražského metra.
foto Miloslav Kolář
23
Bytové pramice se sportovním výhledem
V sousedství fotbalových hřišť v Záběhlicích vystá
architektonicky zajíma objekt. Nad obdélníkovým
blokem s podzemními garážemi a přízemním fitness
centrem má na sloupech „zakotvené“ tři dvoupodlaž
lichoběžníkové pramice bytových domů (foto). Hrubá
stavba Sport Relax Centra, které staví tým Tomáše Pý-
chy z divize 1, je i díky betonářům z divize 6 hotová.
„Práce běží podle harmonogramu,“ říká Tomáš Pýcha.
„Máme hotové vyzdívky, provádíme povrchové úpravy,
řemesla a řešíme fasádu.“ Zatímco přízemní blok bude
t kromě prosklené jní sny ostatní části z prefa pa-
nelů, bytové pramice budou mít na provětrávané fasádě
konečnou povrchovou úpravu z finských měděných šab-
lon. „Budou ve třech barvách a třech délkách,“ pokračuje
Tomášcha. „Podle atelru KAMMA, kte je autorem
vrhu, musíme přesně dodržet srořez fasády. Bude to
spíš strojská práce, nároč na geometrickou přesnost
i provedení. Bytové objekty totiž mají nepravidelný licho-
žkový půdorys a zešikmená čela, takže se bude lišit
i výška pásků, aby spáry byly průžné. Navíc měděné
šablony jsou citlivé na poškození a ušpiní, takže s nimi
budeme muset pracovat doslova v rukavkách.
Až skoí jarní sezona kopané, čeká na tým divize 1
práce i na přilehlém fotbalovém hřti ČAFC Praha, jehož
majitel Český Athletic & Football Club slaví letos už 110
let od sho založení. Aby umožnil přístup do Sport Relax
Centra, nechá svací hrací plochu svého hřiště zkrátit
o 4 m. I s délkou rovných 100 metrů však bude stále vy-
hovovat pro mezinárodní utkání podle pravidel FIFA.
Nadstandardně vybavené Sport Relax Centrum bu-
de klimatizované, a to včetně bytů. Nabídne po všech
stránkách zajímavé vyžití a příjemné bydlení, zejména
pro sportovně založené obyvatele. Až stavba 3. listopadu
skoí, vrátí se život i na sousední fotbalová hřtě.
Obdivuhodný výkon razičů divize 5 na Islandu
dokončení ze str. 1
Ještě nám zbývá ukotvit a nasíkat betonem asi
2 km tunelu Ólafsfjörður,“ říká ředitel stavby Ing. Stehlík.
„Na Islandu teď máme nejc strojníků, ktí opravují stro-
je před jejich odevzním. V tunelu Siglu pracuje island-
ská firma Háfell, se kterou celý projekt Héðinsfjaargöng
stavíme ve sdrení. Ukdá v něm drenáže a kabely
do štěrkového lože, nad kterým bude provádět asfaltovou
silnici. Betonuje také hloubené tunely na portálech.
Na všechna mokrá i vlhká místa v tunelech (foto č. 1,
2) bude ještě instalována poměrně slitá izolace. Vytvo-
ří ji zhruba 100 tisíc m² polyetylenové pěnové matrace
upev na rastru kotev. Tato 45 mm silnákarimatka
svede lehce prosakující vodu bez nebezpí zamrznu
do drenáží, aby tunel zůstal suchý. Místa s tlakovými prů-
saky vod budou před překrytím ošeena zvšť. Protože
polyetylenová pěna je hořlavá, bude překryta 4cm vrst-
vou stříkaného drátkového betonu a dma centimetry
speciálho betonu s polypropylenovými vkny. Ta se
v případě požáru v ohni roztaví a skulinami umní odvod
ry, která by jinak betonové ostění roztrhala.
i ražbách na Islandu se ni pracovníci popr
setkali i s působením horninových tlaků. V místech s vy-
sokým nadložím, které dosahovalo až 850 m, se projevily
rozpum horniny u paty boků tunelu. Poruchová místa
museli razi vždy očistit, doplnit ocelovou sítí a přesíkat
betonem. Deformace velikosti průřezu však ntěstí v tu-
nelech, stavěných severskou metodou, nehrají velkou roli.
I proto, že do nich nevždí forma pro sekundární ostění.
„Zkenosti, získané při stavbě na Islandu, chce-
me využít k tomu, abychom dokázali eliminovat rizika
i následných podobných zakázkách,“ říká Ing. Soukup
a vysvětluje: „Kromě pracovní náročnosti je projekt
ðinsfjaarng pro divizi obtížný i ekonomicky. Víc
než 80 % veškerých našich nákladů na tuto stavbu má
zahranní původ. Vážná hospodářská krize Islandu, kte
vedla téměř ke státnímu bankrotu, zaíčinila silnou de-
valvaci islandské koruny o více než polovinu její hodnoty
a to má velmi negativní vliv na ekonomiku stavby. Po pro-
jednání aktuální situace se však vedení naší společnosti
rozhodlo zakázku dokončit. Od investora přitom budeme
požadovat úhradu oprávch nákladů i kompenzace
za devalvaci. Přislíbil, že o tom s námi bude jednat.
Obyvatelé osad Ólafsfjörður a Siglufjörður se do-
končení tunelu nemohou dočkat. „V neli 26. dubna
pro ně radnice v Ólafs uspořádala Den otevřených dveří,
kdy je tunelem vozily autobusy i jejich džípy,“ vzpomí
Ing. Stehlík. „Bylo zde prý přes 100 aut a přijeli snad
všichni lidé, co tu na severu žijí. Bylo to fantastic, vždyť
Island má celkem jen něco přes 300 tisíc obyvatel.“ Naši
kolego se mezi nimi neztratili.
Lenka Svobodová, foto archiv divize 5
Nonstop havarijní služba TZB 24
Divize 4 společnosti Subterra letos v květnu zahájila
po dvouměsíčním testování provoz havarijní služby
s názvem TZB 24. Nonstop služba je určena všem divi-
m společností Metrostav a Subterra, které na svých
stavch realizují řemesla technických zařízení budov
a kde tedy může dojít k needvídatelné události nebo
poruše na elektroinstalacích, vzduchotechnice, topení,
chlazení a zdravotně technických instalacích.
V případě vzniku havarijní situace nyní může stavby-
vedoucí či jiný odpovědný pracovk kontaktovat havarij
linku 725 058 222. Na tomto telefonu je nepřetržitě k za-
stení technik, který situaci vyhodnotí, poskytne odbor-
nou radu, popřípadě neprodleně vyjede na určené místo
a odborně zahne. Bezpečný stav zajistí buď vlastními
silami, nebo v součinnosti se smluvně zajištěnými firma-
mi. Divize 4 pro službu vlenila 6 techniků všech profesí,
kteří střídavě drží pohotovost mimo pracovní dobu.
Nonstop havarijní služba TZB 24 je paálně zpo-
platna až v okaiku havarijního zásahu, tedy výjezdu
technika divize 4 Subterra. Stojí paušální částku 500 Kč
za každý výjezd a dále se počítá podle skutných mate-
riálových nákladů souvisejících se zásahem, s přtením
ceny práce technika podle běžch hodinových sazeb. Pro
zásahy na území hlavního města Prahy nejsou započítává-
ny dopravní náklady, což je výhodný bonus pro všechny
společnosti Skupiny Metrostav.
„Službu TZB 24 prozatím name jenom v Praze
a v jejím blízm, dopravně dostupném okolí. Po vyhod-
nocení frekvence a účinnosti zásahů nich techniků
zžíme její rozšíření i na další oblasti a budeme uvažovat
také o nabídce jejího využití pro externí subjekty mimo
společnosti naší Skupiny Metrostav,“ řekl ředitel divize 4
Subterra Ing. Martin Skořepa.
Aleš Trnečka
12
Metrostav_09_09.indd 3Metrostav_09_09.indd 3 20.5.2009 14:50:1520.5.2009 14:50:15
Metrostav Metrostav 09/2009, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 09/2009, Strana 1
Metrostav Metrostav 09/2009, Strana 2
Metrostav Metrostav 09/2009, Strana 3
Metrostav Metrostav 09/2009, Strana 4
Metrostav Metrostav 09/2009, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 09/2009, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 09/2009, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 09/2009, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (390 ms)

Rendering Strana 4 (104184): (0/1) (383 ms)

Rendering Strana 3 (104183): (0/1) (420 ms)

Rendering Strana 2 (104182): (0/1) (419 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3133/vth120853-1.jpg

 i3133/vth120854-1.jpg

 i3133/bg104183.svg

 i3133/vth120855-1.jpg

 i3133/vth120852-1.jpg