strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Obdivuhodný výkon razičů divize 5 na Islandu
do kon č ení z e s t r. 1
1
„Zelená etapa“ vstoupila do druhé poloviny
Čtyři nové pavilony – Ústav preventivního lékařství,
Fyziologický ústav, Farmakologický ústav s Ústavem
lékařské etiky a společné výukové centrum – tvoří
těžiště probíhající zelené etapy fáze E výstavby Akademického výzkumného a výukového areálu (AVVA)
univerzitního kampusu Masarykovy univerzity v Brně.
Stavba v Bohunicích (foto č. 1) začala vloni v červenci a organicky navazuje na původní univerzitní areál. Po
skončení projektu v listopadu 2010 získá moravská metropole odpovídající moderní vysokoškolské centrum.
V této chvíli je to ovšem ještě hudba budoucnosti, třebaže nepříliš vzdálené. Aby se stala skutečností, je alfou
i omegou úsilí pracovníků divize 1 Metrostavu – mimochodem ti mají lví podíl i na výstavbě původního kampusu
– a jejich nejbližších partnerů z OHL ŽS. V současné době
se hlavní pozornost upíná k výstavbě jednotlivých pavilonů a k nezbytným doprovodným pracím. Již v prvních
měsících letošního roku se podařilo splnit druhý termínový milník celé zelené etapy fáze E – založení stavby kampusu včetně všech betonových sekcí suterénu. Začátkem
května si mohli stavbaři odškrtnout další klíčový milník:
vztyčení ocelové konstrukce a její zmonolitnění.
Pavilony A19, A20 a A21 dostaly hliníkové opláštění,
byly dokončeny vyzdívky pod zavěšenou provětrávanou
fasádou s teracovým obkladem a zároveň provedena hydroizolace ploché střechy. A samozřejmě souběžně s tím
2
se rozrůstá síť sádrokartonových příček koncipovaná tak,
aby mohly plynule pokračovat profese PSV.
Významně postoupily kupředu i práce na pavilonu A11,
kde byla provedena provizorní hydroizolace střechy, protipožární nástřiky a osazení obvodového pláště. V těchto
dnech se vyzdívají příčky a zavádí elektroinstalace. A protože se blíží léto, chystá se vše pro výstavbu přilehlého
venkovního parkoviště a nezbytných komunikací.
Výčet činností a aktuálního dění na staveništi zpravidla vypadá jednoduše dokončilo se, splnilo, dělá se... Skoro jako by šlo všechno samo sebou. Jenže každá stavba
je živý organismus a nejde při ní všechno přesně stanovit
dopředu. O tom ostatně ví své i vedoucí projektu divize 1
Ing. Robert Schneider: „Ačkoliv vlastní stavba byla zahájena před deseti měsíci a práce na projektové dokumentaci začaly v předstihu, dodnes se jednotlivé projekty mění
a upřesňují podle dodatečných specifických požadavků
zástupců jednotlivých fakult. To má pochopitelně vliv
i na koordinaci a návaznost prací. Musím říct, že zatím se
v součinnosti s partnerem ve sdružení OHL ŽS a s generálním projektantem s touto situací vyrovnáváme vcelku
obstojně a problémy při koordinaci jednotlivých profesí
a jejich tras úspěšně řešíme průběžně při stavbě.“
Stavba AVVA (foto č. 2, 3) tak díky úsilí a schopnostem divize 1 pokračuje přesně podle harmonogramu.
- rip -, foto Josef Husák
„Ještě nám zbývá ukotvit a nastříkat betonem asi
2 km tunelu Ólafsfjörður,“ říká ředitel stavby Ing. Stehlík.
„Na Islandu teď máme nejvíc strojníků, kteří opravují stroje před jejich odevzdáním. V tunelu Siglu pracuje islandská firma Háfell, se kterou celý projekt Héðinsfjarðargöng
stavíme ve sdružení. Ukládá v něm drenáže a kabely
do štěrkového lože, nad kterým bude provádět asfaltovou
silnici. Betonuje také hloubené tunely na portálech.“
Na všechna mokrá i vlhká místa v tunelech (foto č. 1,
2) bude ještě instalována poměrně složitá izolace. Vytvoří ji zhruba 100 tisíc m² polyetylenové pěnové matrace
upevněné na rastru kotev. Tato 45 mm silná „karimatka“
svede lehce prosakující vodu bez nebezpečí zamrznutí
do drenáží, aby tunel zůstal suchý. Místa s tlakovými průsaky vod budou před překrytím ošetřena zvlášť. Protože
polyetylenová pěna je hořlavá, bude překryta 4cm vrstvou stříkaného drátkového betonu a dvěma centimetry
speciálního betonu s polypropylenovými vlákny. Ta se
v případě požáru v ohni roztaví a skulinami umožní odvod
páry, která by jinak betonové ostění roztrhala.
Při ražbách na Islandu se naši pracovníci poprvé
setkali i s působením horninových tlaků. V místech s vysokým nadložím, které dosahovalo až 850 m, se projevily
rozpukáním horniny u paty boků tunelu. Poruchová místa
museli raziči vždy očistit, doplnit ocelovou sítí a přestříkat
1
betonem. Deformace velikosti průřezu však naštěstí v tunelech, stavěných severskou metodou, nehrají velkou roli.
I proto, že do nich nevjíždí forma pro sekundární ostění.
„Zkušenosti, získané při stavbě na Islandu, chceme využít k tomu, abychom dokázali eliminovat rizika
při následných podobných zakázkách,“ říká Ing. Soukup
a vysvětluje: „Kromě pracovní náročnosti je projekt
Héðinsfjarðargöng pro divizi obtížný i ekonomicky. Víc
než 80 % veškerých našich nákladů na tuto stavbu má
zahraniční původ. Vážná hospodářská krize Islandu, která
vedla téměř ke státnímu bankrotu, zapříčinila silnou devalvaci islandské koruny o více než polovinu její hodnoty
a to má velmi negativní vliv na ekonomiku stavby. Po projednání aktuální situace se však vedení naší společnosti
rozhodlo zakázku dokončit. Od investora přitom budeme
požadovat úhradu oprávněných nákladů i kompenzace
za devalvaci. Přislíbil, že o tom s námi bude jednat.“
Obyvatelé osad Ólafsfjörður a Siglufjörður se dokončení tunelu nemohou dočkat. „V neděli 26. dubna
pro ně radnice v Ólafs uspořádala Den otevřených dveří,
kdy je tunelem vozily autobusy i jejich džípy,“ vzpomíná
Ing. Stehlík. „Bylo zde prý přes 100 aut a přijeli snad
všichni lidé, co tu na severu žijí. Bylo to fantastické, vždyť
Island má celkem jen něco přes 300 tisíc obyvatel.“ Naši
kolegové se mezi nimi neztratili.
Lenka Svobodová, foto archiv divize 5
2
Nonstop havarijní služba TZB 24
Divize 4 společnosti Subterra letos v květnu zahájila
po dvouměsíčním testování provoz havarijní služby
s názvem TZB 24. Nonstop služba je určena všem divizím společností Metrostav a Subterra, které na svých
stavbách realizují řemesla technických zařízení budov
a kde tedy může dojít k nepředvídatelné události nebo
poruše na elektroinstalacích, vzduchotechnice, topení,
chlazení a zdravotně technických instalacích.
V případě vzniku havarijní situace nyní může stavbyvedoucí či jiný odpovědný pracovník kontaktovat havarijní
linku 725 058 222. Na tomto telefonu je nepřetržitě k zastižení technik, který situaci vyhodnotí, poskytne odbornou radu, popřípadě neprodleně vyjede na určené místo
a odborně zasáhne. Bezpečný stav zajistí buď vlastními
silami, nebo v součinnosti se smluvně zajištěnými firmami. Divize 4 pro službu vyčlenila 6 techniků všech profesí,
kteří střídavě drží pohotovost mimo pracovní dobu.
Nonstop havarijní služba TZB 24 je paušálně zpoplatněna až v okamžiku havarijního zásahu, tedy výjezdu
technika divize 4 Subterra. Stojí paušální částku 500 Kč
za každý výjezd a dále se počítá podle skutečných materiálových nákladů souvisejících se zásahem, s přičtením
ceny práce technika podle běžných hodinových sazeb. Pro
zásahy na území hlavního města Prahy nejsou započítávány dopravní náklady, což je výhodný bonus pro všechny
společnosti Skupiny Metrostav.
„Službu TZB 24 prozatím nabízíme jenom v Praze
a v jejím blízkém, dopravně dostupném okolí. Po vyhodnocení frekvence a účinnosti zásahů našich techniků
zvážíme její rozšíření i na další oblasti a budeme uvažovat
také o nabídce jejího využití pro externí subjekty mimo
společnosti naší Skupiny Metrostav,“ řekl ředitel divize 4
Subterra Ing. Martin Skořepa.
A le š Tr ne č k a
3
Bytové pramice se sportovním výhledem
V sousedství fotbalových hřišť v Záběhlicích vyrůstá
architektonicky zajímavý objekt. Nad obdélníkovým
blokem s podzemními garážemi a přízemním fitness
centrem má na sloupech „zakotvené“ tři dvoupodlažní
lichoběžníkové pramice bytových domů (foto). Hrubá
stavba Sport Relax Centra, které staví tým Tomáše Pýchy z divize 1, je i díky betonářům z divize 6 hotová.
„Práce běží podle harmonogramu,“ říká Tomáš Pýcha.
„Máme hotové vyzdívky, provádíme povrchové úpravy,
řemesla a řešíme fasádu.“ Zatímco přízemní blok bude
mít kromě prosklené jižní stěny ostatní části z prefa pa-
Metrostav_09_09.indd 3
nelů, bytové pramice budou mít na provětrávané fasádě
konečnou povrchovou úpravu z finských měděných šablon. „Budou ve třech barvách a třech délkách,“ pokračuje
Tomáš Pýcha. „Podle ateliéru KAMMA, který je autorem
návrhu, musíme přesně dodržet spárořez fasády. Bude to
spíš strojařská práce, náročná na geometrickou přesnost
i provedení. Bytové objekty totiž mají nepravidelný lichoběžníkový půdorys a zešikmená čela, takže se bude lišit
i výška pásků, aby spáry byly průběžné. Navíc měděné
šablony jsou citlivé na poškození a ušpinění, takže s nimi
budeme muset pracovat doslova v rukavičkách.“
Až skončí jarní sezona kopané, čeká na tým divize 1
práce i na přilehlém fotbalovém hřišti ČAFC Praha, jehož
majitel Český Athletic & Football Club slaví letos už 110
let od svého založení. Aby umožnil přístup do Sport Relax
Centra, nechá stávající hrací plochu svého hřiště zkrátit
o 4 m. I s délkou rovných 100 metrů však bude stále vyhovovat pro mezinárodní utkání podle pravidel FIFA.
Nadstandardně vybavené Sport Relax Centrum bude klimatizované, a to včetně bytů. Nabídne po všech
stránkách zajímavé vyžití a příjemné bydlení, zejména
pro sportovně založené obyvatele. Až stavba 3. listopadu
skončí, vrátí se život i na sousední fotbalová hřiště.
Historie ve fotografii
Už v roce 1973, o rok dřív než na první trasu metra C vyjel vlak s cestujícími, začala i ražba trasy A z Dejvic na Vinohrady.
Stavba v centru města výrazně zasáhla do života metropole, jak je vidět na levém snímku z roku 1976. Stavební jáma
s ústím eskalátorového tunelu z ražené stanice Staroměstská na něm zabírá celou šíři Kaprovy ulice. Snímek vpravo
je z roku 1982 a ukazuje tři profily raženého přestupního uzlu A-B ve stanici Můstek na trase B. Stanice metra Můstek
na červené trase A byla zprovozněna už v roce 1978 a pro její budoucí napojení se žlutou trasou B byly v předstihu
připraveny přestupní chodby. Jejich příčné zaústění je nejvyšším podzemním prostorem pražského metra.
foto Miloslav Kolář
20.5.2009 14:50:15