strana 2
Stavba pro stavitele
PTÁME SE
Budoucí architekti a jejich profesoři se radují. Už brzy se v areálu technických vysokých škol v Dejvicích
rozeběhne výstavba nové budovy jejich fakulty. Zahájení této dlouho očekávané akce oznámil veřejnosti
4. května proděkan Fakulty architektury Ing. arch. Václav Aulický. Po představení projektu studentům (foto č.
1) byla v atriu stavební fakulty otevřena jeho výstava.
„Stavět školu příštím stavitelům není snadné,“ řekla
prof. Ing. akad. arch. Alena Šrámková (foto č. 2), která na
fakultě architektury přednáší a budovu navrhla ve spolupráci s architekty Tomášem Koumarem a Lukášem
Ehlem. „Chtěli jsme, aby naše nová škola byla dostatečně
jednoduchá a nepřekážela složitým myšlenkám. Aby byla
důstojná a přitom vzrušující a působivá. Rozumná a trochu chudší, aby vedla žáky ke skromnosti a vzbuzovala
v nich dostatek pokory, potřebné pro jejich příští práci.“
Ing. Martina Plcha,
ředitele divize 3 Metrostavu
1
Metrostav SK úspěšně dokončil stavbu v Žilině
1
2
Když rektor ČVUT v Praze prof. Ing. Václav Havlíček, CSc., a děkan fakulty architektury doc. Ing. arch. Zdeněk Zavřel odhalili informační panel o projektu a model
areálu ČVUT, mohli se všichni zblízka přesvědčit o tom,
jak nová škola bude vypadat a jak zapadne do okolního
prostředí (foto č. 3). Budově se třemi podzemními a osmi
nadzemními podlažími budou dominovat tři shora zasklená vnitřní atria (foto č. 4). Škola bude vybavena nejmodernější soudobou technologií, zajišťující co nejlevnější
provoz a co nejvyšší standard prostředí.
Ucelený architektonický návrh uvede do života sdružení firem Metrostav a VCES, vedené týmem Ing. Jana
Šlajse (foto č. 5) z divize 1. Stavbu, která potrvá jen
18 měsíců od zahájení, budou pozorně sledovat nejen
všichni současní a budoucí architekti, ale i naše noviny.
Poděkování za dobře odvedenou práci vždycky potěší.
O to víc, když slova uznání vyjádří spokojený investor. Na malé slavnosti při ukončení stavby obytného
souboru Nové bývanie Hliny VIII v Žilině jich zaznělo
hodně. To proto, že Metrostav SK svou práci ukončil
včas i v požadované kvalitě.
„Spolupráce s generálním dodavatelem, společností
Metrostav SK, byla profesionální a vstřícná. Věřím, že se
znovu setkáme při dalším zajímavém projektu,“ řekl při
slavnostním přebírání stavby zástupce investora z I.F.I.
Development JUDr. Martin Gordík.
Výsledkem společného 20měsíčního úsilí obou partnerů je soubor čtyř bytových domů s pěti až sedmi nadzemními podlažími a zastavěnou plochou 6635 m². Každý
z bezbariérově přístupných objektů má jeden dilatační
celek se dvěma schodišti a dvěma výtahy. Budovy A,
B1, B2 a C jsou rozložené do obdélníka a ve svém středu
vytvářejí odpočinkový, parkově upravený prostor.
Hliny VIII vyrostly v blízkosti základní školy v Lichardově ulici, jak se říká „na dobré adrese“ přímo ve středu
města. Svědčí o tom i zájem o 141 bytů různých velikostí,
od dvou- přes čtyřpokojové až po 15 mezonetů. Ke každé
bytové jednotce patří jeden i dva balkony nebo lodžie,
součástí některých z nich je i nadstandardní terasa.
V blocích A a C jsou společná podzemní parkovací stání,
v bloku B i samostatné garáže. Dohromady je to 113 parkovacích míst v podzemí, které je možné v případě potřeby využít i jako kryt CO. Stavba tím splnila i požadavky
slovenské legislativy na vybavení bytových souborů.
Dalších 60 parkovacích míst je v blízkosti domů na upraveném terénu. V přízemí bloku C (foto č. 1) je i deset
menších nebytových prostor pro obchod a služby, které
si nájemci pomalu začínají zařizovat. Nebude zde chybět
malá kavárna, kadeřnictví a kosmetický salon.
V dané lokalitě nepřehlédnutelný obytný soubor spojil v jeden celek vzhled, barevnost i výběr stavebních
materiálů podle návrhu Ing. arch. Josefa Panny z Prahy.
Fasády jsou z akrylátových omítek v příjemné barevné
kombinaci bílých, šedých, modrých a oranžových tónů.
Také rámy některých oken a vstupní vchodové dveře svítí
barvou pomerančů, stejně jako neprůhledné výplně části
oken na schodištích. Celkový vzhled obvodového pláště
doplňuje skleněný fasádní obklad s vodorovným pásem
v horní úrovni 1. nadzemního podlaží.
Víc než polovina bytů už má svého majitele a jejich
stěhování do objektů intenzivně probíhá. Tichá lokalita
v blízkosti centra vytváří z nového obytného souboru
atraktivní a pohodlný prostor pro bydlení zejména mladých rodin s dětmi a lidí ve zralém věku, kteří oceňují
pohodlí prostorných moderních bytů i okolí plné zeleně.
„Výstavba obytného souboru Nové bývanie Hliny VIII
v hodnotě víc než 11,20 milionu eur byla pro nás v Žilině
premiérou a jsme velmi rádi, že úspěšnou,“ prohlásil
po přestřižení symbolické startovací pásky obchodní
ředitel Metrostavu SK Ing. Jiří Lev (foto č. 2 vpravo).
Emília Paldiová, foto Lenka Rajčanová
2
Intranet Skupiny Metrostav
3
4
5
Metrostav_09_09.indd 2
Jak jsme vás již informovali v předchozím čísle našich
novin, na adrese http://skupina byl nedávno spuštěn
intranet Skupiny Metrostav. Kromě toho, že zastřešuje
intranetové aplikace jejích společností, zaměstnanci
na něm najdou všechny informace a dokumenty týkající se Skupiny a společné práce, aktivit i zájmů.
Skupinový portál je zaměřen na dva okruhy uživatelů.
V prvním případě slouží ke zveřejňování dokumentů určených pro všechny zaměstnance Skupiny Metrostav. Mezi
jejich nejdůležitější kategorie patří:
■
SOŘD – skupinová organizačně řídicí dokumentace
V této sekci naleznete Statut Skupiny Metrostav, skupinové organizačně řídicí normy a příkazy prezidenta. Základní
vlastností těchto organizačně-řídicích dokumentů je jejich
závaznost pro všechny společnosti Skupiny Metrostav,
které jsou vymezeny v jejím statutu.
■
Strategie
Složka mimo jiné obsahuje projev prezidenta Skupiny Jiřího Bělohlava z Technicko-ekonomické konference.
■
Legislativa
Zde najdete základní informace o společnostech, které
jsou členy Skupiny Metrostav.
■
Zprávy
Aktuality a informace z Evropské unie a aktuální informace o Skupině Metrostav včetně dalších aktivit jejích
společností i třeba sportovních akcí.
Kromě těchto informací naleznete na novém intranetu také užitečné odkazy včetně propojení na intranetové
aplikace hlavních společností ve Skupině.
Ve druhém případě skupinový intranet slouží k ukládání dokumentů, které jsou sdíleny mezi pracovníky prezidia. Jedná se např. o průběžné hospodářské výsledky
firem ve Skupině nebo dílčí materiály z řešení strategických skupinových úkolů. V této oblasti se například sdílí
informace o projektu centralizace movitého majetku.
Skupinový portál vznikl jako výsledek spolupráce pracovníků úseků prezidenta a viceprezidenta a podkladem
pro něj se stala dobře fungující intranetová aplikace společnosti METROS. V současné době připravujeme některá
další vylepšení skupinového intranetu, mezi která patří
i zatraktivnění jeho grafického rozhraní v souladu se zásadami našeho vizuálního stylu. V této souvislosti žádáme
všechny pracovníky, kteří mají připomínky nebo náměty
na zlepšení intranetu Skupiny, aby je zaslali na e-mailovou
adresu komarkova@metrostav.cz.
Ing. Pavel Nebeský
Po zkušenostech se stavbami v Jordánsku a ve Spojených arabských emirátech nastoupil Ing. Plch před
14 lety do Metrostavu. Na stavbě administrativního
komplexu Nile House v Karlíně jste jej mohli naposledy
potkat v roli vedoucího projektu. V roce 2005 se stal
obchodním náměstkem divize 3, kterou od letošního
ledna vede jako její nový ředitel.
Co jste si uvědomil jako první, když jste od bývalého
ředitele Jiřího Procházky, MBA, přebral symbolický
volant na řízení divize 3?
Až do letošního ledna jsem se zabýval zejména obchodní
činností divize. Od začátku roku mi k tomu přibyla zodpovědnost za naše lidi a tu jsem si uvědomil jako první.
Věděl jsem, že divize má dobrý základ, a myslel jsem si,
že pro dobré pracovníky snadno seženeme práci. Začátek
roku nás z tohoto omylu všechny brzy vyvedl.
Divize 3 se specializuje zejména na generální dodávky
velkých komerčních staveb pro soukromé a často i zahraniční investory. Jak se jí v dnešní situaci daří?
Zatímco vloni jsme neměli problém plán dokonce přeplnit,
letos soukromí developeři jen obtížně získávají bankovní
úvěry. Musíme tak hledat práci v jiných segmentech stavebních činností a v odlišných regionech, než jsme dosud
působili. Dřív jsme měli menší počet opravdu velkých
projektů, teď soutěžíme o více menších zakázek. Nedaří
se nám sice tak, jak bychom chtěli, ale první úspěchy jsme
už v soutěžích zaznamenali. Ve městě Strážske, které leží
východně od Košic v okrese Michalovce, se v několika
etapách buduje nová miniocelárna. Tým Ing. Stanislava
Červeného z naší divize tam už pracuje na infrastruktuře
areálu a před pár dny jsme podepsali i smlouvu na další
část tamější výstavby zahrnující zakládání. Zúčastníme
se i soutěží o všechny následující etapy. Věřím, že brzo
začneme práce také na stavbě víceúčelového centra Galerie Harfa, na něž jsme smlouvu podepsali před necelým
měsícem. Bude stát v těsném sousedství O2 areny ve Vysočanech a zahrne rozlehlou čtyřpodlažní nákupní galerii
a dvanáctipodlažní budovu s kancelářskými prostorami.
Na jakých dalších velkých stavbách ještě pracujete?
Řada našich velkých zakázek právě skončila nebo končí, jako třeba poslední etapa výstavby bytových domů
Na Vyhlídce nebo modernizace železniční stanice hlavního
nádraží v Praze. Právě teď odstraňujeme poslední, dá se
říci kosmetické vady na budově Amazon Court v Karlíně.
Metrostav ji letos přihlásil do soutěže Stavba roku. Stavěli
jsme ji pro náročného investora, kterého dobře známe
a který dlouhodobě byl a je s naší prací spokojen.
Máte za sebou pět měsíců v ředitelské funkci. Jak dnes
vidíte perspektivu divize 3?
Chtěli bychom si udržet schopnost realizovat velké zakázky a uděláme vše pro to, aby u nás zůstali i lidé, kteří je dovedou provádět. Abychom srovnali nepoměr mezi výnosy
a režií, museli jsme snížit stav zaměstnanců. Z dnešního
úhlu pohledu mohu konstatovat, že personální změny
skončily. Pro zaměstnance, kteří momentálně nemají
práci a jsou doma s náhradou mzdy, chceme co nejdřív
zajistit nové zakázky, protože o ně nesmíme přijít. Věřím,
že se nám to podaří i díky intenzivní a sofistikované práci
nového obchodního náměstka Ing. Karla Volfa.
Trávíte v zaměstnání spoustu času. Zbývá vám ještě
nějaký volný čas na vaše záliby?
Každý den ráno mi padne oko na rádiem řízený model
auta, se kterým jsem závodil, a je mi líto, že jsem s ním už
dva roky nevyjel. Závody modelů byly od mládí můj koníček, v roce 1980 jsem dokonce vyhrál mistrovství republiky. Teď jsem rád, když mi zbude trochu času na rekreační
fotbal, na lyže a na kolo. Teď se těším na Letní sportovní
hry Metrostavu do Nymburka, kde bych se podobně jako
v minulých letech rád pokusil přispět ke zlepšení výsledků
naší divize účastí v nohejbalovém turnaji.
20.5.2009 14:50:12