strana 2

Stavba pro stavitele

PTÁME SE

Budoucí architekti a jejich profesoři se radují. Už brzy se v areálu technických vysokých škol v Dejvicích

rozeběhne výstavba nové budovy jejich fakulty. Zahájení této dlouho očekávané akce oznámil veřejnosti

4. května proděkan Fakulty architektury Ing. arch. Václav Aulický. Po představení projektu studentům (foto č.

1) byla v atriu stavební fakulty otevřena jeho výstava.

„Stavět školu příštím stavitelům není snadné,“ řekla

prof. Ing. akad. arch. Alena Šrámková (foto č. 2), která na

fakultě architektury přednáší a budovu navrhla ve spolupráci s architekty Tomášem Koumarem a Lukášem

Ehlem. „Chtěli jsme, aby naše nová škola byla dostatečně

jednoduchá a nepřekážela složitým myšlenkám. Aby byla

důstojná a přitom vzrušující a působivá. Rozumná a trochu chudší, aby vedla žáky ke skromnosti a vzbuzovala

v nich dostatek pokory, potřebné pro jejich příští práci.“

Ing. Martina Plcha,

ředitele divize 3 Metrostavu

1

Metrostav SK úspěšně dokončil stavbu v Žilině

1

2

Když rektor ČVUT v Praze prof. Ing. Václav Havlíček, CSc., a děkan fakulty architektury doc. Ing. arch. Zdeněk Zavřel odhalili informační panel o projektu a model

areálu ČVUT, mohli se všichni zblízka přesvědčit o tom,

jak nová škola bude vypadat a jak zapadne do okolního

prostředí (foto č. 3). Budově se třemi podzemními a osmi

nadzemními podlažími budou dominovat tři shora zasklená vnitřní atria (foto č. 4). Škola bude vybavena nejmodernější soudobou technologií, zajišťující co nejlevnější

provoz a co nejvyšší standard prostředí.

Ucelený architektonický návrh uvede do života sdružení firem Metrostav a VCES, vedené týmem Ing. Jana

Šlajse (foto č. 5) z divize 1. Stavbu, která potrvá jen

18 měsíců od zahájení, budou pozorně sledovat nejen

všichni současní a budoucí architekti, ale i naše noviny.

Poděkování za dobře odvedenou práci vždycky potěší.

O to víc, když slova uznání vyjádří spokojený investor. Na malé slavnosti při ukončení stavby obytného

souboru Nové bývanie Hliny VIII v Žilině jich zaznělo

hodně. To proto, že Metrostav SK svou práci ukončil

včas i v požadované kvalitě.

„Spolupráce s generálním dodavatelem, společností

Metrostav SK, byla profesionální a vstřícná. Věřím, že se

znovu setkáme při dalším zajímavém projektu,“ řekl při

slavnostním přebírání stavby zástupce investora z I.F.I.

Development JUDr. Martin Gordík.

Výsledkem společného 20měsíčního úsilí obou partnerů je soubor čtyř bytových domů s pěti až sedmi nadzemními podlažími a zastavěnou plochou 6635 m². Každý

z bezbariérově přístupných objektů má jeden dilatační

celek se dvěma schodišti a dvěma výtahy. Budovy A,

B1, B2 a C jsou rozložené do obdélníka a ve svém středu

vytvářejí odpočinkový, parkově upravený prostor.

Hliny VIII vyrostly v blízkosti základní školy v Lichardově ulici, jak se říká „na dobré adrese“ přímo ve středu

města. Svědčí o tom i zájem o 141 bytů různých velikostí,

od dvou- přes čtyřpokojové až po 15 mezonetů. Ke každé

bytové jednotce patří jeden i dva balkony nebo lodžie,

součástí některých z nich je i nadstandardní terasa.

V blocích A a C jsou společná podzemní parkovací stání,

v bloku B i samostatné garáže. Dohromady je to 113 parkovacích míst v podzemí, které je možné v případě potřeby využít i jako kryt CO. Stavba tím splnila i požadavky

slovenské legislativy na vybavení bytových souborů.

Dalších 60 parkovacích míst je v blízkosti domů na upraveném terénu. V přízemí bloku C (foto č. 1) je i deset

menších nebytových prostor pro obchod a služby, které

si nájemci pomalu začínají zařizovat. Nebude zde chybět

malá kavárna, kadeřnictví a kosmetický salon.

V dané lokalitě nepřehlédnutelný obytný soubor spojil v jeden celek vzhled, barevnost i výběr stavebních

materiálů podle návrhu Ing. arch. Josefa Panny z Prahy.

Fasády jsou z akrylátových omítek v příjemné barevné

kombinaci bílých, šedých, modrých a oranžových tónů.

Také rámy některých oken a vstupní vchodové dveře svítí

barvou pomerančů, stejně jako neprůhledné výplně části

oken na schodištích. Celkový vzhled obvodového pláště

doplňuje skleněný fasádní obklad s vodorovným pásem

v horní úrovni 1. nadzemního podlaží.

Víc než polovina bytů už má svého majitele a jejich

stěhování do objektů intenzivně probíhá. Tichá lokalita

v blízkosti centra vytváří z nového obytného souboru

atraktivní a pohodlný prostor pro bydlení zejména mladých rodin s dětmi a lidí ve zralém věku, kteří oceňují

pohodlí prostorných moderních bytů i okolí plné zeleně.

„Výstavba obytného souboru Nové bývanie Hliny VIII

v hodnotě víc než 11,20 milionu eur byla pro nás v Žilině

premiérou a jsme velmi rádi, že úspěšnou,“ prohlásil

po přestřižení symbolické startovací pásky obchodní

ředitel Metrostavu SK Ing. Jiří Lev (foto č. 2 vpravo).

Emília Paldiová, foto Lenka Rajčanová

2

Intranet Skupiny Metrostav

3

4

5

Metrostav_09_09.indd 2

Jak jsme vás již informovali v předchozím čísle našich

novin, na adrese http://skupina byl nedávno spuštěn

intranet Skupiny Metrostav. Kromě toho, že zastřešuje

intranetové aplikace jejích společností, zaměstnanci

na něm najdou všechny informace a dokumenty týkající se Skupiny a společné práce, aktivit i zájmů.

Skupinový portál je zaměřen na dva okruhy uživatelů.

V prvním případě slouží ke zveřejňování dokumentů určených pro všechny zaměstnance Skupiny Metrostav. Mezi

jejich nejdůležitější kategorie patří:

■

SOŘD – skupinová organizačně řídicí dokumentace

V této sekci naleznete Statut Skupiny Metrostav, skupinové organizačně řídicí normy a příkazy prezidenta. Základní

vlastností těchto organizačně-řídicích dokumentů je jejich

závaznost pro všechny společnosti Skupiny Metrostav,

které jsou vymezeny v jejím statutu.

■

Strategie

Složka mimo jiné obsahuje projev prezidenta Skupiny Jiřího Bělohlava z Technicko-ekonomické konference.

■

Legislativa

Zde najdete základní informace o společnostech, které

jsou členy Skupiny Metrostav.

■

Zprávy

Aktuality a informace z Evropské unie a aktuální informace o Skupině Metrostav včetně dalších aktivit jejích

společností i třeba sportovních akcí.

Kromě těchto informací naleznete na novém intranetu také užitečné odkazy včetně propojení na intranetové

aplikace hlavních společností ve Skupině.

Ve druhém případě skupinový intranet slouží k ukládání dokumentů, které jsou sdíleny mezi pracovníky prezidia. Jedná se např. o průběžné hospodářské výsledky

firem ve Skupině nebo dílčí materiály z řešení strategických skupinových úkolů. V této oblasti se například sdílí

informace o projektu centralizace movitého majetku.

Skupinový portál vznikl jako výsledek spolupráce pracovníků úseků prezidenta a viceprezidenta a podkladem

pro něj se stala dobře fungující intranetová aplikace společnosti METROS. V současné době připravujeme některá

další vylepšení skupinového intranetu, mezi která patří

i zatraktivnění jeho grafického rozhraní v souladu se zásadami našeho vizuálního stylu. V této souvislosti žádáme

všechny pracovníky, kteří mají připomínky nebo náměty

na zlepšení intranetu Skupiny, aby je zaslali na e-mailovou

adresu komarkova@metrostav.cz.

Ing. Pavel Nebeský

Po zkušenostech se stavbami v Jordánsku a ve Spojených arabských emirátech nastoupil Ing. Plch před

14 lety do Metrostavu. Na stavbě administrativního

komplexu Nile House v Karlíně jste jej mohli naposledy

potkat v roli vedoucího projektu. V roce 2005 se stal

obchodním náměstkem divize 3, kterou od letošního

ledna vede jako její nový ředitel.

Co jste si uvědomil jako první, když jste od bývalého

ředitele Jiřího Procházky, MBA, přebral symbolický

volant na řízení divize 3?

Až do letošního ledna jsem se zabýval zejména obchodní

činností divize. Od začátku roku mi k tomu přibyla zodpovědnost za naše lidi a tu jsem si uvědomil jako první.

Věděl jsem, že divize má dobrý základ, a myslel jsem si,

že pro dobré pracovníky snadno seženeme práci. Začátek

roku nás z tohoto omylu všechny brzy vyvedl.

Divize 3 se specializuje zejména na generální dodávky

velkých komerčních staveb pro soukromé a často i zahraniční investory. Jak se jí v dnešní situaci daří?

Zatímco vloni jsme neměli problém plán dokonce přeplnit,

letos soukromí developeři jen obtížně získávají bankovní

úvěry. Musíme tak hledat práci v jiných segmentech stavebních činností a v odlišných regionech, než jsme dosud

působili. Dřív jsme měli menší počet opravdu velkých

projektů, teď soutěžíme o více menších zakázek. Nedaří

se nám sice tak, jak bychom chtěli, ale první úspěchy jsme

už v soutěžích zaznamenali. Ve městě Strážske, které leží

východně od Košic v okrese Michalovce, se v několika

etapách buduje nová miniocelárna. Tým Ing. Stanislava

Červeného z naší divize tam už pracuje na infrastruktuře

areálu a před pár dny jsme podepsali i smlouvu na další

část tamější výstavby zahrnující zakládání. Zúčastníme

se i soutěží o všechny následující etapy. Věřím, že brzo

začneme práce také na stavbě víceúčelového centra Galerie Harfa, na něž jsme smlouvu podepsali před necelým

měsícem. Bude stát v těsném sousedství O2 areny ve Vysočanech a zahrne rozlehlou čtyřpodlažní nákupní galerii

a dvanáctipodlažní budovu s kancelářskými prostorami.

Na jakých dalších velkých stavbách ještě pracujete?

Řada našich velkých zakázek právě skončila nebo končí, jako třeba poslední etapa výstavby bytových domů

Na Vyhlídce nebo modernizace železniční stanice hlavního

nádraží v Praze. Právě teď odstraňujeme poslední, dá se

říci kosmetické vady na budově Amazon Court v Karlíně.

Metrostav ji letos přihlásil do soutěže Stavba roku. Stavěli

jsme ji pro náročného investora, kterého dobře známe

a který dlouhodobě byl a je s naší prací spokojen.

Máte za sebou pět měsíců v ředitelské funkci. Jak dnes

vidíte perspektivu divize 3?

Chtěli bychom si udržet schopnost realizovat velké zakázky a uděláme vše pro to, aby u nás zůstali i lidé, kteří je dovedou provádět. Abychom srovnali nepoměr mezi výnosy

a režií, museli jsme snížit stav zaměstnanců. Z dnešního

úhlu pohledu mohu konstatovat, že personální změny

skončily. Pro zaměstnance, kteří momentálně nemají

práci a jsou doma s náhradou mzdy, chceme co nejdřív

zajistit nové zakázky, protože o ně nesmíme přijít. Věřím,

že se nám to podaří i díky intenzivní a sofistikované práci

nového obchodního náměstka Ing. Karla Volfa.

Trávíte v zaměstnání spoustu času. Zbývá vám ještě

nějaký volný čas na vaše záliby?

Každý den ráno mi padne oko na rádiem řízený model

auta, se kterým jsem závodil, a je mi líto, že jsem s ním už

dva roky nevyjel. Závody modelů byly od mládí můj koníček, v roce 1980 jsem dokonce vyhrál mistrovství republiky. Teď jsem rád, když mi zbude trochu času na rekreační

fotbal, na lyže a na kolo. Teď se těším na Letní sportovní

hry Metrostavu do Nymburka, kde bych se podobně jako

v minulých letech rád pokusil přispět ke zlepšení výsledků

naší divize účastí v nohejbalovém turnaji.

20.5.2009 14:50:12