Den otevřených dveří na

oslavu 35. výročí metra

21. května 2009 / 9 / XXI

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Martina Plcha,

ředitele divize 3 Metrostavu str. 2

M E T R O S TAV

A .S.

Č L E N

D D M

G R O U P

Metrostav SK úspěšně dokončil

stavbu v Žilině str. 2

„Zelená etapa“ vstoupila do druhé

poloviny str. 3

Obdivuhodný výkon razičů

Adresář vašima očima

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Každý pracovník Metrostavu při práci používá adresář

firmy. Vedení naší společnosti proto chtělo vědět,

nakolik jeho tištěná podoba vyhovuje požadavkům uživatelů. Na intranetu Metrostavu se tak koncem dubna

uskutečnila anketa, jejíž výsledky vám přinášíme.

Ankety se zúčastnilo na pět set respondentů, kteří

odpověděli na otázky týkající se způsobu vyhledávání

kontaktů a vyjádřili své požadavky na řazení záznamů

v Adresáři Metrostavu. Výsledky ankety (graf) jsou jednoznačné – stávající podoba adresáře naší společnosti

zaměstnancům vyhovuje a nepřejí si změnit ani používaný

neabecední způsob řazení záznamů.

Darujte dětem hezký den

V sobotu 30. května se uskuteční další sportovně-zábavný

den Darujte sebe!, který za přispění partnerských firem

pořádá Dětské krizové centrum, aby upozornilo na

problematiku týraných, zneužívaných a zanedbávaných

dětí. Před Průmyslovým palácem na pražském Výstavišti

v Holešovicích se souběžně bude konat i Den Prahy 7.

Dětem i jejich rodičům společně nabídnou zajímavé

soutěže, skvělé ceny a dárky. Proběhne zde také

autogramiáda fotbalistů a hokejistů pražské Sparty. Své

vybavení a dovednosti předvedou zdravotníci, záchranáři,

policisté, hasiči a mnoho dalších. Darujte dětem svůj

čas a přijďte si s nimi zahrát a pobavit se! Metrostav

je dlouhodobým partnerem DKC a opět i generálním

partnerem akce, o které najdete víc podrobností na

webových stránkách www.darujtesebe.cz.

Kde hledáte telefonická spojení v rámci společnosti

Metrostav?

60,5 % v Adresáři

První nasazení hydrofrézy BC 32 v ČR

67,7 % ano

- ls -, foto Ján Babiar

Metrostav_09_09.indd 1

32,3 % ne

Vyhovuje vám členění Adresáře 2009?

63 % ano

37 % ne

Dali byste přednost řazení všech informací podle

abecedy?

27,6 % ano

72,4 % ne

Stačila by vám pouze elektronická verze Adresáře?

40,5 % ano

59,5 % ne

Uzavření roku 2008

Návrat památníku

Originál památníku vytvořil v letech 1928–1938 známý český sochař Bohumil Kafka, který je i autorem

pomníku Jana Žižky na pražském Vítkově. Bratislavskou

sochu Štefánika zničili komunisté v roce 1954 a její replika

byla znovu vytvořena podle dochovaného modelu.

Mezi hosty na slavnosti nechyběli ani prezident DDM

Group a předseda představenstva Doprastavu Ing. Ivan

Šesták a prezident Skupiny Doprastav Ing. Dušan Mráz.

Doprastav se totiž podílel nejen na zabezpečení výroby

nového odlitku sochy M. R. Štefánika, ale i na jejím dočasném uložení v prostorách podniku. Součástí památníku, o kterém se více dozvíte na straně 4 našich novin, je

i socha lva, symbolu československých legií. Doprastav

zajistil jeho dopravu i osazení na 23 metrů vysoký pylon.

Pracovníci Doprastavu ze závodu Petržalka teď dokončují

poslední úpravy okolí památníku.

39,5 % na intranetu

Vyhovuje vám tištěný Adresář 2009?

Na stavbě tunelového komplexu Blanka v úseku hloubených

tunelů budovaných čelním odtěžováním byla poprvé

u nás využita moderní hydrofréza Bauer BC 32 s nosičem

MC 64. Hydrofréza je v podstatě elektronikou vybavený

sací bagr, který pomocí frézovací hlavy hloubí s vysokou

přesností rýhy pro milánské podzemní stěny. Horninu

rozpojuje pomocí dvou bubnů z tvrdokovu. Čerpatelnou

drť hydraulicky dopravuje na čističku, kde se od horniny

odděluje pažicí suspenze. Protože hmotnost samotné

frézy je 25 tun, musí být umístěna na nosiči. Hydrofréza,

se kterou pracují zaměstnanci společnosti Zakládání

staveb, těží na Letné lamely tří konstrukčních paralelních

podzemních stěn o šířce 80 cm a hloubce 12,5 m. Naší

divizi 2, která celou stavbu řídí a koordinuje, tímto

moderním technologickým postupem pomáhá šetřit čas.

Za přispění Doprastavu se po mnoha letech do Bratislavy vrátil obnovený památník generála Milana Rastislava Štefánika. Při příležitosti 90. výročí tragické

smrti jednoho z nejvýznamnějších slovenských vědců

a politiků jej 4. května před budovou nového Slovenského národního divadla odhalili nejvyšší představitelé státu v čele s prezidentem Ivanem Gašparovičem

a premiérem Robertem Ficem (foto).

Divize 4 Subterra nabízí nonstop

havarijní službu TZB 24 str. 3

Zima, voda, sníh, vítr a tma. 1500 km vývrtů pro trhací

práce, 40 km vrtů pro injektáž a 32 km předvrtů, aplikace 630 tun chemických injektáží, ražba téměř 11 km

tunelů s 18 výhybnami. Tak by se asi dalo stručně charakterizovat prostředí a práce, kterou na Islandu dva

a půl roku prováděli zaměstnanci divize 5, když razili

tunely Siglufjörður a Ólafsfjörður. V 5km vzdálenosti

od portálu pod horou Þverfjall prorazili v dubnu druhý

z nich, téměř sedmikilometrový Ólafsfjörður (titulní foto). I když oba tunely začnou veřejnosti sloužit za více

než rok, nejnáročnější část stavby na dalekém severu

skončila. Naši lidé se pomalu vracejí domů.

„Když jsem se s nimi poprvé potkal na stavbě Nového

spojení, odkud jádro našeho islandského kolektivu vzešlo,

nevěděli, do čeho půjdou, a měli obavy ze vzdálenosti

od domova i z podmínek, ve kterých budou pracovat,“

vzpomíná ředitel divize 5 Ing. Václav Soukup a pokračuje:

„Když je pozoruji teď, jsou to sebevědomí lidé, kteří umí

udržet kontakt se svými rodinami i na velikou vzdálenost

a jsou schopní odjet realizovat náročnou zakázku daleko

od svého domova. Svým vystupováním v cizině dělají čest

nejen naší společnosti, ale i celé republice. To, že takto

kvalitní kolektiv máme, je pro nás veliká výzva, abychom

pro něj dokázali zajistit dostatek práce i do budoucna.“

Raziči to na Islandu opravdu neměli lehké. Kombinace

teploty, tlaku a množství vody, se kterou se kvůli extrémním hydrogeologickým podmínkám setkali zvlášť při

ražbě tunelu Ólafsfjörður, zařadí toto podzemní dílo mezi

velmi obtížná i z celosvětového hlediska. „Ólafsfjörður

určitě vejde do tunelářské historie,“ potvrzuje Ing. Ermín

Stehlík, současný ředitel výstavby. „Studoval jsem veškerou dostupnou literaturu, abych se na stavbu připravil,

ale s takto nesnadnými podmínkami se při ražbě setkalo

dosud jen velmi málo pracovních týmů.“

Voda, která z předvrtů prýštila pod tlakem přes 30 barů ve vydatnosti až 3000 l/s, měla jen 2–3 ºC. Ochlazovala

prostředí na čelbě a i přes gumové ochranné oblečení promáčela každého, kdo se jí postavil (malé foto). I když se

injektážní obturátory nasunovaly do vrtů strojně, musely

být z koše do otvorů naváděny ručně, protože strojník

přes proud vody nic neviděl. Pracovníci na čelbě to tak

opravdu neměli lehké. Na konci směny, po 5km cestě

od pracoviště, navíc vyšli z černé tmy tunelu do bílé tmy

sněhové vánice, jakou u nás můžete zažít jen ojediněle na

horách. Na Islandu byla běžná. K ní byla po většinu dne

v zimě polární noc a v létě v noci svítil polární den.

Ve čtvrtek 7. května 2009 se uskutečnila řádná valná

hromada akciové společnosti Metrostav. Byla usnášeníschopná a její rozhodnutí uzavřela účetní období

roku 2008 v naší společnosti.

„Hospodářský výsledek i výkony roku 2008 překročily

plánované ukazatele a vytvořili jsme si dobrou pozici pro

příští období,“ zahájil úvodní projev prezident Skupiny

Metrostav Jiří Bělohlav a vysvětlil akcionářům důvod organizačních změn v Metrostavu. Zhodnotil stav českého

stavebního trhu a nastínil výhled společnosti i Skupiny

do následujícího období.

Valná hromada poté schválila řádnou i konsolidovanou účetní závěrku Metrostavu za rok 2008 a rozhodla

o užití zisku a výplatě dividendy. Na jednu akcii připadne

21,50 Kč a dividenda bude vyplácena od 7. srpna 2009.

Všichni akcionáři jednomyslně schválili změnu stanov

společnosti, kde rozšířili předmět podnikání o zednictví

a technicko-organizační činnost v oblasti požární ochrany.

Zároveň odsouhlasili i upravenou formulaci stávajících

činností ve stanovách podle novely živnostenského zákona. Volbou rozhodli o znovuzvolení Ing. Zdeňka Šinovského za člena představenstva společnosti. Na závěr

valné hromady odpovídali manažeři společnosti i členové

jejího představenstva na dotazy akcionářů. Řádná valná

hromada Metrostavu se uskutečnila v přátelské atmosféře

a splnila všechny povinnosti, které vyplývají ze zákona.

„Ze začátku vzbuzovala obavy našich lidí i práce pod

odkrytou skalní klenbou, kde je chránilo jen pár kotev

a tenká vrstva stříkaného betonu,“ říká Ing. Soukup. „Na

takové zabezpečení si ale zvykli a postupem času si ověřili, že je pro místní poměry nejen obvyklé, ale i dostatečné.

Kromě dělnického personálu získal na Islandu obrovské

zkušenosti i mladý kolektiv techniků zvaný baby team,

který se v těžkých podmínkách velmi osvědčil.“

po k r a č o v ání n a s t r. 3

20.5.2009 14:50:08