Den otevřených dveří na
oslavu 35. výročí metra
21. května 2009 / 9 / XXI
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Martina Plcha,
ředitele divize 3 Metrostavu str. 2
M E T R O S TAV
A .S.
Č L E N
D D M
G R O U P
Metrostav SK úspěšně dokončil
stavbu v Žilině str. 2
„Zelená etapa“ vstoupila do druhé
poloviny str. 3
Obdivuhodný výkon razičů
Adresář vašima očima
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Každý pracovník Metrostavu při práci používá adresář
firmy. Vedení naší společnosti proto chtělo vědět,
nakolik jeho tištěná podoba vyhovuje požadavkům uživatelů. Na intranetu Metrostavu se tak koncem dubna
uskutečnila anketa, jejíž výsledky vám přinášíme.
Ankety se zúčastnilo na pět set respondentů, kteří
odpověděli na otázky týkající se způsobu vyhledávání
kontaktů a vyjádřili své požadavky na řazení záznamů
v Adresáři Metrostavu. Výsledky ankety (graf) jsou jednoznačné – stávající podoba adresáře naší společnosti
zaměstnancům vyhovuje a nepřejí si změnit ani používaný
neabecední způsob řazení záznamů.
Darujte dětem hezký den
V sobotu 30. května se uskuteční další sportovně-zábavný
den Darujte sebe!, který za přispění partnerských firem
pořádá Dětské krizové centrum, aby upozornilo na
problematiku týraných, zneužívaných a zanedbávaných
dětí. Před Průmyslovým palácem na pražském Výstavišti
v Holešovicích se souběžně bude konat i Den Prahy 7.
Dětem i jejich rodičům společně nabídnou zajímavé
soutěže, skvělé ceny a dárky. Proběhne zde také
autogramiáda fotbalistů a hokejistů pražské Sparty. Své
vybavení a dovednosti předvedou zdravotníci, záchranáři,
policisté, hasiči a mnoho dalších. Darujte dětem svůj
čas a přijďte si s nimi zahrát a pobavit se! Metrostav
je dlouhodobým partnerem DKC a opět i generálním
partnerem akce, o které najdete víc podrobností na
webových stránkách www.darujtesebe.cz.
Kde hledáte telefonická spojení v rámci společnosti
Metrostav?
60,5 % v Adresáři
První nasazení hydrofrézy BC 32 v ČR
67,7 % ano
- ls -, foto Ján Babiar
Metrostav_09_09.indd 1
32,3 % ne
Vyhovuje vám členění Adresáře 2009?
63 % ano
37 % ne
Dali byste přednost řazení všech informací podle
abecedy?
27,6 % ano
72,4 % ne
Stačila by vám pouze elektronická verze Adresáře?
40,5 % ano
59,5 % ne
Uzavření roku 2008
Návrat památníku
Originál památníku vytvořil v letech 1928–1938 známý český sochař Bohumil Kafka, který je i autorem
pomníku Jana Žižky na pražském Vítkově. Bratislavskou
sochu Štefánika zničili komunisté v roce 1954 a její replika
byla znovu vytvořena podle dochovaného modelu.
Mezi hosty na slavnosti nechyběli ani prezident DDM
Group a předseda představenstva Doprastavu Ing. Ivan
Šesták a prezident Skupiny Doprastav Ing. Dušan Mráz.
Doprastav se totiž podílel nejen na zabezpečení výroby
nového odlitku sochy M. R. Štefánika, ale i na jejím dočasném uložení v prostorách podniku. Součástí památníku, o kterém se více dozvíte na straně 4 našich novin, je
i socha lva, symbolu československých legií. Doprastav
zajistil jeho dopravu i osazení na 23 metrů vysoký pylon.
Pracovníci Doprastavu ze závodu Petržalka teď dokončují
poslední úpravy okolí památníku.
39,5 % na intranetu
Vyhovuje vám tištěný Adresář 2009?
Na stavbě tunelového komplexu Blanka v úseku hloubených
tunelů budovaných čelním odtěžováním byla poprvé
u nás využita moderní hydrofréza Bauer BC 32 s nosičem
MC 64. Hydrofréza je v podstatě elektronikou vybavený
sací bagr, který pomocí frézovací hlavy hloubí s vysokou
přesností rýhy pro milánské podzemní stěny. Horninu
rozpojuje pomocí dvou bubnů z tvrdokovu. Čerpatelnou
drť hydraulicky dopravuje na čističku, kde se od horniny
odděluje pažicí suspenze. Protože hmotnost samotné
frézy je 25 tun, musí být umístěna na nosiči. Hydrofréza,
se kterou pracují zaměstnanci společnosti Zakládání
staveb, těží na Letné lamely tří konstrukčních paralelních
podzemních stěn o šířce 80 cm a hloubce 12,5 m. Naší
divizi 2, která celou stavbu řídí a koordinuje, tímto
moderním technologickým postupem pomáhá šetřit čas.
Za přispění Doprastavu se po mnoha letech do Bratislavy vrátil obnovený památník generála Milana Rastislava Štefánika. Při příležitosti 90. výročí tragické
smrti jednoho z nejvýznamnějších slovenských vědců
a politiků jej 4. května před budovou nového Slovenského národního divadla odhalili nejvyšší představitelé státu v čele s prezidentem Ivanem Gašparovičem
a premiérem Robertem Ficem (foto).
Divize 4 Subterra nabízí nonstop
havarijní službu TZB 24 str. 3
Zima, voda, sníh, vítr a tma. 1500 km vývrtů pro trhací
práce, 40 km vrtů pro injektáž a 32 km předvrtů, aplikace 630 tun chemických injektáží, ražba téměř 11 km
tunelů s 18 výhybnami. Tak by se asi dalo stručně charakterizovat prostředí a práce, kterou na Islandu dva
a půl roku prováděli zaměstnanci divize 5, když razili
tunely Siglufjörður a Ólafsfjörður. V 5km vzdálenosti
od portálu pod horou Þverfjall prorazili v dubnu druhý
z nich, téměř sedmikilometrový Ólafsfjörður (titulní foto). I když oba tunely začnou veřejnosti sloužit za více
než rok, nejnáročnější část stavby na dalekém severu
skončila. Naši lidé se pomalu vracejí domů.
„Když jsem se s nimi poprvé potkal na stavbě Nového
spojení, odkud jádro našeho islandského kolektivu vzešlo,
nevěděli, do čeho půjdou, a měli obavy ze vzdálenosti
od domova i z podmínek, ve kterých budou pracovat,“
vzpomíná ředitel divize 5 Ing. Václav Soukup a pokračuje:
„Když je pozoruji teď, jsou to sebevědomí lidé, kteří umí
udržet kontakt se svými rodinami i na velikou vzdálenost
a jsou schopní odjet realizovat náročnou zakázku daleko
od svého domova. Svým vystupováním v cizině dělají čest
nejen naší společnosti, ale i celé republice. To, že takto
kvalitní kolektiv máme, je pro nás veliká výzva, abychom
pro něj dokázali zajistit dostatek práce i do budoucna.“
Raziči to na Islandu opravdu neměli lehké. Kombinace
teploty, tlaku a množství vody, se kterou se kvůli extrémním hydrogeologickým podmínkám setkali zvlášť při
ražbě tunelu Ólafsfjörður, zařadí toto podzemní dílo mezi
velmi obtížná i z celosvětového hlediska. „Ólafsfjörður
určitě vejde do tunelářské historie,“ potvrzuje Ing. Ermín
Stehlík, současný ředitel výstavby. „Studoval jsem veškerou dostupnou literaturu, abych se na stavbu připravil,
ale s takto nesnadnými podmínkami se při ražbě setkalo
dosud jen velmi málo pracovních týmů.“
Voda, která z předvrtů prýštila pod tlakem přes 30 barů ve vydatnosti až 3000 l/s, měla jen 2–3 ºC. Ochlazovala
prostředí na čelbě a i přes gumové ochranné oblečení promáčela každého, kdo se jí postavil (malé foto). I když se
injektážní obturátory nasunovaly do vrtů strojně, musely
být z koše do otvorů naváděny ručně, protože strojník
přes proud vody nic neviděl. Pracovníci na čelbě to tak
opravdu neměli lehké. Na konci směny, po 5km cestě
od pracoviště, navíc vyšli z černé tmy tunelu do bílé tmy
sněhové vánice, jakou u nás můžete zažít jen ojediněle na
horách. Na Islandu byla běžná. K ní byla po většinu dne
v zimě polární noc a v létě v noci svítil polární den.
Ve čtvrtek 7. května 2009 se uskutečnila řádná valná
hromada akciové společnosti Metrostav. Byla usnášeníschopná a její rozhodnutí uzavřela účetní období
roku 2008 v naší společnosti.
„Hospodářský výsledek i výkony roku 2008 překročily
plánované ukazatele a vytvořili jsme si dobrou pozici pro
příští období,“ zahájil úvodní projev prezident Skupiny
Metrostav Jiří Bělohlav a vysvětlil akcionářům důvod organizačních změn v Metrostavu. Zhodnotil stav českého
stavebního trhu a nastínil výhled společnosti i Skupiny
do následujícího období.
Valná hromada poté schválila řádnou i konsolidovanou účetní závěrku Metrostavu za rok 2008 a rozhodla
o užití zisku a výplatě dividendy. Na jednu akcii připadne
21,50 Kč a dividenda bude vyplácena od 7. srpna 2009.
Všichni akcionáři jednomyslně schválili změnu stanov
společnosti, kde rozšířili předmět podnikání o zednictví
a technicko-organizační činnost v oblasti požární ochrany.
Zároveň odsouhlasili i upravenou formulaci stávajících
činností ve stanovách podle novely živnostenského zákona. Volbou rozhodli o znovuzvolení Ing. Zdeňka Šinovského za člena představenstva společnosti. Na závěr
valné hromady odpovídali manažeři společnosti i členové
jejího představenstva na dotazy akcionářů. Řádná valná
hromada Metrostavu se uskutečnila v přátelské atmosféře
a splnila všechny povinnosti, které vyplývají ze zákona.
„Ze začátku vzbuzovala obavy našich lidí i práce pod
odkrytou skalní klenbou, kde je chránilo jen pár kotev
a tenká vrstva stříkaného betonu,“ říká Ing. Soukup. „Na
takové zabezpečení si ale zvykli a postupem času si ověřili, že je pro místní poměry nejen obvyklé, ale i dostatečné.
Kromě dělnického personálu získal na Islandu obrovské
zkušenosti i mladý kolektiv techniků zvaný baby team,
který se v těžkých podmínkách velmi osvědčil.“
po k r a č o v ání n a s t r. 3
20.5.2009 14:50:08