strana 4
Pochvala v novinách
Práce a pobyt našich kolegů na Islandu neunikly pozornosti okolí. Kromě oficiálních článků od novinářů
se však v tisku objevily i pochvaly od místních obyvatel, které nejlépe svědčí o tom, jak skvěle nás naši
zaměstnanci na dalekém severu reprezentovali. Citujeme z dopisu Sigurðura Ómara Haukssona:
„Nadešel čas, kdy bude proražen poslední úsek tunelu Héðinsfjörður. Po dokončení ražby podstatná část
zaměstnanců Metrostavu, kteří zde pracovali, odjede,
aby se věnovala dalším projektům své firmy. Rád bych
jim za pobyt a práci zde v okrese Fjallabyggð poděkoval.
V průměru tu pobývalo 60 až 70 Čechů a Slováků. Tito
naši hosté zde obstáli se ctí. Často pracovali za velmi
obtížných podmínek, zvlášť když museli zvládat enormní
průsaky vody do tunelu.
Během svého pobytu pochopitelně zanechali stopy
na zdejším společenství, chovali se ale dost nenápadně
a nás zdejší rozhodně nijak neomezovali. Není mi známo,
že by došlo k jakýmkoliv konfliktům ani třenicím. Jejich
přítomnost nezavdala příčinu k jedinému policejnímu hlášení. Obchodníci a zaměstnanci služeb, kteří se dostali se
zaměstnanci Metrostavu do styku, o nich mohou říct jen
to nejlepší. Nikdy se z jejich strany nesetkali s jiným než
férovým a zdvořilým chováním. Jsou to ve všech ohledech lidé solidní a sympatičtí.
Děkuji vám, zaměstnanci Metrostavu, za vaši práci
a pobyt tady u nás v okrese Fjallabyggð. Doufám, že mohu
jménem všech obyvatel Ólafsfjörðuru a Siglufjörðuru říct:
Všechna čest! Gratuluji!“
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Tři krátké otázky pro...
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Ing. Drahoslava Matonohu, ředitele Střední školy technické z Prahy 4, smluvní školy Metrostavu
1
deník Morgunblaðið, 9. dubna 2009
2
3
Symbol spojení národů
Milan Rastislav Štefánik patří k významným historickým osobnostem slovenské i naší historie. Jeho obnovený památník (foto), který od letošního 4. května opět
zdobí Bratislavu, patří k významným dílům českého
moderního sochařství.
Sochař Bohumil Kafka byl Štefánikovým přítelem
a pro památník jej ztvárnil v kombinéze pilota. V podobné, v jaké zahynul, když se v roce 1919 vracel do osvobozené vlasti. Nový odlitek sochy Štefánika měří 7,4 metru
a váží 5,5 tuny. Mohutný, téměř 23 m vysoký pylon, který
stojí za ní, symbolicky připomíná armádu legionářů
a na něm stojící lev je jejich znakem. Odlitek lva je vysoký 4,2 metru a váží 5,8 tuny. Na patě vysokého pylonu
je i deska s vyobrazením Pittsburské dohody, jednoho
z klíčových dokumentů, který v roce 1918 ohlásil spojení
Čechů a Slováků.
Štefánikovu památku si připomíná i Praha. Socha
generála, odlitá podle třetinového modelu původního díla
Bohumila Kafky, stojí na Petříně před Štefánikovou hvězdárnou. V roce 1994 ji odhalil prezident Václav Havel.
- ls -, foto Ján Babiar
Milan Rastislav Štefánik (narozen 21. července 1880
v Košariské, zemřel 4. května 1919 u Ivanky pri Dunaji)
byl významný astronom, politik, diplomat, vojenský
pilot a generál francouzské armády. Nejlépe jej charakterizuje jeho krédo „Věřit, milovat, pracovat“. Připomíná
člověka vysokých mravních zásad, který miloval pravdu a zasloužil se o slovenský národ a československý
stát. V letech 1913–1918 organizoval legie v Srbsku,
Rumunsku, Rusku, Itálii a v roce 1918 protisovětskou
intervenci na Sibiři. Byl členem Národní rady v Paříži
a prvním československým ministrem národní obrany.
Spolu s Tomášem Garriguem Masarykem a Edvardem
Benešem je považován za zakladatele Československa.
Zahynul při letecké katastrofě při návratu do vlasti.
Ředitelem Střední školy technické jste teprve krátce.
Co považujete za její největší problém?
Celé učňovské školství má před sebou existenční problémy. Z pohledu rodičů i společnosti totiž stojí až na konci
žebříčku středních škol. Stačí se podívat do statistik posledních dvou desetiletí a zjistíte, kolik učilišť a učebních
oborů zaniklo a jak v těch zbývajících razantně klesl počet
žáků. Nejdůležitější pro naši školu tedy bude udržet potřebnou škálu inovovaných oborů zajišťujících kvalitní
pracovníky stavebních, strojních a elektrotechnických
oborů. K tomu potřebujeme především zajistit odpovídající přírůstek nových žáků pro každý zahájený školní rok.
Jak hodnotíte dosavadní průběh personálního projektu
vaší školy a Metrostavu?
Rád bych ocenil předvídavost i odvahu obou partnerů při
prosazení a realizaci tohoto projektu, který je první svého
druhu u nás. Naše zkušenosti ukazují, že je všestranně
výhodný. Žáci, kteří jsou do něj zapojení, mají odpovědnější přístup k učení i k docházce do školy. Poznatky
z praktického výcviku na pracovištích Metrostavu jim
dávají jistotu, že budou dobře připraveni pro své budoucí
zaměstnání. Metrostav zase díky projektu může ovlivnit
znalosti svých budoucích profesních specialistů.
V sobotu 30. května pořádá vaše škola absolventský
den. Proč jste se jej rozhodli zorganizovat?
Absolventský den má poskytnout odpovědi na to, jak dále
posilovat tradici i společenské uznání školy a všech kvalitních řemeslníků. Pomocí příběhů ze života našich absolventů, kteří školu ukončili před 20 až 40 lety, bychom rádi
ukázali dnešním žákům, jejich rodičům a celé společnosti,
že řemeslo žije a je v době krize jednou z mála jistot. Pracovníci od „fochu“, znalí nových materiálů, pracovních
postupů a technologií, nám chybějí. Chceme proto zvýšit
prestiž jejich postavení ve společnosti.
Nabídka dovolené
4
5
6
7
8
9
Den otevřených dveří na oslavu 35. výročí zprovoznění pražského metra
V pátek 8. května zavítali do pražského metra nejen běžní cestující, kteří potřebovali rychle a spolehlivě přejet
z jedné strany města na druhou. Sestoupili do něj i milovníci podzemní dráhy, aby si připomněli, čím se liší
současnost od doby před 35 lety, kdy metro poprvé svezlo své cestující. První trasa I. C měla jen devět stanic
a měřila kolem 7 km. Dnes má síť metra téměř 60 km provozní délky a 57 stanic. Mezi ty nejmladší patří právě před
rokem otevřená stanice Střížkov (foto č. 1) na trase IV. C2, na jejíž výstavbě se významně podílely i naše divize
5, 7, 8 a 9. Do stanice Kačerov z ní nejmodernější soupravy M1 (foto č. 2) dojedou za pouhých 24 minut. Starším
vlakům, které si o kousek dál v depu Kačerov lidé mohli detailně prohlédnout, by to trvalo téměř stejně. Nejsou však
tak pohodlné a vejde se do nich i méně osob. Rekonstruované vozy typu 81-71M (foto č. 3) stále jezdí na trasách A
a B, starší typ 81-71 už potkáte jen výjimečně a pouze na „béčku“. V depu čekaly na děti různé soutěže (foto č. 4).
Zájemci si mohli vyzkoušet i sedadlo strojvedoucího v nejmodernější soupravě M1 (foto č. 5). Hasiči tu předváděli
nakolejování (foto č. 6) vozů pomocí hydraulických zvedáků. Součástí oslav byla také možnost projet se nejstarší
soupravou typu Ečs (foto č. 7, 8) po lince C. Provoz těchto vlaků byl ukončen už před dvanácti lety a poslední pojízdná
souprava dnes vyjíždí jen zřídka. Současné metro přepraví na svých třech linkách denně přes milion cestujících.
Původní trojlodní stanice doplnily široké jednolodní, jako v Kobylisích (foto č. 9). Den otevřených dveří v metru
tak na trase C ukázal nejen vývoj dopravy za posledních 35 let, ale i posun ve stavebnictví. A tedy vlastně i dějiny
Metrostavu, pro který metro znamenalo a snad i nadále bude znamenat jeden z pilířů stavební činnosti.
Zaměstnanci Metrostavu mohou za zvýhodněnou cenu
strávit i letos svou dovolenou v rekreačním středisku
Trnávka a v penzionu Sokol v Pasekách nad Jizerou.
Informace získají v časopise ZO OS Stavba Metrostav,
nebo na webových stránkách www.muller.pelhrim.cz.
Pro letní dovolenou je víc využíváno rekreační středisko Trnávka (foto), které leží v oblasti Českomoravské
vrchoviny mezi obcemi Červená Řečice a Želiv na břehu
vodního díla Trnávka. Postavil je Metrostav, který se podílel také na stavbě přilehlého vodního díla.
Ten, kdo si chce vychutnat krásy Českomoravské
vrchoviny, se tu může ubytovat v hotelu, okálech i v chatkách s celkovou kapacitou sto lůžek. Součástí objektu je
i vybavená učebna s videem a televizí. Návštěvníci mohou
posedět na venkovní terase s krbem, zajít do místní tělocvičny, sauny či fitness centra. K volnému využití jsou zde
tři venkovní hřiště s umělým povrchem pro míčové hry,
stolní tenis či ohniště. Ani milovníci koupání a horské cykloturistiky nepřijdou zkrátka. V blízkosti areálu se nachází
koupaliště a půjčovna horských kol.
Rozsah služeb poskytovaných v RS Trnávka je bohatý.
Konají se tu školení i svatební hostiny a akce nejen pro
divize Metrostavu. Letní měsíce patří rodinné rekreaci
a dětským táborům i pro děti našich zaměstnanců. Ani
na podzim Trnávka nezůstává prázdná. K tradičním akcím
tu patří pravidelná akce Senior klubu Metrostavu.
Penzion Sokol v Pasekách n/J s kapacitou 80 lůžek je
víc zaměřený na zimní dovolené. Rodinné rekreace a dětské tábory se v něm však konají i v létě. Příznivci turistiky
a cykloturistiky z něj vyrážejí na túry do okolních kopců
i do Jilemnice či Harrachova. Bližší informace i ceny dovolených v obou střediscích najdete na internetu.
Te r e z a Re g n e r o v á, f o t o J o s e f H u s á k
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce
Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 9/2009 vyšlo 21. 5. 2009 (10/2009 vyjde 3. 6. 2009) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing. Ivan Kajer,
Ing. Jiří Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Mgr. Tomáš Zámečník / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o.,
Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax.: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo povoleno
s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736
Metrostav_09_09.indd 4
20.5.2009 14:50:17