Stavbu divize 4 nelze ve

xxxx

více

ve fotoreportáži

na str. 4

Varšavě

přehlédnout

28. května 2014 / 9 / XXVI

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Radima Čápa, Ph.D.,

ředitele výstavby divize 4 str. 2

čtrn á ctiden í k

M etrostav

a .s.

První úspěch v Polsku

Divize 3 opravuje dům na Janáčkově

nábřeží v Praze str. 2

Práce na první části západního

okruhu Plzně finišují str. 3

Hotel Thermal má novou moderní

kuchyni i restauraci str. 3

Krátce / Aktuálně

Titul Mostní dílo roku 2012 pro divizi 4

V rámci doprovodného programu veletrhu IBF se v Brně

uskutečnilo 19. sympozium Mosty 2014. Za Metrostav

do jeho programu přispěli kolegové z divizí 4 a 5, kteří

představili výstavbu mostu v polském Chełmku, materiál

a konstrukci lávky přes Labe v Čelákovicích, rekonstrukci

mostu na trati Děčín–Jedlová a výstavbu mostu Křimická

na obchvatu Plzně. Silniční most v Brandýse nad Labem

– práce týmu Ing. Richarda Rakouše z divize 4 – při této

příležitosti získal ocenění Mostní dílo roku 2012.

Slavnost v UCCEB

Ve čtvrtek 15. května bylo

v Buštěhradu slavnostně

otevřeno Univerzitní centrum

energeticky efektivních

budov, které postavilo

sdružení divizí 9 a 1 vedené

Janem Kučerou. Akce,

na níž stavbu a její využití představil rektor ČVUT v Praze

prof. Ing. Petr Konvalinka, CSc., se za Metrostav zúčastnil

také obchodní ředitel Ing. Milan Veselský (foto).

TBM S-799

Koncem dubna zavítali

do výrobny tunelovacích

strojů Herrenknecht

ve Schwanau vedoucí

pracovníci SŽDC a zástupci

divize 5 Metrostavu, aby

se seznámili s provozem

a získali informace o postupu výroby TBM pro ražbu tunelu

Ejpovice. Ve stejné době se zde rozeběhlo i další školení

našich pracovníků, kteří budou stroj obsluhovat.

Společný začátek

Na oplocení stavební jámy

E2 podél Evropské třídy

v Praze 6 poblíž stanice

tramvají Červený vrch

najdete novou výstavu

velkoformátových fotografií.

Pocházejí z firemního

archivu, oslavují 40. výročí zahájení provozu metra

na trase I.C a připomínají, že historie pražské podzemní

dráhy i Metrostavu začínala společně.

Tunel v Norsku

Ředitel divize 5 Ing. Roman

Fuksa podepsal 30. dubna

smlouvu se zástupcem

společnosti Statens

Vegvesen na stavbu

druhé etapy projektu

Veitastrondsvegen –

zabezpečení části silnice číslo 337 proti sesuvům

a lavinám (mapa). Více než 1,5 km dlouhý tunel a 900m

silnici postaví tým Ing. Pavla Bürgela z Metrostavu

ve sdružení s místní firmou Havnen Anlegg z Kaupangeru.

Další vítězství

Tým Cykloklubu Metrostav

ve složení Vladislav John,

Tomáš Homolka, Ondřej

Beran a Martin Šťovíček

zvítězil 26. dubna v závodě

Trans Brdy České spořitelny.

Trasa ze seriálu Kolo

pro život měřila 55 km a dosáhla převýšení 1380 m.

Gratulujeme k prvnímu místu ve firemní soutěži!

1

Každá stavba je něčím zajímavá. Most v Chełmku (titulní foto), který tým divize 4 začal stavět pod vedením

Ing. Michaela Dibona a dokončil v čele s Ing. René Kolebačem, sice netvoří rekordy, ale zasluhuje značnou

pozornost. Nejen kvůli technickému řešení či rychlé

betonáži oblouku, ale hlavně proto, že je první dokončenou zakázkou Metrostavu v Polsku. Dnes je v provozu i s přilehlou křižovatkou a místní obyvatelé pro něj

vybrali jméno Haličský, polsky Galicyjski.

„Slavnostní otevření mostu a přilehlé křižovatky je

naplánováno na konec května podle toho, kdy bude mít

čas místní hejtman,“ prozrazuje Ing. Kolebač, který od

začátku stavbu na místě řídil, a dodává: „Samotný most

je už ale půl roku v provozu.“

Práce spojené s rekonstrukcí mostu v Chełmku začaly

pro divizi 4 na podzim před třemi lety, kdy její přípraváři za

pouhých 14 dní vypracovali a odevzdali investorovi svou

nabídku. Vzhledem k tomu, že se jednalo o projekt typu

Design&Built, tedy navrhni a postav, zvládli to za extrémně krátkou dobu. Samotná stavba začala v červnu 2012.

Most na silnici DW 780 do Krakova převádí přes řeku

Přemši a její inundační území hlavní městskou komunikaci, a proto byl vždy velmi vytížený. Pracovníci polského

zahraničního zastoupení divize 4 dostali za úkol prvně

vybudovat mostní provizorium s objízdnou komunikací,

zdemolovat nevyhovující železobetonový trámový most

a navrhnout a poté i vybudovat nový most spolu s přilehlou křižovatkou a vším ostatním, co se stavbou souvisí,

třeba s přeložkami inženýrských sítí. U konstrukce mostu

hledali specialisté optimální řešení z několika variant.

Hýbejte se s Martinou Sáblíkovou

V Plzni se za přispění Metrostavu uskuteční 7. června 2014

Den v pohybu. Více informací najdete na www.plzen3.eu.

Metrostav_09_2014.indd 1

2

Nakonec to u nich z technického i ekonomického důvodu

vyhrál most se středovým železobetonovým obloukem,

který z hlediska statického návrhu působí jako prostý

nosník typu Langerova trámu – je složený z tuhé dolní

mostovky se středovým trámem a z volného horního

oblouku, které jsou dohromady spojeny táhly. Z faktu,

že most stojí na poddolovaném území, vyplývaly na jeho

konstrukci zvýšené nároky včetně možnosti rektifikace

dílčích prvků, například ložisek.

Zhruba 77 metrů dlouhé přemostění betonáři postavili

na pevných skružích. Díky kvalitní a promyšlené technické přípravě mohli oblouk o rozpětí 60 metrů a vzepětí

10,7 metru (malé foto) dobetonovat za pouhých 11 dní

po zahájení jeho skružení, zdrželo je ale počasí a z něj

vyplývající bezpečnostní omezení.

Hotový most včetně dojezdů byl zkolaudován a uveden

do provozu vloni v listopadu. Třetí částí díla, která měla

samostatné zadání a patřila do něj i odpovědnost za stavební povolení, byla přestavba přilehlé křižovatky. Plný

přístup na její staveniště však Metrostav získal až koncem

loňského listopadu, a proto ji dobudoval teprve před pár

týdny. „Původní majitelé pozemku totiž stavbu křižovatky

blokovali a získat na ni stavební povolení bylo snad z celé

naší stavby nejsložitější. Poslední montáž světelné signalizace a dopravního značení jsme proto dokončili až letos

v dubnu,“ říká Ing. Kolebač a své působení v polském

Chełmku uzavírá: „Zakázka se nám nakonec povedla,

a i proto budu na lidi, kteří se na ní podíleli, i na samotný

region malopolského kraje rád vzpomínat.“

–red–, foto René Kolebač

Valná hromada 2014

V květnu se na každoroční řádné valné hromadě sešli

akcionáři společnosti Metrostav, aby mimo jiné schválili účetní závěrku firmy i její Skupiny za rok 2013.

Valná hromada se 7. května 2014 uskutečnila poprvé

v novém sídle Metrostavu a opět se jí zúčastnilo více akcionářů nebo jejich zmocněnců než vloni – zastupovali přes

91,63 procenta jmenovité hodnoty z celkového množství

akcií společnosti. V průběhu jednání mimo jiné:

 schválili řádnou účetní závěrku za rok 2013

 schválili konsolidovanou účetní závěrku za rok 2013

 rozhodli o užití vyprodukovaného zisku za rok 2013

 určili, že audit účetního roku 2014 provede společnost

PricewaterhouseCoopers Audit, s. r. o.

 schválili smlouvy o výkonu funkce členů orgánů firmy

 zvolili Ing. Františka Kočího a Ing. Viliama Turanského

za členy představenstva společnosti

 Ing. Miroslava Pánka (foto) zvolili do výboru pro audit

 za člena dozorčí rady zvolili Ing. Františka Klepetka

 

rozhodli o podřízení společnosti Metrostav zákonu

o obchodních korporacích

 přijali nové úplné znění stanov společnosti Metrostav

Rozhodným dnem pro uplatnění práva na výplatu

podílu na zisku – dividend ve výši 21,50 Kč na akcii – byl

určen den konání valné hromady. Akcionářům s bydlištěm

nebo sídlem na území ČR nebo Slovenska společnost vyplatí dividendy poprvé bezhotovostním převodem na bankovní účet akcionáře uvedený v seznamu akcionářů.

Do ankety, jak by se most v Chełmku mohl jmenovat,

bylo navrženo 64 jmen. Porota vybrala tři – Galicyjski,

Graniczny a Stojałowski. Galicyjski – Haličský – podle

části habsburského státu, do nějž Chełmek v minulosti

patřil. Název Graniczny (Hraniční) inspirovalo rozhraní

mezi Malopolským a Slezským regionem, kde se

město nachází. Třetí návrh odkazoval na Stanisława

Stojałowského, katolického kněze a politika, který na

přelomu 19. a 20. století v Chełmku působil. Jméno

Galicyjski v on-line hlasování vyhrálo s 51,5 % hlasů.

26.5.14 14:10