Stavbu divize 4 nelze ve
xxxx
více
ve fotoreportáži
na str. 4
Varšavě
přehlédnout
28. května 2014 / 9 / XXVI
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Radima Čápa, Ph.D.,
ředitele výstavby divize 4 str. 2
čtrn á ctiden í k
M etrostav
a .s.
První úspěch v Polsku
Divize 3 opravuje dům na Janáčkově
nábřeží v Praze str. 2
Práce na první části západního
okruhu Plzně finišují str. 3
Hotel Thermal má novou moderní
kuchyni i restauraci str. 3
Krátce / Aktuálně
Titul Mostní dílo roku 2012 pro divizi 4
V rámci doprovodného programu veletrhu IBF se v Brně
uskutečnilo 19. sympozium Mosty 2014. Za Metrostav
do jeho programu přispěli kolegové z divizí 4 a 5, kteří
představili výstavbu mostu v polském Chełmku, materiál
a konstrukci lávky přes Labe v Čelákovicích, rekonstrukci
mostu na trati Děčín–Jedlová a výstavbu mostu Křimická
na obchvatu Plzně. Silniční most v Brandýse nad Labem
– práce týmu Ing. Richarda Rakouše z divize 4 – při této
příležitosti získal ocenění Mostní dílo roku 2012.
Slavnost v UCCEB
Ve čtvrtek 15. května bylo
v Buštěhradu slavnostně
otevřeno Univerzitní centrum
energeticky efektivních
budov, které postavilo
sdružení divizí 9 a 1 vedené
Janem Kučerou. Akce,
na níž stavbu a její využití představil rektor ČVUT v Praze
prof. Ing. Petr Konvalinka, CSc., se za Metrostav zúčastnil
také obchodní ředitel Ing. Milan Veselský (foto).
TBM S-799
Koncem dubna zavítali
do výrobny tunelovacích
strojů Herrenknecht
ve Schwanau vedoucí
pracovníci SŽDC a zástupci
divize 5 Metrostavu, aby
se seznámili s provozem
a získali informace o postupu výroby TBM pro ražbu tunelu
Ejpovice. Ve stejné době se zde rozeběhlo i další školení
našich pracovníků, kteří budou stroj obsluhovat.
Společný začátek
Na oplocení stavební jámy
E2 podél Evropské třídy
v Praze 6 poblíž stanice
tramvají Červený vrch
najdete novou výstavu
velkoformátových fotografií.
Pocházejí z firemního
archivu, oslavují 40. výročí zahájení provozu metra
na trase I.C a připomínají, že historie pražské podzemní
dráhy i Metrostavu začínala společně.
Tunel v Norsku
Ředitel divize 5 Ing. Roman
Fuksa podepsal 30. dubna
smlouvu se zástupcem
společnosti Statens
Vegvesen na stavbu
druhé etapy projektu
Veitastrondsvegen –
zabezpečení části silnice číslo 337 proti sesuvům
a lavinám (mapa). Více než 1,5 km dlouhý tunel a 900m
silnici postaví tým Ing. Pavla Bürgela z Metrostavu
ve sdružení s místní firmou Havnen Anlegg z Kaupangeru.
Další vítězství
Tým Cykloklubu Metrostav
ve složení Vladislav John,
Tomáš Homolka, Ondřej
Beran a Martin Šťovíček
zvítězil 26. dubna v závodě
Trans Brdy České spořitelny.
Trasa ze seriálu Kolo
pro život měřila 55 km a dosáhla převýšení 1380 m.
Gratulujeme k prvnímu místu ve firemní soutěži!
1
Každá stavba je něčím zajímavá. Most v Chełmku (titulní foto), který tým divize 4 začal stavět pod vedením
Ing. Michaela Dibona a dokončil v čele s Ing. René Kolebačem, sice netvoří rekordy, ale zasluhuje značnou
pozornost. Nejen kvůli technickému řešení či rychlé
betonáži oblouku, ale hlavně proto, že je první dokončenou zakázkou Metrostavu v Polsku. Dnes je v provozu i s přilehlou křižovatkou a místní obyvatelé pro něj
vybrali jméno Haličský, polsky Galicyjski.
„Slavnostní otevření mostu a přilehlé křižovatky je
naplánováno na konec května podle toho, kdy bude mít
čas místní hejtman,“ prozrazuje Ing. Kolebač, který od
začátku stavbu na místě řídil, a dodává: „Samotný most
je už ale půl roku v provozu.“
Práce spojené s rekonstrukcí mostu v Chełmku začaly
pro divizi 4 na podzim před třemi lety, kdy její přípraváři za
pouhých 14 dní vypracovali a odevzdali investorovi svou
nabídku. Vzhledem k tomu, že se jednalo o projekt typu
Design&Built, tedy navrhni a postav, zvládli to za extrémně krátkou dobu. Samotná stavba začala v červnu 2012.
Most na silnici DW 780 do Krakova převádí přes řeku
Přemši a její inundační území hlavní městskou komunikaci, a proto byl vždy velmi vytížený. Pracovníci polského
zahraničního zastoupení divize 4 dostali za úkol prvně
vybudovat mostní provizorium s objízdnou komunikací,
zdemolovat nevyhovující železobetonový trámový most
a navrhnout a poté i vybudovat nový most spolu s přilehlou křižovatkou a vším ostatním, co se stavbou souvisí,
třeba s přeložkami inženýrských sítí. U konstrukce mostu
hledali specialisté optimální řešení z několika variant.
Hýbejte se s Martinou Sáblíkovou
V Plzni se za přispění Metrostavu uskuteční 7. června 2014
Den v pohybu. Více informací najdete na www.plzen3.eu.
Metrostav_09_2014.indd 1
2
Nakonec to u nich z technického i ekonomického důvodu
vyhrál most se středovým železobetonovým obloukem,
který z hlediska statického návrhu působí jako prostý
nosník typu Langerova trámu – je složený z tuhé dolní
mostovky se středovým trámem a z volného horního
oblouku, které jsou dohromady spojeny táhly. Z faktu,
že most stojí na poddolovaném území, vyplývaly na jeho
konstrukci zvýšené nároky včetně možnosti rektifikace
dílčích prvků, například ložisek.
Zhruba 77 metrů dlouhé přemostění betonáři postavili
na pevných skružích. Díky kvalitní a promyšlené technické přípravě mohli oblouk o rozpětí 60 metrů a vzepětí
10,7 metru (malé foto) dobetonovat za pouhých 11 dní
po zahájení jeho skružení, zdrželo je ale počasí a z něj
vyplývající bezpečnostní omezení.
Hotový most včetně dojezdů byl zkolaudován a uveden
do provozu vloni v listopadu. Třetí částí díla, která měla
samostatné zadání a patřila do něj i odpovědnost za stavební povolení, byla přestavba přilehlé křižovatky. Plný
přístup na její staveniště však Metrostav získal až koncem
loňského listopadu, a proto ji dobudoval teprve před pár
týdny. „Původní majitelé pozemku totiž stavbu křižovatky
blokovali a získat na ni stavební povolení bylo snad z celé
naší stavby nejsložitější. Poslední montáž světelné signalizace a dopravního značení jsme proto dokončili až letos
v dubnu,“ říká Ing. Kolebač a své působení v polském
Chełmku uzavírá: „Zakázka se nám nakonec povedla,
a i proto budu na lidi, kteří se na ní podíleli, i na samotný
region malopolského kraje rád vzpomínat.“
–red–, foto René Kolebač
Valná hromada 2014
V květnu se na každoroční řádné valné hromadě sešli
akcionáři společnosti Metrostav, aby mimo jiné schválili účetní závěrku firmy i její Skupiny za rok 2013.
Valná hromada se 7. května 2014 uskutečnila poprvé
v novém sídle Metrostavu a opět se jí zúčastnilo více akcionářů nebo jejich zmocněnců než vloni – zastupovali přes
91,63 procenta jmenovité hodnoty z celkového množství
akcií společnosti. V průběhu jednání mimo jiné:
schválili řádnou účetní závěrku za rok 2013
schválili konsolidovanou účetní závěrku za rok 2013
rozhodli o užití vyprodukovaného zisku za rok 2013
určili, že audit účetního roku 2014 provede společnost
PricewaterhouseCoopers Audit, s. r. o.
schválili smlouvy o výkonu funkce členů orgánů firmy
zvolili Ing. Františka Kočího a Ing. Viliama Turanského
za členy představenstva společnosti
Ing. Miroslava Pánka (foto) zvolili do výboru pro audit
za člena dozorčí rady zvolili Ing. Františka Klepetka
rozhodli o podřízení společnosti Metrostav zákonu
o obchodních korporacích
přijali nové úplné znění stanov společnosti Metrostav
Rozhodným dnem pro uplatnění práva na výplatu
podílu na zisku – dividend ve výši 21,50 Kč na akcii – byl
určen den konání valné hromady. Akcionářům s bydlištěm
nebo sídlem na území ČR nebo Slovenska společnost vyplatí dividendy poprvé bezhotovostním převodem na bankovní účet akcionáře uvedený v seznamu akcionářů.
Do ankety, jak by se most v Chełmku mohl jmenovat,
bylo navrženo 64 jmen. Porota vybrala tři – Galicyjski,
Graniczny a Stojałowski. Galicyjski – Haličský – podle
části habsburského státu, do nějž Chełmek v minulosti
patřil. Název Graniczny (Hraniční) inspirovalo rozhraní
mezi Malopolským a Slezským regionem, kde se
město nachází. Třetí návrh odkazoval na Stanisława
Stojałowského, katolického kněze a politika, který na
přelomu 19. a 20. století v Chełmku působil. Jméno
Galicyjski v on-line hlasování vyhrálo s 51,5 % hlasů.
26.5.14 14:10