strana 4

Chráněné know-how

V jednom z minulých čísel firemních novin jsme se

zmiňovali také o nových technologických postupech či

zařízeních umožňujících je realizovat, které má Metrostav chráněné patenty, případně užitnými vzory. V této

činnosti je společnost i nadále úspěšná.

V nedávné době, po téměř tříletém řízení, vydal

Úřad průmyslového vlastnictví (ÚPV) patentovou listinu

na vynález Metrostavu nazvaný Způsob postupného přemístitelného vytváření nosné plochy bednění při betonáži

konstrukce silničních mostů s přesuvnou skruží. Pod

složitým názvem si lze zjednodušeně představit variabilní

skruž pro betonáž mostních konstrukcí. Autorem tohoto

vynálezu je výrobní náměstek divize 4 Ing. Pavel Kout.

Dalším dokumentem, který Metrostav před časem

obdržel z ÚPV, je osvědčení o zápisu užitného vzoru Uspořádání pro demontáž a/nebo instalaci těžkého technologického zařízení. Jeho autory jsou technici divize 3 vedení

Ing. Danielem Riedlem a vznikl na základě návrhu nové

technologie pro výměnu kotlů v Elektrárně Prunéřov II.

V současnosti má Metrostav u Úřadu průmyslového

vlastnictví podány přihlášky ještě na jeden další patent

a užitný vzor. Až bude i toto firemní know-how chráněné,

budeme o šikovnosti kolegů informovat.

i n f o r m a c e / ak t u a l i t y / z aj í m av o s t i

Ocenění pracovníci

n a š e FOTORE P ORTÁ Ž

V květnu ocenili ředitelé jednotlivých divizí Metrostavu také nejlepší studenty-asistenty manažera, mistry

a dělníky za rok 2013. Všem vyznamenaným děkujeme

za dobře odvedenou práci, blahopřejeme a přejeme

hodně úspěchů do budoucnosti!

STUDENT-ASISTENT MANA ŽER A METROSTAVU

Ing. Jiří Majer, technik-student, D5 Ing. Petr Šatný,

technik-student, D6

Vít Vidai, technik-student, D8

Ing. Ondřej Kovanda, přípravář, D9

MISTR METROSTAVU

Miroslav Beran, mistr, D1 Ladislav Szilagyi, mistr,

D1 Karel Vorlíček, mistr, D1 Miloš Beer, mistr, D3

Roman Fafl, mistr, D3 Milan Hrach, mistr, D3 Matěj Krupa, mistr, D3 Jan Melichar, mistr, D3 Nikola

Pastirik, mistr, D3 Petr Baloun, mistr, D4 Stanislav

Sedlák, mistr, D4 Ing. Libor Hájek, mistr, D5 Otakar

Kratochvíl, mistr, D5

Ing. RadekPernica, mistr, D5

Ladislav Rusiňák, mistr, D5 Zdeněk Vycudilík, mistr,

D5 Jan Čepelka, mistr, D6 Jan Černohorský, mistr,

D6 Michal Gajdušek, mistr, D6 Martin Prosr, mistr,

D6 Ing. Jana Stejskalová, mistrová, D6 Pavel Švec,

mistr, D6 Jakub Žihla, mistr, D6 Ing. Roman Gurgul, mistr, D8 Ing. Ondřej Holec, mistr, D8 Michal

Aschenbrenner, mistr, D9 Jiří Střela, mistr, D9 Daniel

Kroupa, mistr, D11

1

Ing. Jaromír Šob

Když už, tak už

Zastavení prací a úklid rozestavěné stanice metra

Petřiny před vystoupením orchestru Berg – kterému

se věnuje fotosloupek na straně 2 – využili organizátoři projektu Cinema Royal, aby 4. května, v předvečer podzemního koncertu klasické hudby, uspořádali

v prostorách budoucího metra jednu ze svých projekcí.

Cinema Royal je kino, jaké nelze prožít ani doma, ani

v biografu. Jeho pořadatelé totiž zvou prostřednictvím

internetu registrované diváky na film do originálního

prostředí, kam se jinak veřejnost nedostane. Netradiční,

mnohdy i adrenalinový zážitek zahrnuje nejen promítání

neznámého kultovního snímku, ale i divadlo nebo taneční

vystoupení. Účastníci, kteří jsou vtahováni do děje, přitom předem netuší, co se bude dít. Dozvědí se pouze, kam

přijít na sraz a jak se mají obléct.

V pozvánce na květnovou akci nazvanou Cydonia

Corp. a v podtitulku věnovanou zážitkové dovolené stálo

jenom to, že příruční zavazadla, kromě textilií sloužících

jako pokrývky, nejsou povolena a stálá teplota na místě je

15 stupňů Celsia. Znalce filmových hitů přesto promítání

amerického sci-fi filmu Total Recall s Arnoldem Schwarzeneggerem příliš nepřekvapilo. Zima ve stanici Petřiny

prý byla opravdu jako na Marsu a všichni účastníci tajného kina se v podzemí skvěle bavili. Cinema Royal spolu

s orchestrem Berg tak přispěly nejen k oživení pražské

květnové kulturní nabídky, ale i ke zviditelnění práce

Metrostavu. Více najdete na Facebooku Metrostavu a na

webových stránkách www.cinemaroyal.cz, kde se můžete přihlásit k účasti na dalších podobných akcích, pokud

vás nabídka netradičního promítání zaujala.

DĚLNÍK METROSTAVU

2

3

4

5

6

7

Železný TOMík 2014

Jubilejního dvacátého ročníku triatlonu turistických

oddílů mládeže Železný TOMík se 10. května zúčastnil

rekordní počet 192 mladých sportovců.

Závod dvoučlenných hlídek, který Metrostav dlouhodobě podporuje, odstartoval jako obvykle na Střeleckém

ostrově v Litoměřicích. Byl určen především dětem či

mládeži v kategoriích žactvo a dorost, kteří se utkali v jízdě na kánoi po i proti proudu Labe a Ohře, v jízdě na kole

(foto) v náročném terénu Českého středohoří a v běhu

podél Labe. Letos si ze závodu nejvíce medailových míst

odvezly dvojice z turistického oddílu Kadao Opava.

–red–, foto archiv Železný TOMík

8

9

Stavbu divize 4 Metrostavu nelze ve Varšavě přehlédnout

V hlavním městě Polska pracuje tým Ing. Radima Čápa, Ph.D., na přestavbě čtyřpruhového silničního průtahu S8

mezi mimoúrovňovými křižovatkami (MÚK) Powązkowska a Modlińska. Zahrnuje i nejvytíženější přemostění Visly

– 650 m dlouhý, sedmipolový most Generála Stefana Grota-Roweckiego (foto č. 1). Zatímco se po jeho jižní části

ve dvou pruzích každým směrem táhnou kolony aut, na severní už oceláři přivařují rozšiřující konzoly (foto č. 2).

„Na začátku antikorozních úprav jsme ale zjistili, že původní most nemá odpovídající kvalitu svařovaných spojů.

Musí se opravit, a protože na to máme málo času, asi na něm budeme muset v závěru stavby nepřetržitě točit až

tři stovky pracovníků,“ říká stavbyvedoucí Ing. Ladislav Chovanec. Most navíc slouží nejen pro dopravu, ale také

pro převedení hlavní trasy vodovodu a parovodu (foto č. 3), které musí po většinu roku zůstat v provozu. Celková

délka úseku, kterou divize 4 modernizuje, je přes 4,6 km. Stavba komunikaci rozšiřuje o jeden pruh v každém směru

a pokryje ji novým vozovkovým souvrstvím. Jejím těžištěm jsou ale inženýrské objekty – opěrné zdi, protihlukové

stěny a hlavně 46 mostů (foto č. 4, 5 a 6). Asi polovina z nich se musí kompletně zrekonstruovat (foto č. 7), druhou

část je nutné rozebrat a postavit v rozšířené podobě. Dílo doplní asi 600 m dlouhý prosklený protihlukový tunel

s ocelovou konstrukcí (foto 8). „První most už máme hotový a brzy jej uvedeme do provozu (foto č. 9). Díky tomu

budeme moci v rámci dopravně inženýrských opatření tři další zavřít, zbourat a znovu postavit,“ doplňuje česky

Mgr. Ewa Mariankowska, která na pokyn Ing. Čápa stavbu označila a doslova vyzdobila červenými tabulemi

a plachtami tak, že ve Varšavě určitě nikdo nepřehlédne, že na modernizaci průtahu S8 pracuje Metrostav.

David Bouše, stavební zámečník, D1

Milan Ďuriš,

strojník stavebních strojů, D1 Milan Krupčík, stavební

dělník, D1 Pavel Remta, elektromontér, D1 Martin

Skala, tunelář, D1 Petr Tater, elektromontér, D1 Roman Valenta, zedník, D2 Jaroslav Chovaneček, zedník,

D3 Roman Mudroch, montér ocelových konstrukcí, D3

Zdeněk Šísl, strojník pracovních strojů, D3 Igor Štec,

svářeč kovů, D3 Zdeněk Tomiczek, provozní zámečník,

D3 Daniel Zehrer, instalatér, D3 LubošJackanin, tesař,

D4 Miroslav Kraus, tesař, D4 Eduard Krivák, stavební

montážník, D4 Jozef Leľo, betonář, D4 Roman Matuška, řidič silničních motorových vozidel, D4 Zdeněk

Opplt, řidič silničních motorových vozidel, D4 Miloslav

Pěkný, řidič silničních motorových vozidel, D4 Vladimír

Procházka, řidič silničních motorových vozidel, D4 Milan Šerák, řidič silničních motorových vozidel, D4 Jan

Škrla, stavební montážník, D4 Karel Drdlík, tunelář, D5

Josef Grónský, tesař, D5 Lukáš Katriňák, provozní

zámečník, D5 Jiří Kendrala, tunelář, D5 František Kollár, stavební montážník, D5 Dan Košut, elektromontér,

D5 Bohuslav Krejsa, zedník, D5 Josef Ludačka, tesař,

D5 Jiří Šulaj, strojník pracovních strojů, D5 Jaroslav

Vlček, provozní zámečník, D5 Petr Červenka, zedník,

D6 Josef Havlín, tesař, D6 Jiří Jarolím, zedník, D6

Milan Josl, stavební zámečník, D6 Ivan Langer, tesař, D6 Ján Maslik, tesař, D6 Petr Tesařík, tesař, D6

Tomáš Vavřička, tesař, D6 Vladimír Čapek, zedník, D9

Jindřich Šťastný, zedník, D9 Leopold Bursa, provozní

zámečník, D11

Vladimír Viktora, provozní zámečník,

D11 Zbyněk Vodvářka, provozní zámečník, D11

Zatímco ostatní ocenění pracovníci Metrostavu přejímali vyznamenání v České republice, elektromontérovi

Danu Košutovi předal ocenění vedoucí provozu VNT tunely divize 5 Ing. Jaromír Heřt přímo na stavbě Norðfjarðargöng na Islandu (foto). Stalo se tak v úterý 6. května, kdy

raziči měli z tunelu Norðfjörður vyraženo téměř 1400 m,

tedy 18,6 procenta z jeho celkové délky.

Více informací o islandské stavbě přinesou příš­

tí

noviny, kde bude rozhovor s vedoucím projektu Ing. Alešem Gothardem. Pokud však zadáte do facebookového

vyhledávače jméno Norðfjarðargöng, najdete už dnes

pravidelně aktualizovaný profil místních příznivců díla. Je

sice v islandštině, ale fotografie jsou výstižné.

–red–, foto archiv divize 5

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce Koželužská 4,

180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 9/2014 vyšlo 28. 5. 2014 (10/2014 vyjde 12. 6. 2014) / Složení redakční rady Ing. F. Polák (předseda), Ing. J. Pavlíček (místopředseda),

Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob, Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou

37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad

Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejné.

Metrostav_09_2014.indd 4

26.5.14 14:10