strana 4
Chráněné know-how
V jednom z minulých čísel firemních novin jsme se
zmiňovali také o nových technologických postupech či
zařízeních umožňujících je realizovat, které má Metrostav chráněné patenty, případně užitnými vzory. V této
činnosti je společnost i nadále úspěšná.
V nedávné době, po téměř tříletém řízení, vydal
Úřad průmyslového vlastnictví (ÚPV) patentovou listinu
na vynález Metrostavu nazvaný Způsob postupného přemístitelného vytváření nosné plochy bednění při betonáži
konstrukce silničních mostů s přesuvnou skruží. Pod
složitým názvem si lze zjednodušeně představit variabilní
skruž pro betonáž mostních konstrukcí. Autorem tohoto
vynálezu je výrobní náměstek divize 4 Ing. Pavel Kout.
Dalším dokumentem, který Metrostav před časem
obdržel z ÚPV, je osvědčení o zápisu užitného vzoru Uspořádání pro demontáž a/nebo instalaci těžkého technologického zařízení. Jeho autory jsou technici divize 3 vedení
Ing. Danielem Riedlem a vznikl na základě návrhu nové
technologie pro výměnu kotlů v Elektrárně Prunéřov II.
V současnosti má Metrostav u Úřadu průmyslového
vlastnictví podány přihlášky ještě na jeden další patent
a užitný vzor. Až bude i toto firemní know-how chráněné,
budeme o šikovnosti kolegů informovat.
i n f o r m a c e / ak t u a l i t y / z aj í m av o s t i
Ocenění pracovníci
n a š e FOTORE P ORTÁ Ž
V květnu ocenili ředitelé jednotlivých divizí Metrostavu také nejlepší studenty-asistenty manažera, mistry
a dělníky za rok 2013. Všem vyznamenaným děkujeme
za dobře odvedenou práci, blahopřejeme a přejeme
hodně úspěchů do budoucnosti!
STUDENT-ASISTENT MANA ŽER A METROSTAVU
Ing. Jiří Majer, technik-student, D5 Ing. Petr Šatný,
technik-student, D6
Vít Vidai, technik-student, D8
Ing. Ondřej Kovanda, přípravář, D9
MISTR METROSTAVU
Miroslav Beran, mistr, D1 Ladislav Szilagyi, mistr,
D1 Karel Vorlíček, mistr, D1 Miloš Beer, mistr, D3
Roman Fafl, mistr, D3 Milan Hrach, mistr, D3 Matěj Krupa, mistr, D3 Jan Melichar, mistr, D3 Nikola
Pastirik, mistr, D3 Petr Baloun, mistr, D4 Stanislav
Sedlák, mistr, D4 Ing. Libor Hájek, mistr, D5 Otakar
Kratochvíl, mistr, D5
Ing. RadekPernica, mistr, D5
Ladislav Rusiňák, mistr, D5 Zdeněk Vycudilík, mistr,
D5 Jan Čepelka, mistr, D6 Jan Černohorský, mistr,
D6 Michal Gajdušek, mistr, D6 Martin Prosr, mistr,
D6 Ing. Jana Stejskalová, mistrová, D6 Pavel Švec,
mistr, D6 Jakub Žihla, mistr, D6 Ing. Roman Gurgul, mistr, D8 Ing. Ondřej Holec, mistr, D8 Michal
Aschenbrenner, mistr, D9 Jiří Střela, mistr, D9 Daniel
Kroupa, mistr, D11
1
Ing. Jaromír Šob
Když už, tak už
Zastavení prací a úklid rozestavěné stanice metra
Petřiny před vystoupením orchestru Berg – kterému
se věnuje fotosloupek na straně 2 – využili organizátoři projektu Cinema Royal, aby 4. května, v předvečer podzemního koncertu klasické hudby, uspořádali
v prostorách budoucího metra jednu ze svých projekcí.
Cinema Royal je kino, jaké nelze prožít ani doma, ani
v biografu. Jeho pořadatelé totiž zvou prostřednictvím
internetu registrované diváky na film do originálního
prostředí, kam se jinak veřejnost nedostane. Netradiční,
mnohdy i adrenalinový zážitek zahrnuje nejen promítání
neznámého kultovního snímku, ale i divadlo nebo taneční
vystoupení. Účastníci, kteří jsou vtahováni do děje, přitom předem netuší, co se bude dít. Dozvědí se pouze, kam
přijít na sraz a jak se mají obléct.
V pozvánce na květnovou akci nazvanou Cydonia
Corp. a v podtitulku věnovanou zážitkové dovolené stálo
jenom to, že příruční zavazadla, kromě textilií sloužících
jako pokrývky, nejsou povolena a stálá teplota na místě je
15 stupňů Celsia. Znalce filmových hitů přesto promítání
amerického sci-fi filmu Total Recall s Arnoldem Schwarzeneggerem příliš nepřekvapilo. Zima ve stanici Petřiny
prý byla opravdu jako na Marsu a všichni účastníci tajného kina se v podzemí skvěle bavili. Cinema Royal spolu
s orchestrem Berg tak přispěly nejen k oživení pražské
květnové kulturní nabídky, ale i ke zviditelnění práce
Metrostavu. Více najdete na Facebooku Metrostavu a na
webových stránkách www.cinemaroyal.cz, kde se můžete přihlásit k účasti na dalších podobných akcích, pokud
vás nabídka netradičního promítání zaujala.
DĚLNÍK METROSTAVU
2
3
4
5
6
7
Železný TOMík 2014
Jubilejního dvacátého ročníku triatlonu turistických
oddílů mládeže Železný TOMík se 10. května zúčastnil
rekordní počet 192 mladých sportovců.
Závod dvoučlenných hlídek, který Metrostav dlouhodobě podporuje, odstartoval jako obvykle na Střeleckém
ostrově v Litoměřicích. Byl určen především dětem či
mládeži v kategoriích žactvo a dorost, kteří se utkali v jízdě na kánoi po i proti proudu Labe a Ohře, v jízdě na kole
(foto) v náročném terénu Českého středohoří a v běhu
podél Labe. Letos si ze závodu nejvíce medailových míst
odvezly dvojice z turistického oddílu Kadao Opava.
–red–, foto archiv Železný TOMík
8
9
Stavbu divize 4 Metrostavu nelze ve Varšavě přehlédnout
V hlavním městě Polska pracuje tým Ing. Radima Čápa, Ph.D., na přestavbě čtyřpruhového silničního průtahu S8
mezi mimoúrovňovými křižovatkami (MÚK) Powązkowska a Modlińska. Zahrnuje i nejvytíženější přemostění Visly
– 650 m dlouhý, sedmipolový most Generála Stefana Grota-Roweckiego (foto č. 1). Zatímco se po jeho jižní části
ve dvou pruzích každým směrem táhnou kolony aut, na severní už oceláři přivařují rozšiřující konzoly (foto č. 2).
„Na začátku antikorozních úprav jsme ale zjistili, že původní most nemá odpovídající kvalitu svařovaných spojů.
Musí se opravit, a protože na to máme málo času, asi na něm budeme muset v závěru stavby nepřetržitě točit až
tři stovky pracovníků,“ říká stavbyvedoucí Ing. Ladislav Chovanec. Most navíc slouží nejen pro dopravu, ale také
pro převedení hlavní trasy vodovodu a parovodu (foto č. 3), které musí po většinu roku zůstat v provozu. Celková
délka úseku, kterou divize 4 modernizuje, je přes 4,6 km. Stavba komunikaci rozšiřuje o jeden pruh v každém směru
a pokryje ji novým vozovkovým souvrstvím. Jejím těžištěm jsou ale inženýrské objekty – opěrné zdi, protihlukové
stěny a hlavně 46 mostů (foto č. 4, 5 a 6). Asi polovina z nich se musí kompletně zrekonstruovat (foto č. 7), druhou
část je nutné rozebrat a postavit v rozšířené podobě. Dílo doplní asi 600 m dlouhý prosklený protihlukový tunel
s ocelovou konstrukcí (foto 8). „První most už máme hotový a brzy jej uvedeme do provozu (foto č. 9). Díky tomu
budeme moci v rámci dopravně inženýrských opatření tři další zavřít, zbourat a znovu postavit,“ doplňuje česky
Mgr. Ewa Mariankowska, která na pokyn Ing. Čápa stavbu označila a doslova vyzdobila červenými tabulemi
a plachtami tak, že ve Varšavě určitě nikdo nepřehlédne, že na modernizaci průtahu S8 pracuje Metrostav.
David Bouše, stavební zámečník, D1
Milan Ďuriš,
strojník stavebních strojů, D1 Milan Krupčík, stavební
dělník, D1 Pavel Remta, elektromontér, D1 Martin
Skala, tunelář, D1 Petr Tater, elektromontér, D1 Roman Valenta, zedník, D2 Jaroslav Chovaneček, zedník,
D3 Roman Mudroch, montér ocelových konstrukcí, D3
Zdeněk Šísl, strojník pracovních strojů, D3 Igor Štec,
svářeč kovů, D3 Zdeněk Tomiczek, provozní zámečník,
D3 Daniel Zehrer, instalatér, D3 LubošJackanin, tesař,
D4 Miroslav Kraus, tesař, D4 Eduard Krivák, stavební
montážník, D4 Jozef Leľo, betonář, D4 Roman Matuška, řidič silničních motorových vozidel, D4 Zdeněk
Opplt, řidič silničních motorových vozidel, D4 Miloslav
Pěkný, řidič silničních motorových vozidel, D4 Vladimír
Procházka, řidič silničních motorových vozidel, D4 Milan Šerák, řidič silničních motorových vozidel, D4 Jan
Škrla, stavební montážník, D4 Karel Drdlík, tunelář, D5
Josef Grónský, tesař, D5 Lukáš Katriňák, provozní
zámečník, D5 Jiří Kendrala, tunelář, D5 František Kollár, stavební montážník, D5 Dan Košut, elektromontér,
D5 Bohuslav Krejsa, zedník, D5 Josef Ludačka, tesař,
D5 Jiří Šulaj, strojník pracovních strojů, D5 Jaroslav
Vlček, provozní zámečník, D5 Petr Červenka, zedník,
D6 Josef Havlín, tesař, D6 Jiří Jarolím, zedník, D6
Milan Josl, stavební zámečník, D6 Ivan Langer, tesař, D6 Ján Maslik, tesař, D6 Petr Tesařík, tesař, D6
Tomáš Vavřička, tesař, D6 Vladimír Čapek, zedník, D9
Jindřich Šťastný, zedník, D9 Leopold Bursa, provozní
zámečník, D11
Vladimír Viktora, provozní zámečník,
D11 Zbyněk Vodvářka, provozní zámečník, D11
Zatímco ostatní ocenění pracovníci Metrostavu přejímali vyznamenání v České republice, elektromontérovi
Danu Košutovi předal ocenění vedoucí provozu VNT tunely divize 5 Ing. Jaromír Heřt přímo na stavbě Norðfjarðargöng na Islandu (foto). Stalo se tak v úterý 6. května, kdy
raziči měli z tunelu Norðfjörður vyraženo téměř 1400 m,
tedy 18,6 procenta z jeho celkové délky.
Více informací o islandské stavbě přinesou příš
tí
noviny, kde bude rozhovor s vedoucím projektu Ing. Alešem Gothardem. Pokud však zadáte do facebookového
vyhledávače jméno Norðfjarðargöng, najdete už dnes
pravidelně aktualizovaný profil místních příznivců díla. Je
sice v islandštině, ale fotografie jsou výstižné.
–red–, foto archiv divize 5
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce Koželužská 4,
180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 9/2014 vyšlo 28. 5. 2014 (10/2014 vyjde 12. 6. 2014) / Složení redakční rady Ing. F. Polák (předseda), Ing. J. Pavlíček (místopředseda),
Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob, Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou
37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad
Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejné.
Metrostav_09_2014.indd 4
26.5.14 14:10