strana 3
z p r av o daj s t v í z divi z í
1
Práce na části západního okruhu Plzně finišují
Téměř po dvou letech od začátku zakázky se chýlí
ke konci stavba první části západního okruhu Plzně,
která vytvoří přímé spojení místních částí Skvrňany
a Křimice s Borskými poli v návaznosti na dálniční spojení Rozvadov–Praha. Tým Ing. Pavla Brázdila
z plzeňské oblasti divize 1 při ní ve sdružení odpovídá
za výstavbu osmipolového mostu přes údolí Vejprnického potoka, trať Plzeň–Domažlice a silnici II/203 (foto
č. 1). Na jeho vybudování se vlastními silami podíleli
i pracovníci divize 5 vedení Ing. Petrem Hanzalem.
„Dnes na stavbě 314,6 m dlouhého a až 27 m vysokého
mostu pracují z Metrostavu společně jen technici divizí 1 a 5, kteří projekt v rámci svých kompetencí na místě
řídí a koordinují,“ říká Ing. Brázdil a vysvětluje: „Zaměstnanci provozu mostů a železobetonových konstrukcí
dopravních staveb divize 5 se sami podíleli na výstavbě
železobetonových konstrukcí mostu – na spodní stavbě
a betonáži spřažené desky, která tvoří mostovku – a provedli výsun jeho ocelové vodorovné konstrukce. Dnes je
už ale hotová i přímopochozí izolace chodníků, izolace
silnice (foto č. 2) či její ochrana a silničáři pracují na finální
obrusné vrstvě komunikace. Dále budujeme protihlukové
stěny, odvodnění, terénní a sadové úpravy a montujeme
svodidla. K těmto činnostem už využíváme jen prověřené subdodavatele.“ Ostatní firmy – BERGER BOHEMIA,
STRABAG a EUROVIA CS – pokládají finální vrstvy i u cyklostezek, osazují svodidla či sloupy veřejného osvětlení.
Stěžejní část díla má Metrostav na svém úseku
obchvatu západočeské metropole hotovou. Ing. Brázdil
proto může hodnotit: „Nejnáročnějším úkolem stavby byl
výsun vodorovné ocelové konstrukce mostu, ale o něm už
noviny psaly. Složité byly i betonáže mostovky zejména
v části nad železniční tratí a Vejprnickou ulicí, při kterých
jsme museli dodržovat zvláštní bezpečnostní opatření,
abychom neohrozili nepřerušenou dopravu. Jednoduchá
nebyla ani výměna provizorních mostních ložisek za definitivní. Se vším jsme si ale poradili a investor uvažuje
o zahájení předčasného užívání mostu a celé části okruhu
už od srpna, tedy o měsíc dřív, než určuje smlouva.“
Výstavba zhruba 6 km dlouhého západního obchvatu
Plzně byla rozdělena do tří částí – nultá je hotová, první
končí a druhá se připravuje. Až bude v roce 2020 hotový
celý, umožní řidičům z jihu a západu dostat se rychleji
na Karlovarsko, Mostecko a na sever Plzeňska a obslouží
zónu Borská pole. V té době by po něm v obou směrech
mělo denně projet 15 až 20 tisíc vozidel, o něž by se měla
snížit intenzita dopravy na dnes využívaných komunikacích v obytné zástavbě. A to v Plzni určitě ocení.
2
Přestavba školy v Přibyslavi vyučování nevadí
Základní škola v Přibyslavi u Jihlavy prochází postupnou přestavbou. Její třetí etapu, jež zahrnuje výstavbu nového čtyřpodlažního objektu, řídí tým divize 6,
který pracuje jako lídr ve sdružení s havlíčskobrodskou firmou Stavointerier. Nová budova zaplní proluku
po zbouraném křídle, které už nevyhovovalo také ze
zdravotních důvodů. Žáci, kteří se těšili, že díky modernizaci areálu přijdou o nějaké hodiny vyučování,
jsou ale zatím asi poněkud zklamaní. Celá akce totiž
probíhá prakticky bez narušení vzdělávacího procesu.
Školní areál v Přibyslavi je nezvyklého lichoběžníkového tvaru a tvoří jej šest objektů různého stáří, které
na sebe těsně navazují. V průběhu čtyř etap přestavby
nahradí dvě zbourané budovy nové a zbylé čtyři postupně projdou rekonstrukcí. Cílem této rozsáhlé akce, která
přijde na zhruba osm desítek milionů korun, je rozšířit kapacitu školy z 18 na 23 tříd – z 450 na 650 žáků – a zlepšit
prostředí pro výuku. Přibude zde šest odborných učeben,
nová tělocvična, šatny, družina a provozní i technické zá-
zemí. Škola, která je na náměstí v samém centru města,
bude nově v uzavřeném areálu, jehož součástí se stanou
i dostatečně velké chráněné venkovní plochy se zelení, kde
budou děti moci bezpečně trávit svůj volný čas.
„Staveniště jsme převzali koncem února letošního
roku a ještě letos koncem listopadu bychom měli stavbu
dokončit,“ upřesňuje termíny vedoucí projektu Ing. Lubomír Mik. „Zatím jsme zvládli udělat terénní úpravy, vybetonovat základovou desku a natavit hydroizolace spodní
stavby. V současnosti betonáři naší divize provádějí svislé
konstrukce prvního podzemního podlaží (foto), poté přijde na řadu strop nad 1PP a pak s časovým odstupem
vyzdívky,“ doplňuje mistr Ing. Marek Jekielek.
Stavbaři pracují za plného školního provozu, novou
budovu propojí s dalšími objekty školy v průběhu letních prázdnin. „To bude asi z celé akce nejsložitější,“
říká Ing. Jekielek. „Komplikované bude zejména napojení
na stávající sítě ústředního topení, vzduchotechniky, měření a regulace a propojení a seřízení slaboproudu.“
Práce v Přibyslavi komplikuje i velice stísněný prostor.
Staveniště je uzavřeno mezi tři budovy a není na ně jediný vjezd pro automobily nad 3,5 t. V jednu chvíli se zde
stavbaři ocitli i v roli objevitelů. Při výkopových pracích
na rozhraní stávající budovy a nového objektu nalezli starý
zatopený sklep. Přivolaný archeolog ani potápěč speleolog v něm však nic hodnotného nenašli, a tak byl nakonec zalit betonem. Kromě toho tým divize 6 zatím žádné
další překvapení nečekalo, a tak – pokud vše půjde podle
plánu – po návratu z vánočních prázdnin už budou moci
přibyslavští školáci plně využívat nové moderní prostory.
–jar–, foto Lubomír Mik
Metrostav_09_2014.indd 3
Hotel Thermal má novou kuchyni i restauraci
Až bude za pár týdnů hotel Thermal v Karlových Varech
opět hostit Mezinárodní filmový festival, budou moci
herci, režiséři i jeho další hosté diskutovat o promítaných snímcích v nově zrekonstruované restauraci.
Vznikla díky divizi 9 Metrostavu, a to včetně velkokapacitní kuchyně. Vedle moderního balneoprovozu a tří
renovovaných pater pokojů je úprava stravovacího zařízení dalším krokem k celkové modernizaci známého
hotelu, jehož stavba začala už v roce 1967.
Úkolem týmu Radka Kučery bylo během necelých
šesti měsíců – od poloviny loňského listopadu – přeměnit
stávající stravovací zařízení v moderní restaurační provoz
odpovídající 21. století. „Na technických částech kuchyně
byl hodně znát zub času, některé části vzduchotechniky
byly takřka muzejní kousky,“ říká vedoucí projektu a pokračuje: „Z původních prostor tu ale v podstatě nezůstal
kámen na kameni, protože jsme museli vytvořit plnohodnotné zázemí kuchyně, které se dřív v takovém rozsahu
nevyžadovalo – třeba přípravny masa a zeleniny, prostory
pro studenou kuchyni, cukrárnu, dále skladové místnosti
potravin, mycí centra či funkční odpadové hospodářství.“
Po bouracích pracích tak nakonec zůstaly jen holé
nosné konstrukce a objevil se první zádrhel. Stavbaři totiž
ve zvýšeném přízemí jedenáctipatrové budovy obnažili
vzpěry a vyztužení ocelového skeletu, které ze statických
1
důvodů nešlo demontovat a nová dispozice s nimi nepočítala. Ing. arch. Vlastimil Syrový z architektonického ateliéru ARTON PRO z tohoto důvodu musel v průběhu stavby
výrazně měnit koncepci interiéru. Vzhledem k tomu, že
rekonstrukce kuchyně navíc probíhala za plného provozu
restaurace, museli stavbaři celou řadu činností pečlivě
koordinovat a často plánovat na noční či brzké ranní hodiny, kdy už odešli hosté, ale ještě nedorazili kuchaři.
„Za zmínku stojí i provádění nových vzduchotechnických rozvodů o průměru až 1200 x 800 mm, které
jsme museli vtěsnat do stávajícího zaplněného podhledu
a mnohdy jsme se přitom dostávali do úzkých. Velkou
zásluhu na tom, že se nám vzduchotechnika podařila, má
dodavatel, protože jsme začínali stavět s projektem pro
stavební povolení, který třeba nerespektoval stávající trasy rozvodů,“ vzpomíná hlavní stavbyvedoucí Petr Balák.
Díky skvělé týmové spolupráci všech, kdo se na projektu v Karlových Varech podíleli, se divizi 9 podařilo dílo
dokončit včas. Moderní kuchyň s celoplošným nerezovým
odvětrávacím podhledem (foto č. 1) tak bude moci lépe
plnit přání hotelových hostů, kteří určitě stráví příjemné
chvíle v zajímavě řešené restauraci, jejíž původní podobu
z přelomu 60. a 70. let dnes připomíná jenom strop, jež
se architekt rozhodl zachovat (foto č. 2).
Martina Vampulová, foto Josef Husák
2
Sportovně-regenerační centrum v Nové Pace
Na nové sportovně-regenerační centrum (vizualizace),
se už mohou těšit obyvatelé Nové Paky a okolí. Pod
poněkud dlouhým názvem se skrývá venkovní a vnitřní
bazén propojený s novou tělocvičnou základní školy,
které právě začala stavět divize 9.
Tělocvičnu spojí s bazénem vstupní hala, v níž kromě
recepce a pokladny najde místo i denní bar a odpočinkový
prostor. V plaveckém objektu bude 25m nerezový bazén
se čtyřmi dráhami, dětský bazének se dvěma skluzavkami, vířivka a parní lázeň. Menší venkovní bazén zpestří
13m skluzavka. Bazénová technologie se ukryje v podzemním podlaží pod halou. Součástí areálu bude i zázemí
pro jeho pracovníky a terasa, relaxační plochy, sprchy či
šatny se 157 skříňkami. Bezbariérový areál doplní zvedák
pro spouštění imobilních návštěvníků do bazénu.
Jedním z hlavních argumentů pro umístění areálu byl
zdroj tepla pro podlahové topení v hale a bazénovém objektu. „Spolu s elektřinou totiž bude teplo dodávat kogenerační jednotka nedaleké městské teplárny,“ upřesňuje
vedoucí projektu Ing. Filip Křesťan. „Celé dílo je ale ještě
před námi. Teprve jsme převzali staveniště a zahajujeme
skrývku ornice a zemní práce,“ pokračuje Ing. Křesťan.
Do letošní zimy by měli pracovníci divize 9 připravit
stavbu na montáž ocelové konstrukce bazénové haly. Od
jara je pak naplánovaná montáž bazénu a jeho technologií.
„Bazén má vysoké nároky na zajištění kvality vnitřního
prostředí, musíme proto prověřit slabá místa v konstrukcích a ještě před jejich realizací upozornit na případná
rizika a najít nejvhodnější řešení,“ uvedl Ing. Křesťan.
Zvýšené nároky se budou týkat celého řetězce činností od
architektonického řešení přes návrh technologické části
až po preciznost při provádění. Na posuzování projektové
dokumentace a vyhledávání rizik se proto významně podílejí specialisté z divize 9 i z technických útvarů centrály.
„Jednoduché nebude ani založení stavby v plastických
jílech s vysokou hladinou spodní vody. Náročná bude také
prosklená fasáda s tabulemi z trojskel, které budou klást
velké nároky na návrh nosných hliníkových profilů,“ vypočítává Ing. Křesťan. Důležité bude dobře zvládnout také
prostorovou koordinaci veškerých rozvodů technologií
a precizně provést pohledové železobetonové konstrukce.
I když se začátek stavby zhruba o měsíc opozdil –
původní vítěz tendru začátkem letošního roku z akce
odstoupil a stavbu převzal Metrostav – stavbaři z týmu
Ing. Křesťana hodlají dodržet plánovaný termín odevzdání
stavby. Novopačtí se tak mohou těšit, že si budou moci
v novém bazénu zaplavat už o Vánocích roku 2015.
–jar–, vizualizace archiv stavby
Informace a fotografie ze staveb Metrostavu najdete také na pravidelně
aktualizovaném facebookovém profilu na www.facebook.com/Metrostav
26.5.14 14:10