strana 3

z p r av o daj s t v í z divi z í

1

Práce na části západního okruhu Plzně finišují

Téměř po dvou letech od začátku zakázky se chýlí

ke konci stavba první části západního okruhu Plzně,

která vytvoří přímé spojení místních částí Skvrňany

a Křimice s Borskými poli v návaznosti na dálniční spojení Rozvadov–Praha. Tým Ing. Pavla Brázdila

z plzeňské oblasti divize 1 při ní ve sdružení odpovídá

za výstavbu osmipolového mostu přes údolí Vejprnického potoka, trať Plzeň–Domažlice a silnici II/203 (foto

č. 1). Na jeho vybudování se vlastními silami podíleli

i pracovníci divize 5 vedení Ing. Petrem Hanzalem.

„Dnes na stavbě 314,6 m dlouhého a až 27 m vysokého

mostu pracují z Metrostavu společně jen technici divizí 1 a 5, kteří projekt v rámci svých kompetencí na místě

řídí a koordinují,“ říká Ing. Brázdil a vysvětluje: „Zaměstnanci provozu mostů a železobetonových konstrukcí

dopravních staveb divize 5 se sami podíleli na výstavbě

železobetonových konstrukcí mostu – na spodní stavbě

a betonáži spřažené desky, která tvoří mostovku – a provedli výsun jeho ocelové vodorovné konstrukce. Dnes je

už ale hotová i přímopochozí izolace chodníků, izolace

silnice (foto č. 2) či její ochrana a silničáři pracují na finální

obrusné vrstvě komunikace. Dále budujeme protihlukové

stěny, odvodnění, terénní a sadové úpravy a montujeme

svodidla. K těmto činnostem už využíváme jen prověřené subdodavatele.“ Ostatní firmy – BERGER BOHEMIA,

STRABAG a EUROVIA CS – pokládají finální vrstvy i u cyklostezek, osazují svodidla či sloupy veřejného osvětlení.

Stěžejní část díla má Metrostav na svém úseku

obchvatu západočeské metropole hotovou. Ing. Brázdil

proto může hodnotit: „Nejnáročnějším úkolem stavby byl

výsun vodorovné ocelové konstrukce mostu, ale o něm už

noviny psaly. Složité byly i betonáže mostovky zejména

v části nad železniční tratí a Vejprnickou ulicí, při kterých

jsme museli dodržovat zvláštní bezpečnostní opatření,

abychom neohrozili nepřerušenou dopravu. Jednoduchá

nebyla ani výměna provizorních mostních ložisek za definitivní. Se vším jsme si ale poradili a investor uvažuje

o zahájení předčasného užívání mostu a celé části okruhu

už od srpna, tedy o měsíc dřív, než určuje smlouva.“

Výstavba zhruba 6 km dlouhého západního obchvatu

Plzně byla rozdělena do tří částí – nultá je hotová, první

končí a druhá se připravuje. Až bude v roce 2020 hotový

celý, umožní řidičům z jihu a západu dostat se rychleji

na Karlovarsko, Mostecko a na sever Plzeňska a obslouží

zónu Borská pole. V té době by po něm v obou směrech

mělo denně projet 15 až 20 tisíc vozidel, o něž by se měla

snížit intenzita dopravy na dnes využívaných komunikacích v obytné zástavbě. A to v Plzni určitě ocení.

2

Přestavba školy v Přibyslavi vyučování nevadí

Základní škola v Přibyslavi u Jihlavy prochází postupnou přestavbou. Její třetí etapu, jež zahrnuje výstavbu nového čtyřpodlažního objektu, řídí tým divize 6,

který pracuje jako lídr ve sdružení s havlíčskobrodskou firmou Stavointerier. Nová budova zaplní proluku

po zbouraném křídle, které už nevyhovovalo také ze

zdravotních důvodů. Žáci, kteří se těšili, že díky modernizaci areálu přijdou o nějaké hodiny vyučování,

jsou ale zatím asi poněkud zklamaní. Celá akce totiž

probíhá prakticky bez narušení vzdělávacího procesu.

Školní areál v Přibyslavi je nezvyklého lichoběžníkového tvaru a tvoří jej šest objektů různého stáří, které

na sebe těsně navazují. V průběhu čtyř etap přestavby

nahradí dvě zbourané budovy nové a zbylé čtyři postupně projdou rekonstrukcí. Cílem této rozsáhlé akce, která

přijde na zhruba osm desítek milionů korun, je rozšířit kapacitu školy z 18 na 23 tříd – z 450 na 650 žáků – a zlepšit

prostředí pro výuku. Přibude zde šest odborných učeben,

nová tělocvična, šatny, družina a provozní i technické zá-

zemí. Škola, která je na náměstí v samém centru města,

bude nově v uzavřeném areálu, jehož součástí se stanou

i dostatečně velké chráněné venkovní plochy se zelení, kde

budou děti moci bezpečně trávit svůj volný čas.

„Staveniště jsme převzali koncem února letošního

roku a ještě letos koncem listopadu bychom měli stavbu

dokončit,“ upřesňuje termíny vedoucí projektu Ing. Lubomír Mik. „Zatím jsme zvládli udělat terénní úpravy, vybetonovat základovou desku a natavit hydroizolace spodní

stavby. V současnosti betonáři naší divize provádějí svislé

konstrukce prvního podzemního podlaží (foto), poté přijde na řadu strop nad 1PP a pak s časovým odstupem

vyzdívky,“ doplňuje mistr Ing. Marek Jekielek.

Stavbaři pracují za plného školního provozu, novou

budovu propojí s dalšími objekty školy v průběhu letních prázdnin. „To bude asi z celé akce nejsložitější,“

říká Ing. Jekielek. „Komplikované bude zejména napojení

na stávající sítě ústředního topení, vzduchotechniky, měření a regulace a propojení a seřízení slaboproudu.“

Práce v Přibyslavi komplikuje i velice stísněný prostor.

Staveniště je uzavřeno mezi tři budovy a není na ně jediný vjezd pro automobily nad 3,5 t. V jednu chvíli se zde

stavbaři ocitli i v roli objevitelů. Při výkopových pracích

na rozhraní stávající budovy a nového objektu nalezli starý

zatopený sklep. Přivolaný archeolog ani potápěč speleolog v něm však nic hodnotného nenašli, a tak byl nakonec zalit betonem. Kromě toho tým divize 6 zatím žádné

další překvapení nečekalo, a tak – pokud vše půjde podle

plánu – po návratu z vánočních prázdnin už budou moci

přibyslavští školáci plně využívat nové moderní prostory.

–jar–, foto Lubomír Mik

Metrostav_09_2014.indd 3

Hotel Thermal má novou kuchyni i restauraci

Až bude za pár týdnů hotel Thermal v Karlových Varech

opět hostit Mezinárodní filmový festival, budou moci

herci, režiséři i jeho další hosté diskutovat o promítaných snímcích v nově zrekonstruované restauraci.

Vznikla díky divizi 9 Metrostavu, a to včetně velkokapacitní kuchyně. Vedle moderního balneoprovozu a tří

renovovaných pater pokojů je úprava stravovacího zařízení dalším krokem k celkové modernizaci známého

hotelu, jehož stavba začala už v roce 1967.

Úkolem týmu Radka Kučery bylo během necelých

šesti měsíců – od poloviny loňského listopadu – přeměnit

stávající stravovací zařízení v moderní restaurační provoz

odpovídající 21. století. „Na technických částech kuchyně

byl hodně znát zub času, některé části vzduchotechniky

byly takřka muzejní kousky,“ říká vedoucí projektu a pokračuje: „Z původních prostor tu ale v podstatě nezůstal

kámen na kameni, protože jsme museli vytvořit plnohodnotné zázemí kuchyně, které se dřív v takovém rozsahu

nevyžadovalo – třeba přípravny masa a zeleniny, prostory

pro studenou kuchyni, cukrárnu, dále skladové místnosti

potravin, mycí centra či funkční odpadové hospodářství.“

Po bouracích pracích tak nakonec zůstaly jen holé

nosné konstrukce a objevil se první zádrhel. Stavbaři totiž

ve zvýšeném přízemí jedenáctipatrové budovy obnažili

vzpěry a vyztužení ocelového skeletu, které ze statických

1

důvodů nešlo demontovat a nová dispozice s nimi nepočítala. Ing. arch. Vlastimil Syrový z architektonického ateliéru ARTON PRO z tohoto důvodu musel v průběhu stavby

výrazně měnit koncepci interiéru. Vzhledem k tomu, že

rekonstrukce kuchyně navíc probíhala za plného provozu

restaurace, museli stavbaři celou řadu činností pečlivě

koordinovat a často plánovat na noční či brzké ranní hodiny, kdy už odešli hosté, ale ještě nedorazili kuchaři.

„Za zmínku stojí i provádění nových vzduchotechnických rozvodů o průměru až 1200 x 800 mm, které

jsme museli vtěsnat do stávajícího zaplněného podhledu

a mnohdy jsme se přitom dostávali do úzkých. Velkou

zásluhu na tom, že se nám vzduchotechnika podařila, má

dodavatel, protože jsme začínali stavět s projektem pro

stavební povolení, který třeba nerespektoval stávající trasy rozvodů,“ vzpomíná hlavní stavbyvedoucí Petr Balák.

Díky skvělé týmové spolupráci všech, kdo se na projektu v Karlových Varech podíleli, se divizi 9 podařilo dílo

dokončit včas. Moderní kuchyň s celoplošným nerezovým

odvětrávacím podhledem (foto č. 1) tak bude moci lépe

plnit přání hotelových hostů, kteří určitě stráví příjemné

chvíle v zajímavě řešené restauraci, jejíž původní podobu

z přelomu 60. a 70. let dnes připomíná jenom strop, jež

se architekt rozhodl zachovat (foto č. 2).

Martina Vampulová, foto Josef Husák

2

Sportovně-regenerační centrum v Nové Pace

Na nové sportovně-regenerační centrum (vizualizace),

se už mohou těšit obyvatelé Nové Paky a okolí. Pod

poněkud dlouhým názvem se skrývá venkovní a vnitřní

bazén propojený s novou tělocvičnou základní školy,

které právě začala stavět divize 9.

Tělocvičnu spojí s bazénem vstupní hala, v níž kromě

recepce a pokladny najde místo i denní bar a odpočinkový

prostor. V plaveckém objektu bude 25m nerezový bazén

se čtyřmi dráhami, dětský bazének se dvěma skluzavkami, vířivka a parní lázeň. Menší venkovní bazén zpestří

13m skluzavka. Bazénová technologie se ukryje v podzemním podlaží pod halou. Součástí areálu bude i zázemí

pro jeho pracovníky a terasa, relaxační plochy, sprchy či

šatny se 157 skříňkami. Bezbariérový areál doplní zvedák

pro spouštění imobilních návštěvníků do bazénu.

Jedním z hlavních argumentů pro umístění areálu byl

zdroj tepla pro podlahové topení v hale a bazénovém objektu. „Spolu s elektřinou totiž bude teplo dodávat kogenerační jednotka nedaleké městské teplárny,“ upřesňuje

vedoucí projektu Ing. Filip Křesťan. „Celé dílo je ale ještě

před námi. Teprve jsme převzali staveniště a zahajujeme

skrývku ornice a zemní práce,“ pokračuje Ing. Křesťan.

Do letošní zimy by měli pracovníci divize 9 připravit

stavbu na montáž ocelové konstrukce bazénové haly. Od

jara je pak naplánovaná montáž bazénu a jeho technologií.

„Bazén má vysoké nároky na zajištění kvality vnitřního

prostředí, musíme proto prověřit slabá místa v konstrukcích a ještě před jejich realizací upozornit na případná

rizika a najít nejvhodnější řešení,“ uvedl Ing. Křesťan.

Zvýšené nároky se budou týkat celého řetězce činností od

architektonického řešení přes návrh technologické části

až po preciznost při provádění. Na posuzování projektové

dokumentace a vyhledávání rizik se proto významně podílejí specialisté z divize 9 i z technických útvarů centrály.

„Jednoduché nebude ani založení stavby v plastických

jílech s vysokou hladinou spodní vody. Náročná bude také

prosklená fasáda s tabulemi z trojskel, které budou klást

velké nároky na návrh nosných hliníkových profilů,“ vypočítává Ing. Křesťan. Důležité bude dobře zvládnout také

prostorovou koordinaci veškerých rozvodů technologií

a precizně provést pohledové železobetonové konstrukce.

I když se začátek stavby zhruba o měsíc opozdil –

původní vítěz tendru začátkem letošního roku z akce

odstoupil a stavbu převzal Metrostav – stavbaři z týmu

Ing. Křesťana hodlají dodržet plánovaný termín odevzdání

stavby. Novopačtí se tak mohou těšit, že si budou moci

v novém bazénu zaplavat už o Vánocích roku 2015.

–jar–, vizualizace archiv stavby

Informace a fotografie ze staveb Metrostavu najdete také na pravidelně

aktualizovaném facebookovém profilu na www.facebook.com/Metrostav

26.5.14 14:10