30. května 2016 / 9 / XXVIII

Kdo chce, ten může str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Ptáme se: Ing. Františka Kočího,

viceprezidenta Skupiny MTS str. 2

Islandský Norðfjarðargöng a finská

Espoonlahti str. 3

Dekorace vysoká 115 metrů

Sanace velké plavební komory

v Brunsbüttelu str. 2

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Další návrh na ochranu zdraví při práci

V polovině května představila Evropská komise legislativní

návrh změn směrnice 2004/37/ES. Její úpravy povedou

k lepší ochraně zdraví u osob vystavených na pracovištích

13 rakovinotvorným karcinogenům a mutagenům, jako jsou

sloučeniny chromu, prach z tvrdého dřeva nebo hydrazin.

Nově je mezi ně zahrnut i respirabilní prach krystalického

oxidu křemičitého vznikající těžbou, tunelováním, řezáním,

drcením, případně mletím materiálů obsahujících oxid

křemičitý, třeba betonu, kamene či cihel.

Cesta za snem

V souvislosti s podporou

Metrostav Handy

Cyklo Maratonu 2016

(MHCM 2016), který pořádá

spolek Cesta za snem,

jsou k dispozici samolepky

na auta s logem závodu,

jejichž umístění ukazuje fotografie. Uživatelům firemních

vozů budou distribuovány prostřednictvím střediska osobní

dopravy divize 11. Samolepky na soukromá auta budou

k dispozici na hlavní recepci Palmovka Parku II.

Ostění tunelu Poľana je hotové

V pátek 13. května dobetonovali stavbaři blok č. 75 a tím

dokončili definitivní ostění 900 m dlouhého tunelu Poľana

na slovenské dálnici D3 v úseku Svrčinovec–Skalité. Ražba

tohoto podzemního díla začala v červnu 2014 a skončila

v září o rok později. Za Metrostav projekt vede tým

Ing. Jiřího Břichňáče z divize 5. Více v příštím čísle.

Železný TOMík

Tradiční triatlon pro děti

a mládež Železný TOMík

proběhl v Litoměřicích

14. května. Jedním ze

sponzorů akce, která

se letos uskutečnila už

podvaadvacáté, byla opět

divize 5 a tým Ing. Pavla Kuděje. Výsledky závodu svědčily

o obětavých sportovních výkonech všech zúčastněných.

Významný úspěch na externím trhu

Společnost Metrostav Facility vyhrála v dubnu soutěž na

zajištění provozně-servisních činností na technologickém

a technickém zařízení v objektech Národní knihovny ČR.

Stabilní růst výnosů

O tom, že se Skupině Metrostav daří, svědčí nejen výsledky zveřejněné na valné hromadě Metrostavu, ale i graf dokumentující vývoj jejích

konsolidovaných provozních výnosů z let 2011 až

2015 (v tisících korun). Podrobněji se o výsledcích

hospodaření Skupiny zmiňuje její viceprezident

Ing. František Kočí v rozhovoru na straně 2.

Provozní výnosy skupiny Metrostav

35 000 000

30 000 000

25 000 000

20 000 000

15 000 000

10 000 000

5 000 000

0

2011

Metrostav_09_2016.indd 1

2012

2013

2014

2015

Budovatel metra str. 3

Za pouhý rok se bývalé energocentrum Waltrovky,

staré továrny na výrobu leteckých motorů v Radlicích, přeměnilo v moderní administrativní komplex.

Přestavbu slepence kotelen s přilehlými provozními

budovami řídil tým Ing. Vlasáka z divize 3 a ruku k dílu

zde přiložili i betonáři divize 6. Jediné, co na pozemku

mezi Radlickou ulicí a Pražským Semmeringem zbylo

beze změny, je zhruba 32 let starý komín, čtvrtý nejvyšší v Praze. Díky jeho výšce 115 metrů se dnes nové

sídlo firmy Bosch a Brand Experience Center společnosti BSH (titulní foto) nedají přehlédnout.

„Podle mého se tato stavba technicky nelišila od řady

jiných, které má Metrostav za sebou. Pro každou rekonstrukci je typické, že snad všechno je jinak, než jak předpokládá projekt. A vždy v té horší variantě – konstrukce

jsou méně únosné a víc zničené. Investor předělával

dispozice podle dodatečných požadavků uživatelů až při

stavbě a spíš pět minut po dvanácté než před ní. A jako vždy chyběl čas a peníze. Jsem ale rád, že se mohu

spolehnout na kolegy, s nimiž jsme zakázku zvládli včas

a v očekávané kvalitě,“ říká Ing. Vlasák.

Jako první předával jeho tým už vloni v prosinci přestavěnou uhelnou kotelnu, k ní přiléhající bunkr, skrz nějž

se ke kotlům dováželo palivo od nedaleké železniční vlečky, a bývalou areálovou rozvodnu vysokého napětí. Dnes

v nich na ploše asi 2300 m2 pracují zaměstnanci firmy

BSH, kteří předvádějí domácí spotřebiče značek Bosch,

Siemens či Gaggenau a provozují školicí a kulinářské

centrum i domácí kavárnu. Architekti při rekonstrukci záměrně zachovali industriální ráz budov a prostory Brand

Experience Centra tak nabízejí působivé spojení původních průmyslových konstrukcí s moderním designem.

V pátek 13. května 2016 nastal čas předat i zbylou

část areálu – plynovou kotelnu, do jejíž odstrojené kostry

stavbaři doplnili pět ocelových podlaží kanceláří s železobetonovými instalačními a komunikačními jádry, a objekt

kogenerační jednotky, kde vzniklo tréninkové centrum

na zkoušení ručního nářadí. Plochu kolem 4200 m2 zde

budou využívat zaměstnanci firmy Bosch. Vnitřní sádrokartonové konstrukce napovědí, že se stěhují do moderního prostředí, vnější vzhled budov jim ale nedá zapomenout na historii komplexu. „Na začátku jsme si nedokázali

představit, jak bude kombinace starých a nových prvků

působit, byli jsme však překvapeni, jak dobře vypadá,“

konstatuje Ing. Vlasák.

Fantova budova hlavního nádraží

v Praze se mění i zvenku str. 3

Valná hromada 2016

Na valnou hromadu Metrostavu dorazili 12. května 2016

do Centra vzdělávání Skupiny Metrostav akcionáři nebo jejich zákonní zmocněnci, kteří zastupovali více

než 91,87 procenta jmenovité hodnoty z celkového

množství akcií Metrostavu. Valná hromada proto byla

i ve 45. roce existence společnosti usnášeníschopná.

V úvodu jednání přednesl předseda představenstva

Metrostavu a prezident Skupiny Metrostav Jiří Bělohlav

zprávu o současném stavu firmy a jejím výhledu do budoucnosti. Přitom poznamenal: „Děkuji akcionářům, kteří

nám dali důvěru, a zaměstnancům za dobrou práci, jež

umožnila minimalizovat nepříznivé dopady tuzemského

podnikatelského prostředí. Věřím, že pokud budeme pracovat jako dosud, čeká nás minimálně 45 dalších úspěšných let.“ V průběhu jednání valná hromada mimo jiné:

schválila řádnou účetní i konsolidovanou účetní závěrku

za účetní rok končící 31. prosincem 2015

rozhodla o užití vyprodukovaného zisku za rok 2015

rozhodla o zrušení výboru pro audit a odvolala členy

výboru pro audit společnosti Metrostav

rozhodla o změně stanov

určila, aby audit Metrostavu pro rok 2015 provedla

PricewaterhouseCoopers Audit, s.r.o., a audit pro Metrostav S.A. oddzial w Polsce firma Usługi Księgowe

I Audytorskie „RANGA“, Angelika Sadłoń-Grabska

zvolila do představenstva Jiřího Bělohlava, Ing. Ivana

Šestáka a Ing. Jána Dudáše a za členy dozorčí rady

Ing. Viktora Karela, Ing. Jiřího Karneta a Pavla Meyera

schválila dodatky ke smlouvám o výkonu funkce opětovně zvoleným členům orgánů společnosti

V roce 2016 Metrostav s necelými 3000 zaměstnanců

dosáhl výkonů v hodnotě 19 207 milionů Kč. Obrat byl

v souladu s očekáváním a mírně překročil plánované parametry. Provozní výsledek hospodaření činil 408,7 milionu Kč, celkový výsledek hospodaření před zdaněním pak

dosáhl úrovně 493 milionů Kč.

Společnost Metrostav vyplatí akcionářům v termínu

splatnosti na svůj náklad podíl na zisku – 21,50 Kč na jednu akcii – bezhotovostním převodem na bankovní účet

akcionáře uvedený v seznamu akcionářů, který nahrazuje

evidence zaknihovaných cenných papírů vedená podle

zvláštního právního předpisu Centrálním depozitářem

cenných papírů prostřednictvím Komerční banky.

Rozšíření dosahu

Na Komárňanskej ceste ve slovenských Nových Zámcích začala v květnu pracovat nová výrobna asfaltových směsí, kterou provozuje firma Doprastav Asfalt.

Výrobna typu Ammann Uniglobe (foto) má kapacitu

240 tun za hodinu a je ze všech provozoven Doprastavu

Asfalt nejvýkonnější. Metrostav ji začal stavět v září roku 2015 a od letošního května je ve zkušebním provozu.

Stojí u trasy plánované silnice R7 z Bratislavy přes Dunajskou Stredu do Nových Zámků, a je proto strategicky

velmi důležitá. Splňuje nejen požadavky na kvalitu a bezpečnost, ale i všechny environmentální parametry.

Nová výrobna v regionu jižního Slovenska přispěje

k lepšímu pokrytí tamějšího stavebního trhu asfaltovými

směsmi. Skupina Metrostav s ní na Slovensku ovládá už

7 obaloven a řadí se v jejich počtu na třetí místo v zemi.

Zdroj Doprastav Asfalt

Sanace i zesilování nosných prvků včetně základů jsou

už minulostí stejně jako umouněné kotelny. Místo a podobu si ponechal jen starý a už delší dobu nefunkční komín,

kterého se stavba nedotkla. „Budovali jsme sice kolem něj

pod zemí i nad zemí parkoviště pro 150 aut (malé foto),

jeho základy ale byly naštěstí tak mohutné a hluboké, že

jsme je ani nezahlédli,“ uzavírá vedoucí projektu, který se

s celým týmem stěhuje do Českých Budějovic, kde řídí

dostavbu a přestavbu multifunkčního centra IGY.

–red–, foto Petr Adámek

26.05.16 12:32