30. května 2016 / 9 / XXVIII
Kdo chce, ten může str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Ptáme se: Ing. Františka Kočího,
viceprezidenta Skupiny MTS str. 2
Islandský Norðfjarðargöng a finská
Espoonlahti str. 3
Dekorace vysoká 115 metrů
Sanace velké plavební komory
v Brunsbüttelu str. 2
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Další návrh na ochranu zdraví při práci
V polovině května představila Evropská komise legislativní
návrh změn směrnice 2004/37/ES. Její úpravy povedou
k lepší ochraně zdraví u osob vystavených na pracovištích
13 rakovinotvorným karcinogenům a mutagenům, jako jsou
sloučeniny chromu, prach z tvrdého dřeva nebo hydrazin.
Nově je mezi ně zahrnut i respirabilní prach krystalického
oxidu křemičitého vznikající těžbou, tunelováním, řezáním,
drcením, případně mletím materiálů obsahujících oxid
křemičitý, třeba betonu, kamene či cihel.
Cesta za snem
V souvislosti s podporou
Metrostav Handy
Cyklo Maratonu 2016
(MHCM 2016), který pořádá
spolek Cesta za snem,
jsou k dispozici samolepky
na auta s logem závodu,
jejichž umístění ukazuje fotografie. Uživatelům firemních
vozů budou distribuovány prostřednictvím střediska osobní
dopravy divize 11. Samolepky na soukromá auta budou
k dispozici na hlavní recepci Palmovka Parku II.
Ostění tunelu Poľana je hotové
V pátek 13. května dobetonovali stavbaři blok č. 75 a tím
dokončili definitivní ostění 900 m dlouhého tunelu Poľana
na slovenské dálnici D3 v úseku Svrčinovec–Skalité. Ražba
tohoto podzemního díla začala v červnu 2014 a skončila
v září o rok později. Za Metrostav projekt vede tým
Ing. Jiřího Břichňáče z divize 5. Více v příštím čísle.
Železný TOMík
Tradiční triatlon pro děti
a mládež Železný TOMík
proběhl v Litoměřicích
14. května. Jedním ze
sponzorů akce, která
se letos uskutečnila už
podvaadvacáté, byla opět
divize 5 a tým Ing. Pavla Kuděje. Výsledky závodu svědčily
o obětavých sportovních výkonech všech zúčastněných.
Významný úspěch na externím trhu
Společnost Metrostav Facility vyhrála v dubnu soutěž na
zajištění provozně-servisních činností na technologickém
a technickém zařízení v objektech Národní knihovny ČR.
Stabilní růst výnosů
O tom, že se Skupině Metrostav daří, svědčí nejen výsledky zveřejněné na valné hromadě Metrostavu, ale i graf dokumentující vývoj jejích
konsolidovaných provozních výnosů z let 2011 až
2015 (v tisících korun). Podrobněji se o výsledcích
hospodaření Skupiny zmiňuje její viceprezident
Ing. František Kočí v rozhovoru na straně 2.
Provozní výnosy skupiny Metrostav
35 000 000
30 000 000
25 000 000
20 000 000
15 000 000
10 000 000
5 000 000
0
2011
Metrostav_09_2016.indd 1
2012
2013
2014
2015
Budovatel metra str. 3
Za pouhý rok se bývalé energocentrum Waltrovky,
staré továrny na výrobu leteckých motorů v Radlicích, přeměnilo v moderní administrativní komplex.
Přestavbu slepence kotelen s přilehlými provozními
budovami řídil tým Ing. Vlasáka z divize 3 a ruku k dílu
zde přiložili i betonáři divize 6. Jediné, co na pozemku
mezi Radlickou ulicí a Pražským Semmeringem zbylo
beze změny, je zhruba 32 let starý komín, čtvrtý nejvyšší v Praze. Díky jeho výšce 115 metrů se dnes nové
sídlo firmy Bosch a Brand Experience Center společnosti BSH (titulní foto) nedají přehlédnout.
„Podle mého se tato stavba technicky nelišila od řady
jiných, které má Metrostav za sebou. Pro každou rekonstrukci je typické, že snad všechno je jinak, než jak předpokládá projekt. A vždy v té horší variantě – konstrukce
jsou méně únosné a víc zničené. Investor předělával
dispozice podle dodatečných požadavků uživatelů až při
stavbě a spíš pět minut po dvanácté než před ní. A jako vždy chyběl čas a peníze. Jsem ale rád, že se mohu
spolehnout na kolegy, s nimiž jsme zakázku zvládli včas
a v očekávané kvalitě,“ říká Ing. Vlasák.
Jako první předával jeho tým už vloni v prosinci přestavěnou uhelnou kotelnu, k ní přiléhající bunkr, skrz nějž
se ke kotlům dováželo palivo od nedaleké železniční vlečky, a bývalou areálovou rozvodnu vysokého napětí. Dnes
v nich na ploše asi 2300 m2 pracují zaměstnanci firmy
BSH, kteří předvádějí domácí spotřebiče značek Bosch,
Siemens či Gaggenau a provozují školicí a kulinářské
centrum i domácí kavárnu. Architekti při rekonstrukci záměrně zachovali industriální ráz budov a prostory Brand
Experience Centra tak nabízejí působivé spojení původních průmyslových konstrukcí s moderním designem.
V pátek 13. května 2016 nastal čas předat i zbylou
část areálu – plynovou kotelnu, do jejíž odstrojené kostry
stavbaři doplnili pět ocelových podlaží kanceláří s železobetonovými instalačními a komunikačními jádry, a objekt
kogenerační jednotky, kde vzniklo tréninkové centrum
na zkoušení ručního nářadí. Plochu kolem 4200 m2 zde
budou využívat zaměstnanci firmy Bosch. Vnitřní sádrokartonové konstrukce napovědí, že se stěhují do moderního prostředí, vnější vzhled budov jim ale nedá zapomenout na historii komplexu. „Na začátku jsme si nedokázali
představit, jak bude kombinace starých a nových prvků
působit, byli jsme však překvapeni, jak dobře vypadá,“
konstatuje Ing. Vlasák.
Fantova budova hlavního nádraží
v Praze se mění i zvenku str. 3
Valná hromada 2016
Na valnou hromadu Metrostavu dorazili 12. května 2016
do Centra vzdělávání Skupiny Metrostav akcionáři nebo jejich zákonní zmocněnci, kteří zastupovali více
než 91,87 procenta jmenovité hodnoty z celkového
množství akcií Metrostavu. Valná hromada proto byla
i ve 45. roce existence společnosti usnášeníschopná.
V úvodu jednání přednesl předseda představenstva
Metrostavu a prezident Skupiny Metrostav Jiří Bělohlav
zprávu o současném stavu firmy a jejím výhledu do budoucnosti. Přitom poznamenal: „Děkuji akcionářům, kteří
nám dali důvěru, a zaměstnancům za dobrou práci, jež
umožnila minimalizovat nepříznivé dopady tuzemského
podnikatelského prostředí. Věřím, že pokud budeme pracovat jako dosud, čeká nás minimálně 45 dalších úspěšných let.“ V průběhu jednání valná hromada mimo jiné:
schválila řádnou účetní i konsolidovanou účetní závěrku
za účetní rok končící 31. prosincem 2015
rozhodla o užití vyprodukovaného zisku za rok 2015
rozhodla o zrušení výboru pro audit a odvolala členy
výboru pro audit společnosti Metrostav
rozhodla o změně stanov
určila, aby audit Metrostavu pro rok 2015 provedla
PricewaterhouseCoopers Audit, s.r.o., a audit pro Metrostav S.A. oddzial w Polsce firma Usługi Księgowe
I Audytorskie „RANGA“, Angelika Sadłoń-Grabska
zvolila do představenstva Jiřího Bělohlava, Ing. Ivana
Šestáka a Ing. Jána Dudáše a za členy dozorčí rady
Ing. Viktora Karela, Ing. Jiřího Karneta a Pavla Meyera
schválila dodatky ke smlouvám o výkonu funkce opětovně zvoleným členům orgánů společnosti
V roce 2016 Metrostav s necelými 3000 zaměstnanců
dosáhl výkonů v hodnotě 19 207 milionů Kč. Obrat byl
v souladu s očekáváním a mírně překročil plánované parametry. Provozní výsledek hospodaření činil 408,7 milionu Kč, celkový výsledek hospodaření před zdaněním pak
dosáhl úrovně 493 milionů Kč.
Společnost Metrostav vyplatí akcionářům v termínu
splatnosti na svůj náklad podíl na zisku – 21,50 Kč na jednu akcii – bezhotovostním převodem na bankovní účet
akcionáře uvedený v seznamu akcionářů, který nahrazuje
evidence zaknihovaných cenných papírů vedená podle
zvláštního právního předpisu Centrálním depozitářem
cenných papírů prostřednictvím Komerční banky.
Rozšíření dosahu
Na Komárňanskej ceste ve slovenských Nových Zámcích začala v květnu pracovat nová výrobna asfaltových směsí, kterou provozuje firma Doprastav Asfalt.
Výrobna typu Ammann Uniglobe (foto) má kapacitu
240 tun za hodinu a je ze všech provozoven Doprastavu
Asfalt nejvýkonnější. Metrostav ji začal stavět v září roku 2015 a od letošního května je ve zkušebním provozu.
Stojí u trasy plánované silnice R7 z Bratislavy přes Dunajskou Stredu do Nových Zámků, a je proto strategicky
velmi důležitá. Splňuje nejen požadavky na kvalitu a bezpečnost, ale i všechny environmentální parametry.
Nová výrobna v regionu jižního Slovenska přispěje
k lepšímu pokrytí tamějšího stavebního trhu asfaltovými
směsmi. Skupina Metrostav s ní na Slovensku ovládá už
7 obaloven a řadí se v jejich počtu na třetí místo v zemi.
Zdroj Doprastav Asfalt
Sanace i zesilování nosných prvků včetně základů jsou
už minulostí stejně jako umouněné kotelny. Místo a podobu si ponechal jen starý a už delší dobu nefunkční komín,
kterého se stavba nedotkla. „Budovali jsme sice kolem něj
pod zemí i nad zemí parkoviště pro 150 aut (malé foto),
jeho základy ale byly naštěstí tak mohutné a hluboké, že
jsme je ani nezahlédli,“ uzavírá vedoucí projektu, který se
s celým týmem stěhuje do Českých Budějovic, kde řídí
dostavbu a přestavbu multifunkčního centra IGY.
–red–, foto Petr Adámek
26.05.16 12:32