Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 09/2016, Strana 2
Metrostav Metrostav 09/2016, Strana 3
Islandský Norðfjarðargöng afinská Espoonlahti
Jeden vedoucí projektu zMetrostavu často řídí víc za-
zek. Dosud ale žádný nevedl díla vzných státech.
Prvním se stal Ing.Aleš Gothard zprovozu VNT tunely
divize 5, který kislandskému tunelu Norðfjörður dostal
nastarost izakázku veFinsku. Jak ale říká, není na ně
m: „Uvědomuji si, že to bude náročné. V obou ze-
mích ale mám kolegy, kterým důvěřuji, avím, že ibeze
mne dokážou samostatně, doe arychle rozhodovat.“
Poprorážce více než 7,5 km dlouhého silničního tunelu
Norðfjörður začali vloni vzáří pracovníci divize 5 Island
postupně opouštět. Většinu dalších činností směřujících
kdokončení zakázky totiž měla prost firma Suðurverk,
místní partner Metrostavu vesdružení, asubdodavatelé.
Jeden znich, který zajišťoval betože aizolace, ale náhle
zkrachoval. Ing.Gothard k tomu říká: „Vzhledem knepří-
jemným zkušenostem ze soudů spartnerem zedcho-
ho islandského projektu Héðinsfjaargöng jsme se při
náhradě zbankrotované společnosti snažili postupovat
velmi obeetně avýna trvala dlouho, abychom mini-
malizovali možnost nových sporů. Betonáže proto teprve
nedávno zahájili kolegové z našeho divizního provozu
mostů aželezobetonových konstrukcí, ktí postaví šest
technologických místností, hloubený úsek při portálu
Eskifur a krátký hloubený tunel podcházející novou
komunikaci. Vizolacích pokračuje společnost Renesco.
Vposledních dnech se tak pet zaměstnanců divize 5
vEskifjörðuru opět zvyšuje. Kromě čtyř techniků ztýmu
Ing.Gotharda už naIslandu pracuje i13 betonářů adaí
ještě dorazí. „li by zůstat asi dolistopadu. Poté se už
naše zastoupení naIslandu zase zredukuje. Ipřes zdržení
zaviněné bankrotem subdodavatele by stavba měla být
hotová vtermínu podle smlouvy, vzáří roku 2017.“
Druhá zakázka ovíce než dva tice kilometrů vzduš-
nou čarou dál navýchodojihovýchod vHelsinkách teprve
zíná. Ing. Gothard tam bude řídit výstavbu 2,77 km
dlouhých traťových tunelů s profilem 36,2 m
2
, stanice
metra Espoonlahti, rozpletu advou apendi. Opět nato
divize 5 nebude sama, ale vesdružení sjí dobře zm
partnerem – místní firmou DESTIA. Její zaměstnanci vy-
budují zařízení staveniště (foto č. 1, 2), provedou lomovou
ražbu vestanici, vertikální šachty azajistí odvoz více než
204tisíc kubíků rubaniny.
NaMetrostav čekají ražby tunelů metodou Drill&Blast
– 15390 m
3
/měsíčně, injektáže ze zhruba tisíce tun ce-
mentu, upevnění asi 91000 m svorků astříkané betony.
Slovy Ing. Gotharda: „Extenzivní injektáže, nedostatek
času, dodržení limitů pro seizmická zažení budov napo-
vrchu, velmi náročný klient, podle geologické zprávy
časté poruchové zóny anově poskládaná osádka. Jtě že
vHelsinkách bude působit jako hlavní stavbyvedoucí Ivan
Piršč, snímž jsem vestejm gardu razil také Nofjörður
akterého si velmi vážím.“ DoFinska se totiž vydají tune-
ři, kteří naIslandu dodělávali definitivy, adoplní je no
ijatí zastnanci, kteří jtě sprací Metrostavu vzahra-
ničí nemají zkušenosti. Ale ani Ing.Piršč to nebude mít
jednoduché – musí jako vedoucí projektu dokoit ražbu
norsho tunelu Joberg adílo předat svému nástupci.
red–, foto archiv divize 5
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
1
2
Rozlehlá hala pro automobilku vBratislavě
Divize 1 nevno dosáhla daího úspěchu na Slo-
vensku – tým Ing. Radovana Jaška začal v lednu
vjeho metropoli stat montážní halu pro společnost
Volkswagen Slovakia. Jeho práce vesdrení sfirmou
INGSTEEL skoí příští rok na jaře a umožní výrobu
sportovně-užitkových vozů Porsche Cayenne.
Neočekávám, že by naše stavba byla technologicky
komplikovaná. Hala má ale plochu kolem 90000 m
2
avý-
zvou proto zřejmě budou objemy jednotlivých pra. In-
tenzivněji se také budeme muset sousedit nakoordinaci
našich činností stěmi, které přímo pro investora zajišťuje
dodavatel vnich rozvodů technolog,“ říká Ing.Jek.
Jeho slova potvrzují parametry díla – hala sustupu-
cím obdélkovým půdorysem měří vnejdelší části kolem
550 m avnejširší přes 210 m. Základem svisch nosch
prvků je 179 prefabrikovaných železobetonových slou
sprůřezem až 1 × 1 m, délkami od14,5 do18,3 m ahmot-
ností do57 tun. Vevýrobní hale přesáhne stlá výška 9 m
apodlaha tu musí přenést plošné zatížení 5 t/m
2
. Nac
musí odolat pojezdu vysokozdvižho vozíku.
„Dnes máme hotové výkopy izalení aprovádíme že-
lezobetonové konstrukce, montujeme prefa sloupy, na
upevňujeme ocelové příhradové nosky itrazové ple-
chy askme střešní plášť (foto). Soužně budujeme
ležatou kanalizaci,“ vypočítává Ing.Jek. Podokonče
haly ajejího administrativního asociálního zázemí bude
vnové výrobně pracovat vjedné směně 400 zaměstnanců.
red–, foto archiv stavby
Fantova budova v Praze se mění izvenku
Nejen po Praze se naczí celá řada objektů, kam se
v různých etapách pracovníci Metrostavu vracejí, aby
je dál rekonstruovali, rozšovali či jinak upravovali.
Jedno z takových míst, jež nese už poněkolikáté ruko-
pis Metrostavu, je historická budova železniční stanice
Praha hlavní nádraží.
Po modernizaci odbavovací haly, která byla znovu
otevřena před pěti lety, se v průhu roku 2013 zast-
nanci divize 9 pod vedením Ing. Michala Kaisera postarali
o vzkříšení Fantovy kavárny. Pod taktovku divize 3 prošla
obnovou i nádražní kolejiště a nástupiště. V současné do-
bě nad nimi prodí jiný tým divize 3 v čele s Ing. Janem
Krajdlem rekonstrukci zastřešení historické haly.
Kromě toho koncem února vztili další pracovci
divize 9 lešení u střední části fasády historické Fanto-
vy budovy (foto č. 1), aby památkově chráněné stavbě
vrátili i zvenku její původní krásu. „Čeká nás především
restaurování štukové i sochské výzdoby a zeleného
obkladu, ukterého se budou muset vyrábět také repliky,
repase ocelových a truhlářských prvků a výměna klempíř-
ských částí ielektroinstalace,“ vypočítává stavbyvedoucí
Ing.Jaroslav Sýkora, který řídí práce na místě.
Opravu zahájili restauráti podrobným průzkumem
štukových a kamenných prvků fasády a oken i dví.
ročmi postupy zjistili, že v minulosti byly všechny
spáry mezi kamennými kvádry pískovcových věží přetře-
ny nevhodným asfaltovým nátěrem, jenž kámen poškodil.
Narušené jsou i plastiky na věžích, třeba křídla orlic, která
se uvoují a hrozí pádem. „Bude u nich nutné šetrně od-
stranit asfaltový nár a vyrobit nové repliky křídel, sčí
se původně nepítalo,“ říká Ing. Sýkora. „V soasné
době probíhají zkoky čištění a odstraňoní nesoudrž-
ch částí kamenné a štukové výzdoby a vedle toho běží
iprůzkum zámečnických prvků, který odhalil špatný stav
ocelových konstrukcí kopulí věží,“ doplňuje.
Pro zachování historické hmoty bude povrch štuko-
vých i kamench částí (foto č. 2) po očistění zpevněn.
Praskliny budou muset stavbaři injektovat a chybějící
části doplní novými. Na závěr bude potřeba provést
hydrofobizaci, která sníží kapilární nasákavost fasádních
prvků a přispěje k prodloení jejich životnosti.
Obnovu zevního pště středové části historické ná-
dražní budovy by měl tým Ing. Jaroslava Sýkory dokončit
v únoru příšho roku. Zatím se z, že se mu to podaří
– ipřes nárné podmínky na staveništi, které se nachá-
zí v těsné bzkosti magistrály a vedle frekventovaho
chodníku se zastávkami mnoha autobusů.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
METROSTAV SLAVÍ 45 LET SVÉ EXISTENCE
Budovatel metra u stanice Chodov
V pražském metru nalezneme celou řadu uleckých
l, na něž jsme si již natolik zvykli, že už je ani ne-
vnímáme. A nehraje přitom roli, zdali představují ty
nejleí výtvarné projevy své éry nebo naopak u
poplatné době a její ideologii. Prostě nám zevšedně-
ly a staly se integrální součástí prostoru, v němž se
pohybujeme jaksi automaticky.
Jiný případ ale představují díla, která z neho po-
domí vymizela jen proto, že byla chybně interpretována,
což je i případ Budovatele, bronzové sochy naczející
se pobž vestibulu stanice Chodov. Tato plastika byla
již v době svého odhalení mylně považována za budo-
vatele normalizační, tedy negativním étosem opřede
spolnosti. Přitom její autor, akademický sochař Fran-
tišek Radvan (*1922) své dílo zamýšlel jako poctu těm,
ktí na stavbě tohoto dopravho systému pracovali.
Zásadní změnu v interpretaci sochy zřejmě způsobilo
jak její realistické ztvárnění včetně atributů (montérky,
ilba a gumáky), tak i název stanice, u níž byla posta-
vena. Původně nesla jméno Budovatelů; ve hře ale byl
i název Šesté pětiletky, neboť v roce 1980, kdy cyklus
ekonomického pnu dobíhal, byla právě tato stanice
uvedena do provozu. Autory jejího řešení jsou architekti
Jiří Dek a Jan Marek, ktí sny nástuptě obložili
12 tisíci keramických tvarovek v kombinaci vypuklých
a vydutých půlválců a v barvách krevní soli. Vyrobily
je Ptorenské keramické závody u Břeclavi aběžně se
používaly ke stavbám komínů.
Vraťme se ale zpět k Budovateli a jeho poje, které
vedle zadání determinovalo i autorovo školení a rov-
ž také zaře. Frantek Radvan je absolventem
pražské Akademie výtvarch uní, kde sochařství
vystudoval v ateliérech profesorů Jana Laudy a Karla
Pokorho. Tedy ulců tvících v duchu realismu,
kteří Radvanovo dílo nejen ovlivnili, ale k realistickému
pojetí ho i nasrovali. Je tudíž pochopitelné, že ro-
ku1979, kdy umělec na plastice, jejímž předobrazem je
cínová socha Minéra (1978), začal pracovat, sáhl právě
po realistickém ztvárnění i typických atributech stavba-
řů. Jedině tak mohlo být totiž jeho dílo lépe srozumitel
m, jímž je zasvěceno.
Jakub Potůček
1 2
Porsche Cayenne je pětisedadlové luxusní SUV
vyráné odroku 2002 německou automobilkou
Porsche vLipsku. Karoserie modelů jeho nejnovější
generace vzniká spolu se sesterskými vozy VWTouareg
vzávodě firmy Volkswagen Slovakia vDevínské Nové
Vsi. V1. čtvrtletí roku 2016 stoupl celosvětový prodej
automobilů Porsche Cayenne oproti stejnému obdo
edchoho roku oosm procent acelkem se jich
prodalo téměř 17,6 tisíce kusů. Slovensko se idíky
jejich produkci stalo další automobilovou velmocí.
Metrostav_09_2016.indd 3 26.05.16 12:33
Metrostav Metrostav 09/2016, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 09/2016, Strana 1
Metrostav Metrostav 09/2016, Strana 2
Metrostav Metrostav 09/2016, Strana 3
Metrostav Metrostav 09/2016, Strana 4
Metrostav Metrostav 09/2016, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 09/2016, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 09/2016, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 09/2016, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (572 ms)

Rendering Strana 4 (102611): (0/1) (562 ms)

Rendering Strana 3 (102608): (0/1) (605 ms)

Rendering Strana 2 (102604): (0/1) (605 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2959/vth118940-1.jpg (2x)

 i2959/vth118944-1.jpg

 i2959/bg102608.svg

 i2959/vth118947-1.jpg

 i2959/vth118938-1.jpg