strana 4
Uměli se postavit
V souvislosti s partnerstvím Metrostavu a spolkem
Cesta za snem (www.cestazasnem.cz) a zejména Metrostav Handy Cyklo Maratonem 2016 si ve vstupní hale
Palmovka Parku II můžete prohlédnout nové informační tabule a fotografickou výstavu.
Metrostav Handy Cyklo Maraton spojuje rozdílné
skupiny lidí – hendikepované s veřejností, ženy a muže,
profesionální sportovce s amatéry i starší s mladými. Na
bannerech v hale najdete informace a fotografie z jeho
předešlých ročníků, informace, jak fandit našim dvěma
týmům nebo jak se do akce osobně zapojit.
Myšlenku projektu podporuje i nová výstava, která
je v hale k vidění od 23. května a nese název Umíme se
postavit na vlastní nohy. Jejím tématem je život vozíčkářů,
kteří se nenechali zlomit svým osudem a dokážou si poradit se svým životem: pracují, studují, sportují, věnují se
umění, vychovávají děti. Dokazují, že i na vozíku je možné
stát na vlastních nohou, a vzkazují: „Nemůžeme chodit,
ale umíme se o sebe postarat. Naše páteř je zlomená, ale
my ne. I na vozíku můžeme stát na vlastních nohou!“
Věříme, že se projekty spolku Cesta za snem i fotografická výstava budou líbit. Pokud budete potřebovat další
informace nebo chtít podat pomocnou ruku při organizaci
Metrostav Handy Cyklo Maratonu 2016 (jako organizátoři
budete po nezbytně nutnou dobu uvolněni z práce a vaše
pomoc bude plně hrazena), využijte prosím e-mailové
adresy cyklomaraton@metrostav.cz.
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Prostředí BIM pro
dopravní stavitelství
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
1
Ing. Vojtěch Kostiha, MBA
Ročenka architektury
Společnost Prostor – architektura, interiér, design vydala
ročenku Česká architektura 2014–2015 a Metrostav byl
opět jejím partnerem. Publikaci letos sestavila zlínská
architektka Jitka Ressová a dostalo se do ní 33 projektů
z celé České republiky. Vyšla 13. dubna a je možné ji zakoupit či objednat u vybraných knihkupců nebo u vydavatele. Více informací najdete na internetové adrese http://
prostor-ad.cz/roc2016/rocenka1415.htm.
2
3
Leccos bylo jinak
Během rekonstrukce historické budovy Národního
muzea v Praze odhalili stavbaři v makovici lucerny
na hlavní věži zapečetěnou schránku s odkazem předchůdců, kteří obnovovali plášť budovy v roce 1972.
Ve čtvrtek 12. května 2016 prozradila olověná schránka (foto) svá tajemství novinářům. Dobové snímky ukázaly tehdejší interiéry muzea, záběry z oken odhalily vzhled
staveniště metra a stav rozestavěnosti Federálního shromáždění. Dokumenty potom připomněly, že začátkem
70. let minulého století bylo leccos jinak. Sdružený socialistický závazek zúčastněných dodavatelů třeba tvrdil, že
poškození fasády muzea nezpůsobil jen čas a povětrnostní vlivy, ale i důsledky druhé světové války. Je sice pravda,
že 7. května 1945 zasáhla budovu letecká bomba, která
poničila její střední trakt, přesto se na obvodovém plášti
nejvíc podepsala střelba z kulometů a samopalů 21. srpna
roku 1968, o které listiny mlčí.
Záhadou je i důvod, proč pracovníci JPPUP Pelhřimov
na schránku vyryli datum 19. června a dovnitř uložili dva
měsíce staré noviny. Bavilo je připomenout, že právě
v dubnu 1972 vyhráli českoslovenští hokejisté v Praze
mistrovství světa a porazili Sovětský svaz, jehož vojáci
muzeum poničili? To se už asi nedovíme, jisté však je,
že schránku převzali restaurátoři a po ukončení rekonstrukce hlavní věže ji vrátí na původní místo doplněnou
upomínkami na současnost. Věříme, že k nim bude moci
přispět i Metrostav, když jako lídr řídí sdružení, které
přestavbu muzea provádí. Projektový tým vedený Janem
Kučerou by jistě potěšilo, kdyby do makovice mohli jako
odkaz vložit noviny, které by o dnešní době nelhaly.
–red–, Fotografie@Ester Havlová
Asociace pro rozvoj infrastruktury (ARI) spolu s ministerstvem dopravy, CzBIM, ŘSD, SŽDC a SFDI uspořádala 19. dubna kulatý stůl s názvem Potenciál využití
BIM v oblasti dopravní infrastruktury České republiky.
V jeho rámci byly představeny možnosti BIM v této oblasti a především zkušenosti firem, které se již touto
problematikou zabývají.
Na začátku zaujaly údaje, které dokládají ztráty stavitelství vzniklé poklesem jeho produktivity oproti průmyslu
– zatímco produktivita průmyslu se od roku 1964 dodnes
více než zdvojnásobila, produktivita stavebnictví za stejné
období o čtvrtinu klesla.
Zajímavé byly i výsledky průzkumů, jež dokládají,
že stavitelství má asi 30 % projektů dražších, než bylo
očekávání, 92 % klientů nepokládá současnou dokumentaci stavby za dostatečnou a 37 % na stavbě použitého
materiálu se stává odpadem. Tyto negativní faktory jsou
připisovány nedostatečnému využívání výpočetní techniky a také latentnímu odporu proti racionalizaci a zprůhlednění projektové dokumentace, který lze pozorovat
v některých segmentech tuzemského stavebního trhu.
Prezentace dodavatelů přibližovaly projekty, na nichž
firmy nebo jejich mateřské společnosti pracovaly v prostředí BIM. Z našeho pohledu bylo zajímavé, že mezi nimi
byla i výstavba linky Crossrail v Londýně, na níž pracuje
dceřiná společnost Metrostavu firma BeMo Tunnelling.
Představeny byly také pilotní projekty BIM na dopravních
stavbách v Česku: D4 Skalka – křižovatka II/118 a rekonstrukce železniční stanice Česká Lípa. Obě provádí
Skanska, které projekty do prostředí BIM upravují vlastní
pracovníci. Z příspěvků projektových firem zaujala práce
Metroprojektu na připravované trase metra I.D a jeho informace, že už nyní zaměstnává 60 projektantů se znalostí
prostředí BIM. Zástupce Fakulty stavební ČVUT v Praze
promluvil o ztrátách dat v současné dokumentaci jako
o příčině chyb v přípravě, realizaci a provozování staveb.
Všechny prezentace, které přinesly sondu do současného povědomí o problematice prostředí BIM i o možnostech, jež se v tomto oboru dodavatelům nabízejí, jsou
dostupné na webu www.ceskainfrastruktura.cz v záložce Akce pod odkazem Kulaté stoly.
Jaroslav Synek
4
5
6
7
8
9
Na rekordní Párty Metrostavu se letos dobře pobavilo téměř tisíc hostů
Třetí květnový čtvrtek patřil na Občanské plovárně oblíbené Párty, jejíž program i tentokrát návštěvníky pořádně
rozehřál (foto č. 1). Generální ředitel společnosti Ing. Pavel Pilát (foto č. 2) v úvodu setkání připomněl, že bez
vlastních dělníků a řemeslníků by Metrostav na trhu neobstál. Poděkoval všem za odvedenou práci a popřál dobrou
zábavu spojenou s oslavou 45. firemních narozenin. Aby výročí nezapadlo, dostal každý příchozí jeho logo na svou
hruď (foto č. 3). „Placek jsme rozdali 990, proto víme, kolik lidí dorazilo,“ vysvětlil Mgr. Robert Gruzovský z útvaru
vztahů k veřejnosti, který Párty organizuje. Letos na ni pozval předsedu spolku Cesta za snem handbikera Heřmana
Volfa (na foto č. 4 je s prezidentem Skupiny Metrostav Jiřím Bělohlavem), aby přiblížil aktivity, jež v letošním roce
Metrostav podporuje. Velký ohlas vzbudila show vícenásobného mistra světa ve footbag freestylu, tedy ukázka
triků s hakisakem (foto č. 5), fotbalovým míčem, bowlingovou koulí a mobilem moderátora akce Petra Vichnara.
K dalším atrakcím patřila projížďka lodí (foto č. 6), fotbálek, oblíbený siloměr (foto č. 7) či laserová střelnice. Se
svými kolegy dělníky, mistry i řediteli se tu sešli i bývalí smluvní žáci, dnes už zaměstnanci Metrostavu (na foto
č. 8 se Zuzanou Junkovou z útvaru personálního marketingu). Sálem duněla diskotéka z 60.–90. let 20. století, pod
stanem hrála k tanci rockenrollová kapela, vrcholem večera ale byl koncert skupiny Tři sestry (foto č. 9) v čele s Lou
Fanánkem Hagenem. Že se skvěle bavili nejen posluchači, ale i on, dosvědčuje upoutávková fotografie na titulní
straně. Dobrá nálada zpestřená ohňostrojem na oslavu výročí Metrostavu vydržela spoustě lidí až do půlnoci.
Vysněná praxe aneb
pohled z druhé strany
Fotosloupek v novinách na straně 2 dokumentuje současnou praxi Kuby Jirků ve středisku drobné a střední
mechanizace divize 11. Jeho pohled na práci v Metrostavu z letošního února přinášejí následující řádky:
„Studuji třetím rokem v Jedličkově ústavu, a protože
se zajímám o stavební a zemědělskou techniku, tak mě
napadlo, že bych si v tomto oboru mohl najít i praxi.
S konzultantkou jsme v Praze vybrali pár stavebních firem, do kterých jsme napsali, a jako první mi odpověděli
z Metrostavu. Divize 11 mě pozvala na exkurzi, a protože
jsem se jim zalíbil, domluvili jsme se na nástupu do půjčovny střediska drobné a střední mechanizace. Na praxi
dojíždím s asistentem Jirkou jednou za 14 dní ve středu
na čtyři dopolední hodiny. Při práci zjišťuji, jak to chodí
v tak velké firmě, jako je Metrostav. Eviduji revize půjčených strojů, skenuji dokumenty a pomáhám při dodávání
materiálů na stavby.
Mám kolem sebe super kolektiv (foto), který mě velmi
přívětivě vzal mezi sebe jako nového kolegu. Naučil jsem
se spoustu věcí – a stále se učím – a zažívám při tom
s kluky velkou srandu. Největší zážitek pro mě zatím byl,
když mi svěřili v prodejně mluvení a já vyzvedával bourací
kladivo. Za možnost praxe děkuji panu Ešnerovi a jeho
kolegům. Jsem moc rád, že můžu být ve vašem týmu!“
– red –, foto archiv divize 11
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 9/2016 vyšlo 30. 5. 2016 (10/2016 vyjde 14. 6. 2016) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob,
Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravila Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37,
Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_09_2016.indd 4
26.05.16 12:33