strana 2
Developerský koktejl
PTÁME SE
V areálu Palmovka Open Parku (foto č. 1) rostou díky
betonářům z divize 6 nosné konstrukce objektů PP3
a PP4. Kolegové z Metrostavu Development proto
18. května pozvali zástupce realitních kanceláří na neformální setkání, aby je informovali o současném stavu svého největšího komerčního projektu.
Nový generální ředitel Ing. Ondřej Buršík (foto č. 2)
makléřům představil nejen firmu, ale hlavně tým, který
má objekty na starost. Pronájmem komerčních nemovitostí se v něm zabývá Mgr. Jana Hüttelová (foto č. 3),
která v Realitním centru téměř denně klientům prezentuje
nabízené prostory. „Intenzivně jednáme s významnými
nájemci a doufáme, že v brzké době budeme moci potvrdit
prvního,“ říká. Po představení projektu se účastníci setkání vypravili na terasu PPII (foto č. 4), aby si z nadhledu
prohlédli stavbu (foto č. 5), kterou řídí tým Ing. Stanislava
Červeného z divize 3. Z ulice je vidět, že už postoupila do
pátého nadzemního podlaží (foto č. 6).
Ing. Davida Stříteského,
oblastního ředitele divize 9
Ing. Stříteský se po zániku regionální stavební firmy,
v níž pracoval 17 let, stal v únoru 2016 oblastním ředitelem pro Pardubický kraj. Za rok nato dostal jeho tým
na starost i kraj Královéhradecký.
1
Betonáži mostu Oparno předcházel výzkum
1
2
3
Na výstavbu obloukového mostu přes Oparenské údolí,
která měla proběhnout v chráněné krajinné oblasti, se
pracovníci divize 5 pečlivě připravovali. Představovala
pro ně velkou výzvu, protože tenkrát uplynulo již 30 let
od stavby posledního velkého betonového oblouku
mostu na našem území.
Poměrně masivní konstrukce oblouku betonovaná
po jednotlivých segmentech s vyvěšováním vyžadovala
přípravu složení betonu tak, aby vyvíjel malé hydratační
teplo a současně umožňoval dostatečně rychlý náběh
pevnosti kvůli přiměřeně rychlému postupu výstavby.
Takový beton byl vyvinut společně s TBG s tím, že bude
na stavbu dopravován z betonárny v Ústí nad Labem.
Před zahájením stavby ale byla velmi vypjatá situace,
neboť různé iniciativy s ohledem na ochranu přírody
hrozily omezováním nákladní dopravy v oblasti Českého
středohoří. Kdyby došlo k narušení dodávek betonu, byl
by ohrožen tehdy stanovený termín výstavby a pravděpodobně i kvalita betonové konstrukce. Proto bylo až téměř
na poslední chvíli rozhodnuto odebírat beton z betonárny
v Lovosicích, kde byla dopravní vzdálenost i riziko přerušení dopravy podstatně menší.
Na vývoj nových betonů v této betonárně už nebyl čas
a bylo nutné použít receptury v Lovosicích vyráběných
směsí, které už byly schválené ŘSD. Beton poměrně
vysoké pevnostní třídy C45/55 vyvíjel větší hydratační
teplo, než bylo únosné, což bylo mimo jiné ověřeno experimenty na velkých vzorcích na stavbě. Proto bylo nutné
hledat řešení, jak betonáž oblouku provést. Nakonec jsme
dospěli k vývoji chladicího zařízení, které odvádělo teplo
z konstrukce a umožnilo tak betonáž jednotlivých segmentů najednou i požadovanou rychlost výstavby.
Zařízení sestávalo ze systému chladicích trubek v jednotlivých segmentech (foto č. 1), nádrže s ledovou tříští
a řídicího zařízení (foto č. 2), které čerpalo chladnou vodu
do betonových segmentů, čímž se odvádělo přebytečné
teplo. Pro správnou funkci bylo nutné stanovit množství
chladicí vody, její teplotu, rychlost průtoku a dobu funkce
zařízení během betonáže. K tomu byly využity výsledky
měření teplot na vzorcích a numerické simulace. Zařízení
mělo dva okruhy – studený a teplý, dvě čerpadla a směšovací ventil. Jejich řízením bylo možné nastavit podmínky
tak, aby systém správně plnil svoji úlohu. Během betonáže oblouků pak byly měřeny teploty a tím se kontrolovala
funkčnost systému za provozu.
Vývoj, odzkoušení i využití chladicího zařízení při
betonáži oblouků obou směrových mostů probíhaly
ve spolupráci s odborníky z VUT Brno i ČVUT v Praze
a za podpory výzkumného centra CIDEAS. Realizace prokázala správnost navrženého řešení a oblouky mostu byly
dokončeny včas i ze zdánlivě méně vhodného betonu.
Přestože betonáž proběhla úspěšně, lze pro další stavby
doporučit spíše klasický přístup, volit vhodnější složení
betonu a podobná zařízení navrhovat až tehdy, pokud jiný
způsob snížení teplot při hydrataci betonu není možný.
prof. Ing. Jan L. Vítek, CSc., FEng.
2
kubíků čerstvé betonové směsi vyrobily 7. května 2017
mobilní betonárky divize 4 umístěné u MÚK Ostředek
a MÚK Psáře, čímž dosáhly denního rekordu.
4
Metrostav posiluje pozice v regionech
Stavební trh v České republice stále klesá, ze 459 mld. Kč v roce 2015 se vloni ještě o 27 miliard snížil. Meziroční
pokles zadaných veřejných zakázek v roce 2016 dosáhl 31,3 %. Obchodníci Metrostavu se proto stále víc zaměřují na vyhledávání projektů ze segmentu dopravní infrastruktury v zahraničí i drobnějších zakázek v regionech.
Procentuální rozdělení krajů podle výše finančních
objemů podaných nabídek (%)
5
6
Metrostav_09_2017.indd 2
Výběr zasmluvněných zakázek v zahraničí za rok 2016:
Rekonstrukce ul. Żołnierska, Warszawa
PL
Traťové tunely a stanice metra Espoonlahti
FI
Výstavba OD Prior, Martin
SK
Silniční obchvat města Kongsberg, 2 tunely N
Rekonstrukce ČOV, Brest
BY
Nákupní centrum Kaufland, Pezinok
SK
Most přes řeku Martwa Wisła, Gdaňsk
PL
Praha
22
Středočeský
17
Karlovarský
2
Plzeňský
5
Ústecký
12
Liberecký
3
Hradecký
4
Pardubický
3
Polsko
Vysočina
10
Chorvatsko
Jihočeský
6
Island
Jihomoravský
5
Norsko
Olomoucký
3
Finsko
3
Zlínský
1
Německo
3
Moravskoslezský
7
Bělorusko
Statistické údaje jsou převzaty ze SOI – systému
obchodních informací akciové společnosti Metrostav.
Počet podaných nabídek v zahraničí v roce 2016
Rakousko
Slovensko
5
1
2
5
4
1
100
V regionu, kde působíte, se Metrostavu v posledních
třech letech moc nedařilo. Jak situace vypadá dnes?
Pracujeme na čtyřech zakázkách a na tři další jsme právě
podepsali smlouvy. A protože je nás v zastoupení jen 14,
začínáme mít personální problémy. V Pardubicích sice
oblastní přípraváře z Metrostavu doplnili tři mí spolupracovníci z předchozího zaměstnání a po připojení královéhradecké kanceláře jsme získali dva další, ale můžeme
postavit jen jeden realizační tým. Vypomáhají nám proto
pražští kolegové. Máme i dva nové nástupy, ale potřebujeme tři až čtyři výrobní týmy. Chtěli bychom najít místní
lidi, protože znalost prostředí je stále důležitější. Už dnes
totiž zápasíme s nedostatkem výrobních kapacit. Sehnat
dobrého subdodavatele nebo řemeslníka je velký problém,
a proto hrají velkou roli i osobní kontakty a zkušenosti.
Příležitosti v obou krajích máte stejné?
Královéhradecký i Pardubický kraj jsou na tom z hlediska
možných zakázek stejně – špatně. V sektoru veřejných
zakázek je situace opravdu tristní, a když už se nějaká
zakázka objeví, její výsledná cena je za hranicí zdravého
rozumu a proveditelnosti. Naštěstí se nám daří u soukromých investorů a v tom vidím i budoucnost. Musíme být
v regionu opět vidět a mít stavby a dobré reference.
Na jakých zakázkách teď pracujete?
V Peci pod Sněžkou staví tým Ing. Filipa Křesťana
Apartmány sv. Vavřince. V Černožicích přestavuje tým
Ing. Jaroslava Sýkory domov důchodců. V Hradci buduje
tým Ing. Pavla Trojana bytový komplex Medium park,
v České Třebové končí tým vedený hlavním stavbyvedoucím Ing. Davidem Hlaváčem stavbu logistického centra.
Které budou ty právě zahajované projekty?
Jsou to dvě zakázky pro jednoho investora v horském
středisku Dolní Morava. Postavíme apartmánový dům
a ubytovnu pro zaměstnance a na sjezdovce Apres Ski –
hygienické zařízení s občerstvením. Měl by se tam přesunout tým Ing. Hlaváče, musíme ho ale doplnit. Další novou
stavbou je AOC Ptáček v Hradci Králové.
Liší se vaše současná práce od té předchozí?
Stavařina je jen jedna, ať je struktura firmy, jaká chce.
Vždy řešíte na stavbě podobné problémy s jediným záměrem dokončit stavbu kvalitně, v čase, s ekonomickým
efektem a přitom ještě vyhovět investorovi. V Metrostavu
je výhodou, že jako velká společnost má spoustu referencí
a vyšší finanční garance než firma s necelou stovkou zaměstnanců, u níž jsem pracoval dřív. Můžeme se tak zúčastnit téměř jakékoliv soutěže. Máme k dispozici detailně
zpracované předpisy, postupy, BOZP a výborné technické
zázemí. Když potřebujeme, pomohou nám specialisté
z centrály třeba se zakládáním, statikou či s posouzením
projektu. Technické znalosti a kvalita drtivé většiny kolegů
je veliká. Horší to je někdy s pružností v rozhodování nebo
s použitím jiného postupu, než jsou dlouhodobé zvyklosti.
U velké firmy to ale asi jinak nejde. Co mě však překvapilo,
je vnitřní soutěžení mezi divizemi. Systém obchodních
informací přitom funguje přesně, je to úžasná databáze
informací. Nenarazil jsem zatím na nic, o čem by se v něm
nevědělo. Jen kdybychom se dokázali rychleji dohodnout,
co kdo bude dělat, aby nám neutíkaly zakázky ke konkurenci jen proto, že se nedomluvíme či se zakázkami obchodujeme mezi s sebou. Patříme přece všichni do jedné
firmy, a proto ať raději získá zakázku jiná divize než nikdo.
Jak dnes vnímáte vaše oblastní zastoupení?
Úkolem vedoucího je skloubit lidi tak, aby každý mohl
odvádět maximum práce v oblasti, kterou umí nejlépe. Říkám, že kolektiv je jako hodinový strojek – každé kolečko
je jinak velké, má jiné zoubky a je podstatné poskládat vše
tak, aby celek fungoval. Důležité jsou i přátelské vztahy
či příjemná pracovní atmosféra. Věřím, že je u nás máme,
a to pokládám za dobrý základ fungování naší oblasti.
24.05.17 10:10