Divize 6 opět prodloužila
vltavskou vodní cestu
29. května 2017 / 9 / XXIX
více v článku na str. 3
Ptáme se: Ing. Davida Stříteského,
oblastního ředitele divize 9 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Prorážka v Espoonlahti
Pět staveb ve čtyřech jaderných
elektrárnách str. 3
Starou školku v Pacově nahradí
moderní pavilony str. 3
Důležité, ale neviditelné stavby po
celé Praze str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Nový oblastní ředitel divize 4
Doc. Ing. Marek Foglar, Ph.D., nastoupil do nové pozice
oblastního ředitele divize 4 pro Německo. Kolegům se
tam ve sdružení s firmou BeMo Tunnelling podařilo získat
zakázku na modernizaci mostu Volmarstein na dálnici A1.
Best in Industry
Ve 4. ročníku průzkumu
Czech Republic’s Most
Attractive Employers
Metrostav zvítězil v kategorii
technických oborů mezi
stavebními firmami a získal
cenu Best in Industry.
Největší kariérní studie v Česku, kterou organizuje
společnost Universum ve spolupráci se Studenta Media, se
letos zúčastnilo celkem 14 280 vysokoškolských studentů.
Další ceny pro stavby Metrostavu
Dva projekty jihočeského zastoupení divize 6 – sportovní
přístav v Hluboké nad Vltavou a výrobní areál Stavoklima
v Českých Budějovicích – získaly ocenění v přehlídce
PRESTA – Prestižní stavba jižních Čech 2014–2016. Mezi
nejlepší projekty v soutěži Stavba roku Jihomoravského
kraje 2016 se zařadila Likvidace odpadních vod
dobrovolného svazku Ligary a Parkovací dům v Panenské
ulici v Brně, jenž získal Cenu časopisu Stavebnictví. Obě
díla patří do výborných referencí oblastního zastoupení
divize 1 pro jihomoravský region.
Barborka v Norsku
Od 3. května chrání kolegy
z divize 5 na stavbě obchvatu
norského města Kongsberg
soška sv. Barbory. Do niky
ve východním portálu
budoucího tunelu Moane
ji za přítomnosti ředitele
divize 5 Ing. Romana Fuksy slavnostně uložil vedoucí
projektu Ing. Jiří Šach (foto zleva). Naši tuneláři na stavbě
vyrazí ještě tunel Vollås, jejich kolegové mostaři tu budou
pracovat na tunelových portálech a rámových podjezdech.
Hosté na stavbě
Na norskou stavbu divize 5
zavítali 16. května členové
Hospodářského výboru
Senátu ČR v čele s předsedou
Ing. Janem Hajdou. Spolu
s velvyslancem ČR v Norsku
JUDr. Jaroslavem Knotem se
seznámili i s dalšími aktivitami společnosti ve Skandinávii.
Na závěr návštěvy Ing. Hajda prohlásil, že odjíždí
s pocitem hrdosti na to, co dokáže česká firma Metrostav
na složitém zahraničním stavebním trhu v Norsku.
Partnerská sleva na vstupném
Také v letošním roce Metrostav zůstal partnerem Centra
současného umění DOX v Praze-Holešovicích. Až do
31. prosince 2017 proto mohou zaměstnanci společnosti
najít na firemním intranetu vouchery, které umožňují
získat maximálně čtyři vstupenky na libovolnou akci DOX
s 50% slevou. Z každého počítače lze stáhnout kupony jen
jedenkrát, proto je nutné vytisknout je ihned, jakmile se
poprvé zobrazí. Informace o programu Centra DOX najdete
na internetové adrese www.dox.cz.
Raziči divize 5 budují ve finské metropoli část traťových tunelů metra a stanici Espoonlahti. Na projektu Länsimetro, který podzemní dráhu prodlužuje do města Espoo, pracují
ve sdružení s místní firmou Destia. Tým, který vede Ing. Ivan Piršč, tu už 19. května prorážkou pilotního tunelu propojil východní a západní část tunelu staničního. Více na str. 4.
Modernizace úseku 06 na dálnici D1 pokračuje Valná hromada 2017
V březnu se pracovníci divize 4 Metrostavu vedení
týmem Ing. Zdeňka Ludvíka vrátili na dálnici D1, tentokrát proto, aby zahájili modernizaci jejího levého
jízdního pásu v úseku mezi kilometry 49,400 až 56,120.
„Práce jsme zahájili 12. března a od té doby jsme
v celém svěřeném úseku zdemolovali původní konstrukce
určené k odstranění, rozšířili zemní těleso a reprofilovali
i zlepšili původní podkladní vozovkové vrstvy. Mezi 53,100
až 56,120 km jsme položili také vrstvu nové cementové
stabilizace a aktuálně zde pokládáme cementobetonový
kryt. To je samozřejmě jen výčet našich hlavních činností.
Kdybych měl popsat všechno, co dnes na 7,71 km dlouhé
trase se 30 stavebními objekty provádíme, jeden článek
by na to nestačil,“ říká Ing. Ludvík.
Po zimní pauze se kolegové z divize 4 z provozu mechanizace a dopravy i ze středisek silničních staveb či
betonových vozovek vrátili jen na zakázku 06, protože po
hladkém povrchu nově rozšířené dálnice D1 v úseku 03
mezi Hvězdonicemi a Ostředkem už proudí doprava bez
omezení od loňska. Teď tedy modernizují celý levý a část
pravého dálničního pásu mezi Psářemi a Souticemi. Tým
Ing. Ludvíka tu už v roce 2016 dokončil tři etapy prací
s dílčím dělením a teď se zde zabývá čtvrtou, označenou
písmenem A. Řidiči projíždějící kolem stavby v každém
směru ve dvou pruzích převážně pravého jízdního pásu si
mohou při cestě z Prahy do Brna ještě všimnout, že:
u dálničního nadjezdu D1-051 na MÚK Psáře dělníci
provádějí kamennou zádlažbu a terénní úpravy
totéž se děje i u nadjezdu D1-052 o kousek dál
na přesypaném dálničním mostě D1-053 za Dubovkou
probíhá betonáž levé římsy a sanace betonových rámů
poblíž zavřené odpočívky Střechov jeřáb usadil prefabrikované nosníky z předpjatého betonu pro vodorovnou
konstrukci levého dálničního mostu D1-054 (foto č. 1)
následující dálniční mosty D1-055 a D1-056 se při
současné zakázce nemodernizují
mezi km 53,200 až 53,800 horolezci ve spolupráci
s těžkou technikou zajišťují stabilitu skalního svahu
dálniční most D1-057 nedaleko obce Černýš má rozšířenou mostovku a betonáři pracují na římsách.
Divize 4 staví přesně podle harmonogramu
Ve čtvrtek 11. května stavbu za doprovodu generálního
ředitele ŘSD Ing. Jana Kroupy navštívil ministr dopravy
Ing. Dan Ťok (na foto č. 2 se Štefanem Verešpejem ze
střediska betonových vozovek divize 4). „Přesvědčil se,
že na našem úseku všechno běží podle plánu. V červnu
uvedeme do provozu hotový levý jízdní pruh v úseku mezi
km 53,100 až 56,120 a dál budeme pokračovat etapou 4B.
Poslední pátou etapu dokončíme letos v listopadu, kdy
naše práce na úseku 06 skončí,“ uzavírá Ing. Ludvík.
–red–, foto archiv stavby
Veterán Párty 2017 s Metrostavem
Klub historických vozidel Horní Počernice a městská část
Praha 20 uspořádaly 6. května v areálu Chvalské tvrze
už tradiční Veterán Párty 2017 s výstavou téměř stovky
historických vozidel a strojů. Starostka Hana Moravcová
ocenila, že se na zajištění celodenní zábavné akce podílel
také Metrostav – největší firma, která v místě působí.
Metrostav_09_2017.indd 1
1
2
Na valnou hromadu Metrostavu dorazili 12. května
do Palmovka Parku II akcionáři či jejich zákonní zmocněnci (foto), kteří zastupovali více než 91,67 procenta
jmenovité hodnoty z celkového množství akcií společnosti. Byla proto usnášeníschopná.
Valná hromada schválila účetní závěrku společnosti
za rok 2016. Hodnota celkové bilanční sumy Metrostavu
se přiblížila minulému období, podobná byla i struktura
aktiv. V pasivech posílil vlastní kapitál a poklesly cizí
zdroje. Skoro třetinu obratu firma vytvořila v zahraničí.
V roce 2016 dosáhla akciová společnost Metrostav při
výkonech 18 049 mil. Kč čistého hospodářského výsledku 495,6 mil. Kč a již posedmé obhájila pozici jedničky
na českém stavebním trhu. Valná hromada proto mohla
schválit i vyplacení podílu na zisku. Stejně jako vloni
připadne na akcii 21,50 Kč a zbylé prostředky společnost
převede na účet nerozděleného zisku.
Akcionáři dále zvolili do funkce člena představenstva
Ing. Zdeňka Šinovského na další čtyřleté období a rozhodli o změnách stanov, a to zejména v reakci na zákon
č. 458/2016 Sb. U akciových společností s více než
500 zaměstnanci totiž musí být podle něj počet členů dozorčí rady dělitelný třemi a jednu třetinu jejích členů volí
sami zaměstnanci. Dalším důvodem změny stanov byla
aktualizace předmětu podnikání.
24.05.17 10:10