Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 09/2017, Strana 2
Metrostav Metrostav 09/2017, Strana 3
Divize 6 opět prodloužila vltavskou vodní cestu
„Stavba vHněvkovich se odnašich předchozích vo-
dohospodářských děl lišila nejen tím, že jsme plaveb
komoru budovali najezu uprostřed řečiště ane ubře-
hu, jak je běžné, ale iprudkým kolísám průtoku vody.
Zapár minut se třeba znuly zvedl na60 m³ zasekundu
– podle toho, kolik elektřiny potřeboval vyrobit ČEZ
v MVE na Hněvkovické přehradě. Že pod ní v korytě
pracujeme, totiž nikoho nezajímalo,“ říká vedoucí pro-
jektu Jan Prokeš zjihočesho zastoupení divize 6.
Divize 6 vHněvkovich přestala polovinu asi 100m
pevho jezu na moderní vodohospořské dílo s 12m
pohyblivým jezem, plavební komorou (PK) avíceúčelo-
vým koridorem se dma nízkými klapkami pro migraci
ryb, převádění povodňových průtoků a průjezd vodáků
(foto č. 1). Vše ovládá nový řídicí systém zvelína PK.
K tomuto hlavnímu úkolu se vázaly ještě tři další –
výstavba dolní rejdy PK Hvkovice azajištění plavebních
hloubek ve zdrži vodho díla Kořensko a ve zdrži jezu
Hněvkovice. Divize 6 při celé zakázce už poněkolikáté
spolupracovala ve sdrení s firmou Zakládání staveb,
jež zastnanci měli nastarost založení avybudo
ochranných jímek. Stavbu, kterou vprosinci roku 2014
zahájil projektový tým pod vedením Jaroslava Jedličky,
zal zhruba zarok řídit Jan Prokeš. Vté době byla hotová
jen asi z15–20 % atechnici řešili zalení objektů, jejichž
železobetonové konstrukce pak provedli betonáři divize 6.
Koryto řeky není pro stavbu ideál
„Nejsložitěí bylo vybudovat stavební jámu pro výstavbu
plavební komory,“ říká Jan Prokeš. „Kromě toho, že byla
uprostřed řeky, která nám několikrát ukázala, co dokáže,
zde byla velmi různorodá geologie. Pro rozrení horniny
jsme museli použít nevýbušnou směs Cevamit, se kterou
jsem se doté doby nesetkal. Hrozily tu sesuvy kamench
bloků a v jedné chvíli dokonce celkový kolaps staveb
my. Její utěsnění proti vodě azajištění stěn bylo velmi
obžné, geolog byl nastavbě snad každý týden,“ dodává.
Do provozu byla PK Hvkovice uvedena 20. května.
Slavnostho oteení díla, jež Vltavskou vodní cestu pro-
dloužilo ovíce než 13 km, se mezi jinými zúčastnil ministr
dopravy Dan Ťok a ředitel divize 6 Ing.Jan Cuc (foto č. 2).
„Chl bych poděkovat všem, kdo naprojektu praco-
vali nebo se poleli najeho přípravě. Díky nim istavbám
naVltavě odČeských Budějovic až povodní dílo Kořen-
sko, kde dnes modernizujeme horní adolní rejdu plaveb
komory, jsem si rozšířil obzory, zleil kvalifikaci ahlav
našel spoustu přátel,“ uzavírá Jan Prokeš.
red, foto Jiří Luxík
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
1
2
t staveb večtyřech jaderných elektrárnách
Provoz Jádro, který vede Ing.Jí Husárik,Ph.D., zdi-
vize 8 se rozšířil na15 techniků adnes pracuje naSlo-
vensku na dvou zakázkách v elektrárně Mochovce
(EMO) anajednom projektu vJaslovských Bohunicích.
Vtuzemských Dukovanech (EDU) se jeho stavba prvně
týká primárho okruhu elektrárny. V kontrolovaném
smu provádí i úpravy zabezpení v Temelíně (ETE).
VJaslovských Bohunicích má Jadrová avyraďovacia
spolnosť (JAVYS) na starost likvidaci elektrárny V-1.
Pracovci divize 8 tam vysoužili zakázku na projekt
aprovedení její modifikace. Poodsouhlasení navržených
postupů a získání licencí od Úřadu jaderného dozoru
Slovenska by tu mohli už vzáří začít upravovat kabeláž
avzduchotechniku amontovat stáčecí stanici ionexů tak,
aby ipodemolici V-1 mohl spolehlivě fungovat sklad vy-
hořelého paliva, který je její součástí. Zůstane totiž vpro-
vozu nejen pro vedlejší provozovanou EBO, ale iproEMO.
VMochovch kolegové provájí dvě zřady staveb
naseizmické zodolnění elektrárny. EMO totiž dnes mu
odolat seizmické aktivitě odpovídající stupni 5,5 Richte-
rovy škály. První dílo se týká administrativní budovy, kon-
krétně jediho krytu, zekterého lze EMO řídit namístě
vípadě havárie. „Zaplného provozu tu mezi jiným ztu-
žujeme nosné konstrukce, měníme či doplňujeme některé
výplně otvorů, třeba plynotěsné dveře, abudujeme ven-
kovní kontejner pro vzduchotechniku,“ říká Ing.Husárik.
Druhý projekt řeší zelení suterénch konstruk
a pevnější ukotvení šesti nádrží na demineralizovanou
vodu, které tví tzv. superhavarijní napájení, tedy tře
zální sysm pro dochlazení reaktoru vpřípadě nehody.
echny projekty naSlovensku řídí Ing.Zdeněk Adamec.
Práce v kontrolovaném pásmu je nárněí
VČesku tým Ing.Husárika zajišťoval projekt naopravu
hydroizolace vrchní vrstvy sešch pšťů téměř všech
objektů EDU (foto) s celkovou plochou 70000 m
2
. Kjejich
rekonstrukci, která už probíhá, patří i zlepšení bezpeč-
nostních prvků střech apodtlaková dešťová kanalizace.
Vzhledem ktomu, že vede ipřes prirní úsek, kolego
se tak poprvé pohybují ivkontrolovaném pásmu reakto-
rového bloku, navíc zaplného provozu jaderného zařízení.
Obdobně pracují ivETE, kde provájí výměnu dveří
a upravují TSFO (technický systém fyzické ochrany).
Jednodušeji popsáno – doplňují bezpečnostní zařízení,
jež monitorují přístup osob doprimárho okruhu.
Jsem rád, že vedení divize ifirmy podporuje rozvoj
našeho provozu. Vzhledem k tomu, že v následujících
letech budou stoupat požadavky nalikvidaci vysloužilých
jaderných elektráren, pokládám sbírání zkušeností vtom-
to oboru zavelmi důlité,“ uzavírá Ing.Husárik.
Starou školku nahradí moderní pavilony
Stavbaři divize 6 se naje přesunuli naVysinu, ato
konkrétně nastaveniště naokraji Pacova. Vareálu Za
Branou dělci nejív zbourali starou a nevyhovující
matskou školu, aby ji mohli nahradit zařízením pro
tší počet dětí, které bude odpovídat současným
technickým normám i požadavkům moderní výuky.
Novou školku skapacitou 120 míst vytvoří hlavní dvou-
podlažní budova s pěti přízemními pavilony. Předško-
ci se do komplexu vrátí dopodzimu příšho roku.
Metrostav získal zakázku vesdružení s firmou Hora,
která zajťuje některé demoliční azemní práce. „žeme
využít jejich techniku ataké znalost místho prose.
Obojí by mělo pomoci kurychlení ataké sžení nákladů
stavby,“ říká vedoucí projektu Ing.Jana Stejskalo.
Bourací avykzecí práce zaly vbřeznu. Vktnu při-
šla nařadu demolice opštění původch objektů, která
kvůli obsahu azbestových vken prohala vuzavřem
kontrolovaném pásmu. Dnes tým divize 6 potřebuje, aby
se co nejrychleji vyjasnil způsob zalení objektů nane-
únosné vrstvě navážky, jež se nachází pod větší částí
areálu, aby se mohlo začít stat. Tým divize 6, který jako
generální dodavatel řídí akoordinuje veškeré práce, se tu
bude muset vyrovnat i snedostatkem díích subdodava-
telů amístních řemeslníků.
Stavbyvedoucí Ing.Marek Jiřík očeká, že veřejnost
bude dílo pozorně sledovat. Pro pětitisícové město jde
totiž ovýznamnou akci. Nainvestici zař 80 milionů
korun získalo vtěžké konkurenci ostatch žadatelů vůbec
nejvší příspěvek zevropských dotací.
ti z Pacova a okolí se mají na co těšit
Rozlehlý pozemek školky ZaBranou se nachází severně
odcentra obce. Původní objekty vybudované vroce 1979
byly vešpatm technicm stavu ajejich rekonstrukce
by podleedstavitelů města byla velmi nákladná.
Nové pavilony spojí shlavní budovou (vizualizace č.1)
zastřešená chodba aky jejich rozstění – vkolmém
směru proti sobě – mezi nimi vzniknou polouzavře
prostory (vizualizace č. 2). Ty mají stejně jako rozsáh
zahrada sherními prvky aaltánem vytvořit atraktivní mís-
to pro pobyt dětí. Součástí areálu bude i dopravní hřiš
aparkovtě pro větší počet vozů. Spřením hotového
la se počítá dočervence příštího roku.
–br–, vizualizace Vehrad atelier
ležité, ale neviditelné stavby po celé Praze
Pražská vodohospodářská společnost (PVS) spravuje v metropoli přes 3440 km vodovodů a 3500 km kanalizace.
Stáří některých jejich částí přitom sahá do zátku 20. století. Proto také divize 1, konkrétně středisko vodovo
a kanalizací pod vedem Jiřího Nováka, v současné době pracuje pro PVS na rekonstrukci či výstavbě těchto
nezbytných sítí po celém městě (mapa), další zakázku provádí pro sdružení firem Čerk a Hrachovec a Pragis.
1. U plyrny – rekonstrukce kanalizace a vodovodu
Termín stavby: 7/2015 – 5/2017
Stavbyvedoucí: Svatobor Saller
V průběhu stavby bylo nutné upravit realizní dokumen-
taci kvůli jejímu křížení a souběhu s vodovodním řadem,
který nešlo přeložit. Během tří měců tu v souběhu vznikl
i nový vodovodní řad v délce 1500 metrů.
2. Belgická – rekonstrukce kanalizace a vodovodu
Termín stavby: 3/2016 – 8/2017
Stavbyvedoucí: Ing. Stanislaw Rybczski
Rekonstrukce vodovodního řadu z roku 1884. V místě se
mimo jiné nacházejí dvě školy, proto musela být přijata
opatření pro co nejmenší omezení místních obyvatel.
3. Pod Rybníčkem – rekonstrukce vodovodu
Termín stavby: 7/2016 – 8/2017
Stavbyvedoucí: Lukáš Svoboda
Rekonstrukce řadu z roku 1957 se provádí otevřeným vý-
kopem i bezvýkopově a za provozu zíze. Během stavby
zajišťuje zásobování provizorní obtok, případně původní
potrubí po úsecích s využitím stávajícího zokruhování.
4. Hrdlezy – rekonstrukce čerpací stanice
Termín stavby: 6/2016 – 10/2017
Stavbyvedoucí: Ing. Aleš Blažek
i modernizaci stavbi za provozu vymění čerpadla na
ní a výtlak včetně potrubí. Odstávka tu byla jen třídenní
a nela žádný vliv na provoz sítí. Rekonstrukce se týká
také přilehlých vodovodních a kanalizačních řadů.
5. Branická – rekonstrukce kanalizace a vodovodu
Termín stavby: 6/2016 – 4/2018
Stavbyvedoucí: Lukáš Svoboda
Rekonstrukce vodovodních řadů z let 1910 až 1968 v cel-
kové délce 1264,4 m, kanalizace v celkové délce 1056 m.
6. Na Poříčí – rekonstrukce kanalizace i s pomocí ražeb
Termín stavby: 7/2016 – 7/2017
Stavbyvedoucí: Marek Daněček
„Práce na ražbách probíhaly ve ztížených geologických
podmínkách pod tramvajovou tratí a vyzdívání nové ka-
nalizace provádíme za plné funnosti stoky o rozměrech
60/110 cm. Dělnicí pracují ve ssněch podmínkách vy-
raženého profilu, který není o moc větší než nová stoka.
Injektáže a zednické opravy původní stoky pak probíhají
zevnitř, a to za jeho plného provozu,“ uvádí Jí Novák.
7. Na Farkáně – výstavba nové kanalizace
Termín stavby: 7/2016 – 11/2017
Stavbyvedoucí: Marek Daněček
Stavbi vybudují 768 metrů kanalizace s 18 přípojkami.
„Po celou dobu výstavby se potýkáme se souběžně vede-
ným neznámým, pravděpodobně vojenským kabelovým
vedem, které není mné přelit ani narušit. Trasu
kanalizace bylo proto nutné změnit,“ upřesňuje Jí Novák.
8. Vršovická – rekonstrukce kanalizace a vodovodu
Termín stavby: 5/2017 – 5/2018
Stavbyvedoucí: Svatobor Saller
Část pokládky nového vodovodního řadu museli stavbaři
provést již loni jako nultou etapu, protože se nachází vedle
tramvajové trati, která v současné době prochází rekon-
struk. Letos ještě stavba nebyla plně zahájena.
9. Osiková – rekonstrukce kanalizace pro sdruže
Termín stavby: 5/2017 – 10/2017
Stavbyvedoucí: Ing. Stanislaw Rybczski
m Jiřího Nováka převzal stavbu od kolegů ze střediska
podzemí, ktí loni vyrazili a postavili hlavní stoku. Teď je
na ni nutné hornicky připojit 17 přípojek a ulch vpustí.
Stavbu komplikují stížnosti obyvatel na hluk a menší po-
čet parkovacích míst i špatná dopravní obslužnost v okolí.
„Mohlo by se zdát, že některé naše stavby trvají nměrně
dlouho. Jsme ale často omezoni úřady, zejna odbory
dopravy jednotlivých městských částí či magistrátu, které
i vydávaní souhlasných stanovisek pro zábory auzavír-
ky uednostňují jiné, důležitěí investiční akce a rekon-
strukce, například tramvajových tratí,“ uzavírá Jiří Novák.
Martina Vampulo
1
2
94
5
6
7
8
3
1 2
Metrostav_09_2017.indd 3 24.05.17 10:11
Metrostav Metrostav 09/2017, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 09/2017, Strana 1
Metrostav Metrostav 09/2017, Strana 2
Metrostav Metrostav 09/2017, Strana 3
Metrostav Metrostav 09/2017, Strana 4
Metrostav Metrostav 09/2017, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 09/2017, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 09/2017, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 09/2017, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (756 ms)

Rendering Strana 4 (102564): (0/1) (757 ms)

Rendering Strana 3 (102563): (0/1) (807 ms)

Rendering Strana 2 (102562): (0/1) (806 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2947/vth118761-1.jpg (3x)

 i2947/vth118762-1.jpg (3x)

 i2947/bg102563.svg

 i2947/vth118763-1.jpg (3x)

 i2947/vth118760-1.jpg