Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 09/2018, Strana 1
Metrostav Metrostav 09/2018, Strana 2
Divize 5 zahajuje pátou stavbu vNorsku
Kdokončeným tunelům Langanes iJoberg aprobíha-
jícím stavbám – obchvatu města Kongsberg s tunely
Moa ne aVollås či silnice Fv. 714 stunely Slørdal aMjø-
nes ase 735 m dlouhým mostem přes záliv Åstfjorden
– se za pár dní přadí už pátá zakázka Metrostavu
vNorsku. Tým Ing.Ivana Piršče z divize 5 totiž brzy za-
hájí práce uměsta Bergen (mapa) natunelové přeložce
vysokonaťových elektrických kabelů mezi Breivikem
aLitlesotrou, která zrušem stožárů nadzemho ve-
dení uvolní prostor pro výstavbu nové silnice.
„Projekt zahrnuje hloubení šachet aražbu dvou tune
metodou Drill & Blast pod oblastí spoměrně hustou zá-
stavbou. Budeme proto muset brát velký ohled nastní
obyvatele a omezovat hluk a otřesy vyvolané pra.
VNorsku jsem se stím dosud nesetkal, prote jsem tam
sobil nazakázkách poměrně vzlených odcivilizace.
Znám to ale dobře zhelsinské stavby metra, které jsme
budovali přímo pod obytmi domy, atak věřím, že přís-
né požadavky investora naochranu životního prostředí
splníme bez připomínek. Kespokojenosti jistě vyřešíme
i problémy vyplývající z odvozu rubaniny po dopravně
zažených místních komunikacích,“ říká vedoucí projektu
Ing.Piršč, který se doNorska přesunul právě ze stavby
podzemní dráhy vefinské metropoli.
Oba kabelovody povedou vhloubce 30 až 85 metrů
pod povrchem a budou rozměry odpovídat silničnímu
tunelu sprofilem oznem T5.5, což obnáší šířku přes
t metrů aplochu výrubu téměř 26 m². Tak velký průřez
sice není nutný pro samotné uložení avedení elektrických
kabelů, provozovatel sítě je ale chce kontrolovat audržo-
vat spomocí běžch montážch vozidel, aproto mu
t doe průjezdné.
Celková délka tunelů dosáhne 3,4 km
Práce znou ražbou zhruba 1,5 km dlouhého tunelu
od nové rozvodny v Breiviku k pobřní čtvrti Drot-
ningsvik. DoKnarreviku naprotější straně fjordu povede
elektrické vedení na kabelových roštech upevněných
pod provozovaným mostem Sotrabrua. Zplochy býva
požární stanice vKnarreviku povede druhý tunel sdélkou
asi 1,9 km až dostečka Litlesotra, kde šachtou vs
vkabelovém suterénu místní, nově vybudované rozvodny.
Stavbi se při práci budou pohybovat vblízkosti vy-
sokonapěťových vedení aveškeré činnosti budou muset
provádět somezením apři dodržování přísných bezpeč-
nostních opae. Komplikace jim může způsobit stará
ehrada Storevatnet naczecí se pobž tunelové trasy.
Voda jim ale může ztěžovat život ijinak – vokolí Bergenu
je totiž zarok průrně 213 deštivých dnů.
Práce nakabelovodech odstartoval 9. května podpis
smlouvy mezi investorem adodavateli, které zaMetrostav
zastupoval náměstek divize 5 Ing.Jan Kvaš. Dílo by mělo
t hotové závěrem srpna příštího roku.
Dozákulisí Muzea
Veřejnost měla v sobotu 19. května jedinečnou mož-
nost prohlédnout si unikátní rekonstrukci historic
budovy Národního muzea, kterou provádí sdruže
M-P-I včele sMetrostavem. Už od10 hodin dopoledne
se u„brány“ prohlídky v Čelakovského sadech v Praze
tvořily fronty nedočkavých zájemců (foto č. 1).
Návštěvníky zlákala jednak práce dělníků, řemeslníků
a restaurarů a jednak jedinečný pohled do útrob Ná-
rodního muzea. Na začátku mnohé fascinovalo založení
obřího jábu (foto č. 2), okousek dál byla připravena
ukázka toho, kam se vhistorické budově instaluje nová
kabeláž (foto č. 3). Mimochodem bylo zde použito 605 km
silnoproudých kabelů a 700 km datových. To je zhruba
stejná vzlenost, jako je mezi Prahou aBarcelonou...
Mnozí se zastavovali uvýkladu patkáře Pavla Je-
rieho (foto č. 4 vpravo), jenž ochotně zodpodal dotazy
apřidával sípky zhistorie budovy. Během exkurze se li
le dozděli onáročné práci restaurátorů aprocházeli si
zmi fázemi stavby. „Chl jsem to zhlédnout navlast-
ní oči. Vživotě jsem neviděl rekonstrukcitakoho roz-
sahu avtakovém objemu. Skutnost, že se všechny ty
práce stihnou v tak krátm čase, považuji za zázrak,“
neskrýval nadšení 66letý Ladislav Vavřínek.
„Mě zajímá architektura historické budovy Národního
muzea. Teď, když tu nejsou expoty, se dostanu lépe kje
-
jímu jádru. Aobdivuhodný je i celý proces rekonstrukce,“
popsala návšvnice Zdenka Strnado. Prohlídka končila
průchodem novou spojovací chodbou do Nové budovy
muzea (foto č. 5). Naakci dorazilo přes 3000 lidí.
David Kalců, foto archiv Metrostavu
Ing.Martina Sirotka,
ředitele divize 9
VMetrostavu pracuje 20 let. Nastoupil ihned poabsol-
vování studia pozemch staveb na Fakultě stavební
ČVUT v Praze a postupně se z asistenta stavbyve-
doucího, stavbyvedoucího a vedoucího projektu stal
vroce2012 výrobním náměstkem divize 1. Poletech
rnosti „jedničku“ opustil, aby se odletošního ledna
stal ředitelem divize 9.
Když byste měl shrnout svoji předchozí činnost ufirmy,
co se vám hned vybaví?
Každá stavba něco přináší a život u stavební firmy je
takový, že se vše odvíjí odprojektů, na kterých děte.
Já měl tu čest pracovat na ech etapách rekonstrukce
nemocnice ve Střešovicích, na několika bytových pro-
jektech, přestavbě administrativní budovy na školu či
zajímavých zakázkách veŠkodě Auto vMladé Boleslavi.
Jde oširoké spektrum projektů, které sahá dovšech ty
pozemních staveb. Ato mě vždy bavilo. Zkrátka jsem si
vyzkoušel specifika různých segmentů pozemního stavi-
telství iinvestorů.
Nakolik se vám změnil život, když jste se stal ředitelem
divize 9?
Za20 let mého působení udivize 1 jsem postupně poznal
velkou většinu jech pracovků avěděl hodně ojejich sil-
ch islabých stránkách. Nyní jsem přel doprostředí,
kde jsem sice znal několik lidí, nicně vdivizi 9 je celkem
přes 200 zaměstnanců, které se teprve snažím poznat.
Pro mě je to tedy hlavně práce vjiném prose, snovými
lidmi asamoejmě vnové pozici, ale zsob vedení divizí
unaší spolnosti je obdobný.
Na kterých významných projektech vaše divize teď
pracuje?
Divize 9 je asi nejvíce vyžená rekonstrukcí Národního
muzea v Praze, kterou řídíme jako vedoucí účastk
sdružení. Je to významná zakázka nejen pro Metrostav,
proto je také velmi sledovaná. Je náročná na vlastní
realizaci, na složité projednávání a administraci změn,
termíny jsou napja. Tlak navšechny techniky je velký.
Čeká nás totiž kulaté výrí vzniku republiky, kdy při této
íležitosti vrodm muzeu proběhne výstava. Ato je
moment, kekterému se všichni una. Část budovy mu-
sí být dokončena aipravena tak, aby se tam tato akce
mohla uskutečnit. Proto bych chl poděkovat všem, ktí
tam ty čtyři roky pracují aodvájí dobrou práci. Byla by
škoda, kdyby se závěr nepovedl amělo by to nanaši práci
vrhnout špatné světlo, což si nikdo znás ani neipouš.
žete jmenovat další stavby?
Vletošním roce jsme již předali bytový projekt Kindergar-
ten vPraze ahospic vNejdku. Dokončujeme druhou etapu
domů Rezidence Sacre Coeur vPraze apolyfunkční dům
na Jungmannově náměs, kde by práce měly finišovat
vlétě. Dále realizujeme několik projektů nahorách: staví-
me naKlínovci avPeci pod Sněžkou a naDolní Moravě.
Ityto projekty by také vletošním roce měly skončit. Ale
nejsou jednoduché, práce vhorách mají svá specifika.
le dokončujeme bytové domy vHradci Králové areali-
zujeme několik dalších projektů.
Co pnujete pro následující období?
Vsoučasné době došlo kvýznamné obměně vedení divi-
ze. Byl jmenován nový obchodní nástek, nový výrobní
stek. Rád bych doplnil naše řady odaí techniky,
což je vsoučasné době velmi obtíž. Pro mě je vtuto
chli důlité, abychom si nastavili dobrou formu spo-
lupráce mezi vedením divize, divizními útvary, oblastmi
arealizačními týmy. Aby pro ně bylo vždy vše srozumi-
telné, aby se nám povedlo sladit spolupráci předvýroby
avýroby, aby naše výstupy byly správné povšech strán-
kách. Musíme se vyvarovat chyb, které jsme vminulosti
udělali akteré se pak promítly donegativch výsledků
kterých projektů ahospodení divize. Asamozřejmě
chceme získat „ty správné“ zakázky, kde ukážeme, že
me kvalitní techniky aumíme provádět aúspěšně do-
končit také těžké projekty.
Za rozhovor děkuje David Kalců
strana 2
PME SE
1
Technika odBeMo míří doAnglie izámoří
Spolnost BeMo Tunnelling (BeMo) poskytuje zí-
zení avelké stroje pro vlastní stavby tunelů, projekty
speciálního zakní či inženýrské stavby nahlavních
trzích v Rakousku a vNěmecku. Kromě toho ale její
strojtechnické oddělení zajišťuje a zapůuje tech-
niku ze strojového parku ostatm firm, pro které
BeMo pracuje v mci know-how transferu na jiných
projektech ivrůzných koutech světa.
Je to třeba výstavba britské jaderné elektrárny Hinkley
Point C, která se nachází vSomersetu napoeží Bris-
tolsho zálivu. Podokončení má produkovat asi sedm
procent elektrické energie v zemi a očekává se, že její
první blok vstoupí do provozu mezi lety 2025 až 2026.
Elektrárna zahrnuje dva odstavené reaktory označova
jako Hinkley Point Aadva provozované jaderné reaktory
Hinkley Point B. BeMo přizsobuje své těžní zaříze
ovýkonu 80m³/hod tak, aby bylo schopné hloubit šachtu
do45m anásledně přes ni odžovat rubaninu ztunelů.
Pro stejné stanovtě BeMo pronajme elektrický bagr
TE210 svýkonem 132 kW. Bude určen pro ražení tune
středně veliho průměru. Kdispozici poskytne takéi
elektrická betonová čerpadla, která přes šachtu natlačí
dotunelu ss stříkaho betonu.
Stojí zato znit, že nastejném projektu již pracuje
strojní inženýr zBeMo azůstane zde minilně podobu
12 mě. Vjeho kompetenci je pracovní příprava asu-
pervize při prodění ražeb metodou TBM.
estavba naekologičtější provoz
BeMo poskytlo stroje i při stavbě tunelu Quarters vka-
nadsm Edmontonu (foto č. 1). Vznikají tu dva asi
400 metrů dlouhé souběžné jednokolejné tunely, které
vedou od eží řeky North Saskatchewan srem
docentra města. Působily tu tunelový bagr ITC 312 (foto
č. 2) advouramenný vrtací vůz E2C smanipulačním ko-
šem, které jsou vtěchto dnech staženy zvíce než 12mě-
čho pronájmu. Stroje byly přizpůsobeny pro připoje
kparametrům elektrické sítě vKanadě aaž namalé obtíže
se úspěšně zhostily razich prací.
Tunelový bagr ITC 312 projde po vrácení z Edmon-
tonu do USA generální opravou a jeho naftový motor
bude přestan ztzv. emisního stupně výfukových plynů
TierIna Tier II. Bude pak připraven pro další pracov
využití v Kalifornii, protože pro tuto oblast USA platí
ohledně výfukových spalin přísnější předpisy. Následně
bude odkvětna spolu se dma maniputory nastříka-
ný beton Meyco Potenza nadalších 12 měsíců nasazen
vrámci projektu Regional Connector vLos Angeles, kde
vzniká podzemní křížení kolejí vlce 100 m. Zdař Bůh!
Rainer Antretter, Robert Dostál
2
1
2
3
4
5
Langanes
Åstfjord
Bergen
Kongsberg
Joberg
Metrostav_09_2018.indd 2 29.05.18 13:11
Metrostav Metrostav 09/2018, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 09/2018, Strana 1
Metrostav Metrostav 09/2018, Strana 2
Metrostav Metrostav 09/2018, Strana 3
Metrostav Metrostav 09/2018, Strana 4
Metrostav Metrostav 09/2018, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 09/2018, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 09/2018, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 09/2018, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (350 ms)

Rendering Strana 3 (102423): (0/1) (344 ms)

Rendering Strana 2 (102421): (0/1) (389 ms)

Rendering Strana 1 (102415): (0/1) (388 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2913/vth118593-1.jpg (2x)

 i2913/vth118599-1.jpg

 i2913/bg102421.svg

 i2913/vth118601-1.jpg

 i2913/vth118611-1.jpg