strana 4

Zkušenosti ze severu

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

Nejlepší pracovníci

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

Ing. Aleš Gothard z divize 5 se nedávno podělil o zkušenosti a zajímavosti z provádění staveb Metrostavu

ve Skandinávii se studenty Střední průmyslové školy

stavební v Liberci.

Zaplněná přednášková místnost, zájem více než pa­

desáti studentů, rozsáhlý obrazový materiál a bohatá

diskuse – tak by se ve stručnosti dalo charakterizovat

vystoupení, u něhož nikdo nelitoval, že se protáhlo přes

plánovanou vyučovací hodinu.

Budoucím kolegům stavbařům se tak do paměti ulo­

žila informace o méně obvyklých, nicméně velmi zajíma­

vých možnostech budoucího uplatnění. Ing. Aleš Gothard

tím vlastně odvedl velký kus personální práce nejen pro

Liberecký kraj, proto mu kolegové z divize 8 jménem svě­

řeného regionu děkují.

Po letošní konferenci TEK ocenili ředitelé jednotlivých divizí také nejlepší studenty-asistenty manažera,

mistry a dělníky za rok 2017. Všem vyznamenaným

děkujeme za dobře odvedenou práci, blahopřejeme

k ocenění a přejeme hodně úspěchů do budoucnosti!

Ing. Jan Petráň

Josef Zoubek, D1 Ing. Aleš Kret, D1 Roman Falout,

D1 Miroslav Havel, D1 Antonín Kocourek, D3 Mi­

chal Malý, D3 Roman Kopic, D3 Miroslav Marek, D3

Lukáš Čermák, D4 Kamil Gattringer, D4 Ing. Radek

Pernica, D5 Ing. Tomáš Janoušek, D5 Ing. Jiří Růt, D5

Marcel Urban, D5 Jan Šiml, D5 Martin Kozlovský,

D5 Michal Folk, D6 Jaroslav Brožek, D6 Bc. Viktor

Novotný, D6 Petr Kytýr, D6 Ing. Vojtěch Pindroch,

D6 Martin Šigut, D6 Peter Kysel, D8 Ivan Jech, D9

Jan Škramovský, D11

STUDENT-ASISTENT MANA ŽER A METROSTAVU

Bc. Marek Krištof, D1, technik student Lucie Bělo­

hradská, D3, technička studentka Bc. Ondřej Sochůrek,

D4, technik student Ing. Šimon Doubek, D5, technik

student Lucie Tomášová, D6, technička studentka Fi­

lip Mandel, D8, technik student Bc. Stanislav Zeman,

D9, technik student

MISTR METROSTAVU

Více zelených střech

Statistiky Svazu zakládání a údržby zeleně (SZÚZ)

potvrzují zajímavý trend, kdy v České republice přibývá staveb s tzv. zelenou střechou. Loni jich vyrostlo

o polovinu více než v roce 2016, konkrétně 195 000 m².

Jde v podstatě o střechy, které jsou částečně nebo

zcela pokryty vegetací a půdou, nebo pěstebním substrá­

tem vysazovaným nad hydroizolační membránu. Kromě

estetických hledisek mají tu výhodu, že vsakují a odpa­

řují zpět do ovzduší mnoho srážkové vody a výrazně tím

přispívají k ochlazování budov, zvlhčují vzduch a snižují

prašnost. Hovoří se také, že fungují jako klimatizace.

Zelené střechy totiž okysličují a ochlazují okolní vzduch

a tím narušují nepříjemný jev městských tepelných ostro­

vů, což jde ruku v ruce s potřebou řešit problémy vzniklé

v důsledku klimatických změn.

Postupovat za pomoci odborníků

Města a obce by proto výstavbu zelených střech na svém

území měly podporovat více. Pokud se v projektu novo­

stavby se zelenou střechou již počítá, je tomu přizpůso­

bena konstrukce domu včetně nosných prvků a střechy.

Horší je to v případě, kdy má být zelená střecha položena

na starší stavbě. V takovém případě je nutné nejdříve po­

soudit statiku střechy a nosných konstrukcí.

I správná volba rostlin a jejich sadba je rozhodně

odborná záležitost a nedoporučuje se dělat ji svépomocí.

Ale vyplatí se to: z hlediska dopadu na životní prostředí je

dokázáno, že již pětiprocentní zatravnění střech ve městě

má pro životní prostředí nezanedbatelný přínos.

1

DĚLNÍK METROSTAVU

2

3

4

5

6

7

Připravil dak, zdroj tisková zpráva SZÚZ

Mistryně republiky

Irena Klingorová z divize 9 vybojovala třetí květnový

víkend titul mistra České republiky v 24hodinovém závodě MTB ve smíšených dvojicích. Gratulujeme!

Letošní mezinárodní mistrovství ČR horských kol

na 12 a 24 hodin bylo součástí osmého ročníku závodu

Jihlavská 24 MTB 2018. Ireniným sparingpartnerem byl

Zdeněk Oupic. „Na osmikilometrovém městském okruhu

se 180m převýšením, kde jsme kroužili, nechyběl prudký

kopec, který ke konci vyjížděli už jen ti největší borci,

technické sjezdy, schody jak dolů tak i nahoru, singly

nebo úseky po březích rybníků, z nichž se k ránu zvedala

hustá mlha, která nás za teploty blížící se nule promočila

skrz naskrz. Mezi druhou a pátou hodinou ranní byla

krize hodně velká a se spoustou závodníků včetně nás

si začala pohrávat myšlenka závod zabalit. Se svítáním

ale přišla nová naděje a nás nakoplo i vědomí, že vedeme

před loňskými mistry. Ze všeho nejšťastnější jsme ale

byli, když závod skončil. V nohách jsme měli dohromady

462 kilometrů, Zdeněk jako pravý gentleman o něco víc

než já,“ okomentovala úspěch Irena Klingorová (foto).

–red–, foto archiv Ireny Klingorové

Roman Zlatník, D1, potrubář Vladimír Turanský, D1,

tunelář Patrik Laibl, D1, elektromontér David Bouše,

D1, stavební zámečník

Miroslav Pokorný, D1, zedník

Lubomír Bureš, D1, svářeč kovů Jiří Juhaniak, D3,

zedník Tomáš Žemberi, D3, zedník Jan Lukáč, D3,

svářeč kovů

Jakub Hruška, D3, montér ocelových

konstrukcí Roman Wiedemann, D3, provozní zámeč­

ník Miroslav Prokop, D4, řidič Lubomír Mrekaj, D4,

betonář

Jiří Šrámek, D4, strojník pracovních strojů

Jaromír Klein, D4, stavební montážník Ján Jankuv,

D4, tesař Josef Ludačka, D5, tesař Tomáš Hora, D5,

tunelář Petr Hermann, D5, betonář František Kollár,

D5, stavební montážník Lukáš Bouchal, D5, soustružník

kovů Milan Hulla, D5, tunelář Pavel Imrich, D5, tunelář

Pavel Rudlof, D5, tunelář Josef Visura, D5, strojník

pracovních strojů Jan Louvar, D5, strojník pracovních

strojů

Zdeněk Šámal, D5, strojník pracovních strojů

Arnošt Bilík, D5, elektromontér Lukáš Šedivý, D5,

provozní zámečník Tomáš Vrhel, D5, strojník pracovních

strojů Jaroslav Táborský, D5, strojník pracovních strojů

Alexandr Bilpuch, D5, tunelář Jiří Čížkovský, D5, pro­

vozní zámečník Jan Zíka, D5, tesař Róbert Ferenc, D5,

tunelář Peter Šoltés, D5, tunelář Richard Gregor, D6,

tesař Josef Havlín, D6, tesař Jiří Hruška, D6, tesař

Martin Sudek, D6, stavební truhlář Karel Blecha, D6,

stavební zámečník Jiří Hejpetr, D6, zedník Stanislav

Stejskal, D6, zedník Petr Bóra, D8, izolatér Břetislav

Pavelka, D9, truhlář

Radek Vlach, D9, malíř-tapetář

Štefan Borota, D11, provozní zámečník Petr Zouzal,

D11, skladník Antonín Volavka, D11, provozní elektrikář

Netypická Růženka

8

9

Zaměstnanci Metrostavu se 24. května bavili na Občanské plovárně v Praze

Dobré jídlo a pití, živá hudba a hlavně dobrá nálada (foto č. 1). To asi na firemním večírku nepřekvapí, ale tradiční

Párty Metrostavu, na kterou dorazilo téměř 1000 hostů převážně dělnického personálu, je hlavně výjimečná

příležitost pro neformální a přátelské setkání lidí napříč divizemi a útvary naší firmy. Vše odstartoval generální

ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát (foto č. 2), který všem popřál příjemnou zábavu a s tím, že věří v dobrou

budoucnost, zmínil: „Těším se, že se budeme potkávat na našich pěkných stavbách.“ Akci rozproudila bubenická

show Tokhi & Groove Army (foto č. 3), která vychází z principů brazilské samby. Členové tohoto nejsilnějšího

bubenického projektu na české hudební scéně svým důrazným vystoupením odehnali černé mraky, které hrozily

silnou průtrží. A tak hosté mohli bez obav usednout na palubu menšího výletního člunu a prohlédnout si krásy centra

Prahy přímo z hladiny Vltavy (foto č. 4). Loď vyplula zhruba každých 20 minut a své pasažéry zavezla přímo k pilířům

Karlova mostu a zpět. Nedaleko brány do Občanské plovárny si po celý večer nejen muži mohli změřit své síly na

oblíbené soutěžně-zábavní atrakci „siloměr kladivo“ (foto č. 5). Padala rána za ránou a to po celý večer. Je zřejmé,

že Metrostav má ve svých řadách skutečné siláky! Našemu fotografovi neunikla téměř žádná neformální konverzace

(foto č. 6), ba ani euforie, skandování a vtipné grimasy mladších hostů (foto č. 7). Od dvacáté hodiny to totiž na

Občanské plovárně rozjela kapela Divokej Bill (foto č. 8) a Metrostav Párty se proměnila v živý koncert. Česká

folkrocková hudební skupina z Úval u Prahy strhla přítomné do víru tance a hlasitého zpěvu (foto č. 9). Více než

dvouhodinové vystoupení se líbilo stejně jako průběh celé čtvrteční akce. Ta skončila až pozdě v noci.

V Českém Švýcarsku otevřeli v dubnu netypickou betonovou vyhlídku. Rozhledna, na jejíž vznik přispěli

ve veřejné sbírce nejen obyvatelé z obce Růžová, připomíná návrh Kaplického Národní knihovny. Její tvar

byl ale navržen ještě před publikováním „chobotnice“.

Beton architekti vybrali nejen pro jeho nehořlavost –

na kopci stály kdysi tři rozhledny, které postupně podlehly

požáru – ale i pro neobvyklost. „Není však až tak od věci

vzhledem k tomu, že území obce bylo součástí linie opev­

nění z druhé světové války,“ uvedla při otevření Helena

Křížková, starostka blízké obce Růžová. Rozhledna Rů­

ženka je po dohodě s ochranáři vysoká pouze 6,2 metru.

I tak je z ní krásný výhled na České a Saské Švýcarsko.

Zdroj ČTK, foto Wikimedia

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 9/2018 vyšlo 31. 5. 2018 (10/2018 vyjde 18. 6. 2018) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. K. Hainzová, D. Kalců, Dis., Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. P. Půta, Ing. P. Řezáč,

Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravila Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad

Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_09_2018.indd 4

29.05.18 13:11