strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

Jablonecká stavba PIM poběží rychle jako PIM

Pro Jablonec nad Nisou znamená zkratka PIM pavilon intenzivní medicíny, jehož stavba byla v místní

nemocnici slavnostně zahájena 16. května (foto). Pro

sportovní svět je však PIM značkou pro Praque International Marathon. Ten sice letos odstartoval o deset dní

dřív než dílo v Jablonci, přesto mají mimo zkratky společného i něco dalšího – tým Ing. Ondřeje Matouška

z divize 8 bude muset při své zakázce prokázat stejnou

vytrvalost jako světoví běžci v pražských ulicích.

Třípatrový jablonecký PIM s částečně zapuštěným

suterénem (pohled) bude mít téměř čtvercový půdorys.

Každé z jeho pěti podlaží nabídne kolem 600 m² užitné

plochy, na níž vzniknou tři lůžková oddělení s veškerým

zázemím a administrativní prostory. Dva koridory novo­

stavbu propojí s provozovanými nemocničními pavilony,

jejichž prostory projdou v místě napojení stavebními

úpravami. To vše musí být hotovo za pouhých 17 měsíců.

Než stavbaři začnou zemní práce, provedou spous­

tu přeložek, a to nejen elektrických kabelů, vodovodu,

veřejného osvětlení, plynu či pět metrů hluboko uložené

dešťové a splaškové kanalizace, ale i medicinálních plynů.

Vzhledem k tomu, že všechny slouží neomezeně provozo­

1

vané nemocnici, budou muset kolegové všechno pláno­

vat ve velkém předstihu a hlavně v souladu s požadavky

zdravotníků. Vyžádá si to i součinnost personálu, který se

bude muset předzásobit medicinálními plyny v lahvích.

Znalost prostředí je vždy výhodou

„Betonování skeletu nám bohužel vychází do zimy. Já sám

jsem rodák kousek odtud, takže vím, že není problém, aby

tady sníh napadl v půli října a vydržel až do dubna. Po­

slední dvě tři zimy sice byly velice mírné, což by se nám

hodilo, ale kdoví, jak bude,“ upozorňuje na možnou kom­

plikaci Ing. Matoušek. Se zakázkami podobného druhu

má on i jeho technici bohaté zkušenosti, takže z náročné

koordinace obavy nemá. „Na stavbu pavilonu ale bude

vidět hned ze tří budov nemocnice, a tak očekávám, že bu­

deme zavaleni dotazy, proč něco děláme tak, když někdo

jiný to jindy dělal jinak – a jistě lépe… Jak je skoro každý

návštěvník hospody rozený trenér fotbalu nebo hokeje, je

totiž uzdravující a nudící se pacient expert na zdravotnické

stavby. Ale i s tím si poradíme, trpělivosti máme dost. Aby

nám ale nechyběl čas, musíme všechno dobře naplánovat

a běžet hned od startu naplno,“ uzavřel vedoucí projektu.

Máj a Vltavu spojila nová silnice

V pátek 18. května byla slavnostně zprovozněna propojka dvou největších českobudějovických sídlišť Máj

a Vltava (foto č. 1). Za 14 měsíců ji vybudoval tým divize 4, který vedl Ing. David Szombathy. Zhruba 740 m

dlouhá silnice vede v zářezu přes bývalý tankodrom.

Na propojku ulic Milady Horákové a Strakonická

s označením přeložka III/14539 město čekalo dlouhá lé­

ta. Její příprava probíhala od roku 2006 a již za dva roky

bylo vydáno územní rozhodnutí. Část obyvatel sídliště Máj

projekt léta usilovně torpédovala a stavbu se jim dařilo

oddalovat. Po průtazích byla povolena, avšak s podmín­

kou dvoupruhu namísto plánovaného čtyřpruhu. V ten se

silnice rozšiřuje jen na několika místech.

Stavba byla zahájena loni v dubnu a v prvních čty­

řech měsících se práce soustředily na budování nové

okružní křižovatky. „Z mého pohledu bylo toto technicky

i organizačně nejnáročnější, protože výstavba křižovatky

probíhala pod trolejemi pod napětím a za nevyloučeného

2

veřejného provozu. Navíc přes už tak složitý uzel bylo

nutné vyvozit 23 000 m³ zeminy ze zářezu hlavní trasy, což

bylo podmínkou stavebního povolení,“ vysvětluje vedoucí

projektu David Szombathy.

Protitankové miny a další munice

Silnice by měla snížit dopravní zátěž v několika ulicích

(například Oskara Nedbala, v Husově třídě nebo v Brani­

šovské ulici). A cyklisté jistě uvítají, že III/14539 je také

doplněna cyklostezkou. Z nové komunikace už jsou na­

chystány odbočky do zatím nezastavěné části bývalého

vojenského areálu. Skutečnost, že se stavělo v místě bý­

valého tankodromu, blíže komentuje inženýr Szombathy.

Před stavbou se totiž objevovaly „zaručené“ informace

pamětníků s tím, že se v místě nacházejí zakopané tan­

ky nebo muniční sklady... „To se nepotvrdilo. Nicméně

jsme našli pár desítek cvičných protitankových min (foto

č. 2), těla leteckých pum a drobné množství munice ráže

20 mm pro vložné hlavně tanků,“ říká David Szombathy.

Divize 4 zde spolupracovala i s kolegy ze Skupiny Me­

trostav. Zkušebnictví zajišťovala firma SQZ, geodetické

práce pak geodetické středisko divize 4. Na překládce

vodovodu DN 600 mm se podílel tým divize 1, pokládku

mechanicky zpevněného kameniva a asfaltové vrstvy

vozovky provedlo středisko asfaltových vozovek divize 4.

Většinu komodit zajistil Metrostav stavebniny. „Všem vý­

še uvedeným a celému realizačnímu týmu děkuji za dob­

rou a profesionální spolupráci,“ uzavírá David Szombathy.

David Kalců,

foto Robert Gruzovský a archiv stavby

Rekonstrukce v areálu energetiky

V prostorách energetického areálu ČEPS v Praze 10

– Bohdalci tým divize 9 pokročil se stavbou administrativní budovy. Práce v objektu započaly loni v květnu

a od té doby úspěšně proběhla demolice a sanace ekologické zátěže a je dokončena hrubá stavba.

Společnost ČEPS poskytuje přenosové služby na

území České republiky a dispečersky zajišťuje rovnováhu

mezi výrobou a spotřebou elektrické energie. V pražské

Michli, kde spolu s dceřinou společností ČEPS Invest

sídlí, modernizuje své zázemí. V areálu mezi ulicemi Nad

Vršovskou horou a Elektrárenská uskutečňuje Metrostav

jak výstavbu budovy pod označením D, tak také demolice

a rekonstrukce venkovních ploch celého areálu.

„V tuto chvíli dokončujeme hrubou stavbu admini­

strativní budovy,“ vysvětluje vedoucí projektu Ing. Jiří

Bukovinský. „Postupuje také montáž obvodového pláště

a práce na komunikacích v areálu. Uložena je větší část

inženýrských sítí a hotova je částečná demolice a nové

založení objektu administrativní budovy.“

Jižní pohled

Centrální dispečink musí běžet

V souvislosti se stavebními úpravami objektu D a rekon­

strukcí venkovních ploch a inženýrských sítí bude vybudo­

ván také nový vjezd do administrativního a energetického

areálu. Veškeré rekonstruované a nově navrhované ko­

munikace pro pěší budou bezbariérové, zároveň vznikne

nový orientační a informační systém a přibudou moderní

přístřešky pro kola a motorky.

Stavbaři to během rekonstrukce nemají jednoduché,

elektřinu totiž nelze jen tak vypnout. „Práce jsou ome­

zeny provozem areálu objednatele, který musí po celou

dobu fungovat,“ vysvětluje Ing. Jiří Bukovinský. „V areálu

se mimo jiné nachází rozvodna velmi vysokého napětí

a centrální dispečink energetické sítě České republiky.“

Metrostav je generálním dodavatelem celé rekon­

strukce a kromě divize 9 se na ní podílí i tým divize 6,

který buduje železobetonové konstrukce. Modernizace

areálu by měla být hotová koncem roku 2019.

Startuje přestavba psychiatrického oddělení

Na ambulancích psychiatrického oddělení Krajské

nemocnice Liberec ročně ošetří přes 4500 pacientů

a zhruba 600 jich musí být hospitalizováno. Teď se zdá,

že pacienti s psychiatrickými problémy se ve městě

pod Ještědem dočkají modernějších a větších prostor,

a to díky pracovníkům divize 8.

Získat finanční prostředky na rekonstrukci a rozšíření

oddělení psychiatrie v liberecké krajské nemocnici, tedy

částku bezmála 150 milionů korun, nebylo vůbec jedno­

duché. Po pěti letech se to ale podařilo a teď už se nevyu­

žívaná budova bývalého plicního oddělení v Husově ulici

postupně proměňuje na moderní zdravotnické zařízení.

Nové centrum duševního zdraví

„Zahájili jsme bourací práce a vybudovali provizorní

vstup do sousední záchytné stanice. Následně nás če­

ká výměna stropních konstrukcí i krovu objektu a dům

dostane také novou střešní krytinu,“ popisuje vedoucí

projektu Ing. Jaroslav Stuchlík z oblastního ředitelství

divize 8 pro Liberecký kraj. Při výměně stropů si budou

muset stavbaři poradit s omezeným prostorem i špatný­

mi přístupovými trasami. S vazníky proto budou muset

manipulovat pouze ručně.

Do února příštího roku by v opravené budově mělo

vzniknout Centrum duševního zdraví, kde bude denní sta­

cionář, všeobecná ambulance a dvě specializované porad­

ny. Po skončení první etapy rekonstrukce na ni v podstatě

plynule, pravděpodobně v březnu příštího roku, naváže

druhá část rekonstrukce týkající se budovy E. Ta pochází

z roku 1895 a neodpovídá aktuálním potřebám psychia­

trického oddělení. Z budovy E se do objektu v Husově

ulici přestěhuje současné oddělení psychiatrie, zatímco

do budovy psychiatrie se nastěhují na 12 měsíců stavbaři.

Více lůžek, větší komfort

Modernizace budovy psychiatrie především umožní na­

výšit počet lůžek ze současných 51 míst na 58 a záro­

veň zlepší komfort ubytování pro pacienty. Vznikne zde

28 dvoulůžkových pokojů skoro hotelového standardu.

Izolační pokoje zůstanou i nadále jednolůžkové.

Obě etapy rekonstrukce by měly být dokončeny v úno­

ru roku 2020. Protože akce proběhne za plného provozu,

stavbaři se budou muset přizpůsobit potřebám nemoc­

nice. I přesto Ing. Jaroslav Stuchlík očekává, že se jeho

týmu podaří dokončit zakázku včas a v potřebné kvalitě.

Martina Vampulová

David Kalců, foto archiv stavby

Správce přenosové soustavy

Společnost ČEPS působí na území ČR jako výhradní

provozovatel přenosové soustavy (elektrická vedení

400 kV a 220 kV). Udržuje, obnovuje a rozvíjí

42 rozvoden se 75 transformátory, z nichž některé

jsou určeny pro převádění elektřiny z přenosové

do distribuční soustavy, a trasy vedení s napěťovou

hladinou 400 kV o délce 3724 km a 220 kV o délce

1909 km. Její dceřiná společnost ČEPS Invest zajišťuje

technické a projektové řešení staveb.

Metrostav_09_2018.indd 3

Rozšíření rakovnického závodu pokračuje

V areálu podniku Procter & Gamble – Rakona (P&G) se tým divize 8 podílel na dostavbě nových výrobních hal č. 10 a č. 11,

které jsou již v provozu. Divize 8 tam nedávno zahájila také stavbu vjezdové komunikace a retenčních nádrží. Americký

výrobce spotřebního zboží pro domácnosti, který prodává své výrobky ve více než 180 zemích světa, chce totiž do roku 2020

rozšířit rakovnický závod. Více o projektu se dočtete v některém z následujících čísel firemních novin.

29.05.18 13:11