strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Jablonecká stavba PIM poběží rychle jako PIM
Pro Jablonec nad Nisou znamená zkratka PIM pavilon intenzivní medicíny, jehož stavba byla v místní
nemocnici slavnostně zahájena 16. května (foto). Pro
sportovní svět je však PIM značkou pro Praque International Marathon. Ten sice letos odstartoval o deset dní
dřív než dílo v Jablonci, přesto mají mimo zkratky společného i něco dalšího – tým Ing. Ondřeje Matouška
z divize 8 bude muset při své zakázce prokázat stejnou
vytrvalost jako světoví běžci v pražských ulicích.
Třípatrový jablonecký PIM s částečně zapuštěným
suterénem (pohled) bude mít téměř čtvercový půdorys.
Každé z jeho pěti podlaží nabídne kolem 600 m² užitné
plochy, na níž vzniknou tři lůžková oddělení s veškerým
zázemím a administrativní prostory. Dva koridory novo
stavbu propojí s provozovanými nemocničními pavilony,
jejichž prostory projdou v místě napojení stavebními
úpravami. To vše musí být hotovo za pouhých 17 měsíců.
Než stavbaři začnou zemní práce, provedou spous
tu přeložek, a to nejen elektrických kabelů, vodovodu,
veřejného osvětlení, plynu či pět metrů hluboko uložené
dešťové a splaškové kanalizace, ale i medicinálních plynů.
Vzhledem k tomu, že všechny slouží neomezeně provozo
1
vané nemocnici, budou muset kolegové všechno pláno
vat ve velkém předstihu a hlavně v souladu s požadavky
zdravotníků. Vyžádá si to i součinnost personálu, který se
bude muset předzásobit medicinálními plyny v lahvích.
Znalost prostředí je vždy výhodou
„Betonování skeletu nám bohužel vychází do zimy. Já sám
jsem rodák kousek odtud, takže vím, že není problém, aby
tady sníh napadl v půli října a vydržel až do dubna. Po
slední dvě tři zimy sice byly velice mírné, což by se nám
hodilo, ale kdoví, jak bude,“ upozorňuje na možnou kom
plikaci Ing. Matoušek. Se zakázkami podobného druhu
má on i jeho technici bohaté zkušenosti, takže z náročné
koordinace obavy nemá. „Na stavbu pavilonu ale bude
vidět hned ze tří budov nemocnice, a tak očekávám, že bu
deme zavaleni dotazy, proč něco děláme tak, když někdo
jiný to jindy dělal jinak – a jistě lépe… Jak je skoro každý
návštěvník hospody rozený trenér fotbalu nebo hokeje, je
totiž uzdravující a nudící se pacient expert na zdravotnické
stavby. Ale i s tím si poradíme, trpělivosti máme dost. Aby
nám ale nechyběl čas, musíme všechno dobře naplánovat
a běžet hned od startu naplno,“ uzavřel vedoucí projektu.
Máj a Vltavu spojila nová silnice
V pátek 18. května byla slavnostně zprovozněna propojka dvou největších českobudějovických sídlišť Máj
a Vltava (foto č. 1). Za 14 měsíců ji vybudoval tým divize 4, který vedl Ing. David Szombathy. Zhruba 740 m
dlouhá silnice vede v zářezu přes bývalý tankodrom.
Na propojku ulic Milady Horákové a Strakonická
s označením přeložka III/14539 město čekalo dlouhá lé
ta. Její příprava probíhala od roku 2006 a již za dva roky
bylo vydáno územní rozhodnutí. Část obyvatel sídliště Máj
projekt léta usilovně torpédovala a stavbu se jim dařilo
oddalovat. Po průtazích byla povolena, avšak s podmín
kou dvoupruhu namísto plánovaného čtyřpruhu. V ten se
silnice rozšiřuje jen na několika místech.
Stavba byla zahájena loni v dubnu a v prvních čty
řech měsících se práce soustředily na budování nové
okružní křižovatky. „Z mého pohledu bylo toto technicky
i organizačně nejnáročnější, protože výstavba křižovatky
probíhala pod trolejemi pod napětím a za nevyloučeného
2
veřejného provozu. Navíc přes už tak složitý uzel bylo
nutné vyvozit 23 000 m³ zeminy ze zářezu hlavní trasy, což
bylo podmínkou stavebního povolení,“ vysvětluje vedoucí
projektu David Szombathy.
Protitankové miny a další munice
Silnice by měla snížit dopravní zátěž v několika ulicích
(například Oskara Nedbala, v Husově třídě nebo v Brani
šovské ulici). A cyklisté jistě uvítají, že III/14539 je také
doplněna cyklostezkou. Z nové komunikace už jsou na
chystány odbočky do zatím nezastavěné části bývalého
vojenského areálu. Skutečnost, že se stavělo v místě bý
valého tankodromu, blíže komentuje inženýr Szombathy.
Před stavbou se totiž objevovaly „zaručené“ informace
pamětníků s tím, že se v místě nacházejí zakopané tan
ky nebo muniční sklady... „To se nepotvrdilo. Nicméně
jsme našli pár desítek cvičných protitankových min (foto
č. 2), těla leteckých pum a drobné množství munice ráže
20 mm pro vložné hlavně tanků,“ říká David Szombathy.
Divize 4 zde spolupracovala i s kolegy ze Skupiny Me
trostav. Zkušebnictví zajišťovala firma SQZ, geodetické
práce pak geodetické středisko divize 4. Na překládce
vodovodu DN 600 mm se podílel tým divize 1, pokládku
mechanicky zpevněného kameniva a asfaltové vrstvy
vozovky provedlo středisko asfaltových vozovek divize 4.
Většinu komodit zajistil Metrostav stavebniny. „Všem vý
še uvedeným a celému realizačnímu týmu děkuji za dob
rou a profesionální spolupráci,“ uzavírá David Szombathy.
David Kalců,
foto Robert Gruzovský a archiv stavby
Rekonstrukce v areálu energetiky
V prostorách energetického areálu ČEPS v Praze 10
– Bohdalci tým divize 9 pokročil se stavbou administrativní budovy. Práce v objektu započaly loni v květnu
a od té doby úspěšně proběhla demolice a sanace ekologické zátěže a je dokončena hrubá stavba.
Společnost ČEPS poskytuje přenosové služby na
území České republiky a dispečersky zajišťuje rovnováhu
mezi výrobou a spotřebou elektrické energie. V pražské
Michli, kde spolu s dceřinou společností ČEPS Invest
sídlí, modernizuje své zázemí. V areálu mezi ulicemi Nad
Vršovskou horou a Elektrárenská uskutečňuje Metrostav
jak výstavbu budovy pod označením D, tak také demolice
a rekonstrukce venkovních ploch celého areálu.
„V tuto chvíli dokončujeme hrubou stavbu admini
strativní budovy,“ vysvětluje vedoucí projektu Ing. Jiří
Bukovinský. „Postupuje také montáž obvodového pláště
a práce na komunikacích v areálu. Uložena je větší část
inženýrských sítí a hotova je částečná demolice a nové
založení objektu administrativní budovy.“
Jižní pohled
Centrální dispečink musí běžet
V souvislosti se stavebními úpravami objektu D a rekon
strukcí venkovních ploch a inženýrských sítí bude vybudo
ván také nový vjezd do administrativního a energetického
areálu. Veškeré rekonstruované a nově navrhované ko
munikace pro pěší budou bezbariérové, zároveň vznikne
nový orientační a informační systém a přibudou moderní
přístřešky pro kola a motorky.
Stavbaři to během rekonstrukce nemají jednoduché,
elektřinu totiž nelze jen tak vypnout. „Práce jsou ome
zeny provozem areálu objednatele, který musí po celou
dobu fungovat,“ vysvětluje Ing. Jiří Bukovinský. „V areálu
se mimo jiné nachází rozvodna velmi vysokého napětí
a centrální dispečink energetické sítě České republiky.“
Metrostav je generálním dodavatelem celé rekon
strukce a kromě divize 9 se na ní podílí i tým divize 6,
který buduje železobetonové konstrukce. Modernizace
areálu by měla být hotová koncem roku 2019.
Startuje přestavba psychiatrického oddělení
Na ambulancích psychiatrického oddělení Krajské
nemocnice Liberec ročně ošetří přes 4500 pacientů
a zhruba 600 jich musí být hospitalizováno. Teď se zdá,
že pacienti s psychiatrickými problémy se ve městě
pod Ještědem dočkají modernějších a větších prostor,
a to díky pracovníkům divize 8.
Získat finanční prostředky na rekonstrukci a rozšíření
oddělení psychiatrie v liberecké krajské nemocnici, tedy
částku bezmála 150 milionů korun, nebylo vůbec jedno
duché. Po pěti letech se to ale podařilo a teď už se nevyu
žívaná budova bývalého plicního oddělení v Husově ulici
postupně proměňuje na moderní zdravotnické zařízení.
Nové centrum duševního zdraví
„Zahájili jsme bourací práce a vybudovali provizorní
vstup do sousední záchytné stanice. Následně nás če
ká výměna stropních konstrukcí i krovu objektu a dům
dostane také novou střešní krytinu,“ popisuje vedoucí
projektu Ing. Jaroslav Stuchlík z oblastního ředitelství
divize 8 pro Liberecký kraj. Při výměně stropů si budou
muset stavbaři poradit s omezeným prostorem i špatný
mi přístupovými trasami. S vazníky proto budou muset
manipulovat pouze ručně.
Do února příštího roku by v opravené budově mělo
vzniknout Centrum duševního zdraví, kde bude denní sta
cionář, všeobecná ambulance a dvě specializované porad
ny. Po skončení první etapy rekonstrukce na ni v podstatě
plynule, pravděpodobně v březnu příštího roku, naváže
druhá část rekonstrukce týkající se budovy E. Ta pochází
z roku 1895 a neodpovídá aktuálním potřebám psychia
trického oddělení. Z budovy E se do objektu v Husově
ulici přestěhuje současné oddělení psychiatrie, zatímco
do budovy psychiatrie se nastěhují na 12 měsíců stavbaři.
Více lůžek, větší komfort
Modernizace budovy psychiatrie především umožní na
výšit počet lůžek ze současných 51 míst na 58 a záro
veň zlepší komfort ubytování pro pacienty. Vznikne zde
28 dvoulůžkových pokojů skoro hotelového standardu.
Izolační pokoje zůstanou i nadále jednolůžkové.
Obě etapy rekonstrukce by měly být dokončeny v úno
ru roku 2020. Protože akce proběhne za plného provozu,
stavbaři se budou muset přizpůsobit potřebám nemoc
nice. I přesto Ing. Jaroslav Stuchlík očekává, že se jeho
týmu podaří dokončit zakázku včas a v potřebné kvalitě.
Martina Vampulová
David Kalců, foto archiv stavby
Správce přenosové soustavy
Společnost ČEPS působí na území ČR jako výhradní
provozovatel přenosové soustavy (elektrická vedení
400 kV a 220 kV). Udržuje, obnovuje a rozvíjí
42 rozvoden se 75 transformátory, z nichž některé
jsou určeny pro převádění elektřiny z přenosové
do distribuční soustavy, a trasy vedení s napěťovou
hladinou 400 kV o délce 3724 km a 220 kV o délce
1909 km. Její dceřiná společnost ČEPS Invest zajišťuje
technické a projektové řešení staveb.
Metrostav_09_2018.indd 3
Rozšíření rakovnického závodu pokračuje
V areálu podniku Procter & Gamble – Rakona (P&G) se tým divize 8 podílel na dostavbě nových výrobních hal č. 10 a č. 11,
které jsou již v provozu. Divize 8 tam nedávno zahájila také stavbu vjezdové komunikace a retenčních nádrží. Americký
výrobce spotřebního zboží pro domácnosti, který prodává své výrobky ve více než 180 zemích světa, chce totiž do roku 2020
rozšířit rakovnický závod. Více o projektu se dočtete v některém z následujících čísel firemních novin.
29.05.18 13:11