Večer 24. května zpestřila

tradiční Párty Metrostavu

31. května 2018 / 9 / XXX

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Martina Sirotka,

ředitele divize 9 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

Divize 5 zahajuje pátou stavbu

v Norsku str. 2

A .S.

Českobudějovická sídliště Máj

a Vltava spojila nová silnice str. 3

Ražba Espoonlahti finišuje

V Liberci startuje přestavba

psychiatrického oddělení str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Dva kilometry

Ražba silničního tunelu

Dýrafjörður na Islandu

úspěšně pokračuje: tým

Ing. Josefa Malknechta

z divize 5 v něm nedávno

dosáhl mety 2000 metrů.

Metrostav tak v této zemi

od roku 2006 vyrazil přes 20 kilometrů tunelů. Dýrafjörður,

který je trasován skrz náhorní rovinu Hrafnseyrarheiði

a patří k nejvýznamnějším místním rozpracovaným

podzemním dílům, vzniká od loňského září. První

motoristé by jím měli projet na podzim roku 2020.

Ochrana osobních údajů – GDPR

V pátek 25. května 2018 nabylo účinnosti nařízení EU

na ochranu osobních údajů známé pod zkratkou GDPR

(General Data Protection Regulation). Metrostav se

na změny právní úpravy v této oblasti včas připravil

a promítl základní principy evropského nařízení do své

organizačně-řídící dokumentace.

Teritoriální setkání

Vybraní čeští vývozci,

dovozci i investoři se

23. května setkali v Praze

s velvyslancem České

republiky v Norském

království a Islandské

republice JUDr. Jaroslavem

Knotem, Ph.D. Cílem akce byla diskuse o podmínkách

podnikání na Islandu. Mezi jinými bylo na programu

i vystoupení Ing. Aleše Richtera, zástupce ředitele

útvaru zahraničního podnikání Skupiny Metrostav, jehož

příspěvek nesl příznačný název Success Story.

Nový hospic

V Karlovarském kraji byla

10. května slavnostně

ukončena stavba hospicu

v Zařízení následné

rehabilitační a hospicové

péče (REHOS) v Nejdku.

Zakázku úspěšně dokončil

tým Milana Vaňkáta z divize 9. „Máme radost z nové

budovy a jsme připraveni vynaložit veškeré síly na to,

abychom našim klientům zajistili co nejvyšší úroveň

péče,“ zmínila při akci ředitelka REHOS Nejdek Olga

Pištejová a dodala, že budovu hospice přihlásila

do letošního ročníku soutěže Stavby Karlovarského kraje.

Servis dálničních tunelů

Tunel Klimkovice na hlavní české dopravní tepně D1 a tunel

Lysůvky na dálnici D48 je od 1. června ve správě divize 5.

Ta totiž podepsala smlouvu na servis a údržbu části

dálnice D1 a zmíněných tunelů. Vedoucí střediska Radomír

Zelenka připomněl, že divize 5 od letošního února provádí

také servis a údržbu tunelů na nedávno zprovozněné

spojnici s Německem – na dálnici D8 na severu Čech.

Novinky v POP

Kolegové z Metrostavu

Development otevřeli

17. května v objektu

Palmovka Open Park 4

zbrusu nový showroom.

Při této příležitosti se

v jeho prostorách setkal

generální ředitel společnosti Ing. Ondřej Buršík s prvními

nájemci (foto), kteří budou v moderním administrativním

komplexu sídlit. Showroom poslouží potenciálním klientům

i veřejnosti k seznámení s podrobnostmi celého projektu,

dozvědí se v něm také informace týkající se lokality

Palmovka. Více najdete na www.palmovkaopenpark.cz.

Metrostav_09_2018.indd 1

Významný projekt – ražba stanice metra Espoonlahti

a traťových tunelů ve Finsku, na nichž v Helsinkách

pracuje tým divize 5 – je úspěšně u konce: 15. května

proběhl poslední odpal a o 14 dní později kolegové práci dokončili. Vyrazili stanici s největším profilem v historii Metrostavu. Espoonlahti totiž překonala i jeho dosud největší podzemní dílo – rozplet tunelu Mrázovka.

Při pohledu na unikátní fotografie pořízené z pod­

zemí během stavby je vše zřejmé: kaverna, kde i silné

pracovní stroje působí jako drobečci, je skutečně obří

a k tomu je různě členěna. A je zřejmé, že práce tu

nebyly snadné... „Geometrický tvar stavby s více než

150 ražebnými profily a speciálními výklenky vyžadoval

přesnou ražbu podle schémat. Vzhledem k velkému pro­

filu některých prostor, především stanice s největším

profilem 370,4 m², probíhala ražba na několik částí, kdy

se nejprve vyrazila vrchní část a poté spodní,“ vysvětluje

vedoucí projektu Ing. Pavel Herman. „Vzhledem k mno­

ha omezením, se kterými jsme se potýkali, se stávalo,

že jsme pracovali i na osmi čelbách najednou, a to šest

dní v týdnu a 24 hodin denně,“ dodává.

Připomeňme, že stavba je umístěna v intravilánu

města Espoo na jihu Finska, přibližně 20 km jihozápadně

od Helsinek. Ražba stanice metra Espoonlahti, traťových

tunelů i propojovacích do budoucího depa, šachet či ko­

mory sloužící k odčerpávání vody proběhala v rámci pro­

jektu prodloužení již existující podzemní dráhy Länsimetro

– západní metro. Celý nový úsek bude měřit sedm kilo­

metrů a cestujícím poslouží pět stanic. Na předchozích

etapách i části této pracoval Ing. Aleš Gothard, který dnes

působí jako oblastní ředitel divize 5 pro severské země.

Všechny odpaly hlásily esemesky

Vzhledem k husté okolní zástavbě a založení budov

na skalním podloží byl kladen velký důraz na co možná

nejmenší přenos vibrací způsobených odpaly. „Platilo zde

značné omezení týkající se hlučných prací, kdy v určitých

oblastech bylo vrtání, provádění odpalů a odvoz rubaniny

povoleny pouze ve všední dny v časech mezi sedmou

a osmnáctou hodinou. Bylo třeba o každém odpalu infor­

movat předem pomocí SMS zpráv,“ uvádí Ing. Herman

další omezení. Investor také kladl velký důraz na zajištění

tříd vodopropustnosti horninového masivu, protože mu

velmi záleželo na tom, aby nedocházelo ke ztrátám pod­

zemní vody. Z tohoto důvodu stavbaři prováděli velké

množství cementových a chemickým injektáží.

Metrostav na projektu traťových tunelů a stanice

Espoonlahti pracoval ve sdružení s dobře známým partne­

rem – finskou firmou Destia Oy. Ta nyní provádí vertikální

ražbu šachty z povrchu ve východní části stanice a své

práce by měla dokončit v srpnu.

David Kalců, foto Dušan Diko

Stavba v číslech

Objem rubaniny

230 000 m³ (bez šachet)

Objem spotřebovaného vláknobetonu

13 000 m³

Spotřeba cementu při injektážích

2 200 000 kg

Hmotnost spotřebovaných trhavin

550 tun

Objem vyčerpané vody z tunelu

220 milionů litrů

Celková délka čtyř traťových tunelů

2270 m

Na projektu se podílelo 72 osob z MTS a 30 z Destia Oy

Aalto-yliopisto

Länsimetro

Helsinki metro

Espoo

Urheilupuisto

Tapiola

Keilaniemi

Niittykumpu

Koivusaari

budoucí

depo

Matinkylä

Kivenlahti

Kaitaa

Espoonlahti

Soukka

Finnoo

Lauttasaari

Rautatieasema

Kamppi

Ruoholahti

Helsinki

Valná hromada 2018

Ve čtvrtek 17. května se uskutečnila další řádná valná

hromada akciové společnosti Metrostav. Od počátku

byla usnášeníschopná, protože už v 10 hodin byli

v Centru vzdělávání Skupiny Metrostav přítomní akcionáři nebo jejich zmocněnci, kteří svými hlasy reprezentovali více než 91,52 procenta jmenovité hodnoty

celkového množství vydaných akcií.

Současný stav a výhled do budoucnosti

Předseda představenstva Jiří Bělohlav seznámil přítom­

né akcionáře se zprávou o současném stavu společnosti

a jejím výhledu do budoucnosti. Metrostav, který již po­

osmé obhájil pozici jedničky na stavebním trhu, dosáhl

v roce 2017 tržeb 19 564 milionu Kč, což představuje

meziroční nárůst o 11 procent. Více než třetinu obratu

vytvořil při zahraničních projektech, zejména v Polsku,

Německu, v Norsku, na Islandu, ve Finsku, ale i v Turecku

nebo v Bělorusku.

Hodnota celkové bilanční sumy Metrostavu před­

stavovala k 31. prosinci 2017 částku 17 377 milionu Kč

a oproti roku 2016 se téměř nezměnila. Ve struktuře aktiv

mírně narostl podíl dlouhodobého majetku a poklesl podíl

aktiv oběžných. V pasivech došlo k posílení vlastního ka­

pitálu a poklesu cizích zdrojů. Čistý hospodářský výsledek

činil v uplynulém roce 392,9 milionu Kč.

Akcionáři vyjádřili souhlas s řízením společnosti

Valná hromada schválila řádnou účetní závěrku spo­

lečnosti za rok 2017 spolu s konsolidovanou závěrkou

Skupiny Metrostav za stejné období a vyplacení podílu

na zisku akcionářům v částce téměř 170 milionů Kč. Stej­

ně jako v loňském roce tak připadne na jednu akcii o jme­

novité hodnotě 100 Kč dividenda ve výši 21,50 Kč před

zdaněním. Zbylých 222,9 milionu Kč převede společnost

na účet nerozděleného zisku.

Akcionáři dále zvolili do funkce členů představen­

stva na další čtyřleté období Ing. Viliama Turanského

a Ing. Františka Kočího, do funkce člena dozorčí rady

na stejnou dobu Ing. Františka Klepetka. Ostatní členové

orgánů společnosti se nezměnili.

29.05.18 13:11