Večer 24. května zpestřila
tradiční Párty Metrostavu
31. května 2018 / 9 / XXX
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Martina Sirotka,
ředitele divize 9 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
Divize 5 zahajuje pátou stavbu
v Norsku str. 2
A .S.
Českobudějovická sídliště Máj
a Vltava spojila nová silnice str. 3
Ražba Espoonlahti finišuje
V Liberci startuje přestavba
psychiatrického oddělení str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Dva kilometry
Ražba silničního tunelu
Dýrafjörður na Islandu
úspěšně pokračuje: tým
Ing. Josefa Malknechta
z divize 5 v něm nedávno
dosáhl mety 2000 metrů.
Metrostav tak v této zemi
od roku 2006 vyrazil přes 20 kilometrů tunelů. Dýrafjörður,
který je trasován skrz náhorní rovinu Hrafnseyrarheiði
a patří k nejvýznamnějším místním rozpracovaným
podzemním dílům, vzniká od loňského září. První
motoristé by jím měli projet na podzim roku 2020.
Ochrana osobních údajů – GDPR
V pátek 25. května 2018 nabylo účinnosti nařízení EU
na ochranu osobních údajů známé pod zkratkou GDPR
(General Data Protection Regulation). Metrostav se
na změny právní úpravy v této oblasti včas připravil
a promítl základní principy evropského nařízení do své
organizačně-řídící dokumentace.
Teritoriální setkání
Vybraní čeští vývozci,
dovozci i investoři se
23. května setkali v Praze
s velvyslancem České
republiky v Norském
království a Islandské
republice JUDr. Jaroslavem
Knotem, Ph.D. Cílem akce byla diskuse o podmínkách
podnikání na Islandu. Mezi jinými bylo na programu
i vystoupení Ing. Aleše Richtera, zástupce ředitele
útvaru zahraničního podnikání Skupiny Metrostav, jehož
příspěvek nesl příznačný název Success Story.
Nový hospic
V Karlovarském kraji byla
10. května slavnostně
ukončena stavba hospicu
v Zařízení následné
rehabilitační a hospicové
péče (REHOS) v Nejdku.
Zakázku úspěšně dokončil
tým Milana Vaňkáta z divize 9. „Máme radost z nové
budovy a jsme připraveni vynaložit veškeré síly na to,
abychom našim klientům zajistili co nejvyšší úroveň
péče,“ zmínila při akci ředitelka REHOS Nejdek Olga
Pištejová a dodala, že budovu hospice přihlásila
do letošního ročníku soutěže Stavby Karlovarského kraje.
Servis dálničních tunelů
Tunel Klimkovice na hlavní české dopravní tepně D1 a tunel
Lysůvky na dálnici D48 je od 1. června ve správě divize 5.
Ta totiž podepsala smlouvu na servis a údržbu části
dálnice D1 a zmíněných tunelů. Vedoucí střediska Radomír
Zelenka připomněl, že divize 5 od letošního února provádí
také servis a údržbu tunelů na nedávno zprovozněné
spojnici s Německem – na dálnici D8 na severu Čech.
Novinky v POP
Kolegové z Metrostavu
Development otevřeli
17. května v objektu
Palmovka Open Park 4
zbrusu nový showroom.
Při této příležitosti se
v jeho prostorách setkal
generální ředitel společnosti Ing. Ondřej Buršík s prvními
nájemci (foto), kteří budou v moderním administrativním
komplexu sídlit. Showroom poslouží potenciálním klientům
i veřejnosti k seznámení s podrobnostmi celého projektu,
dozvědí se v něm také informace týkající se lokality
Palmovka. Více najdete na www.palmovkaopenpark.cz.
Metrostav_09_2018.indd 1
Významný projekt – ražba stanice metra Espoonlahti
a traťových tunelů ve Finsku, na nichž v Helsinkách
pracuje tým divize 5 – je úspěšně u konce: 15. května
proběhl poslední odpal a o 14 dní později kolegové práci dokončili. Vyrazili stanici s největším profilem v historii Metrostavu. Espoonlahti totiž překonala i jeho dosud největší podzemní dílo – rozplet tunelu Mrázovka.
Při pohledu na unikátní fotografie pořízené z pod
zemí během stavby je vše zřejmé: kaverna, kde i silné
pracovní stroje působí jako drobečci, je skutečně obří
a k tomu je různě členěna. A je zřejmé, že práce tu
nebyly snadné... „Geometrický tvar stavby s více než
150 ražebnými profily a speciálními výklenky vyžadoval
přesnou ražbu podle schémat. Vzhledem k velkému pro
filu některých prostor, především stanice s největším
profilem 370,4 m², probíhala ražba na několik částí, kdy
se nejprve vyrazila vrchní část a poté spodní,“ vysvětluje
vedoucí projektu Ing. Pavel Herman. „Vzhledem k mno
ha omezením, se kterými jsme se potýkali, se stávalo,
že jsme pracovali i na osmi čelbách najednou, a to šest
dní v týdnu a 24 hodin denně,“ dodává.
Připomeňme, že stavba je umístěna v intravilánu
města Espoo na jihu Finska, přibližně 20 km jihozápadně
od Helsinek. Ražba stanice metra Espoonlahti, traťových
tunelů i propojovacích do budoucího depa, šachet či ko
mory sloužící k odčerpávání vody proběhala v rámci pro
jektu prodloužení již existující podzemní dráhy Länsimetro
– západní metro. Celý nový úsek bude měřit sedm kilo
metrů a cestujícím poslouží pět stanic. Na předchozích
etapách i části této pracoval Ing. Aleš Gothard, který dnes
působí jako oblastní ředitel divize 5 pro severské země.
Všechny odpaly hlásily esemesky
Vzhledem k husté okolní zástavbě a založení budov
na skalním podloží byl kladen velký důraz na co možná
nejmenší přenos vibrací způsobených odpaly. „Platilo zde
značné omezení týkající se hlučných prací, kdy v určitých
oblastech bylo vrtání, provádění odpalů a odvoz rubaniny
povoleny pouze ve všední dny v časech mezi sedmou
a osmnáctou hodinou. Bylo třeba o každém odpalu infor
movat předem pomocí SMS zpráv,“ uvádí Ing. Herman
další omezení. Investor také kladl velký důraz na zajištění
tříd vodopropustnosti horninového masivu, protože mu
velmi záleželo na tom, aby nedocházelo ke ztrátám pod
zemní vody. Z tohoto důvodu stavbaři prováděli velké
množství cementových a chemickým injektáží.
Metrostav na projektu traťových tunelů a stanice
Espoonlahti pracoval ve sdružení s dobře známým partne
rem – finskou firmou Destia Oy. Ta nyní provádí vertikální
ražbu šachty z povrchu ve východní části stanice a své
práce by měla dokončit v srpnu.
David Kalců, foto Dušan Diko
Stavba v číslech
Objem rubaniny
230 000 m³ (bez šachet)
Objem spotřebovaného vláknobetonu
13 000 m³
Spotřeba cementu při injektážích
2 200 000 kg
Hmotnost spotřebovaných trhavin
550 tun
Objem vyčerpané vody z tunelu
220 milionů litrů
Celková délka čtyř traťových tunelů
2270 m
Na projektu se podílelo 72 osob z MTS a 30 z Destia Oy
Aalto-yliopisto
Länsimetro
Helsinki metro
Espoo
Urheilupuisto
Tapiola
Keilaniemi
Niittykumpu
Koivusaari
budoucí
depo
Matinkylä
Kivenlahti
Kaitaa
Espoonlahti
Soukka
Finnoo
Lauttasaari
Rautatieasema
Kamppi
Ruoholahti
Helsinki
Valná hromada 2018
Ve čtvrtek 17. května se uskutečnila další řádná valná
hromada akciové společnosti Metrostav. Od počátku
byla usnášeníschopná, protože už v 10 hodin byli
v Centru vzdělávání Skupiny Metrostav přítomní akcionáři nebo jejich zmocněnci, kteří svými hlasy reprezentovali více než 91,52 procenta jmenovité hodnoty
celkového množství vydaných akcií.
Současný stav a výhled do budoucnosti
Předseda představenstva Jiří Bělohlav seznámil přítom
né akcionáře se zprávou o současném stavu společnosti
a jejím výhledu do budoucnosti. Metrostav, který již po
osmé obhájil pozici jedničky na stavebním trhu, dosáhl
v roce 2017 tržeb 19 564 milionu Kč, což představuje
meziroční nárůst o 11 procent. Více než třetinu obratu
vytvořil při zahraničních projektech, zejména v Polsku,
Německu, v Norsku, na Islandu, ve Finsku, ale i v Turecku
nebo v Bělorusku.
Hodnota celkové bilanční sumy Metrostavu před
stavovala k 31. prosinci 2017 částku 17 377 milionu Kč
a oproti roku 2016 se téměř nezměnila. Ve struktuře aktiv
mírně narostl podíl dlouhodobého majetku a poklesl podíl
aktiv oběžných. V pasivech došlo k posílení vlastního ka
pitálu a poklesu cizích zdrojů. Čistý hospodářský výsledek
činil v uplynulém roce 392,9 milionu Kč.
Akcionáři vyjádřili souhlas s řízením společnosti
Valná hromada schválila řádnou účetní závěrku spo
lečnosti za rok 2017 spolu s konsolidovanou závěrkou
Skupiny Metrostav za stejné období a vyplacení podílu
na zisku akcionářům v částce téměř 170 milionů Kč. Stej
ně jako v loňském roce tak připadne na jednu akcii o jme
novité hodnotě 100 Kč dividenda ve výši 21,50 Kč před
zdaněním. Zbylých 222,9 milionu Kč převede společnost
na účet nerozděleného zisku.
Akcionáři dále zvolili do funkce členů představen
stva na další čtyřleté období Ing. Viliama Turanského
a Ing. Františka Kočího, do funkce člena dozorčí rady
na stejnou dobu Ing. Františka Klepetka. Ostatní členové
orgánů společnosti se nezměnili.
29.05.18 13:11