strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

1

Na dálnici D11 jsou již vidět konstrukce mostů

Další důležitou dálniční stavbou Metrostavu je ve východních Čechách výstavba D11 z Hradce Králové do

Smiřic (foto č. 1 a 2). „V současné době máme dokončenu většinu přeložek inženýrských sítí, budujeme

ve velkém nasazení strojů a našich pracovníků zemní

těleso dálnice, a to jak v násypech, tak i v zářezech.

Z velké části máme provedeny i sanace podloží a také

středovou kanalizaci včetně přípojek,“ vyjmenovává

ředitel výstavby Ing. Richard Rakouš.

Dálnice z Hradce Králové ve směru na Jaroměř odvede

dopravu z tranzitní silnice číslo 33 z Hradce Králové smě­

rem na Náchod. Stavbaři nyní budují patnáctikilometrový

úsek D11 z Hradce Králové do Smiřic. Z celkem 12 mostů,

jejichž výstavbu řídí Metrostav, byly dokončeny hlubinná

založení na velkoprůměrových pilotách, základy, spodní

stavby a nosné konstrukce. U osmi mostů se chystá zahá­

jení prací na izolacích mostovek před bedněním mostních

říms. „Během posledního květnového víkendu proběhly

2

výluky na místní železniční trati, které jsme si museli

naplánovat a objednat s předstihem tak, abychom stihli

na vybudované opěry mostu osadit předem vyrobené,

prefabrikované, předpjaté nosníky. Ty budou spolu se

železobetonovou deskou tvořit tzv. spřaženou železobe­

tonovou nosnou konstrukci,“ popisuje Ing. Rakouš.

Kromě toho stavbaři postaví také 164 m dlouhou

dálniční estakádu přes záplavové území potoka Jordán

a společně s partnerem ve sdružení se podílí na vzniku

jedné ze dvou mimoúrovňových křižovatek MÚK Plotiště.

Výpadek z Itálie úspěšně vyřešen

Covid‑19 během posledních tří měsíců doslova para­

lyzoval celý svět a jeho negativní dopady museli řešit

i na stavbě dálnice D11. „Byli jsme nuceni certifikovat

technickým a zkušebním ústavem certifikovaná hrncová

mostní ložiska jako nový výrobek pro uvedení na český

trh. Jednoduše proto, že nebylo možné zajistit dodávky

teflonových komponentů vyráběných v Itálii. Původně ob­

jednané teflonové komponenty jsme po dohodě s výrob­

cem a projektantem nahradili kvalitativně lepším kluzným

komponentem, a tak stavba mostní estakády může, i když

s určitým zpožděním oproti původnímu předpokladu, po­

kračovat,“ popisuje Ing. Rakouš.

A jedna zajímavost závěrem: většina zemních prací

je prováděna z vytvořených 3D modelů, které připravují

kolegové z technického útvaru divize 4. Modely následně

pomocí zemních strojů se zabudovaným nivelačním sys­

témem Trimble přetvoří nejen zemní těleso dálnice.

Divize 1 dokončila bytový projekt U Dubu

Pět let. Pro předškoláka celý jeho život, pro seniora

naopak jen jeho zlomek. Pro Petra Kratochvíla a jeho

kolegy pak období, které společně strávili v pražských

Modřanech. Výsledkem jejich práce jsou tři dokončené

etapy výstavby bytových domů U Dubu. „Jsme na stavbě

od listopadu 2014 a vybudovali jsme zde přes 360 jednotek. Chtěl bych poděkovat každému kolegovi, který se

do tohoto projektu zapojil,“ říká Petr Kratochvíl.

Ve třetí etapě výstavby (foto) vyrostl podél ulice Čes­

koslovenského exilu v Praze 4 jeden bytový dům o dvou

sekcích, z nichž jedna má 8 NP a druhá ještě o dvě nadzem­

ní podlaží víc. Obě mají společné 1. a 2. podzemní podlaží.

„Objekt má železobetonové konstrukce a je částečně

vyzdívaný. Založen je na pasech a tahových pilotách,“

popisuje technologii stavby vedoucí projektu a zároveň

přiznává, že šlo o standardní výstavbu. On i jeho kolegové

navíc využili zkušenosti z předešlých etap výstavby, i když

poslední objekt byl mírně pozměněn. Lišil se hlavně finální

podobou zámečnických prvků. Uplatnění na modřanské

stavbě našli vedle divize 1 i kolegové z dalších divizí.

Vyzdívky a omítky provádělo HSV středisko, ke spolu­

práci přivolal Petr Kratochvíl také zámečnické středisko

a geodety z divize 1 a na železobetonových konstrukcích

se podílela firma Pragis.

75 parkovacích stání, která jsou umístěna do 1. a 2. PP.

Dalších osm parkovacích míst mohou zájemci využít i na

komunikaci mezi objekty.

Jeden z velkých bytových projektů v Modřanech je po

více než pěti letech úspěšně dokončen a do statistiky ho­

tových bytů přispěl Metrostav zase významným číslem.

Teď už jen zbývá, aby si nové byty převzali jejich noví

majitelé. V Modřanech se jim bude určitě dobře bydlet.

Byty i plochy pro komerční užití

V poslední etapě výstavby bytových domů U Dubu vzniklo

celkem 122 jednotek. Divize 1 postavila 101 bytů nebo

ateliérů o dispozici 1+kk až 4+kk. Byty mají velkosti od

38 do 207 m2. Všechny jsou již prodané, přičemž ce­

lou čtyřicítku si ponechal investor, společnost Kuchař

& Thein, na pronájem. A navíc skoro celé 2. NP využije

pro své kanceláře. Jinak v domě vznikly také další ko­

merční plochy. Majitelé i nájemci bytů mají k dispozici

Druhá etapa

Dva samostatné pětipatrové objekty jsou propojeny

dvěma podzemními podlažími

78 bytů

Doba výstavby

2016–2018

Martina Vampulová, foto archiv stavby

První etapa

Jeden bytový dům

Doba výstavby

157 bytů

2014–2016

Třetí etapa

Jeden bytový dům o dvou sekcích

101 bytů

Doba výstavby

březen 2018 – květen 2020

metrů hlubokou přístupovou šachtu, 65 metrů průzkumné štoly

mají za sebou pracovníci Metrostavu, kteří na pražské Pankráci

provádějí geologické průzkumy pro výstavbu metra D.

Servis a údržba tunelů v období nouzového stavu

„Úkol zní jasně! Údržbové a servisní práce na technologickém vybavení provozovaných tunelů pod správou Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD ČR) musejí probíhat v plném rozsahu a beze změny i v období nouzového stavu.“

Těmito slovy začínal dopis od zástupce vedoucího samostatného oddělení správy tunelů ŘSD ČR adresovaný

našemu středisku divize 5. Tunelové stavby jsou totiž prvky kritické infrastruktury a jedině díky pravidelnému

servisu a údržbě je zajištěna jejich provozuschopnost a bezpečné užívání.

Martina Vampulová, foto Drahoslav Ramík

Lodě opět šplhají přes hráz Orlické přehrady

Od prvního května mohou menší sportovní plavidla

opět využívat lodní výtah přes hráz Orlické přehrady.

Tým divize 6 vedený Ing. Tomášem Beržinským dokončil stavební část zakázky přesně a předávací protokol

s investorem podepsal už 15. dubna. Nová prodloužená

kolejová dráha (foto) na návodní části hráze dopravu

lodí umožňuje, i když do úplného naplnění zásobního

prostoru nádrže chybějí asi dva výškové metry vody.

Kolejovou dráhu výtahu tvořil základ se dvěma podél­

nými pasy ve dvou výškových úrovních na každé straně.

Ze starých konstrukcí stavbaři ponechali jen základ,

u nějž odbourali svrchní části, aby mohli obnažit původní

výztuž a napojit nové konstrukce. Vodicí pasy pro kolej­

nice odstranili úplně. Nově potom založili a dobetonovali

prodloužení staré základové desky a oba páry pasů.

„Kolejnice jsme na návodním líci měnili v celé dél­

ce modernizované a prodloužené části kolejové dráhy.

Jejich největší ohyb pro přechod rozdílných sklonů asi

20 metrů pod točnou provedli oceláři ve strojním závo­

dě na hydraulickém zakružovacím lisu. I když jsme v to

moc nedoufali, předem připravené díly si na konstrukci

perfektně sedly. Část kolejnic jsme pak ohýbali přímo na

stavbě, aby co nejlépe přilnuly ke stavebnímu podkladu.

Tento typ prací pro nás byl novinkou, na vodních dílech

koleje obvykle nebývají,“ vzpomíná vedoucí projektu,

který zároveň velmi oceňuje, že i přes omezení vyvolaná

koronavirovou pandemií se díky přísným hygienickým

opatřením – a hlavně zodpovědnosti všech pracovníků

– podařilo uchovat celý tým zdravý. Na závěrečné práce,

jejichž nejnáročnější částí bylo kotvení kolejnic do šablon

podle přesného geodetického vytyčení, Metrostav navíc

nasadil tři další technické pracovníky z výrobního úseku

divize a asi 15 dělníků.

Výroba nového vozíku na podzim

Dnes z projektu chybí dokončit pouze technologickou

část. V současnosti je nejdůležitější dodělat studii pro­

veditelnosti, která zahrnuje technickou specifikaci no­

vého vozíku výtahu. Podle ní vznikne jeho projektová

dokumentace, u níž mezi jiným zbývá doladit vizualizaci.

Nový vozík, jehož výroba začne už letos na podzim, točnu

a jim sloužící elektroinstalaci by tým divize 6 rád dokončil

v předstihu oproti smluvnímu termínu. Zda se mu to po­

daří, bude vzhledem k technické náročnosti návrhu jasné

teprve po prvních testech provozu nového zdvihadla.

Využití výtahu ale není úplně jednoduché. O přepravu

lodí je veliký zájem, a tak v době od 1. do 31. května, kdy

byla možná vždy v pátek, sobotu a v neděli, byly všechny

termíny v obou směrech přepravy předem obsazené.

Lenka Svobodová, archiv stavby

Metrostav_09_2020.indd 3

Naše společnost má dlouhodobě svěřen prestižní

úkol: u sedmi z devíti českých dálničních tunelů ve sprá­

vě ŘSD ČR zabezpečuje jejich údržbu. Středisko údržby

a servisu tunelů divize 5 pod vedením Radomíra Zelenky

stálo před nelehkým úkolem, a to zajistit všem svým

pracovníkům a dodavatelům takové podmínky, aby byla

zachována především jejich ochrana a bezpečnost. Vše

muselo být v souladu s opatřeními a nařízeními, která vlá­

da ČR vydala v souvislosti s rozšířením nemoci covid-19.

Měsíc duben je na všech dálničních tunelech nejvy­

tíženějším měsícem. Rozsah a harmonogram prací je

pečlivě plánován a koordinován s dodavateli a tunelovými

techniky ŘSD ČR dlouho dopředu. Vyhlášení nouzového

stavu z důvodu pandemie covidu-19 provedení těchto

činností dle připraveného plánu hodně znesnadnila. Při

servisu tunelu Klimkovice na dálnici D1 a tunelu Lysůvky

na dálnici D48 dokonce hrozilo, že v průběhu několika­

denní uzávěry tunelu budou technici muset trávit noci

v osobním automobilu z důvodu, že všechna ubytovací

zařízení byla z nařízení vlády ČR uzavřena. Naštěstí pár

dní před termínem servisní uzávěry bylo toto opatření ze

strany vlády ČR zmírněno a bylo možné zajistit ubytování

pro techniky z důvodu pracovních účelů.

Největší komplikaci způsobilo náhle zrušení uzavření

tunelů Panenská a Libouchec na dálnici D8. Servisní

uzavírka povolená Ministerstvem dopravy byla po urgen­

ci Policie ČR těsně před jejím zahájením ze strany ŘSD

ČR odvolána. Důvodem pro náhlé zrušení povolení byla

tvorba kolon na úseku dálnice před hranicí s Německem

kvůli zavedení hraničních kontrol. Veškeré naplánované

servisní činnosti musely být ze dne na den zrušeny a v ná­

sledujících týdnech přesunuty na jiný termín.

Mimo plánované údržby (foto) je nutné zajišťovat

i opravy poškozeného zařízení vzniklé v průběhu provo­

zování tunelů. Jde především o provizorní opravy a jejich

dokončení bude realizováno až po odeznění pandemie.

Provádění údržbových prací a servisních činností

nejen v oblasti tunelových staveb v době pandemie je

pro všechny něco nového a všichni se učíme, jak dodržet

předpisy a zároveň odvádět kvalitně všechny činnosti.

Neprovádět porady před zahájením servisních činností

na místě, dodržovat bezpečné odstupy, dbát, aby se pra­

covníci zbytečně neshromažďovali a aby všichni používali

roušky atd. Je to často velmi náročné, ale v této době

samozřejmě nutné. Společně to zvládneme!

Radomír Zelenka, foto archiv Metrostavu

02.06.20 11:24