Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 09/2020, Strana 2
Metrostav Metrostav 09/2020, Strana 3
Na dálnici D11 jsou již vidět konstrukce mos
Daí důležitou dálnní stavbou Metrostavu je ve vý-
chodních Čechách výstavba D11 z Hradce Králové do
Smiřic (foto č. 1 a 2). „V soasné době máme do-
končenu většinu přeložek inžerských sítí, budujeme
ve velkém nasazení strojů a našich pracovků zemní
leso dálnice, a to jak v násypech, tak i v zářezech.
Zvelké části máme provedeny i sanace podloží a také
středovou kanalizaci včetně přípojek,“ vyjmenovává
ředitel výstavby Ing. Richard Rakouš.
lnice z Hradce Králové ve směru na Jaroměř odvede
dopravu z tranzitní silnice číslo 33 z Hradce Králové s-
rem na Náchod. Stavbaři nyní budují patnáctikilometrový
úsek D11 z Hradce Králové do Smiřic. Z celkem 12 mostů,
jejichž výstavbu řídí Metrostav, byly dokončeny hlubin
založení na velkoprůměrových pilotách, základy, spodní
stavby a nosné konstrukce. U osmi mostů se chystá za-
jení prací na izolacích mostovek před bedněním mostních
říms. „Během posledního ktnového víkendu proběhly
výluky na místní železniční trati, které jsme si museli
naplánovat a objednat s předstihem tak, abychom stihli
na vybudované opěry mostu osadit předem vyrobe,
prefabrikova, předpjaté nosníky. Ty budou spolu se
železobetonovou deskou tvořit tzv. spřaženou železobe-
tonovou nosnou konstrukci,“ popisuje Ing. Rakouš.
Kromě toho stavbi postaví také 164 m dlouhou
dálniční estakádu přes záplavové území potoka Jordán
a společně s partnerem ve sdružení se podílí na vzniku
jedné ze dvou mimoúrovňových křižovatek MÚK Plotiště.
Výpadek z Itálie úsšně vyřešen
Covid-19 během posledch tří měsíců doslova para-
lyzoval celý st a jeho negativní dopady museli řešit
i na stavbě dálnice D11. „Byli jsme nuceni certifikovat
technickým a zkušebním ústavem certifikovaná hrncová
mostní ložiska jako nový výrobek pro uvedení na český
trh. Jednoduše proto, že nebylo možné zajistit dovky
teflonových komponentů vyráběch v Itálii. Původně ob-
jednané teflonové komponenty jsme po dohodě s výrob-
cem a projektantem nahradili kvalitativně lepším kluzným
komponentem, a tak stavba mostní estakády může, i když
s určitým zpděním oproti původnímu předpokladu, po-
kračovat,“ popisuje Ing. Rakouš.
A jedna zajímavost zárem: většina zemch prací
je proděna z vytvených 3D mode, které připravují
kolegové z technicho útvaru divize 4. Modely následně
pomocí zemních strojů se zabudovaným nivelačním sys-
mem Trimble přetví nejen zemní těleso dálnice.
Martina Vampulová, foto Drahoslav Rak
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
1
2
Lodě opět šplhají přes hráz Orlické přehrady
Od prvho května mohou menší sportovní plavidla
opět využívat lodní výtah přes hráz Orlické přehrady.
Tým divize 6 vedený Ing.Tomášem Beržinským dokon-
čil stavební část zakázky přesně aedávací protokol
sinvestorem podepsal už 15. dubna. Nová prodloená
kolejová dráha (foto) na návodní části hráze dopravu
lodí umožňuje, ikdyž do úplho naplnění zásobního
prostorudrže chyjí asi dva výškové metry vody.
Kolejovou dráhu výtahu tvil základ se dvěma podél-
mi pasy ve dvou výškových úrovch na každé stra.
Ze starých konstrukcí stavbi ponechali jen základ,
unějž odbourali svrchní části, aby mohli obnažit původní
výztuž anapojit nové konstrukce. Vodicí pasy pro kolej-
nice odstranili úplně. Nově potom založili adobetonovali
prodloení staré základové desky aoba páry pa.
Kolejnice jsme na návodním líci měnili v celé dél-
ce modernizované a prodloené části kolejové dráhy.
Jejich největší ohyb pro přechod rozlch sklonů asi
20 metrů pod točnou provedli oceři ve strojm závo-
dě na hydraulicm zakružovacím lisu. Ikdyž jsme vto
moc nedoufali, předem připravené díly si na konstrukci
perfektně sedly. Část kolejnic jsme pak ohýbali přímo na
stavbě, aby co nejlépe přilnuly ke stavebnímu podkladu.
Tento typ prací pro nás byl novinkou, na vodních dílech
koleje obvykle nebýva,“ vzponá vedoucí projektu,
který zároveň velmi oceňuje, že ipřes omezení vyvolaná
koronavirovou pandemií se díky přísným hygienickým
opatřením – a hlavně zodpovědnosti všech pracov
– podařilo uchovat celý tým zdravý. Na závěrečné práce,
jejichž nejrnější částí bylo kotvení kolejnic do šablon
podle přesného geodetického vytyčení, Metrostav navíc
nasadil tři daí technické pracovníky zvýrobho úseku
divize aasi 15dělků.
Výroba nového vozíku na podzim
Dnes z projektu chybí dokoit pouze technologickou
část. V současnosti je nejdůležitěí dodělat studii pro-
veditelnosti, která zahrnuje technickou specifikaci no-
ho vozíku výtahu. Podle ní vznikne jeho projektová
dokumentace, uníž mezi jiným zbývá doladit vizualizaci.
Nový vozík, jehož výroba začne už letos na podzim, tnu
ajim sloužící elektroinstalaci by tým divize 6 rád dokončil
vedstihu oproti smluvnímu termínu. Zda se mu to po-
daří, bude vzhledem ktechnické náročnosti návrhu jas
teprve po prvch testech provozu nového zdvihadla.
Využití výtahu ale není úplně jednoduché. O přepravu
lodí je veliký zájem, a tak vdobě od 1. do 31. ktna, kdy
byla možná vždy vpátek, sobotu avneděli, byly všechny
termíny vobou směrech přepravy předem obsaze.
Lenka Svobodová, archiv stavby
Divize 1 dokončila bytový projekt UDubu
Pět let. Pro předškoláka celý jeho život, pro seniora
naopak jen jeho zlomek. Pro Petra Kratochvíla a jeho
kolegy pak období, které společně strávili vpražských
Modřanech. Výsledkem jejich práce jsou tři dokončené
etapy výstavby bytových domů UDubu. „Jsme na stavbě
od listopadu 2014 avybudovali jsme zde přes 360jed-
notek. Chtěl bych poděkovat kažmu kolegovi, který se
do tohoto projektu zapojil,“ říká Petr Kratochvíl.
Ve třetí etapě výstavby (foto) vyrostl pol ulice Čes-
koslovensho exilu vPraze 4 jeden bytový dům odvou
sekcích, znichž jedna má 8 NP adruhá jtě odvě nadzem-
ní podlaží víc. Obě mají společné 1. a2. podzemní podlaží.
„Objekt má železobetonové konstrukce aje částečně
vyzdívaný. Založen je na pasech a tahových pilotách,“
popisuje technologii stavby vedoucí projektu a zároveň
iz, že šlo ostandardní výstavbu. On ijeho kolego
nac vyili zkušenosti zpředlých etap výstavby, ikdyž
poslední objekt byl mírně pozměněn. Lišil se hlavně finál
podobou zámečnických prvků. Uplatnění na modřanské
stavbě našli vedle divize 1 i kolegové z daích divi.
Vyzvky a otky proválo HSV středisko, ke spolu-
práci přivolal Petr Kratochvíl také zámečnické středisko
ageodety zdivize 1 ana železobetonových konstrukcích
se podílela firma Pragis.
Byty i plochy pro komerční užití
Vposlední etapě výstavby bytových domů UDubu vzniklo
celkem 122 jednotek. Divize 1 postavila 101 bytů nebo
ateliérů odispozici 1+kk až 4+kk. Byty mají velkosti od
38 do 207 m
2
. Všechny jsou již prodané, přičemž ce-
lou čtyřitku si ponechal investor, spolnost Kuchař
&Thein, na projem. Anavíc skoro celé 2. NP využije
pro své kanceláře. Jinak v domě vznikly také další ko-
merční plochy. Majitelé i nájemci bytů mají k dispozici
75 parkovach stání, která jsou umísna do 1. a2. PP.
Daích osm parkovacích míst mohou zájemci využít ina
komunikaci mezi objekty.
Jeden zvelkých bytových projektů vMoanech je po
ce než pěti letech úspěšně dokončen ado statistiky ho-
tových bytů přispěl Metrostav zase významm číslem.
Teď už jen zbývá, aby si nové byty převzali jejich noví
majitelé. VModřanech se jim bude určitě doe bydlet.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
metrů hlubokou přístupovou šachtu, 65 metrů průzkumné štoly
mají za sebou pracovníci Metrostavu, kteří na pražské Pankráci
provádějí geologické průzkumy pro výstavbu metra D.
První etapa
Jeden bytový dům 157 bytů
Doba výstavby 2014–2016
Druhá etapa
Dva samostatné pětipatrové objekty jsou propojeny
dma podzemmi podlažími 78 bytů
Doba výstavby 2016–2018
Třetí etapa
Jeden bytový dům odvou sekcích 101 bytů
Doba výstavby ezen 2018 – květen 2020
Servis aúdržba tunelů vobdobí nouzového stavu
„Úkol zní jasně! Údržbové aservisní práce na technologickém vybavení provozovaných tunelů pod správou Ředi-
telství silnic alnic ČR (ŘSD ČR) musejí probíhat vplném rozsahu abeze změny ivobdobí nouzového stavu.“
mito slovy zínal dopis od zástupce vedouho samostatného oddělení správy tunelů ŘSD ČR adresovaný
našemu středisku divize 5. Tunelové stavby jsou totiž prvky kritické infrastruktury ajedině díky pravidelnému
servisu aúdržbě je zajištěna jejich provozuschopnost abezpné užívání.
Naše společnost má dlouhodobě svěřen prestiž
úkol: usedmi zdevíti českých dálničch tunelů ve sprá-
vě ŘSD ČR zabezpečuje jejich údržbu. Středisko údržby
aservisu tunelů divize 5 pod vedem Radomíra Zelenky
stálo před nelehkým úkolem, a to zajistit všem svým
pracovníkům adodavatem takové podmínky, aby byla
zachována především jejich ochrana abezpečnost. Vše
muselo být vsouladu sopatřeními anařízemi, která vlá-
da ČR vydala vsouvislosti srozšířením nemoci covid-19.
c duben je na všech dálničch tunelech nejvy-
ženěím měcem. Rozsah a harmonogram prací je
pečlivě plánován akoordinon sdodavateli atunelovými
techniky ŘSD ČR dlouho dopředu. Vyhlášení nouzového
stavu z důvodu pandemie covidu-19 provedení těchto
činností dle připraveného plánu hodně znesnadnila. Při
servisu tunelu Klimkovice na dálnici D1 atunelu Lyvky
na dálnici D48 dokonce hrozilo, že v průhu několika-
denní uzáry tunelu budou technici muset trávit noci
vosobním automobilu zdůvodu, že všechna ubytovací
zízení byla znařízení vdy ČR uzaena. Naštěstí pár
dní před ternem servisní uzávěry bylo toto opaení ze
strany vlády ČR zmírněno abylo mné zajistit ubyto
pro techniky zdůvodu pracovních účelů.
Největší komplikaci způsobilo náhle zrušení uzavření
tunelů Panenská a Libouchec na dálnici D8. Servisní
uzavírka povolená Ministerstvem dopravy byla po urgen-
ci Policie ČR těsně před jem zahájem ze strany ŘSD
ČR odvolána. Důvodem pro náhlé zrušení povolení byla
tvorba kolon na úseku dálnice před hranicí smeckem
kvůli zavedení hraničních kontrol. Veškeré naplánované
servisní činnosti musely být ze dne na den zreny avná-
sledujících týdnech přesunuty na jiný tern.
Mimo plánované údržby (foto) je nutné zajišťovat
iopravy poškozeného zařízení vzniklé vprůběhu provo-
zování tunelů. Jde především oprovizorní opravy ajejich
dokončení bude realizono až po odeznění pandemie.
Provádění údržbových prací a servisních činnos
nejen v oblasti tunelových staveb v době pandemie je
pro všechny něco noho avšichni se učíme, jak dodržet
edpisy a zároveň odvát kvalitně všechny činnosti.
Neprovádět porady před zahájením servisních činnos
na místě, dodržovat bezpečné odstupy, dbát, aby se pra-
covníci zbytečně neshromažďovali aaby všichni používali
roky atd. Je to často velmi nárné, ale v to době
samozřejmě nutné. Společně to zvládneme!
Radomír Zelenka, foto archiv Metrostavu
Metrostav_09_2020.indd 3Metrostav_09_2020.indd 3 02.06.20 11:2402.06.20 11:24
Metrostav Metrostav 09/2020, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 09/2020, Strana 1
Metrostav Metrostav 09/2020, Strana 2
Metrostav Metrostav 09/2020, Strana 3
Metrostav Metrostav 09/2020, Strana 4
Metrostav Metrostav 09/2020, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 09/2020, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 09/2020, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 09/2020, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (391 ms)

Rendering Strana 4 (102220): (0/1) (382 ms)

Rendering Strana 3 (102219): (0/1) (430 ms)

Rendering Strana 2 (102218): (0/1) (429 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2868/vth118380-1.jpg (3x)

 i2868/vth118381-1.jpg (3x)

 i2868/bg102219.svg

 i2868/vth118382-1.jpg (3x)

 i2868/vth118379-1.jpg