strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
1
Na dálnici D11 jsou již vidět konstrukce mostů
Další důležitou dálniční stavbou Metrostavu je ve východních Čechách výstavba D11 z Hradce Králové do
Smiřic (foto č. 1 a 2). „V současné době máme dokončenu většinu přeložek inženýrských sítí, budujeme
ve velkém nasazení strojů a našich pracovníků zemní
těleso dálnice, a to jak v násypech, tak i v zářezech.
Z velké části máme provedeny i sanace podloží a také
středovou kanalizaci včetně přípojek,“ vyjmenovává
ředitel výstavby Ing. Richard Rakouš.
Dálnice z Hradce Králové ve směru na Jaroměř odvede
dopravu z tranzitní silnice číslo 33 z Hradce Králové smě
rem na Náchod. Stavbaři nyní budují patnáctikilometrový
úsek D11 z Hradce Králové do Smiřic. Z celkem 12 mostů,
jejichž výstavbu řídí Metrostav, byly dokončeny hlubinná
založení na velkoprůměrových pilotách, základy, spodní
stavby a nosné konstrukce. U osmi mostů se chystá zahá
jení prací na izolacích mostovek před bedněním mostních
říms. „Během posledního květnového víkendu proběhly
2
výluky na místní železniční trati, které jsme si museli
naplánovat a objednat s předstihem tak, abychom stihli
na vybudované opěry mostu osadit předem vyrobené,
prefabrikované, předpjaté nosníky. Ty budou spolu se
železobetonovou deskou tvořit tzv. spřaženou železobe
tonovou nosnou konstrukci,“ popisuje Ing. Rakouš.
Kromě toho stavbaři postaví také 164 m dlouhou
dálniční estakádu přes záplavové území potoka Jordán
a společně s partnerem ve sdružení se podílí na vzniku
jedné ze dvou mimoúrovňových křižovatek MÚK Plotiště.
Výpadek z Itálie úspěšně vyřešen
Covid‑19 během posledních tří měsíců doslova para
lyzoval celý svět a jeho negativní dopady museli řešit
i na stavbě dálnice D11. „Byli jsme nuceni certifikovat
technickým a zkušebním ústavem certifikovaná hrncová
mostní ložiska jako nový výrobek pro uvedení na český
trh. Jednoduše proto, že nebylo možné zajistit dodávky
teflonových komponentů vyráběných v Itálii. Původně ob
jednané teflonové komponenty jsme po dohodě s výrob
cem a projektantem nahradili kvalitativně lepším kluzným
komponentem, a tak stavba mostní estakády může, i když
s určitým zpožděním oproti původnímu předpokladu, po
kračovat,“ popisuje Ing. Rakouš.
A jedna zajímavost závěrem: většina zemních prací
je prováděna z vytvořených 3D modelů, které připravují
kolegové z technického útvaru divize 4. Modely následně
pomocí zemních strojů se zabudovaným nivelačním sys
témem Trimble přetvoří nejen zemní těleso dálnice.
Divize 1 dokončila bytový projekt U Dubu
Pět let. Pro předškoláka celý jeho život, pro seniora
naopak jen jeho zlomek. Pro Petra Kratochvíla a jeho
kolegy pak období, které společně strávili v pražských
Modřanech. Výsledkem jejich práce jsou tři dokončené
etapy výstavby bytových domů U Dubu. „Jsme na stavbě
od listopadu 2014 a vybudovali jsme zde přes 360 jednotek. Chtěl bych poděkovat každému kolegovi, který se
do tohoto projektu zapojil,“ říká Petr Kratochvíl.
Ve třetí etapě výstavby (foto) vyrostl podél ulice Čes
koslovenského exilu v Praze 4 jeden bytový dům o dvou
sekcích, z nichž jedna má 8 NP a druhá ještě o dvě nadzem
ní podlaží víc. Obě mají společné 1. a 2. podzemní podlaží.
„Objekt má železobetonové konstrukce a je částečně
vyzdívaný. Založen je na pasech a tahových pilotách,“
popisuje technologii stavby vedoucí projektu a zároveň
přiznává, že šlo o standardní výstavbu. On i jeho kolegové
navíc využili zkušenosti z předešlých etap výstavby, i když
poslední objekt byl mírně pozměněn. Lišil se hlavně finální
podobou zámečnických prvků. Uplatnění na modřanské
stavbě našli vedle divize 1 i kolegové z dalších divizí.
Vyzdívky a omítky provádělo HSV středisko, ke spolu
práci přivolal Petr Kratochvíl také zámečnické středisko
a geodety z divize 1 a na železobetonových konstrukcích
se podílela firma Pragis.
75 parkovacích stání, která jsou umístěna do 1. a 2. PP.
Dalších osm parkovacích míst mohou zájemci využít i na
komunikaci mezi objekty.
Jeden z velkých bytových projektů v Modřanech je po
více než pěti letech úspěšně dokončen a do statistiky ho
tových bytů přispěl Metrostav zase významným číslem.
Teď už jen zbývá, aby si nové byty převzali jejich noví
majitelé. V Modřanech se jim bude určitě dobře bydlet.
Byty i plochy pro komerční užití
V poslední etapě výstavby bytových domů U Dubu vzniklo
celkem 122 jednotek. Divize 1 postavila 101 bytů nebo
ateliérů o dispozici 1+kk až 4+kk. Byty mají velkosti od
38 do 207 m2. Všechny jsou již prodané, přičemž ce
lou čtyřicítku si ponechal investor, společnost Kuchař
& Thein, na pronájem. A navíc skoro celé 2. NP využije
pro své kanceláře. Jinak v domě vznikly také další ko
merční plochy. Majitelé i nájemci bytů mají k dispozici
Druhá etapa
Dva samostatné pětipatrové objekty jsou propojeny
dvěma podzemními podlažími
78 bytů
Doba výstavby
2016–2018
Martina Vampulová, foto archiv stavby
První etapa
Jeden bytový dům
Doba výstavby
157 bytů
2014–2016
Třetí etapa
Jeden bytový dům o dvou sekcích
101 bytů
Doba výstavby
březen 2018 – květen 2020
metrů hlubokou přístupovou šachtu, 65 metrů průzkumné štoly
mají za sebou pracovníci Metrostavu, kteří na pražské Pankráci
provádějí geologické průzkumy pro výstavbu metra D.
Servis a údržba tunelů v období nouzového stavu
„Úkol zní jasně! Údržbové a servisní práce na technologickém vybavení provozovaných tunelů pod správou Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD ČR) musejí probíhat v plném rozsahu a beze změny i v období nouzového stavu.“
Těmito slovy začínal dopis od zástupce vedoucího samostatného oddělení správy tunelů ŘSD ČR adresovaný
našemu středisku divize 5. Tunelové stavby jsou totiž prvky kritické infrastruktury a jedině díky pravidelnému
servisu a údržbě je zajištěna jejich provozuschopnost a bezpečné užívání.
Martina Vampulová, foto Drahoslav Ramík
Lodě opět šplhají přes hráz Orlické přehrady
Od prvního května mohou menší sportovní plavidla
opět využívat lodní výtah přes hráz Orlické přehrady.
Tým divize 6 vedený Ing. Tomášem Beržinským dokončil stavební část zakázky přesně a předávací protokol
s investorem podepsal už 15. dubna. Nová prodloužená
kolejová dráha (foto) na návodní části hráze dopravu
lodí umožňuje, i když do úplného naplnění zásobního
prostoru nádrže chybějí asi dva výškové metry vody.
Kolejovou dráhu výtahu tvořil základ se dvěma podél
nými pasy ve dvou výškových úrovních na každé straně.
Ze starých konstrukcí stavbaři ponechali jen základ,
u nějž odbourali svrchní části, aby mohli obnažit původní
výztuž a napojit nové konstrukce. Vodicí pasy pro kolej
nice odstranili úplně. Nově potom založili a dobetonovali
prodloužení staré základové desky a oba páry pasů.
„Kolejnice jsme na návodním líci měnili v celé dél
ce modernizované a prodloužené části kolejové dráhy.
Jejich největší ohyb pro přechod rozdílných sklonů asi
20 metrů pod točnou provedli oceláři ve strojním závo
dě na hydraulickém zakružovacím lisu. I když jsme v to
moc nedoufali, předem připravené díly si na konstrukci
perfektně sedly. Část kolejnic jsme pak ohýbali přímo na
stavbě, aby co nejlépe přilnuly ke stavebnímu podkladu.
Tento typ prací pro nás byl novinkou, na vodních dílech
koleje obvykle nebývají,“ vzpomíná vedoucí projektu,
který zároveň velmi oceňuje, že i přes omezení vyvolaná
koronavirovou pandemií se díky přísným hygienickým
opatřením – a hlavně zodpovědnosti všech pracovníků
– podařilo uchovat celý tým zdravý. Na závěrečné práce,
jejichž nejnáročnější částí bylo kotvení kolejnic do šablon
podle přesného geodetického vytyčení, Metrostav navíc
nasadil tři další technické pracovníky z výrobního úseku
divize a asi 15 dělníků.
Výroba nového vozíku na podzim
Dnes z projektu chybí dokončit pouze technologickou
část. V současnosti je nejdůležitější dodělat studii pro
veditelnosti, která zahrnuje technickou specifikaci no
vého vozíku výtahu. Podle ní vznikne jeho projektová
dokumentace, u níž mezi jiným zbývá doladit vizualizaci.
Nový vozík, jehož výroba začne už letos na podzim, točnu
a jim sloužící elektroinstalaci by tým divize 6 rád dokončil
v předstihu oproti smluvnímu termínu. Zda se mu to po
daří, bude vzhledem k technické náročnosti návrhu jasné
teprve po prvních testech provozu nového zdvihadla.
Využití výtahu ale není úplně jednoduché. O přepravu
lodí je veliký zájem, a tak v době od 1. do 31. května, kdy
byla možná vždy v pátek, sobotu a v neděli, byly všechny
termíny v obou směrech přepravy předem obsazené.
Lenka Svobodová, archiv stavby
Metrostav_09_2020.indd 3
Naše společnost má dlouhodobě svěřen prestižní
úkol: u sedmi z devíti českých dálničních tunelů ve sprá
vě ŘSD ČR zabezpečuje jejich údržbu. Středisko údržby
a servisu tunelů divize 5 pod vedením Radomíra Zelenky
stálo před nelehkým úkolem, a to zajistit všem svým
pracovníkům a dodavatelům takové podmínky, aby byla
zachována především jejich ochrana a bezpečnost. Vše
muselo být v souladu s opatřeními a nařízeními, která vlá
da ČR vydala v souvislosti s rozšířením nemoci covid-19.
Měsíc duben je na všech dálničních tunelech nejvy
tíženějším měsícem. Rozsah a harmonogram prací je
pečlivě plánován a koordinován s dodavateli a tunelovými
techniky ŘSD ČR dlouho dopředu. Vyhlášení nouzového
stavu z důvodu pandemie covidu-19 provedení těchto
činností dle připraveného plánu hodně znesnadnila. Při
servisu tunelu Klimkovice na dálnici D1 a tunelu Lysůvky
na dálnici D48 dokonce hrozilo, že v průběhu několika
denní uzávěry tunelu budou technici muset trávit noci
v osobním automobilu z důvodu, že všechna ubytovací
zařízení byla z nařízení vlády ČR uzavřena. Naštěstí pár
dní před termínem servisní uzávěry bylo toto opatření ze
strany vlády ČR zmírněno a bylo možné zajistit ubytování
pro techniky z důvodu pracovních účelů.
Největší komplikaci způsobilo náhle zrušení uzavření
tunelů Panenská a Libouchec na dálnici D8. Servisní
uzavírka povolená Ministerstvem dopravy byla po urgen
ci Policie ČR těsně před jejím zahájením ze strany ŘSD
ČR odvolána. Důvodem pro náhlé zrušení povolení byla
tvorba kolon na úseku dálnice před hranicí s Německem
kvůli zavedení hraničních kontrol. Veškeré naplánované
servisní činnosti musely být ze dne na den zrušeny a v ná
sledujících týdnech přesunuty na jiný termín.
Mimo plánované údržby (foto) je nutné zajišťovat
i opravy poškozeného zařízení vzniklé v průběhu provo
zování tunelů. Jde především o provizorní opravy a jejich
dokončení bude realizováno až po odeznění pandemie.
Provádění údržbových prací a servisních činností
nejen v oblasti tunelových staveb v době pandemie je
pro všechny něco nového a všichni se učíme, jak dodržet
předpisy a zároveň odvádět kvalitně všechny činnosti.
Neprovádět porady před zahájením servisních činností
na místě, dodržovat bezpečné odstupy, dbát, aby se pra
covníci zbytečně neshromažďovali a aby všichni používali
roušky atd. Je to často velmi náročné, ale v této době
samozřejmě nutné. Společně to zvládneme!
Radomír Zelenka, foto archiv Metrostavu
02.06.20 11:24