strana 2

Teplárna odsířena

Pět snímků představuje nové a důležité zařízení Teplárny Energotrans, bývalé Elektrárny Mělník I (foto

č. 1). Dceřiná společnost Metrostavu firma DIZ Bohemia zde totiž úspěšně dokončila provozní zkoušky

nové technologie, která významně sníží i emise tuhých

znečišťujících látek a anorganických sloučenin chloru

a fluoru šesti výrobních bloků.

Systém odsíření tvoří čerpadlovna (foto č. 2), dva ab­

sorbéry (foto č. 3), schodišťová věž s výtahovou šachtou

(foto č. 4), kouřovody (foto č. 5), ventilátory, budova od­

vodnění, elektrorozvodny a mnoho dalších prvků. Princip

fungování je jednoduchý – v absorbérech se rozstřikuje

vápencová suspenze, na níž se chemicky naváže oxid

siřičitý a jeho koncentrace ve spalinách tak významně

klesá. Teplárna se tak stává i významným přispěvatelem

do cirkulární ekonomiky. Jako vedlejší produkt totiž vzniká

sádrovec, který se využívá ve stavebnictví.

„Mělnický projekt nabídl řadu technologických lahů­

dek, především přestavbu 140 m vysokého komína za

pomoci největších jeřábů v ČR a osazení horního dílu nové

nerezové vložky prostřednictvím vrtulníku. Zároveň jsme

museli již v předstihu vybudovat provizorní komín, aby

teplárna mohla zůstat v provozu i v průběhu ekologizace,“

prozrazuje vedoucí projektu Ing. Zdeněk Hošek z divize 3.

V průběhu výstavby získal Metrostav ve stejné teplár­

ně ještě jednu zakázku, jejímž předmětem bude zhotovení

unikátního zařízení na zachytávání rtuti. Provozovatelé

elektráren a tepláren totiž musejí splnit velmi přísný nový

evropský limit platný od srpna 2021.

–red–, foto archiv Metrostavu

1

2

PTÁME SE

Ing. Petra Nicka,

ředitele spol. Metrostav stavebniny

Ing. Nicek nastoupil do Metrostavu v roce 2000 a již

17 let je jednatelem a ředitelem jeho dceřiné společnosti, která se zabývá obchodováním se stavebními

materiály a poskytováním vybraných služeb.

1

Část obří válcovny u Ilsenburgu předána

Společnost BeMo Tunneling (BeMo) od června 2018

zhotovuje na klíč válcovnu plechu Adjustage II. I přes

všudypřítomnou pandemii covidu-19 se podařilo dodržet termín sjednaný se zákazníkem, společností Ilsenburger Grobblech. Již 14. dubna došlo k předání hal č.

6 a 7 (foto č. 1), které slouží pro montáž strojů.

Objekt Adjustage II u německého Ilsenburgu se sklá­

dá z trojlodní tovární haly s vedlejšími budovami. Tyto

tři haly mají dohromady šířku 100 m při odstupňované

délce od 290 m do 340 m a výšku (měřeno od podlažní

desky) 22 m. Kromě zbývajících prací uvnitř a mimo haly

a dokončení haly č. 8 budou v rámci nočních směn reali­

zovány technologické potrubní a kabelážní rozvody. Hala

č. 8 má být investorovi předána na začátku června.

Stavební projekt za cca 120 mil. eur je úspěšně prová­

děn pod technickým vedením oddělení inženýrské stavby,

průmyslové a ocelové stavby z Dortmundu společnosti

BeMo a jeho dokončení je naplánováno do 30. září.

V průběhu výstavby, která trvala téměř 20 měsíců,

bylo kromě jiného zhotoveno na 5500 m vrtaných pilot,

zpracováno 53 000 m3 betonu, 5500 tun ocelové výztuže

a namontováno zhruba 7500 tun ocelových konstrukcí.

Kromě rozsáhlých přesunů zeminy v rozsahu zhruba

100 000 m3 a odpovídajících zemních úprav v celém areá­

lu byly součástí zakázky kompletní dodávky technologie

(elektro, vzduchotechnika, voda, kanalizace atd.).

Náročné manévry s jeřáby

Jeden z technicky význačných úkonů představovalo nave­

zení a usazení tří párů portálových jeřábů do haly. Nejdelší

mezi nimi měří 48 m a nejtěžší váží 200 tun. Právě ten mu­

sel být horizontálně posouván nad podsklepením s chla­

dicím ložem a pomocí hydraulického posuvného zařízení

byl úspěšně vyzvednut až do konečné polohy (foto č. 2).

Vše se podařilo včas a zákazník byl spokojen. Do­

dejme, že Ilsenburger Grobblech je dceřinou společností

Salzgitter AG, jedné z předních skupin v oblasti ocelových

technologií v Evropě. Zhruba 750 zaměstnanců produkuje

700 000 tun těžkých plechů ročně v přibližně 350 druzích

oceli pro nejrůznější oblasti užití.

Na lince v nové válcovně se má v budoucnu žíhat

a dále zpracovávat více než 200 000 tun ocelových desek

ročně. Linka bude navržena pro manipulaci s deskami

v tloušťkách od 5 do 175 mm a šířkách do 3500 mm. Bu­

dou se zde zpracovávat uhlíkové oceli s vysokou pevností,

vysoce odolné oceli pro tlakové nádoby jakož i kalené

oceli. Pro vytvrzování a normalizaci se desky zahřívají na

teplotu až 950 °C ve vysokoteplotní válcové nístějové peci

se dvěma komorami s různými teplotami.

Franz Lenkenhoff, Robert Dostál

2

Připravujeme další odborné technické semináře

3

4

5

Metrostav_09_2020.indd 2

Naši odborníci v Centru vzdělávání Skupiny Metrostav

pracují na tom, aby bylo možné opět zahájit odborné

technické semináře (OTS), které mají za cíl umožnit

zaměstnancům nejen Metrostavu získávat aktuální informace o novinkách ve výrobcích, technologických

postupech i nárocích kladených na realizaci stavebních

zakázek. Semináře přinášejí důležité informace, poznatky z praxe a pro autorizované osoby je účast příležitostí získat body do systému celoživotního vzdělávání

ČKAIT v domácím prostředí.

Při přípravě obsahu OTS a při jejich realizaci se cen­

trum vzdělávání může spolehnout na přední odborníky

naší společnosti, kolegy ze společností Skupiny i na dob­

rou součinnost specialistů z vysokých škol, odborných

institucí či dodavatelských firem. Z ohlasů na dosavadní

průběh OTS je patrné, že se staly osvědčeným zdrojem

informací a také vhodnou platformou sdílení odborných

zkušeností z realizace našich stavebních zakázek.

V letošním roce v souvislosti s vyhlášeným nouzovým

stavem byly některé akce odloženy z jarních měsíců do II.

pololetí. Jejich termíny uvádíme v boxu u článku. V nabíd­

ce se objevují slíbené cykly přednášek. Seminář Mosty

a inženýrské konstrukce připravené za účinné pomoci

prof. Ing. Jana Vítka, CSc., přináší velmi zajímavý celkový

pohled na tuto oblast. Od zakládání mostních konstrukcí

přes odbornou problematiku betonových, dřevěných či

ocelových mostů až po téma dřevěných a zděných kon­

strukcí. Celý cyklus je lektorsky zabezpečen specialisty

z ČVUT.

Druhý cyklus zařazený do OTS bude věnován pro­

blematice požární bezpečnosti staveb. Velkou zásluhu

na přípravě a lektorském zajištění všech přednášek má

Ing. Martin Tuháček. Věříme, že ucelený pohled na uve­

denou oblast bude přínosný pro mnoho zaměstnanců

Skupiny Metrostav a přinese i zajímavé novinky, nové

podněty pro realizaci staveb.

Poděkování za zpětnou vazbu

Nabídka OTS se dále rozrůstá a k tématům již probraným

se budeme v centru vzdělávání vracet na základě po­

ptávky zaměstnanců i jednotlivých společností Skupiny

Metrostav. Vážíme si námětů na nové semináře, akce či

připomínek k aktivitám centra vzdělávání. Předem děkuji

za podněty i zpětné vazby k akcím připravovaným a rea­

lizovaným pro rozvoj odborných i osobnostních znalostí,

schopností jednotlivců i našich týmů. Další zajímavé in­

formace naleznete na intranetu:

http://skupina.metrostav.cz/vzd

Zdeněk Kostříž

Přihlašovat se můžete na tyto OTS:

9. 6. Diagnostika staveb

2. 9., 10. 9., 15. 9., 18.9.

Mosty a inženýrské konstrukce, cyklus přednášek

připravených ve spolupráci s odborníky ČVUT

3. 9. Technické zařízení budov

11. 9., 21. 9. 8. 10., 22. 10.

Požární bezpečnost staveb / cyklus přednášek

16. 10. Prosklené fasády a sklo ve stavebnictví

13. 11. Zlepšování základových zemin

26. 11. Vnější úprava materiálů, staveb / Meffert ČR

10. 12. Vodonepropustné konstrukce ze železobetonu /

bílá vana

Můžete krátce představit vaši společnost?

Jsme nejstarší dceřinou společností Metrostavu (dříve

METROS, s.r.o.) a fungujeme od února 1993. Naší úlo­

hou je zásobování staveb Skupiny Metrostav opakovaně

nakupovanými materiály, jako jsou veškeré typy izolací,

zdiva, pojiv, hutních výrobků, betonového zboží, obkladů

a dlažeb, zboží pro inženýrské sítě a další... Pětaosmde­

sát procent našich tržeb představují přímé dodávky od

výrobce na stavbu, ale máme i dvě prodejny stavebnin

(v Praze 6 a v Praze 9) a pneuservis pro osobní i nákladní

vozy (v Praze 9).

Kdo vše využívá nejčastěji vašich služeb?

Největším zákazníkem je Metrostav s podílem 60 % na

tržbách, ostatní členové Skupiny Metrostav mají 10 %

a z 30 % jsou to externí odběratelé.

Jak Metrostav stavebniny zvládaly nejkrizovější období během pandemie? Provoz byl nepřerušen.

Naši zaměstnanci v krizovém období obstáli a patří jim tak

mé poděkování. U koho to bylo možné, pracoval z domova

a přenechal své místo v kanceláři ostatním tak, aby se

v nich dokázali prostřídat. Schůzky a porady jsme dělali

formou telekonferencí přes aplikaci Teams.

V čem klíčovém jste pomohli?

Již v lednu, kdy jsme chtěli zajistit respirátory pro všechny

zaměstnance Skupiny, byl trh zcela vyprodaný. S ohledem

na okolnosti se vedoucímu našich provozů Ing. Martinu

Biedermannovi podařilo při zajišťování ochranných pro­

středků téměř nemožné. Podle mě Skupina Metrostav

v situaci obstála, i když je vždy co zlepšovat. Pro nás

bylo novou zkušeností vlastní míchání 5000 litrů dezin­

fekce z jednotlivě nakoupených složek, které probíhalo ve

spolupráci s útvarem nakupování Metrostavu. Část u nás

nakoupili i naši obchodní partneři.

Své služby neustále vylepšujete. Co nabízíte nového?

Již delší dobu používáme s Metrostavem a se společností

Subterra plnohodnotnou elektronickou fakturaci, díky níž

nemusejí jejich paní účetní faktury od nás ručně přepiso­

vat do informačního systému One World. Oproti nákupu

stejného množství zboží u konkurence to společnostem

Metrostav a Subterra ročně šetří náklady na čtyři pracov­

níky. Koncem května jsme spustili nový e-shop, který lépe

odpovídá současným standardům. Je uzpůsoben potře­

bám staveb Metrostavu, dobře ovladatelný i z mobilních

telefonů a připraven pro další inovace. Na našem intranetu

je přístupný renomovaný „Lustrátor firem Cribis“, kde si

oprávnění uživatelé mohou překontrolovat spolehlivost

svých dodavatelů. Také připravujeme aktualizaci aplikace

„Vývoj cen“, která by měla rychle a jednoduše sloužit

nákupčím a rozpočtářům. Po několika kliknutích získají

informace o průměrných cenách vybraných materiálů

i o nejnižších dosažených cenách. Oproti poptávkovému

řízení a srovnávání obdržených nabídek tímto ušetří svůj

čas i čas svých dodavatelů. Ten pak mohou využít ve pro­

spěch firmy efektivněji a poptávat pouze tam, kde to má

opravdu smysl (o těchto aplikacích budeme podrobněji

informovat v některém z dalších vydání našich firemních

novin, pozn. red.).

Na co byste se rád soustředil v dalším období?

Prostředí se neustále mění, a abychom v něm obstáli, mu­

síme se přizpůsobovat. Mnoho let používaná a zaběhnutá

pravidla sice nyní fungují, ale to za dva až tři roky nemu­

sejí platit. Systém nakupování materiálů i služeb bychom

měli neustále zefektivňovat a na řešeních spolupracovat

s dalšími odborníky Skupiny Metrostav. A pro nalezená

řešení potřebujeme získávat podporu nejen u našich

vedoucích představitelů, ale především od lidí v běžných

provozech. Právě jim by nové postupy měly usnadňovat

jejich každodenní práci.

Za rozhovor děkuje David Kalců

02.06.20 11:24