strana 4

Výzkum, jak ztišit

vířivé vany

Univerzitní centrum energeticky efektivních budov

ČVUT (UCEEB) spolupracuje s Metrostavem při hledání

a testování účinného způsobu, jak ochránit obyvatele

rezidenčních budov před hlukem z vířivých van umístěných na venkovních terasách luxusnějších bytů.

Pro zvýšení užitného komfortu rezidenčních budov

bývají na terasy bytů stále častěji navrhovány vířivé vany.

Tato zařízení jsou však pro své okolí také zdrojem hluku,

před kterým je třeba chránit zejména nejbližší sousední

byty. Právě na vývoji účinného odhlučnění Akustická

laboratoř ČVUT UCEEB spolupracuje s Metrostavem.

Hluk při užívání vířivých van vzniká různými způsoby,

z nichž mezi nejdůležitější patří provoz hlučných techno­

logických částí skrytých uvnitř těchto zařízení a proudění

vody z vodních trysek v napuštěné vaně. Náš výzkum

se zaměřuje na ověření vlivu pružného uložení na šíření

hluku do obytné místnosti, která se nachází přímo pod

terasou bytu s vířivou vanou.

Pro ověření byly vybrány dva způsoby uložení vany na

konstrukční skladbu terasy, aby bylo možno na základě

zkoušek pro budoucí realizace zvolit optimální řešení.

Zkoušky budou realizovány v Akustické laboratoři ČVUT

UCEEB na stropní desce reprezentující typický železobe­

tonový strop včetně příslušných vrstev střešní skladby.

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

SLOUPEK ODBORŮ

Volby do orgánů ZO

V letošním roce se v průběhu června až září uskuteční volby do orgánů Základní organizace (ZO) na

volební období 2020–2025.

Volby do dílenských výborů a výboru ZO se usku­

teční podle dosavadního modelu, tj. v rámci jednotli­

vých dílenských organizací. Funkční období se nově

zavádí jako pětileté, na základě odsouhlasené změny

na posledním Sjezdu OS Stavba ČR.

Ve smyslu usnesení březnové konference ZO v loň­

ském roce se předseda výboru ZO zvolí na prvním

zasedání nově zvoleného výboru ZO v průběhu září.

Zrušené akce

Letošní zájezd ke Dni dětí i společenský večer na

parníku byly zrušeny z důvodu pandemie covidu-19.

Rekreační zařízení Sokol v Pasekách

nad Jizerou a Trnávka na Vysočině

1

Ing. Jana Simčinová, UCEEB ČVUT

Aktuality z Metrostavu i videa

z našich projektů najdete na

www.facebook.com/Metrostav

a na webu www.metrostav.cz

2

3

Zahájili jsme rekonstrukci části rekreačního střediska

v Pasekách nad Jizerou (zvané Depandance). Aktuálně

probíhají vyklízecí a bourací práce uvnitř přístavby.

Předpoklad zprovoznění před zimní sezonou stále

platí, o možnostech rezervování ubytování budeme

včas informovat. A to i s ohledem na nadcházející letní

sezonu, kdy bude možné ubytovat se v hlavním objek­

tu Sokola. Rekreační střediska Sokol i Trnávka budou

letošní letní sezonu o něco volnější, dětské letní tábory

totiž nebudou vzhledem k okolnostem plně obsazené

jako v minulých sezonách.

Připravujeme rezervační systém na ubytování,

o jehož spuštění dostanou informaci v brzké době

všichni zaměstnanci.

Ing. Petr Půta, předseda VZO

Cyklomaraton se ani

letos nevzdává

Již 28. července 2020 odstartuje jeden z nejdelších

cyklistických závodů v České republice. Oproti předchozím ročníkům bude ten letošní zcela výjimečný

nejen pro závodní týmy svým průběhem, ale také pro

fanoušky, kteří budou moci sledovat celou akci on-line.

Přísná omezení v souvislosti s pandemií onemocnění

covid-19 dosud omezila či zrušila mnoho sportovních

akcí. Cyklistický závod Metrostav Handy Cyklo Maraton

2020 (MHCM) se však uskuteční. Letos proběhne již

osmý ročník závodu a místem jeho zahájení bude Praha

stejně tak jako ukončení. Hlavním partnerem je tradičně

společnost Metrostav. Cílem cyklo maratonu není pri­

márně porazit druhé, ale překonat sám sebe a dokázat, že

cyklistika je otevřená všem. I proto organizátoři nechtěli

a nemohli tento projekt zastavit a odložit na neurčito.

Letošní novinky

Cyklomaraton je charakteristický svou trasou na území

České republiky v celkové délce 2222 km. Závodníci jed­

notlivých týmů zdolávají cestu bez přestávek s limitem

111 hodin. Jednou z novinek tohoto ročníku je pevně

stanovená trasa vedoucí přes 14 krajů. Ta je podrobně

zmapována a týmy si ji nemohou určit sami. Pravidelné

průjezdní kontroly sportovců proběhnou na významných

hradech či zámcích v jednotlivých krajích.

Letošní ročník také přinese live streamování, které bu­

de možné sledovat z bezpečí domova, a diváci se mohou

těšit mimo jiné na start, časovky a dojezd do cíle se slav­

nostním zakončením. Cílem celé této akce (ilustrační foto

z předchozích ročníků) je vzájemná podpora společných

týmů složených ze zdravých i handicapovaných cyklistů,

žen i mužů, juniorů i seniorů, amatérů i profíků a zároveň

překonání sebe samého, kdy účastníci v cíli tvoří jeden

tým, protože heslem všech je: „Nikdy se nevzdávat.“

I n g. Te r e z a Wag n e r, f o t o M e t r o s t a v

Aktuálně z Islandu

4

5

6

Obrazem z výstavby nových vlakových zastávek na koridoru v Hostivaři

Modernizace železničního koridoru mezi pražským hlavním nádraží a Hostivaří běží naplno. V rámci přestavby

7 km dlouhého úseku je kompletně rekonstruováno nádraží Vršovice a vznikají dvě nové zastávky, Praha – Eden

a Praha – Zahradní Město. Kvůli rekonstrukci koridoru bude zrušena dvojkolejná trať ve Strašnicích, která vede

přes obytnou zástavbu. Součástí projektu je i výstavba nových mostů, z nichž některé vedou přes významné tahy,

jako je ulice Průběžná, V Korytech, U Vršovického hřbitova nebo třeba Vršovická. Dojde také k výstavbě celkem

29 km kolejí. Ve Vršovicích je již zprovozněné 4. nástupiště a probíhají tam dokončovací práce na zastřešení,

u 3. nástupiště je zastřešení rozpracované (foto č. 1). Na Zahradním Městě jsou dokončeny technologická budova

a trakční měnírna (foto č. 2). Práce probíhají na montáži technologie. Taktéž technologická budova ve Vršovicích je

dokončena a probíhá tam také instalace technologie. Pokračuje výstavba zastřešení 2. a 3. nástupiště žst Zahradní

Město (foto č. 3), u odbočky na Krč jsou položeny nové koleje (foto č. 4). V zastávce Eden pokračuje výstavba rampy

3. nástupiště (foto č. 5) a hotové je i zastřešení (foto č. 6). Na koridoru postupují v různých úsecích samozřejmě

další práce: třeba pokládka kolejí a výhybek čekacích kolejí na Zahradním Městě. Co se dalších kolejí týká, tak ve

Vršovicích probíhá pokládka kolejí přes dokončené mosty Botič, Otakarova a Bartoškova. Závěrem dodejme, že

optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl. n. II přinese změny nejen v dálkové železniční dopravě, ale

i v té příměstské. Díky narovnání tratě, které zkrátí koleje o 232 m, a díky zvýšení rychlosti na trati na 120 km/h se

sníží doba jízdy až o tři minuty. Přípravné práce na projektu začaly na jaře 2018, hotovo by mělo být v říjnu 2021.

Přísná opatření kvůli nemoci covid-19 načas komplikovala práce na zahraničních stavbách Metrostavu.

Jak situaci zvládali naši stavbaři v zemi ledu a ohně na

projektu Dýrafjarðargöng? Tým vedený Ing. Josefem

Malknechtem z divize 5 tu ve sdružení s místní firmou

Suðurverk buduje dvoupruhový silniční tunel.

Island se k epidemii koronaviru postavil trochu jinak

než Česká republika. Restrikce nebyly tak přísné. Ale pro­

tože se mimo oblasti Reykjavíku jedná o malé komunity,

jsou lidé poměrně opatrní a uvědomělí.

„České a slovenské dělníky jsme kvůli situaci v do­

pravě a uzavírání hranic museli v polovině března poslat

domů, nedlouho před koncem našich prací. Dokončujeme

je za pomoci místních, kvůli možné infekci preferujeme

farmáře z „našeho“ fjordu,“ popisuje Ing. Malknecht.

Situace stavbaře postavila před nové problémy k řeše­

ní: např. rozdělení času na jídlo tak, aby se sešlo najednou

maximálně pět osob, nebo dodržování předepsaných

dvoumetrových odstupů.

Jaro v pustině působí blahodárně

„Větší problém by mohl být v psychice našeho malého

ostrůvku zůstavších, kdy nejistota návratu a trvání opat­

ření k dobré náladě nepřispívají. Naštěstí se i k nám od

května pomalu vkrádá jaro a dny se příjemně prodlužují,

což v kombinaci s tím, že se v práci daří, působí pozitivně,“

dodává Ing. Malknecht.

Od září 2017 tu všichni odvedli již mnoho náročné

práce. Stavbaři tu také čelili drsným podmínkám: v zimě

na cestě mezi portály bývají až 15metrové závěje a jediný

udržovaný úsek silnice v oblasti jižního portálu vede od

ubytovacího kempu na stavbu. Až bude dílo hotové, 5,3 km

dlouhý tunel po dokončení propojí dva fjordy (na snímku

oblast, kde se nachází staveniště), umožní cestovat v zimě

a řidičům zkrátí cestu o více než 30 km.

–red–, foto archiv stavby

–red–, foto archiv Metrostavu

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřený šéfredaktor David Kalců, DiS / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 245; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 9/2020 vyšlo 4. 6. 2020 (10/2020 vyjde 19. 6. 2020) / Složení redakční rady Ing. Vojtěch Kostiha, MBA (předseda), David Kalců, DiS (místopředseda), Ing. Roman Čech, Ing. Kateřina Hainzová, MBA, Mgr. Jana Kořínková, MBA,

Ing. Jitka Neklanová, Ing. Petr Půta, Ing. Renáta Zavřelová a Ing. Michal Zelenka / Neoznačené materiály připravil David Kalců, DiS, foto archiv Metrostavu / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja,

tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_09_2020.indd 4

02.06.20 11:24