strana 4
Výzkum, jak ztišit
vířivé vany
Univerzitní centrum energeticky efektivních budov
ČVUT (UCEEB) spolupracuje s Metrostavem při hledání
a testování účinného způsobu, jak ochránit obyvatele
rezidenčních budov před hlukem z vířivých van umístěných na venkovních terasách luxusnějších bytů.
Pro zvýšení užitného komfortu rezidenčních budov
bývají na terasy bytů stále častěji navrhovány vířivé vany.
Tato zařízení jsou však pro své okolí také zdrojem hluku,
před kterým je třeba chránit zejména nejbližší sousední
byty. Právě na vývoji účinného odhlučnění Akustická
laboratoř ČVUT UCEEB spolupracuje s Metrostavem.
Hluk při užívání vířivých van vzniká různými způsoby,
z nichž mezi nejdůležitější patří provoz hlučných techno
logických částí skrytých uvnitř těchto zařízení a proudění
vody z vodních trysek v napuštěné vaně. Náš výzkum
se zaměřuje na ověření vlivu pružného uložení na šíření
hluku do obytné místnosti, která se nachází přímo pod
terasou bytu s vířivou vanou.
Pro ověření byly vybrány dva způsoby uložení vany na
konstrukční skladbu terasy, aby bylo možno na základě
zkoušek pro budoucí realizace zvolit optimální řešení.
Zkoušky budou realizovány v Akustické laboratoři ČVUT
UCEEB na stropní desce reprezentující typický železobe
tonový strop včetně příslušných vrstev střešní skladby.
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
SLOUPEK ODBORŮ
Volby do orgánů ZO
V letošním roce se v průběhu června až září uskuteční volby do orgánů Základní organizace (ZO) na
volební období 2020–2025.
Volby do dílenských výborů a výboru ZO se usku
teční podle dosavadního modelu, tj. v rámci jednotli
vých dílenských organizací. Funkční období se nově
zavádí jako pětileté, na základě odsouhlasené změny
na posledním Sjezdu OS Stavba ČR.
Ve smyslu usnesení březnové konference ZO v loň
ském roce se předseda výboru ZO zvolí na prvním
zasedání nově zvoleného výboru ZO v průběhu září.
Zrušené akce
Letošní zájezd ke Dni dětí i společenský večer na
parníku byly zrušeny z důvodu pandemie covidu-19.
Rekreační zařízení Sokol v Pasekách
nad Jizerou a Trnávka na Vysočině
1
Ing. Jana Simčinová, UCEEB ČVUT
Aktuality z Metrostavu i videa
z našich projektů najdete na
www.facebook.com/Metrostav
a na webu www.metrostav.cz
2
3
Zahájili jsme rekonstrukci části rekreačního střediska
v Pasekách nad Jizerou (zvané Depandance). Aktuálně
probíhají vyklízecí a bourací práce uvnitř přístavby.
Předpoklad zprovoznění před zimní sezonou stále
platí, o možnostech rezervování ubytování budeme
včas informovat. A to i s ohledem na nadcházející letní
sezonu, kdy bude možné ubytovat se v hlavním objek
tu Sokola. Rekreační střediska Sokol i Trnávka budou
letošní letní sezonu o něco volnější, dětské letní tábory
totiž nebudou vzhledem k okolnostem plně obsazené
jako v minulých sezonách.
Připravujeme rezervační systém na ubytování,
o jehož spuštění dostanou informaci v brzké době
všichni zaměstnanci.
Ing. Petr Půta, předseda VZO
Cyklomaraton se ani
letos nevzdává
Již 28. července 2020 odstartuje jeden z nejdelších
cyklistických závodů v České republice. Oproti předchozím ročníkům bude ten letošní zcela výjimečný
nejen pro závodní týmy svým průběhem, ale také pro
fanoušky, kteří budou moci sledovat celou akci on-line.
Přísná omezení v souvislosti s pandemií onemocnění
covid-19 dosud omezila či zrušila mnoho sportovních
akcí. Cyklistický závod Metrostav Handy Cyklo Maraton
2020 (MHCM) se však uskuteční. Letos proběhne již
osmý ročník závodu a místem jeho zahájení bude Praha
stejně tak jako ukončení. Hlavním partnerem je tradičně
společnost Metrostav. Cílem cyklo maratonu není pri
márně porazit druhé, ale překonat sám sebe a dokázat, že
cyklistika je otevřená všem. I proto organizátoři nechtěli
a nemohli tento projekt zastavit a odložit na neurčito.
Letošní novinky
Cyklomaraton je charakteristický svou trasou na území
České republiky v celkové délce 2222 km. Závodníci jed
notlivých týmů zdolávají cestu bez přestávek s limitem
111 hodin. Jednou z novinek tohoto ročníku je pevně
stanovená trasa vedoucí přes 14 krajů. Ta je podrobně
zmapována a týmy si ji nemohou určit sami. Pravidelné
průjezdní kontroly sportovců proběhnou na významných
hradech či zámcích v jednotlivých krajích.
Letošní ročník také přinese live streamování, které bu
de možné sledovat z bezpečí domova, a diváci se mohou
těšit mimo jiné na start, časovky a dojezd do cíle se slav
nostním zakončením. Cílem celé této akce (ilustrační foto
z předchozích ročníků) je vzájemná podpora společných
týmů složených ze zdravých i handicapovaných cyklistů,
žen i mužů, juniorů i seniorů, amatérů i profíků a zároveň
překonání sebe samého, kdy účastníci v cíli tvoří jeden
tým, protože heslem všech je: „Nikdy se nevzdávat.“
I n g. Te r e z a Wag n e r, f o t o M e t r o s t a v
Aktuálně z Islandu
4
5
6
Obrazem z výstavby nových vlakových zastávek na koridoru v Hostivaři
Modernizace železničního koridoru mezi pražským hlavním nádraží a Hostivaří běží naplno. V rámci přestavby
7 km dlouhého úseku je kompletně rekonstruováno nádraží Vršovice a vznikají dvě nové zastávky, Praha – Eden
a Praha – Zahradní Město. Kvůli rekonstrukci koridoru bude zrušena dvojkolejná trať ve Strašnicích, která vede
přes obytnou zástavbu. Součástí projektu je i výstavba nových mostů, z nichž některé vedou přes významné tahy,
jako je ulice Průběžná, V Korytech, U Vršovického hřbitova nebo třeba Vršovická. Dojde také k výstavbě celkem
29 km kolejí. Ve Vršovicích je již zprovozněné 4. nástupiště a probíhají tam dokončovací práce na zastřešení,
u 3. nástupiště je zastřešení rozpracované (foto č. 1). Na Zahradním Městě jsou dokončeny technologická budova
a trakční měnírna (foto č. 2). Práce probíhají na montáži technologie. Taktéž technologická budova ve Vršovicích je
dokončena a probíhá tam také instalace technologie. Pokračuje výstavba zastřešení 2. a 3. nástupiště žst Zahradní
Město (foto č. 3), u odbočky na Krč jsou položeny nové koleje (foto č. 4). V zastávce Eden pokračuje výstavba rampy
3. nástupiště (foto č. 5) a hotové je i zastřešení (foto č. 6). Na koridoru postupují v různých úsecích samozřejmě
další práce: třeba pokládka kolejí a výhybek čekacích kolejí na Zahradním Městě. Co se dalších kolejí týká, tak ve
Vršovicích probíhá pokládka kolejí přes dokončené mosty Botič, Otakarova a Bartoškova. Závěrem dodejme, že
optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl. n. II přinese změny nejen v dálkové železniční dopravě, ale
i v té příměstské. Díky narovnání tratě, které zkrátí koleje o 232 m, a díky zvýšení rychlosti na trati na 120 km/h se
sníží doba jízdy až o tři minuty. Přípravné práce na projektu začaly na jaře 2018, hotovo by mělo být v říjnu 2021.
Přísná opatření kvůli nemoci covid-19 načas komplikovala práce na zahraničních stavbách Metrostavu.
Jak situaci zvládali naši stavbaři v zemi ledu a ohně na
projektu Dýrafjarðargöng? Tým vedený Ing. Josefem
Malknechtem z divize 5 tu ve sdružení s místní firmou
Suðurverk buduje dvoupruhový silniční tunel.
Island se k epidemii koronaviru postavil trochu jinak
než Česká republika. Restrikce nebyly tak přísné. Ale pro
tože se mimo oblasti Reykjavíku jedná o malé komunity,
jsou lidé poměrně opatrní a uvědomělí.
„České a slovenské dělníky jsme kvůli situaci v do
pravě a uzavírání hranic museli v polovině března poslat
domů, nedlouho před koncem našich prací. Dokončujeme
je za pomoci místních, kvůli možné infekci preferujeme
farmáře z „našeho“ fjordu,“ popisuje Ing. Malknecht.
Situace stavbaře postavila před nové problémy k řeše
ní: např. rozdělení času na jídlo tak, aby se sešlo najednou
maximálně pět osob, nebo dodržování předepsaných
dvoumetrových odstupů.
Jaro v pustině působí blahodárně
„Větší problém by mohl být v psychice našeho malého
ostrůvku zůstavších, kdy nejistota návratu a trvání opat
ření k dobré náladě nepřispívají. Naštěstí se i k nám od
května pomalu vkrádá jaro a dny se příjemně prodlužují,
což v kombinaci s tím, že se v práci daří, působí pozitivně,“
dodává Ing. Malknecht.
Od září 2017 tu všichni odvedli již mnoho náročné
práce. Stavbaři tu také čelili drsným podmínkám: v zimě
na cestě mezi portály bývají až 15metrové závěje a jediný
udržovaný úsek silnice v oblasti jižního portálu vede od
ubytovacího kempu na stavbu. Až bude dílo hotové, 5,3 km
dlouhý tunel po dokončení propojí dva fjordy (na snímku
oblast, kde se nachází staveniště), umožní cestovat v zimě
a řidičům zkrátí cestu o více než 30 km.
–red–, foto archiv stavby
–red–, foto archiv Metrostavu
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřený šéfredaktor David Kalců, DiS / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 245; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 9/2020 vyšlo 4. 6. 2020 (10/2020 vyjde 19. 6. 2020) / Složení redakční rady Ing. Vojtěch Kostiha, MBA (předseda), David Kalců, DiS (místopředseda), Ing. Roman Čech, Ing. Kateřina Hainzová, MBA, Mgr. Jana Kořínková, MBA,
Ing. Jitka Neklanová, Ing. Petr Půta, Ing. Renáta Zavřelová a Ing. Michal Zelenka / Neoznačené materiály připravil David Kalců, DiS, foto archiv Metrostavu / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja,
tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_09_2020.indd 4
02.06.20 11:24