Dobrou náladu na Párty
voda neodplavila
3. června 2009 / 10 / XXI
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Petra Pujmana, řed.
firmy Metrostav Development str. 2
M etrost a v
a .s.
člen
ddm
g roup
Neobvykle rychlý růst
Výstavba kladenské nemocnice je
v plném proudu str. 2
Nad Malovankou se chystají nové
byty str. 3
Modernizace jezu České Vrbné
pokračuje str. 3
K r á t c e / A kt u á l n ě
Pozvánka na Roadware
Od 10. do 12. června 2009 se v Průmyslovém paláci
na Výstavišti Praha v Holešovicích uskuteční už patnáctý
ročník mezinárodního silničního veletrhu Roadware.
Představí se na něm společnosti a instituce podnikající
a působící v oblasti rozvoje, obnovy a údržby dopravní
infrastruktury v České republice i ty, které u nás provozují
dopravní systémy. Ve spolupráci s Ředitelstvím silnic
a dálnic České republiky veletrh pořádá Česká silniční
společnost. Denně od 9 do 18 hodin a v pátek do 14 hodin
na něm můžete navštívit společný stánek divize 4 a divize 5
Metrostavu a DDM Group a seznámit se se zajímavými
dopravními stavbami, které naše společnosti postavily,
staví nebo na které se připravují. Více informací o veletrhu
naleznete na internetové adrese www.roadware.cz.
Pražský primátor
v tunelech Blanka
V pátek 29. května odpoledne
navštívil staveniště
tunelového komplexu
Blanka v Troji pražský
primátor MUDr. Pavel Bém
(foto vpravo, vedle výrobní
náměstek divize 5 Ing. Jan Škrábek). Za doprovodu ředitele
divize 2 Ing. Miloslava Hadravy si prohlédl hloubené
i ražené tunely, v nichž věnoval pozornost zejména místu,
kde vloni došlo k porušení nadloží. O návštěvě primátora
vám přineseme další informace v příštím čísle našich
novin. O tunelech Blanka se více dozvíte na webových
stránkách www.tunelblanka.cz.
Nová velká zakázka
Podpis smlouvy o dílo na projektovou dokumentaci
a zhotovení stavby nové budovy Fakulty architektury
ČVUT v Praze doprovázel 19. května hlahol pražských
zvonů. Symbolicky odstartoval letošní první velkou
zakázku divize 1. Až budou zvony bít po 18 měsících od
předání staveniště, zazní už na počest hotové školy.
„Dnešní den je významný,“ řekl při podpisu smluv
prof. Ing. Václav Havlíček, CSc., rektor ČVUT. „Krása
akademických budov v celém světě patří k jedné z částí
výukového procesu. Přednášel jsem ve všech našich
budovách a bohužel musím konstatovat, že svému účelu
nejlépe vyhovují ty nejstarší. U ostatních platí, že čím
jsou mladší, tím jsou horší. Věřím, že sestupný vývoj byl
přerušen a nová budova dosáhne standardu 21. století.“
Malé slavnosti v předsálí Betlémské kaple se kromě
představitelů ČVUT a dodavatelských společností zúčastnila i prof. Ing. ak. arch. Alena Šrámková, která budovu
navrhla. Za Metrostav, jenž bude projekt realizovat jako
lídr ve sdružení se společností VCES, smlouvy podepsali
generální ředitel Ing. Pavel Pilát (foto vlevo s prof. Havlíčkem) a ředitel divize 1 Ing. Milan Veselský. „Bude to
mimořádná zakázka už jen tím, že se bude stavět pod přímým dohledem profesorů i studentů,“ říká Ing. Veselský.
„Stavební procesy se při ní budou dokumentovat a naše
práce tak poslouží i jako výukový program.“
–ls–, foto archiv ČVUT v Praze
Metrostav_10_09.indd 1
Betonáž do posuvného bednění den po dni mění vzhled
areálu společnosti ČEPRO v Loukově. Svislé železobetonové stěny nových obřích nádrží zde rostou ze základové desky do výšky pod konzolami za pouhých 14 dní.
Ten, kdo na staveništi týden nebyl, se nestačí divit.
Stavbu čtyř podzemních zásobníků na pohonné hmoty řídí tým Ing. Ladislava Michálka z divize 7. O projektu
i nesnázích, které při jeho provádění spolu s našimi experty řeší, jsme psali nedávno. Dnes dáme slovo betonářům
z divize 6, kteří budují vlastní konstrukce zásobníků včetně jejich skořepinového zastřešení o hmotnosti 1450 t.
„Stavba podobného rozsahu je pro mne i kolegy ojedinělá, a to jak z hlediska použitého systému předpjatých
konstrukcí, tak i pro realizaci stropní skořepiny,“ říká
vedoucí projektu Petr Hanzlík z provozu ŽBK divize 6. „Posuvné bednění se používá zejména pro vysoké štíhlé konstrukce, jako byly pilíře mostu přes Rybný potok. Naším
úkolem je však postavit čtyři duté tenkostěnné dodatečně
předepnuté válce o průměru téměř 48 m a výšce přesahující 22 m. Musí být geometricky přesné, protože na závěr
výstavby každého z nich je na dně vybetonována skořepina střechy ve tvaru kopule s 250mm stěnou a vzepětím
téměř 5 m. Pomocí předpínacích tyčí, zabetonovaných
do předpjatého obvodového trámu skořepiny a provlečených v párech přes 18 konzol na stěnách, ji hydraulická
čerpadla synchronně zvednou do finální polohy.“
Zjednodušeně popsaná betonáž stěn pomocí posuvného bednění (titulní foto) začíná vytvořením kruhového
zárodku, provedeného klasickým způsobem do bednění
1
na základové desce tvořící konstrukční dno nádrže. K výztuži v zárodku jsou připevněny vyčnívající ocelové trubky, na něž je po obvodu nádrže zavěšeno posuvné bednění
složené z bednicích plechů, hydrauliky, zaměřovacího
a kontrolního systému a pracovních plošin. Plošiny jsou
jednak hlavní – pro uložení výztuže a betonáž – a potom
závěsné spodní pro ošetření betonu po vyjetí z bednicích
plechů. Vnější i vnitřní bednění a lávky zpevňují jochy –
zvenku přilehlé ocelové rámové konstrukce, které jednotlivé prvky drží pohromadě a umožňují jejich posun nahoru
po stále nastavovaných „šplhacích“ ocelových trubkách.
Rychlost tažení – mimo rozjíždění a ukončování betonáže
– je v průměru kolem 1,4 metru za den.
„V součastné době se kompletuje bednění a výztuž
první skořepiny u nádrže s označením N1 (foto č. 1),“
sděluje Petr Hanzlík. „Na nádrži N3 dokončujeme stěny
betonáží konzol. Posuvné bednění z ní po demontáži přesuneme na N4 (foto č. 2), která má stejně jako nádrž N2
již dnes hotovou základovou desku.“
Kromě zmiňovaných týmů Metrostavu z divize 7 a 6 se
na stavbě v Loukově podílel i provoz dopravy a zemních
prací z divize 7. Veškerou výztuž včetně pokládky provádí
Armozávod divize 6 a jeřáby pro stavbu zajistila divize 11.
„Loukov je pro nás výjimečná stavba a těší nás, že roste
jako z vody,“ uzavírá Petr Hanzlík. „Zvednutí a ukotvení
střechy poslední nádrže nás čeká letos na přelomu měsíců října a listopadu. Pak zbývá dokončit betonáž spojovací
technologické chodby a staveniště přenecháme divizi 7,
která zakázku dokončí v červnu roku 2011.“
2
Kanalizace pro Tábor
Na rekonstrukci a dobudování kanalizační sítě čeká
Táborsko už řadu let. Nedávno se pro ně podařilo získat významný příspěvek z fondů EU a 19. května byla
slavnostně zahájena první ze dvou staveb rozsáhlého
projektu. Ve sdružení, které ji provede, je s firmou
HOCHTIEF CZ i naše divize 1. Zaměstnanci jejího provozu inženýrských sítí už v Táboře pracují.
Projekt na nápravu stavu kanalizační soustavy v aglomeraci Táborsko začíná ražbou dvou navazujících štol,
jejichž délka dohromady dosáhne téměř 1 km. Budou raženy v profilech od 7 do 12 m², povedou 10 až 25 m pod
povrchem a obsáhnou i čtyři velká spadiště. Nové štoly
převedou části průtoků odpadních a dešťových vod z Čekanic a Blanického předměstí do čistírny odpadních vod
Na Mělké a umožní opravu dnes používané staré štoly.
„Příprava projektu trvala šest let,“ prozradila starostka
Tábora Ing. Hana Randová. „Jedním z jeho hlavních cílů
je i odstranění problémů, které obyvatelům způsobují přívalové deště. Takže se už všichni těšíme na říjen příštího
roku, kdy si investor, Vodárenská společnost Táborsko,
hotovou stavbu převezme.“ Při zahájení stavby se vedle
administrátora projektu Ing. Tomáše Fajfra, Ph.D., z odboru fondů EU při MŽP ČR (foto vlevo, vedle Ing. Randové),
sešli i zástupci Metrostavu – náměstek divize 1 Ing. Emil
Konopásek a náš zástupce ve sdružení Ing. Lukáš Zelený.
Informace o projektu naleznete na www.dotacevst.cz.
6/2/09 12:59:17 PM