Dobrou náladu na Párty

voda neodplavila

3. června 2009 / 10 / XXI

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Petra Pujmana, řed.

firmy Metrostav Development str. 2

M etrost a v

a .s.

člen

ddm

g roup

Neobvykle rychlý růst

Výstavba kladenské nemocnice je

v plném proudu str. 2

Nad Malovankou se chystají nové

byty str. 3

Modernizace jezu České Vrbné

pokračuje str. 3

K r á t c e / A kt u á l n ě

Pozvánka na Roadware

Od 10. do 12. června 2009 se v Průmyslovém paláci

na Výstavišti Praha v Holešovicích uskuteční už patnáctý

ročník mezinárodního silničního veletrhu Roadware.

Představí se na něm společnosti a instituce podnikající

a působící v oblasti rozvoje, obnovy a údržby dopravní

infrastruktury v České republice i ty, které u nás provozují

dopravní systémy. Ve spolupráci s Ředitelstvím silnic

a dálnic České republiky veletrh pořádá Česká silniční

společnost. Denně od 9 do 18 hodin a v pátek do 14 hodin

na něm můžete navštívit společný stánek divize 4 a divize 5

Metrostavu a DDM Group a seznámit se se zajímavými

dopravními stavbami, které naše společnosti postavily,

staví nebo na které se připravují. Více informací o veletrhu

naleznete na internetové adrese www.roadware.cz.

Pražský primátor

v tunelech Blanka

V pátek 29. května odpoledne

navštívil staveniště

tunelového komplexu

Blanka v Troji pražský

primátor MUDr. Pavel Bém

(foto vpravo, vedle výrobní

náměstek divize 5 Ing. Jan Škrábek). Za doprovodu ředitele

divize 2 Ing. Miloslava Hadravy si prohlédl hloubené

i ražené tunely, v nichž věnoval pozornost zejména místu,

kde vloni došlo k porušení nadloží. O návštěvě primátora

vám přineseme další informace v příštím čísle našich

novin. O tunelech Blanka se více dozvíte na webových

stránkách www.tunelblanka.cz.

Nová velká zakázka

Podpis smlouvy o dílo na projektovou dokumentaci

a zhotovení stavby nové budovy Fakulty architektury

ČVUT v Praze doprovázel 19. května hlahol pražských

zvonů. Symbolicky odstartoval letošní první velkou

zakázku divize 1. Až budou zvony bít po 18 měsících od

předání staveniště, zazní už na počest hotové školy.

„Dnešní den je významný,“ řekl při podpisu smluv

prof. Ing. Václav Havlíček, CSc., rektor ČVUT. „Krása

akademických budov v celém světě patří k jedné z částí

výukového procesu. Přednášel jsem ve všech našich

budovách a bohužel musím konstatovat, že svému účelu

nejlépe vyhovují ty nejstarší. U ostatních platí, že čím

jsou mladší, tím jsou horší. Věřím, že sestupný vývoj byl

přerušen a nová budova dosáhne standardu 21. století.“

Malé slavnosti v předsálí Betlémské kaple se kromě

představitelů ČVUT a dodavatelských společností zúčastnila i prof. Ing. ak. arch. Alena Šrámková, která budovu

navrhla. Za Metrostav, jenž bude projekt realizovat jako

lídr ve sdružení se společností VCES, smlouvy podepsali

generální ředitel Ing. Pavel Pilát (foto vlevo s prof. Havlíčkem) a ředitel divize 1 Ing. Milan Veselský. „Bude to

mimořádná zakázka už jen tím, že se bude stavět pod přímým dohledem profesorů i studentů,“ říká Ing. Veselský.

„Stavební procesy se při ní budou dokumentovat a naše

práce tak poslouží i jako výukový program.“

–ls–, foto archiv ČVUT v Praze

Metrostav_10_09.indd 1

Betonáž do posuvného bednění den po dni mění vzhled

areálu společnosti ČEPRO v Loukově. Svislé železobetonové stěny nových obřích nádrží zde rostou ze základové desky do výšky pod konzolami za pouhých 14 dní.

Ten, kdo na staveništi týden nebyl, se nestačí divit.

Stavbu čtyř podzemních zásobníků na pohonné hmoty řídí tým Ing. Ladislava Michálka z divize 7. O projektu

i nesnázích, které při jeho provádění spolu s našimi experty řeší, jsme psali nedávno. Dnes dáme slovo betonářům

z divize 6, kteří budují vlastní konstrukce zásobníků včetně jejich skořepinového zastřešení o hmotnosti 1450 t.

„Stavba podobného rozsahu je pro mne i kolegy ojedinělá, a to jak z hlediska použitého systému předpjatých

konstrukcí, tak i pro realizaci stropní skořepiny,“ říká

vedoucí projektu Petr Hanzlík z provozu ŽBK divize 6. „Posuvné bednění se používá zejména pro vysoké štíhlé konstrukce, jako byly pilíře mostu přes Rybný potok. Naším

úkolem je však postavit čtyři duté tenkostěnné dodatečně

předepnuté válce o průměru téměř 48 m a výšce přesahující 22 m. Musí být geometricky přesné, protože na závěr

výstavby každého z nich je na dně vybetonována skořepina střechy ve tvaru kopule s 250mm stěnou a vzepětím

téměř 5 m. Pomocí předpínacích tyčí, zabetonovaných

do předpjatého obvodového trámu skořepiny a provlečených v párech přes 18 konzol na stěnách, ji hydraulická

čerpadla synchronně zvednou do finální polohy.“

Zjednodušeně popsaná betonáž stěn pomocí posuvného bednění (titulní foto) začíná vytvořením kruhového

zárodku, provedeného klasickým způsobem do bednění

1

na základové desce tvořící konstrukční dno nádrže. K výztuži v zárodku jsou připevněny vyčnívající ocelové trubky, na něž je po obvodu nádrže zavěšeno posuvné bednění

složené z bednicích plechů, hydrauliky, zaměřovacího

a kontrolního systému a pracovních plošin. Plošiny jsou

jednak hlavní – pro uložení výztuže a betonáž – a potom

závěsné spodní pro ošetření betonu po vyjetí z bednicích

plechů. Vnější i vnitřní bednění a lávky zpevňují jochy –

zvenku přilehlé ocelové rámové konstrukce, které jednotlivé prvky drží pohromadě a umožňují jejich posun nahoru

po stále nastavovaných „šplhacích“ ocelových trubkách.

Rychlost tažení – mimo rozjíždění a ukončování betonáže

– je v průměru kolem 1,4 metru za den.

„V součastné době se kompletuje bednění a výztuž

první skořepiny u nádrže s označením N1 (foto č. 1),“

sděluje Petr Hanzlík. „Na nádrži N3 dokončujeme stěny

betonáží konzol. Posuvné bednění z ní po demontáži přesuneme na N4 (foto č. 2), která má stejně jako nádrž N2

již dnes hotovou základovou desku.“

Kromě zmiňovaných týmů Metrostavu z divize 7 a 6 se

na stavbě v Loukově podílel i provoz dopravy a zemních

prací z divize 7. Veškerou výztuž včetně pokládky provádí

Armozávod divize 6 a jeřáby pro stavbu zajistila divize 11.

„Loukov je pro nás výjimečná stavba a těší nás, že roste

jako z vody,“ uzavírá Petr Hanzlík. „Zvednutí a ukotvení

střechy poslední nádrže nás čeká letos na přelomu měsíců října a listopadu. Pak zbývá dokončit betonáž spojovací

technologické chodby a staveniště přenecháme divizi 7,

která zakázku dokončí v červnu roku 2011.“

2

Kanalizace pro Tábor

Na rekonstrukci a dobudování kanalizační sítě čeká

Táborsko už řadu let. Nedávno se pro ně podařilo získat významný příspěvek z fondů EU a 19. května byla

slavnostně zahájena první ze dvou staveb rozsáhlého

projektu. Ve sdružení, které ji provede, je s firmou

HOCHTIEF CZ i naše divize 1. Zaměstnanci jejího provozu inženýrských sítí už v Táboře pracují.

Projekt na nápravu stavu kanalizační soustavy v aglomeraci Táborsko začíná ražbou dvou navazujících štol,

jejichž délka dohromady dosáhne téměř 1 km. Budou raženy v profilech od 7 do 12 m², povedou 10 až 25 m pod

povrchem a obsáhnou i čtyři velká spadiště. Nové štoly

převedou části průtoků odpadních a dešťových vod z Čekanic a Blanického předměstí do čistírny odpadních vod

Na Mělké a umožní opravu dnes používané staré štoly.

„Příprava projektu trvala šest let,“ prozradila starostka

Tábora Ing. Hana Randová. „Jedním z jeho hlavních cílů

je i odstranění problémů, které obyvatelům způsobují přívalové deště. Takže se už všichni těšíme na říjen příštího

roku, kdy si investor, Vodárenská společnost Táborsko,

hotovou stavbu převezme.“ Při zahájení stavby se vedle

administrátora projektu Ing. Tomáše Fajfra, Ph.D., z odboru fondů EU při MŽP ČR (foto vlevo, vedle Ing. Randové),

sešli i zástupci Metrostavu – náměstek divize 1 Ing. Emil

Konopásek a náš zástupce ve sdružení Ing. Lukáš Zelený.

Informace o projektu naleznete na www.dotacevst.cz.

6/2/09 12:59:17 PM