strana 3

z p r av o da j stv í z  divi z í

Nad Malovankou se chystají nové byty

V květnu příštího roku začne nad Malovankou sloužit klientům nový bytový dům. Jeho architektonický

návrh vytvořil ateliér ZNAMENÍ ČTYŘ – ARCHITEKTI

a projekt nese stejně jednoduché jméno jako investor

– Nad Malovankou. Poté, co začátkem letošního dubna

Metrostav předal hotovou spodní stavbu, investor spolupráci s divizí 6 prodloužil. Už více než měsíc tedy Metrostav zodpovídá i za generální dodávku celé stavby.

„Realizace spodní stavby měla samostatnou smlouvu

a zahrnovala demolici stávajícího parkoviště, založení objektu včetně podkladních betonů a vodovodní a kanalizační přípojky. Teprve následně investor vybíral dodavatele

vrchní stavby a my jsme ve výběrovém řízení opět uspěli.

Takže i díky spokojenosti s naší předchozí prací pokračujeme ve výstavbě,“ uvedla Zuzana Kopáčová z projektového týmu Ing. Přemysla Duška, který zakázku provádí.

Rezidenční projekt Nad Malovankou se nachází

v koncové poloze stávající zástavby pražského Břevnova

u strahovských stadionů. Leží na mírném svahu v těsné

blízkosti veřejného parku, jenž je součástí zeleného pásu

spojujícího Strahovskou zahradu s Břevnovem a přes

Ladronku i s Bílou Horou. Tichá lokalita je dopravně velmi dobře napojena na Strahovský tunel a MHD. Součástí

projektu je řešení celého pozemku o velikosti 3570 m².

Na jeho privátní části (1850 m²) se nachází vlastní bytový dům se soukromou zahradou a zbylých 1720 m² by

mělo rozšířit stávající městský parkový pás. Bytový dům

má formu dvou pětipodlažních viladomů, postavených

na společné základně – parkovacím suterénu. V každém

z obou domů s ním budou bytová podlaží propojená jednou vertikální komunikací se schodištěm a výtahem.

Projekt nabídne celkem dvacet bytových jednotek

od velikosti 70 m² až po několikasetmetrové byty ve více

podlažích, propojené vnitřními schodišti. Jejich obyvatelé

budou mít k dispozici 36 garážových stání. Přízemní byty

u každého domu budou mít vlastní zahrádky s venkovními dřevěnými podlahami o ploše kolem 4 m². Zahrada

v okolí domu bude upravena terasovitě, aby umožnila

lepší funkční využití i snazší údržbu ploch zeleně.

Architektonický koncept vnějšího vzhledu viladomů je

založen na dvou různých podobách fasády – tmavé vnější,

a tedy reprezentativní a světlé na ustupujících fasádách

orientovaných do privátních zahrad (vizualizace). Vrchní

vrstvu tmavého obvodového pláště vytvoří obklad šedočerným cihelným páskem, světlá bude z kontaktního

zateplovacího systému s probarvenou omítkou.

Orionku nahradí Boulevard, Villa a Industrial

Ještě nedávno stála na prostoru vymezeném ulicemi Korunní, Hradešínská a Říčanská nejstarší česká

čokoládovna – Orionka. Dnes tomuto svažitému vinohradskému staveništi dominují tři jeřáby, které zvedají

materiál pro postupně rostoucí betonové konstrukce.

Rezidence Korunní, jak se vznikající komplex nazývá,

je rozdělena do tří sekcí. Osmipatrový Boulevard vytvoří

novou čelní frontu v části Korunní ulice. Villa, vztyčená na

půdorysu zrcadlového L, postupně klesne ke čtyřem podlažím, aby v Hradešínské ulici výškově splynula se starší

zástavbou. Na západě bude Industrial s velkoprostorovými byty. Sekce jsou sestaveny do bloku, jehož vnitřnímu

parkově upravenému prostoru bude dominovat vodní

kaskáda. Tři podzemní podlaží zaplní garáže a zázemí.

To vše je zatím možné spatřit jen na vizualizacích. Aby

se staly skutečností, o to se stará investor, společnost

Sekyra Group Real Estate, projektanti a především tým

z divize 1 Metrostavu, který stavbu na klíč zajišťuje.

„V současné době spočívá těžiště činnosti v betonářských pracích (foto), které divize 6 skončí do konce

října,“ řekl vedoucí projektu Ing. Martin Sirotek z divize 1.

„V suterénu jsme začali dělat vyzdívky. Budou pokračovat

průběžně s tím, jak jednotlivé objekty porostou, aby na

ně mohla navázat řemesla. U prodaných bytů se dělají

projektové změny podle konkrétních přání klientů. Zatím

postupujeme podle harmonogramu, ale není to vždy tak

jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát.“

Stavět v centru města totiž znamená vždycky problém. Hluk, prach, provoz těžkých nákladních aut. Nic,

co by lidem z okolí „dělalo radost“. A tak není divu, že

dávají pozor, aby nepohodlí nepřekročilo povolené hranice. Jenže když začnete betonovat, nemůžete skončit

proto, že „padla“. A tak zkušení pracovníci z Metrostavu

stále hledají řešení časového harmonogramu konkrétních

prací tak, aby se vešly do povoleného limitu. Permanentním oříškem je také chronický nedostatek místa. Nejsou

skladovací plochy, chybějí šatny, není kde parkovat...

Pro tým Ing. Sirotka z divize 1 to však nejsou novinky.

Patří k jeho práci, kterou ovládá, takže o včasném předání

celkem 267 komfortních bytů Rezidence Korunní v červenci příštího roku nemusíme ani trochu pochybovat.

P e t r Ram pír, f o t o J o s e f H u s á k

Popílko-cementová suspenze od divize 6

Už při výstavbě Kongresového centra na Pankráci Metrostav použil popílko-cementovou suspenzi z výrobny

divize 6. Od té doby ji potřebovalo mnoho firem - na

velkých stavbách, ale i při mnoha běžných zakázkách.

Popílko-cementové suspenze se používají všude, kam

betony obtížně zatékají, kde se zásypy těžko hutní či hrozí

riziko porušení hydroizolací nebo sesuvy půdy. Jejich

snadné ukládání, pevnost v tlaku i netečnost vůči potrubí

z nich vytváří ideální materiál na hutněné zásypy.

Patnáctiletá historie malešického provozu je zárukou,

že její výrobky mají všechny požadované vlastnosti. Po

tuhnutí dosahují pevnosti v tlaku 1,1 MPa, kterou lze

podle požadavků upravit. „Směs vyrábíme v areálu Teplárny Malešice z certifikovaného černouhelného popílku,

cementu a vody,“ říká vedoucí střediska Miloslav Klauz.

„Na místo uložení ji dopravujeme v tekutém stavu.“

Rozvoz popílko-cementové suspenze divize 6 zajišťuje

až do vzdálenosti 60 km a na místě uložení ji zpracuje

sama přepravní posádka. Předem je však nutné zajistit

vodotěsnost úložného prostoru a počítat s tím, že tuhnutím se objem ukládané směsi zmenší asi o pětinu. Po

zatvrdnutí už k žádným objemovým změnám nedochází.

„Prozatím jsme schopni vyrobit až 2000 m³ popílko-cementové směsi za měsíc,“ říká Miloslav Klauz. „Pokud

potřebujete bližší informace o nabídce naší popílkárny,

napište e-mail na adresu miloslav.klauz@metrostav.cz

nebo zavolejte na mobil 602 117 139. Zlevnění, zrychlení

a zjednodušení práce je přece v zájmu nás všech.“

Ter e z a Re g n er o v á,

vizualizace ZNAMENÍ ČTYŘ – ARCHITEKTI

Modernizace jezu České Vrbné pokračuje

V rámci projektu Dokončení vltavské vodní cesty v úseku České Budějovice–Týn nad Vltavou probíhá pod

vedením divize 6 Metrostavu modernizace jezu České

Vrbné. Stavba byla zahájena v srpnu loňského roku

a její dokončení se plánuje koncem letošního října.

Lodě pro osobní dopravu tak již brzy získají celkem

devět kilometrů nové atraktivní vodní cesty, na kterou

částečně přispěje i Evropská unie.

Celý projekt je rozdělen na několik částí. Jedním z prvních kroků je zajištění prohrábky dna s plavební hloubkou

1,6 m v trase od jezu Hluboká nad Vltavou k jezu České

Vrbné. V další části bude vodní cesta prodloužena zhruba

o 18 kilometrů prohloubením dna ve zdrži vodního díla

Hněvkovice. Vznikne tak plavební komora na jezu Hluboká

nad Vltavou. Poslední úsek projektu v délce 5,6 kilometru

propojí v roce 2013 České Budějovice s vodní nádrží Orlík.

Po dobudování plavebních zařízení na Orlíku a na Slapech

tak vznikne na Vltavě souvislá vodní cesta s parametry

první třídy, která bude díky Labi napojená na rozsáhlou

dopravní síť evropských řek a umožní i u nás plavbu lodí

o délce 36 m a šířce 5,5 m.

Vodní stupeň České Vrbné je podle oblastního ředitele

divize 6 z jihočeského regionu Miroslava Führera specifický především tím, že se zde nachází hydroelektrárna,

vodácký sportovní kanál a do budoucna též plavební komora a ochranný přístav. V době letních průtoků zde bude

nutné koordinovat požadavky jednotlivých spotřebitelů

říční vody a sladit je v novém řídícím systému jezu.

Pro samotnou rekonstrukci jezu České Vrbné bylo

náročné zimní období, kdy bylo nutné zajistit vhodné

prostředí pro betonáže. Jaro přineslo komplikace způsobené zvýšenými průtoky při tání. „S obtížemi jsme si

díky zkušenostem dobře poradili a v tuto chvíli je dno prohloubeno z devadesáti pěti procent. Zbývá dokončit odvoz

první mezideponie, úpravy břehů a opravy poškozených

komunikací,“ říká vedoucí projektu Miroslav Führer a dodává: „Po výměně betonových sektorů za duté ocelové je

levé jezové pole již v provozu. Nyní čekáme na uvolnění

pravého, kde stále probíhají bourací práce (foto).“ Dokončení prohloubení dna, které se plánuje na polovinu tohoto

září, zvýší hladinu ve zdrži České Vrbné o 400 mm a zlepší

manipulaci s jezem v případě povodňových stavů.

Metrostav nedávno uspěl i v soutěži na stavbu plavební komory České Vrbné, která bude vybudována na pravém břehu Vltavy vedle pilíře jezu a bude překonávat spád

vody kolem 7 m. Vzhledem k výšce spádu probíhá v současnosti na Fakultě stavební ČVUT hydraulický výzkum

na modelu, který správnost návrhu komory ověří.

Ter e z a Re g n er o v á, f o t o J o s e f H u s á k

Metrostav_10_09.indd 3

Historie ve fotografii

Rušnou k ř ižovatk u Národní třídy, ulic Perlové,

uličky 28. října a Jungmannova náměstí vystřídala

začátkem 80. let ohromná stavební jáma. Výstavba

me t r a t r as y B a její př es tupní s t anice Můs tek

tak v ýrazně zasáhly i pražsk ý Zlat ý kří ž. Stavbu

komplikov aly nejen slo žité geologické poměr y

v lokalitě, ale i blízkost renesančně-barokního chrámu

Panny Marie Sněžné, svatostánku s nejvyšší klenbou

ve střední Evropě. Aby nedošlo k poškození kostela,

byl přímý výstup ze stanice metra Můstek na trase B

řešen pomocí mezipodesty, na niž byl v hloubce téměř

17 metrů pod terénem umístěn menší vestibul. Mezi

ním a povrchem plochu bývalé křižovatky, kde je dnes

povětšinou pěší zóna, v yplňuje rozsáhlý podchod

s malými obchody a res taurací. Pomní k Josefa

Jungmanna rozebrali odborníci z podniku Umělecká

ř eme sla a po dobu v ý s t av b y me t r a b yl ulo ž en

v depozitáři. Na své místo na Jungmannově náměstí se

vrátil až po dokončení stavby.

–ls –, foto Miroslav Peterka, 1983

6/2/09 12:59:26 PM