strana 3
z p r av o da j stv í z divi z í
Nad Malovankou se chystají nové byty
V květnu příštího roku začne nad Malovankou sloužit klientům nový bytový dům. Jeho architektonický
návrh vytvořil ateliér ZNAMENÍ ČTYŘ – ARCHITEKTI
a projekt nese stejně jednoduché jméno jako investor
– Nad Malovankou. Poté, co začátkem letošního dubna
Metrostav předal hotovou spodní stavbu, investor spolupráci s divizí 6 prodloužil. Už více než měsíc tedy Metrostav zodpovídá i za generální dodávku celé stavby.
„Realizace spodní stavby měla samostatnou smlouvu
a zahrnovala demolici stávajícího parkoviště, založení objektu včetně podkladních betonů a vodovodní a kanalizační přípojky. Teprve následně investor vybíral dodavatele
vrchní stavby a my jsme ve výběrovém řízení opět uspěli.
Takže i díky spokojenosti s naší předchozí prací pokračujeme ve výstavbě,“ uvedla Zuzana Kopáčová z projektového týmu Ing. Přemysla Duška, který zakázku provádí.
Rezidenční projekt Nad Malovankou se nachází
v koncové poloze stávající zástavby pražského Břevnova
u strahovských stadionů. Leží na mírném svahu v těsné
blízkosti veřejného parku, jenž je součástí zeleného pásu
spojujícího Strahovskou zahradu s Břevnovem a přes
Ladronku i s Bílou Horou. Tichá lokalita je dopravně velmi dobře napojena na Strahovský tunel a MHD. Součástí
projektu je řešení celého pozemku o velikosti 3570 m².
Na jeho privátní části (1850 m²) se nachází vlastní bytový dům se soukromou zahradou a zbylých 1720 m² by
mělo rozšířit stávající městský parkový pás. Bytový dům
má formu dvou pětipodlažních viladomů, postavených
na společné základně – parkovacím suterénu. V každém
z obou domů s ním budou bytová podlaží propojená jednou vertikální komunikací se schodištěm a výtahem.
Projekt nabídne celkem dvacet bytových jednotek
od velikosti 70 m² až po několikasetmetrové byty ve více
podlažích, propojené vnitřními schodišti. Jejich obyvatelé
budou mít k dispozici 36 garážových stání. Přízemní byty
u každého domu budou mít vlastní zahrádky s venkovními dřevěnými podlahami o ploše kolem 4 m². Zahrada
v okolí domu bude upravena terasovitě, aby umožnila
lepší funkční využití i snazší údržbu ploch zeleně.
Architektonický koncept vnějšího vzhledu viladomů je
založen na dvou různých podobách fasády – tmavé vnější,
a tedy reprezentativní a světlé na ustupujících fasádách
orientovaných do privátních zahrad (vizualizace). Vrchní
vrstvu tmavého obvodového pláště vytvoří obklad šedočerným cihelným páskem, světlá bude z kontaktního
zateplovacího systému s probarvenou omítkou.
Orionku nahradí Boulevard, Villa a Industrial
Ještě nedávno stála na prostoru vymezeném ulicemi Korunní, Hradešínská a Říčanská nejstarší česká
čokoládovna – Orionka. Dnes tomuto svažitému vinohradskému staveništi dominují tři jeřáby, které zvedají
materiál pro postupně rostoucí betonové konstrukce.
Rezidence Korunní, jak se vznikající komplex nazývá,
je rozdělena do tří sekcí. Osmipatrový Boulevard vytvoří
novou čelní frontu v části Korunní ulice. Villa, vztyčená na
půdorysu zrcadlového L, postupně klesne ke čtyřem podlažím, aby v Hradešínské ulici výškově splynula se starší
zástavbou. Na západě bude Industrial s velkoprostorovými byty. Sekce jsou sestaveny do bloku, jehož vnitřnímu
parkově upravenému prostoru bude dominovat vodní
kaskáda. Tři podzemní podlaží zaplní garáže a zázemí.
To vše je zatím možné spatřit jen na vizualizacích. Aby
se staly skutečností, o to se stará investor, společnost
Sekyra Group Real Estate, projektanti a především tým
z divize 1 Metrostavu, který stavbu na klíč zajišťuje.
„V současné době spočívá těžiště činnosti v betonářských pracích (foto), které divize 6 skončí do konce
října,“ řekl vedoucí projektu Ing. Martin Sirotek z divize 1.
„V suterénu jsme začali dělat vyzdívky. Budou pokračovat
průběžně s tím, jak jednotlivé objekty porostou, aby na
ně mohla navázat řemesla. U prodaných bytů se dělají
projektové změny podle konkrétních přání klientů. Zatím
postupujeme podle harmonogramu, ale není to vždy tak
jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát.“
Stavět v centru města totiž znamená vždycky problém. Hluk, prach, provoz těžkých nákladních aut. Nic,
co by lidem z okolí „dělalo radost“. A tak není divu, že
dávají pozor, aby nepohodlí nepřekročilo povolené hranice. Jenže když začnete betonovat, nemůžete skončit
proto, že „padla“. A tak zkušení pracovníci z Metrostavu
stále hledají řešení časového harmonogramu konkrétních
prací tak, aby se vešly do povoleného limitu. Permanentním oříškem je také chronický nedostatek místa. Nejsou
skladovací plochy, chybějí šatny, není kde parkovat...
Pro tým Ing. Sirotka z divize 1 to však nejsou novinky.
Patří k jeho práci, kterou ovládá, takže o včasném předání
celkem 267 komfortních bytů Rezidence Korunní v červenci příštího roku nemusíme ani trochu pochybovat.
P e t r Ram pír, f o t o J o s e f H u s á k
Popílko-cementová suspenze od divize 6
Už při výstavbě Kongresového centra na Pankráci Metrostav použil popílko-cementovou suspenzi z výrobny
divize 6. Od té doby ji potřebovalo mnoho firem - na
velkých stavbách, ale i při mnoha běžných zakázkách.
Popílko-cementové suspenze se používají všude, kam
betony obtížně zatékají, kde se zásypy těžko hutní či hrozí
riziko porušení hydroizolací nebo sesuvy půdy. Jejich
snadné ukládání, pevnost v tlaku i netečnost vůči potrubí
z nich vytváří ideální materiál na hutněné zásypy.
Patnáctiletá historie malešického provozu je zárukou,
že její výrobky mají všechny požadované vlastnosti. Po
tuhnutí dosahují pevnosti v tlaku 1,1 MPa, kterou lze
podle požadavků upravit. „Směs vyrábíme v areálu Teplárny Malešice z certifikovaného černouhelného popílku,
cementu a vody,“ říká vedoucí střediska Miloslav Klauz.
„Na místo uložení ji dopravujeme v tekutém stavu.“
Rozvoz popílko-cementové suspenze divize 6 zajišťuje
až do vzdálenosti 60 km a na místě uložení ji zpracuje
sama přepravní posádka. Předem je však nutné zajistit
vodotěsnost úložného prostoru a počítat s tím, že tuhnutím se objem ukládané směsi zmenší asi o pětinu. Po
zatvrdnutí už k žádným objemovým změnám nedochází.
„Prozatím jsme schopni vyrobit až 2000 m³ popílko-cementové směsi za měsíc,“ říká Miloslav Klauz. „Pokud
potřebujete bližší informace o nabídce naší popílkárny,
napište e-mail na adresu miloslav.klauz@metrostav.cz
nebo zavolejte na mobil 602 117 139. Zlevnění, zrychlení
a zjednodušení práce je přece v zájmu nás všech.“
Ter e z a Re g n er o v á,
vizualizace ZNAMENÍ ČTYŘ – ARCHITEKTI
Modernizace jezu České Vrbné pokračuje
V rámci projektu Dokončení vltavské vodní cesty v úseku České Budějovice–Týn nad Vltavou probíhá pod
vedením divize 6 Metrostavu modernizace jezu České
Vrbné. Stavba byla zahájena v srpnu loňského roku
a její dokončení se plánuje koncem letošního října.
Lodě pro osobní dopravu tak již brzy získají celkem
devět kilometrů nové atraktivní vodní cesty, na kterou
částečně přispěje i Evropská unie.
Celý projekt je rozdělen na několik částí. Jedním z prvních kroků je zajištění prohrábky dna s plavební hloubkou
1,6 m v trase od jezu Hluboká nad Vltavou k jezu České
Vrbné. V další části bude vodní cesta prodloužena zhruba
o 18 kilometrů prohloubením dna ve zdrži vodního díla
Hněvkovice. Vznikne tak plavební komora na jezu Hluboká
nad Vltavou. Poslední úsek projektu v délce 5,6 kilometru
propojí v roce 2013 České Budějovice s vodní nádrží Orlík.
Po dobudování plavebních zařízení na Orlíku a na Slapech
tak vznikne na Vltavě souvislá vodní cesta s parametry
první třídy, která bude díky Labi napojená na rozsáhlou
dopravní síť evropských řek a umožní i u nás plavbu lodí
o délce 36 m a šířce 5,5 m.
Vodní stupeň České Vrbné je podle oblastního ředitele
divize 6 z jihočeského regionu Miroslava Führera specifický především tím, že se zde nachází hydroelektrárna,
vodácký sportovní kanál a do budoucna též plavební komora a ochranný přístav. V době letních průtoků zde bude
nutné koordinovat požadavky jednotlivých spotřebitelů
říční vody a sladit je v novém řídícím systému jezu.
Pro samotnou rekonstrukci jezu České Vrbné bylo
náročné zimní období, kdy bylo nutné zajistit vhodné
prostředí pro betonáže. Jaro přineslo komplikace způsobené zvýšenými průtoky při tání. „S obtížemi jsme si
díky zkušenostem dobře poradili a v tuto chvíli je dno prohloubeno z devadesáti pěti procent. Zbývá dokončit odvoz
první mezideponie, úpravy břehů a opravy poškozených
komunikací,“ říká vedoucí projektu Miroslav Führer a dodává: „Po výměně betonových sektorů za duté ocelové je
levé jezové pole již v provozu. Nyní čekáme na uvolnění
pravého, kde stále probíhají bourací práce (foto).“ Dokončení prohloubení dna, které se plánuje na polovinu tohoto
září, zvýší hladinu ve zdrži České Vrbné o 400 mm a zlepší
manipulaci s jezem v případě povodňových stavů.
Metrostav nedávno uspěl i v soutěži na stavbu plavební komory České Vrbné, která bude vybudována na pravém břehu Vltavy vedle pilíře jezu a bude překonávat spád
vody kolem 7 m. Vzhledem k výšce spádu probíhá v současnosti na Fakultě stavební ČVUT hydraulický výzkum
na modelu, který správnost návrhu komory ověří.
Ter e z a Re g n er o v á, f o t o J o s e f H u s á k
Metrostav_10_09.indd 3
Historie ve fotografii
Rušnou k ř ižovatk u Národní třídy, ulic Perlové,
uličky 28. října a Jungmannova náměstí vystřídala
začátkem 80. let ohromná stavební jáma. Výstavba
me t r a t r as y B a její př es tupní s t anice Můs tek
tak v ýrazně zasáhly i pražsk ý Zlat ý kří ž. Stavbu
komplikov aly nejen slo žité geologické poměr y
v lokalitě, ale i blízkost renesančně-barokního chrámu
Panny Marie Sněžné, svatostánku s nejvyšší klenbou
ve střední Evropě. Aby nedošlo k poškození kostela,
byl přímý výstup ze stanice metra Můstek na trase B
řešen pomocí mezipodesty, na niž byl v hloubce téměř
17 metrů pod terénem umístěn menší vestibul. Mezi
ním a povrchem plochu bývalé křižovatky, kde je dnes
povětšinou pěší zóna, v yplňuje rozsáhlý podchod
s malými obchody a res taurací. Pomní k Josefa
Jungmanna rozebrali odborníci z podniku Umělecká
ř eme sla a po dobu v ý s t av b y me t r a b yl ulo ž en
v depozitáři. Na své místo na Jungmannově náměstí se
vrátil až po dokončení stavby.
–ls –, foto Miroslav Peterka, 1983
6/2/09 12:59:26 PM