strana 2
den určený dětem
ptÁME sE
Letošní počasí sportovně-zábavnímu dni Darujte sebe! přálo. V sobotu 22. května totiž na holešovickém
Výstavišti výjimečně téměř nepršelo. Akci zde už poosmé uspořádalo Dětské krizové centrum (DKC), aby
upozornilo na problematiku týraných, zneužívaných
a zanedbávaných dětí. Metrostav je už tradičně jejím
generálním partnerem (foto č. 1).
Hudební a divadelní vystoupení i letos doplnily soutěže
pro nejmenší děti. Často se v nich utkaly s rodiči (foto
č. 2) nebo s prarodiči a i tentokrát bylo hezké pozorovat,
jak se všichni snažili, aby vždycky vyhráli ti nejmladší.
U stánku Metrostavu závodili kluci i holky v běhu se
stavebním kolečkem naloženým tenisáky. Větší zájem
však byl o hod na cíl. Naďa Kosařová z centrály už v popisu soutěže měla praxi, a tak se do otvoru ve fotografii
tunelu Březno nakonec strefil téměř každý (foto č. 3).
ing. Miroslava pánka,
ekonomického ředitele Metrostavu
Hrubá stavba nové budovy ČvUt je hotová
1
2
3
Více než tři a půl tisíce návštěvníků dne Darujte sebe!
se při akci mohlo seznámit i s první pomocí, kterou předváděli dobrovolníci z Českého červeného kříže (foto č. 4).
Kromě nich své vybavení a schopnosti předváděli i hasiči,
speciální pořádková policie a městští strážníci.
Součástí akce byla i anketa týkající se činnosti DKC.
Jednoho jejího vylosovaného účastníka potěšila víkendová zápůjčka vozu Chevrolet. Jiní zase získali zajímavé ceny
od partnerů akce. Den plný zábavy se prostě opět vydařil.
Každý, kdo přišel, nejenže daroval sebe, ale kromě zážitků
si také odnesl něco navíc. Někdo balonky a drobné dárky,
další třeba pomalovaný obličej (foto č. 5). Všichni dohromady však i pocit, že práce DKC má smysl.
3
4
5
Metrostav_10_10.indd 2
Za pouhých 363 dní od převzetí staveniště postavilo
sdružení naší divize 1 a společnosti VCES hrubou stavbu nové budovy pro Fakultu architektury ČVUT v Praze.
Její monolitický skelet v subdodávce velmi dobře provedli betonáři z divize 6. Při oslavě glajchy přihodili
do poslední badie pár lžic betonu také představitelé
státních institucí a zástupci investora a dodavatelů.
Zednického náčiní se symbolicky chopili také dva generální ředitelé – za Metrostav Ing. Pavel Pilát a firmu
VCES zastoupil Ludovic Duplan (foto zprava).
„Nacházíme se na nejsledovanější stavbě v České republice,“ připomněl hostům rektor ČVUT prof. Ing. Václav
Havlíček, CSc., a doplnil: „Kromě toho, že probíhá pod
pozorným dohledem budoucích architektů a stavbařů,
kteří sem vidí z oken, natáčíme o ní i podrobný výukový
film, aby studenti věděli, jak se má správně stavět.“
Práci stavbařů a zejména její rychlost ocenila v projevu také první náměstkyně MŠMT Ing. Eva Bartoňová.
Ing. Pilát poznamenal, že díky společnému úsilí všech zúčastněných stavba běží v lepším taktu i tempu, než s jakými se obvykle setkáváme. I proto mohl slíbit, že všechny
práce budou hotové už v listopadu a studenti v nové škole
najdou hezké a důstojné prostředí ke studiu.
Poté, co jeřáb vyzvedl badii i s májkou na střechu
budovy, vydali se zájemci v čele s pražským primátorem
Pavlem Bémem na prohlídku budovy. Průvodce jim dělal
Ing. Jan Šlajs z divize 1, který jako zástupce lídra sdružení vede společný realizační tým stavby. Ostatní hosté si
zatím prohlíželi návrhy přihlášené do soutěže na řešení
nástupního prostoru nové budovy ČVUT a přilehlé části
dejvického kampusu. Vítězná práce, dílo ateliéru Cigler
Marani Architects, se nejvíc líbilo i prof. Aleně Šrámkové,
která je autorkou nové fakultní budovy: „Obsahuje totiž
největší rozlohu odpočinkových trávníků a i ve vydlážděných komunikacích jsou rozmístěné stromy.“
Paní architektka si spolupráci s naším týmem velmi
pochvaluje. Také Ing. Jan Šlajs je spokojený s tím, jak
všichni – od investora přes projektanta až po většinu dodavatelů – ke stavbě přistupují a směrují ji k dokončení.
„V současnosti pracujeme na vyzdívkách, omítkách
i na osazování oken,“ popisuje Ing. Šlajs rozpracovanost
díla. „Až odstojkujeme strop nad sedmým a osmým podlažím, přesunou se nahoru řemeslníci, kteří zatím montují
rozvody instalací v nižších patrech. Jsou mezi nimi i pracovníci firmy Subterra, která pro nás zajišťuje vzduchotechniku, chlazení, topení a parovodní přípojku. Betonáře
z divize 6 ještě čeká začistění pohledových betonů, jejichž
kvalitu nakonec zdůrazní transparentní nátěr.“
Slavnostní den odpoledne pokračoval komentovanými
prohlídkami, při kterých si stavbu prohlédlo i téměř 200
zájemců z řad odborné veřejnosti.
–ls–, foto Vlado Mlynárčik
Do dnešního dne bylo na stavbě uloženo:
16,5 tisíce m3 betonu
více než 3,5 tisíce tun ocelové výztuže
Celkem bude stavba obsahovat:
více než 300 km elektrorozvodů
1,5 km kanalizačního potrubí
3 km vodovodních trubek
10 km stabilního hasicího zařízení
18,5 km topenářských rozvodů
Aktuálně na stavbě denně pracuje více než
260 dělníků a techniků
rekonstrukce letiště sliač úspěšně skončila
V úterý 25. května slovenský prezident Ivan Gašparovič (foto uprostřed) a vrchní představitelé armády SR slavnostně otevřeli zmodernizovanou vzletovou
a přistávací dráhu vojenského letiště Sliač nedaleko
Banské Bystrice. Ministerstvo obrany SR tuto důležitou zakázku svěřilo firmám Metrostav, Doprastav,
Skanska DS a Skanska SK. Sdružení, které vedla naše
společnost, jeho důvěru nezklamalo. Tým Ing. Petera
Emmera z Metrostavu SK práce řídil a koordinoval
přesně podle požadavků investora a úspěšně je dokončil podle harmonogramu za pouhý jeden rok.
„Povrch, únosnost a vybavení staré ranveje sliačského letiště nevyhovovaly modernímu letovému provozu,“
vysvětlil důvod stavby vedoucí projektu Ing. Emmer. „Výsledkem naší práce je zrekonstruovaná vzletová a přistávací dráha s délkou 2400 m. Je opatřena novým brzdným
a záchranným lanovým systémem pro bezpečné zachycení přistávajících bojových letadel. Všemi parametry
tak vyhovuje požadavkům vzdušných sil NATO, které
na stavbu výrazně přispělo.“
Kromě dalších úprav letištních parkovacích ploch
a hangáru byly součástí stavby ve Sliači i obnova světelného vybavení ranveje a vybudování nové kanalizace
s odlučovačem ropných látek, které splňují nejvyšší kritéria ochrany životního prostředí.
Na slavnostní otevření letiště přiletěl z Prahy na Slovensko také generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát
a za Metrostav SK se jej zúčastnil jeho generální ředitel
Ing. Vladimír Kríž. Všichni hosté společně vyslechli i závěrečná slova projevu slovenského ministra obrany Jaro-
slava Bašky, který všem účastníkům výstavby poděkoval
za neobyčejné úsilí, se kterým modernizaci letiště dovedli
ke zdárnému závěru.
V následujících dnech začnou ve Sliači technici prověřovat všechny navigační systémy a po jejich certifikaci
pro vojenské i civilní využití se na nově otevřené letiště
přesune zpět původní domovská vojenská letka.
Stejně jako před rekonstrukcí bude sliačské letiště
i v budoucnosti především sloužit armádě. V případě
potřeby jej však bude moci využívat i nákladní doprava,
menší sportovní letadla a v prázdninových sezonách také cestovní kanceláře pro charterové lety.
Letiště Sliač bude opět zařazené i do systému záchranné zdravotní služby Slovenska. Obnovou provozu
napomůže také transplantačnímu programu Rooseveltovy
nemocnice, která se nachází v nedaleké Banské Bystrici.
Lenka Svobodová
foto MO SR – Peter Dovina
Letos v únoru se Ing. Pánek stal novým ekonomickým
ředitelem naší společnosti. I když svým mládím mezi
kolegy ve vedení firmy vyniká, není v Metrostavu žádným nováčkem. Nastoupil do něj už v roce 1996, ihned
po ukončení studia na podnikohospodářské fakultě
VŠE v Praze. Nejdřív pracoval v útvaru ekonomických
nástrojů řízení na centrále, potom byl téměř deset let
ekonomickým náměstkem divize 1. Dnes má za sebou
více než čtyři měsíce působení v nové funkci a nastal
čas, abychom jej představili blíž.
Proč jste si po studiu jako ekonom vybral za oblast
působení právě stavebnictví a Metrostav?
Do určité míry to byla náhoda, která souvisela s tím, že
jsem s Metrostavem spolupracoval při tvorbě své diplomové práce. Následně jsem dostal nabídku pro firmu
po škole i pracovat a rád jsem ji přijal.
Který z úkolů vás v Metrostavu doposud nejvíc bavil?
Měl jsem štěstí, že mě v Metrostavu zaujalo a bavilo skoro
všechno. Jsem za to rád a přál bych to i všem ostatním
spolupracovníkům, protože to je důležitý předpoklad k tomu, aby se práce lidem dařila a byli úspěšní. Hodně mi
dalo působení v divizi 1, kde jsem se mohl podrobně seznámit s podstatou fungování naší firmy. Vedle ekonomiky jsem se zdokonalil i v související právní problematice.
Práci ekonomického ředitele jste si uměl představit
i proto, že jste v jeho úseku dřív pracoval. Překvapila
vás něčím a co je dnes její hlavní náplní?
Musel jsem si zvyknout, že řeším širší škálu problémů než
dříve. Vedle standardních činností ekonomického úseku
se hlavně věnuji dalšímu zefektivňování procesu nákupu.
Jeho správné fungování je totiž jedním z předpokladů k tomu, abychom mohli být v příštích letech úspěšní. Letos je
naším významným úkolem také zavádění nových projektů
v oblasti informačních technologií. Největší dopad bude
mít z mého pohledu spuštění Portálu stavby, jehož cílem
je usnadnit komunikaci a soustředit na jednom místě
všechny důležité informace o zakázce od fáze zpracování
nabídky přes realizaci až po konec záruční lhůty stavby.
Přímo na stavby se moc nedostanete, máte ale o nich
mnoho ekonomických informací. Který z projektů Metrostavu vás teď nejvíc zajímá?
Naše stavby opravdu většinou vidím, jen když jedu okolo.
Cítím v tom určitý deficit, který bych měl a chtěl napravit.
Ze strany mé profese mě ale v poslední době zaujala řada projektů. Dnes je pro Metrostav nejdůležitější zdárné
dokončení stavby tunelového komplexu Blanka. Těším se
také na zahájení ražeb na metru V. A, kde nasadíme novou
technologii TBM. S konečnou fází nákupu tunelovacích
strojů a související mechanizace jsem se totiž blíže seznámil už jako ekonomický ředitel. Jsem zvědav, jak se nám
tuto technologii podaří zvládnout, a věřím, že vynaložená
investice bude pro firmu významným přínosem.
Je za námi prvních pět měsíců roku 2010. Jak si v nich
Metrostav vedl a jaké období jej podle vás čeká?
Naší společnosti se podařilo překonat první nápor recese
a i přes okolní nepříznivé podmínky je v dobré kondici.
Ekonomické výsledky letošního roku jsou příznivé a doufám, že takové i zůstanou. Bylo by ale velikou chybou
podlehnout sebeuspokojení. Obávám se totiž, že skutečná
krize nás ve stavebnictví teprve čeká. Pro úspěšnou realizaci zakázek bude vedle kvalitního týmu pracovníků nutné
hledat i cesty ke snížení nákladů. Rád bych se proto zaměřil zejména na oblast výběru dodavatelů a přispěl k dalšímu zefektivňování činnosti našich vnitropodnikových
nosných technologií, které musí mít schopnost realizovat
zakázky za ekonomicky a tržně přijatelných podmínek.
Pojedete letos na Letní sportovní hry Metrostavu?
Pojedu. Sport je pro mě vzpruha a čerpám z něj energii
pro další práci. Naše sportovní hry jsou ale pro mě spíš
společenskou událostí, protože se při nich soutěží v disciplínách, které nejsou mojí silnou stránkou.
6/7/10 4:17:22 PM