strana 3
zpravodajství z divizí
1
Stavba je rychlejší, než předpokládala smlouva
Druhá etapa rekonstrukce dětské části pražské Fakultní nemocnice Motol je v plném proudu a my se zhruba
po osmi měsících opět vracíme za týmem Josefa Majera z divize 9, abychom zjistili, co je na stavbě nového.
„Práce úspěšně probíhají v souladu s požadavky
investora,“ vítá nás Josef Majer a pokračuje: „Dokončili
jsme veškeré monolitické konstrukce a teď hlavně urychlujeme závěrečné činnosti v pavilonu A tak, abychom jej
dokázali předat investorovi přibližně s pětiměsíčním předstihem. Pomůžeme mu tím řešit problémy se stísněnými
prostorami, do nichž se zdravotnické provozy v lůžkové
části musely kvůli stavbě provizorně přestěhovat.“ Re-
2
konstrukce je v plném proudu i v operační části původní
budovy D. Ve zcela novém objektu D1, který vznikl na zelené louce, jsou hotové svislé konstrukce a hrubé podlahy
a stavbaři zahájili montáž sofistikovaných operačních sálů. Ostatní technologické celky už také téměř dokončili.
I když je už jaro, nedá mi to, abych se nezeptala, jak
v Motole zvládli letošní zimu: „Nezaskočila nás, i když
některé práce zbrzdila. Už před jejím nástupem jsme si ale
vytvořili rezervy, aby nám nepříznivé počasí nezpůsobilo
větší problémy,“ říká Josef Majer. „Ačkoli investor ještě
zpřesňuje rozsah prací, které budeme provádět nad rámec
původní smlouvy, zdá se, že náš tým upravený harmonogram nejen splní, ale že dobu výstavby navíc i zkrátí.“
Divize 9 prostředí motolské nemocnice už důvěrně
zná z předchozí etapy rekonstrukce (foto č. 1). Problémy, které zde nyní řeší, proto nejsou takového rázu, aby
si s nimi její pracovníci nedokázali poradit. „Základem
dobrých zkušeností, které s námi investor má, je opravdu
hodně stmelený kolektiv. Každý člen v něm plní zadané
úkoly se všemi zvláštnostmi, které tato náročná a za provozu nemocnice prováděná stavba obnáší,“ vysvětluje
Josef Majer. A výsledky jeho týmu mluví samy za sebe.
Nezaskočila jej ani stavba heliportu, kterou prováděl
společně s divizí 7 (foto č. 2). „Byla to natolik specifická
práce, že jsme při ní nechtěli nic ponechat náhodě. Přípravu jsme zahájili v dostatečném předstihu a zapojili
jsme do ní všechny dotčené složky. Myslím, že se nám to
vyplatilo. Průběh výstavby heliportu jsme společně rozebrali do nejmenších detailů, a i když s takovou prací zatím
naše firma neměla mnoho zkušeností, vše proběhlo bez
komplikací,“ uzavírá Josef Majer. Přistávací plocha pro vrtulníky na střeše dětského nemocničního monobloku je už
dokončena a na začátku června ji čeká funkční zkouška.
Víceúčelové centrum Jihlava bude brzy hotové
Již koncem června bude v Jihlavě připraveno k otevření nové víceúčelové obchodně-sportovní centrum.
Zdejší lokalitu obohatí rozšířením sortimentu nabízeného zboží, větší kulturou prodeje a novým zázemím
pro sportovní aktivity. Pro firmu IMMO omega jej staví
tým Ing. Luboše Daleckého z divize 6.
Přestože jde o stavbu standardního objektu, nebyl
to zcela jednoduchý úkol, protože na ni byl vymezen
velmi krátký čas. Ing. Dalecký k tomu poznamenal: „Loni
v prosinci jsme začali s demolicemi a zemními pracemi,
vlastní stavbu jsme zahájili v lednu. Nešla vždycky hladce.
Už samotné zimní období některé stavební práce limituje;
problémy jsme třeba měli s návozem a hutněním velkého
množství zeminy. Nakonec jsme je v obchodní části vyřešili provedením tzv. falešného prefabrikovaného suterénu
s panelovými podlahami. V březnu se navíc změnil jeden
nájemce. Ten nový měl pochopitelně jiné požadavky, což
znamenalo změnu prováděcí dokumentace. Přesto se
nám díky organizaci, zvýšenému úsilí a práci o sobotách
a nedělích daří držet stanovený harmonogram.“
Víceúčelové centrum Jihlava se skládá ze suterénu
s provozním zázemím a dvou nadzemních podlaží. V prvním jsou komerční prostory a ve druhém sportovní hala.
Celkový obestavěný prostor objektu činí 34 200 m³, zastavěná plocha 3 230 m² a podlahová 4 194 m². Stavba, jejíž
nosnou konstrukci tvoří železobetonový skelet obložený
sendvičovými izolačními panely, respektuje vzhledem jak
objekty v okolí, tak i místní geomorfologické podmínky.
V současné době je centrum v Jihlavě téměř hotové.
V obchodních prostorách a technologickém zázemí probíhají kompletace (foto), venku stavbaři osazují obrubníky
a ukládají podkladní vrstvy pro parkovací plochu, aby ji
ještě před polovinou června mohl uzavřít finální povrch.
–rip–, foto archiv divize 6
Nemocným slouží v Kladně nová radioterapie
Pacienti z Kladna a okolí se brzy dočkají spuštění moderního kobaltového ozařovače, který jim pomůže při
protizánětlivé a onkologické léčbě. V úterý 25. května
si nové pracoviště prohlédl hejtman Středočeského
kraje MUDr. David Rath, mezi hosty při otevření nechyběl ani ředitel divize 1 Ing. Milan Veselský. Na stavbě
nového podzemního oddělení radioterapie se totiž jako
lídr ve sdružení podílela právě jeho divize.
1
„V podzemí vedle stávající nemocnice jsme vybudovali nový železobetonový bunkr s 1,2 m širokými stěnami.
V něm je umístěný kobaltový zářič s vysokým ozařovacím
výkonem (foto č. 1), jehož digitálně řízená hlavice bude při
ozařování rotovat kolem ležících pacientů. Zbylá část oddělení vznikla ve zrekonstruovaných přilehlých prostorách
v suterénu starého nemocničního monobloku,“ popisuje
stavbu vedoucí projektu Ing. Martin Koch z divize 1.
Zajímavostí nového oddělení je elektronicky řízený
rentgenový simulátor (foto č. 2). Vypadá stejně jako zářič,
ale proces ozařování jen napodobuje rentgenovými paprsky. Pomocí 3D zobrazení umožňuje optimalizaci léčby tak,
aby záření co nejméně poškozovalo zdravé tkáně.
Sdružení Metrostavu a společnosti Energie–stavební a báňská zahájilo stavební práce v areálu nemocnice
v listopadu 2008. Dokončuje je postupně, po radioterapii
2
bude ještě do konce letošního roku otevřeno i nové šestipodlažní Centrum akutní medicíny. „Teď v něm provádíme dokončovací práce a kompletujeme naši dodávku,“
říká Ing. Koch. „Vzhledem k tomu, že většina zdejšího
zdravotnického vybavení nebude zabudovaná, ale jen
‚do zásuvky‘, dodavatelé je začnou navážet až koncem
srpna, abychom stavbu, prováděnou za plného provozu
nemocnice, mohli co nejrychleji dokončit.“
Martina Vampulová, foto Josef Husák
Protipovodňová bariéra kolem Labe
Povodeň – slovo, které v posledních době dostává pro
tisíce občanů Čech a Moravy velmi osobní význam.
Nedávno zatopená území, ztráty na životech i škody na
majetku se staly opakovaným mementem, že se stavbami protipovodňových opatření by se mělo počítat.
Jedna taková stavba se v současnosti rodí kolem Labe
na Lovosicku. Po svém dokončení bude komplex protipovodňových opatření – 1121 m dlouhý na pravém píšťanském břehu a 5227 m na levém lovosickém – schopen
udržet Labe v jeho korytě do úrovně stoleté vody. Území,
které ochrání, měří přes dva miliony čtverečních metrů.
Stavbu zajišťuje sdružení firem, jehož lídrem je Metrostav a členy pak EDS HOLDING a HERKUL. Posledně
jmenovaná společnost má na starosti pravobřežní část,
naše divize 8 a EDS HOLDING zabezpečují lovosickou.
„Staveniště jsme převzali 30. března a ihned začali se
skrývkou ornice v místech budoucích zemních valů,“ řekl
vedoucí projektu Ing. Pavel Komsa. „S tímto typem stavby
se především kvůli rozsahu staveniště běžně nesetkáváme. Jde vlastně o liniové dílo, procházející přes pozemky
desítek majitelů. A to znamená se všemi projednat smlouvy o pronájmu a dočasných záborech, vyjednat povolení
přeložek a ostatní náležitosti. Komplikaci představují
i podmínky pro práci v oblasti závodů Lovochemie, kde je
nepřetržitý provoz na drážních vlečkách. Se stavbou se
proto musíme ‚strefit‘ a vejít do jediných dvou dnů v roce,
kdy probíhá jejich odstávka.“
Stavbaři kolem Labe budují tři typy konstrukcí: 3220 m
zemních valů doplněných izolací a zpevněných gabiony
(foto), 2300 m železobetonových stěn, na kterých by se
měli podílet pracovníci z divize 6, a 805 m mobilního hrazení, jež se při ohrožení montuje do připravených patek.
Složité je především speciální zakládání pod stěnami,
které tvoří hluboké monolitické základové pasy a vrtané
piloty. Mezi nimi díky injektáži vznikne nepropustná bariéra proti proudění spodních vod. Součástí dodávky jsou
i čerpací stanice a hala pro sklad mobilního hrazení.
Dnes stavbaři z divize 8 pracují na izolacích a gabionech a v polovině června otevřou staveniště na Labi, kde
začnou se speciálním zakládáním. Stavba protipovodňových opatření u Lovosic skončí v polovině roku 2012.
–rip–, foto Josef Husák
Metrostav_10_10.indd 3
MVE Troja – poslední projekt, který jsme letos přihlásili do soutěže Stavba roku
Po rekonstrukcích dobrovického dvora a prachatického divadla přihlásil Metrostav jako třetí projekt do soutěže Stavba roku
novostavbu malé vodní elektrárny v Troji. Její výstavbu na špici Císařského ostrova řídil a koordinoval tým Ing. Davida
Štochla z divize 6. Náročnou práci na stísněném staveništi Metrostav prováděl jako lídr dodavatelského sdružení s firmami
Skanska DS a Navimor-Invest od října 2007 do srpna 2009. Trojskou elektrárnu tvoří zejména podzemní objekt, přelévaný
při průtoku velkých vod. Je osazený dvěma přímoproudými Kaplanovými turbínami s průměrem oběžného kola 2,6 m
a celkovým instalovaným výkonem 2,1 MW. Součástí zakázky byly kromě budovy elektrárny i její vtokový a výtokový
objekt, příjezdová komunikace a úpravy terénu. Stavba musela zajistit i nábřežní pilíř Trojského jezu a upravit jeho velín.
Za kvalitu provedení získala MVE Troja čestné uznání v Soutěži o vynikající betonovou konstrukci postavenou v ČR v letech
2007 a 2008. Na veletrhu WATENVI v Brně získala také nejvyšší ocenění v soutěži Vodohospodářská stavba roku 2009.
6/7/10 4:17:26 PM