Párty Metrostavu 2010 si
oblékla jarmareční kabát
9. června 2010 / 10 / XXII
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Miroslava Pánka,
ekonomického ředitele str. 2
M E T R O S TAV
A .S.
Č L E N
D D M
G R O U P
rychlý návrat tramvají
KrÁtCE / aKtUÁLNĚ
Hrubá stavba nové budovy ČVUT
v Dejvicích je hotová str. 2
Stavba v Motole je rychlejší, než
předpokládala smlouva str. 3
Nemocným slouží v Kladně nová
radioterapie str. 3
informace o metru v. a
V úterý 18. května začalo veřejnosti sloužit nové informační centrum v Praze 6 v ulici K Lánu 2. Každé úterý
se v něm mezi 14. a 16. hodinou lidé mohou dozvědět
vše, co je zajímá o právě zahájené výstavbě prodloužení linky A pražského metra.
Infocentrum otevřeli pražský primátor Pavel Bém
(foto druhý zleva), radní pro dopravu Radovan Šteiner,
předseda představenstva Dopravního podniku hl. m. Prahy David Vodrážka a starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa.
Na jeho stěnách jsou vystavené dokumenty o stavbě,
mapy, letecké snímky i výkresy, objasňující systém práce
s tunelovacími stroji, které Metrostav při ražbách použije.
Technici, obeznámení se stavbou, odpoví příchozím na jejich dotazy. Po předchozí dohodě si zde odborný výklad
mohou vyslechnout i skupinové návštěvy. V nejbližší době
vzniknou o výstavbě metra V. A také internetové stránky,
které bude provozovat Dopravní podnik.
Úspěch divize 5 v Helsinkách
Zástupci Metrostavu a firmy Destia OY podepsali v pondělí
17. května smlouvu s investorem na výstavbu úvodní části
rozšíření sítě helsinského metra. Naši firmu zastupovali
obchodní náměstek divize 5 Ing. Jiří Mosler a vedoucí
útvaru vývozu stavebních prací Ing. Robert Dostál. Podpisu
přihlížel i náš velvyslanec ve Finsku Ing. Vladimír Kotzy.
Zakázka zahrnuje ražbu tří přístupových tunelů, tým
divize 5 při ní povede Ing. Václav Pavlovský. Zástupce
investora projevil upřímný zájem pokračovat v navázané
spolupráci i při výstavbě vlastních tunelů metra, na kterou
bude vypsána soutěž zřejmě ještě letos.
Výsledky divize 8
Za necelých deset let
od založení překonala letos
v květnu divize 8 hranici
externích výkonů ve výši
dvaceti miliard korun. Mezi
nejvýznamnější stavby,
na nichž její zaměstnanci
pracovali, patří úseky metra IV. C1 a IV. C2 a multifunkční
komplex obchodů a bytů v Mostě. V současné době divize 8
buduje kromě jiného metro V. A a hlavní energetický blok
o výkonu 660 MWe v Elektrárně Ledvice (foto).
Poslední kubík betonu
Na stavbě mostu přes Oparenské údolí uložili 24. května
pracovníci divize 5 poslední kubík betonu do mostovky nad
oblouky. Tým Milana Špičky tak dokončil stavbu nosných
konstrukcí druhého největšího mostu se spodním obloukem
v České republice. Vznikal pomocí letmé betonáže
symetricky z obou předpolí současně. Tato technologie
umožnila bez ohrožení přemostit chráněnou lokalitu.
další ceny do sbírky
Přehlídka staveb Metrostavu, které v minulosti získaly
ocenění v různých prestižních soutěžích, se v nedávné
době opět rozšířila. Další úspěchy přinesla naší společnosti práce divizí 3, 4, 6 a 9.
Obchodní ředitel Metrostavu Jiří Procházka, MBA,
převzal v úterý 25. května od ministra dopravy Gustava
Slamečky titul Česká dopravní stavba roku 2009 (foto
zprava) za druhou etapu modernizace západní části železniční stanice Praha-hlavní nádraží v oblasti nástupišť jedna až čtyři. Ve sdružení ji provedla naše divize 3. Ve stejné
Hledáme odborníky do podzemí
Metrostav zahájil práce na prodloužení trasy A metra
z Dejvic do Motola. Při ražbách traťových tunelů, které
začnou v příštím roce, použije jednu z nejrozšířenějších
moderních metod výstavby – technologii TBM. Pro práci
s plnoprofilovými razicími štíty hledá už dnes na doplnění
týmů zkušené odborníky, kteří se nezaleknou práce
ve specifických podmínkách podzemí. Výhodou, ale ne
podmínkou pro jejich přijetí je středoškolské vzdělání
strojní či elektro nebo praxe v ražbě touto metodou.
Pokud vás nabídka zaujala, zašlete životopis na adresu
personaltbm@metrostav.cz a získáte podrobné informace.
smlouva na první ppp
Ve čtvrtek 27. května podepsali zástupci Ústřední vojenské nemocnice Praha a Prague Military Hospital
Concession, kterou tvoří tři společnosti v čele s Metrostavem, první smlouvu o realizaci PPP projektu
v České republice (foto).
Jedná se o typ projektu PPP DBFO, kdy privátní
partner zajišťuje pro veřejný sektor design, výstavbu,
financování a dlouhodobý provoz objektu po dobu 25 let.
V Ústřední vojenské nemocnici Praha jeho prostřednictvím vznikne ubytovna personálu se zhruba 240 lůžky,
hotel pro klienty s 260 lůžky a parkoviště pro 300 vozů.
Metrostav_10_10.indd 1
O rovných deset dní zkrátil tým Ing. Pavla Šindeláře
z divize 2 obousměrnou výluku pražských tramvají mezi stanicemi Nádraží Holešovice a Ke Stírce. Odklon linek číslo 14, 17, 24 a 53 vyvolala nutnost převést jejich
dopravu na provizorní jednokolejnou trať, která umožní
pokračování výstavby hloubených úseků tunelového
komplexu Blanka na trojském břehu Vltavy.
„I když se naše práce týkaly jen předpolí Rámusáku,
jak starousedlíci říkají provizornímu tramvajovému mostu, který přes Vltavu spojuje Holešovice a Troju, soupravy
nemohly jezdit až do Kobylis,“ vysvětluje vedoucí projektu Ing. Šindelář. „Snažili jsme se proto stavbu co nejvíc
urychlit, aby nekomplikovala život místních obyvatel. Podařilo se nám práce zkrátit o deset dní a 20. května se linky vrátily na svou trasu, i když po nově vedených a zčásti
jednosměrných kolejích (na titulním fotu nahoře).“
Při dopravní výluce, která trvala jen sedm a půl týdne,
stavbaři na levém břehu Vltavy zrekonstruovali křižovatku ulic Partyzánská a Vrbenského a za ní směrem k řece
tramvaj převedli na provizorní jednokolejnou trať. Poslední pole Rámusáku na pravém břehu o metr přizvedli
a díky tomu mohli koleje přeložit na hotový dilatační díl
č. 8 hloubených tunelů Blanka v Troji (malé foto). Ještě při
průchodu tamějším staveništěm trať rozdvojili a napojili
na původní koleje vedoucí do Kobylis.
Přeložka umožnila našemu týmu pokračovat s výstavbou hloubených tunelů v pásu, kudy přes stavbu v Troji
ještě nedávno projížděly tramvajové soupravy. V místě
bývalých kolejí vybudují ještě do konce letošního roku
betonáři z divize 6 předposlední dilatační díl hloubených
tunelů s obdélníkovým profilem. Ten poslední, spojující
podzemí s povrchem, architektonicky naváže na předpolí
nového Trojského mostu a bude dokončen později.
Letecký snímek staveniště hloubených tunelů Blanka
v Troji ukazuje, že jejich jižní tubus s klenbovým profilem
(na titulním fotu vpravo) je už hotový. Na přelomu června a července do něj bude převedena vnitrostaveništní
doprava, která zatím do podzemí vstupuje severním tubusem z volné stavební jámy. Ta se přeložením dopravy
uvolní a pracovníci z divize 6 v ní vybetonují klenbové
konstrukce severního tubusu. Příští rok pak dokončí
i technologické centrum TGC6 před portálem ražených
tunelů, které ve sdružení realizují divize 2 a 5 Metrostavu
pod vedením Ing. Miroslava Padevěta a Ing. Jana Kvaše.
Se stavbou severozápadní části Městského okruhu se
můžete dopodrobna seznámit na internetových stránkách
www.tunelblanka.cz nebo v informačním centru na Letné, které je otevřené každou středu od 14. do 18. hodiny.
soutěži si Cenu Svazu podnikatelů ve stavebnictví odnesl
ředitel divize 4 Ing. Josef Neuwirth. Zasloužil se o ni tým
Ing. Petra Štědronského, který společně s firmou SMP CZ
postavil most přes Labe v Litoměřicích. Cena svazu dopravy zase patří divizi 9, která jako generální dodavatel
úspěšně dokončila rekonstrukci a modernizaci výpravní
budovy železniční stanice Mariánské Lázně. Podrobnější
informace o celé soutěži najdete na internetové adrese
www.top-expo.cz/cds-2009.
Divize 6 výrazně uspěla v Brně na Mezinárodním
vodohospodářském a ekologickém veletrhu WATENVI.
V jeho průběhu převzal 26. května ředitel divize Ing. Jan
Cuc hlavní cenu v soutěži staveb s ekologickým přínosem
za provedení ekologizace energetických systémů školských objektů ve Volyni. Druhé ocenění jeho divize získala
za realizaci stavební části Malé vodní elektrárny v Troji,
která se stala Vodohospodářskou stavbou roku 2009.
Všem týmům Metrostavu, které se na výstavbě oceněných děl podílely, gratulujeme!
6/7/10 4:17:18 PM