xxxx
9. června 2011 / 10 / XXIII
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Leoše Černého,
stavbyvedoucího z divize 5 str. 2
Výzkumná činnost ve společnosti
Metrostav str. 2
Budova ÚEB Akademie věd ČR, aneb
„držíme slovo“ str. 3
M E T R O S TAV
A .S.
Č L E N
D D M
G R O U P
v průmyslovém stylu
Ústecký kraj nabízí mnoho stavebních
příležitostí str. 3
Výstavba Barrandov Hills vstoupila
do druhé etapy str. 3
Fotoreportáž z Párty Metrostavu
v klubu Abaton str. 4
KrÁtCE / aKtUÁLNĚ
Auta se vrátila
Divize 2, která řídí výstavbu
tunelů Blanka, splnila další
důležitý mezník ve svém
harmonogramu. Od 1. června
je pro auta opět obousměrně
průjezdná třída Milady
Horákové mezi Špejcharem
a Prašným mostem v Praze na Letné. Ulice, uzavřená kvůli
stavbě déle než dva roky, je v obou směrech dvouproudá
a pokrytá speciálním asfaltem, který tlumí hluk.
Stavba roku v Plzni
Nový kogenerační blok
na biomasu v Plzeňské
teplárenské společnosti se
stal Stavbou Plzeňského
kraje roku 2010 v kategorii
dopravních a inženýrských
děl. Jeho stavební část
budoval tým Ing. Pavla Brázdila z divize 1. I když se jednalo
o průmyslový komplex, projekt věnoval velkou pozornost
jeho architektonickému řešení a příjemné barevnosti.
Ocenění ve Zlíně
Ve Zlínském kraji se mezi
19 přihlášenými stavbami
v kategorii občanské
vybavenosti stalo Stavbou
roku 2010 Kongresové
centrum Zlín. Podle návrhu
architektky Evy Jiřičné jej
ve sdružení stavěl tým Ing. Marka Šacha z divize 3.
Slavnost v Berouně
I když malá vodní elektrárna
v Berouně, kterou ve
sdružení vystavěla divize 6,
byla připravena ke spuštění
už koncem minulého roku,
oficiálního otevření se
dočkala až 26. května. S ní
byl uveden do provozu i zrekonstruovaný sklopný jez
a rybí přechod. Slavnosti, zakončené ohňostrojem, se
za Metrostav zúčastnil i vedoucí projektu Ing. Luboš Jonáš.
V Ostrově u Karlových Varů dokončil po téměř dvou
letech práce tým Jana Mráze z karlovarské oblasti
divize 9 rekonstrukci a dostavbu Centra technického
vzdělávání – největšího školského zařízení svého druhu v kraji. Postavil je k plné spokojenosti architektů
i investora, kterému dílo předal bez vad a nedodělků
přesně podle harmonogramu 31. května.
doplňuje převažující bílé odstíny šedá a promyšlený systém barevných pruhů. Červený třeba označuje místnosti
vedení školy, oranžový dílny a zelený odborné učebny.
„Stavbu jsme provedli přesně podle architektonického
návrhu,“ konstatoval stavbyvedoucí Ing. Tomáš Slepička.
„Dotýkal se i barvy školních zvonků. Výrobce je nabízí
jen červené, a tak jsme je museli přebarvit na šedo, aby
Garden αparty
Metrostav Development
pořádá v sobotu 18. června
od 10 do 17 hodin
den otevřených dveří
v rezidenčním parku
Na Vackově. V části
alfarezidence představí
vzorový byt, obytný dvůr se zahradní úpravou a zařízenou
společenskou místnost. Přijďte se podívat, kde se bude
pohodlně bydlet! Podrobnosti najdete internetových
stránkách projektu www.alfarezidence.cz.
Nejmodernější technika
na stavbě metra!
Razicí štít TBM – EPB pojmenovaný Adéla,
hotový tunel a přístupovou štolu Kateřina
si můžete prohlédnout
na Dni otevřených dveří
v sobotu 18. června 2011 od 9 do 16 hodin
na staveništi v Praze na Vypichu.
Doporučujeme sportovní obuv.
1
Ani ten, kdo Ostrov zná dobře, by dnes nepoznal, že
ve svahu za městským úřadem zůstala stát stará budova základní školy. Její čtyři nadzemní podlaží architekt
upravil tak, že pod rovnou střechou tvoří jednolitý celek
s dvou- a třípodlažní moderní přístavbou (foto č. 1). Ta
vyrostla nad půdorysem ve tvaru písmene E, které svými
křídly vymezuje uprostřed nové průmyslovky vstupní halu
a atrium zastřešené prosklenými světlíky.
„Autoři z ateliéru A69 architekti navrhli budovu v industriálním stylu, aby ladila s účelem, kterému bude sloužit,“
vysvětlil vedoucí projektu Jan Mráz. „Světlíky šedového
typu (titulní foto), charakteristické zejména pro tovární
objekty, přivádějí do místností kolem atria dostatek přirozeného světla. Kvůli němu architekti vybrali i bílou barvu
na stěrkovou epoxidovou podlahu, která tak připomíná
ledovou plochu, a obvodové místnosti oddělili od centrálního prostoru prosklenými stěnami a velkými okny.“
Charakteristickým znakem centra je jeho barevnost.
Šedozelenou fasádu oživují barevné špalety, které mají
tři šířky. Tím, že jsou okna zasazena různě hluboko, nabyl
jednoduchý obvodový plášť na plastičnosti. V interiéru
2
nekazily dojem. To ovšem byla maličkost. Daleko složitější
bylo postavit ideálně rovné stěny kolem atria a zalícovat
do nich velká hliníková okna. Vyzdívaný nosný skelet jsme
tu proto obložili sádrokartonem a pro zasklení použili
slabší a lehčí požární sklo. Aby škola splňovala požární
předpisy, doplnili jsme vybrané místnosti sprinklery.“
Centrum technického vzdělávání stavěla divize 9 jako
lídr ve sdružení s firmami BAU-STAV a TIMA. Společně
je dodali hotové na klíč včetně interiérového vybavení.
Sedmi stovkám studentů a až 90 pedagogům tu budou
sloužit moderně vybavené učebny (foto č. 2), autodílna,
kovodílna, automontáž, svařovna a truhlárna. Výukové
prostory doplnila jídelna s přípravnou a knihovna. V parkové zahradě stavbaři vybudovali i dvě hřiště s umělým
trávníkem, obkroužená běžeckou dráhou.
„Silnoproud a slaboproud tu pro nás dělala Subterra, jinak jsme stavbu prováděli inženýrsky,“ vzpomíná
Ing. Slepička. „Teď už jen podle přání investora upravujeme drobnosti, na které projekt nepamatoval, a 14. června
očekáváme kolaudaci. Do Ostrova potom znovu přijedeme
až 30. srpna, kdy bude škola slavnostně otevřena.“
WtC 2011 – Finsko
Světový tunelářský kongres ITA-AITES se letos uskutečnil od 21. do 26. května v Helsinkách, kde se divize 5 podílí na stavbě nové trasy metra. I proto se na sever vypravila početná skupina našich zástupců, aby se
nejen zúčastnila nejdůležitějšího setkání tunelářů, ale
aby se i sešla se svými obchodními partnery a kolegy.
Naše delegáty, převážně z divize 5, vedl výrobně-technický ředitel Ing. Ivan Hrdina, který je i viceprezidentem
ITA-AITES a předsedou České tunelářské asociace. Zázemí našli u výstavního stánku Metrostavu, kde podporu
zajišťovali technici z týmu Ing. Václava Pavlovského,
jenž naši stavbu ve Finsku řídí. Den před kongresem mu
Ing. Hrdina pomohl uložit sošku sv. Barbory k přístupovému tunelu Lauttasaari (foto vpravo).
Kromě účasti na WTC 2011 a na 37. valném shromáždění ITA-AITES posloužila návštěva Helsinek řediteli
divize 5 Ing. Václavu Soukupovi a jeho náměstkům také
k obchodním jednáním. Setkali se s investorem i dodavateli, s nimiž budují přístupové a traťové tunely Länsimetra,
a proběhla zde i rada sdružení na jejich realizaci.
Na programu WTC 2011 se objevily i příspěvky týkající
se Metrostavu. Účastníky seznámily např. s přípravou
a výstavbou metra V.A. O logistice ražeb TBM promluvil
i přípravář Ing. Jan Prajer z divize 5. Její finský tým připravil pro české delegáty exkurzi na stavbu přístupových
tunelů, která se setkala s velmi příznivým ohlasem.
–red–, foto archiv divize 5