xxxx

9. června 2011 / 10 / XXIII

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Leoše Černého,

stavbyvedoucího z divize 5 str. 2

Výzkumná činnost ve společnosti

Metrostav str. 2

Budova ÚEB Akademie věd ČR, aneb

„držíme slovo“ str. 3

M E T R O S TAV

A .S.

Č L E N

D D M

G R O U P

v průmyslovém stylu

Ústecký kraj nabízí mnoho stavebních

příležitostí str. 3

Výstavba Barrandov Hills vstoupila

do druhé etapy str. 3

Fotoreportáž z Párty Metrostavu

v klubu Abaton str. 4

KrÁtCE / aKtUÁLNĚ

Auta se vrátila

Divize 2, která řídí výstavbu

tunelů Blanka, splnila další

důležitý mezník ve svém

harmonogramu. Od 1. června

je pro auta opět obousměrně

průjezdná třída Milady

Horákové mezi Špejcharem

a Prašným mostem v Praze na Letné. Ulice, uzavřená kvůli

stavbě déle než dva roky, je v obou směrech dvouproudá

a pokrytá speciálním asfaltem, který tlumí hluk.

Stavba roku v Plzni

Nový kogenerační blok

na biomasu v Plzeňské

teplárenské společnosti se

stal Stavbou Plzeňského

kraje roku 2010 v kategorii

dopravních a inženýrských

děl. Jeho stavební část

budoval tým Ing. Pavla Brázdila z divize 1. I když se jednalo

o průmyslový komplex, projekt věnoval velkou pozornost

jeho architektonickému řešení a příjemné barevnosti.

Ocenění ve Zlíně

Ve Zlínském kraji se mezi

19 přihlášenými stavbami

v kategorii občanské

vybavenosti stalo Stavbou

roku 2010 Kongresové

centrum Zlín. Podle návrhu

architektky Evy Jiřičné jej

ve sdružení stavěl tým Ing. Marka Šacha z divize 3.

Slavnost v Berouně

I když malá vodní elektrárna

v Berouně, kterou ve

sdružení vystavěla divize 6,

byla připravena ke spuštění

už koncem minulého roku,

oficiálního otevření se

dočkala až 26. května. S ní

byl uveden do provozu i zrekonstruovaný sklopný jez

a rybí přechod. Slavnosti, zakončené ohňostrojem, se

za Metrostav zúčastnil i vedoucí projektu Ing. Luboš Jonáš.

V Ostrově u Karlových Varů dokončil po téměř dvou

letech práce tým Jana Mráze z karlovarské oblasti

divize 9 rekonstrukci a dostavbu Centra technického

vzdělávání – největšího školského zařízení svého druhu v kraji. Postavil je k plné spokojenosti architektů

i investora, kterému dílo předal bez vad a nedodělků

přesně podle harmonogramu 31. května.

doplňuje převažující bílé odstíny šedá a promyšlený systém barevných pruhů. Červený třeba označuje místnosti

vedení školy, oranžový dílny a zelený odborné učebny.

„Stavbu jsme provedli přesně podle architektonického

návrhu,“ konstatoval stavbyvedoucí Ing. Tomáš Slepička.

„Dotýkal se i barvy školních zvonků. Výrobce je nabízí

jen červené, a tak jsme je museli přebarvit na šedo, aby

Garden αparty

Metrostav Development

pořádá v sobotu 18. června

od 10 do 17 hodin

den otevřených dveří

v rezidenčním parku

Na Vackově. V části

alfarezidence představí

vzorový byt, obytný dvůr se zahradní úpravou a zařízenou

společenskou místnost. Přijďte se podívat, kde se bude

pohodlně bydlet! Podrobnosti najdete internetových

stránkách projektu www.alfarezidence.cz.

Nejmodernější technika

na stavbě metra!

Razicí štít TBM – EPB pojmenovaný Adéla,

hotový tunel a přístupovou štolu Kateřina

si můžete prohlédnout

na Dni otevřených dveří

v sobotu 18. června 2011 od 9 do 16 hodin

na staveništi v Praze na Vypichu.

Doporučujeme sportovní obuv.

1

Ani ten, kdo Ostrov zná dobře, by dnes nepoznal, že

ve svahu za městským úřadem zůstala stát stará budova základní školy. Její čtyři nadzemní podlaží architekt

upravil tak, že pod rovnou střechou tvoří jednolitý celek

s dvou- a třípodlažní moderní přístavbou (foto č. 1). Ta

vyrostla nad půdorysem ve tvaru písmene E, které svými

křídly vymezuje uprostřed nové průmyslovky vstupní halu

a atrium zastřešené prosklenými světlíky.

„Autoři z ateliéru A69 architekti navrhli budovu v industriálním stylu, aby ladila s účelem, kterému bude sloužit,“

vysvětlil vedoucí projektu Jan Mráz. „Světlíky šedového

typu (titulní foto), charakteristické zejména pro tovární

objekty, přivádějí do místností kolem atria dostatek přirozeného světla. Kvůli němu architekti vybrali i bílou barvu

na stěrkovou epoxidovou podlahu, která tak připomíná

ledovou plochu, a obvodové místnosti oddělili od centrálního prostoru prosklenými stěnami a velkými okny.“

Charakteristickým znakem centra je jeho barevnost.

Šedozelenou fasádu oživují barevné špalety, které mají

tři šířky. Tím, že jsou okna zasazena různě hluboko, nabyl

jednoduchý obvodový plášť na plastičnosti. V interiéru

2

nekazily dojem. To ovšem byla maličkost. Daleko složitější

bylo postavit ideálně rovné stěny kolem atria a zalícovat

do nich velká hliníková okna. Vyzdívaný nosný skelet jsme

tu proto obložili sádrokartonem a pro zasklení použili

slabší a lehčí požární sklo. Aby škola splňovala požární

předpisy, doplnili jsme vybrané místnosti sprinklery.“

Centrum technického vzdělávání stavěla divize 9 jako

lídr ve sdružení s firmami BAU-STAV a TIMA. Společně

je dodali hotové na klíč včetně interiérového vybavení.

Sedmi stovkám studentů a až 90 pedagogům tu budou

sloužit moderně vybavené učebny (foto č. 2), autodílna,

kovodílna, automontáž, svařovna a truhlárna. Výukové

prostory doplnila jídelna s přípravnou a knihovna. V parkové zahradě stavbaři vybudovali i dvě hřiště s umělým

trávníkem, obkroužená běžeckou dráhou.

„Silnoproud a slaboproud tu pro nás dělala Subterra, jinak jsme stavbu prováděli inženýrsky,“ vzpomíná

Ing. Slepička. „Teď už jen podle přání investora upravujeme drobnosti, na které projekt nepamatoval, a 14. června

očekáváme kolaudaci. Do Ostrova potom znovu přijedeme

až 30. srpna, kdy bude škola slavnostně otevřena.“

WtC 2011 – Finsko

Světový tunelářský kongres ITA-AITES se letos uskutečnil od 21. do 26. května v Helsinkách, kde se divize 5 podílí na stavbě nové trasy metra. I proto se na sever vypravila početná skupina našich zástupců, aby se

nejen zúčastnila nejdůležitějšího setkání tunelářů, ale

aby se i sešla se svými obchodními partnery a kolegy.

Naše delegáty, převážně z divize 5, vedl výrobně-technický ředitel Ing. Ivan Hrdina, který je i viceprezidentem

ITA-AITES a předsedou České tunelářské asociace. Zázemí našli u výstavního stánku Metrostavu, kde podporu

zajišťovali technici z týmu Ing. Václava Pavlovského,

jenž naši stavbu ve Finsku řídí. Den před kongresem mu

Ing. Hrdina pomohl uložit sošku sv. Barbory k přístupovému tunelu Lauttasaari (foto vpravo).

Kromě účasti na WTC 2011 a na 37. valném shromáždění ITA-AITES posloužila návštěva Helsinek řediteli

divize 5 Ing. Václavu Soukupovi a jeho náměstkům také

k obchodním jednáním. Setkali se s investorem i dodavateli, s nimiž budují přístupové a traťové tunely Länsimetra,

a proběhla zde i rada sdružení na jejich realizaci.

Na programu WTC 2011 se objevily i příspěvky týkající

se Metrostavu. Účastníky seznámily např. s přípravou

a výstavbou metra V.A. O logistice ražeb TBM promluvil

i přípravář Ing. Jan Prajer z divize 5. Její finský tým připravil pro české delegáty exkurzi na stavbu přístupových

tunelů, která se setkala s velmi příznivým ohlasem.

–red–, foto archiv divize 5