Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 10/2011, Strana 1
Metrostav Metrostav 10/2011, Strana 2
Subterra – divize 4 zvyšuje svou odbornost
Technologic divize společnosti Subterra, jejíž -
klad vznikl ed dvěma lety vyčleněním provozu TZB
z divize 9 Metrostavu, rozšířila nabídku svých služeb,
které její kvalifikovaní zaměstnanci zajišťují vlastními
silami. Kromě toho, že stále provádějí běžná technická
zízení budov, nopracují i v daích oblastech čin-
ností, které dosud pro firmy Skupiny Metrostav zajiš-
ťovali pouze externí dodavatelé. Aby divize 4 nabízela
komplexnější služby, pořídila si a stále pořizuje i nové
vybavení například termovizní kameru nebo svář-
ku optických vláken (foto).
Provoz elektro, který provádí silnoproudé a slaboprou-
dé sítě, svařuje navíc vlákna optických kabelů. Měří optic-
a metalické kabely pro strukturované kabeláže v kan-
celářských, obchodních či průmyslových stavbách.
Provoz technických instalarozšiřuje nabídku o měře-
ní tlakových diferencí, průtoků, teplot teplonosných látek
a výkonu v hydronických soustavách. Měří tepelné ztráty
pomocí termovizní kamery a bude ji využívat i v provozu
elektro, třeba pro termovizní měření v rozvodnách. Nově
zavádí i kontrolu a revize kouřových cest.
Provoz vzduchotechniky (VZT) doplňuje své činnosti
o izolování vzduchotechnických potrubí pomocí svářečky
izolačních trnů a různá VZT měření multifunkčním přístro-
jem se zabudovam měřením diferenčního tlaku pro kli-
ma, ventilaci a kvalitu vzduchu v uzavřených prostorech.
Provoz inženýrských (IS) je schopen vybudovat
a opravit chodníky, areálové komunikace a další drobné
části dopravní infrastruktury. Nabíi kamerové prohlíd-
ky kanalizačních svodů či jiných trubních vedení a zajistí
protokol o průchodnosti chrániček např. u monolitických
betonových konstrukcí tunelů.
Provoz technologických celků k činnosti přidává pro-
vádění revizí elektrorozvodů do 35 kV i zajištění výstavby
tepelných zdrojů na biomasu pro kombinovanou výrobu
tepla a elektric energie (ORC systémy). Nově nabí
i sledovátechnologií pro tvorbu soby a skladová
energií a výstavbu malých energetických zdrojů.
Provoz pozemního stavitelství je v divizi 4 společnos-
ti Subterra zcela nový. Zaměří se na generální dodávky
občanských, průmyslových a drobných dopravních sta-
veb a dále i na sanace a rekonstrukce starších objek-
tů. Ve spolupráci s provozem IS bude schopen stavět
i vodohospodářské a průmysloobjekty, třeba čistírny
odpadních vod. Zajisi stavebipravenost pro mon-
že technologických celků, zejména při rekonstrukcích
objektů s převažujícím podílem technologie.
Každý, kdo hledá partnera pro technologická vy-
bavení staveb, se na provozy divize 4 firmy Subterra
může spolehnout. Díky rozšíření nabídky služeb je jejich
kvalifikovaní pracovníci provedou kvalitně a včas včet
potřebných přípravných a dokončovacích prací a nutných
revizí. Do budoucnosti by divize 4 chla nabídku ve sm
oboru ješdál rozšiřovat a doplňovat. Nejen proto, aby
dobře sloužila své společnosti, ale i všem členům Skupiny
Metrostrav, kteří si její nabídku vyberou.
Podklady a foto archiv divize 4 Subterra
Zájem o Blanku tr
Největší městsdopravní stavba u nás pražský tu-
nelový komplex Blanka – neustále přitahuje pozornost
odborků. A to jak těch současných, tak ta těch
budouch, studentů stavebních fakult. Svůj čas jim
i exkurzích věnují nejen zástupci personalistů, kteří
akce připravují, ale i pracovníci divizí 2 a 5, kteří jim
na stavbách poskytují odborný výklad.
V květnu se do rozestavěných tunelů Městského okru-
hu podívali vysokoškoláci z Brna a Ostravy. Po seznámení
s projektem a postupem výstavby v Infocentru zamířili
od portálu ražených tunelů na Letdo podzemí pod ní.
Kromě tunelů (foto č. 1 a 2) tu vždy největší pozornost
vzbuzuje strojovna vzduchotechniky (foto č. 3), která patří
mezi naše největší podzemní la.
Leoše Černého,
stavbyvedoucího z divize 5
Od roku 1970, kdy nastoupil jako razič metra do národ-
ho podniku Výstavba kamenouhelných dolů Kladno,
stvil Leoš Černý i práci v podzeurčitě víc času
než na povrchu. Závod VKD 02, kde pracoval, se po os-
mi letech stal součásMetrostavu. A tak se jako
mistr a později stavbyvedou zadil nejen mezi
pamětníky začátků výstavby pražské podzemní dráhy,
ale i historie naší společnosti.
Pocházíte z Příbrami a kromě místní SPŠ hornicko-ge-
ologicjste vystudoval i pozemní stavby na pmys-
lovce ve Zborovské. Proč jste zůstal věrný podzemí?
m to v krvi – všichni moji příbuzní odjakživa pracovali
na šachtách nebo v rudných dolech. Můj praděda eba
zahynul v roce 1892 i katastrofě na dole Marie, kde
se udusilo 319 horníků. Kvůli tomu, abych ivil rodinu,
jsem musel opustit vysokoškolská studia. A v podzemí
byly u VKD dobré peníze i možnost získat byt. Tunely jsou
navíc nejlepší staveniště, jaké si umím představit nesvítí
v nich sluníčko, nesněží, nemrzne, nefouká tr, a když
nac pracujeme v suché hoře, mám je opravdu rád.
Tunely a štoly, které jste pomáhal vyrazit, mají v souč-
tu dost přes 10 km. Na které si vzpomenete?
Na echny, i když nejdůležijší je pro mě vždycky právě
ta stavba, na které zrovna působím. V červnu 1970 jsem
začínal jako razič na stanici metra, která se dnes jmenuje
Budějovická. Přes podzemí Kačerova, Klárova a Dejvické
jsem přešel už jako mistr na stavbu stanice Želivská.
Ražbu tunelů do Hostivaře jsem už potom řídil jako stav-
byvedoucí. Pracoval jsem i v týmu, který budoval želez-
niční tunel Vepřek, kde Metrostav poprvé použil ve velkém
profilu metodu NRTM. V Německu jsem rok stavěl tunel
Euerwang. Nejraději ak asi vzpomínám na desetiletí,
které jsem strávil ve Strahovském tunelu. Za tu dobu se
tam vytvořila prima parta a dobře se m lalo. A pak
přišly různé průzkumné štoly, Nové spojení, Blanka pro-
tiražba na Letné a teď Petřiny. A to zdaleka není vše.
Vyzkoušel jste si všechny metody ražeb. A co TBM?
Když má TBM dobré podmínky, zvládne dobré výkony. Ale
tunel, to je boj s přírodou, a v TBM si na skálu nesáhnete...
Jednolodní stanici Peiny stejně razíme pomoNRTM.
Plníme harmonogram, a proto věřím, že zkrátíme termín
jeho dokoení. Dnes máme otevře echny i
čelby na levém bočním výrubu dokonce v kalotě chys-
me dorážku. Průtah TBM ale neuvidíme, protože tunely
zůstanou kvůli bezpečnosti, větrá i odvozu rubaniny
oddělené stěnou. Ale asi si ho nenecháme ujít a alespoň
pro fotografa v ní uděláme okénko. Taky musíme Tondovi
na konci stanice nachystat dudlík tedy zarážku, aby bylo
kde ikotvit prstence segmentového ostění, od kterých
se odrazí na další cestu směrem do Dejvic.
Čtyřicet let práce v jedné společnosti je hodně dlouhá
doba. Co pro vás Metrostav znamená?
Jistotu zaměstnání, slušný výdělek a hlavně práci, která
mě baví. Nikdy jsem totiž nechtěl sedět u papírů v kance-
láři, ale přál jsem si jednat s lidmi a organizovat je. Zdá se
mi, že čas běží stále rychleji. Těch čtyřicet let uteklo jako
voda a mladí lidé si už ani neumějí představit, že jsme sta-
věli bez počítačů a mobilů. Jsem rád, že se managementu
podařilo udržet Metrostav vcelku. Měl jsem totiž vždycky
štěstí, že jsem v něm pracoval ve výborném kolektivu, ať
se to týkalo dělníků či techniků. I proto chci zůstat v pod-
zemí, jak dlouho to jen půjde a bude mi sloužit zdraví.
Zbý vám nějaký volný čas? Na co se teď těšíte?
Volného času mám málo. Osud dal, že se stále musím
hodně starat o rodinu – o matku i o dceru – a čas věnuji
také vnoučatům. Jsem rybář, ale u vody jsem vloni byl jen
dvakrát. Patřím k myslivcům, ale za poslední rok jsem si
nevyselil. Jtě že mám dva jezeíky, se kterými zajdu
do lesa. Nemám proto ani žádné dalekosáhlé plány, těším
se z maličkoskdjsme zdraví, něco se mi v práci
povede, večer mi vyjde čas zajít si na pivo. Nebo když si
kolegové vzpomenou na můj příspěvek ke společnému
dílu a rozhovor se mnou vyjde ve firemních novinách.
strana 2
PTÁME SE
zkumná činnost v Metrostavu
K tomu, aby Metrostav mohl doe realizovat vý-
znam stavby či složité konstrukce, poebuje neu-
stále sledovat vývoj nových technologií, materiálů či
konstrukčních systémů. Někdy může přímo aplikovat
technologic postupy nebo materiály použité eba
na stavch v zahraničí. Ve větši přípa je však
musí upravit a odzkoušet, jindy je nutné vyvinout zcela
nové. Metrostav nemá speciální oddělení, které by se
výzkumnou činnoszabývalo, řada jeho aktivit v to
oblasti proto probíve spolupráci projektových týmů
s výzkummi pracovti. V rámci spolupráce s vyso-
kými školami se naše společnost dlouhodobě podí
i na výzkumných projektech podporovaných státem.
Stup státní podpory se ak liší podle poskyto-
vatele a íjemce podpory a pol stu na úhradě vý-
zkumu se snižuje. Např. Grantová agentura ČR (GAČR),
která donedávna podporovala hlavně výzkumné projekty
na vysokých školách, udělovala podporu až ve výši 100 %
kladů. Specializuje se však na tzv. základní výzkum, je-
hož výsledky jsou obvykle využitelné až v dlouhodobém
horizontu. Také ministerstvo dopravy ve svém resortu
dříve podporovalo projekty stoprocentně.
Výzkumná centra, která vznikala nedávno, podporoval
státní rozpet z větší části a z meí stavební firmy. Me-
trostav se podílel zejména na činnosti CIDEAS, Centra pro
integrovaný návrh pokrokových konstrukcí, které založily
i stavební fakulty v Praze, v Brně a v Ostravě a i
velké staveb společnosti Skanska, Eurovia a Met-
rostav. Na práci se tu podílí i více menších firem. V rámci
dlouhodobého výzkumu CIDEAS už bylo provedeno mno-
ho experimentů, z nichž některé inesly poznatky eba
ze zkoušek souvisejících s požární odolností tunelů nebo
z experimentů zabývajících se vývojem nových druhů
betonu. V této oblasti je významným partnerem výzkumu
TBG Metrostav. Jiné výzkumy se týkaly přímé aplikace i
výstavbě, například měření související se stavbou mostu
u Oparna. ce naleznete na www.cideas.cz.
V současné době ak převládá zor, že zkum
v České republice, podobně jako v jiných zemích Evropy
či v USA, stát podporovat jen částeča průmysl se
na něm má podílet z větší části. To vede k podpe apliko-
vaného výzkumu, jehož výsledky jsou přímo uplatnitelné
v praxi. Firmy totiž podpoří jen pro ně využitelné technolo-
gie. Státní podpora výzkumu tedy klesá. Tímto způsobem
jsou koncipovány i nově navržené projekty podporované
Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a Technologickou
agenturou České republiky (TAČR).
sledky některých výzkumných činností Metrostavu
budou stručně popsány v příštích číslech novin.
P r o f . I n g . J a n L . V í t e k , C S c . , f o t o m o d e l
části příčného ztužidla ze samozhutnitel-
ného betonu pro most přes Rybný potok
1
2
3
Porovnání výrubů
Pro každruh dopravy je zapotřebí jinak velký tunel.
Rozpětí velikostí výrubů podzemních komunikací, kte-
ré vyrazil či právě razí Metrostav, je velice široké.
Metro V.A trový tunel 28
lniční tunel Libouchec 83 m²
Železniční tunel Nospojení 108 m²
Blanka dvoupruhový tunel 124 m²
Blanka ípruhový tunel 173
Metro IV.C1 stanice Kobylisy 228 m²
Metro V.A stanice Petřiny 267 m²
Blanka strojovna vzduchotechniky (foto) 300
Tunel Mrázovka rozplet (největší v ČR) 340 m²
echny údaje v ehledu jsou zaokrouhlené. Pro
srovnání největším dosud vyraženým výrubem na světě
se podle dostupných informací pní stanice metra v Mi-
láně, jejíž profil dosahuje 450 m².
Metrostav Metrostav 10/2011, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 10/2011, Strana 1
Metrostav Metrostav 10/2011, Strana 2
Metrostav Metrostav 10/2011, Strana 3
Metrostav Metrostav 10/2011, Strana 4
Metrostav Metrostav 10/2011, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 10/2011, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 10/2011, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 10/2011, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (243 ms)

Rendering Strana 3 (103940): (0/1) (237 ms)

Rendering Strana 2 (103939): (0/1) (278 ms)

Rendering Strana 1 (103937): (0/1) (278 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3088/vth120559-1.jpg

 i3088/vth120561-1.jpg

 i3088/bg103939.svg

 i3088/vth120562-1.jpg

 i3088/vth120564-1.jpg