14. června 2016 / 10 / XXVIII

Noční koncert na dálnici D1 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Ptáme se: Ing. Martina Řediny, MBA,

vedoucího provozu divize 4 str. 2

Divize 4 má druhou sestavu finišerů

pro pokládku CB krytu str. 3

Soukolí na Palmovce str. 3

Fotoreportáž: Podzemní stavby Praha

pro 555 odborníků z 37 států str. 4

Viktorka dorazila do Plzně

Archeologický průzkum odhalil

pozůstatky historie str. 4

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Gratulace kolegům do Švýcarska

Prvního června byl uveden do provozu nejdelší tunel

na světě – 57 km dlouhý Gotthardský úpatní tunel, který

výrazně zrychlí cestu vlakem mezi Curychem a Milánem.

Jeho otevření byla věnována zasloužená pozornost

a Metrostav se přidává ke gratulacím kolegům.

Fasáda roku

V 16. ročníku soutěže, v níž

odborná porota i laická

veřejnost hodnotily

stavební díla z hlediska

fasády, vyhrál kategorii

Novostavba nebytového

objektu pavilon N interních

oborů Slezské nemocnice v Opavě, jehož stavbu řídil tým

Ing. Michala Rádka ze Severomoravského regionu divize 1.

Setkání ocelářů

V Karlově Studánce se

závěrem května uskutečnila

dvoudenní 18. odborná

konference věnovaná

problematice ocelových

konstrukcí. Metrostav byl

opět jedním z jejích hlavních

partnerů a Ing. Libor Švec z provozu ocelových konstrukcí

divize 3 obohatil program jednání o prezentaci týkající se

stavby železničního mostu přes Vltavu u Boršova (foto),

jehož konstrukci vloni vyrobila divize 3 a vysunula divize 4.

Osádka konvertibilního zeminového štítu Viktorie vedená týmem Ing. Štefana Ivora z divize 5 prorazila 7. června v poledne do doubraveckého portálu. Tunelovací stroj tak dokončil

ražbu více než 4km jižního tubusu tunelu Ejpovice, který je součástí modernizace železniční trati v úseku Plzeň–Rokycany. Více informací najdete v příštích novinách.

Stavba metra v Římě se komplikuje

Při vykopávkách na trase metra C v centru Říma odhalili

Italové pozůstatky antické metropole. V hloubce pouhých

devíti metrů našli budovu pro římské legionáře z počátku

2. století našeho letopočtu. Stavba stanice blízko Kolosea

se tak výrazně zkomplikovala. Podle serveru Corriere della

Sera hrozí, že linka metra C nebude nikdy dokončena.

Do zimy bude hotovo

Pracovníci firmy BMO Tunnelsikring dokončili v květnu

podle harmonogramu práci v tunelu Veitastrond, i když

museli namontovat o polovinu izolací víc, než předpokládala smlouva. Stavba se tak rychle chýlí k závěru.

Na fotografii Ing. Pavla Bürgela z divize 5, který první

projekt Metrostavu v Norsku řídí, jsou patrné všechny

etapy izolatérských prací – rastr kotev, na nich upevněné

45 mm silné polyetylenové pěnové matrace proti vodě

a mrazu, výztužné sítě i protipožární ochrana stříkaným

betonem, jejíž horní vrstvu tvoří osm centimetrů speciálního betonu s polypropylenovými vlákny.

Paralelně s montáží izolací probíhaly v tunelu práce

v technických objektech a pokládka kabelovodů. V polovině května se rozeběhly i betonáže portálových částí, v červenci přijdou na řadu finální asfalty. Stavební

část protilavinových opatření Fv. 337 Veitastrondsvegen,

Skredsikring Bjørnebakkane og Lindeskreda, na nichž

divize 5 pracuje ve sdružení s místní společností Havnen

Anlegg, skončí v polovině září a celý úsek včetně tunelu

by měl jít do provozu koncem letošního listopadu.

Čas na stavbu tunelu Poľana se blíží ke konci

Potichu a bez prachu

„V pátek 13. května jsme se zpožděním pouhých 15 dnů

oproti harmonogramu úspěšně dokončili definitivní

ostění slovenského tunelu Poľana. Skluz díla, zaviněný

ražbami v horších horninových podmínkách, než očekával projekt, jsme stáhli o měsíc a půl nasazením druhého bednicího vozu do obou nouzových zálivů. Dnes

už věříme, že doženeme i zbytek a hotový tunel předáme ve smluvním termínu letos v říjnu,“ říká vedoucí

projektu za Metrostav Ing. Jiří Břichňáč z divize 5.

Téměř 900 m dlouhý tunel Poľana na dálnici D3 v úseku Svrčinovec–Skalité buduje od července 2014 sdružení

Metrostavu a Doprastavu prozatím v polovičním profilu

– obousměrný provoz povede pravou tunelovou troubou

s plochou výrubu cca 105 m². V místě levé trouby vzniká

úniková štola s profilem asi 17 m² a se třemi propojkami.

Další stavbu Metrostavu pro zdravotnický sektor zahájil koncem května tým Ing. Milana Hromádky z divize 6 v Českých Budějovicích. V průběhu následujících

deseti měsíců zmodernizuje pavilon Z v horním areálu

místní nemocnice.

„Vzhledem k tomu, že se stavba nachází uprostřed

nemocničního komplexu, bude velmi složité zajistit její

zásobování a vůbec celou logistiku. V sousední budově

je navíc lůžkové oddělení, proto budeme muset co nejvíc

omezit hlučné a prašné práce, kterých během stavby

bude samozřejmě mnoho. Věřím, že si s tím poradíme

stejně dobře jako kolegové z Metrostavu při podobných

zakázkách před námi,“ říká Ing. Hromádka.

Pavilon Z prošel asi před dvaceti lety pouze částečnou

rekonstrukcí a současným potřebám urologického a gynekologického oddělení přestal vyhovovat. Čeká ho proto

komplexní přestavba a vybavení novými instalacemi a sítěmi. Zvenku jej doplní nadzemní spojovací chodba do tří

sousedních pavilonů a čtyři výtahy.

Největší stavbu roku v Nemocnici České Budějovice

zahájil 30. května slavnostním poklepem předseda jejího

představenstva MUDr. Břetislav Shon, první náměstkyně hejtmana Jihočeského kraje Mgr. Ivana Stráská

a Ing. František Bostl, vedoucí oddělení stavebních investic nemocnice (foto zleva). Za Metrostav se akce zúčastnil

i oblastní ředitel pro Jihočeský kraj Ing. Martin Stašek.

1

Definitivní ostění mají hotová obě podzemní díla.

Ve štole jej tvoří stříkaný beton s polypropylenovými

makrovlákny. Tuneláři ho dokončili 17. dubna směrem

od východního portálu na západ. Po třech týdnech zajistili

i propojky, když jejich přechod k tubusu nastříkali izolací.

V tunelu s fóliovou hydroizolací vytvořila definitivní

ostění 300 mm silná vrstva betonu ukládaná do bednicího

vozu ve směru od západního portálu na východ. Ve směně

Metrostavu na něm pracovalo 15 zaměstnanců divize 5 –

osm na bednicím voze, tři u betonárny, dva v údržbářské

hale a dva elektrikáři. „Na stavbě jsme atypicky nasadili

Metrostav_10_2016.indd 1

další bednicí vůz pro profil nouzového zálivu. Kdybychom

použili jen jeden pro typický profil, jak jsme původně

plánovali, stavba by nabrala skluz další měsíc, a to jsme

si nemohli dovolit,“ vzpomíná Ing. Břichňáč. „Manipulace

s druhým vozem ale byla velice složitá. Nejen při přejezdu

výrazně větší formy mezi nouzovými zálivy, kdy tunelem

nešlo projet (foto č. 1), ale i při betonáži bloků přiléhajících k čelním stěnám zálivu. Podvozek vozu jsme totiž

museli přesunovat nezávisle na jeho obálce,“ dodává.

K výborným povrchům definitivního ostění, jehož

vzhled stavební dozor velmi oceňuje, přispěla mobilní betonárna u portálu, která zajistila vynikající kvalitu betonových směsí. „Pro velké projekty je taková výrobna velkým

přínosem. Zajistí absolutní kontrolu nad zpracovatelností

betonových směsí a umožní pružně reagovat na požadav-

2

–red–, foto Václav Pancer

ky přímo na stavbě. Betonárna, co sloužila nám, už dnes

stojí u tunelu Ovčiarsko na dálnici D1, kde ji bude využívat

Doprastav,“ doplňuje Ing. Břichňáč.

Dnes už bednicí vůz z Poľany čeká na nasazení u tunelu Žilina na dálnici D1, kde za Metrostav pracuje tým

divize 5 vedený Ing. Andrejem Korbou. Na Poľaně stavbaři

demontují bednicí vůz pro nouzový záliv, ve štole betonují

vozovku a hloubenou část u východního portálu, kde jsou

už konstrukce tunelu hotové (foto č. 2). Práci brzy završí

úpravy portálů včetně gabionových opěrných stěn.

–red–, foto archiv stavby

10.06.16 14:45