14. června 2016 / 10 / XXVIII
Noční koncert na dálnici D1 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Ptáme se: Ing. Martina Řediny, MBA,
vedoucího provozu divize 4 str. 2
Divize 4 má druhou sestavu finišerů
pro pokládku CB krytu str. 3
Soukolí na Palmovce str. 3
Fotoreportáž: Podzemní stavby Praha
pro 555 odborníků z 37 států str. 4
Viktorka dorazila do Plzně
Archeologický průzkum odhalil
pozůstatky historie str. 4
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Gratulace kolegům do Švýcarska
Prvního června byl uveden do provozu nejdelší tunel
na světě – 57 km dlouhý Gotthardský úpatní tunel, který
výrazně zrychlí cestu vlakem mezi Curychem a Milánem.
Jeho otevření byla věnována zasloužená pozornost
a Metrostav se přidává ke gratulacím kolegům.
Fasáda roku
V 16. ročníku soutěže, v níž
odborná porota i laická
veřejnost hodnotily
stavební díla z hlediska
fasády, vyhrál kategorii
Novostavba nebytového
objektu pavilon N interních
oborů Slezské nemocnice v Opavě, jehož stavbu řídil tým
Ing. Michala Rádka ze Severomoravského regionu divize 1.
Setkání ocelářů
V Karlově Studánce se
závěrem května uskutečnila
dvoudenní 18. odborná
konference věnovaná
problematice ocelových
konstrukcí. Metrostav byl
opět jedním z jejích hlavních
partnerů a Ing. Libor Švec z provozu ocelových konstrukcí
divize 3 obohatil program jednání o prezentaci týkající se
stavby železničního mostu přes Vltavu u Boršova (foto),
jehož konstrukci vloni vyrobila divize 3 a vysunula divize 4.
Osádka konvertibilního zeminového štítu Viktorie vedená týmem Ing. Štefana Ivora z divize 5 prorazila 7. června v poledne do doubraveckého portálu. Tunelovací stroj tak dokončil
ražbu více než 4km jižního tubusu tunelu Ejpovice, který je součástí modernizace železniční trati v úseku Plzeň–Rokycany. Více informací najdete v příštích novinách.
Stavba metra v Římě se komplikuje
Při vykopávkách na trase metra C v centru Říma odhalili
Italové pozůstatky antické metropole. V hloubce pouhých
devíti metrů našli budovu pro římské legionáře z počátku
2. století našeho letopočtu. Stavba stanice blízko Kolosea
se tak výrazně zkomplikovala. Podle serveru Corriere della
Sera hrozí, že linka metra C nebude nikdy dokončena.
Do zimy bude hotovo
Pracovníci firmy BMO Tunnelsikring dokončili v květnu
podle harmonogramu práci v tunelu Veitastrond, i když
museli namontovat o polovinu izolací víc, než předpokládala smlouva. Stavba se tak rychle chýlí k závěru.
Na fotografii Ing. Pavla Bürgela z divize 5, který první
projekt Metrostavu v Norsku řídí, jsou patrné všechny
etapy izolatérských prací – rastr kotev, na nich upevněné
45 mm silné polyetylenové pěnové matrace proti vodě
a mrazu, výztužné sítě i protipožární ochrana stříkaným
betonem, jejíž horní vrstvu tvoří osm centimetrů speciálního betonu s polypropylenovými vlákny.
Paralelně s montáží izolací probíhaly v tunelu práce
v technických objektech a pokládka kabelovodů. V polovině května se rozeběhly i betonáže portálových částí, v červenci přijdou na řadu finální asfalty. Stavební
část protilavinových opatření Fv. 337 Veitastrondsvegen,
Skredsikring Bjørnebakkane og Lindeskreda, na nichž
divize 5 pracuje ve sdružení s místní společností Havnen
Anlegg, skončí v polovině září a celý úsek včetně tunelu
by měl jít do provozu koncem letošního listopadu.
Čas na stavbu tunelu Poľana se blíží ke konci
Potichu a bez prachu
„V pátek 13. května jsme se zpožděním pouhých 15 dnů
oproti harmonogramu úspěšně dokončili definitivní
ostění slovenského tunelu Poľana. Skluz díla, zaviněný
ražbami v horších horninových podmínkách, než očekával projekt, jsme stáhli o měsíc a půl nasazením druhého bednicího vozu do obou nouzových zálivů. Dnes
už věříme, že doženeme i zbytek a hotový tunel předáme ve smluvním termínu letos v říjnu,“ říká vedoucí
projektu za Metrostav Ing. Jiří Břichňáč z divize 5.
Téměř 900 m dlouhý tunel Poľana na dálnici D3 v úseku Svrčinovec–Skalité buduje od července 2014 sdružení
Metrostavu a Doprastavu prozatím v polovičním profilu
– obousměrný provoz povede pravou tunelovou troubou
s plochou výrubu cca 105 m². V místě levé trouby vzniká
úniková štola s profilem asi 17 m² a se třemi propojkami.
Další stavbu Metrostavu pro zdravotnický sektor zahájil koncem května tým Ing. Milana Hromádky z divize 6 v Českých Budějovicích. V průběhu následujících
deseti měsíců zmodernizuje pavilon Z v horním areálu
místní nemocnice.
„Vzhledem k tomu, že se stavba nachází uprostřed
nemocničního komplexu, bude velmi složité zajistit její
zásobování a vůbec celou logistiku. V sousední budově
je navíc lůžkové oddělení, proto budeme muset co nejvíc
omezit hlučné a prašné práce, kterých během stavby
bude samozřejmě mnoho. Věřím, že si s tím poradíme
stejně dobře jako kolegové z Metrostavu při podobných
zakázkách před námi,“ říká Ing. Hromádka.
Pavilon Z prošel asi před dvaceti lety pouze částečnou
rekonstrukcí a současným potřebám urologického a gynekologického oddělení přestal vyhovovat. Čeká ho proto
komplexní přestavba a vybavení novými instalacemi a sítěmi. Zvenku jej doplní nadzemní spojovací chodba do tří
sousedních pavilonů a čtyři výtahy.
Největší stavbu roku v Nemocnici České Budějovice
zahájil 30. května slavnostním poklepem předseda jejího
představenstva MUDr. Břetislav Shon, první náměstkyně hejtmana Jihočeského kraje Mgr. Ivana Stráská
a Ing. František Bostl, vedoucí oddělení stavebních investic nemocnice (foto zleva). Za Metrostav se akce zúčastnil
i oblastní ředitel pro Jihočeský kraj Ing. Martin Stašek.
1
Definitivní ostění mají hotová obě podzemní díla.
Ve štole jej tvoří stříkaný beton s polypropylenovými
makrovlákny. Tuneláři ho dokončili 17. dubna směrem
od východního portálu na západ. Po třech týdnech zajistili
i propojky, když jejich přechod k tubusu nastříkali izolací.
V tunelu s fóliovou hydroizolací vytvořila definitivní
ostění 300 mm silná vrstva betonu ukládaná do bednicího
vozu ve směru od západního portálu na východ. Ve směně
Metrostavu na něm pracovalo 15 zaměstnanců divize 5 –
osm na bednicím voze, tři u betonárny, dva v údržbářské
hale a dva elektrikáři. „Na stavbě jsme atypicky nasadili
Metrostav_10_2016.indd 1
další bednicí vůz pro profil nouzového zálivu. Kdybychom
použili jen jeden pro typický profil, jak jsme původně
plánovali, stavba by nabrala skluz další měsíc, a to jsme
si nemohli dovolit,“ vzpomíná Ing. Břichňáč. „Manipulace
s druhým vozem ale byla velice složitá. Nejen při přejezdu
výrazně větší formy mezi nouzovými zálivy, kdy tunelem
nešlo projet (foto č. 1), ale i při betonáži bloků přiléhajících k čelním stěnám zálivu. Podvozek vozu jsme totiž
museli přesunovat nezávisle na jeho obálce,“ dodává.
K výborným povrchům definitivního ostění, jehož
vzhled stavební dozor velmi oceňuje, přispěla mobilní betonárna u portálu, která zajistila vynikající kvalitu betonových směsí. „Pro velké projekty je taková výrobna velkým
přínosem. Zajistí absolutní kontrolu nad zpracovatelností
betonových směsí a umožní pružně reagovat na požadav-
2
–red–, foto Václav Pancer
ky přímo na stavbě. Betonárna, co sloužila nám, už dnes
stojí u tunelu Ovčiarsko na dálnici D1, kde ji bude využívat
Doprastav,“ doplňuje Ing. Břichňáč.
Dnes už bednicí vůz z Poľany čeká na nasazení u tunelu Žilina na dálnici D1, kde za Metrostav pracuje tým
divize 5 vedený Ing. Andrejem Korbou. Na Poľaně stavbaři
demontují bednicí vůz pro nouzový záliv, ve štole betonují
vozovku a hloubenou část u východního portálu, kde jsou
už konstrukce tunelu hotové (foto č. 2). Práci brzy završí
úpravy portálů včetně gabionových opěrných stěn.
–red–, foto archiv stavby
10.06.16 14:45