Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 10/2016, Strana 2
Metrostav Metrostav 10/2016, Strana 3
Divize 4 má druhou sestavu finišerů pro CB kryt
Zdotazu kvideu o pokládce cementobetonového (CB)
krytu na Facebooku Metrostavu je patrné, že málokdo
ví, jak finišer, či spíš sestava finišerů (foto firmy He-
lirecord), pracuje. Tým Ing. Zdka Ludka z divize4
postupuje při modernizaci dálnice D1 následovně:
Původnívybouraný CB kryt se předrtí, rozídí a vyrobí
se zněj podklad nového krytu – cementová stabilizace.
Kropicí vůz ji zvlhčí, aby CB krytu neodnímala vlhkost.
Sklápěče navezou beton – ten pro spodní vrstvu shrub-
ším kamenivem vyklopí před první finišer, ten pro hor
vrstvu sjemnějším kamenivem přemístí pásovým do-
pravkem za něj před druhý finišer.
Silničáři osadí na cementovou stabilizaci v místě bu-
doucích příčch spár drenážní profily zgeokompozitu.
Radlice 1. finišeru rozprose spodní vrstvu betonu.
Stroj ji zhutní a upraví do tl. 220 mm aproměnné šířky
11,5/11,75/12 m. Dle budoucího srořezu zavibruje
do betonu v příčném směru kluzné trny avpodélném
kotvy. Ty ve starém krytu nebyly, a proto byl jak valcha.
Druhý finišer rozhrne a zhutní horní vrstvu betonu
aurovná ji do tloušťky 50 mm a stejné šířky, jakou má
spodní vrstva. Povrch betonu upraví oscilační trám
stroje, za ním tažená dokončovací pánev jej dohladí.
Z pomocné lávky, vlené za druhým finišerem, je mož-
né rně opravit drobné povrchové vady krytu.
Třetí finišer provede posik zpomalovačem tuhnu,
aby na povrchu CBK tvrdlo cementové mléko pomaleji.
Následuje čtyř- až 12hodinová technologická pauza,
vníž se zkouší nejvhodnější okaik pro tzv. vymetání.
Následuje vykartáčování povrchové vrstvy cementové-
ho mléka strojním kartáčem, protože povrch krytu mu
t podle požadavku investora z vyvaného kameni-
va, aby zajišťoval dostatečné protismykové vlastnosti.
Zařízení nesené traktorem provede parotěsný postřik
na ochranu povrchu krytu proti rychlému odparu vody.
Na krytu se podle spárořezu vyznačí poloha příčných
apodélných dilatních spár (příčné jsou po 55,5 m,
podélné dle šířky vozovky a požadavků projektu), které
řezačky s diamantovými kotouči chlazenými tlakovou
vodou vyřežou a vdruhém kroku rozšíří pro usnění.
Podélné a příčné spáry se utěsní hotovými profily nebo
za horka asfaltovou zálivkou.
Nakonec další finišery provedou podél dálnice monoli-
tické odvodnění celé konstrukce CBK.
„Položení CB krytu je rychlá zálitost, logistika apříprava
stavby je ale velmi dlouhá a náročná i kli velké spotře-
bě betonu. Navíc nás omezuje počasí a pci komplikuje
stoupání, klesání či velký příčný sklon trasy. Přesto ne
lo, jak potvrzují zkoušky společnosti SQZ, odpovídá
náročným požadavkům investora,“ říká vedoucí střediska
betonových vozovek divize 4 Ing.Jan Růžička. CBK může
divize 4 od května pokládat na dvou místech naz – po-
řídila si totiž druhou sestavu finišerů. Má kdispozici ta
i vlastní mobilní betonárny a kamenivo od firmy BES.
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
Nový sklad pro značku RAKO vChlumčanech
Metrostav zahájil letos v dubnu stavbu distribučního
askladovacího centra společnosti LASSELSBERGER.
Nová skladová kapacita vzniká napozemcích investora
vtěsné blízkosti výrobního závodu vpmyslové části
obce Chlumčany, asi 15 km jihozápadně odPlzně.
Firma, jež převzala arozvíjí tradici znky RAKO, patří
mezi největší výrobce obkladových materlů vEvropě.
VČesku má celkem pět závodů navýrobu keramických
obkládaček adlaždic – v Chlumčanech, Lubné u Rakovní-
ka, Horní Bříze, Podbanech a v Borovanech.
Výstavbu distribučního centra v Chlumčanech zajišťu-
je divize 6 jako lídr projektu vesdružení sdivizí 1. Spol-
nost Pragis realizuje pilotové založení objektů asvé práce
zahájila 1.června prováděním pilotové kotvené sny.
Nastaveništi již byly částně dokončeny hrubé te-
nní úpravy – demolice objektů alikvidace náletových
evin – astavbaři provádějí přelky energetických sítí,
které komplikuje fakt, že ojejich uložení neexistuje přesná
dokumentace, ito, že pro zachování výroby jejich funkč-
nost nesmí být přerušena.
Jednou znejdůležijších byla přeložka plynu (STL DN
400), jež ostré přepojení se podařilo během jediné šesti-
hodinové odstávky. Výroba keramiky, která se bez plynu
neobejde, tak mohla pokrátkém přerušení pokrovat.
Terénní úpravy zahrnují odvoz velkého mnství od-
padů. „Čeká nás příprava území, kde část objektu bude
vzářezu ačást vnásypu, ato vstě, kde se ukdaly
odpadní materly,“ připomíná vedoucí projektu Ing.Jo-
sef Holada. Plocha staventě se několik let nevyívala
abyla porostlá plevely análety dřevin. Vminulosti sloužila
jako skládka zemin aminerálních surovin, které se nedaly
využít pro výrobu keramických výrobků anejsou využi-
telné ani při stavbě pro provádění násypů vgeotechnicky
složitých základových poměrech.
Distribuční a skladovací centrum (vizualizace) počí-
tá sitnou plochou téměř 30 tisíc m² a obestaným
prostorem 286317 m³. Bude se skdat ze dvou částí:
jednopodlažního blokového skladu pro ukládá palet
ajednopodlažního regálového skladu. Maximální kapacita
skladu bude 65 tisíc palet. Soástí blokového skladu bu-
de iadministrativní třípodlažní vestavba se zázemím pro
zaměstnance avedení centra, nakládací můstky apod.
Stavba vChlumčanech má být podle harmonogramu
dokončena k31. březnu příštího roku. Investor si však
eje kratší termín – ato ukončení do20. prosince 2016.
„Splnit objednatelem požadovaný termín bude vůbec nej-
ročněí úkol,“ uzavírá Ing.Holada.
Blanka Růžková, vizualizace stavba
Tři zazky přímo inepřímo spojené svodou
Hned tři zazky zároveň řídí vsoučasné době vedoucí
projektu Ing.Michal Kratěna zdivize 6. Jeho tým pra-
cuje jednak naopravě vodního díla Vír vúdolí Svratky,
pak také rekonstruuje hotel Sázava nedaleko Žďáru
nad Sázavou avedle toho idrž Neškaredice uKutné
Hory. Práce natřech stavbách není pro něj ajeho tým
ničím novým, už vminulosti koordinoval Ing.Kratěna
kolik projektů najednou. Ztěch tří současných pova-
žuje zanejzajímavější obnovu vodho díla Vír.
„Rekonstrukce vodho díla Vír (foto č. 1) je pro mne
osobně nejzajímavěí, protože jsem díky této stav
musel překonat svůj strach zvýšek,“ říká Ing.Kratěna.
Jeho tým totiž provádí sanaci mostních pilířů vevýšce až
66 metrů nad zemí. Musí při ní odstranit zdegradovanou
vrstvu a zasanovat ji síkanými betony. Loni stavbaři
dokončili první etapu, tedy celkem tři mostní pilíře, letos
es léto je čekají další dva azeď, která se táhne odbřehu
hráze. „Sanaci můžeme kli nepříznivým klimatickým
podmínm naVysočině provádět jen odzátku května
dokonce září,“ vysvětluje Ing. Kratěna. Vzhledem kto-
mu, že stavební pce jsou rozděleny do kolika etap
v letech 2015 až 2019, může tým divize 6 pracovat pouze
naté části díla, kterou určil investor Povodí Moravy pro
konkrétní rok. „Ato ipřesto, že bychom byli schopni letos
provést daleko věí objem prací,“ doplňuje Ing.Kratěna.
K vodohospořským stavbám, na které se divize 6
v minulosti hlavně sousedila, paí i oprava výpustního
objektu nádrže navodním díle Neškaredice nedaleko Kut-
né Hory. Podokoení tohoto dalšího projektu Ing.Kratě-
ny se nejen zvýší retenční funkce nádrže, ale také ji doplní
moderní technologie pro řízené vypouštění.
Třetí zakázka má rovž něco společného svodou,
ikdyž pouze svým názvem. Jedná se totiž orekonstrukci
hotelu Sázava (foto č. 2) nedaleko Žďáru nad Sázavou.
Jde o kompletní přestavbu staré budovy, ze které zů-
stanou zachovány pouze nepoškozené nosné konstrukce.
Hotel původně využívala krekreaci armáda, ale již několik
let chátral,“ říká Ing.Krana. Stavbaři proto museli nejpr-
ve zbourat nevyhovující příčky, odstranit původní rozvody
ipoškozené části budovy. „Vsoasnosti budujeme nové
svislé konstrukce arozvádíme instalace avzduchotech-
niku,“ uvádí Ing. Kratěna. Modernizace hotelu by měla
skoit vúnoru příšho roku. Vedoucí projektu nicméně
dou, že jeho tým bude pokrovat inadalších zaz-
kách, které vdané lokalitě stejný investor plánuje.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
METROSTAV SLAVÍ 45 LET SVÉ EXISTENCE
Soukolí ve vestibulu stanice Palmovka
Pražská Libeň má bohatou průmyslovou tradicí. Do
moderch dějin se ale také zapsala díky jedné z vů-
bec prvních tramvajových linek, na nichž byl provoz
obsluhon elektrickými vozy. Pravidelné spojení na
trati mezí Libní a Karlínem, kterou elektrifikovala fir-
ma Frantka Kříka, bylo zahájeno 19.března 1896.
A právě tento významný historický milník se rozhodli
ipomenout auti stanice metra Palmovka.
estože byla stanice koncipována jako přestupní
uzel mezi tramvajovou, městskou a příměstskou auto-
busovou dopravou, bylo zde umělecké dílo umístěno
atypicky, do středu vestibulu. Je totiž dostatně pros-
torný a plynulost pohybu cestujících zůstala zachována.
Plastika, spočívající na podstavci uprostřed širokého
schodtě, má název Soukolí. Bltivé plochy ocelových
kuželů, sestavených do dynamické kompozice tak, aby
připomínaly převody ozubených kol, mají evokovat in-
dustrlní a dopravní charakter této pražské čtvrti.
Sám autor, akademický sochař a designér Alexius
Appl (*1944), jenž plastiku z nerezové oceli vypraco-
val v letech 1989–1990, má kprůmyslovým motim
velice blízko. Mezi léty 1967–1972 studoval na Vyso
škole uměleckoprůmyslové v Praze, později nastoupil
do zlínského ateliéru Zdeňka Kováře, kde se zaměřil
na navrhování tvarů strojů a nástrojů anavázal tak na
rodinnou tradici strojírenské firmy Petr Appl.
Průmyslový design tvoří hlavní část jeho tvorby.
Krom mnoha produktů pro přední výrobce nářadí na-
vrhoval drážní montážní vozy, autobusy a jiné stroje
apřístroje. V devadetých letech se věnoval také navr-
hování světelných těles do mnoha historických prostor,
například do pražského Kolowratského paláce. Jeden
světelný objekt navrhl také v roce 1991 do vestibulu
stanice metra Lužiny. Nebyla to jeho první pce na ná-
vrhu umělecké instalace v prostorách vestibulu stanice
metra. Již v roce 1987 získal druhé místo v soutěži na
plastiku pro stanici Radlická.
Applovy sochařské práce se vyznačují střízlivostí
tvarů, povětšinou odvozených zgeometrických objektů,
a důrazem na užitý materl, jímž je nejčastěji l
zlatý či stříbrný kov.
Jakub Potůček
metrů měří tunel Ejpovice, jehož jižní troubu prorazil
7.června razicí št nazvaný Viktorie. Ražby provádějí
tuneláři divize 5 řízení týmem Ing. Štefana Ivora.
1 2
Metrostav_10_2016.indd 3 10.06.16 14:45
Metrostav Metrostav 10/2016, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 10/2016, Strana 1
Metrostav Metrostav 10/2016, Strana 2
Metrostav Metrostav 10/2016, Strana 3
Metrostav Metrostav 10/2016, Strana 4
Metrostav Metrostav 10/2016, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 10/2016, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 10/2016, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 10/2016, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (397 ms)

Rendering Strana 4 (102618): (0/1) (102 ms)

Rendering Strana 3 (102615): (0/1) (92 ms)

Rendering Strana 2 (102612): (0/1) (92 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2960/vth118948-1.jpg (3x)

 i2960/vth118951-1.jpg (3x)

 i2960/bg102615.svg

 i2960/vth118954-1.jpg (3x)

 i2960/vth118946-1.jpg (2x)