Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 10/2018, Strana 1
Metrostav Metrostav 10/2018, Strana 2
VTrenčíně startuje TreBuChET
Pod zkratkou vtitulku se skrývá nejen velký středověký
katapult, ale imezirodní projekt Trenčín, Bučovice,
Chránime Európske Tradície, který má zapodpory EU
zatraktivnit čtyři historicky významné lokality – dvě
ve slovensm Trenčíně a dvě v moravských Bučovi-
ch. Vúterý 5. června došlo keslavnostnímu poklepu
nazákladní kámen ujeho první stavby.
Tým Milana Marka zdivize 8 zpřístupní jižní opevnění
Trenčínsho hradu (foto). To bylo vminulosti pro hrad
klíčové, činilo ho nedobytným. To však nyní neplatí, na-
opak je snaha ukázat návštěvkům další prostory pat-
ky, dokterých nahlédnout nemohli. Vrámci rekonstrukce
opevnění se u jních hradeb vybuduje nový vstup se
samostatnou pokladnou. „Hrad tak bude svou zpřístup-
něnou plochou patřit knejvětším naSlovensku,“ radoval
se během akce slavnostho poklepání Peter Martinisko,
ředitel Trenčínsho muzea, které má hrad ve sprá.
ZaMetrostav se klavka chopil Ing.Ivan Škripeň, vedou
jeho organizační složky Bratislava.
Zatajemstvím hradch příkopů
Co vrámci rekonstrukce proběhne? Kromě oprav jních
hradeb včetně přestavby dřevěných schodišť projekt ta
zahrnuje výstavbu nového mostu arekonstrukci Mlýns
že. Právě skrze ni vznikne nový vstup doTrenčínského
hradu. Porekonstrukci, jak naznačil Peter Martinisko, do-
jde krozšíření stávach plochy areálu occa 30procent.
m Milana Marka začne brzy pracemi nanové přístu-
pové cestě azajistí ochranu stávajících archeologických
lokalit. „Nebude snadné se vypořádat spožadavky památ-
kářů, jelikož jde onárodní kulturní památku Slovenska.
Stávající zdi jsou nyní neístupné ahradní příkopy jsou
zasypány, ale my je obnovíme dopůvodní podoby. Vtéto
souvislosti se očekává výskyt archeologických nalezť,“
popisuje vedoucí projektu Milan Marek.
Pracemi najižním opevnění zde tým Metrostavu ne-
končí. Naváže daí zakázkou naTrenčínském hradě, kde
provede opravu administrativní budovy, tzv. Skleníku.
David Kalců, foto Trenčiansky samospráv-
ny kraj (TSK)
Bodujeme v dopravě
V Betlémské kapli byly 14. června slavnostně vyhlá-
šeny vízné projekty soutěže Česká dopravní stavba,
technologie, inovace roku 2017. Metrostav přihlásil
hned čtyři svá významná díla a uspěl.
Za naši firmu soutěžily tyto projekty: rekonstrukce
střech nástupišť železnní stanice Praha hl. n. (foto č. 1
ač. 2), silnice I/44 Červenohorské sedlo – jih (foto č. 3
ač. 4), plavební komora u jezu Hněvkovice a modernizace
jezu Hněvkovice (foto č. 5) arekonstrukce rejd plaveb
komory Kořensko (foto č. 6). V případě zastřešení nej-
významnějšího pražského nádraží šlo o rekonstrukci
historické, památkově chráněné budovy. Modernizace
I/44 spívala především vrozšíření vozovky avdopl
bezpečnostních prvků silnice. Obě vodní díla se moder-
nizovala v rámci dokončení vltavské vodní cesty v úseku
VD Hněvkovice – Týn nad Vltavou.
David Kalců, foto Petr Adámek, Jan Luxík
aarchiv staveb
Ing.Lenky Svobodové,
šéfredaktorky novin Metrostavu
Podvacti letech opoušte noviny Metrostavu. Sja-
kými pocity?
íjemmi. Uzavírám práci, kterou jsem měla ráda,
ařím, že jsem ji dělala doe. Když se ohdnu zpět,
m zasebou čistý sl. Budou mi sice chybět nejblší
kolegové, ale zase namě čeká návrat kestarým přátem,
na něž mi nezbýval čas, a setkání s novými, na které,
doufám, jtě naram. Když něco končí, něco začíná…
Jak se za ce než desetiletí příprava a vlastně ce
firemní noviny změnily?
Postránce výroby se vposledních letech díky vývoji počí-
tačové techniky zrychlila azjednodušila sazba ikorektury,
ale hlavně předávání podkladů. Odpadly cesty autem
ačlověk víc přirostl kžidli v kanceláři. Skype dnes umož-
ňuje pizovat rozhovory zočí doočí pocelé Evropě, aniž
by dialogu ubral naautenticitě. Online překlade dovolu
zpracovávat informace třeba vislantině. Otom všem se
m předcdm ani nesnilo. Zhlediska obsahu potom
každé noviny korují dobu, ve které vznika. Takže ty
firemní se posunuly zobdobí, kdy bylo velkých témat ne-
počítaně, až kčíslům, kam se náměty imezi drobnějšími
zakázkami hledaly složitěji. O sponzorských aktivitách
ani nemluvě. Věřím, že se už zase bská nalepší časy.
Najaký článek či rozhovor budete nejvíce vzponat?
Jeden konkrétní text nebo rozhovor se těžko vybírá. Ikdyž
se stalo, že některé články vznikaly obtížji než ji, ve-
směs to byla práce příjemná ahlavně slidmi, ktí ovládali
svoji profesi aměli co sdělit. Tak bych sš připomněla
setkání se zajímavými osobnostmi mimo Metrostav, třeba
rozhovor sprofesorem Zdenkem Eisensteinem nebo ar-
chitektkou Alenou Šrámkovou či mnohaletou spolupráci
srychlobruslařkou Martinou Sáblíkovou.
Co se vám zata léta podařilo? Naco jste nejvíc pyšná?
Mysm si, že se mi podařilo přesdčit vedoucí projektů –
určitě ne všechny, ale snad většinu – že jim příprava člán-
ku dofiremch novin nemusí zabrat moc času. Výsledek
potom pože nejen Metrostavu, ale zejna představí
jejich vlastní práci aocení projektový tým.
Celých 12 let vyczely noviny podle harmonogramu.
Jak jste to zvládala?
la jsem velké štěs, že mi vydrželo zdraví, adrobné ne-
duhy se stihly vešit během víkendů čidovolech. Navíc
moderní technika umožňuje v nejhorším případě práci
zdomova… Ataké jsem měla skvělé spolupracovníky –
uvnitř firmy imimo ni – naněž jsem se mohla spolehnout,
atouto cestou jim děkuji.
Pomohlo vám, že jste vzděláním stavařka?
Určitě. Noviř je zprosedkovatel, který vrůzných obo-
rech činnosti sbírá i ořuje informace a „překládá“ je
dojazyka srozumitelného laické veřejnosti. Má to ovšem
ten háček, že tisk čtou iodborci, atak by článek měl být
po obsahové stránce co nejpřesjší. Proto je vzdělá
voboru, oněmž člok píše, obrovská výhoda, prote
pak lépe rozumí podklam. Vystudovala jsem ale jen
pozemní stavby – ato už před 37 lety – které mě naily
pouze část staviny. Mezi jimi třeba rozumět technic-
kým zprám či výkresům adět, že drumu nadzem-
nímu podlaží se obvykle říká první patro. UMetrostavu
jsem ale raději psala o dopravch dílech nebo velkých
konstrukch, které voboru paí mezi špičku. Atam jsem
se pád musela učit něco nového nebo moderněího
odspeciálního zakládání přes tunelování pomocí razicích
štítů poletmou betonáž mostů… Ato mě bavilo. Kole-
gové, kteří mi pomohli alespoň vté novinářské úrovni
„dostudovat“, si zaslouží poděkování zatrpělivost.
Odczíte naodpočinek. Přestože vím, že budete mít
práci svýchovou Verunky, štěněte chodského psa, na-
jdete si čas poradit apomoci vašemu nástupci?
Když bude mít zájem, tak ráda. Ale určitě jen pomoci, ne
poradit, to si mysm, že nebude potřebovat. Metrostav
ale vždycky byl, je abude mojí srdní záležitostí aráda
se oněm budu dozvídat další zamavé věci atlumočit je
čteřům. Takže se vlastně neloučím.
Za rozhovor děkuje PhDr. Milan Srb
strana 2
PME SE
1
Náročnáražba tunelu Spitzenberg pokračuje
Sdružení společností BeMo Tunnelling GmbH, Sub-
terra a.s. apartnera nazemní práce firmy Stutz GmbH
od června 2017 pracuje na stavebním objektu tunelu
Spitzenberg ailehho úseku dálnice. Akce pro
v rámci novostavby dálniční tepny A44, která spo
sta Kassel aEisenach vNěmecku, vespolkové zemi
Hesensko. Při ražbě se objevilo nemalé překvapení.
Dotčený úsek dálnice vdélce přibližně 60 km je sohle-
dem namorfologii tenu anasměrové vedení trasy mimo
obce de facto soustavou tunelových amostních staveb
scelkovými náklady zhruba 1800 milionů eur. Tunel Spi-
tzenberg zahrnuje dva přibližně 600 metrů dlouhé para-
lelně lící tunelové tubusy se dma příčnými chodbami.
Obě tunelové trouby procházejí kopcem Spitzenberg,
s maxilním nadložím 40 m. Oblast dotčená stavbou
tunelu zhlediska regionální geologie paí dosední čás-
ti Hesenské úžlabiny anaczí se vjejí jihozápadní části
vdolním toku řeky Werry.
Obě partnerské společnosti BeMo Tunnelling aSub-
terra zodpovídají vrámci sdružení pod technickým aeko-
nomickým vedením BeMo za provedení tunelářských
prací (foto č. 1). Projekt započal loni v lednu projekční
a přípravnou etapou a zhotovením obou předzářezů
na portálech. Vlastní razicí práce bylo mné zahájit
včervnu 2017. Geologie, nakterou stavbi narazili vpří-
portálové oblasti tunelu, se ukázala odpočátku extrémně
ročná. Jen díky maximálnímu vyití všech vystrojo-
vach prvků ačlenění výrubu, které projektant BeMo za-
pracoval doprojektu způsobu ražby ascmat vystrojení,
jsme dokázali zdárně zvládnout prvch přibližně 30 tm
tunelu uzápadní tunelové roury.
Geologické pory si vyžádaly změnu projektu
Na30. tunelovém metru se raziči setkali sneíjemnou
komplikací: geologické poměry se výrazně změnily ado-
šlo málem k selhání čelby. Sdružení se tedy společně
sinvestorem dohodlo popřechodnou dobu nazastavení
práce a bylo nutné přepracovat provácí projekty tak,
aby odpodaly vzniklým geologickým poměrům.
Technické kanceláři BeMa vInnsbrucku se svelkým
nasazením podařilo vnejkratší mné době zapouch
6týdnů přepracovat provácí projekt ražeb atyto změ-
ny ještě nechat schválit investorem. Odté doby probíhají
ražby vtěchto geologicky obtížch oblastech úsšně
zapomoci mikropilotoho deštníku (foto č. 2) asdvoji-
tými bočními štolami.
Nakladě geologicky podmíněných prodlení budou
razicí práce trvat pravpodobně ještě dokonce tohoto
roku. Dokoení vnitřního pště tunelu ainstalace tech-
nologií jsou naplánovány narok 2019.
Zdař bůh! Martin Fischer, Robert Dostál
2
1
2
3
4
5
6
Zhistorie hradu
Trenčínský hrad, který kdysi nesl názvy jako de
Trenchin (1193), Trincinensis (1208) či Trinchiniensis
(1229), je chráněnou národní kulturní památkou
Slovenska. Založen byl pravděpodobně namístě
hradiště (opevněného sídla zobdobí neolitu až raného
středověku). První prokazatelnou stavbou nanávrší
byla kamenná obytná věž arotunda z11. století,
kdy hrad sloil naochranu Uherského království
azápadního pohraní.
Metrostav_10_2018.indd 2 14.06.18 14:06
Metrostav Metrostav 10/2018, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 10/2018, Strana 1
Metrostav Metrostav 10/2018, Strana 2
Metrostav Metrostav 10/2018, Strana 3
Metrostav Metrostav 10/2018, Strana 4
Metrostav Metrostav 10/2018, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 10/2018, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 10/2018, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 10/2018, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (354 ms)

Rendering Strana 3 (102422): (0/1) (348 ms)

Rendering Strana 2 (102419): (0/1) (394 ms)

Rendering Strana 1 (102417): (0/1) (393 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2914/vth118595-1.jpg (2x)

 i2914/vth118597-1.jpg (2x)

 i2914/bg102419.svg

 i2914/vth118600-1.jpg (2x)

 i2914/vth118604-1.jpg