strana 4

Nejvyšší v republice

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

Otázka prestiže

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

Na vrcholku nedávno zprovozněného výrobního bloku

Elektrárny Ledvice (ELE), jehož stavební část vybudovala divize 8, zpřístupnilo letos na jaře informační

centrum ČEZ rozhlednu. Návštěvníci tak mohou z její

144metrové výšky obdivovat nejen okolní krajinu, ale

také ocenit náročnou práci zaměstnanců Metrostavu.

Prosklená vyhlídka s ochozem vyrostla na pravé ze

dvou 140 m vysokých komunikačních věží (foto), které

obsahují schodiště, výtahy a šachty pro evakuaci obsluhy

a podpůrnou technologii přilehlé moderní kotelny.

Na nejvyšší oficiální rozhlednu v České republice jede

do 28. patra výtah, odkud návštěvníci musejí vystoupat

ještě 46 schodů. Pokud by chtěli jít pouze pěšky, museli

by jich navíc zdolat ještě 773.

Díky své poloze mezi Českým středohořím a východním úpatím Krušných hor nabízí rozhledna jedinečné

výhledy na okolní krajinu. To ale není vše. „Jsem rád, že

se v elektrárně spojil průmysl s turistikou, což není úplně

obvyklé. Náš kraj je krásný, turistika zde každoročně roste

a věřím, že tato rozhledna sem přiláká další návštěvníky.

Shora je z ní k vidění dokonce i nejnižší místo České republiky, dno lomu Bílina,“ uvedl při slavnostním otevření

vyhlídky hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček.

Ve zkušebním provozu od července do konce srpna

letošního roku bude rozhledna přístupná od úterý do soboty v 8, 10, 12 a 14 hodin, a to vždy s průvodcem a maximálně pro desetičlennou skupinu. Děti přitom musejí být

starší šesti let a do 15 let smějí nahoru jen v doprovodu

rodičů nebo jiné odpovědné osoby.

Přístup na ledvickou rozhlednu je možný po návštěvě

Infocentra ELE a pouze na základě předchozí rezervace

(tel.: 411 102 313, e-mail: infocentrum.ele@cez.cz). Více

informací naleznete na webu www.cez.cz.

Metrostav opět nechyběl mezi firmami, jejichž zástupci 29. května převzali v Obecním domě prestižní ocenění Bezpečný podnik. Osvědčení od Státního úřadu

inspekce práce získala naše firma už posedmé.

Již dávno jsme překročili hranici nastavení systému

bezpečnosti práce a mohlo by se zdát, že je tedy systém

v Metrostavu zavedený a stačí ho pouze udržovat.

To ale není přístup manažerů naší společnosti. Neusnuli jsme na vavřínech, dbali na trvalé zlepšování a udělali jsme dobře, protože požadavky kontrolních úřadů,

jako je Hasičský záchranný sbor, Hygienická stanice nebo

Báňský úřad, jsou stále náročnější. A to byl pouze výčet

organizací, jejichž kladné stanovisko bylo nutné získat pro

pouhou žádost o certifikaci.

Po jejím podání následovaly pečlivé kontroly inspektorátů práce. Celkem se prověření věnovalo jedenáct jejich

inspektorů, přičemž někteří kontrolovali více agend. Věnovali se zavedení systému řízení, personalistice, vzdělávání, BOZP na stavbě, bezpečnosti provozu technických

zařízení, provozování dopravy či bezpečnosti provozu

elektrických a zdvihacích zařízení.

Skloubení termínových požadavků inspektorů s časovými možnostmi bezpečnostních techniků a vedoucích

jednotlivých staveb mnohdy vyžadovalo zásadní přeorganizování práce, proto bychom chtěli ocenit nadstandardní

přístup zúčastněných při samotné prověrce a hlavně soustavnou péči, kterou bezpečnosti práce věnují.

Titul Bezpečný podnik jsme bez přerušení obhájili již

posedmé, a to díky všem zaměstnancům Metrostavu.

1

Ing. Šárka Konvičková

2

4

3

5

–red–, foto Patrik Paprika, Wikimedia

Vítězství v Bělehradě

V současnosti už bohužel neolympijská párová čtyřka

lehkých vah ve složení Jan Cincibuch, Milan Viktora, Jan

Vetešník a Jiří Kopáč – zaměstnanec divize 6 – zvítězila

v Bělehradě ve Světovém poháru ve veslování. Česká

čtveřice se představila i mezi „těžkými“ posádkami, kde

byla ve finále B druhá. Gratulujeme!

Metrostav sponzoruje dva přístroje Filtermac, které

jsou umístěné v prostorách stavebních fakult ČVUT

v Praze a VUT v Brně. Trvale je může využívat přibližně

4500 studentů a vysokoškolských pracovníků.

Z přístrojů si každý může zdarma natočit čerstvou

perlivou i neperlivou vodu nejvyšší kvality. Stačí si přinést

vlastní lahev. Všichni, kdo tak učiní a nekoupí si balenou

vodu v PET lahvích, ušetří, a navíc je může hřát i dobrý

pocit, že zbytečně neprodukují plastový odpad.

První Filtermac Metrostavu v Praze doplnil nedávno

druhý v moravské metropoli. O tom, jak oba slouží a kolik

půllitrových PET lahví ušetřily, vypovídá poslední měsíční

report, který personalistům zaslal Team Filtermac:

FSv ČVUT

23 720 lahví

FASV VUT

3152 lahví

Celkem už pomohl Metrostav ušetřit 253 372 PET lahví.

Setkání lídrů

6

7

8

9

První na trenažéru

Známe prvního vítěze soutěže na handbike trenažéru

v přízemí objektu Palmovka Park II. Za letošní květen byl

nejpilnější Ing. Karel Mezihorák z centrály Metrostavu.

Blahopřejeme mu a přejeme minimálně stejné nasazení

i v červnu. Soutěž potrvá do listopadu 2018.

Demolice frekventovaného mostu přes železniční trať v Lysé nad Labem

Pátý Ratolest Fest

Na pražské náplavce Rašínova nábřeží se v sobotu 26. května 2018 popáté uskutečnil sportovní,

kulinářský, umělecký a praktický festival pro děti ve

věku 0–14 let a jejich rodiče, kteří tu čerpali inspiraci

pro volný čas. Byla to zase paráda a my byli u toho.

Čtvrt milionu lahví

Most na silnici II/272, který u nádraží přímo nad několika vlakovými tratěmi spojuje dvě části města (foto č. 1),

byl během dubna a května zcela zbourán. Postarala se o to divize 4 pod vedením Ing. Richarda Rakouše, jenž

z celé náročné akce připravil zajímavé fotografie. Demolice probíhá v rámci velké rekonstrukce mostu. Původně

na místě stál most železobetonové konstrukce o devíti polích (foto č. 2), jenže byl v havarijním technickém stavu

a bylo výhodnější ho zbourat a postavit na jeho místě nový. Stavbaři museli mít předjednané výluky, protože veškeré

práce probíhaly nad frekventovanou tratí (foto č. 3): denně tudy projede 300 až 400 vlaků osobní i nákladní dopravy.

Most byl během demoličních prací podepřen provizorními podpěrami (foto č. 4) pro případ nestabilní konstrukce,

nebo že by došlo k neočekávané události. „Podpěry jsme umístili do míst, kde bylo možné mostní konstrukci příčně

uříznout,“ vysvětluje inženýr Rakouš. Části nosné konstrukce stavbaři vždy zavěsili na jeřáb, který je snesl mimo

most (foto č. 5). Měli přesně stanoveno, co se během noční výluky bude snášet a demontovat (foto č. 6) tak, aby se

vše bezpečně stihlo během krátkého přerušení provozu vlaků na té či oné koleji. Dělníci byli vždy přesně poučeni,

kam smějí vstupovat a v jakém prostoru se mohou pohybovat. Pozoruhodné byly práce na příčném řezání nosníku

mostu (foto č. 7), které se prováděly za pomoci speciální pily s diamantovým lanem (foto č. 8). Této v současné

době nejmodernější technologie se využívá k řezání masivních stavebních konstrukcí. Nový most se má podobat

původnímu s tím, že nad tratí bude nosná ocelová konstrukce, kterou dodají kolegové z divize 3. Pilíře nového mostu

vzniknou na místě původních, dělníci tak bourají také základy původních pilířů (foto č. 9).

Vedoucí manažeři Metrostavu se 4. června na Pražském hradě zúčastnili setkání vrcholných zástupců státu s řediteli a členy představenstev stavebních a projektových společností působících v České republice.

Na Setkání lídrů českého stavebnictví 2018 (foto) mezi

jinými promluvili předseda vlády České republiky Andrej

Babiš a ministr dopravy Dan Ťok. Pozvaní odborníci posluchače seznámili s aktuální situací na domácím stavebním trhu a nastínili jeho strategii pro období 2018–2021.

V Kvartální analýze českého stavebnictví Q2/2018,

kterou sestavuje společnost CEEC Research a s níž se

účastníci setkání seznámili, okomentoval stav oboru

také generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát: „Očekávám, že naše tržby mírně porostou, ale z důvodu loňského poklesu, a tím pádem nízké základny roku 2017. Ze

strany státu by českému stavebnictví nejvíce prospěla

kvalitní a objemově stabilní příprava veřejných zakázek,

která by umožňovala stavebním firmám predikovat další

vývoj oboru a umožňovala plánování jejich personálního,

technologického i technického rozvoje.“

–red–, foto CEEC Research

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 10/2018 vyšlo 18. 6. 2018 (11/2018 vyjde 3. 7. 2018) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. K. Hainzová, D. Kalců, DiS., Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. P. Půta, Ing. P. Řezáč,

Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravila Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Communication, s. r. o.,

Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_10_2018.indd 4

14.06.18 14:06