strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
1
Historická přehrada Husinec omládla
V jižních Čechách se na řece Blanici tyčí vodní dílo
pojmenované po nedaleké obci, tedy Husinec. Ačkoli
přehrada nepatří svou rozlohou mezi největší, zcela
určitě patří mezi nejkrásnější v jihočeském regionu
(foto č. 1). Teď je po rekonstrukci provozních uzávěrů
a spodních výpustí. Opraven je líc hráze a rekonstrukcí
prošly i technologie strojovny. Ojedinělé vodní dílo se
tak může pochlubit dalšími novými částmi.
Podobné projekty je třeba podle zkušených stavbařů
z divize 6 nepodcenit a pokud možno je dobře připravit.
Ale i sebelepší příprava nemusí zabránit problémům,
které se objeví nečekaně až při samotných pracích. Byl
to případ i vodního díla Husinec, jehož další fázi rekonstrukce měl tým Ing. Milana Hromádky z divize 6 původně
dokončit už letos v lednu. Během opravy se ale ukázalo, že
rekonstrukce vývaru bude pracnější i časově náročnější.
Místo aby podle původního plánu kamenný přeliv do vývaru stavbaři jednoduše vybourali a dozdili, rozhodli se
2
jej nakonec citlivě rozebrat, jednotlivé kameny zaměřit,
očíslovat, doplnit novými a osadit zpět.
„Kromě toho jsme zjistili nesvařitelnost stávajícího
litinového potrubí středové výpusti, která znemožnila
projektové řešení napojení nových uzávěrů. Nové části
jsme proto museli se stávajícím potrubím propojit pomocí
speciálních převlečných kusů navržených přímo pro tuto
rekonstrukci,“ popsal stavbyvedoucí Ing. Otto Hrodek.
Původní kameny daly stavbařům zabrat
I když práce trvaly řadu měsíců, nejnáročnější bylo
podle Ing. Hrodka vybourání prostoru spodní strojovny
(foto č. 2). Po vyřezání obvodů budoucích stěn lanovými
pilami začali stavbaři s bouráním, při kterém se kromě
původních betonů střídala masivní kamenná rovnanina
prolévaná betonem. „Kameny byly natolik kvalitní, že div
jsme si na nich nevylámali zuby,“ vzpomíná Ing. Hrodek.
A i když divize 6 a její pracovníci jsou skutečnými odborníky na rekonstrukce vodních děl, některé vodní stavby
dokážou překvapit. Stejně jako v Husinci, kde bylo nutné
demontovat původní pohony segmentových uzávěrů. „Při
jejich rozebírání nás překvapila jejich vynikající kondice.
Kdyby nebylo potřeba zmodernizovat celou technologii
a doplnit ji o další spodní uzávěry, jistě by tyto stroje
z konce třicátých let byly funkční ještě po další časy,“
myslí si Ing. Hrodek.
Stavbyvedoucí bude také rád vzpomínat nejen na průběh prací, ale především na přátelské prostředí, které
na stavbě panovalo. Jak ze strany investora Povodí Vltavy,
tak i na straně subdodavatelů.
Martina Vampulová, foto Jan Luxík
Nosné profily se musejí točit jako ježek v kleci
Letos v březnu zahájil tým Ing. Michala Osičky ze severomoravského regionu divize 1 rekonstrukci Muzea
Těšínska na Hlavní třídě v Českém Těšíně. Vzhledem
k tomu, že ji musí dopracovat v návaznosti na expozice,
bude muset mít hodně štěstí i trpělivosti, aby dílo dokončil v plánovaném termínu do září roku 2019.
„Dodavatel muzejních expozic totiž ještě není určený
a nepředpokládám, že bude známý dřív než v listopadu,“
vysvětluje Ing. Osička. „Navíc původní krov, který máme
z větší části pouze repasovat, napadli dřevokazní škůdci
víc, než předpokládal projekt. Nevyhovuje ani asi 20 let
staré statické zabezpečení objektu, a proto musíme kompletně vyměnit stropní konstrukce nad druhým patrem.
Pikantní je, že staré i nové profily budeme muset provlékat přes krov a i v interiéru se budeme potýkat s velmi
omezeným manipulačním prostorem. Transport materiálu
na stavbu navíc značně limitují malé šířky přístupových
komunikací,“ doplňuje. Komplikace způsobí i zásahy do
poškozených kamenných stěn a cihelných kleneb.
Výsledkem práce stavbařů bude částečně podsklepený čtyřpodlažní komplex vyhovující požadavkům 21. století. Historická uliční fasáda projde pod dohledem památkářů renovací a ta dvorní si oblékne zateplený plášť.
Interiér přestavěné budovy poslouží výhradně expozicím, protože Muzeum Těšínska získá administrativní zázemí v jiném objektu. Do suterénu se tak vejde geologická
a hornická expozice i s replikou historické štoly. Přízemí
(vizualizace) využijí návštěvníci a knihovna. V prvním patře se rozloží stálá výstava o osídlování Těšínska, nad ním
získá prostor expozice Těšínského knížectví. Podkroví bude vymezeno pro muzejní pedagogiku a práci s veřejností.
„Po rekonstrukci železniční stanice, kterou před rokem dokončila divize 4, a novostavbě integrovaného
výjezdového centra, jež do konce roku dobuduje kolega
Pavel Szmek, je náš projekt už třetí zakázkou Metrostavu
v Českém Těšíně. Poslouží nejen k propagaci historie celé
oblasti, ale vrátí i část původní krásy Hlavní třídě propojující Český Těšín s polským Cieszynem,“ řekl Ing. Osička.
Divize 8 rozšiřuje rakovnický závod
V areálu podniku Procter & Gamble – Rakona tým divize 8 postupně dobudoval haly č. 10 a 11 (foto č. 1).
Práce tam ale ještě neskončily a stavbaři pokračují na
novém projektu pojmenovaném Wast Gate and Retention Tanks.
Stavba hal probíhala od roku 2017 v rámci rozšiřování
závodu. Americký výrobce spotřebního zboží pro domácnosti, který prodává své výrobky ve více než 180 zemích
světa, plánuje do roku 2020 v Rakovníku výrazně rozšířit
výrobu pracích a mycích prostředků.
Hala č. 10 je určena k výrobě tekutých detergentů
a stavbaři Metrostavu zde prováděli přístavbu ke stávající budově. Nový objekt má prefabrikovanou nosnou
konstrukci a opláštění ze sendvičových panelů. Investor bezprostředně po předání stavby a kolaudaci sem
nastěhoval své výrobní linky, na kterých se už vyrábějí
čisticí prostředky jako Jar a různé prací prášky. Hala č. 11
slouží k balení a skladování výrobků. Budova se nachází
uprostřed areálu podniku a je napojena z východní a západní strany rampami pro příjem a expedici materiálu.
I zde proběhla rozsáhlá dostavba. Vedoucím projektu byl
od počátku prací v Rakoně Ing. Karel Matzner, dokončování haly 11 po něm přebral Ing. Tomáš Burian.
Za pomoci dynamického hutnění
Nový projekt Wast Gate and Retention Tanks, jak už je
patrné z překladu názvu, představuje stavbu vjezdové
komunikace a retenčních nádrží. Silnice o délce necelých
1
184 metrů bude sloužit jako hlavní vjezdová a výjezdová
komunikace pro kamiony, které míří do areálu. Výstavbou
silnice dojde ke značnému odlehčení a zlepšení plynulosti
dopravy v Rakovníku. „Při vjezdu na komunikaci vybudujeme silniční váhy, které slouží k evidenci kamionové
dopravy,“ vysvětluje Tomáš Burian. „Údaje z těchto vah se
budou porovnávat s interní databází v podniku. Kontrola
proběhne ve vrátnici, která se umístí na nově budované
retenční nádrži s označením RN,“ doplňuje.
Na projektu bude nejobtížnější založení vjezdové komunikace. Provedením zkoušek a průzkumů stavbaři
zjistili, že se v podloží nachází stará ekologická zátěž,
se kterou se musejí vypořádat. „Komunikace prochází
z poloviny násypem a z poloviny zářezem v navážkách,
takže budeme bojovat se složitými základovými poměry.
Na návrh projektanta zlepšíme podloží pomocí dynamického hutnění. Tato technologie je v Čechách poměrně
neobvyklá,“ objasňuje inženýr Burian.
Projekt se dále skládá z výstavby nové retenční nádrže
a rekonstrukce stávající retenční nádrže s označením N2.
Nová retenční nádrž – proběhlo již armování její základové
desky (foto č. 2) – bude zastropena a přesypána zeminou.
Po jejím stavebním dokončení se rezervoár vystrojí technologií pro úpravu společných splaškových, dešťových
a technologických vod. Dojde také k odstavení retenční
nádrže N2 a proběhne její rekonstrukce.
David Kalců, foto Petr Adámek a archiv
stavby
2
Metrostav modernizuje porodnici
Stavbaři divize 9 se v květnu přesunuli do Karlovarské krajské nemocnice. V jedné z budov začaly práce
na úpravách, které mají zajistit modernizaci tamního
gynekologicko-porodnického oddělení.
Stavební práce musejí podle pokynů investora probíhat s co možná největší ohleduplností, aby nenarušily
provoz nemocnice. Zároveň musejí být naplánovány tak,
aby modernizované oddělení mohlo po celou dobu poskytovat nejnutnější zdravotnické služby.
Gynekologicko-porodnické oddělení karlovarské nemocnice se nachází ve druhém nadzemním podlaží šestipodlažní budovy a je umístěné ve frekventované části
hlavního lékařského bloku. Stavbaři mají do rekonstruo
vaných prostor přístup jen z vnějšího lešení a dopravu
materiálu musejí zajišťovat vnějším výtahem. „Vnitřní
prostory objektu nesmějí být využívány pro pohyb pracovníků ani pro zásobování,“ potvrdil vedoucí projektu
Jan Mráz. Další omezení se týkají hluku, který nesmí
překročit povolenou hranici a musí se omezit jen na dobu
mezi 7. a 16. hodinou. Kvůli prašnosti se budou v určitých
místech stavět provizorní sádrokartonové příčky.
Dvě etapy přesně podle harmonogramu
Úpravy prováděné ve druhém podlaží zahrnují celkovou
rekonstrukci elektrických rozvodů, instalaci nového vytá-
pění i klimatizace. Stavbaři Metrostavu na začátku června
začali s odpojováním původních rozvodů a zahájili bourací
práce. Rekonstruovaná část, v níž se výrazně změní rozmístění sálů, ambulancí i pokojů, zabírá zhruba dvě třetiny
podlaží. Zbývající prostory tvoří centrální schodiště s halou, které prošlo rekonstrukcí už v roce 2015.
Stavba je rozdělena do dvou etap tak, aby umožnila
částečný provoz rekonstruovaného oddělení. V první etapě plánované do března příštího roku bude dokončena
úprava ambulantní části s lékařskými pokoji a rekonstrukce porodnického traktu. Ve druhé etapě dojde na lůžkové
pokoje a novorozeneckou část. Celkové dokončení rekonstrukce se plánuje na říjen 2019. „Termín se podaří splnit
za předpokladu dobré spolupráce s investorem. Celý
projekt bude náročný na dodržování jednotlivých bodů
harmonogramu,“ říká stavbyvedoucí Ing. Tomáš Slepička.
Pečlivě se plánuje odpojování rozvodů vody a kanalizace
tak, aby přerušení probíhalo vždy jen na jedné stupačce.
Porodnické oddělení karlovarské nemocnice bude mít
v nových pokojích 17 lůžek, v části pro riziková těhotenství se plánuje čtyři až šest lůžek. Kromě toho vzniknou
tři porodní pokoje (vizualizace), zákrokový sál a šest novorozeneckých lůžek v novorozenecké části oddělení.
Blanka
Růžičková,
vizualizace
archiv
stavby
Po roce 1920, kdy došlo k rozdělení Těšína, zůstaly
historické památky součástí polského Cieszyna.
Neoklasicistní muzejní budova na českotěšínské
Hlavní třídě proto patří mezi nejstarší objekty ve
městě. V letech 1884–1885 ji postavil významný
místní architekt Alois Jedek pro ubytování hostů
arcivévody Evžena Habsburského. Později byl objekt
kvůli vysoké prodejní ceně rozdělen na dva domy, které
po druhé světové válce začaly sloužit muzeu. To bylo
po roce 1989 uzavřeno kvůli majetkoprávním sporům.
Metrostav_10_2018.indd 3
14.06.18 14:06