Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 10/2018, Strana 2
Metrostav Metrostav 10/2018, Strana 3
Historická přehrada Husinec omládla
V jních Čechách se na řece Blanici tyčí vodní dílo
pojmenované po nedaleké obci, tedy Husinec. Ačkoli
ehrada nepatří svou rozlohou mezi největší, zcela
určitě patří mezi nejkrásjší v jihočeském regionu
(foto č. 1). Teď je porekonstrukci provozních uzávěrů
aspodních výpustí. Opraven je líc hráze arekonstruk
prošly itechnologie strojovny. Ojedinělé vodní dílo se
tak může pochlubit dalšími novými částmi.
Podobné projekty je třeba podle zkušech stavbařů
zdivize 6 nepodcenit apokud možno je doe připravit.
Ale i sebelepší příprava nemusí zabránit problémům,
které se objeví nečekaně až při samotch pracích. Byl
to případ ivodho díla Husinec, jehož další fázi rekon-
strukce měl tým Ing.Milana Hrodky zdivize 6 původně
dokončit už letos vlednu. Během opravy se ale ukázalo, že
rekonstrukce vývaru bude pracjší ičasově náročnější.
sto aby podle původního pnu kamenný přeliv do vý-
varu stavbi jednode vybourali adozdili, rozhodli se
jej nakonec citlivě rozebrat, jednotlivé kameny zaměřit,
íslovat, doplnit novými a osadit zpět.
„Kromě toho jsme zjistili nesvitelnost stávaho
litinového potrubí středové výpusti, která znemožnila
projektové řešení napojení nových uzárů. Nové části
jsme proto museli se stávajícím potrubím propojit pomocí
speciálních převlečných kusů navržených přímo pro tuto
rekonstrukci,“ popsal stavbyvedoucí Ing.Otto Hrodek.
Původní kameny daly stavbařům zabrat
Ikdyž práce trvaly řadu mě, nejnáročnější bylo
podle Ing.Hrodka vybourání prostoru spodní strojovny
(foto č. 2). Povezání obvodů budouch stěn lanovými
pilami začali stavbaři s bourám, při ktem se kro
původních betonů střídala masivní kamenná rovnanina
prolévaná betonem. „Kameny byly natolik kvalit, že div
jsme si nanich nevylámali zuby,“ vzpomíná Ing.Hrodek.
Aikdyž divize 6 ajejí pracovníci jsou skutečmi odbor-
ky narekonstrukce vodních děl, některé vodní stavby
dokážou překvapit. Stejně jako v Husinci, kde bylo nutné
demontovat původní pohony segmentových uzávěrů. „Při
jejich rozebírání nás překvapila jejich vynikající kondice.
Kdyby nebylo potřeba zmodernizovat celou technologii
a doplnit ji o další spodní uzávěry, jistě by tyto stroje
z konce třicátých let byly funkční jtě po další časy,
myslí si Ing.Hrodek.
Stavbyvedoucí bude také rád vzpomínat nejen naprů-
h pra, ale především na přátelské prose, kte
nastavbě panovalo. Jak ze strany investora Povodí Vltavy,
tak inastraně subdodavatelů.
Martina Vampulová, foto Jan Luxík
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
1
2
Nosné profily se musejí točit jako ježek vkleci
Letos veznu zajil tým Ing. Michala Osičky ze se-
veromoravsho regionu divize 1 rekonstrukci Muzea
šínska na Hlavní třídě v Česm Těšíně. Vzhledem
ktomu, že ji musí dopracovat vnávaznosti na expozice,
bude muset mít hodně štěstí i trpělivosti, aby dílo do-
končil v plánovam termínu do září roku 2019.
„Dodavatel muzejch expozic totiž ještě není určený
anepředpokdám, že bude známý dřív než v listopadu,“
vystluje Ing. Oska. „Navíc původní krov, který máme
ztší části pouze repasovat, napadli dřevokazní škůdci
c, než předpokládal projekt. Nevyhovuje ani asi 20 let
staré statické zabezpení objektu, a proto musíme kom-
pletně vynit stropní konstrukce nad druhým patrem.
Pikantní je, že staré i nové profily budeme muset prov-
kat přes krov a i v interiéru se budeme potýkat svelmi
omezeným manipulačním prostorem. Transport materiálu
na stavbu navíc znně limitují malé šířky přístupových
komunikací,“ dopuje. Komplikace zsobí i zásahy do
poškozených kamenných stěn a cihelných kleneb.
Výsledkem práce stavbařů bude částečně podsklepe-
ný čtyřpodlažní komplex vyhovující požadavm 21.sto-
letí. Historická uliční fasáda projde pod dohledem pat-
kářů renovací a ta dvorní si obkne zateplený plášť.
Interiér přestané budovy poslouží výhradně expozi-
cím, protože Muzeum Těšínska získá administrativní záze-
mí v jim objektu. Do sutenu se tak vejde geologická
a hornická expozice i sreplikou historické štoly. Přízemí
(vizualizace) využijí návštěvníci a knihovna. Vprvm pa-
e se rozloží stálá výstava o osídlování Těšínska, nad ním
ská prostor expozice Těšínsho knížect. Podkroví bu-
de vymezeno pro muzejní pedagogiku a práci sveřejností.
„Po rekonstrukci železniční stanice, kterou před ro-
kem dokončila divize 4, a novostavbě integrovaného
výjezdového centra, jež do konce roku dobuduje kolega
Pavel Szmek, je náš projekt už třetí zakázkou Metrostavu
vČesm Těšíně. Poslouží nejen kpropagaci historie celé
oblasti, ale vrátí i část původní krásy Hlavní třídě propoju-
cí Český Těšín spolským Cieszynem,“ řekl Ing. Oska.
Divize 8 rozšiřuje rakovnický závod
Vareálu podniku Procter & Gamble – Rakona tým di-
vize 8 postupně dobudoval haly č. 10 a11 (foto č. 1).
Práce tam ale ještě neskoily a stavbaři pokračují na
novém projektu pojmenovaném Wast Gate and Reten-
tion Tanks.
Stavba hal prohala odroku 2017 vrámci rozšová
závodu. Americký výrobce spoebního zboží pro doc-
nosti, který prodává své výrobky vece než 180 zemích
světa, plánuje doroku 2020 vRakovku výrazně rozšířit
výrobu pracích amycích prostředků.
Hala č. 10 je určena k výrobě tekutých detergentů
a stavbaři Metrostavu zde prováli přístavbu ke stá-
vací budově. Nový objekt má prefabrikovanou nosnou
konstrukci a opštění ze sendvičových panelů. Inves-
tor bezprostředně po ení stavby a kolaudaci sem
nastěhoval své výrobní linky, na kterých se už vyrábě
čisticí prostředky jako Jar arůzné prací prášky. Hala č.11
slouží kbalení askladování výrobků. Budova se nac
uprostřed areálu podniku aje napojena zvýchodní azá-
padní strany rampami pro příjem a expedici materiálu.
Izde proběhla rozsáhlá dostavba. Vedoucím projektu byl
odpočátku prací vRakoně Ing.Karel Matzner, dokončo-
ní haly 11 poněm přebral Ing.Tomáš Burian.
Zapomoci dynamického hutní
Nový projekt Wast Gate and Retention Tanks, jak už je
patrné z ekladu názvu, představuje stavbu vjezdové
komunikace aretech nádrží. Silnice olce necelých
184 metrů bude sloit jako hlavní vjezdová avýjezdová
komunikace pro kamiony, které míří do areálu. Výstavbou
silnice dojde keznačmu odlehčení azlepšení plynulosti
dopravy v Rakovníku. „i vjezdu na komunikaci vybu-
dujeme silniční váhy, které slouží kevidenci kamionové
dopravy,“ vysvětluje Toš Burian. „Údaje ztěchto vah se
budou porovnávat sinterní databází vpodniku. Kontrola
proběhne vevrátnici, která se umístí nanově budova
retenční nádrži soznačením RN,“ doplňuje.
Naprojektu bude nejobtížnější založení vjezdové ko-
munikace. Provedením zkoušek a průzkumů stavbaři
zjistili, že se v podlí naczí stará ekologická zátěž,
se kterou se musejí vypádat. „Komunikace proc
zpoloviny násypem a z poloviny zářezem v navážkách,
takže budeme bojovat se slitými základovými poměry.
Navrh projektanta zleíme podlí pomocí dynamic-
kého hutnění. Tato technologie je v Čecch poměrně
neobvyklá,“ objasňuje inženýr Burian.
Projekt se dále skládá zvýstavby nové retenční nádrže
arekonstrukce stávající retenční nádrže s označením N2.
Nová retenční nádrž – proběhlo již armování její základové
desky (foto č. 2) – bude zastropena apřesyna zeminou.
Pojem stavebním dokončení se rezervoár vystrojí tech-
nologií pro úpravu společných splaškových, dešťových
atechnologických vod. Dojde také k odstavení retenční
drže N2 a proběhne její rekonstrukce.
David Kalců, foto Petr Adámek a archiv
s t a v b y
1 2
Po roce 1920, kdy došlo k rozlení Těšína, zůstaly
historické památky součástí polského Cieszyna.
Neoklasicistní muzejní budova na českotěšíns
Hlavní třídě proto patří mezi nejstarší objekty ve
s. Vletech 1884–1885 ji postavil významný
stní architekt Alois Jedek pro ubytování hostů
arcivévody Evžena Habsburského. Později byl objekt
kvůli vysoké prodejní ceně rozdělen na dva domy, které
po druhésvětové válce začaly sloužit muzeu. To bylo
poroce 1989 uzavřeno kvůli majetkoprávním sporům.
Metrostav modernizuje porodnici
Stavbaři divize 9 se v květnu přesunuli do Karlovar-
ské krajské nemocnice. Vjedné zbudov zaly práce
na úpravách, které mají zajistit modernizaci tamního
gynekologicko-porodnického oddělení.
Stavební práce musejí podle pokynů investora pro-
hat sco mná nejtší ohleduplnos, aby nenarušily
provoz nemocnice. Zároveň musejí být naplánony tak,
aby modernizované oddělení mohlo pocelou dobu posky-
tovat nejnutnější zdravotnické služby.
Gynekologicko-porodnické oddělení karlovarské ne-
mocnice se naczí vedrum nadzemním podlaží šes-
tipodlažní budovy a je umístěné vefrekventované části
hlavho lékařsho bloku. Stavbaři mají dorekonstruo-
vach prostor přístup jen z vnějšího lešení a dopravu
materlu musejí zajišťovat vněím výtahem. „Vnitřní
prostory objektu nesmějí být vyívány pro pohyb pra-
covníků ani pro zásobování,“ potvrdil vedoucí projektu
Jan Mráz. Další omezení se týkají hluku, který nesmí
ekročit povolenou hranici amusí se omezit jen nadobu
mezi 7.a16.hodinou. Kvůli prašnosti se budou vurčitých
místech stavět provizorní sádrokartonové příčky.
Dvě etapy přesně podle harmonogramu
Úpravy prováděné vedrum podlaží zahrnují celkovou
rekonstrukci elektrických rozvodů, instalaci nového vy-
ní iklimatizace. Stavbaři Metrostavu nazátku června
začali sodpojováním původních rozvodů azahájili bourací
práce. Rekonstruovaná část, vž se výrazně zní roz-
místění sálů, ambulancí ipokojů, zabírá zhruba dvě třetiny
podlaží. Zbývací prostory tví centrální schodiště sha-
lou, které prošlo rekonstrukcí už vroce 2015.
Stavba je rozdělena dodvou etap tak, aby umožnila
částečný provoz rekonstruovaho odděle. Vprvní eta-
pě pnované do ezna příštího roku bude dokoena
úprava ambulantní části slékařskými pokoji arekonstruk-
ce porodnicho traktu. Vedruhé etapě dojde nažko
pokoje anovorozeneckou část. Celkové dokončení rekon-
strukce se pnuje naříjen 2019. „Termín se podí splnit
za předpokladu dobré spolupráce s investorem. Celý
projekt bude náročný na dodržování jednotlivých bo
harmonogramu,“ říká stavbyvedoucí Ing.Tomáš Slepička.
Pečlivě se plánuje odpojování rozvodů vody akanalizace
tak, aby přerušení prohalo vždy jen najedné stupačce.
Porodnické oddělení karlovarské nemocnice bude mít
vnových pokoch 17 lůžek, včásti pro riziková těhoten-
ství se plánuje čti až šest lůžek. Kromě toho vzniknou
i porodní pokoje (vizualizace), zákrokový sál ašest no-
vorozeneckých lůžek vnovorozenecké části oddělení.
Blanka Růžková, vizualizace archiv
stavby
Metrostav_10_2018.indd 3 14.06.18 14:06
Metrostav Metrostav 10/2018, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 10/2018, Strana 1
Metrostav Metrostav 10/2018, Strana 2
Metrostav Metrostav 10/2018, Strana 3
Metrostav Metrostav 10/2018, Strana 4
Metrostav Metrostav 10/2018, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 10/2018, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 10/2018, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 10/2018, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (373 ms)

Rendering Strana 4 (102425): (0/1) (365 ms)

Rendering Strana 3 (102422): (0/1) (412 ms)

Rendering Strana 2 (102419): (0/1) (411 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2914/vth118597-1.jpg (2x)

 i2914/vth118600-1.jpg (2x)

 i2914/bg102422.svg

 i2914/vth118604-1.jpg (2x)

 i2914/vth118595-1.jpg