V Lysé nad Labem probíhá
velká rekonstrukce mostu
18. června 2018 / 10 / XXX
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Lenky Svobodové,
šéfredaktorky firemních novin str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
Na Slovensku startuje rekonstrukce
Trenčínského hradu str. 2
A .S.
Historická přehrada Husinec v jižních
Čechách omládla str. 3
V Ejpovicích jedou na plno
Tým divize 8 rozšiřuje výrobní areál
rakovnického závodu str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Divize 4 postaví další úsek dálnice D35
Zástupci divize 4 podepsali smlouvu na výstavbu 14,5 km
dlouhého úseku dálnice D35 Časy–Ostrov. Jeho součástí
bude mimo jiné 20 mostů o celkové délce téměř 940 m
a dvě mimoúrovňové křižovatky. Stavbu provede tým
Ing. Richarda Rakouše ve sdružení s firmami Eurovia CS
a Swietelsky stavební. Podíl Metrostavu činí 42,5 %.
Rekord na Islandu
Dýrafjörður
Héðinsfjarðargöng
Norðfjörður
Raziči divize 5 vedení týmem
Ing. Josefa Malknechta
dosáhli v květnu při
výstavbě islandského tunelu
Dýrafjörður (mapa) rekordní
měsíční výkon v délce
401,6 metru. Blahopřejeme!
Mezinárodní setkání tunelářů
V Žilině se v termínu 23. až 24. května v hotelu Holiday Inn
konala konference s mezinárodní účastí pod názvem Tunely
a podzemné stavby. Slovenská tunelárska asociácia (STA)
se rozhodla aktivně vstoupit do komunikace o výstavbě
dálnic a tunelů. Aby upozornila na potřebu urychleného
a dlouhodobého řešení dopravní situace vybraných
kritických úseků, začala informační kampaň „Tunely jsou
potřebné“. Akce se zúčastnili také odborníci na tunely
a podzemní stavby z Metrostavu.
Noví smluvní učni
V uplynulých dvou týdnech
proběhlo předávání
pracovního oblečení
a profesního nářadí
novým smluvním žákům
z našich partnerských škol.
Poskytnutím osobních
ochranných pracovních prostředků (OOPP) klukům
z pražské Střední školy technické na Zeleném pruhu dne
7. června bylo vše završeno a naši učni tedy již budou
absolvovat odborný výcvik v barvách Metrostavu.
MTS Handy Cyklo Maraton
Extrémní cyklistický podnik,
ale také benefiční jízda
31. července – 4. srpna
Přijďte nás podpořit!
Modernizace OC Olympia v Teplicích
Zástupci divize 3 podepsali smlouvu na přestavbu
v Obchodním centru Olympia v Teplicích – část Albert.
Hypermarket bude modernizován a zákazníkům přinese
svůj nejnovější koncept prodejny. Za tři měsíce to zvládne
tým Ing. Ivana Kubíčka. Investor CPI Shopping Teplice
se pustil do rozsáhlé modernizace obchodního centra,
přičemž v plánu je dále výstavba zcela nového food courtu,
revitalizace pasáže, toalet, relaxačních zón i fasád.
Konference GDPR
V pátek 8. června v Centru
vzdělávání Skupiny
Metrostav proběhlo
školení k problematice
Ochrany osobních
údajů – GDPR. Odborníci
v čele s JUDr. Pavlem
Mališem, LL.M., vedoucím legislativně-právního útvaru,
přednášeli vybraným pracovníkům, jak naplnit literu
zákona. Šlo o první velký seminář k tématu, další zajímavá
školení budou následovat. GDPR začalo v celé Evropské
unii platit jednotně od 25. května 2018.
Metrostav_10_2018.indd 1
Klíčový projekt Metrostavu – železniční tunel Ejpovice u Plzně – pokročil. Snímek, který pořídil stavbyvedoucí Václav Anděl z divize 5, ukazuje vjezdový portál. Probíhala tam
montáž gabionů a v jižním tunelu dělníci prováděli pokládku jízdní dráhy. Na celé stavbě pracuje denně, a to i na noční směně, kolem 200 lidí a spotřebuje se velké množství
materiálů: třeba na gabiony padlo 1500 tun kameniva a 1200 m³ betonu. Naplno jedou v Plzni betonárny, které denně vyrobí 300 až 500 m³ betonu... Foto archiv stavby
Mohutný most na polské S7 téměř hotov
Nová lávka u Meteoru
Mostaři divize 4 pod vedením stavbyvedoucích Ing. Lukáše France a Inż. Rafała Smolaka provedli poslední
betonový segment na mostě MA-09, který Metrostav
buduje v severním Polsku u obce Kiezmark. Akce proběhla s velkou slávou a se zájmem polských médií.
Předpjatý železobetonový 928,7 metru dlouhý most
přes řeku Vislu spojuje východ Polska se západem
před ústím toku do Baltského moře. Přemosťuje nejen
nejmohutnější polskou řeku o šířce přes 300 metrů, ale
zároveň celé záplavové pásmo mezi protipovodňovými
valy po obou stranách Visly. Týmy pod vedením ředitele
projektu Ing. Igora Sedláčka most budují od listopadu 2015 v rámci výstavby 20 km dlouhého úseku expresní
silnice S7 mezi Gdaňskem a Elblągem.
Počátkem června byla slavnostně zprovozněna ocelová
cyklolávka přes Vltavu u hřiště TJ Meteor v Českých
Budějovicích (foto). Dílo by mělo zlepšit v místě dopravu a do centra města se dostanou na kole i lidé
z Boršova nad Vltavou, Homole a Plané.
Přes Vislu letmou betonáží
„Stavba nosné konstrukce mostu probíhala třemi technologiemi,“ přibližuje stavbyvedoucí Ing. Lukáš Franc.
„První téměř 600metrový úsek (osm polí přes záplavové
území na straně Gdaňska, pozn. red.) byl proveden díky
tzv. MSS, tedy za pomoci přesuvné skruže. Na dvou podpěrách přímo na dně řeky Visly proběhla letmá betonáž.
A poslední úsek mostu na východním břehu řeky jsme
betonovali na pevné skruži,“ dodává Ing. Franc.
Obě mostovky jsou nyní celé vybetonované a hrubá
stavba je hotova. Zbývá dokončit římsy, živice, svodidla,
osvětlení apod... Betonování poslední klavážní spáry
na pravé mostovce se symbolem „Z1“ (řez) mezi technologií MSS a letmou betonáží bylo provázeno s velkým
zájmem novinářů a přímo na mostě proběhla tisková
konference. Na zprovoznění úseku S7 se celé Polsko těší.
Bude to další důležitá část dopravní tepny spojující sever
s jihem, konkrétně město Gdaňsk s Varšavou a Krakovem.
„Most je také mimořádně mohutný, je jeden z největších
v Polsku. Jeho celková délka téměř 930 metrů, 12 polí,
v tom 130 metrů dlouhé pole přímo v řece – to vše jsou
čísla, která patří spíše k těm větším v mostařině. Takové
mosty se nestaví každý den. Nezvyklá je Visla, něco takového v Čechách nemáme. Postavit most na takovém živlu
je zajímavá zkušenost,“ uvádí pro představu Lukáš Franc.
MA-09 by měl být zkolaudován v říjnu tohoto roku, levá mostovka (severní) dokonce o něco dříve. Celý projekt
patří k největším a nejdražším zakázkám GDDKiA (polské
ŘSD). Práce při takové zakázce si určitě Metrostav může
hrdě zařadit mezi ty „nej“ projekty.
David Kalců, foto archiv stavby
Podélný řez mostu přes Vislu
přesuvná skruž MSS
letmá betonáž
pevná skruž
Lávku úspěšně dokončil tým Jana Prokeše z jihočeského zastoupení divize 6. Její zajímavostí je velký výškový
rozdíl, který bylo třeba překonat při spojení břehů Vltavy.
Délka přemostění činí 39 metrů a v rámci levé rampy je
vložen další mostní objekt o délce 17 metrů. Hlavní ocelovou mostní konstrukci stavbaři na své místo osazovali
díky jeřábu o nosnosti 500 tun a za pomoci podpůrných
ocelových pilířů umístěných v řece. Stejný jeřáb dostal
nad terén také 17 metrů dlouhou ocelo-železobetonovou
desku, která tvoří část levé nájezdové rampy. „Nejsložitější byla logistika, protože staveniště se nachází prakticky
na poloostrově, který byl přístupný jen přejetím mostku.
Zde jsme vybudovali provizorní přemostění například pro
přejetí jeřábu,“ vysvětluje vedoucí projektu Jan Prokeš.
Ocelové oblouky lávky stejně jako části mostovky
vyrobili oceláři divize 3 ze střediska výroby v Horních Počernicích. Do jižních Čech se dopravily jako nadrozměrný
náklad na speciálním podvozku.
David Kalců, foto Robert Gruzovský
14.06.18 14:05