V Lysé nad Labem probíhá

velká rekonstrukce mostu

18. června 2018 / 10 / XXX

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Lenky Svobodové,

šéfredaktorky firemních novin str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

Na Slovensku startuje rekonstrukce

Trenčínského hradu str. 2

A .S.

Historická přehrada Husinec v jižních

Čechách omládla str. 3

V Ejpovicích jedou na plno

Tým divize 8 rozšiřuje výrobní areál

rakovnického závodu str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Divize 4 postaví další úsek dálnice D35

Zástupci divize 4 podepsali smlouvu na výstavbu 14,5 km

dlouhého úseku dálnice D35 Časy–Ostrov. Jeho součástí

bude mimo jiné 20 mostů o celkové délce téměř 940 m

a dvě mimoúrovňové křižovatky. Stavbu provede tým

Ing. Richarda Rakouše ve sdružení s firmami Eurovia CS

a Swietelsky stavební. Podíl Metrostavu činí 42,5 %.

Rekord na Islandu

Dýrafjörður

Héðinsfjarðargöng

Norðfjörður

Raziči divize 5 vedení týmem

Ing. Josefa Malknechta

dosáhli v květnu při

výstavbě islandského tunelu

Dýrafjörður (mapa) rekordní

měsíční výkon v délce

401,6 metru. Blahopřejeme!

Mezinárodní setkání tunelářů

V Žilině se v termínu 23. až 24. května v hotelu Holiday Inn

konala konference s mezinárodní účastí pod názvem Tunely

a podzemné stavby. Slovenská tunelárska asociácia (STA)

se rozhodla aktivně vstoupit do komunikace o výstavbě

dálnic a tunelů. Aby upozornila na potřebu urychleného

a dlouhodobého řešení dopravní situace vybraných

kritických úseků, začala informační kampaň „Tunely jsou

potřebné“. Akce se zúčastnili také odborníci na tunely

a podzemní stavby z Metrostavu.

Noví smluvní učni

V uplynulých dvou týdnech

proběhlo předávání

pracovního oblečení

a profesního nářadí

novým smluvním žákům

z našich partnerských škol.

Poskytnutím osobních

ochranných pracovních prostředků (OOPP) klukům

z pražské Střední školy technické na Zeleném pruhu dne

7. června bylo vše završeno a naši učni tedy již budou

absolvovat odborný výcvik v barvách Metrostavu.

MTS Handy Cyklo Maraton

Extrémní cyklistický podnik,

ale také benefiční jízda

31. července – 4. srpna

Přijďte nás podpořit!

Modernizace OC Olympia v Teplicích

Zástupci divize 3 podepsali smlouvu na přestavbu

v Obchodním centru Olympia v Teplicích – část Albert.

Hypermarket bude modernizován a zákazníkům přinese

svůj nejnovější koncept prodejny. Za tři měsíce to zvládne

tým Ing. Ivana Kubíčka. Investor CPI Shopping Teplice

se pustil do rozsáhlé modernizace obchodního centra,

přičemž v plánu je dále výstavba zcela nového food courtu,

revitalizace pasáže, toalet, relaxačních zón i fasád.

Konference GDPR

V pátek 8. června v Centru

vzdělávání Skupiny

Metrostav proběhlo

školení k problematice

Ochrany osobních

údajů – GDPR. Odborníci

v čele s JUDr. Pavlem

Mališem, LL.M., vedoucím legislativně-právního útvaru,

přednášeli vybraným pracovníkům, jak naplnit literu

zákona. Šlo o první velký seminář k tématu, další zajímavá

školení budou následovat. GDPR začalo v celé Evropské

unii platit jednotně od 25. května 2018.

Metrostav_10_2018.indd 1

Klíčový projekt Metrostavu – železniční tunel Ejpovice u Plzně – pokročil. Snímek, který pořídil stavbyvedoucí Václav Anděl z divize 5, ukazuje vjezdový portál. Probíhala tam

montáž gabionů a v jižním tunelu dělníci prováděli pokládku jízdní dráhy. Na celé stavbě pracuje denně, a to i na noční směně, kolem 200 lidí a spotřebuje se velké množství

materiálů: třeba na gabiony padlo 1500 tun kameniva a 1200 m³ betonu. Naplno jedou v Plzni betonárny, které denně vyrobí 300 až 500 m³ betonu... Foto archiv stavby

Mohutný most na polské S7 téměř hotov

Nová lávka u Meteoru

Mostaři divize 4 pod vedením stavbyvedoucích Ing. Lukáše France a Inż. Rafała Smolaka provedli poslední

betonový segment na mostě MA-09, který Metrostav

buduje v severním Polsku u obce Kiezmark. Akce proběhla s velkou slávou a se zájmem polských médií.

Předpjatý železobetonový 928,7 metru dlouhý most

přes řeku Vislu spojuje východ Polska se západem

před ústím toku do Baltského moře. Přemosťuje nejen

nejmohutnější polskou řeku o šířce přes 300 metrů, ale

zároveň celé záplavové pásmo mezi protipovodňovými

valy po obou stranách Visly. Týmy pod vedením ředitele

projektu Ing. Igora Sedláčka most budují od listopadu 2015 v rámci výstavby 20 km dlouhého úseku expresní

silnice S7 mezi Gdaňskem a Elblągem.

Počátkem června byla slavnostně zprovozněna ocelová

cyklolávka přes Vltavu u hřiště TJ Meteor v Českých

Budějovicích (foto). Dílo by mělo zlepšit v místě dopravu a do centra města se dostanou na kole i lidé

z Boršova nad Vltavou, Homole a Plané.

Přes Vislu letmou betonáží

„Stavba nosné konstrukce mostu probíhala třemi technologiemi,“ přibližuje stavbyvedoucí Ing. Lukáš Franc.

„První téměř 600metrový úsek (osm polí přes záplavové

území na straně Gdaňska, pozn. red.) byl proveden díky

tzv. MSS, tedy za pomoci přesuvné skruže. Na dvou podpěrách přímo na dně řeky Visly proběhla letmá betonáž.

A poslední úsek mostu na východním břehu řeky jsme

betonovali na pevné skruži,“ dodává Ing. Franc.

Obě mostovky jsou nyní celé vybetonované a hrubá

stavba je hotova. Zbývá dokončit římsy, živice, svodidla,

osvětlení apod... Betonování poslední klavážní spáry

na pravé mostovce se symbolem „Z1“ (řez) mezi technologií MSS a letmou betonáží bylo provázeno s velkým

zájmem novinářů a přímo na mostě proběhla tisková

konference. Na zprovoznění úseku S7 se celé Polsko těší.

Bude to další důležitá část dopravní tepny spojující sever

s jihem, konkrétně město Gdaňsk s Varšavou a Krakovem.

„Most je také mimořádně mohutný, je jeden z největších

v Polsku. Jeho celková délka téměř 930 metrů, 12 polí,

v tom 130 metrů dlouhé pole přímo v řece – to vše jsou

čísla, která patří spíše k těm větším v mostařině. Takové

mosty se nestaví každý den. Nezvyklá je Visla, něco takového v Čechách nemáme. Postavit most na takovém živlu

je zajímavá zkušenost,“ uvádí pro představu Lukáš Franc.

MA-09 by měl být zkolaudován v říjnu tohoto roku, levá mostovka (severní) dokonce o něco dříve. Celý projekt

patří k největším a nejdražším zakázkám GDDKiA (polské

ŘSD). Práce při takové zakázce si určitě Metrostav může

hrdě zařadit mezi ty „nej“ projekty.

David Kalců, foto archiv stavby

Podélný řez mostu přes Vislu

přesuvná skruž MSS

letmá betonáž

pevná skruž

Lávku úspěšně dokončil tým Jana Prokeše z jihočeského zastoupení divize 6. Její zajímavostí je velký výškový

rozdíl, který bylo třeba překonat při spojení břehů Vltavy.

Délka přemostění činí 39 metrů a v rámci levé rampy je

vložen další mostní objekt o délce 17 metrů. Hlavní ocelovou mostní konstrukci stavbaři na své místo osazovali

díky jeřábu o nosnosti 500 tun a za pomoci podpůrných

ocelových pilířů umístěných v řece. Stejný jeřáb dostal

nad terén také 17 metrů dlouhou ocelo-železobetonovou

desku, která tvoří část levé nájezdové rampy. „Nejsložitější byla logistika, protože staveniště se nachází prakticky

na poloostrově, který byl přístupný jen přejetím mostku.

Zde jsme vybudovali provizorní přemostění například pro

přejetí jeřábu,“ vysvětluje vedoucí projektu Jan Prokeš.

Ocelové oblouky lávky stejně jako části mostovky

vyrobili oceláři divize 3 ze střediska výroby v Horních Počernicích. Do jižních Čech se dopravily jako nadrozměrný

náklad na speciálním podvozku.

David Kalců, foto Robert Gruzovský

14.06.18 14:05