Víkend ve znamení létání

a pohody

14. června 2007 / 11 / XIX

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Jana Růžičky,

stavbyvedoucího divize 4 str. 2

M e t r o s tav

a .s.

č l e n

d d m

g r o u p

Nové mosty u Nymburka

Krátce / Aktuálně

Největší stavba Bratislavy

V úterý 12. června podepsali zástupci společnosti

Bratislavské nábrežie smlouvu s Metrostavem SK na

generální dodávku stavební části třetí etapy projektu

River Park, největší a nejpůsobivější současné stavby ve

slovenské metropoli. Při realizaci projektu pro developera

J&T Real Estate bude slovenským kolegům pomáhat

i naše divize 9. Metrostavu se tak podařilo úspěšně

navázat na svou práci při předchozí etapě stavby a na

dunajském nábřeží vybuduje celý polyfunkční komplex

River Park s pětihvězdičkovým hotelem Kempinski,

luxusními byty, kancelářemi a komerčními prostorami.

Objem zakázky představuje největší pozemní stavbu

Metrostavu v posledních letech.

Tunel Mrázovka je

opravdu bezpečný

V každoročním testu

dopravní bezpečnosti tunelů,

který německý autoklub

ADAC a jeho partnerské

kluby pořádají před hlavní

turistickou sezónou, se

letos mezi více než 50 tunely ze 13 zemí na třetí příčce

umístil tunel Mrázovka, jejž naše firma stavěla ve

sdružení se společností Subterra. V pětistupňové škále

hodnocení dostal od pořadatelů „jedničku“ ve většině

ukazatelů týkajících se bezpečnosti, odvětrání, osvětlení,

průjezdnosti, signalizace, šíře vozovek, únikových cest,

protipožární signalizace i dalšího technického zabezpečení

pro případ nehod a havárií. Zařadil se tak mezi dopravně

nejbezpečnější automobilové tunely v Evropě hned za

chorvatský tunel Brinje na dálnici A1 a městský tunel

v Berlíně pod vládní čtvrtí a novým hlavním nádražím.

O tunelu s „fanatiky“

S velkým zájmem se v sobotu 9. června setkala beseda

o výstavbě silničních tunelů na Islandu, kterou občanské

sdružení Klub islandských fanatiků zařadilo do programu

tzv. Islandského dne, jejž uspořádalo už po páté.

O islandských slastech a strastech českých stavbařů přišli

pohovořit ředitel divize 5 Ing. Václav Soukup a technický

náměstek této divize Ing. Boris Šebesta. V závěru besedy

také společně s islandskou spisovatelkou Ingibjörg

Hjartardóttir pokřtili fotografickou publikaci Jana Suchardy

Island Země neznámá, která vznikla také díky podpoře

Metrostavu. „Byl jsem příjemně překvapen, co všechno

chtěli ‚fanatici‘ o tunelech, které stavíme na severu

ostrova, vědět. Zajímali se nejen o způsob ražeb a postupy,

které používáme při boji se spodní vodou, ale také o to,

jak budou tunely vybaveny a zda na Islandu uvažujeme

o dalších projektech,“ řekl po besedě Ing. Václav Soukup.

Díky Islandskému dni se o tunelech na severu ostrova brzy

dozvědí i studenti tří technických škol, kde někteří členové

klubu vyučují. Jak se česká firma dokáže prát se zemí

ohně, ledu a všudypřítomných skřítků, by se prý rozhodně

mělo vidět a slyšet.

Soutěž Fasáda

roku 2006

Sedmý ročník soutěže

Fasáda roku, kterou

pořádá výrobce fasádních

a omítkových systémů

společnost Baumit, zná své

vítěze. Ze 151 přihlášených

děl, při jejichž realizaci byly použity materiály pořádající

firmy, odborná porota na třetí místo v kategorii novostaveb

vybrala fasádu obytného bloku C na pražském sídlišti

Černý Most, kterou jako subdodávku prováděla naše divize

1. Zvláštní uznání ředitele společnosti Baumit získala

fasáda Hudebního divadla v Karlíně, jehož rekonstrukci

provádělo sdružení HDK složené ze společností Metrostav

a Skanska CZ.

Metrostav_11_07.indd 1

Koncem května letošního roku se obyvatelé Nymburka i ostatní motoristé konečně dočkali zprovoznění

první části silničního obchvatu města, na který čekají

již dlouhou řadu let. Na její výstavbě se ve sdružení

nemalou měrou podílel i tým Ing. Petra Štědronského

z divize 4 Metrostavu.

Nejdůležitější částí právě dokončené stavby je technicky unikátní zavěšený most přes Labe, při jehož slavnostním otevření hejtman Středočeského kraje Ing. Petr

Bendl i generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR

Ing. Alfréd Brunclík slíbili, že vynaloží veškeré úsilí, aby

celý obchvat byl dokončen co nejdřív to bude možné.

První etapa obchvatu Nymburka na silnici I/38 měří

2,38 km a kromě silničního tělesa a dvou křižovatek zahrnuje i mosty, jež realizovalo Sdružení Mosty Nymburk.

Pod vedením společnosti SMP CZ byly jeho dalšími členy

Metrostav a Pražské silniční a vodohospodářské stavby.

„Nově otevřený most přes Labe, na jehož výstavbě

jsme se podíleli, je pro naši divizi další zajímavou zkušeností,“ hodnotí právě zprovozněnou stavbu ředitel divize 4

Ing. Josef Neuwirth. „Jeho technické řešení je skutečně

pozoruhodné, se stavbou podobné mostní konstrukce

jsme se i přes bohaté reference dosud nesetkali.“

Rekonstrukce hlavního nádraží

cestující neruší str. 3

Kabelový tunel ze Smíchova na Nové

Město str. 3

Ocenění z letošních

Ekologických veletrhů

V rámci Ekologických veletrhů 2007, které se v Brně

uskutečnily koncem května, byly vyhlášeny také výsledky pátého ročníku soutěže o stavbu s ekologickým

přínosem a nejlepší stavby vodního hospodářství v roce 2006. V obou soutěžích si nemalé úspěchy připsaly

na konto divize 1 a divize 6.

Soutěž o stavbu s ekologickým přínosem se snaží

představit odborné i laické veřejnosti stavební projekty

realizované s ohledem na požadavky ochrany životního

prostředí. Současně chce dokázat, že investiční a stavební činnosti mohou být ohleduplné, šetrné a přitom

moderní a úsporné.

Jednu z hlavních cen za ekologicky realizovanou stavbu v roce 2006 letos získalo Centrum ekonomicko-manažerských studií České zemědělské univerzity v Praze, které budoval tým stavbařů divize 1 pod vedením Ing. Petra

Pízy. Porota ocenila ekologicky příznivý provoz objektu

i to, že se při jeho stavbě podařilo udržet potřebnou rovnováhu mezi nutností rozšířit stávající budovu a snahou

o co nejmenší zásah do místní zeleně.

Čestné uznání si stejný pracovní tým vysloužil i za

Provozní centrum Eurotel v Praze (foto č. 1), jehož administrativní část může být ekologicky vytápěna díky

systému zpětného využití odpadního tepla vyzařovaného

strojním zařízením. Tento projekt už letos získal ocenění

i v soutěži TOP INVEST.

Soutěž o nejlepší stavbu vodního hospodářství v roce

2006 projekty posuzuje z hlediska jejich řešení a k hodnotícím kritériím mimo jiné patří vodohospodářské účinky,

technické a ekonomické parametry, ochrana životního

prostředí, funkčnost a spolehlivost provozu i využití nových technologií a postupů.

V kategorii staveb pro zásobování pitnou vodou a odvádění a čištění odpadních vod s náklady nad 50 milionů

korun byla oceněna úpravna vody v Rožnově pod Radhoštěm, jíž realizoval tým divize 6 vedený Ing. Lubošem

Jonášem. Součástí stavby bylo i technicky náročné vybudování nového jímání podzemní vody formou jímacích

zářezů se sběrnou studní. Technologie úpravy vody se

vrátily do původního objektu a byly zvoleny tak, aby jakost

vyrobené vody neohrozila ani povodeň.

do kon č ení na s t r. 2

Nádrže ve Šlapanově mají nová dna i střechy

Tým Ing. Daniela Folka z divize 7 má bohaté zkušenosti

s rekonstrukcí i výstavbou velkokapacitních ocelových

nádrží. V současnosti sice pracuje na stavbě dvou

nových obřích zásobníků v Centrálním tankovišti ropy

společnosti MERO ČR v Nelahozevsi, nedávno ale dokončil rekonstrukci šesti nádrží na pohonné hmoty pro

ČEPRO ve Šlapanově nedaleko Havlíčkova Brodu.

V Letňanech mají napilno pod zemí

i nad zemí str. 3

„I když se stavby liší, zkušenosti z jednoho projektu

můžeme dobře využít u druhého,“ popisuje svou práci

Ing. Folk. „Ve Šlapanově jsme ve dvou etapách opravovali

celkem šest třicet let starých nádrží. Vzhledem k velmi

špatnému stavu jejich den, investor nechal na ta stávající, zkorodovaná namontovat nová dvojitá vakuovaná dna

podobná těm, jaká realizujeme v Nelahozevsi.“

Nádrže ve Šlapanově mají při průměru kolem 24 m

a výšce 15 m objem 6000 m³. Součástí jejich rekonstrukce byla i náhrada jejich původně plovoucích střech za

pevné. S opravami nádrží proto stavbaři mohli začít až

po nesnadné demontáži jejich původního zakrytí. Nové

pevné střechy jsou stoprocentně vzduchotěsné, jak potvrdily vakuové zkoušky, a spolu s dvojitými dny a novým

polostabilním hasicím zařízením i přístroji na měření

a regulaci zaručují, že obnovené sklady ropných produktů ve Šlapanově splňují všechny požadavky na bezpečný

provoz i ochranu životního prostředí.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

1

V kategorii staveb s náklady nad 50 milionů korun,

které slouží například k umělému vzdouvání, zadržování

a usměrňování povrchových vod, získala cenu malá vodní

elektrárna ve Vraňanech (foto č. 2) doplněná rybochodem, který umožňuje migraci ryb. Tým Ing. Davida Štochla z divize 6 ji realizoval spolu s firmou Ingos a stavba

podle posudku poroty optimálně využívá hydroenergetického potenciálu vodního díla Vraňany – Hořín.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

2

6/14/07 9:15:17 AM