Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 11/2007, Strana 2
Metrostav Metrostav 11/2007, Strana 3
Když loni zjara zásypy překryly 600 metrů dlouhou obří
jámu, v níž vyrostl železobetonový skelet podzemního
objektu budoucí konečné stanice Letňany na trase
metra IV. C2, mohlo laikovi připadat, že se na stav
nic moc neděje. Většina prací se totiž odehrávala pře-
devším v podzemí. V okamžiku, kdy se v jedno veliké
staveniště proměnila také venkov plocha o rozloze
téměř 14 hektarů, je zřejmé, že se nejtší stanice
prského metra, jejíž součástí bude také velkoka-
pacitní parkoviště pro 688 vo a terminál stské
i příměstské autobusodopravy a nové komunikace,
již brzy uže v plné kráse.
Vedoucí projektu Ing. Vladimír Keller z divize 8 Me-
trostavu nyní řízhruba dvousetčlenný tým, který pod
zemí i na ech pozemních stavbách, jež s výstavbou
metra souvisejí, každý den posouvá letňanskou stanici
a její okolí blíže k definitivní podobě.
„Harmonogram prací jsme na přání investora upravili
tak, aby nejen v to stanici, ale na celém úseku metra
IV. C2 z Ládví do Letňan mohly začít veškeré provozní
zkoušky již na samém počátku roku 2008, a cestujícím
by tak nová trasa se třemi stanicemi začala sloužit patr
již od ktna příštího roku,“ říIng. Keller a dodává, že
z pohledu stavbařů je termín předání k 31. prosinci 2007
reálný, i když příštích 6 síců bude patřit k m nejná-
ročnějším, jaké stavba dosud zažila.
Vzhledem k rozloze podzemních prostor i venkovních
ploch, na nichž spolu se dvěma oválnými provozními
budovami MHD (foto č. 1) vyrůstá také dvoupodlažní
parkoviš(zastavěná plocha 5500 ) a 27 350 no-
vých odstavných ploch a komunikací etně 12 280
chodníků, je třeba v krátkém termínu provést mimořádné
objemy prací. Například jen v prostoru vlastního nástu-
piš(foto č. 2) bude na stěnách za kolejištěm osazeno
celkem 2 500 barevných smaltovaných plechů. Zcela
specific je íprava pro montáž stropního podhledu,
který vytvoří plechové lamely, jež mabudit dojem zvlně-
né hladiny. Mezi sloupy ve středu 15 m širokého a 100 m
dlouhého nástupiště toto „vlnobití“ protne zaoblený trám
obložený smaltovaným plechem. Všechny sloupy jsou
obkládány nerezovým plechem, postupně jsou dokončo-
vány kamenné dlažby a keramické obklady stěn a probíhá
montáž ocelových protipožárních a dělících stěn.
Architektonické řešení vyžaduje precizní zpracování
detailů, kterých jsou stovky. V požadovaném termínu
bude přitom třeba dokončit i jižní vestibul, který zůstane
pro cestující uzavřen až do té doby, než bude rozhodnuto
o podobě prostoru, v němž by měl vzniknout nový vele-
tržní areál či jiné stavby,“ poznamenává Ing. Keller.
V Letňanech naplno běží montáže technologií, po sta-
vební stránce jsou v severi jižní části stanice připraveny
k montáži výtahy a eskalátorové schody. Na povrchu pak
stavbaři do konce června dokončí hrubou stavbu rozlehlé-
ho objektu parkingu a odvodněech zpevněných ploch
a zahájí výstavbu kanalizace na připraveném zemním těle-
se nové cca 650 m dlouhé jižní větve silnice, která napojí
Tupolevovu ulici na Mladoboleslavskou. Postupně také
mizí zbytky dosavadní dominanty“ letňanského stave-
niště – deponie výkopku vhodného pro zpětný zásyp sta-
veb celé trasy, který byl předrcen a přeíděn. „Požadavky
od ostatních účastnívýstavby se sice stále mění, ale
věřím, že veškerý materiál v rámci dokončovacích prací
využijeme,“ říká na závěr Ing. Keller.
B l a n k a H r d i n o v á , f o t o J o s e f H u s á k
Na pražském hlavním nádrí od prosince loňského
roku probí rozsáhlá rekonstrukce, kte tuto
významnou železniční stanici proměnit v moderní do-
pravní uzel s obchody, hotely, bankami a restaurace-
mi, jenž bude po všech stránkách odpovídat stovým
standardům. Pro italskou společnost Grandi Stazioni,
která nádraží získala do icetiletého pronájmu, rea-
lizuje stavbu rozdělenou do sedmi etap tým divize 9
Metrostavu pod vedením Ing. Miroslava Kašpara.
V podzemní odbavovací hale, kterou v sedmdesátých
letech stavěl také Metrostav, zatím provizorpřekližková
konstrukce dotažená ke stropu uzavírá středový ost-
rov o ploše kolem 900 m², kde v rámci současnulté
etapy projektu vzniká jednopodl prosklený objekt
s otevřenou terasou v patře, určený pro komerčvyužití.
Rekonstrukce probíhá za plného provozu nádraží a m
Ing. Kašpara velmi dbá na to, aby pracemi co nejméně
zažoval veřejnost. Cestující proto ani netuší, že za od-
dělujííčkou je už demontována původní žulová dlažba,
sneseny podhledy a jsou ipravené patky pro osazení
sloupů ocelové konstrukce plánované vestavby.
V nejnižším podlí Fantovy budovy na rozhraní s no-
vou halou pracujeme na rekonstrukci jižního podchodu,
kde budou zejména moder sociální zařízení,“ popsal
současné nejrozhlejší práce Ing. Kašpar. „Dispozici
jsme si uvolnili vybouráním příček a snížením úrovně
podlah asi o 1,2 metru. Oproti předpokladům jsme pod
subtilními sloupy nalezli plošně rozsáhlé patky, které jsme
po statickém zajištění celé konstrukce museli po částech
odřezat. Nyní zde jsou hotové podkladní betony a začíná-
me s vyzdívkami a technickými instalacemi (foto č. 2).
Poslední částí nádraží, j je nyní rekonstrukcí do-
ena, je dvorek u severního průčelí hlavní budovy, kde
pomocí ztraceného bednění vznimalá ístavba tech-
nologického zázemí (foto č. 1).
Navzdory častým potížím s bezdomovci a narkoma-
ny, kteří jen neradi opouštějí zchátralé části historického
nádrí, stavba postupuje plynule. V říjnu po vybudování
provizorních pokladen Českých drah nultá etapa rekon-
strukce skončí a stavbaři z Metrostavu se plynule přesu-
nou na její pokračování do levé části odbavovací haly.
L e n k a S v o b o d o v á , f o t o J o s e f H u s á k
strana 3
Z P R A V O D A J S T V Í Z D I V I Z Í
V Letňanech mají napilno pod zemí i nad zemí
1
Rekonstrukce hlavního nádraží cestující neruší
2
Název: BB CENTRUM – budova E
Objednatel: BB C – Building E, a.s.
Architekt: Aulík Fišer architekti, s.r.o.
Doba výstavby: únor 2006 – únor 2007
Stavby přihšené do soutěže Stavba roku 2007
Kabelový tunel ze Schova na Nové Město
S rozvojem pražského Smíchova vzstají jeho energe-
ticpožadavky a analýza prokázala, že pro zabezpe-
čení dostatečného pokrytí jeho potřeby energie a pro
řeše ípadné havárie či provoz výluky je nut
vybudovat nový kapacit kabelovod, který Smíchov
propojí pod Vltavou s ostatními částmi Prahy. Výstav-
bu tunelu pro kabelovod realizuje od letošho jara tým
Ing. Ondřeje Fuchse z divize 1 jako subdodávku pro
společnost Navatyp.
Zatím jsme opravdu teprve na začátku. Na staveništi
na smíchovském břeží u botelu Admirál jsme po piloto-
vém zajištězačali asi před měsícem s hloubením nosné
šachty o průměru 3,9 metru a hloubce 28,5 metru. Nyní
jsme asi 5,5 metru pod terénem,“ prozradil Ing. Fuchs.
Kabelový tunel pod Vltavou propojí dvě břež
šachty a bude mít po dokončení podkovovitý profil se
světlou šířkou 2,4 metru a výškou 2,6 m v klenbě. Bude
dlouhý 280 metrů a povede 15,5 metru pod dnem Vltavy.
Jeho profil bude lokálně rozšířen pro zjednodušení dopra-
vy těženého materiálu z čelby.
Ražba podle průzkumu začne na smíchovsstra
v prosedí libeňských jílovitých idlic, které jsou roz-
pojitelné strojní frézou. Asi v polovině koryta Vltavy se
geologické podmínky podzemí změní a v přechodném
poruchovém smu se dají očekávat průsaky vody až
deset litrů za sekundu. Pro jejich eliminaci budou za-
potřebí injektáže. K novoměstskému břehu potom bude
nutné dále prorazit řevnické emence, rozpojitelné pouze
pomocí trhacích prací.
Technologicky bude rba prováděna na plný profil
s postupným vkládáním důlních rámů s časovým omeze-
ním podle stability horninového masivu a její průběh bude
upravován podle poznatků geotechnického monitoringu.
V případě zvlášť nepříznivého prostředí budou raziči kot-
vit masiv pomocí hydraulických svorníků.
Po provizorní konstrukci tunelu, vytvořené zastří-
ním důlní výztuže z íhradových profilů s vloženou
ocelovou sítí betonem, budou stěna i klenba definitivního
ostění lity do bednění. Veškeré betonové konstrukce pod
hladinou podzemní vody itom budou vodonepropustné,
navržené z vodostavebního betonu.
Druhá šachta na novoměstském nábřeží o průměru
3,2 metru a hloubce 26,8 metru bude po provedení defini-
tivobezdívky čekat, než k kabelový tunel ze Smíchova
pod Vltavou dorazí.
L e n k a S v o b o d o v á , f o t o J o s e f H u s á k
„Budova E v michelském BB Centru je i na dnešní dobu
velmi netradiční, zejména pro svou lomenou fasádu.
Klientské změny, které dosáhly výše í čtvrtin původ-
ních rozpočtových nákladů, i vysoké nároky na kvalitu
jednotlivých čás stavby budovu maximálně uz-
sobily požadavm ivatele. Uznápro tuto stavbu
by ocenilo i nasazení techninašeho mu, kteří i
jejím dokončování v práci trávili daleko víc času, nje
obvyklé,“ vzpomíná na stavbu Ing. Jiří Cuřín.
Budova E doplnila komplex BB Centra v Michli. Pře-
žně administrativobjekt realizoval tým divize 8 pod
vedením Ing. Cuřína přímo na míru budoucímu uživateli
– společnosti ČEZ. Její zástupci spolu s architekty a s in-
vestorem kladli při stavbě veliký důraz na nadstandardní
kvalitu všech prací. Přesvědčila se o tom i divize 1, jež se
podílela na zámečnických konstrukcích.
Na pilotách založená budova trojúhelníkového dory-
su s železobetonovým skeletem, který provedla divize 6,
čti podzemní podlaží pro technické zázemí a parking
pro 327 aut a sedm nadzemních, převážkancelářských
podlaží, z nichž poslední je ustupující. Středem objektu
prochází trojúhelníkové atrium, zastřešené celoskleně-
ným světlíkem. Kromě prosvětlení slouží k propojení
jednotlivých pater dvojicí panoramatických výtahů.
Gastronomický provoz s kapacitou až 1000 pokrmů
denně a malé konferenční centrum v přízemí jsou vyhra-
zené pouze zaměstnancům společnosti ČEZ. Dispozice
dalších ti pater je podle požadavivatele navržena
jako kombinovaná, s halovým Open space prostorem
a oddělenými kancelářemi. Sedmé ustupující nadzemní
podlaží doplňuje střešní zahrada s relaxační terasou.
Budova E na první pohled upounezvyklou, několi-
krát zalomenou jihozápadní fasádou s t metrů vysokou
a vykloněnou atikou. Tvar fasády byl navržen tak, aby brá-
nil odrazu hluku z přilehlé rušné magistrály do oken blíz-
kých obytných domů. Neprůhledné části jejího povrchu
tvoří obklad z perforovaného hliníkového plechu, který je
akusticky pohltivý. Ostatní dvě průčejsou celoskleněná,
rytmicky členěná vodorovným lištováním.
L e n k a S v o b o d o v á , f o t o J o s e f H u s á k
1 2
Metrostav_11_07.indd 3 6/14/07 9:15:44 AM
Metrostav Metrostav 11/2007, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 11/2007, Strana 1
Metrostav Metrostav 11/2007, Strana 2
Metrostav Metrostav 11/2007, Strana 3
Metrostav Metrostav 11/2007, Strana 4
Metrostav Metrostav 11/2007, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 11/2007, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 11/2007, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 11/2007, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (227 ms)

Rendering Strana 4 (104362): (0/1) (221 ms)

Rendering Strana 3 (104361): (0/1) (171 ms)

Rendering Strana 2 (104360): (0/1) (173 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3176/vth121034-1.jpg

 i3176/vth121035-1.jpg

 i3176/bg104361.svg

 i3176/vth121036-1.jpg

 i3176/vth121032-1.jpg