Letecký den v kolébce
českého létání
11. června 2008 / 11 / XX
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Václava Švarce,
ředitele divize 7 str. 2
M E T R O S TAV
A .S.
Č L E N
D D M
G R O U P
První ropa plní zásobník H11
v Nelahozevsi str. 2
Plzeňská Americká třída dostává
nový povrch str. 3
První rám tunelů na Letné
Úsporná budova s inteligentní
elektroinstalací str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Změny ve vedení společnosti Subterra
Od 1. června má společnost Subterra nového generálního
ředitele. Stal se jím dosavadní výrobně-technický
ředitel Ing. Ondřej Fuchs, který byl zvolen i za nového
místopředsedu představenstva. V obou funkcích vystřídal
Ing. Petra Kuchára, který nadále zůstává členem
představenstva společnosti. Výrobně-technickým
ředitelem se od stejného data stal Ing. Jaroslav Čižinský.
Významné ocenění Doprastavu
Generální ředitel Doprastavu Ing. Dušan Mráz se stal
slovenskou Osobností architektury a stavebnictví roku
2008 v prestižní akci ASB GALA. Výroční ceny odborného
měsíčníku ASB a ekonomického týdeníku Trend pro
nejlepší stavební firmu, developera a osobnost roku
se letos předávaly již podruhé, tentokrát 14. května
ve Slovenském národním muzeu v Bratislavě. Ing. Mráze
mezi pěti nominovanými vybrala odborná porota složená
ze 129 osobností z oblasti stavebnictví, architektury, státní
a komunální správy a ze zástupců odborných sdružení.
Řízení projektové dokumentace
Ve druhé polovině května se ve dvou termínech v hotelu
Olympik sešli zejména přípraváři předvýrobní a výrobní
přípravy ze všech divizí Metrostavu, aby se na tematickém
dnu blíže seznámili s řízením projektové dokumentace.
Jednodenní odborný seminář celkem absolvovalo na tři
sta účastníků. Pomohl jim zlepšit orientaci v zákonných
požadavcích na projektovou dokumentaci. Umožnil jim
získat další poznatky přispívající ke kvalifikovanému
vyhodnocování a kontrole projektové dokumentace tak,
aby se omezil její negativní dopad na projekty. Program,
který připravil úsek výrobně-technického ředitele a útvar
kvalifikačního rozvoje Metrostavu, vyvolal příznivé ohlasy.
Další profesní rozvoj přípravářů proto bude od podzimu
pokračovat workshopy a další odbornou přípravou.
Zlatý panel pro divizi 6
Ředitel divize 6 Ing. Jan Cuc (foto vlevo) převzal v úterý 3. června Zlatý panel 2007 za druhé místo v soutěži
o nejzajímavější realizaci obvodového pláště z panelů
firmy Kingspan. Cenu získala divize 6 za projekt Stabilizace chuti v areálu Plzeňského Prazdroje.
„Novostavbu haly stáčírny lahví, objekty filtrace a přetlačných tanků a potrubní most jsme postavili za pouhých
8 měsíců, z toho tři trvalo opláštění s celkovou plochou
asi 5700 m²,“ říká technický náměstek ředitele divize 6
Ing. Petr Havelka a pokračuje: „Jako jedni z prvních jsme
v Plzni použili 150 mm silné inovované sendvičové panely
KS 1000 FH se skrytým šroubem v zámku a oboustrannou
profilací. Podle návrhu architekta Paula Philipse z ateliéru
Aukett Fitzroy Robinson jsme je kladli jak horizontálně, tak
vertikálně a zvenku byly šedé a zevnitř bílé.“
Na porotu kromě jiného zapůsobil i elegantní vzhled
průmyslové budovy, jejíž šedá fasáda kontrastovala se
sytě zelenými makrolonovými boky potrubního mostu.
„Z tohoto ocenění mám zvlášť velkou radost,“ usmál
se Ing. Cuc. „Je to první ocenění, které mohu v nové pozici
ředitele převzít, a povzbuzuje mě do další práce.“
Metrostav_11_08.indd 1
Tým divize 2 překročil další milník při budování tunelového komplexu Blanka v úseku hloubených tunelů stavby 0079 Špejchar – Pelc-Tyrolka. Zatímco na východní
straně se stavební jáma ještě prohlubuje, v západní
části směrem ke Špejcharu v ní už vyrostl první dilatační celek nosné rámové konstrukce tunelu přes střed
křižovatky U Vorlíků. Nad ním teď stavbaři přeloží
inženýrské sítě, aby ulici Milady Horákové uvolnili pro
pokračování výstavby Městského okruhu.
„Investor nám Letenskou pláň předal přesně před
rokem a od té doby se nám po přeložkách sítí podařilovyhloubit téměř celou stavební jámu,“ popisuje vedoucí
projektu Ing. Zbyšek Vozarik. „Nejprve jsme odstranili
navážky, které v padesátých letech 20. století pláň zarovnaly. Pod nimi a pod vrstvou kvarterních sedimentů,
převážně prachových hlín a spraší, jsme v souladu s geologickým průzkumem odhalili tvrdé letenské břidlice.“
Tunely na Letné budou svažité. U Špejcharu, kde povedou nejblíže povrchu, už v lednu betonáři zahájili stavbu
prvního dilatačního úseku tunelového rámu a v současnosti pracovníci Doprastavu dokončují předpínání jeho
stropní konstrukce. Pro druhý dilatační celek jsou už
připravené nosné stěny a prostorové lešení pro bednění
stropu (foto). O kus dál směrem k centru probíhá hlubinné
založení konstrukcí tunelových tubusů. U pilotové portálové stěny ještě stroje těží jámu, aby se její dno dostalo
na nejnižší pátou kotevní úroveň do hloubky více než 25 m
pod terén (titulní foto). Zde v budoucnosti vyroste složitý
podzemní objekt tvořený čtyřmi patry garáží, tunelovými
troubami a prostorami technologického centra.
„Od poloviny května nejezdí přes Letnou tramvaje.
Tuto výluku nutně potřebujeme, abychom uvolnili prostor
v jižní části třídy M. Horákové směrem na Špejchar a inženýrské sítě přeložili do severní části vozovky a chodníku,“
vysvětluje Ing. Vozarik. „Kromě obvyklých přeložek tu
likvidujeme i nefunkční kanál parovodu na Pražský hrad,
který má metrové betonové stěny. Sítě předěláváme
i v oblasti bývalého atletického stadionu Sparty. Na jeho
místě jsme už odstranili všechny pozemní objekty včetně
tribun a po přeložkách tu začneme hloubit a zajišťovat
jámu pro větve mimoúrovňové křižovatky U Vorlíků.“
Za MÚK směrem ke Špejcharu se způsob výstavby
tunelů změní. Na první hotový dilatační celek rámové
konstrukce tu navážou tunely prováděné čelním odtěžováním horniny z prostoru mezi milánskými stěnami
a nosnou konstrukcí stropu. Toto řešení nejméně naruší
povrchovou dopravu a blízkou zástavbu.
Zachovat co nejlepší dopravní prostupnost Letné je
totiž nejdůležitější. Se začátkem prázdnin se proto na pláň
vrátí tramvaje. Kousek za Letenským náměstím dojedou
do provizorní konečné stanice vytvořené pomocí kolejového přejezdu. Přes Letnou cestující přejedou autobusy
a od stanice Hradčanská budou moci v jízdě tramvajemi
pokračovat do Dejvic, Střešovic i na Klárov.
„Další částí projektu, na které teď pracujeme, je
statické zajištění nadzemní zástavby,“ říká Ing. Vozarik.
„Do konce května jsme před ražbou zajistili budovu bývalé Šlechtovy restaurace ve Stromovce a teď provádíme
stavebně-technické průzkumy objektů, pod kterými povedou ražené tunely, abychom zjistili jejich skutečný stav.
Snažíme se, abychom život města ovlivnili co nejméně.“
Stavba pod oblaky
Od letošního srpna začne pražský pětihvězdičkový hotel Hilton nabízet služby v novém baru Cloud 9. Oblačné
jméno zřejmě získal podle polohy na střeše, 45 metrů
nad zemí. Devítku zas možná inspirovala naše divize 9,
která střešní nástavbu pro bar buduje.
„Do konce června musíme mít hotovou celou stavbu
i se zabudovaným vestavěným nábytkem, abychom podle
harmonogramu mohli 31. července předat investorovi
hotové dílo včetně vydaného kolaudačního souhlasu,“
říká vedoucí projektu Ing. Pavel Trojan. „V současnosti
proto urychleně kompletujeme vzduchotechniku (foto)
a provádíme zkoušky technologických zařízení. Na chodbách pokládáme mramorovou dlažbu. Protože pracujeme
přímo nad pokoji nejváženějších návštěvníků, musíme
stavbu podle pokynů hotelu často přerušovat, abychom
VIP hosty nerušili hlukem. Když jsme pauzy sečetli, zjistili
jsme, že už celkem trvaly 16 dnů. A to je při devítiměsíční
lhůtě výstavby hodně dlouhá doba.“
Až tato rozsahem malá, podmínkami však velmi náročná stavba skončí, bar okouzlí návštěvníky nejen výhledem na Vltavu a Pražský hrad, ale i svými náladovými
proměnami. Postará se o ně zejména složitý, počítačem
řízený systém osvětlení, který bude umět změnit nejen intenzitu, ale i barvu světla. Výkonné audio-vizuální vybavení nabídne příležitost pro uspořádání různých hudebních
produkcí a multimediálních prezentací.
6/11/08 10:03:01 AM