strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

Úsporná budova s inteligentní elektroinstalací

Při vjezdu do Prahy po magistrále už pár týdnů poutají

pozornost motoristů titanzinkem pokryté dvoupatrové

nástavby nové budovy České pojišťovny na Pankráci

(foto č. 1), které z nadhledu připomínají čtyři vzducholodi (foto č. 2). Představují architektonickou korunu

moderní administrativní budovy nabité technologiemi,

jejíž provoz bude řídit inteligentní elektroinstalace.

„Maximální garantovaný příkon pro celý objekt je

2,5 MW, což je zhruba polovina toho, co by běžně potřeboval,“ říká Ing. Miroslav Zobaník z divize 3, jehož tým

náročnou stavbu řídí. „Veškerý chod budovy proto bude

ovládat inteligentní KNX systém, který podle monitoringu

okamžitého stavu zreguluje osvětlení, vytápění i chlazení

tak, aby energetická náročnost byla co nejnižší.“

S výjimkou několika oken, která jsou zapojena do systému protipožární ochrany, každé další otevíravé okno má

magnetický kontakt propojený s řídicí jednotkou. Ta rozpozná, zda je zavřené, či otevřené, zda dochází k tepelné

ztrátě, či zisku a podle toho zreguluje topení a chlazení.

Systém bude podle intenzity venkovního světla řídit vnitřní osvětlení i polohy venkovních žaluzií. Každá z nich má

samostatný motor, umožňující 256 poloh nastavení.

1

se gravitačně uzavřou a budovu rozdělí na samostatné

požární úseky. Všude v objektu jsou sprinklery a v přízemí

a 1. PP je systém samočinného odvětrání tepla a kouře.

Centrální serverovna, zálohovaná UPS se 100% rezervou pro budoucí rozšíření, tvoří samostatný, plynem

hašený požární úsek, který ochrání data i v případě požáru. K bezpečnosti přispívá i EZS a kamerový systém.

Součástí inteligentního řízení je samozřejmě i náhradní

zdroj – dieselagregát pro čtyřhodinový plynulý provoz.

V budově je 14 výtahů a nákladní plošina. Dva průchozí výtahy zajišťují jediný vstup do objektu ze suterénních

garáží a všechny příchozí soustředí do prostoru recepcí,

odkud je monitorovaný a řízený vstup do budovy.

V krajních sekcích jsou tři výtahy, z nich jeden je vždy

evakuační. Zbylá šestice je uprostřed objektu a ovládá

ji cílové řízení. Každý, kdo chce výtah použít, stiskne

na tablu patro, kam chce jet. Podle požadavků v časovém období systém vyhodnotí nejúspornější a nejrychlejší využití výtahů a zobrazí, kterou kabinou kdo pojede.

Všechny jsou pro osm osob, jedna má však světlou výšku

3,5 m a bude sloužit jako nákladní výtah pro přepravu

dílů mobilních příček. Patra jsou totiž řešena flexibilně

Jedna etapa stavby končí, druhá začíná

Na místě bývalé sladovny v pražské Podbabě vzniká

pod taktovkou developerské skupiny CRESTYL real estate nový bytový soubor nazvaný jednoduše Podbaba.

První část jeho třetí etapy výstavby právě dokončil tým

Ing. Petra Krutila z divize 1 a od května začal pracovat

na čtvrté. Obě v závěru spojí typický moderní italský

styl s elegantními tvary a vzdušnými interiéry.

„Třetí etapu stavby se 132 byty definitivně opustíme

v polovině června,“ vysvětluje Ing. Krutil. „Skládala se

ze šesti čtyř- až sedmipodlažních domů (foto č. 1), které

jsou propojené souvislými podzemními garážemi, a ze

dvou samostatných bytových objektů. Jeden z nich má

eliptický půdorys a tvoří nejcharakterističtější dominantu nového sídliště (foto č. 2). Kolaudace proběhla už

v půlce února a my teď máme odstraněné všechny vady

a nedodělky a hotové i terénní a sadové úpravy. Stavbu

významně pozdržel archeologický průzkum, staveniště

se totiž nachází blízko Vltavy v místě, kde bylo prvotní

osídlení Prahy. Kromě koster zvířat a dospělých lidí patřil

k nejcennějším nálezům archeologů hrob novorozeněte.“

Čtvrtá etapa stavby vybuduje dalších sedm domů

s asi 120 byty a odpovídajícím počtem garážových stání

v suterénech. Některá z nich budou pro velké výškové

rozdíly terénu přístupná pomocí parkovacího výtahu.

Na tomto staveništi jsou zatím hotové jen zemní práce,

piloty, podkladové betony a připravují se izolace.

Všechny domy mají vyzdívaný monolitický železobetonový skelet a obloukovitě klenuté střechy kryté předzvětralým titanzinkovým plechem. Mezi jejich charakteristické architektonické prvky patří šambrány kolem oken,

bosáže na fasádách a v průčelí kruhové ocelové sloupy

obložené cihelnými lícovými tvarovkami, které měly areál

opticky přizpůsobit historickým budovám sladovny. Ty se

nacházely mezi hotovými a rozestavěnými domy a měly

být přestavěny na multifunkční centrum. Jejich stavebně

technický stav však neodpovídal projektu a byl natolik

špatný, že musely být zbourány. Na jejich místě zatím tým

Ing. Krutila dokončuje betonáž stropu spojeného suterénu

pro čtyři nové domy, aby okolní stavby mohly být zkolaudovány a dobře navazovaly na terén.

Energeticky náročné chlazení objektu zajistí dvě podzemní hybridní chladicí věže, umístěné mimo budovu.

Ve 3. PP je navíc ledobanka – akumulační nádrž chladu,

která se nachlazuje v období nejnižšího odběru elektrické

energie a využívá se pro vyrovnání tepelných výkyvů.

Protipožární opatření jsou v budově nadstandardní.

Elektronická požární signalizace je propojena s 12 dalšími

systémy, mezi které patří např. evakuační rozhlas, automatické uvolnění magnetických kontaktů dveří na únikových cestách a odblokování požárních uzávěr, které

2

a mohou být podle potřeby dělitelná demontovatelnými

příčkami na kanceláře s šířkou po 2,7 metru.

„Stavba probíhá ve velmi napjatých termínech, které

se nám daří dodržovat,“ říká Ing. Zobaník. „Konalo se zde

místní šetření a v nejbližších dnech čekáme vydání kolaudačního rozhodnutí. Zahájili jsme přejímky a 30. června

bychom měli celý objekt předat investorovi. Po dohodě

zde neproběhne standardní zkušební provoz. Předpokládáme však, že už po 15. srpnu bude nová inteligentní budova fungovat podle všech projektovaných parametrů.“

Stavby přihlášené do soutěže Stavba roku 2008

Název: Rekonstrukce a oprava hotelu Imperial *****

Objednatel: Majetková, správní a delimitační unie odborových svazů

Autor architektonicko-dispoziční studie: Ing. arch. Petr Kořený

Autor interiéru: Ing. arch. Ivo Nahálka

Doba výstavby: listopad 2005 – červenec 2007

2

Plzeňská Americká třída dostává nový povrch

Na jednu z nejrušnějších ulic v Plzni, na Americkou třídu, vjely stavební stroje. Divize 1 tu zahájila největší

dopravní stavbu v centru za poslední roky. Přeměna

ulice na bulvár se 43 stromy potrvá do konce roku.

„Práce na první části rekonstrukce jsme zahájili

21. dubna. V úseku Anglické nábřeží – Resslova ulice jsme

zatím odstranili stávající povrchy komunikace, stejně jako

1

v Prokopově ulici,“ vypočítává stavbyvedoucí Ing. Miroslav Kšír. Kromě toho museli pracovníci přeložit trolejbusové koleje. Dnes už je položen horkovod a probíhají

práce na pokládce nových vodovodních a plynových řadů

a kabelových tras (foto). „Souběžně budujeme i základy

pro nové sloupy trakčního vedení,“ říká Ing. Kšír.

Vybudování nových podzemních rozvodů energií bylo

hlavním důvodem zahájení rekonstrukce plánované už

pět let. „Budou se provádět nové inženýrské sítě včetně

demontáže stávajících s průběžným přepojováním. Zcela

nové budou také komunikace a chodníky v ulicích Americká, Prokopova a Jungmannova. Na křižovatce Goethova

a Prokopova vznikne nový kruhový objezd,“ upřesnil

Ing. Kšír. Při rekonstrukci dlažbu nahradí asfalt, takže se

v jedné z nejrušnějších tepen Plzně sníží i hladina hluku.

Stavba se provádí při částečné uzavírce se zachováním průjezdů trolejbusů a zásobování. „Při výkopech

často narazíme na funkční i nefunkční inženýrské sítě,

z nichž velká část není uvedena v dokumentacích jednotlivých správců. Stavba je výjimečně náročná i na provádění

ručních výkopových prací a dodržení ochranných pásem

jednotlivých vedení,“ upozorňuje Ing. Kšír.

První část rekonstrukce v úseku Americká – Resslova

včetně nové okružní křižovatky by mělo sdružení Metrostavu a akciových společností SSŽ a Berger Bohemia

dokončit do 31. července letošního roku. Mezitím bude

v polovině června zahájena rekonstrukce druhé části mezi

ulicemi Resslova a Škroupova. Ukončení celé první etapy

stavbaři předpokládají na konci letošního roku.

Rekonstrukce hotelu Imperial v Praze umožnila obnovit

provoz v historické budově na úrovni moderního pětihvězdičkového hotelu se 126 pokoji, gastronomickou částí

a konferenčním sálem pro 80 osob. Čtyřpatrová nárožní

budova s podkrovím má vložené mezipatro a dva suterény, chodbami je propojena s dvorním pokojovým blokem.

Stavbu realizovalo sdružení Metrostavu a Konstruktivy

Branko, které vedl tým Ing. Petra Kajera z divize 9.

Vzhledem k památkové ochraně stavby a jejímu velice

špatnému stavu použili stavbaři při rekonstrukci několik

originálních technických řešení zejména pro zvýšení

únosnosti stropů. Stávající strop měl mezi trámky jako ztracené bednění vložené dřevěné bedničky zakryté

horní, nevyztuženou a málo únosnou betonovou deskou.

Pro zachování co největší autentičnosti konstrukcí bylo

po snesení horní desky pro sanaci stropu využito zesílení

trámků pomocí přiložené výztuže. Prostor po ztraceném

bedničkovém bednění byl vyplněn litou směsí cementu

a polystyrenu, která výrazně zlepšila akustické parametry

vodorovných nosných konstrukcí.

Zvláštní pozornost stavbaři věnovali stavebně-technickým úpravám a vybavení památkově cenných prostor

tak, aby zůstal zachován jejich původní charakter. Pozornost hostů tak dnes vzbuzuje zejména proslulá přízemní

kavárna vyzdobená zrekonstruovanou pozdně secesní

mozaikou na stěnách i na stropě (foto).

Martina Vampulová, foto Josef Husák

Metrostav_11_08.indd 3

6/11/08 10:03:09 AM