strana 2

Spolupráce v praxi

Součástí spolupráce Metrostavu a odborných vysokých

škol jsou i exkurze na naše vybrané stavby. Za rok jich

pracovníci útvaru pracovněprávních vztahů centrály

zorganizují kolem třiceti.

Jedna z posledních zavedla studenty 3. a 4. ročníku

oboru Konstrukce a dopravní stavby z ČVUT v Praze

na stavbu mostu SO205 na budovaném úseku rychlostní

komunikace R6 Tisová – Kamenný Dvůr. Jako generální

dodavatel ji provádí divize 4 Metrostavu.

Čtyřicet mladých lidí doprovázel proděkan prof. Ing. Jiří Máca, CSc., a za Metrostav PhDr. Lenka Laňová.

Na stavbě se jim věnoval vedoucí projektu Ing. Zdeněk

Rozsypálek a technický náměstek divize 4 Ing. Martin

Kulhavý, Ph.D. (foto č. 1 druhý zleva). Cílem exkurze totiž

nebyla jen návštěva stavby 476 m dlouhého mostu přes

zoologickou lokalitu (foto č. 2), ale snaha seznámit studenty (foto č. 3) s technologií výstavby mostu na výsuvné

skruži (foto č. 4), kterou vlastními silami provádí divize 4

pod vedením stavbyvedoucího Ing. Martina Řediny.

PTÁME SE

Ing. Václava Švarce,

ředitele divize 7

1

První ropa plní zásobník H11 v Nelahozevsi

1

2

3

Pilíře mostu jsou hlubině založené na pilotách a spodní stavba je dnes téměř hotová. Vodorovnou nosnou

konstrukci levého i pravého mostu SO205 tvoří spojitý

dvoutrámový nosník z předpjatého betonu o 12 polích.

„Pracovníci divize 4 už dokončili asi polovinu konstrukce

levého mostu (foto č. 5). Technologické kroky potřebné

pro realizaci jednoho pracovního záběru mostovky probíhají ve zhruba 14denním cyklu, na jehož konci dochází

k přesunu skruže do dalšího taktu,“ popsal rozpracovanost stavby Ing. Kulhavý. Podrobněji než slova však

technologii stavby na výsuvné skruži vysvětlil studentům

pohled na rozestavěný most.

4

5

Metrostav_11_08.indd 2

Po dvou letech práce se stavba divize 7 v Centrálním

tankovišti ropy (CTR) v Nelahozevsi chýlí k závěru.

Koncem dubna, jeden a půl měsíce před plánovaným

termínem, předal tým Ing. Daniela Folka investorovi

první dokončený obří zásobník s objemem 125 000 m³.

Ropa do něj v rámci zkušebního provozu vtekla začátkem června. Druhý zásobník H12 by měl být podle plánu hotový do konce července. Bude už šestý, který tu

Metrostav pro společnost MERO ČR vybudoval.

„Jsem absolvent strojní fakulty a tato stavba, kterou

jsme ve sdružení se společností ČKD Praha DIZ dodávali

na klíč, pro mě představovala velikou školu,“ vzpomněl

Ing. Folk. „Hlavně v začátku mi pomohl náš výrobní náměstek Ing. Daniel Riedl, který pro MERO ČR stavěl čtyři

stejně velké zásobníky před pár lety a měl tak mnoho

zkušeností z obdobného projektu.“

Současnou stavbu hned v úvodu zdržela nutnost prohloubit základy pod stěnami nádrže i jímky o dva metry

pod úroveň, kterou původně určil projekt. Staveniště se

totiž nachází na místě bývalé pískovny, která byla v průběhu let zaplňována i komunálními navážkami, a podloží nebylo dostatečně únosné. K termínovému skluzu

přispělo i velmi deštivé počasí, které podmáčelo terén

a znemožnilo rychlé provedení dodatečných zatěžkávacích zkoušek zeminy v úrovni nové základové spáry. To,

že zásobník H11 byl odevzdaný v předstihu, proto svědčí

o profesionalitě a schopnostech realizačního týmu.

„Hotovou H11 (foto č. 1) teď vyčleňujeme ze stavby

a propojujeme ji s provozovaným areálem CTR,“ říká

Ing. Folk. „Na H12 máme asi ze dvou třetin hotové nátěry,

chybí jen dodělat vnější nátěr jímky a asi polovinu střechy.

V meziprostoru, který už je natřený, osazuje náš partner

ve sdružení kabelové trasy a naše montážní středisko

divize 7 montuje systém hašení a chlazení.“

Natěračské práce by měly být v závislosti na počasí

hotové do konce června, zásobník H12 (foto č. 2 v pozadí)

by potom měl být celý dokončen k 31. červenci.

Po více než dvouletém působení naší divize 7 tak

zůstanou v CTR další dva obří ocelové zásobníky, z nichž

každý má kapacitu 125 000 m³ ropy. Mají 24 m vysokou

nádrž o průměru 84,5 m a dvouplášťové dno i plovoucí

střechu. Bezpečnostní jímka kolem nádrže je vysoká

19,5 m, její průměr dosahuje 90,5 m. Desítky kilometrů

svarů, které do přesných a převážně válcových tvarů pospojovaly velkorozměrové plechy, zůstanou svědectvím

pečlivé práce a extrémního nasazení vlastních zaměstnanců z provozu montáží ocelových konstrukcí divize 7,

kteří Ing. Folkovi přispěchali na pomoc při nedostatku

kvalitních svářečů subdodavatelů.

Funkční parametry obou nových zásobníků odpovídají

nejvyššímu současnému evropskému standardu. Divize 7

Metrostavu jejich výstavbou opět prokázala schopnost

komplexní dodávky stavebního, strojního i technologického zařízení na nejvyšší úrovni. Díky ní se strategické

zásoby ropy, které MERO ČR v Nelahozevsi skladuje, zvýší

na více než jeden a půl milionu kubíků.

2

Spolupráce Metrostavu s vysokými školami

Každý rok Metrostav doplňuje počet zaměstnanců, aby

nahradil ty, kteří z různých důvodů odcházejí, nebo aby

obsadil nově vzniklé pracovní pozice. Na trhu práce se

nové spolupracovníky snaží získat především mezi absolventy vysokých škol. Ročně jich do naší společnosti

v několika vlnách přichází přibližně sto.

Abychom se získáváním mladých odborníků uspěli

pravidelně a každoročně, začínáme s nimi navazovat

vztah již v průběhu jejich studia. Až do roku 2006 jsme

spolupracovali se třemi stavebními fakultami – v Praze,

Brně a v Ostravě – a s Fakultou strojní ČVUT v Praze. V loňském roce jsme nově podepsali dlouhodobou

smlouvu i s Podnikohospodářskou fakultou Vysoké školy

ekonomické v Praze a před několika dny také s Fakultou

architektury ČVUT v Praze.

Naše spolupráce vychází z představ a požadavků Metrostavu a jednotlivých škol. Je podmíněna jak odbornými

zájmy, tak i vztahy našich manažerů, expertů i specialistů

s konkrétními profesory, docenty, odbornými asistenty

a především studenty. Má i mnoho dalších dimenzí, ve

kterých se promítá, například v aplikovaném výzkumu,

v publikační a pedagogické činnosti. K zájmu studentů

o Metrostav přispívá i naše podpora vybraných sportovních a kulturních aktivit smluvních škol.

V důsledku naší dlouhodobé a všeobecně uznávané

spolupráce s vysokými školami vloni projevilo zájem

pracovat v Metrostavu 418 absolventů. Uvedli, že je

k nám přivedla image firmy, zajímavá práce ve velké firmě

a možnost podílet se na náročných a technicky složitých

projektech. Abychom ze zájemců vybrali ty nejvhodnější,

ověřili jsme si, že většinu z nich musíme zaměstnávat již

v průběhu studia. Ve firemní praxi to znamená věnovat jim

čas, pořádat pro ně exkurze na naše vybrané stavby, tolerovat jejich nepravidelnou pracovní dobu, spolupracovat

s nimi na ročníkových a diplomových pracích, účastnit se

jejich obhajob atd. Každý rok při Technicko-ekonomické

konferenci také nejlepší ze studentů, asistentů manažerů vyhlašujeme a odměňujeme je.

Když jsme se studentů na našich pracovištích po roce

zaměstnání zeptali, co je u nás nejvíc ovlivnilo, odpověděli, že celková přívětivá atmosféra na pracovišti a jejich

kolegové, kteří mají velké praktické a životní zkušenosti.

To je určitě dobrá zpětná vazba našeho vztahu s možnými

budoucími zaměstnanci.

Metrostav vždy podporoval a podporuje vzdělanost

i vzdělávání vlastních zaměstnanců a považuje je za nejlepší investici pro budoucnost. V současnosti má 1006

pracovníků naší firmy vysokoškolské vzdělání, 1283

střední s maturitou a 1204 odborné s výučním listem.

Téměř 350 zaměstnanců získalo uznávanou evropskou

certifikaci znalosti světového jazyka a 335 se připravuje

na vyšší manažerské pozice.

S mladými lidmi přicházejí do každé firmy, tedy

i do Metrostavu, nové myšlenky. Z nich se rodí nové

přístupy, nová řešení. Vznikají nové mezilidské vztahy,

nové osobnosti, odborné i manažerské. Prostě to, co naše

společnost pro další rozvoj potřebuje.

P hD r. J o s e f Š ko r pil, per s o n ální ř edi t el

Za 22 let práce u Metrostavu Ing. Švarc řídil stavby

metra, budov, dálnic i železnic. Naposledy vedl u divize 5 stavbu dálničního tunelu Valík. Mnohokrát prokázal, že práci a lidem kolem sebe rozumí. I proto vloni

v prosinci dostal od vedení společnosti nabídku, aby se

stal novým ředitelem divize 7. Náročnou výzvu přijal

a za podpory centrály se 1. února ujal své funkce.

Co Vás za čtyři měsíce práce u divize 7 překvapilo?

Odlišnost řídicích procesů, které tu byly nastaveny jinak,

než předepisují naše organizačně řídicí normy. Obchodní

činnost tu také nebyla rozvíjena tak, jak měla být, a proto

nebyly v dostatečné míře zajištěny zakázky do budoucna.

Situace je tu o to složitější, že stále ještě dobíhají některé

starší problémové projekty. Mile mě překvapilo vybavení

a možnosti provozů ocelových konstrukcí i dopravy a zemních prací. Jako jinde v Metrostavu i v divizi 7 jsem potkal

spoustu šikovných odborníků, kteří svou práci ovládají

a mají zájem podílet se na nové organizaci divize.

Provedl jste už řadu změn, se kterými jste začal?

Delegoval jsem větší pravomoc a tím i zodpovědnost

na vedoucí projektů, dílen a na své náměstky, kteří jsou

zatím pověření výkonem funkce do 1. září, kdy by mělo

být ustanoveno řádné vedení divize. Přerozdělil jsem také

kompetence, aby se obchodní a ekonomický náměstek

mohli víc věnovat obchodu. Spolu se mnou přestoupilo

z divize 5 a centrály i několik dalších pracovníků a přijali

jsme nového vedoucího provozu ocelových konstrukcí.

A jaká opatření plánujete do blízké budoucnosti?

Divize 7 je nositelkou dvou vnitropodnikových nosných

technologií – dopravy a zemních prací a výroby ocelových

konstrukcí. U první bych rád docílil lepšího využití prostředků a zabezpečil nabídku služeb v odpovídající kvalitě.

Ve druhé plánujeme pro zjednodušení organizace sloučení

provozů, které tuto technologii zabezpečují, a chceme více

spolupracovat s ostatními divizemi na významných zakázkách. S týmem nového ekonomického náměstka analyzujeme hospodaření a snažíme se o nápravu procesů podle

OŘN, o zprůhlednění ekonomiky a informačních toků.

Konsolidujeme portfolio zakázek podle specialistů, které

máme k dispozici, a posilujeme obchodní činnost.

Ukončili jste stavbu v areálu Akademie věd ČR, v předstihu jste předali nádrž H11 v CTR Nelahozeves. Na jakých dalších projektech teď divize 7 pracuje?

Dokončujeme druhou nádrž H12 v Nelahozevsi, pokračujeme v obnově elektrárny v Tušimicích a v odvozu zeminy

ze stavby tunelového komplexu Blanka. Z dalších velkých

akcí v září zahajujeme práce na výstavbě skladovacího

areálu v Loukově, pro kterou náš tým už rok zajišťuje

projektovou dokumentaci. Divizi 3 jsme dodali ocelový

most pro Amazon Court, pro divizi 9 zajišťujeme výrobu

světlíků na Palace Pardubice a vyrábíme most pro kolej

č. 2 v Bystřici nad Olší. Zahajujeme práce na nové, velmi

náročné zakázce na stavbu prodejního a opravárenského

centra pro nákladní vozy Mercedes v Praze-Stodůlkách.

Čeho byste v divizi 7 chtěl dosáhnout?

Chtěl bych získat zakázky na výrobu velkých a složitých

ocelových konstrukcí. Výborný posudek svářecího auditu, který koncem května v naší výrobně provedli auditoři

VÚPS potvrdil, že i dodávky tohoto typu umíme provést kvalitně. Dopravu a zemní práce bych rád pozdvihl

na vyšší úroveň, abychom mohli být ne subdodavateli,

ale partnery našich divizí 4, 5 i dalších při stavbě velkých

infrastrukturních zakázek. Velmi důležitý pro nás bude

výsledek připravované strategické operace na zlepšení

činnosti nosných technologií Metrostavu. Měla by určit

pravidla, jak se divize ovládající nosné technologie budou

podílet na velkých projektech. Domnívám se, že před ziskem jednoho střediska či divize by měl být upřednostněn

zisk celé firmy, a to s sebou přináší nutnost změn v nastavení parametrů projektového řízení. Věřím, že s pomocí

všech zaměstnanců divize 7 se nám úkoly podaří splnit.

6/11/08 10:03:05 AM