strana 2
Spolupráce v praxi
Součástí spolupráce Metrostavu a odborných vysokých
škol jsou i exkurze na naše vybrané stavby. Za rok jich
pracovníci útvaru pracovněprávních vztahů centrály
zorganizují kolem třiceti.
Jedna z posledních zavedla studenty 3. a 4. ročníku
oboru Konstrukce a dopravní stavby z ČVUT v Praze
na stavbu mostu SO205 na budovaném úseku rychlostní
komunikace R6 Tisová – Kamenný Dvůr. Jako generální
dodavatel ji provádí divize 4 Metrostavu.
Čtyřicet mladých lidí doprovázel proděkan prof. Ing. Jiří Máca, CSc., a za Metrostav PhDr. Lenka Laňová.
Na stavbě se jim věnoval vedoucí projektu Ing. Zdeněk
Rozsypálek a technický náměstek divize 4 Ing. Martin
Kulhavý, Ph.D. (foto č. 1 druhý zleva). Cílem exkurze totiž
nebyla jen návštěva stavby 476 m dlouhého mostu přes
zoologickou lokalitu (foto č. 2), ale snaha seznámit studenty (foto č. 3) s technologií výstavby mostu na výsuvné
skruži (foto č. 4), kterou vlastními silami provádí divize 4
pod vedením stavbyvedoucího Ing. Martina Řediny.
PTÁME SE
Ing. Václava Švarce,
ředitele divize 7
1
První ropa plní zásobník H11 v Nelahozevsi
1
2
3
Pilíře mostu jsou hlubině založené na pilotách a spodní stavba je dnes téměř hotová. Vodorovnou nosnou
konstrukci levého i pravého mostu SO205 tvoří spojitý
dvoutrámový nosník z předpjatého betonu o 12 polích.
„Pracovníci divize 4 už dokončili asi polovinu konstrukce
levého mostu (foto č. 5). Technologické kroky potřebné
pro realizaci jednoho pracovního záběru mostovky probíhají ve zhruba 14denním cyklu, na jehož konci dochází
k přesunu skruže do dalšího taktu,“ popsal rozpracovanost stavby Ing. Kulhavý. Podrobněji než slova však
technologii stavby na výsuvné skruži vysvětlil studentům
pohled na rozestavěný most.
4
5
Metrostav_11_08.indd 2
Po dvou letech práce se stavba divize 7 v Centrálním
tankovišti ropy (CTR) v Nelahozevsi chýlí k závěru.
Koncem dubna, jeden a půl měsíce před plánovaným
termínem, předal tým Ing. Daniela Folka investorovi
první dokončený obří zásobník s objemem 125 000 m³.
Ropa do něj v rámci zkušebního provozu vtekla začátkem června. Druhý zásobník H12 by měl být podle plánu hotový do konce července. Bude už šestý, který tu
Metrostav pro společnost MERO ČR vybudoval.
„Jsem absolvent strojní fakulty a tato stavba, kterou
jsme ve sdružení se společností ČKD Praha DIZ dodávali
na klíč, pro mě představovala velikou školu,“ vzpomněl
Ing. Folk. „Hlavně v začátku mi pomohl náš výrobní náměstek Ing. Daniel Riedl, který pro MERO ČR stavěl čtyři
stejně velké zásobníky před pár lety a měl tak mnoho
zkušeností z obdobného projektu.“
Současnou stavbu hned v úvodu zdržela nutnost prohloubit základy pod stěnami nádrže i jímky o dva metry
pod úroveň, kterou původně určil projekt. Staveniště se
totiž nachází na místě bývalé pískovny, která byla v průběhu let zaplňována i komunálními navážkami, a podloží nebylo dostatečně únosné. K termínovému skluzu
přispělo i velmi deštivé počasí, které podmáčelo terén
a znemožnilo rychlé provedení dodatečných zatěžkávacích zkoušek zeminy v úrovni nové základové spáry. To,
že zásobník H11 byl odevzdaný v předstihu, proto svědčí
o profesionalitě a schopnostech realizačního týmu.
„Hotovou H11 (foto č. 1) teď vyčleňujeme ze stavby
a propojujeme ji s provozovaným areálem CTR,“ říká
Ing. Folk. „Na H12 máme asi ze dvou třetin hotové nátěry,
chybí jen dodělat vnější nátěr jímky a asi polovinu střechy.
V meziprostoru, který už je natřený, osazuje náš partner
ve sdružení kabelové trasy a naše montážní středisko
divize 7 montuje systém hašení a chlazení.“
Natěračské práce by měly být v závislosti na počasí
hotové do konce června, zásobník H12 (foto č. 2 v pozadí)
by potom měl být celý dokončen k 31. červenci.
Po více než dvouletém působení naší divize 7 tak
zůstanou v CTR další dva obří ocelové zásobníky, z nichž
každý má kapacitu 125 000 m³ ropy. Mají 24 m vysokou
nádrž o průměru 84,5 m a dvouplášťové dno i plovoucí
střechu. Bezpečnostní jímka kolem nádrže je vysoká
19,5 m, její průměr dosahuje 90,5 m. Desítky kilometrů
svarů, které do přesných a převážně válcových tvarů pospojovaly velkorozměrové plechy, zůstanou svědectvím
pečlivé práce a extrémního nasazení vlastních zaměstnanců z provozu montáží ocelových konstrukcí divize 7,
kteří Ing. Folkovi přispěchali na pomoc při nedostatku
kvalitních svářečů subdodavatelů.
Funkční parametry obou nových zásobníků odpovídají
nejvyššímu současnému evropskému standardu. Divize 7
Metrostavu jejich výstavbou opět prokázala schopnost
komplexní dodávky stavebního, strojního i technologického zařízení na nejvyšší úrovni. Díky ní se strategické
zásoby ropy, které MERO ČR v Nelahozevsi skladuje, zvýší
na více než jeden a půl milionu kubíků.
2
Spolupráce Metrostavu s vysokými školami
Každý rok Metrostav doplňuje počet zaměstnanců, aby
nahradil ty, kteří z různých důvodů odcházejí, nebo aby
obsadil nově vzniklé pracovní pozice. Na trhu práce se
nové spolupracovníky snaží získat především mezi absolventy vysokých škol. Ročně jich do naší společnosti
v několika vlnách přichází přibližně sto.
Abychom se získáváním mladých odborníků uspěli
pravidelně a každoročně, začínáme s nimi navazovat
vztah již v průběhu jejich studia. Až do roku 2006 jsme
spolupracovali se třemi stavebními fakultami – v Praze,
Brně a v Ostravě – a s Fakultou strojní ČVUT v Praze. V loňském roce jsme nově podepsali dlouhodobou
smlouvu i s Podnikohospodářskou fakultou Vysoké školy
ekonomické v Praze a před několika dny také s Fakultou
architektury ČVUT v Praze.
Naše spolupráce vychází z představ a požadavků Metrostavu a jednotlivých škol. Je podmíněna jak odbornými
zájmy, tak i vztahy našich manažerů, expertů i specialistů
s konkrétními profesory, docenty, odbornými asistenty
a především studenty. Má i mnoho dalších dimenzí, ve
kterých se promítá, například v aplikovaném výzkumu,
v publikační a pedagogické činnosti. K zájmu studentů
o Metrostav přispívá i naše podpora vybraných sportovních a kulturních aktivit smluvních škol.
V důsledku naší dlouhodobé a všeobecně uznávané
spolupráce s vysokými školami vloni projevilo zájem
pracovat v Metrostavu 418 absolventů. Uvedli, že je
k nám přivedla image firmy, zajímavá práce ve velké firmě
a možnost podílet se na náročných a technicky složitých
projektech. Abychom ze zájemců vybrali ty nejvhodnější,
ověřili jsme si, že většinu z nich musíme zaměstnávat již
v průběhu studia. Ve firemní praxi to znamená věnovat jim
čas, pořádat pro ně exkurze na naše vybrané stavby, tolerovat jejich nepravidelnou pracovní dobu, spolupracovat
s nimi na ročníkových a diplomových pracích, účastnit se
jejich obhajob atd. Každý rok při Technicko-ekonomické
konferenci také nejlepší ze studentů, asistentů manažerů vyhlašujeme a odměňujeme je.
Když jsme se studentů na našich pracovištích po roce
zaměstnání zeptali, co je u nás nejvíc ovlivnilo, odpověděli, že celková přívětivá atmosféra na pracovišti a jejich
kolegové, kteří mají velké praktické a životní zkušenosti.
To je určitě dobrá zpětná vazba našeho vztahu s možnými
budoucími zaměstnanci.
Metrostav vždy podporoval a podporuje vzdělanost
i vzdělávání vlastních zaměstnanců a považuje je za nejlepší investici pro budoucnost. V současnosti má 1006
pracovníků naší firmy vysokoškolské vzdělání, 1283
střední s maturitou a 1204 odborné s výučním listem.
Téměř 350 zaměstnanců získalo uznávanou evropskou
certifikaci znalosti světového jazyka a 335 se připravuje
na vyšší manažerské pozice.
S mladými lidmi přicházejí do každé firmy, tedy
i do Metrostavu, nové myšlenky. Z nich se rodí nové
přístupy, nová řešení. Vznikají nové mezilidské vztahy,
nové osobnosti, odborné i manažerské. Prostě to, co naše
společnost pro další rozvoj potřebuje.
P hD r. J o s e f Š ko r pil, per s o n ální ř edi t el
Za 22 let práce u Metrostavu Ing. Švarc řídil stavby
metra, budov, dálnic i železnic. Naposledy vedl u divize 5 stavbu dálničního tunelu Valík. Mnohokrát prokázal, že práci a lidem kolem sebe rozumí. I proto vloni
v prosinci dostal od vedení společnosti nabídku, aby se
stal novým ředitelem divize 7. Náročnou výzvu přijal
a za podpory centrály se 1. února ujal své funkce.
Co Vás za čtyři měsíce práce u divize 7 překvapilo?
Odlišnost řídicích procesů, které tu byly nastaveny jinak,
než předepisují naše organizačně řídicí normy. Obchodní
činnost tu také nebyla rozvíjena tak, jak měla být, a proto
nebyly v dostatečné míře zajištěny zakázky do budoucna.
Situace je tu o to složitější, že stále ještě dobíhají některé
starší problémové projekty. Mile mě překvapilo vybavení
a možnosti provozů ocelových konstrukcí i dopravy a zemních prací. Jako jinde v Metrostavu i v divizi 7 jsem potkal
spoustu šikovných odborníků, kteří svou práci ovládají
a mají zájem podílet se na nové organizaci divize.
Provedl jste už řadu změn, se kterými jste začal?
Delegoval jsem větší pravomoc a tím i zodpovědnost
na vedoucí projektů, dílen a na své náměstky, kteří jsou
zatím pověření výkonem funkce do 1. září, kdy by mělo
být ustanoveno řádné vedení divize. Přerozdělil jsem také
kompetence, aby se obchodní a ekonomický náměstek
mohli víc věnovat obchodu. Spolu se mnou přestoupilo
z divize 5 a centrály i několik dalších pracovníků a přijali
jsme nového vedoucího provozu ocelových konstrukcí.
A jaká opatření plánujete do blízké budoucnosti?
Divize 7 je nositelkou dvou vnitropodnikových nosných
technologií – dopravy a zemních prací a výroby ocelových
konstrukcí. U první bych rád docílil lepšího využití prostředků a zabezpečil nabídku služeb v odpovídající kvalitě.
Ve druhé plánujeme pro zjednodušení organizace sloučení
provozů, které tuto technologii zabezpečují, a chceme více
spolupracovat s ostatními divizemi na významných zakázkách. S týmem nového ekonomického náměstka analyzujeme hospodaření a snažíme se o nápravu procesů podle
OŘN, o zprůhlednění ekonomiky a informačních toků.
Konsolidujeme portfolio zakázek podle specialistů, které
máme k dispozici, a posilujeme obchodní činnost.
Ukončili jste stavbu v areálu Akademie věd ČR, v předstihu jste předali nádrž H11 v CTR Nelahozeves. Na jakých dalších projektech teď divize 7 pracuje?
Dokončujeme druhou nádrž H12 v Nelahozevsi, pokračujeme v obnově elektrárny v Tušimicích a v odvozu zeminy
ze stavby tunelového komplexu Blanka. Z dalších velkých
akcí v září zahajujeme práce na výstavbě skladovacího
areálu v Loukově, pro kterou náš tým už rok zajišťuje
projektovou dokumentaci. Divizi 3 jsme dodali ocelový
most pro Amazon Court, pro divizi 9 zajišťujeme výrobu
světlíků na Palace Pardubice a vyrábíme most pro kolej
č. 2 v Bystřici nad Olší. Zahajujeme práce na nové, velmi
náročné zakázce na stavbu prodejního a opravárenského
centra pro nákladní vozy Mercedes v Praze-Stodůlkách.
Čeho byste v divizi 7 chtěl dosáhnout?
Chtěl bych získat zakázky na výrobu velkých a složitých
ocelových konstrukcí. Výborný posudek svářecího auditu, který koncem května v naší výrobně provedli auditoři
VÚPS potvrdil, že i dodávky tohoto typu umíme provést kvalitně. Dopravu a zemní práce bych rád pozdvihl
na vyšší úroveň, abychom mohli být ne subdodavateli,
ale partnery našich divizí 4, 5 i dalších při stavbě velkých
infrastrukturních zakázek. Velmi důležitý pro nás bude
výsledek připravované strategické operace na zlepšení
činnosti nosných technologií Metrostavu. Měla by určit
pravidla, jak se divize ovládající nosné technologie budou
podílet na velkých projektech. Domnívám se, že před ziskem jednoho střediska či divize by měl být upřednostněn
zisk celé firmy, a to s sebou přináší nutnost změn v nastavení parametrů projektového řízení. Věřím, že s pomocí
všech zaměstnanců divize 7 se nám úkoly podaří splnit.
6/11/08 10:03:05 AM