LSH Metrostavu prozářilo

slunce a výborné výkony

29. června 2010 / 11 / XXII

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: prof. Václava Havlíčka,

rektora ČVUT v Praze str. 2

M E T R O S TAV

A .S.

Č L E N

D D M

G R O U P

11. mezinárodní konference

o podzemních stavbách str. 2

Divize 7 Metrostavu zahájila provoz

nové lakovny str. 3

První procházka po mostě

První byty v Rezidenci Korunní jsou

už dnes hotové str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Vyjednávání začalo

Počátkem června bylo zahájeno vyjednávání o Vzorové

kolektivní smlouvě společností Skupiny Metrostav na další

období. Smlouva by měla přispět ke sbližování firemních

kultur, sjednocování pracovních, sociálních a zdravotních

podmínek ve Skupině a ke zkvalitňování bezpečnosti

a ochrany zdraví při práci. Bude závazným dokumentem

pro zpracování kolektivních smluv ve firmách naší Skupiny.

Stavba kraje

Na výstavě For Arch

v Karlových Varech

vyhlásila porota výsledky

soutěže Nejlepší stavba

Karlovarského kraje v roce

2009. Stavbou roku se stalo

Výstavní, sportovně-kulturní

a kongresové centrum v Tuhnicích (foto), které ve sdružení

vybudoval tým Jana Mráze z divize 9. KV Arena, jak se

centrum zkráceně nazývá, se začala stavět v únoru 2007

a firmy ji dokončily vloni v červnu. Na druhém místě

se v soutěži umístilo železniční nádraží v Mariánských

Lázních, jehož rekonstrukci a modernizaci nedávno

dokončil tým Radka Kučery ze stejné divize Metrostavu.

Úspěch v Opavě

Práce, kterou odvedl

tým Ing. Marka Veselého

z oblastního ředitelství pro

severomoravský region naší

divize 1, získala v polovině

června ocenění v soutěži

Stavba Moravskoslezského

kraje roku 2009. Odborná porota v ní ocenila rekonstrukci

Obecního domu v Opavě (foto), která získala čestné uznání

v kategorii Stavby občanské vybavenosti.

V Polsku odborníci ocenili Doprastav

Odborný časopis Magazyn Autostrady udělil slovenské

společnosti Doprastav ocenění Stavba roku za výstavbu

prvního dálničního tunelu v Polsku. Tunel Laliky na nové

rychlostní komunikaci S-69 protíná hřbet Sobczakové

stráně jen asi 5 km od hranic se Slovenskem. Je složený

z asi 670 m dlouhého obousměrného jízdního tubusu, který

je čtyřmi propojkami spojen s evakuačním tunelem.

Odborníci ocenili stabilitu Metrostavu

V průběhu slavnostního večera v Národním divadle,

na kterém byl 18. června vyhlášen žebříček

nejvýznamnějších českých firem CZECH TOP 100 v roce

2009, převzal generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel

Pilát prestižní ocenění ČEKIA Stability Award.

Diplom za vítězství v nové kategorii, jejímž odborným

garantem je Česká kapitálová informační agentura,

mu předala její ředitelka Alena Seoud (foto). ČEKIA

Stability Award poměřuje současný stav a finanční

situaci firem. Metrostav kromě ní uspěl i v žebříčku

CZECH TOP 100, který je sestavován podle výše tržeb.

Naše společnost v jeho pořadí stále stoupá nahoru,

z loňského 24. místa se letos posunula na devatenácté.

–red–, foto archiv CZECH TOP 100

Metrostav_11_10.indd 1

Právě dokončenou hrubou stavbu mostu přes Oparenské údolí na dostavovaném úseku dálnice D8 si

ve čtvrtek 18. června prohlédli představitelé vedení

Metrostavu spolu se zástupci investora, projektanta

a dodavatelů. Jasný den je sváděl nejen k procházce po

mostě, ale také k sestupu do údolí, z jehož neporušeného biotopu byl na štíhlé oblouky mostu nejlepší výhled (titulní foto). Práce divize 5, jejíž tým řídí vedoucí

projektu Milan Špička, zanechala ten nejlepší dojem.

O mostě Oparno se v poslední době psalo mnoho nejen v novinách Metrostavu, ale snad v každém odborném

časopise, který se v České republice dotýká oboru stavitelství. Je totiž unikátní – jeho spodní oblouk s rozpětím

135 m je jen o 15 m kratší, než má Podolský most přes

Orlík. Ten sice stále drží primát v délce mezi železobetonovými mostními konstrukcemi obdobného typu, stavěl

se ale už dávno, ještě za druhé světové války.

Oparenské údolí je navíc součástí Chráněné krajinné

oblasti České středohoří, a tak stavba jeho přemostění

nesměla ničit přírodu ani nadměrně rušit místní živočichy, třeba ohrožené krkavce velké, jejichž populace se

v posledním období začala v lokalitě rozrůstat. Naši pracovníci z provozu mostů a železobetonových konstrukcí

dopravních staveb divize 5 proto oba mosty, samostatné

pro každý jízdní pruh (foto č. 1), stavěli pomocí letmé betonáže souměrně proti sobě z obou stran údolí a do jeho

doliny nevstupovali. Technická skupina provozu, vedená

Ing. Robertem Brožem, Ph.D., jim ve spolupráci s expertem z centrály Metrostavu prof. Ing. Janem Vítkem, CSc.,

1

pomohla nosné konstrukce zeštíhlit využitím vysokopevnostních betonů, které u nás betonáři při tuhnutí poprvé

chladili vodou. Úspora materiálu se příznivě projevila i na

zmenšení objemu staveništní dopravy.

„Práce běží podle harmonogramu a most má hotové

všechny nosné konstrukce. Mohl by být dokončen přesně

podle původního plánu, tedy do konce letošního roku,“

konstatoval vedoucí provozu Bc. Alexandr Tvrz, který

stavbu ze začátku osobně řídil. Bohužel pro motoristy

a obyvatele v okolí stávajících silnic však dodal: „Dílo

budeme muset na blíže neurčenou dobu přerušit kvůli

legislativním překážkám na jiných úsecích trasy. Po dokončení říms proto most před začátkem letošní zimy zakonzervujeme a začneme pracovat na jiných zakázkách.“

Celý 16,413 km dlouhý úsek dálnice D8 Metrostav

staví ve sdružení, které vede společnost EUROVIA CS. Do

provozu bude uveden současně, a proto musí být sladěna

i dostavba jeho jednotlivých objektů. „Je veliká škoda, že

dobře rozpracovanou stavbu, která je nejkomplikovanější v celé trase, nemůžeme dokončit tak, jak jsme slíbili

a jak umíme,“ řekl účastníkům setkání ředitel divize 5

Ing. Václav Soukup (foto č. 2 vpravo) a doplnil: „Každý

se může přesvědčit, že most Oparno je díky své eleganci

významným krajinotvorným prvkem. Je navíc navržený

a budovaný ohleduplně k okolní přírodě.“ Na důkaz svých

slov pozval všechny zúčastněné v čele s obchodním ředitelem Metrostavu Jiřím Procházkou, MBA, a výrobně-technickým ředitelem Ing. Ivanem Hrdinou na procházku

po mostě i po Oparenském údolí dole pod ním.

2

Barborka u Markéty

Na pražském Vypichu začali nedávno tuneláři z naší

divize 5 razit metodou NRTM přístupovou štolu, která

poslouží pro výrub stanice Petřiny na trase metra V. A.

Od 21. června pracují pod ochranou svaté Barbory.

Staveniště nedaleko kostela sv. Markéty a plochodrážního stadionu na Markétě letos v první letní den svítilo

mnoha žlutými vestami a červenými přilbami s logy Metrostavu. Zajišťovaly bezpečnost pozvaných hostů z řad

vedení města, jeho dopravního podniku, projektantů

i zhotovitelů metra. Ti společně přihlíželi tomu, jak pražský primátor Pavel Bém (foto uprostřed), páter Benedikt

Kolaja a hlavní stavbyvedoucí Ing. Miroslav Vlk z naší divize 5 uložili vysvěcenou sošku svaté Barbory do výklenku

portálu štoly, příznačně pojmenované Markéta.

Symbolický akt, který podle tradice pomůže ochránit

všechny pracovníky pod zemí, sledovalo kromě samotných razičů i mnoho dalších pracovníků Metrostavu

včetně jeho generálního ředitele Ing. Pavla Piláta. V centru

pozornosti médií však byl především Ing. Pavel Šrámek,

ředitel divize 8, která novou trasu metra V. A o délce 6 km

staví jako lídr ve sdružení s firmou HOCHTIEF CZ. Stanice Petřiny bude první, kterou by příští rok na jaře měly

projet tunelovací stroje (TBM) při ražbě traťových tubusů

na trase prodloužení metra linky A z Dejvic do Motola.

Až stavba tohoto úseku podzemní dráhy na podzim roku

2014 skončí, nahradí staveniště u Markéty nový park.

6/25/10 12:12:46 PM