LSH Metrostavu prozářilo
slunce a výborné výkony
29. června 2010 / 11 / XXII
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: prof. Václava Havlíčka,
rektora ČVUT v Praze str. 2
M E T R O S TAV
A .S.
Č L E N
D D M
G R O U P
11. mezinárodní konference
o podzemních stavbách str. 2
Divize 7 Metrostavu zahájila provoz
nové lakovny str. 3
První procházka po mostě
První byty v Rezidenci Korunní jsou
už dnes hotové str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Vyjednávání začalo
Počátkem června bylo zahájeno vyjednávání o Vzorové
kolektivní smlouvě společností Skupiny Metrostav na další
období. Smlouva by měla přispět ke sbližování firemních
kultur, sjednocování pracovních, sociálních a zdravotních
podmínek ve Skupině a ke zkvalitňování bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci. Bude závazným dokumentem
pro zpracování kolektivních smluv ve firmách naší Skupiny.
Stavba kraje
Na výstavě For Arch
v Karlových Varech
vyhlásila porota výsledky
soutěže Nejlepší stavba
Karlovarského kraje v roce
2009. Stavbou roku se stalo
Výstavní, sportovně-kulturní
a kongresové centrum v Tuhnicích (foto), které ve sdružení
vybudoval tým Jana Mráze z divize 9. KV Arena, jak se
centrum zkráceně nazývá, se začala stavět v únoru 2007
a firmy ji dokončily vloni v červnu. Na druhém místě
se v soutěži umístilo železniční nádraží v Mariánských
Lázních, jehož rekonstrukci a modernizaci nedávno
dokončil tým Radka Kučery ze stejné divize Metrostavu.
Úspěch v Opavě
Práce, kterou odvedl
tým Ing. Marka Veselého
z oblastního ředitelství pro
severomoravský region naší
divize 1, získala v polovině
června ocenění v soutěži
Stavba Moravskoslezského
kraje roku 2009. Odborná porota v ní ocenila rekonstrukci
Obecního domu v Opavě (foto), která získala čestné uznání
v kategorii Stavby občanské vybavenosti.
V Polsku odborníci ocenili Doprastav
Odborný časopis Magazyn Autostrady udělil slovenské
společnosti Doprastav ocenění Stavba roku za výstavbu
prvního dálničního tunelu v Polsku. Tunel Laliky na nové
rychlostní komunikaci S-69 protíná hřbet Sobczakové
stráně jen asi 5 km od hranic se Slovenskem. Je složený
z asi 670 m dlouhého obousměrného jízdního tubusu, který
je čtyřmi propojkami spojen s evakuačním tunelem.
Odborníci ocenili stabilitu Metrostavu
V průběhu slavnostního večera v Národním divadle,
na kterém byl 18. června vyhlášen žebříček
nejvýznamnějších českých firem CZECH TOP 100 v roce
2009, převzal generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel
Pilát prestižní ocenění ČEKIA Stability Award.
Diplom za vítězství v nové kategorii, jejímž odborným
garantem je Česká kapitálová informační agentura,
mu předala její ředitelka Alena Seoud (foto). ČEKIA
Stability Award poměřuje současný stav a finanční
situaci firem. Metrostav kromě ní uspěl i v žebříčku
CZECH TOP 100, který je sestavován podle výše tržeb.
Naše společnost v jeho pořadí stále stoupá nahoru,
z loňského 24. místa se letos posunula na devatenácté.
–red–, foto archiv CZECH TOP 100
Metrostav_11_10.indd 1
Právě dokončenou hrubou stavbu mostu přes Oparenské údolí na dostavovaném úseku dálnice D8 si
ve čtvrtek 18. června prohlédli představitelé vedení
Metrostavu spolu se zástupci investora, projektanta
a dodavatelů. Jasný den je sváděl nejen k procházce po
mostě, ale také k sestupu do údolí, z jehož neporušeného biotopu byl na štíhlé oblouky mostu nejlepší výhled (titulní foto). Práce divize 5, jejíž tým řídí vedoucí
projektu Milan Špička, zanechala ten nejlepší dojem.
O mostě Oparno se v poslední době psalo mnoho nejen v novinách Metrostavu, ale snad v každém odborném
časopise, který se v České republice dotýká oboru stavitelství. Je totiž unikátní – jeho spodní oblouk s rozpětím
135 m je jen o 15 m kratší, než má Podolský most přes
Orlík. Ten sice stále drží primát v délce mezi železobetonovými mostními konstrukcemi obdobného typu, stavěl
se ale už dávno, ještě za druhé světové války.
Oparenské údolí je navíc součástí Chráněné krajinné
oblasti České středohoří, a tak stavba jeho přemostění
nesměla ničit přírodu ani nadměrně rušit místní živočichy, třeba ohrožené krkavce velké, jejichž populace se
v posledním období začala v lokalitě rozrůstat. Naši pracovníci z provozu mostů a železobetonových konstrukcí
dopravních staveb divize 5 proto oba mosty, samostatné
pro každý jízdní pruh (foto č. 1), stavěli pomocí letmé betonáže souměrně proti sobě z obou stran údolí a do jeho
doliny nevstupovali. Technická skupina provozu, vedená
Ing. Robertem Brožem, Ph.D., jim ve spolupráci s expertem z centrály Metrostavu prof. Ing. Janem Vítkem, CSc.,
1
pomohla nosné konstrukce zeštíhlit využitím vysokopevnostních betonů, které u nás betonáři při tuhnutí poprvé
chladili vodou. Úspora materiálu se příznivě projevila i na
zmenšení objemu staveništní dopravy.
„Práce běží podle harmonogramu a most má hotové
všechny nosné konstrukce. Mohl by být dokončen přesně
podle původního plánu, tedy do konce letošního roku,“
konstatoval vedoucí provozu Bc. Alexandr Tvrz, který
stavbu ze začátku osobně řídil. Bohužel pro motoristy
a obyvatele v okolí stávajících silnic však dodal: „Dílo
budeme muset na blíže neurčenou dobu přerušit kvůli
legislativním překážkám na jiných úsecích trasy. Po dokončení říms proto most před začátkem letošní zimy zakonzervujeme a začneme pracovat na jiných zakázkách.“
Celý 16,413 km dlouhý úsek dálnice D8 Metrostav
staví ve sdružení, které vede společnost EUROVIA CS. Do
provozu bude uveden současně, a proto musí být sladěna
i dostavba jeho jednotlivých objektů. „Je veliká škoda, že
dobře rozpracovanou stavbu, která je nejkomplikovanější v celé trase, nemůžeme dokončit tak, jak jsme slíbili
a jak umíme,“ řekl účastníkům setkání ředitel divize 5
Ing. Václav Soukup (foto č. 2 vpravo) a doplnil: „Každý
se může přesvědčit, že most Oparno je díky své eleganci
významným krajinotvorným prvkem. Je navíc navržený
a budovaný ohleduplně k okolní přírodě.“ Na důkaz svých
slov pozval všechny zúčastněné v čele s obchodním ředitelem Metrostavu Jiřím Procházkou, MBA, a výrobně-technickým ředitelem Ing. Ivanem Hrdinou na procházku
po mostě i po Oparenském údolí dole pod ním.
2
Barborka u Markéty
Na pražském Vypichu začali nedávno tuneláři z naší
divize 5 razit metodou NRTM přístupovou štolu, která
poslouží pro výrub stanice Petřiny na trase metra V. A.
Od 21. června pracují pod ochranou svaté Barbory.
Staveniště nedaleko kostela sv. Markéty a plochodrážního stadionu na Markétě letos v první letní den svítilo
mnoha žlutými vestami a červenými přilbami s logy Metrostavu. Zajišťovaly bezpečnost pozvaných hostů z řad
vedení města, jeho dopravního podniku, projektantů
i zhotovitelů metra. Ti společně přihlíželi tomu, jak pražský primátor Pavel Bém (foto uprostřed), páter Benedikt
Kolaja a hlavní stavbyvedoucí Ing. Miroslav Vlk z naší divize 5 uložili vysvěcenou sošku svaté Barbory do výklenku
portálu štoly, příznačně pojmenované Markéta.
Symbolický akt, který podle tradice pomůže ochránit
všechny pracovníky pod zemí, sledovalo kromě samotných razičů i mnoho dalších pracovníků Metrostavu
včetně jeho generálního ředitele Ing. Pavla Piláta. V centru
pozornosti médií však byl především Ing. Pavel Šrámek,
ředitel divize 8, která novou trasu metra V. A o délce 6 km
staví jako lídr ve sdružení s firmou HOCHTIEF CZ. Stanice Petřiny bude první, kterou by příští rok na jaře měly
projet tunelovací stroje (TBM) při ražbě traťových tubusů
na trase prodloužení metra linky A z Dejvic do Motola.
Až stavba tohoto úseku podzemní dráhy na podzim roku
2014 skončí, nahradí staveniště u Markéty nový park.
6/25/10 12:12:46 PM